NemID Nøgleapp, endelig :)
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Nyheder, anmeldelser & omtaler
Forumbeskrivelse: Til nyheder, anmeldelser, omtaler (links også velkomne)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=155415
Udskrevet den: 24-November-2024 kl. 10:12
Emne: NemID Nøgleapp, endelig :)
Skrevet af: Guests
Emne: NemID Nøgleapp, endelig :)
Skrevet den: 28-Maj-2018 kl. 15:52
Jeg syntes jeg følger nogenlunde med, men har altså ikke hørt noget om at NemID var på vej med en app. Så tænker jeg lige vil dele med jer
Link til ios https://itunes.apple.com/dk/app/nemid-n%C3%B8gleapp/id1300533299?l=da&mt=8" rel="nofollow - https://itunes.apple.com/dk/app/nemid-n%C3%B8gleapp/id1300533299?l=da&mt=8
|
Svar:
Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 28-Maj-2018 kl. 16:28
Det kom faktisk frem for lidt over en måned siden. var også i de danske IT-nyheders søgelys dengang.
Jeg har faktisk snakket med digitaliseringsstyrelsen. De har lavet en meget mærkelig konstellation omkring oprindelse og udvikler i app store. App'en skulle være udviklet af "e-nettet" (det kan meget vel være det er dem som virksomhed, men det er digitaliseringsstyrelsens app) og når man klikker på linket til firmaet, kommer man frem til en youtube video. Med andre ord - er man bare en SMULE krakilsk med hvem man installerer apps fra, så er der faktisk ikke meget der indikerer at det her er den "officielle" nemid app fra digitaliseringsstyrelsen og bankerne. Og især på android platformen hvor der er minimal kurering af hvem og hvilke apps der kommer ind i app-store. Så er det et stort troværdighedsproblem.
(men derfor er vi glade for den kommer alligevel, selvom nemid2.0 kommer om et år eller 2. afhængig af hvor hurtigt det bliver implementeret fra udbuddets afgørelse.)
|
Skrevet af: Flemming Larsen
Skrevet den: 28-Maj-2018 kl. 16:37
Er vi i det hele taget sikre på, om det er den rigtige? Jeg synes ikke, at jeg kan finde så meget om den.
------------- Mvh Flemming Larsen
|
Skrevet af: DanishBacon
Skrevet den: 28-Maj-2018 kl. 17:23
Jeg havde heller ikke hørt om den, ser smart ud. Som Claus_jac siger - hvorfor dog lade udviklers websted henvise til "tilfældig" video på youtube i stedet for en troværdig hjemmeside
------------- LG OLED C8 65” | Marantz SR7010 | XTZ 99.36 | Nvidia Shield TV | Squeezebox
|
Skrevet den: 28-Maj-2018 kl. 18:23
Jeg ER kritisk ift app jeg henter. Jeg syntes og det er latterlig pinligt at det ikke er til at gennemskue om det nu også er sikkert :)
Før jeg hentede den, fandt jeg dette, og det var nok for mig. Rul ned til afsnittet med billeder og videoer
https://www.nets.eu/dk-da/kundeservice/nemid-tjenesteudbyder/NemID-tjenesteudbyderpakken/Pages/Informationskit.aspx" rel="nofollow - https://www.nets.eu/dk-da/kundeservice/nemid-tjenesteudbyder/NemID-tjenesteudbyderpakken/Pages/Informationskit.aspx
|
Skrevet den: 28-Maj-2018 kl. 18:35
janLp skrev:
Jeg ER kritisk ift app jeg henter. Jeg syntes og det er latterlig pinligt at det ikke er til at gennemskue om det nu også er sikkert :)
Før jeg hentede den, fandt jeg dette, og det var nok for mig. Rul ned til afsnittet med billeder og videoer
https://www.nets.eu/dk-da/kundeservice/nemid-tjenesteudbyder/NemID-tjenesteudbyderpakken/Pages/Informationskit.aspx" rel="nofollow - https://www.nets.eu/dk-da/kundeservice/nemid-tjenesteudbyder/NemID-tjenesteudbyderpakken/Pages/Informationskit.aspx
|
Virker det så?
|
Skrevet den: 28-Maj-2018 kl. 18:50
Ja det virker. Men jeg er ikke super imponeret over at jeg ikke bliver sendt tilbage til den side jeg logger på, når jeg har godkendt via appen. Men mon ikke det er noget som kommer.
|
Skrevet den: 28-Maj-2018 kl. 19:13
janLp skrev:
Ja det virker. Men jeg er ikke super imponeret over at jeg ikke bliver sendt tilbage til den side jeg logger på, når jeg har godkendt via appen. Men mon ikke det er noget som kommer. |
Super. Tak for oplysningen. Der står lidt om den her.
https://www.mobilsiden.dk/nyheder/nu-kan-du-downloade-den-nye-nemid-nogleapp-til-ios-og-android,lid.39819/#.WwwZX3Yhxjk.facebook" rel="nofollow - https://www.mobilsiden.dk/nyheder/nu-kan-du-downloade-den-nye-nemid-nogleapp-til-ios-og-android,lid.39819/#.WwwZX3Yhxjk.facebook
Eller her.
http://www.recordere.dk/2018/05/saa-er-nemid-klar-som-app/" rel="nofollow - http://www.recordere.dk/2018/05/saa-er-nemid-klar-som-app/
|
Skrevet den: 28-Maj-2018 kl. 19:49
Flemming - læg mærke til at Jan's indlæg er lavet noget før artiklen her på recordere (jeg kan i hvert fald sige jeg svarede FØR der var noget på forsiden) så mon ikke Lars skrev artiklen (som også er en kende spartansk) efter Jan's indlæg? - måske endda den var ophav til artiklen :)
|
Skrevet den: 28-Maj-2018 kl. 20:03
claus_jac skrev:
Flemming - læg mærke til at Jan's indlæg er lavet noget før artiklen her på recordere (jeg kan i hvert fald sige jeg svarede FØR der var noget på forsiden) så mon ikke Lars skrev artiklen (som også er en kende spartansk) efter Jan's indlæg? - måske endda den var ophav til artiklen :) |
Claus. Ja ved det godt. Men kan jo være, at der kommer flere oplysninger frem efterhånden. Jeg er igang med at sætte min op, men skulle desværre ud og køre, så nåede ikke at godkende anden omgang.
|
Skrevet den: 29-Maj-2018 kl. 06:57
Lad os nu se hvor eftertragtet den nye app bliver, papkortet er og bliver nu hurtigere og bruge end telefonen i brug ifh til app´n
|
Skrevet af: DanishBacon
Skrevet den: 29-Maj-2018 kl. 07:17
jetdirect skrev:
Lad os nu se hvor eftertragtet den nye app bliver, papkortet er og bliver nu hurtigere og bruge end telefonen i brug ifh til app´n |
Hvis du logger på en hjemmeside via mobil eller tablet, så er app-løsningen med touch-ID ret hurtig - sammenlignet med at finde pung og nøglekort frem samt lede efter den rigtige engangskode.
------------- LG OLED C8 65” | Marantz SR7010 | XTZ 99.36 | Nvidia Shield TV | Squeezebox
|
Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 29-Maj-2018 kl. 07:43
jetdirect skrev:
Lad os nu se hvor eftertragtet den nye app bliver, papkortet er og bliver nu hurtigere og bruge end telefonen i brug ifh til app´n
| det er ikke meget langsommere. Så har du en sløv mobil. Syntes det gik lige så stærkt. Og så ligger bl.a. godkendelse i fingrene
|
Skrevet den: 29-Maj-2018 kl. 07:55
Hvis vi nu tager netbank.
der skal stadig tastes:
bruger kode
så skal man sende anmodning til mobil.
mobil skal låses op. nemid app skal aktiveres popup skal godkendes
først derefter aktiveres netbanken på pc
alt i alt noget langsom løsning ifh til papkortet og en token nøgle som jeg kender fra nordea norge
Iøvrigt min tlf er en sony xperia ultra
|
Skrevet den: 29-Maj-2018 kl. 08:34
jetdirect skrev:
der skal stadig tastes:
bruger kode
alt i alt noget langsom løsning ifh til papkortet og en token nøgle som jeg kender fra nordea norge
Iøvrigt min tlf er en sony xperia ultra | du skal finde dit nøglekort frem. Du skal finde nøglen, til din engangs kode. Du skal taste den. Det tager mindst lige så lang tid som at finde app'en og aktivere nøglen
|
Skrevet den: 29-Maj-2018 kl. 08:55
Er det ikke ligegyldigt hvad der er hurtigst? Valgmuligheden mellem nøglekort og app er tilstede. Jeg ser en kæmpe fordel i ikke at skulle have mit nøglekort med mig på farten.
|
Skrevet af: Deschain
Skrevet den: 29-Maj-2018 kl. 08:56
jetdirect skrev:
der skal stadig tastes:
bruger kode
Iøvrigt min tlf er en sony xperia ultra |
Hvis du bruger din mobil til netbank, skat, etc.., istedet for din PC, så er det meget nemmere.
|
Skrevet den: 29-Maj-2018 kl. 08:57
janLp skrev:
Er det ikke ligegyldigt hvad der er hurtigst? Valgmuligheden mellem nøglekort og app er tilstede.Jeg ser en kæmpe fordel i ikke at skulle have mit nøglekort med mig på farten. | Jeg fortalte bare fordelen ved app'en. som han ikke kune se
|
Skrevet den: 29-Maj-2018 kl. 09:43
Jo jo :) jeg er enig med jer begge ;) men jeg sidder aldrig med mit nøglekort, og når jeg skal bruge den, kan jeg ikke huske hvor jeg har lagt den. Jeg har nemlig ikke længere nogen pung til at opbevare den i. Jeg kan heller ikke huske hvor jeg har lagt mit dankort, det er faktisk også ligegyldigt, for jeg kan ikke længere huske min pinkode, jeg bruger nemlig min mobil til at betale med. Ja ... jeg bruger min mobil til stort set alt :) så jeg hilser Nøgleappen mere end velkommen :)
|
Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 29-Maj-2018 kl. 10:16
hvis en nøgle app skal være nemmere at bruge end NemID kortet, så skal app’en give direkte adgang ved enten Face-ID, Touch-ID, eller indtast kode.
|
Skrevet den: 29-Maj-2018 kl. 10:23
Kampus skrev:
hvis en nøgle app skal være nemmere at bruge end NemID kortet, så skal app’en give direkte adgang ved enten Face-ID, Touch-ID, eller indtast kode. |
Det gør den også. Min virker ved face id. Og det går altså bare hurtigt. Det kan ikke gøres hurtigere på nøglekort.
|
Skrevet af: NikolajDS
Skrevet den: 29-Maj-2018 kl. 10:29
Folk skal måske lade være med at trække deres vaner og metoder ned over hovedet på alle andre..
Hvis man har NEMID-kortet på sig hele tiden, ja så er det måske den hurtigste metode, men det er vist et spørgsmål om et eller to sekunder, og ikke hver gang..
Men der er altså mange som ikke har deres NEMID på sig.. Jeg har selv, men min hustru har f.eks. ikke, da hun ikke går rundt med sin tegnebog, hvor NEMID-kortet er i.
Til gengæld har hun altid sin mobil inden for rækkevide..
Så for mange, vil det være hurtigere og nemmere med app'en, også selvom der skal en del tryk til.
Og for mig personligt, så kommer jeg til at anvende app'en, også selvom jeg har kortet på mig. Og kortet, ja det ryger nok snart ned i skuffen til passet og det blå sygesikringskort, så er der da en ting mindre i min kortholder.
|
Skrevet den: 29-Maj-2018 kl. 10:57
Flemming Larsen skrev:
Kampus skrev:
hvis en nøgle app skal være nemmere at bruge end NemID kortet, så skal app’en give direkte adgang ved enten Face-ID, Touch-ID, eller indtast kode. |
Det gør den også. Min virker ved face id. Og det går altså bare hurtigt. Det kan ikke gøres hurtigere på nøglekort. |
Hvordan fungerer det i praksis? Åbner jeg Netbank og app bagefter, eller omvendt?
|
Skrevet den: 29-Maj-2018 kl. 11:02
Kampus skrev:
Flemming Larsen skrev:
Kampus skrev:
Det gør den også. Min virker ved face id. Og det går altså bare hurtigt. Det kan ikke gøres hurtigere på nøglekort. |
Hvordan fungerer det i praksis? Åbner jeg Netbank og app bagefter, eller omvendt? |
Først netbank, og der hvor du normalt vil skulle taste en kode fra dit kort, ja der kan du nu vælge at sende besked til din mobil, når du har gjort det, så kommer der en anmodning op på din telefon, og når du har godkendt i app'en, ja så er du inde..
Overstående var sådan det virkede, da jeg afprøvede eboks.dk på computeren og med app'en på android mobil
|
Skrevet den: 29-Maj-2018 kl. 11:31
NikolajDS skrev:
Kampus skrev:
Flemming Larsen skrev:
Kampus skrev:
Hvordan fungerer det i praksis? Åbner jeg Netbank og app bagefter, eller omvendt? |
Først netbank, og der hvor du normalt vil skulle taste en kode fra dit kort, ja der kan du nu vælge at sende besked til din mobil, når du har gjort det, så kommer der en anmodning op på din telefon, og når du har godkendt i app'en, ja så er du inde..
Overstående var sådan det virkede, da jeg afprøvede eboks.dk på computeren og med app'en på android mobil |
Det har jeg så lige forsøgt, men der kommer ikke en mulighed for at sende besked til min tlf. Rubrikken fra Netz er vel den samme på alle Netbanks og hj.sider.?
|
Skrevet den: 29-Maj-2018 kl. 12:26
Kampus skrev:
NikolajDS skrev:
Kampus skrev:
Flemming Larsen skrev:
Kampus skrev:
Overstående var sådan det virkede, da jeg afprøvede eboks.dk på computeren og med app'en på android mobil |
Det har jeg så lige forsøgt, men der kommer ikke en mulighed for at sende besked til min tlf. Rubrikken fra Netz er vel den samme på alle Netbanks og hj.sider.? | har du aktiveret app'en? For det skal du først. Og det tager en time at gøre
|
Skrevet den: 29-Maj-2018 kl. 16:01
nu er app aktiveret. Der er ingen henvisning til tlf på Netz NemID aktivering på Netbank
|
Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 29-Maj-2018 kl. 16:32
jetdirect skrev:
|
Må være en meget langsom telefon.
|
Skrevet af: hoejfed
Skrevet den: 29-Maj-2018 kl. 16:37
den app SPILLER max, klart det den bedste løsning, istedet for det skodkort eller nøgleringen som koster 100 kr.
|
Skrevet den: 29-Maj-2018 kl. 17:17
Kampus skrev:
nu er app aktiveret. Der er ingen henvisning til tlf på Netz NemID aktivering på Netbank |
Jeg skal stadigvæk udfylde talkoden og adgangskoden. Hvad er det lige der er hurtigt ved app’en, når jeg i forvejen sidder med NemID kortet? Tlf skal først startes op og herefter app
|
Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 29-Maj-2018 kl. 18:08
Det lækre er at du ikke behøves at slæbe rundt på nem-id kortet, eller skal finde koden på kortet og taste den ind.
Klaus
------------- Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk
|
Skrevet den: 29-Maj-2018 kl. 18:09
JeTex skrev:
jetdirect skrev:
|
Må være en meget langsom telefon. |
Tror ikke lige det er telefonen, men blot der er for mange led man skal igennem med app´n
https://www.gsmarena.com/sony_xperia_xa_ultra-8102.php
|
Skrevet af: lahan
Skrevet den: 29-Maj-2018 kl. 18:43
hvad er det for mange led du skal igennem ?
Det er et klik på notifikationen og så et swipe til højre.
Men bruger du ikke face-id, touch-id eller tilsvarende så er kortet måske hurtigere.
|
Skrevet den: 29-Maj-2018 kl. 19:03
Udfyld bruger og password, send kode, tryk på drop down menu, godkend med fingeraftryk, slide godkendelse til højre, og vupti nemid er udfyldt. Udfyld bruger og password, hent / find nøglekort, fold kort ud, find talkode, tast talkode, tryk godkend, vente lidt, og vupti godkendt. Og så er der alle de gange hvor man vader rundt i huset, og leder efter pung med nøglekort. App er imo smartere og nemmere, og lidt hurtigere.
|
Skrevet den: 29-Maj-2018 kl. 20:42
Kampus skrev:
Kampus skrev:
nu er app aktiveret. Der er ingen henvisning til tlf på Netz NemID aktivering på Netbank |
Jeg skal stadigvæk udfylde talkoden og adgangskoden. Hvad er det lige der er hurtigt ved app’en, når jeg i forvejen sidder med NemID kortet? Tlf skal først startes op og herefter app |
Men hvorfor sidder du allerede med NemID kortet?
Altså man kan jo altid lave forudsætninger for at få ret.. Eller så kan man bare acceptere, at der er forskellige vaner, og for nogen vil det ene være hurtigere og smartere.. For andre er det en anden løsning.
|
Skrevet den: 29-Maj-2018 kl. 21:00
KlausDM skrev:
Det lækre er at du ikke behøves at slæbe rundt på nem-id kortet, eller skal finde koden på kortet og taste den ind.
Klaus
| Jeg skal udfylde bruger og password. Bruger står på kortet, ergo skal jeg bruge kortet alligevel. Og koden har jeg skrevet på kortet (ved godt man ikke må, men det er nødvendigt i denne verden). Så kortet er i hånden til indtastning af 2 kolonner. Når jeg trykker videre, kan jeg vælge tlf eller skrive de 6 tal. Du kan selv gætte hvad der er hurtigst
|
Skrevet den: 29-Maj-2018 kl. 21:29
Kampus skrev:
KlausDM skrev:
Klaus
| Jeg skal udfylde bruger og password. Bruger står på kortet, ergo skal jeg bruge kortet alligevel. Og koden har jeg skrevet på kortet (ved godt man ikke må, men det er nødvendigt i denne verden). Så kortet er i hånden til indtastning af 2 kolonner. Når jeg trykker videre, kan jeg vælge tlf eller skrive de 6 tal. Du kan selv gætte hvad der er hurtigst | arh kampus. Du plejer ikke at være så uintelligent. Man kan vel huske dit eget bruger ID. Og sin egen adgangskode.
|
Skrevet den: 29-Maj-2018 kl. 21:31
T-Duck skrev:
Kampus skrev:
KlausDM skrev:
Klaus
| Jeg skal udfylde bruger og password. Bruger står på kortet, ergo skal jeg bruge kortet alligevel. Og koden har jeg skrevet på kortet (ved godt man ikke må, men det er nødvendigt i denne verden). Så kortet er i hånden til indtastning af 2 kolonner. Når jeg trykker videre, kan jeg vælge tlf eller skrive de 6 tal. Du kan selv gætte hvad der er hurtigst | arh kampus. Du plejer ikke at være så uintelligent. Man kan vel huske dit eget bruger ID. Og sin egen adgangskode. |
Ja, det virker en kende søgt, medmindre vi taler om virksomhedsbrugerprofiler, men det er der jo ikke nævnt noget om..
Så ja, det hele virker lidt Rasmus Modsat
|
Skrevet den: 29-Maj-2018 kl. 21:33
T-Duck skrev:
Kampus skrev:
KlausDM skrev:
Klaus
| Jeg skal udfylde bruger og password. Bruger står på kortet, ergo skal jeg bruge kortet alligevel. Og koden har jeg skrevet på kortet (ved godt man ikke må, men det er nødvendigt i denne verden). Så kortet er i hånden til indtastning af 2 kolonner. Når jeg trykker videre, kan jeg vælge tlf eller skrive de 6 tal. Du kan selv gætte hvad der er hurtigst | arh kampus. Du plejer ikke at være så uintelligent. Man kan vel huske dit eget bruger ID. Og sin egen adgangskode. |
Nej det kan jeg sgu ikke Men jeg kan lade Netz huske mit bruger ID, så det altid står der. Men så er noget af sikkerheden gået fløjten
|
Skrevet af: lahan
Skrevet den: 29-Maj-2018 kl. 22:01
du kan ikke huske dit bruger id ?
Du kan bruge dit cpr som brugerid, men det er måske også for svært at huske ?
|
Skrevet den: 29-Maj-2018 kl. 22:24
Kampus skrev:
Jeg skal udfylde bruger og password. Bruger står på kortet, ergo skal jeg bruge kortet alligevel. Og koden har jeg skrevet på kortet (ved godt man ikke må, men det er nødvendigt i denne verden).
|
Brugernavn står ikke på NEM-ID kortet, med mindre man selv skriver det på kortet. Sætter man så adgangskoden på samtidig, tjah, det ved jeg ikke lige hvad jeg skal kalde det.
Hvis en eller anden får fat i dit kort, åbner der sig en verden af muligheder.......
Klaus
------------- Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk
|
Skrevet den: 29-Maj-2018 kl. 22:25
Kampus skrev:
Men jeg kan lade Netz huske mit bruger ID, så det altid står der. Men så er noget af sikkerheden gået fløjten |
Nets, ikke Netz.
Nej, sikkerheden går ikke fløjten ved at lade computeren huske brugernavn, med mindre at man opbevarer sin adgangskode og et kopi af nøglekortet på computeren også.
Klaus
|
Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 29-Maj-2018 kl. 22:55
Kampus skrev:
T-Duck skrev:
Kampus skrev:
KlausDM skrev:
Klaus
Nej det kan jeg sgu ikke Men jeg kan lade Netz huske mit bruger ID, så det altid står der. Men så er noget af sikkerheden gået fløjten
|
Hvis du har brugernavn og adgangskode stående på dit nøglekort, har du ingen sikkerhed whatsoever.
Mister du dit nøglekort, har vedkommende, der finder det, adgang til ALT.
|
Skrevet den: 29-Maj-2018 kl. 23:12
KlausDM skrev:
Kampus skrev:
Jeg skal udfylde bruger og password. Bruger står på kortet, ergo skal jeg bruge kortet alligevel. Og koden har jeg skrevet på kortet (ved godt man ikke må, men det er nødvendigt i denne verden).
|
Brugernavn står ikke på NEM-ID kortet, med mindre man selv skriver det på kortet. Sætter man så adgangskoden på samtidig, tjah, det ved jeg ikke lige hvad jeg skal kalde det.
Hvis en eller anden får fat i dit kort, åbner der sig en verden af muligheder.......
Klaus
|
Jo det gør! Det er ikke et navn men en talkode
|
Skrevet den: 29-Maj-2018 kl. 23:14
lahan skrev:
Du kan bruge dit cpr som brugerid, men det er måske også for svært at huske ? |
Nej det bruger jeg ikke, cpr nr er unikt og bruges ikke i andre sammenhænge
|
Skrevet den: 29-Maj-2018 kl. 23:16
KlausDM skrev:
Kampus skrev:
Men jeg kan lade Netz huske mit bruger ID, så det altid står der. Men så er noget af sikkerheden gået fløjten |
Nets, ikke Netz.
Nej, sikkerheden går ikke fløjten ved at lade computeren huske brugernavn, med mindre at man opbevarer sin adgangskode og et kopi af nøglekortet på computeren også.
Klaus
|
Noget af sikkerheden, noget af sikkerheden går fløjten, da evt fremmed får det serveret når det står der. Logik for burhøns!
|
Skrevet den: 29-Maj-2018 kl. 23:18
lunddal skrev:
Kampus skrev:
T-Duck skrev:
Kampus skrev:
KlausDM skrev:
Klaus
|
Hvis du har brugernavn og adgangskode stående på dit nøglekort, har du ingen sikkerhed whatsoever.
Mister du dit nøglekort, har vedkommende, der finder det, adgang til ALT. |
I min generation passer vi på den slags period!
|
Skrevet den: 29-Maj-2018 kl. 23:20
Kampus skrev:
Jo det gør! Det er ikke et navn men en talkode |
Udenpå nøglekortet er der "grafik".
https://images.interactives.dk/noglekort_1500-YB-9hot-PCA0KneUkBv6Fg.jpg?auto=compress&ch=Width%2CDPR&ixjsv=2.2.4&rect=27%2C0%2C1445%2C1000&w=750" rel="nofollow - https://images.interactives.dk/noglekort_1500-YB-9hot-PCA0KneUkBv6Fg.jpg?auto=compress&ch=Width%2CDPR&ixjsv=2.2.4&rect=27%2C0%2C1445%2C1000&w=750
Indvendigt, over numrene på kortet er kortets nummer.
https://www.version2.dk/sites/v2/files/styles/w800_16-9/public/img_3412.jpg?itok=5f19owUU" rel="nofollow - https://www.version2.dk/sites/v2/files/styles/w800_16-9/public/img_3412.jpg?itok=5f19owUU
Det er dem du kan se det sidste af, på dette billede (-293-560)
Hvis du har brugt dem som brugernavn, skal du skifte brugernavn, når du skifter kort.
Klaus
|
Skrevet den: 29-Maj-2018 kl. 23:23
Kampus skrev:
Nej det bruger jeg ikke, cpr nr er unikt og bruges ikke i andre sammenhænge |
CPR nummer bruges mange steder, rigtigt mange steder, også til login på NEM-ID.
Klaus
|
Skrevet den: 29-Maj-2018 kl. 23:23
KlausDM skrev:
Kampus skrev:
https://images.interactives.dk/noglekort_1500-YB-9hot-PCA0KneUkBv6Fg.jpg?auto=compress&ch=Width%2CDPR&ixjsv=2.2.4&rect=27%2C0%2C1445%2C1000&w=750" rel="nofollow - https://images.interactives.dk/noglekort_1500-YB-9hot-PCA0KneUkBv6Fg.jpg?auto=compress&ch=Width%2CDPR&ixjsv=2.2.4&rect=27%2C0%2C1445%2C1000&w=750
https://www.version2.dk/sites/v2/files/styles/w800_16-9/public/img_3412.jpg?itok=5f19owUU" rel="nofollow - https://www.version2.dk/sites/v2/files/styles/w800_16-9/public/img_3412.jpg?itok=5f19owUU
Hvis du har brugt dem som brugernavn, skal du skifte brugernavn, når du skifter kort.
Klaus
|
Tog fejl, det er en anden talkode.
|
Skrevet den: 29-Maj-2018 kl. 23:25
KlausDM skrev:
Kampus skrev:
CPR nummer bruges mange steder, rigtigt mange steder, også til login på NEM-ID.
Klaus
|
Jeg bruger det ikke
|
Skrevet den: 29-Maj-2018 kl. 23:27
Kampus skrev:
Noget af sikkerheden, noget af sikkerheden går fløjten, da evt fremmed får det serveret når det står der. Logik for burhøns! |
Hvilken fremmed er det der får dit brugernavn serveret? Ham der stjæler din PC? Dit brugernavn er intet værd, uden adgangskode og nøglekort, så det er ligegyldigt - altså med mindre at du opbevarer adgangskode og nøglekort samme sted som din computer.
Når man som jeg har mit nøglekort i pungen, skal en eventuel tyv være dygtig, hvis kan han stjæle den og computer samtidig.
Stjæler han min pung, har han (hun) CPR nummer og nøglekort, men mangler adgangskoden. CPR nummeret er på både sundhedskort og kørekort.
Klaus
|
Skrevet den: 29-Maj-2018 kl. 23:28
Kampus skrev:
I min generation passer vi på den slags period! |
Indtil nogen bryder ind hos dig og stjæler kortet. Så er der adgang til alt, skatteoplysninger, bank, sundhedsoplysninger osv.
Klaus
|
Skrevet den: 29-Maj-2018 kl. 23:31
Kampus skrev:
Jeg bruger det ikke |
Fordi du hellere vil kompromittere sikkerheden og opbevare brugernavn, adgangskode og nøglekort sammen?
Klaus
|
Skrevet den: 30-Maj-2018 kl. 00:34
Kampus skrev:
KlausDM skrev:
Kampus skrev:
Klaus
|
Tog fejl, det er en anden talkode. |
Så hvor har du så dit brugernavn til at stå, nu hvor vi har fastlagt at det ikke står på dit nøglekort.. (hvilket jo også ville være vanvittigt)
Malingen er ved at tørre, og du sidder inde i den krog som du har malet dig op i. Simpelthen en gang rendyrket vrøvl som du er kommet med i denne tråd.. Hvis man ikke vidste bedre, så ville man betegne det som trolling, men det passer ikke med din normale væremåde..
|
Skrevet af: sbndk
Skrevet den: 30-Maj-2018 kl. 07:59
Hvor smart og integreret er det?
Det kan jeg jo selvfølgelig selv afprøve, men der går lige en time inden jeg selv kan teste det :)
I min netbank skal jeg, f.eks. når jeg vil lave en overførsel, bekræfte med en selvvalgt kode samt en kode på fra papirark. Vil jeg fremover blot kunne bruge fingeraftryklæser? Eller er det for meget forlangt?
------------- Samsung 65F8005 - Panasonic DMP-BDT310 - Apple TV 4K - Denon AVR-X4000 - Denon PMA 1500AE - Dali Lektor 8 - Dali Lektor 2 - Dali Lektor LCR - Argon Sub
|
Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 30-Maj-2018 kl. 08:24
NikolajDS skrev:
Så hvor har du så dit brugernavn til at stå, nu hvor vi har fastlagt at det ikke står på dit nøglekort.. (hvilket jo også ville være vanvittigt) |
Bruger-navnet STÅR på nøglekortet (hvis du abstraherer fra "navn" og forstår det som Bruger-ID i stedet for).
Du kan benytte ENTEN dit CPR-nummer ELLER nøglekort-nummer som Bruger-ID. Dertil kommer så et password.
At have password til sin NemID stående på kortet er himmelråbende vanvittigt, med mindre man opbevarer kortet i en aflåst bankboks eller pengeskab. ALLE, der får adgang til dette kort kan udgive sig for at være ejeren.
------------- Keld R. Hansen
Pioneer DVL-909, DV-545 Sony KDL40EX723 3D TV DreamBox 8000, YouSee Cable PopCorn Hour A-500 Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940 Yamaha RX-V771 Receiver
|
Skrevet den: 30-Maj-2018 kl. 08:52
HeartWare skrev:
NikolajDS skrev:
Så hvor har du så dit brugernavn til at stå, nu hvor vi har fastlagt at det ikke står på dit nøglekort.. (hvilket jo også ville være vanvittigt) |
Bruger-navnet STÅR på nøglekortet (hvis du abstraherer fra "navn" og forstår det som Bruger-ID i stedet for).
Du kan benytte ENTEN dit CPR-nummer ELLER nøglekort-nummer som Bruger-ID. Dertil kommer så et password.
At have password til sin NemID stående på kortet er himmelråbende vanvittigt, med mindre man opbevarer kortet i en aflåst bankboks eller pengeskab. ALLE, der får adgang til dette kort kan udgive sig for at være ejeren. |
Cool story..
Det er bare ikke korrekt..
Det der står på kortet, ja det er et specifikt nummer for kortet, som skifter for hvert kort du får tilsendt.. Det anvendes nemlig til at sikre, at man ved fra hvilket kort, som man skal give en kode..
I teorien kan du (formentlig, ved ikke om der er krav om antal karakterer) godt lave dit brugernavn om til tallet fra dit kort, men så skal du ændre det hver gang du får nyt nøglekort og dermed et nyt nummer på dit nøglekort.
Citat: Dit bruger-idSom bruger-id kan du benytte: - NemID-nummer
Du skal bruge dit NemID-nummer, når du aktiverer NemID. Du finder dit NemID-nummer i det velkomstbrev, du har modtaget sammen med nøglekortet. - Cpr-nummer
Du kan bruge dit cpr-nummer som bruger-id. - Selvvalgt bruger-id
Du kan oprette et selvvalgt bruger-id, når du aktiverer NemID.
Citat slut
Man kan jo også sige sig selv:
Der er ikke meget tre-faktor, hvis man både har brugernavn og bekræftelseskoderne, hvis man får fingerne i et NemID-kort.
Hele pointen da det blev indført var jo:
1. Man skulle kende den specifikke persons CPR eller bruger-ID 2. Man skulle kende den selvvalgte kode 3. Og så skulle man kunne oplyse en specifik engangskode.
Og dermed opnåede med tre-faktor sikkerheden.
|
Skrevet den: 30-Maj-2018 kl. 09:03
sbndk skrev:
Hvor smart og integreret er det?
Det kan jeg jo selvfølgelig selv afprøve, men der går lige en time inden jeg selv kan teste det :)
I min netbank skal jeg, f.eks. når jeg vil lave en overførsel, bekræfte med en selvvalgt kode samt en kode på fra papirark. Vil jeg fremover blot kunne bruge fingeraftryklæser? Eller er det for meget forlangt? | du skal stadig bruge din selvvalgt kode. Det er kun en nøgle app, intet andet. Det er i stedet for nøglekort.
|
Skrevet den: 30-Maj-2018 kl. 09:41
Skrevet den: 30-Maj-2018 kl. 10:17
Kampus skrev:
lahan skrev:
Du kan bruge dit cpr som brugerid, men det er måske også for svært at huske ? |
Dit login NemID ER dit CPR-nummer. Man kan så lave yderligere et loginnavn, men CPR-nummer virker hver gang.
|
Skrevet den: 30-Maj-2018 kl. 10:18
Kampus skrev:
lunddal skrev:
Mister du dit nøglekort, har vedkommende, der finder det, adgang til ALT. |
I min generation passer vi på den slags period! |
Indtil den dag en anden har stjålet din identitet.
|
Skrevet af: PerW
Skrevet den: 30-Maj-2018 kl. 10:28
Kampus skrev:
Jeg skal udfylde bruger og password. Bruger står på kortet, ergo skal jeg bruge kortet alligevel. Og koden har jeg skrevet på kortet (ved godt man ikke må, men det er nødvendigt i denne verden). Så kortet er i hånden til indtastning af 2 kolonner. Når jeg trykker videre, kan jeg vælge tlf eller skrive de 6 tal. Du kan selv gætte hvad der er hurtigst |
Du går op i at andre ikke lige må få dit CPR-NR, men så har du alle oplysninger på et kort. Det er sku for dumt. Undskyld mit franske.
Dvs. andre der har kan få adgang til dit nøgle kort, kan lave alt i dit navn, tømme din bank konto, oprette lån etc.
Og du vil IKKE få noget erstattet! Da du selv har opført dig totalt uforsvarligt!
Reelt om du taster dit nøglekort nr ind eller CPR-NR er jo lige meget. Taster du dit nøglekortnr ind, så slår systemet jo bare op i NemID og finder dit CPR-NR og så bliver du logget ind med CPR-NR. Alt hvor du bruger NemID kører CPRNR.
|
Skrevet den: 30-Maj-2018 kl. 13:00
kunne Moderator lige komme ind her. Hvorfor handler tråden om mig?
Jeg har forstået hvad I siger, så vær så venlige at stoppe med moraliseringen
|
Skrevet den: 30-Maj-2018 kl. 13:23
Kampus skrev:
Jeg har forstået hvad I siger, så vær så venlige at stoppe med moraliseringen |
Måske fordi du i den grad har været med til at forplumre debatten, og når folk har irettesat de falske ting som du har ytret, ja så har du ikke været særlig god til at indrømme/acceptere, at du ikke havde ret..
Så når man laver "strudsen" i stedet for at indrømme, at man har været helt rundt på gulvet i sin iver efter at bevise, at kortet er hurtigere end app'en, ja så er det nok egentlig fair nok, at folk laver lidt morsomheder på dine vegne.
Men jaja, man kan selvfølgelig også bare trække "hurt feeling report"-kortet.
|
Skrevet den: 30-Maj-2018 kl. 16:06
NikolajDS skrev:
Kampus skrev:
Måske fordi du i den grad har været med til at forplumre debatten, og når folk har irettesat de falske ting som du har ytret, ja så har du ikke været særlig god til at indrømme/acceptere, at du ikke havde ret..
Så når man laver "strudsen" i stedet for at indrømme, at man har været helt rundt på gulvet i sin iver efter at bevise, at kortet er hurtigere end app'en, ja så er det nok egentlig fair nok, at folk laver lidt morsomheder på dine vegne.
|
Det er åbenbart svært for sådan en som dig at tale pænt til andre du ikke står over for. Tastaturet er nådesløst i dine hænder. Du har slet ikke ret til at skrive sådan en gang lort hvor det hele er løgn.
Jeg indrømmede jo netop at jeg tog fejl. Jeg forklarede hvorfor jeg ikke synes at app’en er hurtigere end kortet. Så rundt på gulvet er der ikke tale om. Men der er tale om at du bare sviner folk til med din mærkelige retorik. Og så sætter du lige trumf på til sidst for at træde mig helt ned i dyndet.
Jeg forlanger du sletter dit indlæg og giver en undskyldning
|
Skrevet den: 30-Maj-2018 kl. 17:29
Kampus skrev:
Jeg forklarede hvorfor jeg ikke synes at app’en er hurtigere end kortet.
|
Jeps, med at dit brugernavn alligevel stod på kortet. Senere skrev du så at det ikke var brugernavnet der stod på kortet.
Har du selv skrevet brugernavn og adgangskode på kortet?
Klaus
|
Skrevet af: kaizer
Skrevet den: 30-Maj-2018 kl. 17:58
Kampus skrev:
NikolajDS skrev:
Kampus skrev:
|
Det er åbenbart svært for sådan en som dig at tale pænt til andre du ikke står over for. Tastaturet er nådesløst i dine hænder. Du har slet ikke ret til at skrive sådan en gang lort hvor det hele er løgn.
Jeg indrømmede jo netop at jeg tog fejl. Jeg forklarede hvorfor jeg ikke synes at app’en er hurtigere end kortet. Så rundt på gulvet er der ikke tale om. Men der er tale om at du bare sviner folk til med din mærkelige retorik. Og så sætter du lige trumf på til sidst for at træde mig helt ned i dyndet.
Jeg forlanger du sletter dit indlæg og giver en undskyldning |
Jeg tror ikke du kan forlange ret meget af andre brugere. Ønske - ja, men ikke forlange.
Du kan anmelde de indlæg du finder utilfredsstillende, og håbe på der sker noget.
|
Skrevet den: 30-Maj-2018 kl. 18:00
Kan se der også er kommet en til erhverv, der kan man vel have flere nøglekort på, ellers er den vist ubrugelig. Har ikke selv nogle endnu, men det får jeg snart og så kunne det jo være smart hvis man kunne bruge en app frem for flere forskellige nøglekort.
|
Skrevet den: 30-Maj-2018 kl. 18:50
Kampus skrev:
NikolajDS skrev:
Kampus skrev:
|
Jeg forlanger du sletter dit indlæg og giver en undskyldning |
Jeg ved ikke, hvor det er du synes, at jeg ikke taler pænt. Men igen, det er jo altid et godt kort at trække..
Du har ikke forklaret, hvordan du hårdnakket kunne påstå, at du kunne aflæse dit brugernavn på kortet, og derefter skrive det ind. Det er meget simpelt, hvis det er rigtigt at du har noget på dit kort, som du skal taste ind, før den efter engangskode, ja så har du enten skrevet dit brugernavn/CPR på kortet, eller så har du skrevet din personlige kode. Og det har du trods alt nok ikke, og så er vi tilbage ved, at din påstand ikke bare kunne være noget, som du havde taget fejl af, men at det var noget som du formentlig digtede op, for at underbygge din holdning om, at kortet var hurtigere end app'en.
Og nu er du så sur over, at det bliver påpeget, at du ikke er kommet med en fornuftig forklaring på din vildfarelse.
Og du er velkommen til at forlange alt det du vil, men jeg mener ikke, at jeg har gjort noget som helst, som er imod reglerne, og jeg vil ikke undskylde for, at du bliver ekstraordinært tyndskindet, når man tillader sig, at påpege, at din argumentation er usammenhængende.
|
Skrevet den: 30-Maj-2018 kl. 18:52
donfrankie skrev:
Kan se der også er kommet en til erhverv, der kan man vel have flere nøglekort på, ellers er den vist ubrugelig. Har ikke selv nogle endnu, men det får jeg snart og så kunne det jo være smart hvis man kunne bruge en app frem for flere forskellige nøglekort. |
Ja, det var også noget af det første, som folk påpegede, da app'en kom ud..
Det virker til at app'en er gennemtænkt og velafprøvet, så mon ikke også erhvervsdelen har fanget den del med flere kort i første hug..
|
Skrevet den: 30-Maj-2018 kl. 19:13
donfrankie skrev:
Kan se der også er kommet en til erhverv, der kan man vel have flere nøglekort på, ellers er den vist ubrugelig. Har ikke selv nogle endnu, men det får jeg snart og så kunne det jo være smart hvis man kunne bruge en app frem for flere forskellige nøglekort. |
Det er desværre kun erhverv til bank, så det kan kun bruges i din bank.
Det andet erhvervskort (kan ikke lige huske hvad det hedder) som man bruger til Virk, Skat, etc.. er der desværre (endnu?) ikke en App til.
|
Skrevet af: strandvasker
Skrevet den: 30-Maj-2018 kl. 21:08
Ikke for at være en nejhat, men det er da helt skævt at lægge nøglekort på mobilen.
Hele pointen i at have et nøglekort er at det IKKE ligger på samme apparat der bruges til fx. netbank.
Fidusen ved at have et nøglekort i det hele taget er, at hvis en hacker kompromiterer den computer eller telefon/tablet du bruger til fx. din netbank, så kan han keylogge sig til dit brugernavn og den selvvalgte kode, men det er hulens svært for et stykke malware på computeren eller telefonen at få skabt forbindelse over til papkortet eller nøgleringen med nøglerne = han kan ikke misbruge tingene selv om han har overtaget din computer eller telefon...
...lige indtil du er så venlig at installere den nye nøgleapp, hvor ved ham med en stump malware nu både kan overtage din telefon, keylogge dit brugernavn og selvvalgte kode, kan starte din netbank app og sørme også starte nøgleappen og lave alle de nøgler han har brug for.
Hvis du KUN bruger netbank, eboks, og alt den slags med nemid på din computer og ALDRIG på telefonen, så kan det godt spænde an at bruge nøgleapp på telefonen fordi der nu er to systemer, både computeren og telefonen der skal kompromitteres.
Det en hammerringe ide at have begge dele liggende på samme device, uanset hvor bekvemt det er. Det ville også være supernemt at lade hoveddørsnøglen sidde i døren når man går på arbejde, ingen grund til at slæbe rundt på en nøgle når den lige så godt kan sidde lige der hvor man skal bruge den, det fjerner bare ligesom hele pointen bag at have en lås i døren.
|
Skrevet af: Kim Dahl
Skrevet den: 30-Maj-2018 kl. 21:36
Noget andet er, at du låser appen op med f.eks. dit fingeraftryk. Så kan man jo lige så godt skippe nemid helt og bare lade dig gå på netbank og borger.dk og lignende udlukkende med dit fingeraftryk. Det er også mere sikkert.
------------- Mitsubishi HC4900
Panasonic BD30
Onkyo TX-SR805
|
Skrevet den: 02-Juni-2018 kl. 11:15
Kim Dahl skrev:
Noget andet er, at du låser appen op med f.eks. dit fingeraftryk. Så kan man jo lige så godt skippe nemid helt og bare lade dig gå på netbank og borger.dk og lignende udlukkende med dit fingeraftryk. Det er også mere sikkert. |
Nej.
Lad os sige jeg er hacker og det er lykkes mig at få dig til at klikke på et tilsendt link og installere noget malware. Jeg har nu fuld kontrol over din telefon og kan følge med i alt hvad du laver.
Hvis nu man lader dig bruge dit fingeraftryk som eneste password, hvad forhindrer så mig i at tage en kopi af dit fingeraftryk næste gang du logger ind på netbank eller borger.dk? Med kopien af dit fingeraftryk kan jeg nu logge ind alt det jeg har lyst til.
Hele fidusen med nemid's nøglekort er at den IKKE ligger på din telefon eller computer, dvs. selv om jeg hacker mig til fuld kontrol over din telefon, så kan jeg aflæse dit brugernavn og din personlige kode, og jeg kan aflæse den nemid-nøgle du bruger til at komme på fx. netbank - men når jeg så prøver at logge på din netbank strander jeg på, at jeg ikke har mulighed for at aflæse en frisk kode fra dit nemid papkort.
Installerer du sådan en nemid app som tråden handler om, så kan jeg aflæse både dit brugernavn, din selvvalgte kode og jeg har også adgang til at starte en pissefed app der kan lave alle de nemid nøgler jeg mangler for at lænse din bankkonto. Selv hvis nemid appen kræver fx. fingeradtryk, så kan jeg jo bare tage en kopi af dit fingeraftryk næste gang du benytter det, det er lige ud af landevejen.
Det er ultravigtigt at nøglekortet ikke ligger et sted hackeren nemt kan komme til, det er derfor vi i dag har et separat papkort eller en separat nøgleringsdims til at levere koderne.
|
Skrevet den: 02-Juni-2018 kl. 14:18
Strandvasker - bliver nødt til at bede dig læse lidt op på hvorledes "fingeraftryk" lagres i en mobil (ios/and). - det er IKKE et billede. - så meget kan jeg allerede fortælle dig. Så det er ikke helt så let at "kopiere" et fingeraftryk. Desuden er der en hulens masse problemer med at alt krypteres - især i IOS hvor du har separat kryptering for vitale elementer i mobilen. OG disse skal lukkes op i en successiv sekvens. (som du starter med via fx fingeraftryk/ansigt. og hver gang noget åbnes, frigives en kode til næste funktion.)
|
Skrevet af: Skodman
Skrevet den: 03-Juni-2018 kl. 06:01
Den virker så ikke hvis man bruger f.eks danskebank appén ( android).Der skal man stadig ha fat i sit kort eller nøgle kort...
|
Skrevet den: 03-Juni-2018 kl. 08:41
Skodman skrev:
Den virker så ikke hvis man bruger f.eks danskebank appén ( android).Der skal man stadig ha fat i sit kort eller nøgle kort... |
Så bruger du måske den gamle Danske Bank app, den app kan ikke integrere med nemid app.
|
Skrevet den: 03-Juni-2018 kl. 10:53
claus_jac skrev:
Strandvasker - bliver nødt til at bede dig læse lidt op på hvorledes "fingeraftryk" lagres i en mobil (ios/and). - det er IKKE et billede. - så meget kan jeg allerede fortælle dig. Så det er ikke helt så let at "kopiere" et fingeraftryk. Desuden er der en hulens masse problemer med at alt krypteres - især i IOS hvor du har separat kryptering for vitale elementer i mobilen. OG disse skal lukkes op i en successiv sekvens. (som du starter med via fx fingeraftryk/ansigt. og hver gang noget åbnes, frigives en kode til næste funktion.) |
Jeg er godt klar over at der næppe ligger en fingeraftryk.png i din usermappe til fri afbenyttelse.
Uanset hvordan man vender og drejer tingene, så er sådan en fingeraftryksskanner noget hardware. Om den tager et billede eller aflæser varme eller magnetiske feltlinier eller noget helt fjerde er ikke så vigtigt, i sidste ende er der noget software, en driver, der styrer skanneren. Hardwaren aftaster et eller andet bitmønster og leverer det til driversoftwaren og driversoftwaren leverer det videre til telefonen i en eller anden, muligvis krypteret, form.
Hver gang en eller anden app på telefonen har brug for et fingeraftryk så kontaktes driversoftwaren med et "Hey driver, kan du ikke lige tænde for skannerhardwaren og sende mig resultatet i den sædvanlige krypterede form?". Appen kan så sammenligne svaret fra driveren med noget allerede gemt og krypteret og alt muligt fancy, det er som det skal være, men appen aner ikke om skannerdriveren rent faktisk startede fingeraftryksskanneren op og aflæste et fingeraftryk eller om den bare genbrugte samme aflæsning som sidste gang uden at skanne noget som helst.
..og nej, det er ikke nemt eller "bare lige", men når først et system er kompromiteret er det ligemeget hvor meget der krypteres - krypteringsalgoritmerne kan jo også være modificerede/neutraliserede.
Omvendt er det hammersvært at få malware på sådan et nemid papkort, så din telefon eller computer kan være nok så inficeret med alt muligt snavs, hvis ikke du svarer tilbage med de korrekte cifre fra papkortet så lukker din netbank/borger.dk for festen.
|
Skrevet den: 03-Juni-2018 kl. 12:22
Hele humlen er jo netop at du ikke er i stand til at "kopiere" dit fingeraftryk. og hvorledes vil du kompromittere noget som er sandboxed og ingen app har mulighed for at tilgå en anden apps data? jo - der er historier og diverse muligheder, men holy crap man skal godt nok lave meget for at få adgang til de ting. Så er det sg betydeligt lettere bare at stjæle en pung og få penge den vej. Og jeg vil ikke gå mere i detaljer med hvad secure enclave egentlig er, men det er ikke "bare lige at tilgå en driver"!
Som udgangspunkt er vi overhovedet ikke uenige i at man ikke kan få malware på et nøglekort, men 1. det password der bruges er i 9 ud af 10 tilfælde i kategorien "ikke stærkt" og vil derfor være let at lave noget test på, og 2. - rigtigt mange gemmer jo deres kort i deres pung!!
|
Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 03-Juni-2018 kl. 23:11
Dumheden vil ingen grænser tage...
Selvfølgelig skal man ikke lægge nøglen på samme enhed, som den der skal køre den. Det er idioti med en App. Papkortet er genialt og man kan evt. bare købe en token, så har man det også i en anden form.
Men de er ikke så kvikke inde hos NemID, deres tankegang er generel usund.
Jeg har haft kontakt med dem flere gange for mange år siden og gjort dem opmærksom på problematikken omkring udstedelse af nye nøglekort. Men selvom det nu har været oppe i medierne fordi folk bliver snydt og mister værdier, så har de stadig ikke lukket hullet.
Eksempel: Jørgen benytter sit nøglekort på biblioteket, fordi han ikke selv har en computer. En ond mand følger Jørgen hjem og ser hvor han bor. Den onde mand vender efterfølgende tilbage til biblioteket og henter sin "tastaturlogger" som har gemt Jørgens personnummer og kode. Den onde mand bestiller nu et nyt nøglekort som efter et par data kommer i Jørgens postkasse. Den onde mand har nu adgang til at benytte Jørgens NemID uden begrænsninger.
Selvfølgelig skal man ikke kunne bestille et nyt NemID i postkassen, hvis det er mistet. Det skal da Hentes på kommunen og vises gyldigt ID. Hele ens juridiske liv ligger i det nøglekort. Det ville også være en del smartere hvis man IKKE benyttede CPR nummer til at logge ind med i størstedelen af befolkningen. Det skulle være et nøgle-id nummer eller alias, som man altid har kunne. CPR er bare for dumt, da de it svage sikkert altid vil benytte cpr et sted som biblioteket, hvor det er ekstra sårbart.
------------- Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
|
Skrevet den: 03-Juni-2018 kl. 23:27
Cyberguyen skrev:
Den onde mand bestiller nu et nyt nøglekort |
Hvordan?
https://www.nemid.nu/dk-da/faa_hjaelp_til_dit_nemid/bestil_nyt_noeglekort/" rel="nofollow - https://www.nemid.nu/dk-da/faa_hjaelp_til_dit_nemid/bestil_nyt_noeglekort/
Ved hjælp af den nem-id kode han ikke har? Ved hjælp af pas elle kørekort? Gå til borgerservice, eller i Jørgens bank?
Klaus
|
Skrevet den: 04-Juni-2018 kl. 10:04
Cyberguyen skrev:
Eksempel: Jørgen benytter sit nøglekort på biblioteket, fordi han ikke selv har en computer. En ond mand følger Jørgen hjem og ser hvor han bor. Den onde mand vender efterfølgende tilbage til biblioteket og henter sin "tastaturlogger" som har gemt Jørgens personnummer og kode. Den onde mand bestiller nu et nyt nøglekort som efter et par data kommer i Jørgens postkasse. Den onde mand har nu adgang til at benytte Jørgens NemID uden begrænsninger. |
Man må da så håbe at Jørgen har masser af penge på kontoen, så det er alt det besvær værd for den onde mand...
|
Skrevet den: 04-Juni-2018 kl. 10:37
vi må hellere få sølvpapirs hatte på alle sammen
|
Skrevet af: Furry
Skrevet den: 04-Juni-2018 kl. 14:43
Cyberguyen skrev:
Eksempel: Jørgen benytter sit nøglekort på biblioteket, fordi han ikke selv har en computer. En ond mand følger Jørgen hjem og ser hvor han bor. Den onde mand vender efterfølgende tilbage til biblioteket og henter sin "tastaturlogger" som har gemt Jørgens personnummer og kode. Den onde mand bestiller nu et nyt nøglekort som efter et par data kommer i Jørgens postkasse. Den onde mand har nu adgang til at benytte Jørgens NemID uden begrænsninger.
Selvfølgelig skal man ikke kunne bestille et nyt NemID i postkassen, hvis det er mistet. Det skal da Hentes på kommunen og vises gyldigt ID. Hele ens juridiske liv ligger i det nøglekort. Det ville også være en del smartere hvis man IKKE benyttede CPR nummer til at logge ind med i størstedelen af befolkningen. Det skulle være et nøgle-id nummer eller alias, som man altid har kunne. CPR er bare for dumt, da de it svage sikkert altid vil benytte cpr et sted som biblioteket, hvor det er ekstra sårbart.
|
Hvordan kan det onde mand vide af Jørgen ikke er gået hjem til dattern for af vande potteplanterne ?
Hvad hvis Jørgen hverken har Pas eller Kørekort ?
Jeg bruger ikke CPR når jeg logger ind
------------- Fra fulde børn skal man høre sandheden
|
Skrevet den: 05-Juni-2018 kl. 11:17
Jeg vil gerne undskylde for mit forrige indlæg omkring at NemID ikke lytter til folk. (de er åbenbart bare meget langsomme)
Inden jeg skrev indlægget havde jeg ikke checket op på at de faktisk har ændret procedure, i forbindelse med et mistet nøglekort.
Jeg har igennem de sidste mange år klaget over at det blev sendt til postkassen. Det er rigtigt godt at man nu skal til Borgerservice efter et nyt i stedet for at det ender i postkassen.
|
Skrevet den: 05-Juni-2018 kl. 11:18
Furry skrev:
Hvordan kan det onde mand vide af Jørgen ikke er gået hjem til dattern for af vande potteplanterne ? |
Hvis han har valgt at kalde sin datter for Jørgen, så har han måske fortjent at blive snydt engang imellem
Stakkels datter, som skal rende rundt med det navn på postkassen...
Furry skrev:
Jeg bruger ikke CPR når jeg logger ind |
Det gør jeg heller ikke - men som jeg også skriver, så gør størstedelen af befolkningen det. Prøv at spørge din omgangskreds, flertallet af dem benytter cpr nummer til login.
|
Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 07-Juni-2018 kl. 07:15
Furry skrev:
Hvordan kan det onde mand vide af Jørgen ikke er gået hjem til dattern for af vande potteplanterne ? |
Cyberguyen skrev:
Hvis han har valgt at kalde sin datter for Jørgen, så har han måske fortjent at blive snydt engang imellem |
Hvad nu, hvis datteren hedder "Jane" og der på postkassen blot står "J. Hansen" ?
Og hvorfra kan "det onde mand" vide, at Jørgen hedder Jørgen?
Eller hvis nu datteren bor sammen med "Jørgen Pedersen" ?
------------- Keld R. Hansen
Pioneer DVL-909, DV-545 Sony KDL40EX723 3D TV DreamBox 8000, YouSee Cable PopCorn Hour A-500 Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940 Yamaha RX-V771 Receiver
|
|