Print side | Luk vindue

plasma vs. LCD

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: TV
Forumbeskrivelse: Fladskærme, billedrør og projections-tv
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=15544
Udskrevet den: 24-Februar-2025 kl. 10:14

Emne: plasma vs. LCD
Skrevet af: CoolMLJ
Emne: plasma vs. LCD
Skrevet den: 24-September-2006 kl. 00:43

som ny bruger her på stedet hører jeg meget snak om plasma vs. lcd.

kan vi ikke engang for alle få smidt forskellen på bordet, hvilken fordele har den ene teknologi frem for den anden.?

hvad siger i bruger om plasma og alm. analog tv/dvd/xbox/PC??

og hvad siger i bruger om LCD og alm. analog tv/dvd/xbox/PC??

skriv gerne hvad i har prøvet for nogle skærme, og om i har prøvet både den ene og den anden teknologi.

Svar:
Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 24-September-2006 kl. 01:51
http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=14200&KW=plasma&TPN=1 - Tråd

http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=14263&KW=plasma&TPN=1 - Tråd

http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=15093&KW=plasma&TPN=1 - Tråd

og

http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=14695&KW=plasma&TPN=1 - Tråd

Nej, det er bestemt ikke alle tråde der er lige objektive, men jeg mener de indeholder relevant information om 'plasma vs. LCD'-spørgsmålet.

Det bedste du kan gøre, som evt. kommende køber, er at tage nogle DVD'er du kender og kan lide under armen, og kræve forskellige LCD og plasma TV demonstreret med dem, via en HDMI-tilsluttet afspiller, og se hvad der passer dig bedst. Men husk også at se normal TV, og lad være med at hoppe på 'vi har et dårlig signal, så det ser bedre ud hjemme hos dig selv', når du køber LCD TV

Jeg har erfaring med flere LCD TV og mener at ingen af disse kan måle sig med mit 'gamle' Sony KV32FX68E, men plasma er derimod en anden ting. Derimod er jeg imponeret over hvad jeg har set på Panasonics 42PV60E og Pioneers nye 427XD. Dét er pænt, og kan snildt måle sig med mit CRT TV, hvorimod jeg endnu har til gode at se noget lignende på et LCD TV...

Skrevet den: 24-September-2006 kl. 03:01
Og forresten også:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=42747&KW=plasma&TPN=1 - Tråd på HIFI4ALL.dk

Skrevet af: nextgeneration
Skrevet den: 24-September-2006 kl. 09:10
Der er både fordele og ulemper ved begge typer, og det afhænger meget af din brugssituation hvilken type der er bedst egnet til dig.

Panasonic har lavet en side med "Plasma or LCD" der beskriver brugssituationen meget godt.

http://www.panasonic.co.uk/technology/plasma-or-lcd.html - http://www.panasonic.co.uk/technology/plasma-or-lcd.html

Skrevet den: 24-September-2006 kl. 12:45

Har selv set mig lidt varm på den nye samsung LE-32M71 men hvis alle siger at LCD ikke holder, hvilken PLASMA skal man så vælge når man har et budget på maks. 13000

Har set TV signal på Samsung, og syntes den står flot. Har et Rigtig godt TV-signal fra Danskbredbånd, så jeg er ikke så bekymret ang kvaliteten på signalet.

Ydermere har en kolega med en LE32R72 og han siger også at det står rigtig flot, og at han ikke oplever hverken slør eller noget med sit alm tv-signal

Skrevet af: Kurt Poulsen
Skrevet den: 24-September-2006 kl. 12:48
Hvad plasma angår så finder du ikke skærme under 37". Så hvis det ikke må være større end 32" så har du ikke noget valg. Du skal have en LCD-skærm. Hvis det altså skal være en fladskærm

/Kurt.

Skrevet af: spawn
Skrevet den: 24-September-2006 kl. 14:19
Oprindeligt skrevet af CoolMLJ CoolMLJ skrev:

men hvis alle siger at LCD ikke holder

Nu er det ikke sådan at ALLE siger at LCD ikke holder, der er rent faktisk stadig mange der køber LCD og er glade for deres LCD, og den performance de får, hvor god eller dårlig den så end måtte være sammenlignet med plasma eller andre teknologier.

Men gennem den sidste tid har der på recordere.dk være en håndfuld eller to plasmafanatikere der har "set lyset" og været så aktive i deres promovering af denne holdning og nedgøring af LCD i stort set hver eneste tråd hvor nogen spørger om LCD tv, så efterhånden er næsten alle med LCD bare begyndt at holde deres mund.

De gider ikke diskussionen længere, de gider ikke høre på hvor dumme de er, hvor små krav de har, hvor lidt videofile de er, eller lign. fordi de har overvejet eller sågar investeret i et LCD.

Selv ikke dedikerede tråde om specifikke LCD tv, som tråden om det ny philips PF9731D slap for plasma tilhængernes input - på trods af at PF9731D mig bekendt ikke er et plasma TV.

Så skal du vurdere alene udfra den senere tids "stemning" på recordere.dk, så får du imho. en ret subjektiv vurdering af emnet præget af plasmatilhængernes indlæg. 

Jeg har set gode LCD og dårlige Plasma, jeg har også set dårlige LCD og gode Plasma. Begge teknologier har sine fordele og ulemper og det er ikke så simpelt som at sige at plasma altid er bedre til alting og at LCD i alle forhold altid bare er noget skod. Der er mange andre forhold end blot om der benyttes plasma eller LCD der har betydning for den totaloplevelse man får.

Mit råd til dig og andre må være at gå ud og kigge på så mange fjernsyn som muligt og dan jeres egen mening om hvad der passer til jeres ønsker, behov og pengepung. Der er trods alt ingen herinde der betaler jeres TV for jer.

-------------
Philips 65OLED705/12 - ATV4K

Skrevet af: Hother
Skrevet den: 24-September-2006 kl. 14:27

Jamen jeg er helt enig med Spawn - dels i hvad han skriver omkring det subjektive i dette forum, samt om initiativet med at gå ud og sammenligne, og så endelig hvad skal man primært benytte tv´et til.

Selvom jeg er plasmatilhænger, så jeg faktisk et rigtig godt LCD tv i går - det må jeg blankt indrømme - så det er bare med at vælge.

-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.

Skrevet af: kong
Skrevet den: 24-September-2006 kl. 14:48

Og hvilket var det Hother?

/kong

Skrevet af: lrev
Skrevet den: 24-September-2006 kl. 15:15

Hej

Har i denne Week-end set en udemærket sammenligning hos Otto fra T.C på messen i Kbh.

Et Pioneer 427xd lige ved siden af et Philips 37"9731....BEGGE KALIBRERET,og med samme signal.

Jeg må sige:Hvis man efter at have set denne opstilling STADIG påstår at man ikke er i stand til at se at plasmaen er bedre-så er det fordi at man ikke VIL se det.

Og det har ikke en skid med "smag" at gøre-det handler om at kunne gengive farver rigtigt,og hvilken teknik der KAN dette-og hvilken der IKKE kan dette [slettet af admin]

-------------
Pioneer 507XD,M.Audio R250,sub.XTZ 99W 10.16,JVC DR-MH300,HI-FI:ProAc Response 1sc,,Amp.Sony ES,CD Sony ES.

Skrevet af: Fikumdik
Skrevet den: 24-September-2006 kl. 15:57
Hej alle,

Jeg har bestilt et Pioneer plasma, men har siden da crawlet recordere.dk
tyndt (til min kærestes store fortvivlelse ) for at blive klogere på den
reelle risiko for indbrænding.

Vil nogen mene at et par timers DR1 hver dag få DR's kanal-ID (i øverste
venstre hjørne) til at brænde sig fast?

/Fikumdik

Skrevet den: 24-September-2006 kl. 16:09
Kong - det var et Samsung 40´ - ,71-some- thing.

-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.

Skrevet den: 24-September-2006 kl. 16:34

Hej Fikumdik, jeg mener ikke risikoen for skærm indbrænding er særlig stor. Benyt den facilitet der formentlig er på dit tv, som netop forhindre skærmindbrænding. Måske er den største fare ved computerspil.

Jeg bekymre ikke det fjerneste om skærmindbrænding, men nu har jeg jo også kun et Samsung

-------------

Skrevet den: 24-September-2006 kl. 17:09
Hej Hother,

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Hej Fikumdik, jeg mener ikke risikoen for skærm
indbrænding er særlig stor. Benyt den facilitet der formentlig er på dit tv,
som netop forhindre skærmindbrænding.

Tak for svar - hvilken facilitet tænker du på?

Har du iøvrigt gjort noget særligt (som at skrue ned for kontraste
igennem de første 200 timer, som mange foreskriver at man bør gøre?

Måske er den største fare ved computerspil.

Har du erfaring med at spille konsol-spil på skærmen?

/Fikumdik

Skrevet af: Thorkil
Skrevet den: 24-September-2006 kl. 17:28
Oprindeligt skrevet af lrev lrev skrev:

Jeg må sige:Hvis man efter at have set denne opstilling STADIG påstår at man ikke er i stand til at se at plasmaen er bedre-så er det fordi at man ikke VIL se det.

Og det har ikke en skid med "smag" at gøre-det handler om at kunne gengive farver rigtigt,og hvilken teknik der KAN dette-og hvilken der IKKE kan dette [slettet af admin]

Irev - læs hvad spawn skriver:"Begge teknologier har sine fordele og ulemper"

Er det fedt at se på et plasma - i en lys stue - bare fordi man ved, at UNDER spejlbilledet fra vinduerne er farverne optimale?

th

Skrevet den: 24-September-2006 kl. 18:02

Hej igen fikumdik, normalt findes der en mulighed for at aktivere en facilitet, som bevæger billedet en ganske lille smule, og dette er ikke synligt. Kontrast - næh, men tilgengæld har jeg en anden mulighed "superspare" som nedsætter "udstrålingen" i billedet. Dette er tilgengæld synlig, men ikke desto mindre bruger jeg som oftets denne mulighed, for billedet er ikke så ringe endda.Kun når jeg ser f.eks. HD slår jeg sidstenævnte fra.

Jeg har absolut ingen erfaringer med spil.

-------------

Skrevet den: 24-September-2006 kl. 18:04
Oprindeligt skrevet af Thorkil Thorkil skrev:

Er det fedt at se på et plasma - i en lys stue - bare fordi
man ved, at UNDER spejlbilledet fra vinduerne er farverne optimale?

Hej Thorkil,

Har du erfaring for at refleksioner i plasma-skærme er kraftigere end i alm.
CRT-skærme?

/Fikumdik

Skrevet den: 24-September-2006 kl. 18:23
Øhhh nu er jeg jo ikke Thorkild, men min påstand er, at han overdriver en kende mht. til reflektioner. Indrømmet - der kan være reflektioener, men jeg kan da også komme ud for, at jeg har svært ved at se en LCD skærm ved sol. Men nej -jeg mener ikke at reflektionerne er værre end ved CRT.

-------------

Skrevet den: 24-September-2006 kl. 18:27

Og det har ikke en skid med "smag" at gøre-det handler om at kunne gengive farver rigtigt,og hvilken teknik der KAN dette-og hvilken der IKKE kan dette [slettet af admin]

Er det fedt at se på et plasma - i en lys stue - bare fordi man ved, at UNDER spejlbilledet fra vinduerne er farverne optimale?

th

Er det FEDT at se på en LCD i fuld sol,og erfare at personerne på billedet ligner pattegrise i hudfarven......men uden reflekser??

LCD har sin berettigelse hvis man ser meget tv på teressen-i fuld sol!!Inde i stuen MÅ der da være mulighed for at undgå de værste reflekser i plasma skærmen,og så i stedet NYDE DE KORREKTE FARVER i fulde drag.

Tag endelig ikke fejl:Jeg er 100% klar over de forskellige fordele/ulemper ved de 2 teknologier-men man SKAL jo vælge-og da vi ser klart mest tv INDENDØRS(godt nok i en lys stue),så må jeg bare prøve at undgå det værste sollys-ved evt. at trække gardinerne for.Personlig kan vi ikke leve med et tv billede,der ligner noget der har været igennem en KOGEVASK

-------------
Pioneer 507XD,M.Audio R250,sub.XTZ 99W 10.16,JVC DR-MH300,HI-FI:ProAc Response 1sc,,Amp.Sony ES,CD Sony ES.

Skrevet den: 24-September-2006 kl. 18:35
"Hej Thorkil,

CRT-skærme? "

Der er IKKE flere reflekser i en plasma end der var i en CRT-som regel lidt mindre.

-------------

Skrevet den: 24-September-2006 kl. 19:32

"Hej Thorkil,

CRT-skærme? "

Der er IKKE flere reflekser i en plasma end der var i en CRT-som regel lidt mindre.

Enig - lidt mindre, men stadig for meget til mit brug.

th

Skrevet den: 24-September-2006 kl. 19:37

Og det har ikke en skid med "smag" at gøre-det handler om at kunne gengive farver rigtigt,og hvilken teknik der KAN dette-og hvilken der IKKE kan dette [slettet af admin]

th

Er det FEDT at se på en LCD i fuld sol,og erfare at personerne på billedet ligner pattegrise i hudfarven......men uden reflekser??

LCD har sin berettigelse hvis man ser meget tv på teressen-i fuld sol!!Inde i stuen MÅ der da være mulighed for at undgå de værste reflekser i plasma skærmen,og så i stedet NYDE DE KORREKTE FARVER i fulde drag.

Tag endelig ikke fejl:Jeg er 100% klar over de forskellige fordele/ulemper ved de 2 teknologier-men man SKAL jo vælge-og da vi ser klart mest tv INDENDØRS(godt nok i en lys stue),så må jeg bare prøve at undgå det værste sollys-ved evt. at trække gardinerne for.Personlig kan vi ikke leve med et tv billede,der ligner noget der har været igennem en KOGEVASK

ComeOn, Irev - nu kammer det da vist en kende over for dig - de bedre LCD-skærme viser da vist farverne en smule bedre - spørg dog alle 9731-ejerne?

Skrevet den: 24-September-2006 kl. 19:40

Øhhh nu er jeg jo ikke Thorkild, men min påstand er, at han overdriver en kende mht. til reflektioner. Indrømmet - der kan være reflektioener, men jeg kan da også komme ud for, at jeg har svært ved at se en LCD skærm ved sol. Men nej -jeg mener ikke at reflektionerne er værre end ved CRT.

Nej, jeg overdriver ikke det mindste - der er INGEN tvivl om, at LCD her vinder med mange længder foran plasma. [slettet af admin]

EOD

th

Skrevet den: 24-September-2006 kl. 19:54
Irev->

Nu har jeg læst en del af dine indlæg her i forumet, det virker lidt som om du virkelig hadder LCD.
Hvad skyldtes dette. ??

Syntes at det man ser, når man er i butikker, er at der er meget stor forskel på kvaliteten af plasma og LCP det er jo klart, men syntes ikke at forskellen er så voldsomt at man skal smide LCD fra porten, syntes at de lcd jeg har kigget på, i den dyre ende, har et rigtig flot billed. og kan da ikke se bare lige at plasma skulle være så meget bedre..

Skrevet den: 24-September-2006 kl. 19:56

Så lige til en anden ting. ang min lille trød her :)

Hvilken plasma skal man vælge i str. 37 " hvis man ønsker plasma.

Ser personligt efter en 32" LCD, idet at jeg syntes det giver et rigtig godt billed de steder jeg har set på skærmen..

Skrevet af: troelsit
Skrevet den: 24-September-2006 kl. 20:06
Panasonic har lavet en god 37" - den ville jeg uden tvivl vælge....

Skrevet den: 24-September-2006 kl. 20:07

Det handler vel ikke så meget om at man ikke kan se forskel i en plasma vs LCD opstilling, men mere om den efter min mening fjollede indstilling der syntes at herske, at så kan/skal alle kun købe et Pioneer 427xd eller et Panasonic PV60, for det er lige "in" i øjeblikket og alt andet er dermed lige til skraldespanden. At noget er godt - gør vel ikke alt andet elendigt eller ubrugeligt.

Jeg kan også finde forskelle på en Suzuki og en Audi - men derfor kan det godt være jeg alligevel nøjes med en Suzuki.

Et Pioneer 427xd til 19k + 2k til fod eller ophæng er da uden tvivl bedre end eks. mit Toshiba til 8K, som iøvrigt hverken ligner pattegrise eller noget der har været igennem en kogevask, men står rigtigt flot i særdeleshed ved dvd-afspilning.

- men hvis jeg nu ikke vil ofre mere end 8k lige nu, eller ikke vil have andet end 32", så får jeg altså ikke meget Pioneer 427xd. Det kan også være jeg ikke gider reflektioner overhovedet, det kan være jeg ikke gider skulle bekymre mig om indbrænding (uanset om problemet slet ikke er så stort som tidligere, så er det stadig en relevant bekymring hos mange), det kan være jeg køber fladskærm til brug med HTPC (hvor LCD trods alt er mere egnet end Plasma), det kan være jeg er ligeglad med fodbold o.lign sport og derfor aldrig oplever problemer med slør, det kan være jeg bare ikke kan lide plasmaens billede uanset at det "er bedre" efter de diverse "eksperters" udsagn, det kan være jeg bevidst ikke forsøger at nærme mig CRT billedet, men bedre kan lide LCD'ens "kunstige udseende" på trods af LCD'ens dårligere egenskaber med kontrast.

Jeg stod så sent som igår og sammenlignede et PV60 med et LCD (jeg kan ikke husket hvilket), på begge kørte en LG HD demo og til min forfærdelse kunne PV60'eren ikke vise den runde ring rundt om LG logoet uden at kanten var takket hele vejen rundt, mens LCD'en viste en flot rund ring uden takker. Hvad var nu det for noget? Dårlig skalering eller deinterlacing? PV60'eren var iøvrigt ikke ovebevisende imponerende i den konkrete sammenligning.

Jeg er såmænd ikke grundliggende uenig med plasmafolkene om hvor der normalt kan opnås bedst billedkvalitet, subjektivt vurderet, men pointen er at vurdering og opfattelse af billede er ligeså individuelt som behov, krav, ønsker, muligheder samt den konkrete situation, og jeg syntes det er lidt ærgeligt at læse plasmafanatikernes generelle forhånelse af ikke bare LCD teknologien, men også indimellem af de købere som af en eller anden grund overvejer eller allerede har valgt et LCD.

-------------

Skrevet den: 24-September-2006 kl. 20:13

......Jep den subjektive vurdering er nu vigtigst - tag ud og se skidtet in real life.

Det har jeg gjort og udfra mine kriterier har jeg fundet det TV jeg synes er bedst: 437XD

Skrevet den: 24-September-2006 kl. 20:20

Oprindeligt skrevet af CoolMLJ CoolMLJ skrev:

Irev->

Nu har jeg læst en del af dine indlæg her i forumet, det virker lidt som om du virkelig hadder LCD.
Hvad skyldtes dette. ??

Syntes at det man ser, når man er i butikker, er at der er meget stor forskel på kvaliteten af plasma og LCP det er jo klart, men syntes ikke at forskellen er så voldsomt at man skal smide LCD fra porten, syntes at de lcd jeg har kigget på, i den dyre ende, har et rigtig flot billed. og kan da ikke se bare lige at plasma skulle være så meget bedre..

Hej!

Nej,jeg hader BESTEMT IKKE LCD-du aner ikke hvor tæt jeg var på at bestille en 9831-ja,jeg var overbevist om at det var det vi skulle have.

Men jeg er simpelthen blevet overbevist om at der ER for mange fejl-selv på den.Desværre,for jeg syntes stadig at den er vildt fed på mange måder.

Men som idag,hvor jeg ser en 9731 lige ved siden af en Pioneer plasma(det har jeg ikke haft mulighed for før)-og hvor begge var kalibreret-og hvor begge viste det samme HD signal...så må du meget undskylde-så er det altså ikke et spørgsmål "hvad man er til",men simpelt hen et spørgsmål om kæmpe forskel i farver og dybde.Forskellen er meget større end jeg selv troede.

Men.......alt dette er HVIS det skal bruges til DVD og tv,og det skal vores(primært tv)

Ved anden form for anvendelse.....ingen kommentar-det har jeg ikke haft mulighed for at vurdere,da det ikke er aktuelt for os.

Og dette er min helt objektive vurdering.....jeg har ingen som helst interesse i at fremhæve det ene frem for det andet...hvorfor i alverden skulle jeg dog det?

Jeg prøver bare at finde det bedste TV.....JA,......TV!

lrev

-------------

Skrevet den: 24-September-2006 kl. 20:21
Oprindeligt skrevet af troelsit troelsit skrev:

......Jep den subjektive vurdering er nu vigtigst - tag ud og se skidtet in real life.

Det har jeg gjort og udfra mine kriterier har jeg fundet det TV jeg synes er bedst: 437XD

Hvor har du fundet det henne?

Det kender jeg slet ikke

-------------

Skrevet den: 24-September-2006 kl. 20:24
hehehe - jeg syntes sikkert også 437XD er det bedste - hvis det engang kommer - foreløbig må vi nok nøjes med at syntes 427XD er det bedste

-------------

Skrevet den: 24-September-2006 kl. 20:42

Oprindeligt skrevet af troelsit troelsit skrev:

Hvor har du fundet det henne?

Det kender jeg slet ikke

Skrevet af: laursen
Skrevet den: 24-September-2006 kl. 21:12
Jeg har foretaget en lettere moderering i emnet her.

Hold jer nu til emnet - uden diskriminerende kommenterer og uden at blive personlige!

/Lars

-------------
Redaktør, recordere.dk

Skrevet den: 24-September-2006 kl. 21:57
Som tidligere nævnt har jeg bestilt et Pioneer plasma, og jeg har fået et par
meningstilkendegivelser (mange tak) omkring indbrænding og genskin, hvor
indbrænding er min primære frygt.

Hvis der er nogen der har _egne_ erfaringer med
- om fx tre timers DR1 eller TV2 hver dag betyder indbrænding af kanal-ID
- om fx en lang aftens computer-/konsol-spil betyder indbrænding eller IR

... ja, så vil jeg rigtig gerne høre om det.

/Fikumdik

Skrevet den: 24-September-2006 kl. 22:03

Har ikke selv nogen erfaringer - men måske denne artikel kan give lidt info

http://www.plasmatvbuyingguide.com/plasmatv/plasmatv-burnin.html - http://www.plasmatvbuyingguide.com/plasmatv/plasmatv-burnin. html

-------------

Skrevet den: 24-September-2006 kl. 22:09
Jeg ved ikke hvor mange gange jeg nu har linket til http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=608677&page=1 - Master Burn-in/Break-in-tråden ovre i Pioneer-tråden.

Nu må der da snart være nogen der tager og læser guiden?  Der er masser af gode råd til hvordan man formindser faren for indbrænding.

Skrevet den: 24-September-2006 kl. 23:24
Hej Spawn,

Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:

Har ikke selv nogen erfaringer - men måske denne
artikel kan give lidt info

http://www.plasmatvbuyingguide.com/plasmatv/plasmatv-
burnin.html
- http://www.plasmatvbuyingguide.com/plasmatv/plasmatv-
burnin. html

Det var interessant læsning. Men jeg er nu endnu mere i tvivl end
tidligere:

Artiklen virker meget seriøs, men også meget klar omkring, at
indbrænding faktisk er et problem – især hvis man spiller.

Lidt bekymrende sammenholdt med at Pioneers manual gentagne gange
(4-5 gange) advarer mod indbrænding af faste billeder...

Om et par måneder kommer http://wii.nintendo.com/ - Nintendo Wii
og jeg kan sagtens forestille mig at spille nogle timer hver aften.

Har netop haft købt et AlfaView 40", men returnerede det fordi jeg fandt
ud af, at jeg nok ikke er til LCD. Synes at farverne "smattede" for meget i
de fine nuanceforskelle. Ellers det flotteste billede jeg havde set på LCD
rundt om i butikkerne gennem det seneste halve år.

Øv. Ville gerne købe et fedt 40"/42" fladt tv, som giver plasmaens
farvedybde og kontrast og LCDens resistens overfor faste billeder og
grafik.

Måske er det bare for tidligt at købe fladskærm...

/Fikumdik

Skrevet den: 24-September-2006 kl. 23:26
Hvis du lader være med at spille for meget i indkøringsperioden og ellers er opmærksom på ikke at have for mange statisker billeder på skærmen, så tror jeg virkelig ikke du vil opleve problemer.

Om indbrænding faktisk er et problem ved jeg ikke (især ikke hvis man læser det som om, at det uden tvivl vil blive et problem for ALLE der nogensinde køber et plasma TV), men at det faktisk kan være et problem, det har der aldrig været tvivl om.

Skrevet den: 25-September-2006 kl. 00:06

Jeg har som sagt ingen praktiske erfaringer selv på dette område, men jeg vil da gerne sige at netop risikoen - hvor lille den end måtte være, eller hvor mange gode råd der er til at undgå problemet - er en af de ting der gør mig lidt lunken på et købe plasma.

Alene usikkerheden og uroen om det, ville tage noget af glæden ved TV'et fra mig. Herhjemme hvor der ikke, som i visse andre lande, sendes hverken HD eller bare ret meget 16:9 materiale, vil der mange timer hver dag skulle vises 4:3 (som jeg helst vil se i korrek format uden skalering til fuld skærm) med et skrigende stationslogo i hjørnet af en sort bjælke, og jeg ville sidde og glo på dette logo konstant mens jeg talte minutterne, istedetfor at nyde film og kvalitet.  Manualens 4-5 advarsler er heller ikke ligefrem med til at mindske bekymringen. Tænk hvis man lige glemte noget en dag, eller som en anden skribent herinde for nylig hvis 3-årige barn havde sat recorderen på pause under afspilning af en film, uden faderen havde opdaget det, med en fin indbrænding til følge på hans nye plasmaskærm.

Følger man altid rådene, kan det sikkert med stor sandsynlighed undgåes, men ikke destomindre så er der åbenbart en reel risiko for at det kan ske hvis ikke man er opmærksom.

Og skulle det mod forventning ske, selvom man syntes man har fulgt alle rådene, tvivler jeg på nogen producent vil anerkende det som andet end at man ikke har passet godt nok på, så man skal nok ikke gøre sig forhåbninger om "garantireparation" eller lign.

Så jeg lurepasser stadig lidt på hele denne fladskærms udvikling, ved at have købt et billigt 32" LCD, som skal skiftes om 1 år eller 2 - så må vi se hvor udviklingen er henne til den tid. Er der kommet noget HD ? nye teknologier ? sikkerhed for ingen indbrænding på plasma ? osv.  

Kald mig bare en tøsedreng

-------------

Skrevet den: 25-September-2006 kl. 07:51
Du kan være bange mens vi andre nyder pæne billeder i 37"+ 

Jeg tror ærligt talt ikke, at du ville være så bange for det som du tror. Det er også farligt at tage bussen på arbejde/i skole, men det gør vi jo alligevel. Og man dør ikke af at få indbrænding på sit plasma TV.

Skrevet af: nextgeneration
Skrevet den: 25-September-2006 kl. 08:43
Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:

Jeg har som sagt ingen praktiske erfaringer selv på dette område, men jeg vil da gerne sige at netop risikoen - hvor lille den end måtte være, eller hvor mange gode råd der er til at undgå problemet - er en af de ting der gør mig lidt lunken på et købe plasma.

Alene usikkerheden og uroen om det, ville tage noget af glæden ved TV'et fra mig. Herhjemme hvor der ikke, som i visse andre lande, sendes hverken HD eller bare ret meget 16:9 materiale, vil der mange timer hver dag skulle vises 4:3 (som jeg helst vil se i korrek format uden skalering til fuld skærm) med et skrigende stationslogo i hjørnet af en sort bjælke, og jeg ville sidde og glo på dette logo konstant mens jeg talte minutterne, istedetfor at nyde film og kvalitet.  Manualens 4-5 advarsler er heller ikke ligefrem med til at mindske bekymringen. Tænk hvis man lige glemte noget en dag, eller som en anden skribent herinde for nylig hvis 3-årige barn havde sat recorderen på pause under afspilning af en film, uden faderen havde opdaget det, med en fin indbrænding til følge på hans nye plasmaskærm.

Følger man altid rådene, kan det sikkert med stor sandsynlighed undgåes, men ikke destomindre så er der åbenbart en reel risiko for at det kan ske hvis ikke man er opmærksom.

Og skulle det mod forventning ske, selvom man syntes man har fulgt alle rådene, tvivler jeg på nogen producent vil anerkende det som andet end at man ikke har passet godt nok på, så man skal nok ikke gøre sig forhåbninger om "garantireparation" eller lign.

Så jeg lurepasser stadig lidt på hele denne fladskærms udvikling, ved at have købt et billigt 32" LCD, som skal skiftes om 1 år eller 2 - så må vi se hvor udviklingen er henne til den tid. Er der kommet noget HD ? nye teknologier ? sikkerhed for ingen indbrænding på plasma ? osv.  

Kald mig bare en tøsedreng

Inden du bliver alt for deprimeret, har jeg haft min Panasonic PX600 i snart 4 måneder, og har aldrig haft skyggen af indbrænding af logos. Med kontrast og lys sat på 50% ved "normal", tror jeg ikke man får noget problem. Ifølge Panasonic er det nye 9. generationspanel på højde med CRT hvad angår indbrænding, takket være en ny type gas i panelet. Jeg kan ikke svare for hvordan andre mærker klarer sig - men dette panel giver ingen problemer.

Du vil sikkert læse om nogen der har et problem, men det er sandsynligvis fordi de har kørt med fabriksindstillingen, dvs med lys og kontrast sat meget højt.

Skrevet den: 25-September-2006 kl. 08:50

Du har sikkert ret - det kan være man ville være lidt bekymret den første uges tid eller to, men er der så ikke sket noget, glider det nok stille og roligt i baggrunden og man holder op med at tænke på det.

-------------

Print side | Luk vindue