Print side | Luk vindue

Hvilken grå maling til udendørs "lærred"?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Projektorer
Forumbeskrivelse: Projektor og lærred
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=155470
Udskrevet den: 01-Maj-2024 kl. 10:37


Emne: Hvilken grå maling til udendørs "lærred"?
Skrevet af: Chaospling
Emne: Hvilken grå maling til udendørs "lærred"?
Skrevet den: 05-Juni-2018 kl. 11:08
Hej alle sammen,

Nu hvor VM i fodbold og senere Tour de France er på vej, kunne det da være fedt at se udenfor, hvis altså vejret fortsætter. I mine tidligere hjemmebiografer havde jeg et hvidt lærred, da jeg kunne mørklægge fuldstændig, men nu skal min Epson EH-TW6000 prøves af udenfor, men dog i skyggen. Her er, hvad jeg har sat op for et par dage siden:



Jeg har givet den en grunder og vil nu give den en grå maling for at fremme kontrasterne. Jeg sætter muligvis en ramme på, som vil give endnu mere læ og skygge. Jeg har dog aldrig leget med idéen om gråt lærred før, så jeg ved ikke hvor gråt det skal være, og det er dét, som jeg håber på at få hjælp til herinde.
Jeg har lige nu disse to at vælge i mellem:



Den store træfix er den mørkeste, stengrå, og den mindre akrylmaling er mellemgrå, og den fås desuden som lysegrå.

Kan I give mig noget input, så jeg kan træffe en afgørelse?

Tak for jeres tid og hjælp.




Svar:
Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 05-Juni-2018 kl. 11:34
Du tror ikke at det vil være for lyst med kun 2200 lumens?

Man kan nok først komme til at se rigtigt bold efter klokken 22:30 - 23:00, fordi det ikke er mørkt nok.

Eller skal du nok gå langt over budgettet og købe en DNP Supernova skærm:



-------------
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.


Skrevet af: Chaospling
Skrevet den: 05-Juni-2018 kl. 11:37
Jo det skulle ikke undre mig, at det bliver ret lyst, men det skal sgu prøves. Har du forslag til maling?


Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 05-Juni-2018 kl. 12:31
Uden at vide præcis hvad jeg taler om, så ville jeg gætte på at en hvid maling giver de bedste betingelser. Det hænger sammen med at det kræver mindre lys af din projektor.

Hvis du derimod bruger et gråt lærred, så er det jo mere mørkt i forhold til det ambiente natte lys fra himlen. Men mon ikke det udligner sig når det så kræver mere lys af din projektor.

Så jeg tror at de aftener med mindre natte lys vil give et bedre billede med en hvid maling på din projektor med 2200 lumens.


-------------
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.


Skrevet af: Chaospling
Skrevet den: 05-Juni-2018 kl. 12:41
Grundet de ekstra kvaliteter der er i den store "træfix, holder jeg mest på den, men når der males med gråt, kan det vel også blive for mørkt, så lyse farver virker helt forkerte...?
Her er de to farver:



Hvad siger I? Er den stengrå for mørk til at fungere som "lærred"?


Skrevet af: Chaospling
Skrevet den: 05-Juni-2018 kl. 12:49
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Uden at vide præcis hvad jeg taler om, så ville jeg gætte på at en hvid maling giver de bedste betingelser. Det hænger sammen med at det kræver mindre lys af din projektor.

Hvis du derimod bruger et gråt lærred, så er det jo mere mørkt i forhold til det ambiente natte lys fra himlen. Men mon ikke det udligner sig når det så kræver mere lys af din projektor.

Så jeg tror at de aftener med mindre natte lys vil give et bedre billede med en hvid maling på din projektor med 2200 lumens.


Jeg troede bare, at der skulle vælges grå, når der er ambient lys, hvilket der må siges at være her - så jeg var sikker på, at hvid var udelukket...

Vælger folk ikke gråt lærred til deres hjemmebio, når de ikke kan mørklægge fuldstændig - altså for at fremme kontrasterne...

Vi er selvfølgelig enige i, at lyse farver derimod bliver sværere at frembringe, og det er derfor den rigtige grå skal findes.


Skrevet af: jakepe88
Skrevet den: 05-Juni-2018 kl. 14:27
nogen ide om hvad sådan en fætter koster ??




Skrevet af: jakepe88
Skrevet den: 05-Juni-2018 kl. 14:28
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Du tror ikke at det vil være for lyst med kun 2200 lumens?

Man kan nok først komme til at se rigtigt bold efter klokken 22:30 - 23:00, fordi det ikke er mørkt nok.

Eller skal du nok gå langt over budgettet og købe en DNP Supernova skærm:

nogen ide om hvad sådan en fætter koster ?


Skrevet af: longjohn2
Skrevet den: 05-Juni-2018 kl. 14:49
Kampene bliver sendt sidst på eftermiddagen (typisk kl. 16) og kl. 20.00. Solen går først ned fra kl. 21.42-21.58 i juni måned i København, cirka et kvarters tid senere i Esbjerg.

Nattelys bliver derfor næppe en faktor, med mindre du vil se genudsendelser.




Skrevet af: Chaospling
Skrevet den: 05-Juni-2018 kl. 15:00
Jeg skal se kampene direkte, så i mit tilfælde er der dagslys, men selve "lærredet" står som sagt konstant i skygge.


Skrevet af: JakobSkaarup
Skrevet den: 05-Juni-2018 kl. 15:39
det der kommer aldrig til at fungere, kig på din hvide væg i skygge nu og så ser du dit sortniveau. Alle toner under den stort set hvide væg er udvasket


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 05-Juni-2018 kl. 19:50
Hatten af for at du prøver, men forbered dig på, at blive skuffet, hvis kampene spilles om dagen. Som nævnt ovenfor, kan man ikke lave mere "sort" end lærredet er når projektoren er slukket, så en lys dansk sommeraften er ikke lige frem ideel. Din mission er, at lave så stor kontrast som muligt. Det får du ved at stille projektoren så tæt på som muligt og ved at begrænse billedstrøelsen. Det giver mest muligt billedelys og dermed bedst mulig kontrast i forhold til udelyset.

Det er umiddelbart lige meget hvilken "farve" lærred du vælger, da der ikke er nogen vægge der reflekterer lyset fra lærrede tilbage på lærredet (længere forklaring), så bare brug hvid. Hvis du vil opnå noget positivt skal lærredet have direktionalitet og vende væk fra solen. Du kunne prøve at blande noget metallic i, men det skader nok mere end det gavner.


Skrevet af: Soko
Skrevet den: 06-Juni-2018 kl. 11:41
Det bliver nok svært at få et "godt" billede.

Men det er da et super fedt projekt...gang i grillen, kolde øl og bold på storskærm - mon ikke billedkvaliteten er tilstrækkelig - efter 10 øl Tongue

Held og lykke med projektet


Skrevet af: Chaospling
Skrevet den: 07-Juni-2018 kl. 10:45
Oprindeligt skrevet af Soko Soko skrev:

Det bliver nok svært at få et "godt" billede.

Men det er da et super fedt projekt...gang i grillen, kolde øl og bold på storskærm - mon ikke billedkvaliteten er tilstrækkelig - efter 10 øl Tongue

Held og lykke med projektet


Ja det er jo lige det - dog skal man da kunne ane bolden og spillerne ;)

Jeg uploader billeder af "lærredet" med og uden projektor-billede, når jeg er kommet så langt.



Print side | Luk vindue