Print side | Luk vindue

2x Nvidia Shield + NAS => MySQL-DB?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Streaming media
Forumbeskrivelse: TV, film, radio og musik via netværk og internet
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=155498
Udskrevet den: 27-April-2024 kl. 09:56


Emne: 2x Nvidia Shield + NAS => MySQL-DB?
Skrevet af: tipsen
Emne: 2x Nvidia Shield + NAS => MySQL-DB?
Skrevet den: 09-Juni-2018 kl. 14:37
Hejsa
Jeg har fået anskaffet mig en Shield ekstra og har nu 2 af slagsen samt en Synology NAS. Jeg har SPMC (XBMC) kørende og tænker på at få centraliseret databasen og vil gerne have lidt input til det.
Er der nogle som har erfaringer og kan fortælle lidt om fordele og ulemper fremfor en lokal database der ligger på selve Shield'en?



Svar:
Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 10-Juni-2018 kl. 18:08
Du har to Shield. Ja. Din nas kører plex? Hvis den kan det. Så brug plexserver på nas. Og enten brug plex app på Shield eller plex plugin til spmc. Det er er det mest stabile


Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 10-Juni-2018 kl. 19:40
kan ikke huske om det er strandvasker, mcenterfreak eller Kandersen der kører med databasen på nas. Er ret sikker på det er en af dem der bruger kodi med databasen liggende på NAS.

Så længe du har et netværk der er bundsolidt, så burde der ikke være nogen problemer, tværtimod. med en centraliseret database får du mulighed for at stoppe en film 1 sted, og gå til en anden enhed og fortsætte hvor du slap. Du skal kun hente film info 1 gang med alle de små tilretninger der nu måtte være i dit materiale. (det er i bund og grund årsagen til Plex har gjort som de har gjort. Netop at centralisere "administrationen" til hele hjemmet, så man ikke skal gøre tingene igen og igen.)

MEN der er selvfølgelig lige den lille detalje med at man rent teknisk skal have editeret konfigurationsfilerne så man kan fortælle kodi/xbmc/xxxx-fork hvor databasen ligger. Jeg har dog aldrig leget med en shield, så jeg skal ikke kunne sige hvor "let" det er at få adgang til på en shield, den kører jo androidTV.


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 10-Juni-2018 kl. 20:03
En af de grunde til jeg foreslå plex. For det med at opfinde den dybe tallerken igen. Er der ingen grund til


Skrevet af: Nagash
Skrevet den: 10-Juni-2018 kl. 20:18
Ellers opret en trakt.tv konto. Den lagrer godt nok ikke din database, men den holder styr på din sete film og serier, samt hvor langt du er i dem. Det lever jeg selv fint med og er rigtig godt tilfreds :)

-------------
https://forum.recordere.dk/topic161144_post1622452.html#1622452" rel="nofollow - Min bio

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=112448&title=nagash-stuebio-og-andet" rel="nofollow - Min GAMLE bio


Skrevet af: tipsen
Skrevet den: 10-Juni-2018 kl. 21:40
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Du har to Shield. Ja. Din nas kører plex? Hvis den kan det. Så brug plexserver på nas. Og enten brug plex app på Shield eller plex plugin til spmc. Det er er det mest stabile
Jeg har bl.a. valgt SPMC fremfor Plex da NAS'en ikke er kraftig nok til at køre Plex tilfredsstillende - så det bliver stadig med SPMC som medieserver fremadrettet.


Skrevet af: HomeTheater
Skrevet den: 10-Juni-2018 kl. 23:05
Jeg har ikke selv prøvet det  men Emby server skulle vist virke fint, den findes i en gratis version, den installere du på din nas, og installere add on I spmc, på begge nvidia  jeg overvejer at prøve det, jeg har 3 stk nvidia

Mvh Jesper 



-------------
PanasonicTX-P55VT50, Sony HW40, Yamaha RX-V2900, 2x Nvidia Shield, 2x Nexus Player, Xbox one S, 3x Monitor Audio silver center, Monitor Audio surround, Paradigm ADP150 dipole, Velodyne SPL 1200 Ultra


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 10-Juni-2018 kl. 23:11
Oprindeligt skrevet af tipsen tipsen skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Du har to Shield. Ja. Din nas kører plex? Hvis den kan det. Så brug plexserver på nas. Og enten brug plex app på Shield eller plex plugin til spmc. Det er er det mest stabile
Jeg har bl.a. valgt SPMC fremfor Plex da NAS'en ikke er kraftig nok til at køre Plex tilfredsstillende - så det bliver stadig med SPMC som medieserver fremadrettet.
jamen om du kun bruger plex som database eller bruge spmc med en MySQL. Kommer jo ud på et. Da nasen ikke skal transcode med en shield


Skrevet af: MikkelAnd
Skrevet den: 11-Juni-2018 kl. 00:18
Jeg har gennem en del år benyttet XBMC/KODI/MrMC på forskellige enheder (alt fra Apple TV, Apple TV2, Fire TV, Fire TV 4K og senest ATV4K), og har brugt MySQL så længe som det har været supporteret.

Enhederne har været både kablede og trådløse, og jeg har klart bedst erfaring med at det er kablet. Performance på mit wireless har ikke været tilstrækkeligt til en god oplevelse.

Når det så er sagt, så virker det *perfekt* på kabel.
- alle enheder er synkroniserede mht. indhold
- alle enheder har samme "resume punkt" hvis en fil afbrydes
- jeg kan tage backup af databasen

Det er muligt at redirecte thumbnails mv. over til en central lokation - det gider jeg ikke længere (har gjort).

Min nuværende afspiller er ATV4K, og den er ikke always-on på samme måde som f.eks. FTV4K var, så jeg har installeret en headless KODI i en "docker" ( https://hub.docker.com/r/celedhrim/kodi-server/" rel="nofollow - https://hub.docker.com/r/celedhrim/kodi-server/ ) som jeg bruger til at opdatere databasen via dens web port.

Det har taget lidt tid at skrue sammen, men det virker perfekt.

NB! Jeg har tidligere forsøgt med Plex, men det var ikke en success for mig.

/mikkel


Skrevet af: bleze
Skrevet den: 11-Juni-2018 kl. 09:49
Jeg har fire Shields med KODI og fælles MySQL databaser på Synology NAS - en til børnene og en til mig, da jeg ikke gider have deres film i mit library :)

-------------
LG OLED83C1, LG OLED65B6V, Samsung PS63C7705, Pioneer KURO KRL-37V, Integra DRX-R1 7.0.4 setup, Synology DS1821+, 4 x KODI Mediacenter (nVidia Shield), Sonos med 6 zoner


Skrevet af: tipsen
Skrevet den: 09-September-2018 kl. 12:24
MikkelAnd og bleze: Hvordan har I sat det op i praksis - jeg synes jeg støder på svingende forklaringer på nettet og tænker at nogle af forklaringerne/løsningerne er forældede/"deprecated".
Det virker som om løsning er at generere en "advancedsettings.xml" fil på afspilleren. Der tilføjer man information om videodatabase og musicdatabase samt laver pathsubstitution for også at centralisere thumbnails.
Jeg er dog specielt i tvivl om sidstnævnte - hvis det udelades, skulle der angiveligt kun være thumbnails på den klient der laver scanningen - men ikke på de øvrige - det giver jo god mening. Det harmonerer dog ikke med andre udsagn jeg har læst på nettet og eks. heller ikke med MikkelAnd ovenfor, som ikke bruger det... - men hvad så - hvordan virker det så med thumbnails - skal der så alligevel scannes fra alle klienter eller hvordan?


Skrevet af: MikkelAnd
Skrevet den: 09-September-2018 kl. 13:33
Hejsa

Det lyder til at du har styr på at få oprettet database så den del springer jeg over.

Mht. thumbnails, så ligger de ikke i databasen, men enten centralt eller på hver klient.

Thumbnails hentes så vidt jeg ved når der er brug for dem. Dvs. hvis de placeres centralt, så dukker de op når den første klient opdager de ikke er der.
Hvis de ligger decentralt, så henter hver klient dem når de har brug for dem.

For mig var det praktisk med den cenetrale løsning i ATV2 tiden, der havde meget begrænset plads. 
Med FireTV og MrMC er det et non-issue, og sløver blot browsning ned. Ergo ligger de på hver enhed.

FYI, referencen til hvilke thumbnails hører til hvilken film ligger hashet i databasen. Dvs. hvis du på et tidspunkt skifter fra
nfs://server/share1/film/ til nfs://server2/share1/film/ så *mener* jeg at der skal hentes thumbnails igen.

Til inspiration så er min advancedsettings.xml her
<advancedsettings>
    <video>
        <subsdelayrange>30</subsdelayrange>
        <audiodelayrange>30</audiodelayrange>
    </video>
    <videoscanner>
        <ignoreerrors>true</ignoreerrors>
    </videoscanner>
    <videolibrary>
        <allitemsonbottom>false</allitemsonbottom> 
        <hideallitems>false</hideallitems>
        <hideemptyseries>true</hideemptyseries>
        <cleanonupdate>false</cleanonupdate>
        <importwatchedstate>true</importwatchedstate>
     </videolibrary>

    <loglevel hide="true">1</loglevel>

    <videodatabase>
        <type>mysql</type>
        <host>HOSTNAME.FOR.MYSQL.SERVER</host>
        <port>3306</port>
        <user>USERNAME-FOR-DATABASE</user>
        <pass>PASSWORD-FOR-DATABASE</pass>
        <name>xbmc_video</name>
    </videodatabase>

    <musicdatabase>
        <type>mysql</type>
        <host>HOSTNAME.FOR.MYSQL.SERVER</host>
        <port>3306</port>
        <user>USERNAME-FOR-DATABASE</user>
        <pass>PASSWORD-FOR-DATABASE</pass>
        <name>xbmc__music</name>
    </musicdatabase>
</advancedsettings>

og sources.xml her
<sources>
    <programs>
        <default pathversion="1"></default>
    </programs>
    <video>
        <default pathversion="1"></default>
        <source>
            <name>video</name>
            <path pathversion="1">nfs://HOSTNAME.OF.NFS.SHARE/volume1/video/</path>
            <allowsharing>true</allowsharing>
        </source>
    </video>
    <music>
        <default pathversion="1">music</default>
        <source>
            <name>music</name>
            <path pathversion="1">nfs://HOSTNAME.OF.NFS.SHARE/volume1/music/</path>
            <allowsharing>true</allowsharing>
        </source>
    </music>
    <pictures>
        <default pathversion="1"></default>
    </pictures>
    <files>
        <default pathversion="1"></default>
    </files>
</sources>

De er placeret på hver afspiller i userdata mappen.

NB! Jeg har min egen DNS server, så jeg bruger navne til at angive hvilken NAS/server tingene er på, men IP adresser virker naturligvis også - så skal du bare sikre dig at de ikke skifter.

Mvh
Mikkel


Skrevet af: tipsen
Skrevet den: 09-September-2018 kl. 14:59
Tak for input Mikkel. Jeg fandt frem til nogle logfiler og fik dechifreret fejlmeldingerne og til sidst hul igennem. Nu kører det med metadata i db'en på min NAS fra Kodi på min Windows-maskine (sat op kun for at teste det). Så skal jeg bare lave det tilsvarende med mine Shields.
Jeg er i tvivl om dét med thumbnails - synes jeg læste et sted, at hvis de ikke var centraliseret (ved godt de smides i filsystemet og ikke i db'en), så ville de ikke dukke op på maskiner, hvor mediefiler ikke var scannet. Dvs. hvis jeg scanner på Shield1, så er library smidt i DB på NAS og thumbnails ligger lokalt på Shield1 - når jeg så starter Shield2, finder den fint de nye library-informationer fra DB på NAS, men den har ingen thumbnails at vise...
Det virker som om du skriver at Shield2 i dette tilfælde automatisk vil slå de manglende thumbnails op og gemme dem lokalt. Jeg tænker at uanset om jeg sidder på et stabilt og hurtigt netværk, så må det alligevel være hurtigere at hente thumbnails lokalt fra Shield'ene selv.


Skrevet af: MikkelAnd
Skrevet den: 09-September-2018 kl. 15:11
Hejsa
Mht. thumbnails, så er det min erfaring at de dukker op automatisk. 
Jeg har en central head-less kodi kørende som indekserer filerne. Når jeg så starter MrMC op på min ATV4K eller Kodi på FireTV så hentes thumbnails automatisk.

Der er generelt tre placeringen for thumbnails
1. lokalt på enheden
2. på den centrale server (path substitution)
3. på internettet

Det simpleste og hurtigste til daglig vil nok altid være lokalt, og det har jeg prioriteret.

Ved at placere dem på en central server/NAS thumnails hentes over nettet hver gang du browser gennem listerne. Det vil alt andet lige være langsommere end hvis de er gemt lokalt.

Med lokalt placerede thumbnails er der naturligivs *lidt* ventetid når thumbnails skal hentes første gang, men det er altså meget lidt ...

Hvis du har et stort library så vil det nok tage lidt tid at få alle enehder til at hente alle thumbnails, men da det sker automatisk og i baggrunden så ville jeg ikke bruge det som et argument til placere dem centralt.

Hvis man har mange enheder, så kan det måske give mening at redirecte sources.xml - den skal helst holdes synkron, så alle er enige om hvilke stier, medierne ligger på - med mine to enheder har jeg dog ikke gidet det.

/mikkel


Skrevet af: Nagash
Skrevet den: 09-September-2018 kl. 18:10
Det kan virkelig ikke svare sig længere. Opret en bruger på trakt.tv og installer det plugin i KODI og evt. PLEX server, hvis du har det. Så holder den hjemme side øje med dine sete film og serier og også hvor langt du er med en film eller et afsnit, så du kan fortsætte hvor du slap. Det fede er, modsat SQL databasen, at det også virker på tværs af platforme, såhvad du ser i KODI også opdateres i PLEX og omvendt.


-------------
https://forum.recordere.dk/topic161144_post1622452.html#1622452" rel="nofollow - Min bio

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=112448&title=nagash-stuebio-og-andet" rel="nofollow - Min GAMLE bio


Skrevet af: tipsen
Skrevet den: 09-September-2018 kl. 21:19
Det primære formål for mig er at jeg ikke skal sætte alle klienter til at genskanne alle sources når jeg retter dem til - det kan én enhed gøre og så er det opdateret hos alle klienterne - dét med hvor langt man er nået, hvad man har set osv er bare en sidegevinst. Jeg kender ikke trakt, men er det ikke primært at holde øje med hvad der er set, hvor langt osv?


Skrevet af: Nagash
Skrevet den: 09-September-2018 kl. 21:24
Oprindeligt skrevet af tipsen tipsen skrev:

Det primære formål for mig er at jeg ikke skal sætte alle klienter til at genskanne alle sources når jeg retter dem til - det kan én enhed gøre og så er det opdateret hos alle klienterne - dét med hvor langt man er nået, hvad man har set osv er bare en sidegevinst. Jeg kender ikke trakt, men er det ikke primært at holde øje med hvad der er set, hvor langt osv?

Jo, klart. Og kører man kun med KODI på alle klienter, så er det selvfølgelig smart nok. Men kører man et mix af både KODI og PLEX, ligesom jeg, så er det andet at foretrække. Så tit laver jeg heller ikke om i opsætningen. Når først det kører, så piller jeg ikke rigtig mere i det :)

-------------
https://forum.recordere.dk/topic161144_post1622452.html#1622452" rel="nofollow - Min bio

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=112448&title=nagash-stuebio-og-andet" rel="nofollow - Min GAMLE bio


Skrevet af: tipsen
Skrevet den: 09-September-2018 kl. 21:29
Ditto her - regner med at det kører de næste 3-4 år uden nævneværdig indblanding :-)


Skrevet af: MikkelAnd
Skrevet den: 10-September-2018 kl. 13:03
Interessant med Trakt.tv delen - det ser da let ud.
Er det korrekt forstået at bare en enkelt enhed skal enheden hvor filerne ligger, og så gemmes sti og "set" i Trakt?
Eller skal hver enhed fortsat scanne, men man behøver blot ikke hele MySQL delen?
/mikkel


Skrevet af: dieseldk
Skrevet den: 10-September-2018 kl. 18:27
Tror ikke sti til fil gemmes/deles gennem trakt.tv
Jeg kører med mysql på nas til at holde styr på biblioteket og fremskridt lokalt. 
Har også koblet op til trakt.tv for at sende fremskridt til apps på telefonen, i appen kan jeg tilføje serier jeg følger og se hvor mange usete afsnit der er når de så er set i Kodi/mrmc bliver de markeret som set i appen helt af sig selv. 


Skrevet af: tipsen
Skrevet den: 12-September-2018 kl. 12:13
MikkelAnd: Ved du noget om hvilke rettigheder der er nødvendige på databasen for at kodi kan lave de nødvendige ting. Udgangspunktet var alle rettigheder til kodi-brugeren og det synes jeg er lidt voldsomt - men kan ikke rigtigt se, hvad man kan "nøjes" med...


Skrevet af: MikkelAnd
Skrevet den: 12-September-2018 kl. 12:21
Oprindeligt skrevet af tipsen tipsen skrev:

MikkelAnd: Ved du noget om hvilke rettigheder der er nødvendige på databasen for at kodi kan lave de nødvendige ting. Udgangspunktet var alle rettigheder til kodi-brugeren og det synes jeg er lidt voldsomt - men kan ikke rigtigt se, hvad man kan "nøjes" med...

Jeg mener det er noget i den her stil
GRANT ALL PRIVILEGES ON `xbmc_%`.* TO 'xbmc';

Så kan den oprette xmbc_videoXX og xbmc_musicYY.
Når der kommer en ny version af Kodi med et opdateret database skema, oprettes en ny database med det nye skema og de gamle data.
Jeg mener at jeg har 10-15 databaser liggende (som jeg burde slette, men sådan er der så meget man burde ...)

NB! Jeg har ikke gidet at pinpoint rettighederne så ingen garantier for at det er den 100% korrekte syntaks.
Min MariaDB bruges ikke til andet, og er ikke tilgængelig fra andet end lokalnettet.

/mikkel

NB! Se den her
https://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=114017" rel="nofollow - https://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=114017





Print side | Luk vindue