Print side | Luk vindue

Hvordan fungerer en effekt forstærker?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Hi-Fi
Forumbeskrivelse: Hi-Fi stereo, grej og tilbehør
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=155508
Udskrevet den: 17-Februar-2025 kl. 14:11

Emne: Hvordan fungerer en effekt forstærker?
Skrevet af: Buchho
Emne: Hvordan fungerer en effekt forstærker?
Skrevet den: 10-Juni-2018 kl. 15:53
Hej smarte mennesker.

Jeg er ved at komme lidt igang med bygge et nyt Hi-Fi setup.
Men da jeg er ret ny i dette område, eller i hvert fald mangeler en dybere forståelse end "jo større jo bedre", så håber jeg I kan hjælpe mig lidt på vej.

Jeg har for nyligt købt en gammel vintage forstærker, der ikke er kraftig nok til mine højtalere derfor skal jeg have fat i en effekt forstærker. Men hvordan fungerer sådan en egentligt? Og er der stor forskel på de forskellige mærker/modeller/priser eller er det en ret standard enhed der ikke har rykket sig de seneste par år?

Jeg har forsøgt at Google og YouTube mig til svaret, men alt hvad jeg finder er om guitar forstærkere, så jeg vil værdsætte det hvis en kan forklarer mig "the basic's" om en effekt forstærker.

Venlig hilsen,
Buchho

Svar:
Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 10-Juni-2018 kl. 16:36
Ganske kort, som i meget kort forklaring. En stereoeffektforstærker, eller for den sags skyld multikanals, forstærker signalet fra forforstærkeren. I en integreret forstærker er disse to dele i samme kabinet, sparer plads og i mange tilfælde også penge.
Hvis din vintage forstærker ikke har preout, hvormed man bypasser effektdelen i din integreret forstærker, kan du ikke umiddelbart tilslutte en anden effektforstærker.

Skrevet den: 10-Juni-2018 kl. 16:43
Hej JeTex,
Mange tak for dit svar.
Heldigvis har min gamle forstærker en preout, så dermed kan jeg bruge en effekt forstærker.
Ved du noget om hvordan sådan en kan påvirke lyden, altså kan man regne med at den kune "forstærker" og ikke ændre lyden fra forstærkeren?

Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 10-Juni-2018 kl. 16:57
Alle producenter af forstærkere har deres egen”lydprofil”, men seriøse producenter tilstræber neutral gengivelse, men alligevel ofte med lidt farvning af lyden til den varme side ( og nok bedre end til den lidt “kolde” lyd ).
De tilsluttede kilder og højttalerne ændrer nok mere på lyden, end valget af effektforstærker.  

Skrevet den: 10-Juni-2018 kl. 17:54
Aha, jamen jeg bliver jo klogere og klogere herpå :-)

Kan du også sige mig hvordan man regner det samlede antal watt med en effekt forstærker ud?
Er det hvis man har:
forstærker med 2X30 watt
effekt forstærker med 2X100 watt

Har man så samlet 2X130 watt, eller regners det sammen på en anden måde?

Nu skriver du om de seriøse producenter, er det de klassiske Denon, NAD, Cambridge Audio osv? og er der nogle tommelfingerregler for når man skal købe sådan en eks. pris, effekt eller andet?

Igen mange tak for hjælpen her, det er virkelig værdsat.

Skrevet af: FLarsen
Skrevet den: 10-Juni-2018 kl. 18:02
Oprindeligt skrevet af Buchho Buchho skrev:

Aha, jamen jeg bliver jo klogere og klogere herpå :-)

Kan du også sige mig hvordan man regner det samlede antal watt med en effekt forstærker ud?
Er det hvis man har:
forstærker med 2X30 watt
effekt forstærker med 2X100 watt

Har man så samlet 2X130 watt, eller regners det sammen på en anden måde?

Der er kun en forstærker der afgiver effekt, så det vil være 100watt. Men det skal du ikke gå så højt op i. Højtalerne skal kun tilsluttes effekt forstærkeren.

Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 10-Juni-2018 kl. 20:20

Nu skriver du om de seriøse producenter, er det de klassiske Denon, NAD, Cambridge Audio osv?

Der findes faktisk også producenter af hi-fi som ikke forhandles i Hi-Fi Klubben!

Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 10-Juni-2018 kl. 21:30
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Nu skriver du om de seriøse producenter, er det de klassiske Denon, NAD, Cambridge Audio osv?

Der findes faktisk også producenter af hi-fi som ikke forhandles i Hi-Fi Klubben!

Ja, eksempelvis Cambridge Audio.......

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk

Skrevet den: 10-Juni-2018 kl. 22:59
Jeg forstår ikke joken

Skrevet af: Lennon
Skrevet den: 11-Juni-2018 kl. 07:23

Jeg forstår ikke joken
Pointen er,at Cambridge nævnes - og netop ikke forhandles af Klubben. . 

-------------
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm

Skrevet af: PerW
Skrevet den: 11-Juni-2018 kl. 07:44
Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

Jeg forstår ikke joken

Længer.

De er da kun for nyligt at salg af Cambridge er overtaget af Hifi-freaks.

Skrevet af: Supergris
Skrevet den: 11-Juni-2018 kl. 09:53
Med mindre, du føler, du ikke kan undvære din vintage-forstærker, vil du nok være bedre tjent med at købe en ny integreret forstærker, evt. en surround receiver, da du så har muligheden for at udvide til surround, og den har alle digitale tilslutninger...

Skrevet den: 11-Juni-2018 kl. 13:01
Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

Jeg forstår ikke joken

Ja, det er korrekt, men det er også en meget ny udvikling I sammenhængen er det jo klart at der kun blev nævnt traditionelle HFK-mærker, og heraf min kommentar om, at der rent faktisk findes hi-fi som ikke handles i HFK

Skrevet af: JohnConnor
Skrevet den: 11-Juni-2018 kl. 14:52
Oprindeligt skrevet af Supergris Supergris skrev:

Med mindre, du føler, du ikke kan undvære din vintage-forstærker, vil du nok være bedre tjent med at købe en ny integreret forstærker, evt. en surround receiver, da du så har muligheden for at udvide til surround, og den har alle digitale tilslutninger...

Hvis manden er vant til god lyd fra et stereo setup er det godt nok synd at smide ham på en receiver med skod lyd.

Ville hellere foreslå en forforstærker hvis der alligevel er tale om at koble effekt til

Skrevet af: Nille44
Skrevet den: 11-Juni-2018 kl. 15:54

-------------
Luxman L509X
Oppo BDP 105.
Rega P8 med Apheta 3.

LG Oled 55BX
Ultrasone Signature Pro.

Sonus Faber Olympia Novalll

Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 11-Juni-2018 kl. 16:12

Jeg har for nyligt købt en gammel vintage forstærker, der ikke er kraftig nok til mine højtalere derfor skal jeg have fat i en effekt forstærker.

Ren nysgerrighed:
Hvilken forstærker og hvilke højttalere?

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk

Skrevet af: Supergris
Skrevet den: 12-Juni-2018 kl. 03:17

[/QUOTE]
Hvis manden er vant til god lyd fra et stereo setup er det godt nok synd at smide ham på en receiver med skod lyd.

Ville hellere foreslå en forforstærker hvis der alligevel er tale om at koble effekt til
[/QUOTE]

Nu lader det jo ikke til manden er vant til noget, da det er nyt for ham, desuden behøver en receiver ikke have skodlyd.
De findes i mange prisklasser, og med den måde, de fleste lytter til musik på i dag, kan det sagtens være det rigtige valg for mange, da man ofte får rigtig meget for pengene.
Sony STR-DN1080 har f.eks. flere gange været nede i en pris fra 3.000 - 3.500 kr., hvilket gør den til et rigtigt godt køb, og den leverer lyd i stereo, der svarer godt til stereo-forstærkere i samme prisklasse, blot har den mange andre muligheder og tilslutninger.

Hvis valget ender med en integreret- eller en surroundforstærker (receiver), er det jo langt fra sikkert, en effektforstærker behøver være en del af anlægget.
Hvis man går over i separate enheder, som du foreslår, er man nok som regel typen, der virkelig går op i det, og bruger tid på at sidde og lytte til musikken, som gerne ofrer noget mere end gennemsnittet samt har højttalere i den bedre ende.

Receivere i den lidt bedre klasse, kan jo også altid tilsluttes en "effektforstærker", hvis man ønsker mere power og styr på vanskelige højttalere.

Fordelen er, den er klar til surround samt har alle indgange og tilslutninger, de fleste har behov for. Ofte er der også tilslutning til netværk samt indbygget rumkorrektion, hvilket man som regel skal betale en del penge for, hvis man holder sig til ren stereo.

Uden flere oplysninger om ønsker, krav og budget samt eksisterende anlæg, er det svært at sige, hvad der er det rigtige, og separate enheder kan hurtigt betragtes som "overkill"...

Print side | Luk vindue