Print side | Luk vindue

Ubiquiti UniFy købsliste

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Distribution og udstyr generelt
Forumbeskrivelse: Trådløs, WiFi, modulator mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=155550
Udskrevet den: 29-Marts-2024 kl. 09:01


Emne: Ubiquiti UniFy købsliste
Skrevet af: oo27
Emne: Ubiquiti UniFy købsliste
Skrevet den: 13-Juni-2018 kl. 20:40
Kan se UniFy bliver stærkt anbefalet herinde. Har 150m 1-plans hus hvor jeg gerne vil forbedre vores WiFi og kablede forbindelser (se plantegning):

Har en Waoo/Fibia 300/300mbit fiber forbindelse der kommer ind i teknik rummet, der er udenfor selve huset i vores carport/skur. 
Derfra er der kablet (Cat 5e) kabel til kontoret hvor der står en Netgear R7800 router der håndterer WiFi og kablet forbindelse til Gamer PC#1 og Smart TV samt kablet forbindelse til soveværelset hvor der er en 5 port 100/1000 switch til BD og Smart TV. Fra kontoret er der ligeledes en kablet forbindelse til stuen hvor der ligeledes er en 100/1000 switch der fordeler kablet forbindelse til smart tv, Yousee 4k boks, receiver, MacMini (HTPC via Plex) - af en eller anden grund trækker jeg kun 90-100mbit i stuen på trods af kabling - så "frygter" at der er trukket et ældre Cat 5 kabel der ligger og er flaskehals.
I værelse 1 og værelse 2 er der pt. kun WiFi der kører på 5Ghz, udfordring er at der games FPS på værelse 1 - det kører ok, men vil gerne have en lavere latency hvis muligt - kan et homeplug være en forbedring?

Wifi forbindelser;
- 5 stk. iPhone
- 3 stk. iPad Pro
- 2 stk. PC/MB Air
- 2 stk. Chromecast Ultra
- 2 stk. Smart TV/der trækker Netflix etc.

Router er pt. Netgear R7800 der afløste Asus AC-68u - er skuffet over forbindelserne da jeg maks trækker 150-200mbit på 5Ghz og maks 70mbit på 2.4Ghz i stuen.

Da kontor er inddraget til ekstra børneværelse kunne det være rart hvis det meste udstyr kunne rykke ud i redskabsrummet - men det er ikke et krav.

Bud på det "optimale" UniFy eller tilsvarende setup værdsættes - gerne med så enkel opsætning og vedligehold som muligt. Jeg elsker gadgets og nørde med gaming PC etc. men IKKE netværks haj.


Plantegning


-------------
LG 65C1 OLED - Monitor Audio Silver RS InWall x5 - AVR-AX1200



Svar:
Skrevet af: Kejserjorn
Skrevet den: 13-Juni-2018 kl. 21:37
Jeg er selv ny til Unifi, så tør ikke forsøge mig med en indkøbsliste til dig. Men hvis du downloader controlleren til din pc, har den en funktion, hvor du kan uploade din plantegning, og indsætte enheder derpå. Så kan du se wifi dækningen med de valgte enheder


Skrevet af: oo27
Skrevet den: 13-Juni-2018 kl. 22:12
Takker

-------------
LG 65C1 OLED - Monitor Audio Silver RS InWall x5 - AVR-AX1200


Skrevet af: oo27
Skrevet den: 13-Juni-2018 kl. 23:49
ser ud til jeg kan starte blot med 2 stk AC Lite.

1 direkte i Waoo router i redskabsrum og 1 i kontoret eller stuen og lade mine gamle switche håndtere de eksisterende kablede forbindelser, vil kunne foretage opsætning fra mobilen elle MB


-------------
LG 65C1 OLED - Monitor Audio Silver RS InWall x5 - AVR-AX1200


Skrevet af: JaAndersen
Skrevet den: 14-Juni-2018 kl. 08:23
Jeg har et hus på 167 m2, 1 plan

Og har et (1!) Ubiquiti Unifi AP-AC LR

Det dækker rigtig godt hele huset - er placeret cirka midt i huset, i et bryggers skab

Har bare downloadet appen til min telefon - det var let nok at sætte op (er heller ikke hård til netværk), bruger ingen fancy funktioner, ej heller gæstenætværk/begræsninger osv. 

Det er sikkert "sjovt" for nogen at rode med - for mig skal det bare virke, når først det er sat op & "wauv, nyt legetøj" eurofien har lagt sig

Råd herfra; køb de 2 AC lite til at starte med - man kan altid købe flere

Og prøv evt at trække et kabel direkte så du undgår dit cat5 flaskehals? Og se om det der fejlen lægger


Skrevet af: oo27
Skrevet den: 14-Juni-2018 kl. 09:04
Tak for input.

Tror jeg prøver med 2 stk AC Lite.

Jeg vil sætte den ene direkte i Waoo fiber router i skuret - den burde så dække begge værelser.

Fra Waoo fiber boksen er der kabling til kontoret hvor udtaget vil komme ind i min alm. 5 port 100/1000 switch -> kabling til soveværelse og switch og kabling til stue og swithc. 

I stuen kommer kablingen ud i alm swith og AC Lite #2 via en PoE plug.

Vil foretage opsætningen af SW etc. på min Mac. 

Burde dette ikke kunne virke?

AC Lite basis setup plantegning




-------------
LG 65C1 OLED - Monitor Audio Silver RS InWall x5 - AVR-AX1200


Skrevet af: Christoffer
Skrevet den: 14-Juni-2018 kl. 09:42
den bedste oplevelse med Unifi, får du med flere enheder fra serien.

Du bør overveje også at købe som minimum også Unifi Switch 60 w, så du har poe indbygget. Derudover får du et bedre overblik over hastigheden på kablerne, fx så jeg i softwaren, at den ene ledning havde en fejl, og kørte med lavere hastighed.
Du bør også overveje at gøre det lettere for dig selv ved, også at tage Unifi gateway og Cloudkey med, så du har et mere strømlinjet setup, og det er nemmere ikke at skulle tænde controlleren på computeren, for at lave små ændringer. 

Prøv at brug 2 lidt mere centrale placeringer af dine acces points, rækkevidden på 5 GHz wifi er overraskende kort. Man kunne fx forestille sig, at du ofrer bruger wifi i stuen, så hvis du sætter et accespoint op der, får du en smule bedre dækning.

Du har selvfølgelig det meste af kablingen, så det giver mening at benytte de eksisterende ledninger, og se om det ikke giver et fint resultat.


Skrevet af: oo27
Skrevet den: 14-Juni-2018 kl. 09:55
Det er også planen at udbygge med hvad du foreslår. 

Er det bedst jeg tager AC lite eller AC LR? Kun 100kr i forskel


-------------
LG 65C1 OLED - Monitor Audio Silver RS InWall x5 - AVR-AX1200


Skrevet af: Christoffer
Skrevet den: 14-Juni-2018 kl. 10:23
jeg har også selv udbygget, men det havde selvfølgelig været noget nemmere at starte med det hele. Det tager bare tid, først at lave opsætning, og så bagefter starte forfra, og overføre controller til cloudkey.

Jeg købte LR modellen, de er fysisk lidt større, kender ikke lite, så kan ikke sige noget om forskellen.
Personligt vil jeg fortsætte med ac-lr, men for bedre 5ghz dækning, er 3 lite accespunkter, bedre end 2 lr accespunkter. Måske et accepunkt nær dit tv, går ud fra at du også har terrasse på den side af huset, som også kan bruge lidt dækning.

Jeg ved ikke noget teori, jeg har selv bare afprøvet mig frem, startede med 2 lr til et 200 kvm hus, men de mange murstensvæg, krævede en mere.


Skrevet af: Kejserjorn
Skrevet den: 14-Juni-2018 kl. 10:31
Jeg ville placere accesspunkterne mere centralt i huset. Som du har tegnet dem, spilder du enormt meget dækning udenfor. Med mindre det selvfølgelig er meningen?


Skrevet af: Kejserjorn
Skrevet den: 14-Juni-2018 kl. 10:44
Jeg dækker i øvrigt selv eget hus på 120 kvm med ét AC LR - placeret nogenlunde midt i huset.

Har 300/300 fra Waoo/Eniig, og måler aldrig under 250/250 i huset. Fra min sofa ca. 5 m. fra AP, måler jeg over 300/300 hver gang. 

Bruger selv EdgeRouter X, men de fleste routere kan ved bruges, vil jeg tro. Et komplet UniFi setup er selvfølgelig fedest, og giver en masse muligheder som er samlet i controlleren, men hvis du sjældent roder med de avancerede funktioner, kan du i hvert fald sagtens spare der :)


Skrevet af: JMA37
Skrevet den: 14-Juni-2018 kl. 10:49
Kender produkterne ud fra salg og har selv der hjemme...

Er meget tæt på 1 x UAP-AC-PRO-E kan klare opgaven, men skal du være 100% sikker, så monter 2 stk. og så har du sikkert også det meste af din have med :-)

Husk der ikke ligger POE eller strømforsyning med - så en POE switch eller POE adapter


Skrevet af: quarkir
Skrevet den: 14-Juni-2018 kl. 10:56
Oprindeligt skrevet af oo27 oo27 skrev:

Det er også planen at udbygge med hvad du foreslår. 

Er det bedst jeg tager AC lite eller AC LR? Kun 100kr i forskel
Du får ingen gavn af at købe mere avancerede modeller end lite.
De andre er primært designet til at håndtere flere klienter (dvs. langt over 100) frem for højere hastighed.
Hvis du ikke kan placere dem mere centralt, end angivet på tegningen, ville jeg starte med de 2 og så se hvor meget signal og hastighed de giver. Hvis det så kniber i kontor og soveværelse, kan du sætte den tredje op.
Og der følger PoE strømforsyninger med lite modellerne, så du behøver ikke at købe andet.


-------------
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams


Skrevet af: oo27
Skrevet den: 14-Juni-2018 kl. 11:02
Tak for input, har hentet 2 stk. AC Lite.

Hvor vil i mene den optimale placering vil være i forhold til tegningen?


-------------
LG 65C1 OLED - Monitor Audio Silver RS InWall x5 - AVR-AX1200


Skrevet af: Kejserjorn
Skrevet den: 14-Juni-2018 kl. 11:16
Oprindeligt skrevet af oo27 oo27 skrev:

Tak for input, har hentet 2 stk. AC Lite.

Hvor vil i mene den optimale placering vil være i forhold til tegningen?

Så de dækker mest muligt. Som de er på tegningen, er meget af dækningen udenfor. Træk dem ind mere centralt, så dækningen er inde i huset


Skrevet af: quarkir
Skrevet den: 14-Juni-2018 kl. 11:28
Oprindeligt skrevet af oo27 oo27 skrev:

Tak for input, har hentet 2 stk. AC Lite.

Hvor vil i mene den optimale placering vil være i forhold til tegningen?
F.eks. på værelse 1, i hjørnet mod stuen og i kontoret i hjørnet mod stue/walk in.


-------------
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams


Skrevet af: oo27
Skrevet den: 14-Juni-2018 kl. 11:36
værelse 1&2 er no-go da der ikke er noget kanel eller tomrør. Derfor jeg prøver at sætte den i skuret der har væg lige op til vær 1 (375mm Celleblokke)

-------------
LG 65C1 OLED - Monitor Audio Silver RS InWall x5 - AVR-AX1200


Skrevet af: oo27
Skrevet den: 14-Juni-2018 kl. 13:33
Synes det driller lidt.

Har været nødt til at lave en reset og installere AP på ny.

Spm. Nu har jeg omdøbt AP til hhv #1Stue og #2Carport og omdøbt SSID på begge AP til at hedde det samme hhv. 2.4Ghz og 5Ghz - er det korrekt?

Hvordan finder klienterne ud af hvilken AP de skal connecte til?

Eller skal jeg lave 2 SSID der hedder fx 2.4/5Ghz Carport og tilsvarende 2.4/5Ghz Stue?


-------------
LG 65C1 OLED - Monitor Audio Silver RS InWall x5 - AVR-AX1200


Skrevet af: quarkir
Skrevet den: 14-Juni-2018 kl. 13:39
Oprindeligt skrevet af oo27 oo27 skrev:

Synes det driller lidt.

Har været nødt til at lave en reset og installere AP på ny.

Spm. Nu har jeg omdøbt AP til hhv #1Stue og #2Carport og omdøbt SSID på begge AP til at hedde det samme hhv. 2.4Ghz og 5Ghz - er det korrekt?

Hvordan finder klienterne ud af hvilken AP de skal connecte til?

Eller skal jeg lave 2 SSID der hedder fx 2.4/5Ghz Carport og tilsvarende 2.4/5Ghz Stue?
Du skal kun bruge et SSID til det hele, dvs. begge AP og begge frekvenser.
Så skifter dine enheder automatisk til det AP og det frekvens der er bedst.
Hvis du får problemer, kan det ofte være smart at skrue ned for signalstyrken, da enhederne derved hurtigere skifter til det andet AP.


-------------
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams


Skrevet af: oo27
Skrevet den: 14-Juni-2018 kl. 14:09
Hmm det funger ihvertfald ikke. Når jeg prøver at connecte AP Carport, er der ingen net - den ligger begge AP ned.

Når jeg frakobler den fysisk, virker AP Stue men 5g dækningen er ikke super, så ét AP er ikke nok



-------------
LG 65C1 OLED - Monitor Audio Silver RS InWall x5 - AVR-AX1200


Skrevet af: quarkir
Skrevet den: 14-Juni-2018 kl. 14:19
Oprindeligt skrevet af oo27 oo27 skrev:

Hmm det funger ihvertfald ikke. Når jeg prøver at connecte AP Carport, er der ingen net - den ligger begge AP ned.

Når jeg frakobler den fysisk, virker AP Stue men 5g dækningen er ikke super, så ét AP er ikke nok

Hvor meget har du ellers ændret?
Hvis det ene AP er forbundet direkte til fiberrouteren og det andet monteret på den anden router, kan de ikke se hinanden.


-------------
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams


Skrevet af: oo27
Skrevet den: 14-Juni-2018 kl. 14:25
har droppet den anden router

Fiber kommer ind i Waoo boks, derfra med kabel ind til kontoret.

Jeg har sat et AP i Waoo boksen i skuret, og i kontoret sidder der en switch der sender signalet videre op til en anden switch i stuen hvorpå AP #2 er sat på - så de sidder på samme router (Waoo boksen) i skuret/carport.

Har nu flytte AP#2 ind i huset på 2 forskellige switche, nu ingen problemer, den får rette status "connecteed" og bliver endelig opdateret. MEN når jeg flytter den ud i skuret igen, sker det samme; status "connected: wireless" og den blokere hele WiFi på en eller anden bizar måde



-------------
LG 65C1 OLED - Monitor Audio Silver RS InWall x5 - AVR-AX1200



Print side | Luk vindue