Print side | Luk vindue

En svær beslutning om nykøb

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Recordere, afspillere og foto
Forumnavn: Blu-ray afspillere
Forumbeskrivelse: Afspillere med blu-ray
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=155554
Udskrevet den: 19-April-2024 kl. 01:58


Emne: En svær beslutning om nykøb
Skrevet af: Hother
Emne: En svær beslutning om nykøb
Skrevet den: 14-Juni-2018 kl. 01:55
Egentlig havde jeg en tanke op at udskifte min nuværende afspiller (Panasonic UB900) med en Oppo BDP-203. Men i og med at Oppo stopper produktionen (jeg ved godt at firmware updates stadig vil komme), så besluttede jeg at kigge lidt videre. Mine øjne og interesse faldt på Panasonics kommende DP-UB9000.



Jeg har undersøgt en del omkring den nye Panasonic afspiller, og jo mere jeg læste om den, jo mere interessant blev den faktisk. Jeg har det jo ikke så godt med HDR, men den nye Pana kommer (som jeg har forstået det), med en HDR Optimizer i afspilleren. En funktion som netop tager hånd om de dele af HDR som jeg ikke er så begejstret for.f-eks. i visse sammenhænge det skarpe lys i visse dele af billedet samtidig med, at funktionen til en vis grad øger detaljerings graden i det nævnte billede.

Der er også funktioner for valg af det TV man viser billedet på OLED, LED osv. 



Der er også lidt andre funktioner i den nye afspiller, som jeg måske kan have glæde af (disse er ikke offentliggjort endnu). Den kommende afspiller skal som min nuværende, også være et supplement til min Sony CD afspiller.   

Ud over de for mig spændende funktioner, så har afspilleren en byggekvalitet der ser rigtig lækker ud, mja  - så har jeg allerede lagt en billet ind på den nye afspiller, som dog først kommer til oktober. Jeg har derfor lidt tid til at spare op - det bliver en dyr sag. Bestillingen dog først efter en konsultation med nogle engelske venner som har lavet et "First look" af afspilleren. Jeg har jo ikke selv set den nye afspiller endnu.


-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.



Svar:
Skrevet af: hansie
Skrevet den: 14-Juni-2018 kl. 16:18
uden at have set den tror jeg ikke du kan se nogen som helst forskel på det du ser på skærmen ved BD og UHD

Ved du er en af de få der ikke kan lide HDR
Så eneste er at hvis den kan fjerne HDR og gøre oplevelsen ringere så er det vel et ok køb for dig. 


Skrevet af: Pede8000
Skrevet den: 14-Juni-2018 kl. 19:50
Hej Hother.

Får du brug for analoge udgange? Hvis det er ren digital transport du søger, kan Sony UBP X700 købes til 1600-1700.

Afspiller alt, undtaget DVD Audio. Ganske fin afspiller, vil jeg mene.
Lidt usselt kabinet, men jeg går mere efter indhold end form.
Skal siges at den måske ikke er så skide god til musik, da den ikke har display. Det er ren discount, du!

Overvej lige hvad du skal bruge afspilleren til før du knalder 10k af på en Panasonic.

;-)


-------------
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3



Skrevet af: Hother
Skrevet den: 14-Juni-2018 kl. 20:06
Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Hej Hother.

Får du brug for analoge udgange? Hvis det er ren digital transport du søger, kan Sony UBP X700 købes til 1600-1700.

Afspiller alt, undtaget DVD Audio. Ganske fin afspiller, vil jeg mene.
Lidt usselt kabinet, men jeg går mere efter indhold end form.
Skal siges at den måske ikke er så skide god til musik, da den ikke har display. Det er ren discount, du!

Overvej lige hvad du skal bruge afspilleren til før du knalder 10k af på en Panasonic.

;-)
Hej,

Jamen jeg overvejer ganske nøje, når jeg køber nyt. Måske prioritere jeg anderledes end de fleste andre. Jeg benytter analoge udgange til stereo. Jeg har dog ikke prøvet hvor meget det betyder med overgangen til min nye soundbar. Men det betyder noget hvis jeg  senere går tilbage til et egentlig stereo setup.

Den for mig nok mest rigtige BD afspiller er nok Panasonic 820 hedder den vist. Den kan et godt stykke af vejen det samme som topmodellen.

Og så tilhører jeg den vanvittige skare der lægger en meget stor vægt på byggekvalitet. Jeg nyder simpelthen en lækker kvalitet, selvom det ofte ingen praktisk funktion har.

Jeg ved sq ikke hvor længe jeg har tilbage med min alder, men tiden skal dæleme være god.  


-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: Tom-H
Skrevet den: 17-Juni-2018 kl. 18:59
Er det produktionen af Oppo BDP-203 de stopper eller produktionen af alle deres produkter?


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 17-Juni-2018 kl. 19:59
Alle Blu-ray-afspillere.


Skrevet af: Tom-H
Skrevet den: 18-Juni-2018 kl. 16:34
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Alle Blu-ray-afspillere.

Det var synd, de er ellers gode. Har selv en Oppo så håber den holder mange år endnu.


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 18-Juni-2018 kl. 16:52
Cambridges afspiller er baseret på Oppos maskine, blot uden analog udgang. De vil fortsætte med at lave den i et stykke tid, hvis nu Oppoen skulle stå af.


Skrevet af: Tom-H
Skrevet den: 19-Juni-2018 kl. 21:00
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Cambridges afspiller er baseret på Oppos maskine, blot uden analog udgang. De vil fortsætte med at lave den i et stykke tid, hvis nu Oppoen skulle stå af.

Jeg har desværre brug for anloge udgange. Men hva jeg kan forstå så fortsætter de med at yde service på deres apperater så hvis noget skulle ske med den jeg har er der håb forude.


Skrevet af: Sven Palvig
Skrevet den: 23-Juni-2018 kl. 09:30
Hother, jeg husker testen i det norske Fidelity, hvor de skrev om Oppo 103 og 105, og begge brugt som drev, viste Oppo 105 bedste lyd. Det passer skam med min egen erfaring med drev. Jeg valgte en 105 der gør det så godt.


Skrevet af: Hother
Skrevet den: 23-Juni-2018 kl. 10:23
Oprindeligt skrevet af Sven Palvig Sven Palvig skrev:

Hother, jeg husker testen i det norske Fidelity, hvor de skrev om Oppo 103 og 105, og begge brugt som drev, viste Oppo 105 bedste lyd. Det passer skam med min egen erfaring med drev. Jeg valgte en 105 der gør det så godt.
Mange tak for dit indlæg.

Jeg har jo haft 3 Oppo´er tidligere, så jeg ved godt hvor god Oppo er - det er jo det som gjorde valget lidt svært. Men den kommende Panasonic afspiller skulle på flere områder være fuldt på højde med Oppo. Desuden har den kommende Panasonic afspiller et par features som jeg godt kunne havde glæde af.

Spændende om forventningerne holder i virkeligheden. 

I øvrigt er min nuværende Panasonic UB900 reserveret til overtagelse af et medlem her på siden til oktober.


-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: Flippo
Skrevet den: 23-Juni-2018 kl. 11:48
Lyder alt sammen som nogen billedbehandling man bør slå fra

Optimum HDR Processing

With more and more HDR content available on disc and via streaming services, the optimal reproduction of HDR content has become essential. In addition to having a wide range of contrast, images from Ultra HD Blu-ray players must be reproduced with fine detail in both dark and bright areas. To achieve this, the new players use Panasonic’s three unique HDR processing technologies.

  1. HDR Optimiser***

HDR-compatible TVs use tone-mapping to match the brightness range of images according to the static metadata within the content, but optimal results are sometimes not possible due to the limitations of the specific TV model. By conducting the tone-mapping on the player, stable HDR picture quality is delivered regardless of the TV. Panasonic's original image processing technologies achieve HDR images with higher definition while tone-mapping is used to adjust the brightness level of the content. Even HDR images from ordinary HDR10 and TV footage provide optimal playback.

  1. HDR Adjustment for various viewing conditions

All 2018 models have an HDR adjustment feature which reproduces dark and bright areas with high fidelity regardless of the viewing environment. Dark scenes in HDR images are sometimes difficult to see when viewed in a bright room and may require brightness adjustment. Because HDR signals are inherently different from SDR signals, existing adjustment functions are insufficient. The UB9000, UB820 and UB320 series use an original technology to optimise HDR video signals, which enables them to freely adjust the brightness of the HDR images. An HDR Setting button on the remote control allows the user to simply select the optimal setting for the viewing environment.

  1. HDR to SDR conversion (Optimised Tone Remapping for SDR-TV)

Dynamic Range Conversion reproduces images with greater brightness and beauty than ordinary Blu-ray Disc images when played on a non-HDR TV with standard dynamic range (SDR-TV). This feature maximises the image expression that is inherent to Ultra HD Blu-ray.



Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 23-Juni-2018 kl. 12:41
Soundbar_ Har den virkelig ikke et digitalt input? Det virker helt ude af proportion, at bruge så meget på en afspiller med analog output, for at føde en soundbar.


Skrevet af: Hother
Skrevet den: 23-Juni-2018 kl. 13:22
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Soundbar_ Har den virkelig ikke et digitalt input? Det virker helt ude af proportion, at bruge så meget på en afspiller med analog output, for at føde en soundbar.
Jo da, min soundbar har flere indgangs muligheder.

Jeg har tidligere haft et dedikeret stereo system, og skulle jeg falde tilbage i den gænge, så ha jeg muligheden.

Det er bestemt ikke altid at mine køb giver mening for andre, det behøver købene egentlig heller ikke at gøre. Men mine køb mener jeg, er nu altid velovervejede.


-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 23-Juni-2018 kl. 14:03
Jeg gætter på, at du aldrig kommer til at bruge de analoge output. Rigtig mange stereoforstærkere kommer efterhånden med indbygget D/A konverter.


Skrevet af: Pede8000
Skrevet den: 23-Juni-2018 kl. 18:17
Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Lyder alt sammen som nogen billedbehandling man bør slå fra 


Det er jo netop det. Det er ikke en ren digital transport Hother leder efter. Jeg har foreslået en billigere model. Han kunne købe 5 stk Sony UBP-X700 og stadig have penge tilovers til nogen film. Han leder efter noget andet, som han ikke rigtigt er kommet ind på. En god DAC og analoge udgange . Fin opkonvertering af SD-skiver. Hvem ved?! Glæder mig til at høre om den nye afspiller! Smile

-------------
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3



Skrevet af: Munch
Skrevet den: 23-Juni-2018 kl. 18:45
jeg gætter på Hother er en feinschmecker udi afspilning af medier. Er selv ret kritisk med den slags og har i øjeblikket to forskellige afspillere stående


Skrevet af: Hother
Skrevet den: 23-Juni-2018 kl. 19:12
Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Lyder alt sammen som nogen billedbehandling man bør slå fra 


Det er jo netop det. Det er ikke en ren digital transport Hother leder efter. Jeg har foreslået en billigere model. Han kunne købe 5 stk Sony UBP-X700 og stadig have penge tilovers til nogen film. Han leder efter noget andet, som han ikke rigtigt er kommet ind på. En god DAC og analoge udgange . Fin opkonvertering af SD-skiver. Hvem ved?! Glæder mig til at høre om den nye afspiller! Smile
Det er såmænd ikke så svært Peter. Hvis du tænker tilbage, så har jeg meget længe haft det som jeg betragter som kvalitets afspillere. Oppo, Pioneer osv.

Jeg lægger meget høj vægt på et super billede, som en god billede processor kan præstere. Og Panasonic kan for mig nogle ting med deres HCX processor. Det har jeg oplevet i min nuværende UB900 og mit Pana OLED TV. Den kommende afspiller har også en HCX processor. Og så er byggekvalitet og ret så enkle - men velfungerende funktionalitet et must, ellers bliver jeg hurtigt træt af "Dimserne".

Jeg ved at jeg ikke prioritere som de fleste, men sådan er det.

Edit: I øvrigt skal de forskellige funktioner i UB9000 ikke slås fra, de skal slås til hvis man ønsker at gøre brug af dem.Smile
  


-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: Hother
Skrevet den: 23-Juni-2018 kl. 19:13
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

jeg gætter på Hother er en feinschmecker udi afspilning af medier. Er selv ret kritisk med den slags og har i øjeblikket to forskellige afspillere stående

Du har helt ret - og stort velkommen til recordere. dk. 


-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 23-Juni-2018 kl. 20:35
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Lyder alt sammen som nogen billedbehandling man bør slå fra 


Det er jo netop det. Det er ikke en ren digital transport Hother leder efter. Jeg har foreslået en billigere model. Han kunne købe 5 stk Sony UBP-X700 og stadig have penge tilovers til nogen film. Han leder efter noget andet, som han ikke rigtigt er kommet ind på. En god DAC og analoge udgange . Fin opkonvertering af SD-skiver. Hvem ved?! Glæder mig til at høre om den nye afspiller! Smile
Det er såmænd ikke så svært Peter. Hvis du tænker tilbage, så har jeg meget længe haft det som jeg betragter som kvalitets afspillere. Oppo, Pioneer osv.

Jeg lægger meget høj vægt på et super billede, som en god billede processor kan præstere. Og Panasonic kan for mig nogle ting med deres HCX processor. Det har jeg oplevet i min nuværende UB900 og mit Pana OLED TV. Den kommende afspiller har også en HCX processor. Og så er byggekvalitet og ret så enkle - men velfungerende funktionalitet et must, ellers bliver jeg hurtigt træt af "Dimserne".

Jeg ved at jeg ikke prioritere som de fleste, men sådan er det.

Edit: I øvrigt skal de forskellige funktioner i UB9000 ikke slås fra, de skal slås til hvis man ønsker at gøre brug af dem.Smile
  

Du behøver ikke forsvare din ret til at prioritere som det passer dig. Den ret er der ingen der anfægter. Det påpeges bare, at det du får ved at rykke op til den store model, ikke er det du selv fremhæver som fordelen ved den. Du fremhæver billedet og dens HCX processor, men de "får" du også i modellen under til den halve pris. Dertil kommer så analog surruround lyd, som det er lidt vanskeligt at få øje på hvad man dog skal bruge til.


Skrevet af: Pede8000
Skrevet den: 23-Juni-2018 kl. 20:42
Jeg forstår ikke helt hvad al den billedebehandling skal bruges til?

Mit indtryk er at du har fået kalibreret dit tv til at vise et korrekt billede, og det vil du så behandle til at vise "flotte" billeder?!

Altså hvor i kæden, vil du forbedre? Alle 4K/ BD-afspillere, med mindre de er fejlbehæftede, viser det samme billede, nemlig det korrekte, ved ren digital-transport...

Du kan helt sikkert opnå et bedre billede ved afspilning af DVD til 4K, men hvor tit bruger man det?

I min optik, skal al "forbedring" slås fra på såvel afspiller som tv, og så skal tv´et indstilles/ kalibreres så godt som muligt.

Spørger kun fordi jeg er nysgerrig, ikke fordi jeg anfægter din ret til "flotte" billeder.

Jeg er helt med på audio-delen!!

Bedste hilsener!!

Peter



-------------
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3



Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 23-Juni-2018 kl. 20:50
Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Jeg forstår ikke helt hvad al den billedebehandling skal bruges til?

Mit indtryk er at du har fået kalibreret dit tv til at vise et korrekt billede, og det vil du så behandle til at vise "flotte" billeder?!

Altså hvor i kæden, vil du forbedre? Alle 4K/ BD-afspillere, med mindre de er fejlbehæftede, viser det samme billede, nemlig det korrekte, ved ren digital-transport...

Du kan helt sikkert opnå et bedre billede ved afspilning af DVD til 4K, men hvor tit bruger man det?

I min optik, skal al "forbedring" slås fra på såvel afspiller som tv, og så skal teet indstilles/ kalibreres så godt som muligt.

Spørger kun fordi jeg er nysgerrig, ikke fordi jeg anfægter din ret til "flotte" billeder.

Jeg er helt med på audio-delen!!

Bedste hilsener!!

Peter


Man kan ikke afspille video uden billedebehandling og det gælder i ekstra høj grad for HDR, fordi der ikke eksisterer nogle skærme der kan vise alle farver og/eller den fulde dynamik. Der er afgjort forskel på hvor gode afspillerne er.


Skrevet af: Pede8000
Skrevet den: 23-Juni-2018 kl. 20:52
Det er vist ikke helt korrekt. Hvis du har beviser, vil jeg gerne se dem.
Blot et lille link til en troværdig kilde. :-)

Edit, begrænsningen ligger ikke i afspilleren, men i skærmen/ projekteren.



-------------
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3



Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 23-Juni-2018 kl. 20:54
Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Det er vist ikke helt korrekt. Hvis du har beviser, vil jeg gerne se dem.
Blot et lille link til en troværdig kilde. :-)


Du kan selv modbevise det ;-)


Skrevet af: Pede8000
Skrevet den: 23-Juni-2018 kl. 20:55
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Det er vist ikke helt korrekt. Hvis du har beviser, vil jeg gerne se dem.
Blot et lille link til en troværdig kilde. :-)


Du kan selv modbevise det ;-)

Fjollet kommentar. Som sagt ligger begrænsningen ikke i afspilleren, (HDR certificeret) men i skærm, projektor.


-------------
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3



Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 23-Juni-2018 kl. 20:59
Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Det er vist ikke helt korrekt. Hvis du har beviser, vil jeg gerne se dem.
Blot et lille link til en troværdig kilde. :-)


Du kan selv modbevise det ;-)

Fjollet kommentar. 

Det kan jeg ikke se. Jeg skylder ikke dig noget. Hvis du tror at alle videoafspillere er lige gode eller at man kan afspille HDR uden tone mapping, så tager du fejl. Det behøver jeg ikke bevise. Du kan bare slå det op selv.


Skrevet af: Pede8000
Skrevet den: 23-Juni-2018 kl. 21:08
Du skylder mig ikke en sk*d, men siger (udokumenteret) at mine udsagn er forkerte, så er det vel ok at bede om beviser?

 Afspilleren sender det der er på skiven råt og ubehandlet ved ren transport. 

 Tv´et klarer billedebehandlingen, tone mapping, DV (hvis man er så heldig at have det). 

Thats a fact!


-------------
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3



Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 23-Juni-2018 kl. 21:13
Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Du skylder mig ikke en sk*d, men siger (udokumenteret) at mine udsagn er forkerte, så er det vel ok at bede om beviser?

 Afspilleren sender det der er på skiven råt og ubehandlet ved ren transport. 

 Tv´et klarer billedebehandlingen, tone mapping, DV (hvis man er så heldig at have det). 

Thats a fact!

Ok, du har nok ret.


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 23-Juni-2018 kl. 21:19
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

jeg gætter på Hother er en feinschmecker udi afspilning af medier. Er selv ret kritisk med den slags og har i øjeblikket to forskellige afspillere stående

Du har helt ret - og stort velkommen til recordere. dk. 
Mange tak!


Skrevet af: Hother
Skrevet den: 23-Juni-2018 kl. 21:19
Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Jeg forstår ikke helt hvad al den billedebehandling skal bruges til?

Mit indtryk er at du har fået kalibreret dit tv til at vise et korrekt billede, og det vil du så behandle til at vise "flotte" billeder?!

Altså hvor i kæden, vil du forbedre? Alle 4K/ BD-afspillere, med mindre de er fejlbehæftede, viser det samme billede, nemlig det korrekte, ved ren digital-transport...

Du kan helt sikkert opnå et bedre billede ved afspilning af DVD til 4K, men hvor tit bruger man det?

I min optik, skal al "forbedring" slås fra på såvel afspiller som tv, og så skal tv´et indstilles/ kalibreres så godt som muligt.

Spørger kun fordi jeg er nysgerrig, ikke fordi jeg anfægter din ret til "flotte" billeder.

Jeg er helt med på audio-delen!!

Bedste hilsener!!

Peter

Jamen helt enig omkring billede forløbet. Jamen du rammer noget ret vigtigt for mig, nemlig afspilning af DVD, som jeg har en del af. Faktisk årsagen til at jeg valgte EZ1000 OLED, for processoren er for mig formidabel til DVD. Jo TV´et er kalibreret i alle ender og kanter.

Jeg ser meget lidt HDR, Dels fordi min øjne ofte ikke kan klare lyset, og at jeg som en af de få ikke synes at billedet ikke er særligt naturligt. Og her håber jeg at HDR Optimiser måske kan hjælpe mig en kende. Jeg kører i forvejen kun på 70& lysstyrke på HDR profilen.

Og endelig, jeg køber den afspiller som jeg ønsker - også mht. byggekvalitet.


-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: Pede8000
Skrevet den: 23-Juni-2018 kl. 21:36
@Hother!

Tak for respons! Det giver god mening! Det var bare det med billedeforbedringen, der gjorde mig nysgerrig!

Alle elsker jo en lækker afspiller, jeg er desværre ikke rig, så jeg har prioriteret lidt anderledes. Jeg er også lidt usikker på hvor længe formatet lever, desværre.

Kan ikke finde 4k skiver nogen steder i Aarhus efterhånden. Cry
Køber alt på amazon eller Elgiganten online.




-------------
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3



Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 24-Juni-2018 kl. 03:48
Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Afspilleren sender det der er på skiven råt og ubehandlet ved ren transport.


Det er ikke korrekt. Der skal laves chroma upsampling, og det er dér man kan opleve en forskel ved forskellige afspillere. Det er dog en meget lille forskel, så når man kigger på en afspiller til 1500,- og en afspiller til 6000,-, så er det ikke fordi man skal forvente en gigantisk forskel ved 1080p Blu-ray-afspilning.


Skrevet af: Pede8000
Skrevet den: 24-Juni-2018 kl. 08:38
Ja, ellers blev det vist en trist affære at se på. 

 Hvis vi antager at afspilleren laver en chroma upsampling korrekt, er det vist ikke noget der er synligt for det menneskelige øje. Har ledt på nettet efter en afspiller (udover Xbox One S) som fejlede på dette, og det har jeg ikke fundet.

Kan dog sagtens forstå, hvis man køber noget, som man ved er det bedste, måske især hvis man ser mange DVD og BD skiver, eller vil have en multiafspiller til audio.



-------------
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3



Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 24-Juni-2018 kl. 09:30
Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

@Hother!

Tak for respons! Det giver god mening! Det var bare det med billedeforbedringen, der gjorde mig nysgerrig!

Alle elsker jo en lækker afspiller, jeg er desværre ikke rig, så jeg har prioriteret lidt anderledes. Jeg er også lidt usikker på hvor længe formatet lever, desværre.

Kan ikke finde 4k skiver nogen steder i Aarhus efterhånden. Cry
Køber alt på amazon eller Elgiganten online.



Se lige mere i tråden her:  http://forum.recordere.dk/tre-4kfilm-til-150-kroner_topic155640_post1564825.html#1564825" rel="nofollow - https://forum.recordere.dk/tre-4kfilm-til-150-kroner_topic155640_post1564825.html#1564825  


Skrevet af: Hother
Skrevet den: 24-Juni-2018 kl. 10:13
Hvis man er interesseret i bl.a. Panasonic UB9000 og Croma Upsampling m.v., så har Vincent fra HDTV Test lavet er video om de første indtryk om afspilleren og dens teknik.

Vincent kan dog være lidt svær at forstå, han er nemlig (tror jeg nok), japaner der taler engelsk. Og nej Vincent er ikke Panasonic "Mand". Han er i mine øjne en af de mest kompetente og ærlige testere som jeg har stiftet bekendtskab med.

   https://www.youtube.com/watch?v=-KvYCTz8Dx8" rel="nofollow - https://www.youtube.com/watch?v=-KvYCTz8Dx8


-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 24-Juni-2018 kl. 10:47
Teoh er et kinesisk efternavn, men er meget udbredt i Singapore, især iblandt "Singapore kinesere". Så mit bedste bud er, at han ikke er japaner, men nærmere fra Singapore. 


Skrevet af: jake51
Skrevet den: 24-Juni-2018 kl. 11:30
Pede8000, på amazon.co.uk kan du finde 4K-skiver med danske undertekster hvis du leder grundigt
Har lige købt The Patriot (Mel Gibson), Saving Private Ryan og Gladiator

-------------
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 24-Juni-2018 kl. 11:59
Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Ja, ellers blev det vist en trist affære at se på. 

 Hvis vi antager at afspilleren laver en chroma upsampling korrekt, er det vist ikke noget der er synligt for det menneskelige øje. Har ledt på nettet efter en afspiller (udover Xbox One S) som fejlede på dette, og det har jeg ikke fundet.

Kan dog sagtens forstå, hvis man køber noget, som man ved er det bedste, måske især hvis man ser mange DVD og BD skiver, eller vil have en multiafspiller til audio.


Hvor er du mærkelig. Så vidste du jo godt, at man ikke kan afspille video uden billedbehandling. Alligevel ville du have "beviser". Keder su dig bare helt ustyrligt?


Skrevet af: Pede8000
Skrevet den: 24-Juni-2018 kl. 14:21
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

er du mærkelig. Så vidste du jo godt, at man ikke kan afspille video uden billedbehandling. Alligevel ville du have "beviser". Keder su dig bare helt ustyrligt?

Cry AV! Gider du holde kammertonen. Jeg bliver så ked af det.

Gider ikke diskutere billedebehandlig med dig, når du bliver så sur Big smile

Jeg mente naturligvis IKKE chroma upsampling som er en integreret del af alle afspillere, men forbedringer af billedet via billedebehandling, som kan justeres i menuen. 

Det hjælper jo ikke meget at få kalibreret sit TV og derefter sende forkert input.







-------------
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3



Skrevet af: Pede8000
Skrevet den: 24-Juni-2018 kl. 14:33
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Hvis man er interesseret i bl.a. Panasonic UB9000 og Croma Upsampling m.v., så har Vincent fra HDTV Test lavet er video om de første indtryk om afspilleren og dens teknik.

Vincent kan dog være lidt svær at forstå, han er nemlig (tror jeg nok), japaner der taler engelsk. Og nej Vincent er ikke Panasonic "Mand". Han er i mine øjne en af de mest kompetente og ærlige testere som jeg har stiftet bekendtskab med.

   https://www.youtube.com/watch?v=-KvYCTz8Dx8" rel="nofollow - https://www.youtube.com/watch?v=-KvYCTz8Dx8

Spændende! Mange nyheder. 
Glæder mig mega meget til at høre om dine oplevelser med den!

Mener at have hørt Vincent sige at han er fra Indonesien. 


-------------
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3



Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 24-Juni-2018 kl. 14:52
Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

er du mærkelig. Så vidste du jo godt, at man ikke kan afspille video uden billedbehandling. Alligevel ville du have "beviser". Keder su dig bare helt ustyrligt?

Cry AV! Gider du holde kammertonen. Jeg bliver så ked af det.

Gider ikke diskutere billedebehandlig med dig, når du bliver så sur Big smile

Jeg mente naturligvis IKKE chroma upsampling som er en integreret del af alle afspillere, men forbedringer af billedet via billedebehandling, som kan justeres i menuen. 

Det hjælper jo ikke meget at få kalibreret sit TV og derefter sende forkert input.


Du aner ikke hvad du taler, så der er ikke noget at diskutere alligevel.


Skrevet af: Hother
Skrevet den: 24-Juni-2018 kl. 15:57
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

er du mærkelig. Så vidste du jo godt, at man ikke kan afspille video uden billedbehandling. Alligevel ville du have "beviser". Keder su dig bare helt ustyrligt?

Cry AV! Gider du holde kammertonen. Jeg bliver så ked af det.

Gider ikke diskutere billedebehandlig med dig, når du bliver så sur Big smile

Jeg mente naturligvis IKKE chroma upsampling som er en integreret del af alle afspillere, men forbedringer af billedet via billedebehandling, som kan justeres i menuen. 

Det hjælper jo ikke meget at få kalibreret sit TV og derefter sende forkert input.


Du aner ikke hvad du taler, så der er ikke noget at diskutere alligevel.

Jeg bliver også mærkeligt til mode af det, for jeg aner virkelig ikke hvad dine indlæg skal være godt for Mefisto.


-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: Hother
Skrevet den: 24-Juni-2018 kl. 15:58
Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Hvis man er interesseret i bl.a. Panasonic UB9000 og Croma Upsampling m.v., så har Vincent fra HDTV Test lavet er video om de første indtryk om afspilleren og dens teknik.

Vincent kan dog være lidt svær at forstå, han er nemlig (tror jeg nok), japaner der taler engelsk. Og nej Vincent er ikke Panasonic "Mand". Han er i mine øjne en af de mest kompetente og ærlige testere som jeg har stiftet bekendtskab med.

   https://www.youtube.com/watch?v=-KvYCTz8Dx8" rel="nofollow - https://www.youtube.com/watch?v=-KvYCTz8Dx8

Spændende! Mange nyheder. 
Glæder mig mega meget til at høre om dine oplevelser med den!

Mener at have hørt Vincent sige at han er fra Indonesien. 

Jeg skal nok melde tilbage Peter. Jamen så har vi snart været Asien rundtLOL


-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: Tom-H
Skrevet den: 28-Juni-2018 kl. 19:27
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Lyder alt sammen som nogen billedbehandling man bør slå fra 


Det er jo netop det. Det er ikke en ren digital transport Hother leder efter. Jeg har foreslået en billigere model. Han kunne købe 5 stk Sony UBP-X700 og stadig have penge tilovers til nogen film. Han leder efter noget andet, som han ikke rigtigt er kommet ind på. En god DAC og analoge udgange . Fin opkonvertering af SD-skiver. Hvem ved?! Glæder mig til at høre om den nye afspiller! Smile
Det er såmænd ikke så svært Peter. Hvis du tænker tilbage, så har jeg meget længe haft det som jeg betragter som kvalitets afspillere. Oppo, Pioneer osv.

Jeg lægger meget høj vægt på et super billede, som en god billede processor kan præstere. Og Panasonic kan for mig nogle ting med deres HCX processor. Det har jeg oplevet i min nuværende UB900 og mit Pana OLED TV. Den kommende afspiller har også en HCX processor. Og så er byggekvalitet og ret så enkle - men velfungerende funktionalitet et must, ellers bliver jeg hurtigt træt af "Dimserne".

Jeg ved at jeg ikke prioritere som de fleste, men sådan er det.

Edit: I øvrigt skal de forskellige funktioner i UB9000 ikke slås fra, de skal slås til hvis man ønsker at gøre brug af dem.Smile
  

Du behøver ikke forsvare din ret til at prioritere som det passer dig. Den ret er der ingen der anfægter. Det påpeges bare, at det du får ved at rykke op til den store model, ikke er det du selv fremhæver som fordelen ved den. Du fremhæver billedet og dens HCX processor, men de "får" du også i modellen under til den halve pris. Dertil kommer så analog surruround lyd, som det er lidt vanskeligt at få øje på hvad man dog skal bruge til.

jeg har en ældre Holfi 8S som kun har analoge indgange, så jeg kan sagtens se hvad man skulle kunne bruge det til Wink


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 29-Juni-2018 kl. 08:54
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

er du mærkelig. Så vidste du jo godt, at man ikke kan afspille video uden billedbehandling. Alligevel ville du have "beviser". Keder su dig bare helt ustyrligt?

Cry AV! Gider du holde kammertonen. Jeg bliver så ked af det.

Gider ikke diskutere billedebehandlig med dig, når du bliver så sur Big smile

Jeg mente naturligvis IKKE chroma upsampling som er en integreret del af alle afspillere, men forbedringer af billedet via billedebehandling, som kan justeres i menuen. 

Det hjælper jo ikke meget at få kalibreret sit TV og derefter sende forkert input.


Du aner ikke hvad du taler, så der er ikke noget at diskutere alligevel.

Jeg bliver også mærkeligt til mode af det, for jeg aner virkelig ikke hvad dine indlæg skal være godt for Mefisto.

Det er gået op for mig at du ikke er interesseret i at høre på modsatrettede meninger, men du har selv oprettet en tråd der hedder noget med "en svær beslutning" angående køb af en afspiller. Det læste jeg som, at du gerne vil have input for/imod den model du har foreslået. Det er du åbenbart ikke rigtig interesseret interesseret i når det kommer til stykket.

"Og endelig, jeg køber den afspiller som jeg ønsker - også mht. byggekvalitet."

OK, så lader vi det ligge, men hvad spørger du så for.

 Angående min udveksling med Pede, så påpegede jeg, at han tager fejl når han skriver:

"Altså hvor i kæden, vil du forbedre? Alle 4K/ BD-afspillere, med mindre de er fejlbehæftede, viser det samme billede, nemlig det korrekte, ved ren digital-transport..."

Det kunne han så ikke lide at få at vide, hvilket førte til blah, hlah, blah.


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 29-Juni-2018 kl. 08:58
Oprindeligt skrevet af Tom-H Tom-H skrev:

Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Lyder alt sammen som nogen billedbehandling man bør slå fra 


Det er jo netop det. Det er ikke en ren digital transport Hother leder efter. Jeg har foreslået en billigere model. Han kunne købe 5 stk Sony UBP-X700 og stadig have penge tilovers til nogen film. Han leder efter noget andet, som han ikke rigtigt er kommet ind på. En god DAC og analoge udgange . Fin opkonvertering af SD-skiver. Hvem ved?! Glæder mig til at høre om den nye afspiller! Smile
Det er såmænd ikke så svært Peter. Hvis du tænker tilbage, så har jeg meget længe haft det som jeg betragter som kvalitets afspillere. Oppo, Pioneer osv.

Jeg lægger meget høj vægt på et super billede, som en god billede processor kan præstere. Og Panasonic kan for mig nogle ting med deres HCX processor. Det har jeg oplevet i min nuværende UB900 og mit Pana OLED TV. Den kommende afspiller har også en HCX processor. Og så er byggekvalitet og ret så enkle - men velfungerende funktionalitet et must, ellers bliver jeg hurtigt træt af "Dimserne".

Jeg ved at jeg ikke prioritere som de fleste, men sådan er det.

Edit: I øvrigt skal de forskellige funktioner i UB9000 ikke slås fra, de skal slås til hvis man ønsker at gøre brug af dem.Smile
  

Du behøver ikke forsvare din ret til at prioritere som det passer dig. Den ret er der ingen der anfægter. Det påpeges bare, at det du får ved at rykke op til den store model, ikke er det du selv fremhæver som fordelen ved den. Du fremhæver billedet og dens HCX processor, men de "får" du også i modellen under til den halve pris. Dertil kommer så analog surruround lyd, som det er lidt vanskeligt at få øje på hvad man dog skal bruge til.

jeg har en ældre Holfi 8S som kun har analoge indgange, så jeg kan sagtens se hvad man skulle kunne bruge det til Wink

Men det har Hother ikke og får det nok heller ikke Wink


Skrevet af: JakobSkaarup
Skrevet den: 29-Juni-2018 kl. 09:58
udfordringen er at trådstarter ønsker at andre skal levere rationelle grunde som han kan bruge til en irrationel beslutning 


Skrevet af: Hother
Skrevet den: 29-Juni-2018 kl. 10:09
Oprindeligt skrevet af JakobSkaarup JakobSkaarup skrev:

udfordringen er at trådstarter ønsker at andre skal levere rationelle grunde som han kan bruge til en irrationel beslutning 
Lige her er der vist flere der tager så grundigt fejl. jeg har ikke bedt om nogens hjælp, for jeg har ikke behov for den i denne sag. jeg ved hvad vil have ud fra hvorledes jeg prioritere. og vurdere.

Helt fint at nogen ikke forstår mit valg.




-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: Pede8000
Skrevet den: 29-Juni-2018 kl. 18:07
@mefisto.

Hother er i sin fulde ret til at bede om feed back. Altid rart når man har købt nyt!

For lige at præcisere, jeg forsøger at holde mig orienteret omkring a/v, på bedste vis. Hvis man skulle bruge de rette termer omkring alt indenfor feltet, ville det blivet et fuldtids job, og et sådant har jeg i forvejen. Dog vil jeg mene at jeg ved hvad jeg taler om.

Min ynglings side indenfor a/v anmeldelser og test er HDTVtest.co.uk, den er yderst seriøs.
Som jeg læser deres anmeldelser, er billedebehandling ikke i famile med Chroma Upsampling. Chroma upsampling (4:2:0 gælder både BD og UHD) forløber altid godt i de afspillere der er på markedet.
Jeg har ikke læst om problemer eller synlige forskelle, med mindre man selv justerer, så bliver det ofte skidt.

Anmelderen kæmper en kamp for at se en forskel på forskellige afspillere og hævder at man selv på et kæmpe projektor lærred med perfekt optisk output ikke kan. Måske kan man med den nye Panasonic som Hother køber, det vil tiden vise.

Jeg ser ikke Chroma upsampling som billedebehandling, normalt, men Panasonic har nogen håndtag at skue på. Dette anbefales ikke af nævnte side. Hvis du mener at Chroma upsampling er billedebehandling og ikke upsampling / afkodning er det OK! Igen, jeg har ikke læst om nogen afspiller med dårlig upsampling, derfor er det ikke umiddelbart et parameter jeg har dyrket.

Hvis du har et eksempel på en problematisk afspiller, eller en der skiller sig ud på godt og ondt, , hører jeg gerne om det

Ikke mere flueknepperi fra min side.

Håber du vender tilbage med et eksempel, og tager det på en god måde. Jeg har selv støvet nettet igennem og har ikke læst om nogen.



-------------
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3



Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 30-Juni-2018 kl. 03:52
Det er sjovt som en Hother-tråd igen-igen bliver til det sædvanlige Hother-fnidder...


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 30-Juni-2018 kl. 06:19
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Det er sjovt som en Hother-tråd igen-igen bliver til det sædvanlige Hother-fnidder...
Tænker NØJAGTIGT det samme, som dig!!!Clap


Skrevet af: Hother
Skrevet den: 30-Juni-2018 kl. 12:18
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Det er sjovt som en Hother-tråd igen-igen bliver til det sædvanlige Hother-fnidder...
Ja, det gør mig oprigtigt ondt, for det er ikke det som jeg skriver for. Det var sikkert forkert at skrive om valget af en kommende BD afspiller, og tankerne bag. Så jeg må vist hellere afholde mig fra at skrive mere om den afspiller.

Skøn weekend til alleSmile


-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.



Print side | Luk vindue