Musik via bluetooth
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Hi-Fi
Forumbeskrivelse: Hi-Fi stereo, grej og tilbehør
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=155795
Udskrevet den: 27-November-2024 kl. 16:17
Emne: Musik via bluetooth
Skrevet af: Frank13
Emne: Musik via bluetooth
Skrevet den: 14-Juli-2018 kl. 11:13
Hejse, når jeg lytter til musik i hjemmet, så er det enten på den gode gamle CD eller Streaming fra telefonen via min Argon BT2 reciver. På telefonen bruger jeg Telmore musik som kilde og det er så den løsning som mit spørgsmål drejer sig om. For lyden er bestemt ikke særlig super hos mig og så kom jeg til at tænke på hvad der kan løfte kvaliteten, er det den Argon dims som skal skiftes ud, eller er lyden fra Telmore bare ikke bedre (er stillet til det de kalder "HI-FI")...Er der nogen af jer som har prøvet om der er forskel på div. bluetooth enheder?
Mvh Frank
|
Svar:
Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 14-Juli-2018 kl. 12:27
Mon ikke det har noget at gøre med hvordan du har forbundet din bt2 enhed til dit anlæg? - det kan være du kan bruge noget af informationen fra det her review http://www.tweak.dk/review/Argon-BT-2-Bluetooth-receiver/2048/1/1" rel="nofollow - http://www.tweak.dk/review/Argon-BT-2-Bluetooth-receiver/2048/1/1 (hi-fi setting på din telefon skulle meget gerne være 320kbit/s - så såfremt det er encodet korrekt, så burde der være fuld transperans i forhold til en cd i kvaliteten der kommer fra telmore.
|
Skrevet af: FLarsen
Skrevet den: 14-Juli-2018 kl. 12:59
Frank13 skrev:
Hejse, når jeg lytter til musik i hjemmet, så er det enten på den gode gamle CD eller Streaming fra telefonen via min Argon BT2 reciver. På telefonen bruger jeg Telmore musik som kilde og det er så den løsning som mit spørgsmål drejer sig om. For lyden er bestemt ikke særlig super hos mig og så kom jeg til at tænke på hvad der kan løfte kvaliteten, er det den Argon dims som skal skiftes ud, eller er lyden fra Telmore bare ikke bedre (er stillet til det de kalder "HI-FI")...Er der nogen af jer som har prøvet om der er forskel på div. bluetooth enheder?
Mvh Frank |
Går ud fra at at lyden ikke er særlig super sammenholdt med din CD lyd. Jeg vil dele din signalvej op i 3. Kilde (Telmore) BT og lydudgang.
Kilde Prøv med samme lydfil på din telefon og i din cd. Ved ikke om din CD kan tage USB eller om du kan brande en CD skive.
BT Det er ikke sikkert at der forbindes med BT4.1 aptX og hvad der nu skal til for at få den bedste lyd Prøv samme lyd fil/kilde på en anden (ny) telefon
Lydudgang Hvordan for du lyden over i din forstærker (som er hvad?) Prøv den anden lydudgang digital/analog. Kan din CD bruges som DAC? Tag evt din CD og Argon BT med over til en ven der har det udstyr der skal til for at lave denne test.
|
Skrevet den: 14-Juli-2018 kl. 14:30
Hev lige lyslederkablet ud af tv'et og satte det i ryggen på Argon'en, der er "kun" en optisk tilslutning på min forforstærker og den var tildelt tv'et, da det kun har en optisk udgang.. Ved ikke hvorfor jeg havde en naiv tro på at de to signaler ud af Agegon ville ligne hinanden. Men med digital tilslutning på forforstærkeren, som er en Lyngdorf DPA-1 skete der pludselig noget. Første lydchok var at den indgang som tv'et var tilsluttet, var hevet 12db op i styrke i forhold til min CD...nå men med det rettet ind, fandt jeg musik på Telmore som jeg også smed i CD'en og pludselig spillede Telmore jo musik uden tæppe over højtalerne, bassen kommer ud af kasserne, der er forskel på de to kilder, men med konen og knægten på 3 år i stuen, så må den virkelige lytte seance vente lidt. skal nok vende tilbage med hvad jeg syntes jeg nu oplever med telefon musikken. Foreløbig så tak for at i lige tog jer tid til at kaste lys over mit problem. Mvh Frank
|
Skrevet den: 14-Juli-2018 kl. 15:28
Frank13 skrev:
*** Men med digital tilslutning på forforstærkeren, som er en Lyngdorf DPA-1 skete der pludselig noget.*** fandt jeg musik på Telmore som jeg også smed i CD'en og pludselig spillede Telmore jo musik uden tæppe over højtalerne, bassen kommer ud af kasserne, der er forskel på de to kilder,*** Foreløbig så tak *** |
Det var så lidt.
Dejligt at Lyngdorfen banker Argonen, men det var også forventet. Så skal du bare købe dig en Toslink/Spdif switch. Går ikke ud fra at du vil leve med en der blot blander dine lys lyd signaler, for så kan du ikke høre noget når de begge er tændt. Vil du så ikke have alle de fjernbetjeninger bør du se på en Logitech Harmony (plast men super) eller en NEEO (super fed). Der findes andet, men det er dem jeg har prøvet.
|
Skrevet den: 14-Juli-2018 kl. 17:06
Skrevet den: 14-Juli-2018 kl. 22:01
Det er en Nad C516BEE som er tilsluttet via coax digitalt til forforstærkeren. Mvh Frank
|
Skrevet den: 17-Juli-2018 kl. 12:51
Frank13 skrev:
Det er en Nad C516BEE som er tilsluttet via coax digitalt til forforstærkeren.Mvh Frank |
Du kunne jo prøve at forbinde den med dem ledning du lige har brugt til din Argon. Det vil nok også give et tæppe
|
Skrevet den: 17-Juli-2018 kl. 14:01
Jeg har kun haft kort mulighed for at lave sammenligning af streaming/CD...men prøvede at sætte en skive på med Elton John, sleeping with the past, valgte den fordi at den er mat og kedelig i lyden. Så fandt jeg tvillingen på Telmore og sammenlignede. Nu er billedet pludselig vendt?? CD'en er mat som altid, men lyden fra nettet er klasser bedre... Det burde jo ikke være sådan, havde en klar forvetning til at CD'en ikke ville halte sådan efter. Den omtalte CD har altid lydt kedelig hos mig også på tidligere maskiner..jeg ved ikke om det er fordi at den skive jeg har, har en fejl. Men skal da sammenligne mange flere og prøve at sætte toslink til Nad'en og lave en a/b test af udgangene på den og ja, det vil være sjovt at prøve anolog udgangen for at se hvad den siger.. Men som man siger, man lære noget nyt hver dag Mvh Frank
|
Skrevet den: 17-Juli-2018 kl. 15:25
Frank13 skrev:
Så fandt jeg tvillingen på Telmore og sammenlignede. |
Måske er de ikke så meget tvillinger alligevel, prøv med en anden.
|
Skrevet den: 18-Juli-2018 kl. 14:42
FLarsen skrev:
Frank13 skrev:
Så fandt jeg tvillingen på Telmore og sammenlignede. |
Måske er de ikke så meget tvillinger alligevel, prøv med en anden. |
Så fik jeg tid til at prøve lidt forskelligt. A/B på CD er i mine øre identiske også i signalstyrke. Det er straks noget helt andet når jeg sammenligner på CD og Streaming, her spiller signalstyrken en del ind. En svag cd ligger i nogle tilfælde på nettet i stærkere styrke, så det skal der tages højde for og justeres ind for at finde forskellen i selve lyden. Jeg prøvede en skive med SkoTorp, nummeret "seen you fade away" valgte det fordi at det meste af nummeret bliver fulgt af en rytmisk trampelyd (gætter på det er en af musikkerne der tramper med) så vil da lige høre om det også findes på netlyden. Det gør det, men ikke nær så fremtræden, mere som når man ved den er der, så kan man høre det, hvor cd'en er mere fysisk. På andre sammenligninger hvor cd lyden er super, der lød cd'en bedst, gik dybere i bassen og stemmerne stod flottere end på nettet. Men så er der også de cd'er med dårlig lyd, som lyder væsentligt bedre på nettet. Så efter at mit netmusik er blevet digitalt tilsluttet, er det blevet sjovere at høre musik her
Mvh Frank
|
Skrevet af: -claus-
Skrevet den: 27-Juli-2018 kl. 18:24
Hej Frank Ved godt tråden har stået stille i en uge. Men har du overvejet at prøve en Chromecast Audio, så du slipper for bluetooth protokollen?
------------- Stue: Lg C9, Argon Octave Soundbar, Dali Sub E12f Køkken: Audio pro Addon T20, Google Chrome Audio
|
Skrevet den: 27-Juli-2018 kl. 18:31
-claus- skrev:
Hej FrankVed godt tråden har stået stille i en uge. Men har du overvejet at prøve en Chromecast Audio, så du slipper for bluetooth protokollen? |
Hvordan er CCA en fordel frem for BT?
Med CCA bruger man CCA's DAC hvis ikke jeg tager fejl, og det kan vel ikke være en fordel fremfor Lyngdorf's DAC?
|
Skrevet af: JørgenT
Skrevet den: 27-Juli-2018 kl. 18:58
FLarsen skrev:
Hvordan er CCA en fordel frem for BT?
Med CCA bruger man CCA's DAC hvis ikke jeg tager fejl, og det kan vel ikke være en fordel fremfor Lyngdorf's DAC? | CCA har også optisk output som kan kobles til Lyngdorf http://support.google.com/chromecast/answer/6279377?hl=da" rel="nofollow - https://support.google.com/chromecast/answer/6279377?hl=da
------------- Mvh. JørgenT
|
Skrevet af: miri
Skrevet den: 27-Juli-2018 kl. 21:05
-claus- skrev:
Hej FrankVed godt tråden har stået stille i en uge. Men har du overvejet at prøve en Chromecast Audio, så du slipper for bluetooth protokollen? | ... og hvordan er med reencoding via bluetooth - kan man være sikker på, at der ikke sker en reencoding, når signalet sendes videre via bluetooth.....? På grund af min usikkerhed om netop dette har gjort, at jeg har fravalgt bluetooth som kvalitetsformat...
------------- miri
|
Skrevet af: Jessemand
Skrevet den: 28-Juli-2018 kl. 16:24
Mener også der kan være stor forskel på en original cd og en remastered udgave. Ofte er det vel den sidste nye udgave der er på streaming tjenesterne.
|
Skrevet den: 29-Juli-2018 kl. 13:34
-claus- skrev:
Hej FrankVed godt tråden har stået stille i en uge. Men har du overvejet at prøve en Chromecast Audio, så du slipper for bluetooth protokollen? |
Hej Claus Umiddelbart så har jeg ikke planer om at skifte bluetooth'en ud med en chromecast. Efter at jeg har skiftet til digital tilslutning, så er lyden blevet løftet. Lige nu er streaming lytningen "gratis" dvs. at den er en del af mit telefonabonnement. Men helt klart, skifter jeg til en af de tjenester som levere en garanteret god lydkvalitet og hvor jeg kan forvente at det signal som jeg modtager er som det skal lyde, så skal der geares op på hvordan lyden modtages i huset og så må jeg ud og undersøge hvad som er bedst at sætte foran min forforstærker. Streamningen bliver hovedsageligt for tiden brugt til at underholde mindstemanden i huset med børnesange....åhh gud ...men indimellem så er der de gyldne halve og hele timer, hvor far her' kan låne stuen og hans anlæg og lytte og der sætter jeg selvfølgelig pris på at det lyder så godt som muligt med de rammer som jeg har til rådighed.
Mvh Frank
|
Skrevet den: 30-Juli-2018 kl. 19:38
Vil lige høre om der er nogen som ved om signalet til en chromecast er mere stabilt end til Bluetooth, måske er det bare min mobil som ikke er stabil? oplever udfald i musikken og det er uanset om telefonen er tilsluttet wifi eller sit eget net... Mvh Frank
|
Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 30-Juli-2018 kl. 20:52
Rækkevidde på BT er ikke specielt godt. Hvis du går rundt med telefonen i lommen er chancen for drop out stor.
Wifi er betydelig bedre. Jeg tror ikke det er her problemet ligger.
|
Skrevet af: Bconrad
Skrevet den: 31-Juli-2018 kl. 10:43
jeg kører CCA med Telmore musik og det kører helt fint. Fordelen er at du ikke streamer via mobilen men at CCA selv henter stream via WiFi. Derfor kan du også bruge telefonen til andet imens og endda bevæge sig længere end 5-10 m væk.
Hvis du benytter den optiske udgang så er det dit anlæg de klarer lyden.
|
Skrevet den: 31-Juli-2018 kl. 16:49
Bconrad skrev:
jeg kører CCA med Telmore musik og det kører helt fint. Fordelen er at du ikke streamer via mobilen men at CCA selv henter stream via WiFi. Derfor kan du også bruge telefonen til andet imens og endda bevæge sig længere end 5-10 m væk.
Hvis du benytter den optiske udgang så er det dit anlæg de klarer lyden. |
Det lyder som at jeg må erhverve sådan en, kan du huske hvad du betalte for din og lige et tillægsspørgsmål, hvem sælger dem?
Google er min ven, har fundet en og bestilt den. Bliver spænde at prøve... Mvh Frank
|
Skrevet af: JørgenT
Skrevet den: 31-Juli-2018 kl. 20:42
Hvis du vil benytte den med optisk skal du bruge et Toslink kabel med "minijack" facon i den ene ende eller en adaptor, i stil med: http://www.av-cables.dk/miniplug-til-toslink/hq-optisk-miniplug-toslink-digital-kabel-1-5-m.html?gclid=CjwKCAjwkYDbBRB6EiwAR0T_-rpEWhMduVhpkkFlENvc1xKh0D4cEis8LlA_vnyJXqGaxEIx06vnzhoC0dQQAvD_BwE" rel="nofollow - https://www.av-cables.dk/miniplug-til-toslink/hq-optisk-miniplug-toslink-digital-kabel-1-5-m.html?gclid=CjwKCAjwkYDbBRB6EiwAR0T_-rpEWhMduVhpkkFlENvc1xKh0D4cEis8LlA_vnyJXqGaxEIx06vnzhoC0dQQAvD_BwE
http://www.av-cables.dk/optisk-adapter/optisk-adaptor-toslink-hun-til-miniplug-han.html?gclid=CjwKCAjwkYDbBRB6EiwAR0T_-lL7qUWOpFUtOVGYUdzG73IfoqTjj7OWgxdw1BSFO-MNGY1xD9RT5RoC9WsQAvD_BwE" rel="nofollow - https://www.av-cables.dk/optisk-adapter/optisk-adaptor-toslink-hun-til-miniplug-han.html?gclid=CjwKCAjwkYDbBRB6EiwAR0T_-lL7qUWOpFUtOVGYUdzG73IfoqTjj7OWgxdw1BSFO-MNGY1xD9RT5RoC9WsQAvD_BwE
------------- Mvh. JørgenT
|
Skrevet den: 31-Juli-2018 kl. 22:12
JørgenT skrev:
Hvis du vil benytte den med optisk skal du bruge et Toslink kabel med "minijack" facon i den ene ende eller en adaptor, i stil med: http://www.av-cables.dk/miniplug-til-toslink/hq-optisk-miniplug-toslink-digital-kabel-1-5-m.html?gclid=CjwKCAjwkYDbBRB6EiwAR0T_-rpEWhMduVhpkkFlENvc1xKh0D4cEis8LlA_vnyJXqGaxEIx06vnzhoC0dQQAvD_BwE" rel="nofollow - https://www.av-cables.dk/miniplug-til-toslink/hq-optisk-miniplug-toslink-digital-kabel-1-5-m.html?gclid=CjwKCAjwkYDbBRB6EiwAR0T_-rpEWhMduVhpkkFlENvc1xKh0D4cEis8LlA_vnyJXqGaxEIx06vnzhoC0dQQAvD_BwE
http://www.av-cables.dk/optisk-adapter/optisk-adaptor-toslink-hun-til-miniplug-han.html?gclid=CjwKCAjwkYDbBRB6EiwAR0T_-lL7qUWOpFUtOVGYUdzG73IfoqTjj7OWgxdw1BSFO-MNGY1xD9RT5RoC9WsQAvD_BwE" rel="nofollow - https://www.av-cables.dk/optisk-adapter/optisk-adaptor-toslink-hun-til-miniplug-han.html?gclid=CjwKCAjwkYDbBRB6EiwAR0T_-lL7qUWOpFUtOVGYUdzG73IfoqTjj7OWgxdw1BSFO-MNGY1xD9RT5RoC9WsQAvD_BwE |
Tusind tak for info. Har bestilt en adapter. Mvh Frank
|
Skrevet den: 22-August-2018 kl. 16:53
Fik tilsluttet en chromecast og må sige at det ikke er den store succes i hjemmet her. Problemet er at når jeg skal bruge den, så skal jeg tage strømmen fra den og sætte den til igen for at min telefon kan finde den. Har tændt for alle tænkelige placerings muligheder på min telefon, så alle i kongeriget bør kunne finde min telefon, bare ikke min chromecast, med mindre jeg hiver strømmen hver gang jeg skal bruge den...Chromecast er stillet så der må deles med andre telefoner end min egen, konens tlf kan heller ikke finde dimsen, er der nogen som har en god ide hvad jeg kan gøre? Lysten til at teste holdbarheden på dimsen med en hammer er mere end tæt på
Frank
|
Skrevet den: 22-August-2018 kl. 17:27
Har du fulgt vejledning i forbindelse med installation? https://support.google.com/chromecast/answer/6260600?co=GENIE.Platform%3DAndroid&hl=da&oco=0" rel="nofollow - https://support.google.com/chromecast/answer/6260600?co=GENIE.Platform%3DAndroid&hl=da&oco=0
Jeg har aldrig haft noget tilsvarende problem, så jeg formoder, at der er problemer med hardware eller din installation af CCA.....
------------- miri
|
Skrevet den: 22-August-2018 kl. 18:38
Jep har fulgt vejledningen. Har prøvet at starte forfra og så virkede det, men så når jeg havde været væk i to timer, så kan telefonen ikke finde enheden. Det hele fungerede fint den første uge?
Frank
|
Skrevet af: JENC
Skrevet den: 22-August-2018 kl. 21:59
Frank13 skrev:
Jep har fulgt vejledningen. Har prøvet at starte forfra og så virkede det, men så når jeg havde været væk i to timer, så kan telefonen ikke finde enheden. Det hele fungerede fint den første uge?
Frank |
Er det en Huawei telefon?
De er kendt for, at deres strømbesparelses-styring er for agressiv og lukker alt muligt ned.
Jeg har ikke de problemer du beskriver med Galaxy S7 eller Ipad (jeg bruger Yousee musik og CCA)
|
Skrevet den: 22-August-2018 kl. 22:59
Jeg tror alligevel, at der er en fejl i opsætningen.... Det bør ikke være nødvendigt, at slå "deling" til. Deling er kun relevant, hvis der er enheder, der skal kunne anvende CCA uden at være på samme netværk, f.eks. gæster uden adgang til wifi... Er du sikker på, at du ikke har pillet ved netværket eller har du tjekket om CCA faktisk er registreret som online på router?
------------- miri
|
Skrevet den: 23-August-2018 kl. 06:00
@Jenc jeg trot du har ret, har omtalte mærke tlf. Har også en mistanke til at den spiller en rolle i det her. Min næste telefon bliver i hvert fald ikke fra dem, der er flere ting ved den som skuffer..
|
Skrevet af: zabina_m
Skrevet den: 23-August-2018 kl. 21:54
Jeg streamer også fra Telmore Musik via BT på min iPhone. Og døjer også med rigtig dårlig lyd. 🙄 Mistænker lidt det er min iPhone 6 som er for "gammel" og ikke understøtter god lyd. Mine højttalere har BT 4.0 aptX og det tvivler jeg på min gammel iPhone understøtte.
|
Skrevet af: jacobask
Skrevet den: 24-August-2018 kl. 07:45
Jeg har oplevet noget lignende før. En CC der ikke er til at få forbindelse med (hos svigermoren), og så snart jeg sætter den til herhjemme i stedet er der ikke noget problem.
Desværre har jeg ikke haft tid til at rode meget med det, men jeg er ret overbevist om at det skyldes netværket, hvor de enkelte enheder ikke får lov at se hinanden. Du bør i hvert fald lige tjekke din opsætning, om ikke det er her den hænger. Kan andre enheder på netværket se hinanden?
|
Skrevet af: JENC
Skrevet den: 24-August-2018 kl. 09:37
Frank13 skrev:
@Jenc jeg trot du har ret, har omtalte mærke tlf. Har også en mistanke til at den spiller en rolle i det her. Min næste telefon bliver i hvert fald ikke fra dem, der er flere ting ved den som skuffer.. |
Hvis du har mulighed for det, så test med en anden Android telefon. Og selvfølgelig en test hvor telefonen efter første OK-forbindelse til CCA, ligger stille/dvale i nogle timer hvor din plejer at miste forbindelsen, og se om den anden så også mister forbindelsen, eller fint hænger på.
|
Skrevet den: 24-August-2018 kl. 09:39
Oplever faktisk at tv'et ikke kan få forbindelse til nettet og det er tilsluttet med ledning. Så skal routeren slukkes/tændes for at der igen er forbindelse. Har godt læst at andre herinde oplever problemer med samme router som jeg har. Det var sgu nemmere i gamle dage, der var det kun skidt når kassetten lavede båndsalat
|
Skrevet den: 24-August-2018 kl. 09:42
JENC skrev:
Frank13 skrev:
@Jenc jeg trot du har ret, har omtalte mærke tlf. Har også en mistanke til at den spiller en rolle i det her. Min næste telefon bliver i hvert fald ikke fra dem, der er flere ting ved den som skuffer.. |
Hvis du har mulighed for det, så test med en anden Android telefon. Og selvfølgelig en test hvor telefonen efter første OK-forbindelse til CCA, ligger stille/dvale i nogle timer hvor din plejer at miste forbindelsen, og se om den anden så også mister forbindelsen, eller fint hænger på. |
Jeg har faktisk bestilt en Samsung tlf, syntes denne kinafon jeg har er for mystisk. Så måske i weekenden kan jeg teste, hvis postnord er hurtige
|
Skrevet af: -claus-
Skrevet den: 24-August-2018 kl. 19:54
Hej Beklager det sene svar. Hoved årsagen til at jeg anbefalede Cca, var for at hæve lyd kvaliteten. Lyden bliver streamet direkte til din forstærker, og skal ikke kodes om til det komprimerede Bluetooth format.
------------- Stue: Lg C9, Argon Octave Soundbar, Dali Sub E12f Køkken: Audio pro Addon T20, Google Chrome Audio
|
Skrevet den: 25-August-2018 kl. 09:21
-claus- skrev:
HejBeklager det sene svar. Hoved årsagen til at jeg anbefalede Cca, var for at hæve lyd kvaliteten. Lyden bliver streamet direkte til din forstærker, og skal ikke kodes om til det komprimerede Bluetooth format.
|
Er også glad for at du foreslog chromecast til mig. Når man ser bort fra mine børnesygdomme med at få de forskellige enheder til at snakke sammen, så er det nu meget nemmere at få lyd ud af anlægget. Får ny telefon i dag og så tror jeg at det hele spiller
|
Skrevet af: PerW
Skrevet den: 25-August-2018 kl. 09:32
Mht streaming af musik, må jeg indrømme at efter jeg har fået en enhed der understøtter spotify og prettet et spotify abonnement, så har jeg fået noget der lyder godt og som bare virker og som er nemt at betjene.
Jeg kan enten via mobil, tablet eller pc bare vælge hvad der skal spilles og så angive enheden som afspilingsenhed. Ændre jeg lyden på mobilen, så er det lyden på receiveren der bliver ændret.
|
|