Print side | Luk vindue

Størrelse af lærred

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Projektorer
Forumbeskrivelse: Projektor og lærred
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=155799
Udskrevet den: 28-April-2024 kl. 02:53


Emne: Størrelse af lærred
Skrevet af: Sven Palvig
Emne: Størrelse af lærred
Skrevet den: 15-Juli-2018 kl. 17:01
Størrelse af lærred. Jeg er ny indenfor projekter og lærred. Men til oktober vil jeg købe projekter og et lærred. Jeg har tænkt på størrelse 90 tommer, fordi der er 3 meter til lærredets placering. Jeg så en regel hos Bio Jensen, at lærreds bredde gange med 1,5 til 2. Det betyder en afstand med 3 til 4 meter. Så hos mig ville jeg have en placering på 3 meter og rækken bagved ca. 4 meter.  Hvad mener I erfarne? Projektoren skal være i 4K.



Svar:
Skrevet af: jespermart
Skrevet den: 15-Juli-2018 kl. 17:32
jeg sidder 3,5m fra et 117" og det er ikke for stort, så jeg vil mene du som minimum skal have 110" hvis der er to rækker der skal have biograffølelse

-------------
Jesper

Jvc N5B, Elite Screens 120" Cinegrey 5D, Marantz SR7013, Dynaudio Evoke10 og X28C i 5.1.4


Skrevet af: kaizer
Skrevet den: 15-Juli-2018 kl. 17:34
Jeg synes 90" lyder fint. 

Mange vil nok mene, at det skal være (meget) større, men i min optik skal det aldrig være så stort at man ikke kan overskue det hvis man skal dreje hovedet for meget. Større er ikke nødvendigvis bedre, selv om der er gået inflation i størrelsen af lærrred og tv. 

Det svarer lidt til at sidde på forreste række i biografen. Det plejer heller ikke at være den største fornøjelse.


Skrevet af: renep
Skrevet den: 15-Juli-2018 kl. 17:43
Jeg begik også samme “fejl” at starte ud med 90” til 3.8m afstand. Bevares, det var ikke decideret for lille, men da jeg senere kunne komme fornuftigt til et 120” tab-tension blev det udskiftet, og det har jeg absolut ikke fortrudt. Med 4K bør du heller ikke frygte pixelering.


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 16-Juli-2018 kl. 12:18
Jeg har aldrig hørt en sige: "Jeg skulle have købt et mindre lærred". Til gengæld har jeg hørt rigtigt mange mennesker sige, at de burde have købt et større lærred.

Du kan se på disse tommelfingerregler (som alle er for 2.39:1 formatet - kan hurtigt omregnes til 16:9 lærreder). På 3m afstand, siger den ~250cm bredt lærred. Biojensens regel synes jeg lyder forkert - det er også under hvad f.eks. THX overhovedet anbefaler til en biograf.




Personligt har jeg et 350cm bredt scope lærred og sidder 370cm fra. Det synes jeg giver en god biografoplevelse uden at være for stort.


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 16-Juli-2018 kl. 13:35
Anbefalingerne varierer helt vildt alt efter hvor man kigger, men omkring 40* er ikke helt galt. Det giver ca 100" på 3m. Pas på at første række ikke skygger for anden række. Overvej om du i det hele taget vil have rækker. En stor sofa og noget til at smække benene op på er federe, imo.


Skrevet af: TBC1
Skrevet den: 16-Juli-2018 kl. 15:41
Sidder selv ca 3,4 fra 123 tommer. Dette er for stort til 576p (som jeg dog aldrig ser længere - findes det egentlig mere?), det er i overkanten til 720p (opløsningen er flaskehalsen) mens det passer fint til 1080p (man får fuldt udbytte af 1080p materiale og kan let se forskellen på god og dårlig 1080p (f.eks. Blu-ray vs streaming). Det er dog for småt til 4K materiale (øjnene er flaskehalsen), så det vil dine 90 tommer bestemt også blive, Du skal med ved 90 tommer faktisk ned til 1,8 meter for at øjnene ikke er flaskehalsen og få fuldt udbytte af 4K opløsningen, mens jeg skulle ned på en 2,15 meters penge for at få det.

Som andre har sagt, så er det lettere at komme til at købe for småt end for stort, især hvis vi taler 4K


Skrevet af: Klaus.S
Skrevet den: 16-Juli-2018 kl. 15:45
Som Jonas skriver, så lav det endelig ikke for småt. 

Det hele kommer afhænger også meget af om det skal være et 16:9 eller 2.40:1 format.

Jeg har 400 cm og sidder 4,25 meter væk. Format 2.39:1 Og det er for mig perfekt. Det med at man skal dreje hovedet er ikke korrekt. 
Det ville dog ikke være godt til 16:9 format, så ville der være alt for stort. (har prøver for sjovt)

 




Skrevet af: Sven Palvig
Skrevet den: 16-Juli-2018 kl. 19:07
Tak for mange gode svar. Jeg har tænkt på 16:9, da det vist er det mest udbredte. Men også det er jeg uvis om. De lærreder jeg har set på er fra Tape Connection og det er 16:9.
Det er dyrt med et lærred, så det skal være det rigtige valg første gang.
Det er en Sony projekter jeg vil købe. En Sony VPL-VW260ES som er den billigste... 4K.
 
Jeg har god surround lyd, og en god fladskærm på 65 tommer Samsung buet i 4K. Den gør det godt, men billedet må gerne være større.
 
Det tiltaler mig med en projekter, da det mere er biograf stemning føler jeg. Minder lidt om da man så film i skolen for år tilbage.


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 16-Juli-2018 kl. 19:59
Hvis ikke lærredet skal kunne rulles op eller være lydtransperant kan du lige så godt bruge mathvid maling. Det er præcis ligeså godt som et købelærred, hvis ikke bedre.


Skrevet af: Vilstrup
Skrevet den: 16-Juli-2018 kl. 20:56
jeg sidder 4.5m væk fra mit lærred, som er i format 16:9 men i 95”. Jeg kunne havde et større hvis mit hi-fi møbel var på samme væg, men da begge dele skulle være på samme væg blev det ikke større.
Billedet størrelsen syns jeg nu endeligt er rigtigt fint. Mit er et Qualitysreen deplomat motor rulle lærred med en Xpert dug. Så derved farve nautral 


-------------
Mvh.

Vilstrup
----------------
http://forum.recordere.dk/topic111765_post1131572.html#1131572" rel="nofollow - Min Hjemmebio - MK Sound S150 System


Skrevet af: Sven Palvig
Skrevet den: 16-Juli-2018 kl. 23:22
Meningen er, at lærred skal være lydtransparent. Så kan LFE / subwooferen stå i midten af front væggen med center højttaleren ovenpå. Subwooferen der er stor, tænkte jeg kunne bære et fast lærred med ekstra afstivning.
Jeg har 245 cm imellem front højttalerne. Det vil så sige, at jeg kunne gå op til et lærred på 110 tommer. Så står fronterne frit, men subwoferen og center højttaleren er bag lærred.


Skrevet af: BowieCool
Skrevet den: 17-Juli-2018 kl. 00:15
Jeg vil også sige, at du ikke skal gå under 110 tommer. 

Jeg sidder 3,5 meter fra 124 tommer.


-------------
Sony VPL-HW55ES - Screen Excellence Enlightor 4K 124" - Marantz SR 8002 - JBL PRO 3677 (front), 8320 (back), 4645C (sub)
Effekt: the t.amp TA2400 MK-X (sub) - Panasonic DMP-BDT310


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 17-Juli-2018 kl. 03:49
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Hvis ikke lærredet skal kunne rulles op eller være lydtransperant kan du lige så godt bruge mathvid maling. Det er præcis ligeså godt som et købelærred, hvis ikke bedre.


Sludder. Sludder. Sludder. Sludder. Sludder. Sludder.


Skrevet af: Deschain
Skrevet den: 17-Juli-2018 kl. 08:37
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Hvis ikke lærredet skal kunne rulles op eller være lydtransperant kan du lige så godt bruge mathvid maling. Det er præcis ligeså godt som et købelærred, hvis ikke bedre.


Sludder. Sludder. Sludder. Sludder. Sludder. Sludder.

Enig. Jeg tror ikke Mefisto har set et godt lærred i aktion... Wink


Skrevet af: olepro
Skrevet den: 17-Juli-2018 kl. 09:06
Oprindeligt skrevet af Deschain Deschain skrev:

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Hvis ikke lærredet skal kunne rulles op eller være lydtransperant kan du lige så godt bruge mathvid maling. Det er præcis ligeså godt som et købelærred, hvis ikke bedre.


Sludder. Sludder. Sludder. Sludder. Sludder. Sludder.

Enig. Jeg tror ikke Mefisto har set et godt lærred i aktion... Wink


Har selv lavet et lærred af to lag spandex (meget finmasket strækstof), hvid forrest og sort bagest.
Alle højttalere spiller igennem lærredet, incl. side højttalerne.
Billedkvaliteten er muligvis lidt dårligere end et prof lærred, men fordelen ved lydintegrationen (usynlige højttalere) opvejer med flere længder det lille tab af billedkvaliteten.

Sidder 3,5 meter fra ca. 125" lærred


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 17-Juli-2018 kl. 09:07
Oprindeligt skrevet af Sven Palvig Sven Palvig skrev:

Tak for mange gode svar. Jeg har tænkt på 16:9, da det vist er det mest udbredte. Men også det er jeg uvis om. De lærreder jeg har set på er fra Tape Connection og det er 16:9.
Det er dyrt med et lærred, så det skal være det rigtige valg første gang.
Det er en Sony projekter jeg vil købe. En Sony VPL-VW260ES som er den billigste... 4K.
Hvilket format der er mest udbredt, afhænger helt af hvilket materiale du ser. Ældre film, "ikke mainstream-film" og TV-serier er 16:9 mest udbredt. Ellers er langt de fleste film i scope-format.
 
Oprindeligt skrevet af Sven Palvig Sven Palvig skrev:

Det tiltaler mig med en projekter, da det mere er biograf stemning føler jeg. Minder lidt om da man så film i skolen for år tilbage.
Forhåbentligt minder det dig mere om biografen end om skolen :)


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 17-Juli-2018 kl. 09:28
Oprindeligt skrevet af Sven Palvig Sven Palvig skrev:

 
Det tiltaler mig med en projekter, da det mere er biograf stemning føler jeg. Minder lidt om da man så film i skolen for år tilbage.

Så mangler du da bare de høje klikke-klikke-lyde fra filmfremviseren, som blev brugt i de dage...LOL


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 17-Juli-2018 kl. 09:44
Oprindeligt skrevet af Deschain Deschain skrev:

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Hvis ikke lærredet skal kunne rulles op eller være lydtransperant kan du lige så godt bruge mathvid maling. Det er præcis ligeså godt som et købelærred, hvis ikke bedre.


Sludder. Sludder. Sludder. Sludder. Sludder. Sludder.

Enig. Jeg tror ikke Mefisto har set et godt lærred i aktion... Wink

Ikke har set et godt lærret? Se det er noget sludder, med mindre der ikke er nogen forhandler eller biograf der har et godt lærred, at vise frem ;-)

Er der da nogen af jer der selv har prøvet at lave et malet lærred eller antager i bare, at hvis man kaster en masse penge efter det så er det automaisk bedre? Jeres svar lyder som automatreaktioner.

Min erfaring er, at der ikke findes bedre flade, at projektere på end en plan flade der er malet med en mat hvid. De bedste købelærreder er lige så gode og derfra går det kun nedad, med stadig mere specielle lærreder der introducerer stadigt flere artefakter og koster stadig flere penge.


Skrevet af: Deschain
Skrevet den: 17-Juli-2018 kl. 11:01
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Oprindeligt skrevet af Deschain Deschain skrev:

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Hvis ikke lærredet skal kunne rulles op eller være lydtransperant kan du lige så godt bruge mathvid maling. Det er præcis ligeså godt som et købelærred, hvis ikke bedre.


Sludder. Sludder. Sludder. Sludder. Sludder. Sludder.

Enig. Jeg tror ikke Mefisto har set et godt lærred i aktion... Wink

Ikke har set et godt lærret? Se det er noget sludder, med mindre der ikke er nogen forhandler eller biograf der har et godt lærred, at vise frem ;-)

Er der da nogen af jer der selv har prøvet at lave et malet lærred eller antager i bare, at hvis man kaster en masse penge efter det så er det automaisk bedre? Jeres svar lyder som automatreaktioner.

Min erfaring er, at der ikke findes bedre flade, at projektere på end en plan flade der er malet med en mat hvid. De bedste købelærreder er lige så gode og derfra går det kun nedad, med stadig mere specielle lærreder der introducerer stadigt flere artefakter og koster stadig flere penge.

https://www.youtube.com/results?search_query=white+wall+vs+projector+screen" rel="nofollow - https://www.youtube.com/results?search_query=white+wall+vs+projector+screen

Jeg startede med at bruge væggen og der er ingen sammenligning med hvor godt billedet er nu hvor jeg har et godt lærred.


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 17-Juli-2018 kl. 11:09
Oprindeligt skrevet af Deschain Deschain skrev:

Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Oprindeligt skrevet af Deschain Deschain skrev:

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Hvis ikke lærredet skal kunne rulles op eller være lydtransperant kan du lige så godt bruge mathvid maling. Det er præcis ligeså godt som et købelærred, hvis ikke bedre.


Sludder. Sludder. Sludder. Sludder. Sludder. Sludder.

Enig. Jeg tror ikke Mefisto har set et godt lærred i aktion... Wink

Ikke har set et godt lærret? Se det er noget sludder, med mindre der ikke er nogen forhandler eller biograf der har et godt lærred, at vise frem ;-)

Er der da nogen af jer der selv har prøvet at lave et malet lærred eller antager i bare, at hvis man kaster en masse penge efter det så er det automaisk bedre? Jeres svar lyder som automatreaktioner.

Min erfaring er, at der ikke findes bedre flade, at projektere på end en plan flade der er malet med en mat hvid. De bedste købelærreder er lige så gode og derfra går det kun nedad, med stadig mere specielle lærreder der introducerer stadigt flere artefakter og koster stadig flere penge.

https://www.youtube.com/results?search_query=white+wall+vs+projector+screen" rel="nofollow - https://www.youtube.com/results?search_query=white+wall+vs+projector+screen

Jeg startede med at bruge væggen og der er ingen sammenligning med hvor godt billedet er nu hvor jeg har et godt lærred.

Nu er der heller ikke nogen der har skrevet at man bare kan bruge en hvilken som helst væg. Hvilket lærred har du så købt?

Angående dit link til YT, så er det ekstremt vildledende. For det første kan man ikke se alle de artefakter der følger med speciallærreder og for det andet er mange af videoerne taget i halvt oplyste rum, hvor et alm hvidt lærred aldrig gør sig godt, uanset om man har lavet det selv eller har købt det hos en forhandler. At sammenligne et alm hvid lærred i et oplyst rum med noget der er lavet til til netop det vil naturligvis falde ud til lærredets fordel, men når man slukker lyset vil det alm hvide lærred være bedst og mest naturligt at se på.


Skrevet af: olepro
Skrevet den: 17-Juli-2018 kl. 11:34
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Oprindeligt skrevet af Deschain Deschain skrev:

Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Oprindeligt skrevet af Deschain Deschain skrev:

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Hvis ikke lærredet skal kunne rulles op eller være lydtransperant kan du lige så godt bruge mathvid maling. Det er præcis ligeså godt som et købelærred, hvis ikke bedre.


Sludder. Sludder. Sludder. Sludder. Sludder. Sludder.

Enig. Jeg tror ikke Mefisto har set et godt lærred i aktion... Wink

Ikke har set et godt lærret? Se det er noget sludder, med mindre der ikke er nogen forhandler eller biograf der har et godt lærred, at vise frem ;-)

Er der da nogen af jer der selv har prøvet at lave et malet lærred eller antager i bare, at hvis man kaster en masse penge efter det så er det automaisk bedre? Jeres svar lyder som automatreaktioner.

Min erfaring er, at der ikke findes bedre flade, at projektere på end en plan flade der er malet med en mat hvid. De bedste købelærreder er lige så gode og derfra går det kun nedad, med stadig mere specielle lærreder der introducerer stadigt flere artefakter og koster stadig flere penge.

https://www.youtube.com/results?search_query=white+wall+vs+projector+screen" rel="nofollow - https://www.youtube.com/results?search_query=white+wall+vs+projector+screen

Jeg startede med at bruge væggen og der er ingen sammenligning med hvor godt billedet er nu hvor jeg har et godt lærred.

Nu er der heller ikke nogen der har skrevet at man bare kan bruge en hvilken som helst væg. Hvilket lærred har du så købt?

Angående dit link til YT, så er det ekstremt vildledende. For det første kan man ikke se alle de artefakter der følger med speciallærreder og for det andet er mange af videoerne taget i halvt oplyste rum, hvor et alm hvidt lærred aldrig gør sig godt, uanset om man har lavet det selv eller har købt det hos en forhandler. At sammenligne et alm hvid lærred i et oplyst rum med noget der er lavet til til netop det vil naturligvis falde ud til lærredets fordel, men når man slukker lyset vil det alm hvide lærred være bedst og mest naturligt at se på.


Og desuden er det vigtigt at justere projector ind efter lærred eller væg for at få korrekte farver, mv.
Man kan ikke bare sammenligne ved at skyde det samme billede op på to forskellige baggrunde...


Skrevet af: Supergris
Skrevet den: 17-Juli-2018 kl. 12:48
Du skal huske, projektoren selv sætter en naturlig grænse for, hvor stort et billede du kan få på en given afstand, så husk at tjekke, om den projektor, du har kig på, passer til den opstilling, du har tænkt dig.
Hvis der er tale om en short throw projektor, gælder der selvfølgelig andre regler. 

Denne calculator er et godt værktøj til at tjekke om projektoren kan give den billedstørrelse, man ønsker:

http://www.projectorcentral.com/projection-calculator-pro.cfm" rel="nofollow - http://www.projectorcentral.com/projection-calculator-pro.cfm


I mit tilfælde (Sony HW65), sidder jeg omkring de 4 m. fra lærredet, der er 112" i 16:9, hvilket svarer til. at lærredet er 2,45 m bredt + rammen.
Hvis jeg zoomer helt ud, kan jeg nok komme op på 115", men jeg synes, de 112" er helt perfekt til den afstand, jeg sidder på. Jeg kunne hverken ønske mig det større eller mindre.
De fleste projektorer vil også begynde at mangle lys, hvis man kommer over 120", med mindre, man har et lærred med positivt gain, da pæren mister en del styrke allerede efter de første par hundrede timer.



-------------
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.









Skrevet af: kenneth85
Skrevet den: 17-Juli-2018 kl. 15:19
http://myhometheater.homestead.com/viewingdistancecalculator.html" rel="nofollow - http://myhometheater.homestead.com/viewingdistancecalculator.html

Her kan du selv beregne hvad afstand du skal side til skærmen.
Den beregner både hvad THX og SMPTE anbefaler.

Sidder du 3 meter fra dit lærred så skal du have en et 90" lærred i følge THX anbefalinger.

Beregneren bruger Feet som afstand. Du kan omregne fra meter til feet ved at skrive
"3m to feet" i google søgning.

EDIT:
Det den beregner er den afstand THX maksimalt anbefaler man sidder væk fra lærredet!
Set forklaringen på næste side.

Så sidder du 3m fra lærredet så anbefaler THX at du minimum har et 90" lærred :)


-------------
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 17-Juli-2018 kl. 15:40
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Ikke har set et godt lærret? Se det er noget sludder, med mindre der ikke er nogen forhandler eller biograf der har et godt lærred, at vise frem ;-)

Er der da nogen af jer der selv har prøvet at lave et malet lærred eller antager i bare, at hvis man kaster en masse penge efter det så er det automaisk bedre? Jeres svar lyder som automatreaktioner.

Min erfaring er, at der ikke findes bedre flade, at projektere på end en plan flade der er malet med en mat hvid. De bedste købelærreder er lige så gode og derfra går det kun nedad, med stadig mere specielle lærreder der introducerer stadigt flere artefakter og koster stadig flere penge.


Jeg kan slet ikke forestille mig hvordan du er kommet frem til de konklusioner du laver. Enten har du oplevet ekstremt lidt, eller så har du roterende fis i kasketten. En vægs struktur vil ALTID være værre end selv de billigste lærreder, og hvad med penselstrøg fra malingen? Kan du male en stor flade 100% uniformt? Nej, det kan du ikke. Maling på en væg er for fattigrøve eller amatører der ikke har styr på en skid.


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 17-Juli-2018 kl. 15:46
Oprindeligt skrevet af Supergris Supergris skrev:

Du skal huske, projektoren selv sætter en naturlig grænse for, hvor stort et billede du kan få på en given afstand, så husk at tjekke, om den projektor, du har kig på, passer til den opstilling, du har tænkt dig.


Ja, dette er en meget væsentlig pointe. De fleste projektorer (DLP) skal faktisk have ret lang afstand for at kunne lave et billede over 100". Min JVC X30 kan ikke lave meget mere end de 108" jeg har med lidt under fire meter fra linsen til lærredet.


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 17-Juli-2018 kl. 16:00
Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:

http://myhometheater.homestead.com/viewingdistancecalculator.html" rel="nofollow - http://myhometheater.homestead.com/viewingdistancecalculator.html

Her kan du selv beregne hvad afstand du skal side til skærmen.
Den beregner både hvad THX og SMPTE anbefaler.

Sidder du 3 meter fra dit lærred så skal du have en et 90" lærred i følge THX anbefalinger.

Beregneren bruger Feet som afstand. Du kan omregne fra meter til feet ved at skrive
"3m to feet" i google søgning.
Den hjemmeside har misforstået det. Det er hvad THX anbefaler som _minimum_ størrelse på bagerste række i en biograf (dvs. de dårligste sæder).

Denne side beskriver det fint: http://www.acousticfrontiers.com/2013314viewing-angles/


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 17-Juli-2018 kl. 17:07
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Ikke har set et godt lærret? Se det er noget sludder, med mindre der ikke er nogen forhandler eller biograf der har et godt lærred, at vise frem ;-)

Er der da nogen af jer der selv har prøvet at lave et malet lærred eller antager i bare, at hvis man kaster en masse penge efter det så er det automaisk bedre? Jeres svar lyder som automatreaktioner.

Min erfaring er, at der ikke findes bedre flade, at projektere på end en plan flade der er malet med en mat hvid. De bedste købelærreder er lige så gode og derfra går det kun nedad, med stadig mere specielle lærreder der introducerer stadigt flere artefakter og koster stadig flere penge.


Jeg kan slet ikke forestille mig hvordan du er kommet frem til de konklusioner du laver. Enten har du oplevet ekstremt lidt, eller så har du roterende fis i kasketten. En vægs struktur vil ALTID være værre end selv de billigste lærreder, og hvad med penselstrøg fra malingen? Kan du male en stor flade 100% uniformt? Nej, det kan du ikke. Maling på en væg er for fattigrøve eller amatører der ikke har styr på en skid.

OK klogborg, så siger vi det ;-)

EDIT: Det jeg i virkeligheden ville sige var: Rend og hop. Luk dog for en gangs skyld røven. Du er en af de fire-fem brøleaber der kommer ud af træværket hver gang nogen skriver noget der er den mindste smule uden for nummer. Tak!


Skrevet af: kenneth85
Skrevet den: 17-Juli-2018 kl. 18:18
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:

http://myhometheater.homestead.com/viewingdistancecalculator.html" rel="nofollow - http://myhometheater.homestead.com/viewingdistancecalculator.html

Her kan du selv beregne hvad afstand du skal side til skærmen.
Den beregner både hvad THX og SMPTE anbefaler.

Sidder du 3 meter fra dit lærred så skal du have en et 90" lærred i følge THX anbefalinger.

Beregneren bruger Feet som afstand. Du kan omregne fra meter til feet ved at skrive
"3m to feet" i google søgning.
Den hjemmeside har misforstået det. Det er hvad THX anbefaler som _minimum_ størrelse på bagerste række i en biograf (dvs. de dårligste sæder).

Denne side beskriver det fint: http://www.acousticfrontiers.com/2013314viewing-angles/

Den side du linker til beskriver præcis det samme.
Her viser de på deres illustration at man ikke må sidde længere tilbage end at skærmen har +/-26 grader til kanten af lærredet. Og at det optimale er +/- 36 grader.

Her er hvad der stod på den side jeg linket til:
"THX requires that the back row of seats in a theater have at least a 26 degree viewing angle and recommends a 36 degree viewing angle."

Altså præcis det samme. Og bruger du lommeregneren på den side jeg linker til vil du også se at hvis man taster 3m ind i seating distance (10 feet) og 90" og 16/9 format så er resultatet at det længste man må sidde væk fra lærredet er 14,2 feet, og at det optimale er 10.1 feet. Altså er de 3m hvad THX anbefaler.


-------------
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.


Skrevet af: kenneth85
Skrevet den: 17-Juli-2018 kl. 18:23
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Ikke har set et godt lærret? Se det er noget sludder, med mindre der ikke er nogen forhandler eller biograf der har et godt lærred, at vise frem ;-)

Er der da nogen af jer der selv har prøvet at lave et malet lærred eller antager i bare, at hvis man kaster en masse penge efter det så er det automaisk bedre? Jeres svar lyder som automatreaktioner.

Min erfaring er, at der ikke findes bedre flade, at projektere på end en plan flade der er malet med en mat hvid. De bedste købelærreder er lige så gode og derfra går det kun nedad, med stadig mere specielle lærreder der introducerer stadigt flere artefakter og koster stadig flere penge.


Jeg kan slet ikke forestille mig hvordan du er kommet frem til de konklusioner du laver. Enten har du oplevet ekstremt lidt, eller så har du roterende fis i kasketten. En vægs struktur vil ALTID være værre end selv de billigste lærreder, og hvad med penselstrøg fra malingen? Kan du male en stor flade 100% uniformt? Nej, det kan du ikke. Maling på en væg er for fattigrøve eller amatører der ikke har styr på en skid.

Blot fordi man har en anden holdning end dig betyder ikke man har roterende fis i kasketten. 
Og man kan få special maling beregnet netop til formålet og det er bestemt ikke billigt. Og de billigeste rulle lærreder kan være virkelig ringe hvis det ikke er tap tension. 

Selv om jeg heller ikke tror at en malet væk kan måle sig med de bedste lærreder så kan man godt tale pænt.

Edit:
Desuden vil man ikke have problemer med pensel strøg da man formentlig vil bruge en finmasket rulle.
Dine argumenter med at få en plan overflade og et 100% uniformt lag maling deler jeg dog. Dette er bestemt ikke nemt.


-------------
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 18-Juli-2018 kl. 08:23
Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:

http://myhometheater.homestead.com/viewingdistancecalculator.html" rel="nofollow - http://myhometheater.homestead.com/viewingdistancecalculator.html

Her kan du selv beregne hvad afstand du skal side til skærmen.
Den beregner både hvad THX og SMPTE anbefaler.

Sidder du 3 meter fra dit lærred så skal du have en et 90" lærred i følge THX anbefalinger.

Beregneren bruger Feet som afstand. Du kan omregne fra meter til feet ved at skrive
"3m to feet" i google søgning.
Den hjemmeside har misforstået det. Det er hvad THX anbefaler som _minimum_ størrelse på bagerste række i en biograf (dvs. de dårligste sæder).

Denne side beskriver det fint: http://www.acousticfrontiers.com/2013314viewing-angles/

Den side du linker til beskriver præcis det samme.
Her viser de på deres illustration at man ikke må sidde længere tilbage end at skærmen har +/-26 grader til kanten af lærredet. Og at det optimale er +/- 36 grader.

Her er hvad der stod på den side jeg linket til:
"THX requires that the back row of seats in a theater have at least a 26 degree viewing angle and recommends a 36 degree viewing angle."

Altså præcis det samme. Og bruger du lommeregneren på den side jeg linker til vil du også se at hvis man taster 3m ind i seating distance (10 feet) og 90" og 16/9 format så er resultatet at det længste man må sidde væk fra lærredet er 14,2 feet, og at det optimale er 10.1 feet. Altså er de 3m hvad THX anbefaler.

Nøgleordet er "Minimum"... 36 grader er deres minimum anbefaling hvor 26 grader er deres minimum acceptable men ikke anbefalede. Ingen af dem er "optimale". 
 



Skrevet af: kenneth85
Skrevet den: 18-Juli-2018 kl. 10:02
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Nøgleordet er "Minimum"... 36 grader er deres minimum anbefaling hvor 26 grader er deres minimum acceptable men ikke anbefalede. Ingen af dem er "optimale". 


Beklager, du har fuldstændig ret.
En anden fejl jeg har lavet er at jeg skrev +/- 36 grader. Det er forkert. Det er 36 grader i alt.
(I forhold til det jeg skrev)

Tak for rettelsen. Og forklaring i en fin tone.

Så 45 grader er åbenbart det optimale :)
Med en afstand på 3m skal billedet derfor være ca 2,5m bredt.
I 16:9 format giver det et lærred der er 112"
I cinema scope 2.39:1 bliver det et lærred der er 106"


Et andet spørgsmål der ligger tæt op af dette. Hvis man installere et 16:9 lærred og ser en film i Cinema scope format. Vil projektoren så lave sorte bare i top og bund af lærredet?

Hvad med jer der har et lærred der er 2.39:1? Her ønsker i vel at billedet når man ser en 16:9 format film/serie bare har sorte bare i siderne?

Hvordan styre man dette? Og kan alle projektore begge dele? Hvis ikke er der så noget specielt man skal kigge efter ved en projektor hvis man ønsker et lærred i 2.39:1 format?


-------------
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 20-Juli-2018 kl. 11:18
Yes, black bars vil være i siderne på 16:9 film på et 2.39:1 lærred (præcis som det er tiltænkt oprindeligt. Scope film bør være bredere end 16:9)

1. Projektor med zoom. Mange projektorer har automatisk zoom hvor man kan skifte format automatisk
2. Styre det via afspilleren og zoome digitalt så formatet altid passer til lærred. (Jeg bruger f.eks. KODI-software som afspiller som automatisk kan gøre det).



Skrevet af: Sven Palvig
Skrevet den: 20-Juli-2018 kl. 17:26
Tak for mange gode svar. Jeg går så efter 110 grader, eller lidt mere. Måske lidt mere. Ved 110 grader skal jeg ikke flytte højttalerne.
 
Er der nogle gode forslag til lærreder med lydgennemgang? Hvad skal jeg lægge vægt på?


Skrevet af: JAWA
Skrevet den: 27-August-2018 kl. 12:12
Find et lærred hos en af de store producenter i god kvalitet. Brug google og besøg deres hjemmesider hvor der tit er rigtig meget information at hente. Pris og kvalitet hænger ofte sammen og der er nogle udfordringer med lydgennemsigtige lærreder, så du skal måske ikke vælge det billigste. Se eksempelvis Seymour:
 
http://www.seymourav.com/screens.asp" rel="nofollow - http://www.seymourav.com/screens.asp
 
Mvh



Print side | Luk vindue