Print side | Luk vindue

Er 4K/8K nødvendigt?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Teknik & Teori
Forumbeskrivelse: Generel teknik og teori.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=155981
Udskrevet den: 26-April-2024 kl. 12:11


Emne: Er 4K/8K nødvendigt?
Skrevet af: Deschain
Emne: Er 4K/8K nødvendigt?
Skrevet den: 08-August-2018 kl. 21:22
Ganske underholdende og tankevækkende video:

https://youtu.be/VxNBiAV4UnM" rel="nofollow - https://youtu.be/VxNBiAV4UnM



Svar:
Skrevet af: Bravo
Skrevet den: 08-August-2018 kl. 21:52
meget nørdet - men ja, man skal vel op i anseelig størrelse, før 4k/8k giver mening. 
Men producenter “skal” jo finde på noget nyt for at “narre os”Smile


Skrevet af: Pede8000
Skrevet den: 08-August-2018 kl. 22:13
Oprindeligt skrevet af Bravo Bravo skrev:

meget nørdet - men ja, man skal vel op i anseelig størrelse, før 4k/8k giver mening. 
Men producenter “skal” jo finde på noget nyt for at “narre os”Smile

Altså, nu er det jo ikke "kun" opløsning, men også HDR og dermed det større farverum der er vigtigt (vigtigst). Opløsning er ikke specielt vigtig for mig. Sidder 2,5 m fra 55" OLED.

Jeg nyder hvert minut med 4K/ HDR!!

Der er ikke noget med at jeg føler mig narret! Wink


-------------
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3



Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 08-August-2018 kl. 22:21
havde vi brug for hjul? den dybe tallerken? - udvikling vil ALTID være der, og de folk der tror de kan stoppe den ved at sige "nej vi har sg. ikke brug for mere" - de vil også blive efterladt i støvet af resten af verden. - det er ikke et spm om at "være med på noderne," eller følge hypes, men derimod at erkende at uanset hvad, så vil verden udvikle sig til "bigger, better, faster, more". Man kan lade være med at være firstmover, men det vil komme uanset hvad.


Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 09-August-2018 kl. 06:58
8K kommer uanset om vi vil det eller ej. Som jeg ser det, så er udviklingen i opløsning med til at presse tv-formaterne opad. I dag er 55" efterhånden blevet ganske normalt i stuer, mens 65" gradvist vinder indpas. Om 5-10 år vil det næppe være unormalt at have 65-75" TV i stuen, mens entusiaster sikkert søger endnu større. Og i disse formater begynder 8K at blive interessant.

-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels


Skrevet af: Deschain
Skrevet den: 09-August-2018 kl. 09:45
Ja, ja, han siger en del sludder, men synes bare den gjorde noget tørt stof underholdende og han har en del gode pointer.

"Don't take it as Gospel.."


Skrevet af: bphhm
Skrevet den: 09-August-2018 kl. 10:34
Jeg må sige at jeg havde svært ved at finde pointen i denne video andet end at være en opremsning af historiske og tekniske fakta. Og så er noget at det der bliver sagt endda allerede forældet og irrelevant f.eks. mængden af content.

Jeg er glad bruger af 4K og jeg synes da der var stor forskel på seneste WM i fodbold hvor man kunne switche mellem HD og 4K


Skrevet af: Furry
Skrevet den: 09-August-2018 kl. 15:35
hvis man sætter et VHS bånd på i dag, så vil man undrer sig over af man faktisk kunne holde ud af se på det engang, så 4K man være dejligt, nu hvor skærmene bliver større og større, men vi skal op i skærme der fylder hele væggen før jeg kan se behov for 8K

eller måske vil 8K være dejligt til VR fordi skærmen sidder lige foran øjet

-------------
Fra fulde børn skal man høre sandheden


Skrevet af: TBC1
Skrevet den: 09-August-2018 kl. 18:54
Jeg benytter 4K i forbindelse med min computer, hvor jeg sidder ca 70 cm fra en 43 tommer computermonitor ...Så giver 4K mening og 8K ville kun være endnu bedre, især når monitoren i fremtiden kommer op på f.eks. 65 tommer.

Jeg sigter efter ca 120 tommer til TV i stuen med en seerafstand på 3 meter, der ville 8K også give mening.

Min i forhold til det i dag normale set-up med de små frimærker af TV på 55-65 tommer der er det dominerende på markedet i dag og som folk sidder 3-4 meter fra, så giver end ikke 4K opløsningen mening.


Skrevet af: Gromit
Skrevet den: 09-August-2018 kl. 18:58
4k eller 8K er fuldstændig underordnet og har INGEN betydning... medmindre man er langt over 100 tommer.

Den voksende størrelse af fladskærme vil primært være for de få og entusiasterne - også om 10-15-20 år. 

Det skyldes ganske enkelt, at den almene boligindretning har sine begrænsninger, og ikke tillader kæmpestore skærme, samt der boligøkonomisk prioriteres anderledes fra boligejerne.




Skrevet af: TBC1
Skrevet den: 09-August-2018 kl. 19:31
Oprindeligt skrevet af Gromit Gromit skrev:

Den voksende størrelse af fladskærme vil primært være for de få og entusiasterne - også om 10-15-20 år. 

Det skyldes ganske enkelt, at den almene boligindretning har sine begrænsninger, og ikke tillader kæmpestore skærme, samt der boligøkonomisk prioriteres anderledes fra boligejerne.

Den sang kunne man også høre om de der "excessivt store skærme på 55 og gud fri mig vel 65 tommer" for ikke så mange år siden.

Den almindelige villastue vil snildt kunne have f.eks. 100 tommer hængene på væggen, det kan selv mange lejligheder klare (selv om der naturligvis er undtagelser). Jeg bor i lejlighed og regner med at kunne klare op til et sted omkring 130-150 tommer (har aktuelt 123 ifbm projektion)

Så prisen tror jeg bliver den mest afgørende faktor, selv om det naturligvis i starten med relativt høje priser vil blive entusiasterne der fører an.


Skrevet af: TBC1
Skrevet den: 09-August-2018 kl. 19:32
[utilsigtet dobbelt post - slettet]


Skrevet af: Pede8000
Skrevet den: 09-August-2018 kl. 19:48
Jeg tror altså også at 4K er af mindre betydning på 55", men den virkelige forbedring skal findes i HDR, der blev introduceret samtidig med 4K. 

 Ville ikke skifte min skærm alene for at få 4K, men HDR er alle pengene værd. Er klar over at der ikke er umiddelbar sammenhæng, men du kan ikke få HDR uden 4K, og 4K det skader jo ikke!

OLED/ HDR rules!Thumbs Up


-------------
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3



Skrevet af: Lennon
Skrevet den: 09-August-2018 kl. 22:28
Dem der så fodbold VM i 4k HDR på et 65” OLED ved, at det har en KÆMPE berettigelse . 

-------------
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm


Skrevet af: Pede8000
Skrevet den: 09-August-2018 kl. 23:21
Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

Dem der så fodbold VM i 4k HDR på et 65” OLED ved, at det har en KÆMPE berettigelse . 

Helt, helt enig.
Fremtiden tegner godt på det punkt!

Er bare lidt bange for at det kommer til at trykke lidt ud, vi har jo ikke engang 1080p på flow tv endnu.
Men nu er vi da forberedt Wink




-------------
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3



Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 09-August-2018 kl. 23:34
Oprindeligt skrevet af Gromit Gromit skrev:

Den voksende størrelse af fladskærme vil primært være for de få og entusiasterne - også om 10-15-20 år. 

Det skyldes ganske enkelt, at den almene boligindretning har sine begrænsninger, og ikke tillader kæmpestore skærme, samt der boligøkonomisk prioriteres anderledes fra boligejerne.


Da vi gik fra 25" 4:3 "flaskefjensyn" til 42" fladskærm i 16:9 formatet tænkte vi de første par dage "Shiit mand, hvad har vi da gjort, vi skulle have valgt 37".

Men efter kort tid, blev det "kæmpestore" 42" tv dagligdag og det gik da hverken værre eller badre end at det er skiftet til et 50".
Det har jeg da flere gange overvejet om ikke det er ved at være på tide at skifte til et 65" (55" er for lille en opgradering).

Min forældre gik også fra 25" til 42" og der er da også snart klar til noget større, ikke mindst fordi de sidder på 4 meter afstand af deres lille skærm (sider selv maks 2,5 meter fra min 50").

Enthusiast - mig, ja det kan jeg ikke komme udenom.
Men dem jeg kender der har 55" og 65" er langt fra enthusiaster hvad billede og lyd angår og det går nok ikke længe inden den første 75" er at finde hos en af dem.


Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 10-August-2018 kl. 10:38
Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

Dem der så fodbold VM i 4k HDR på et 65” OLED ved, at det har en KÆMPE berettigelse . 

Helt, helt enig.
Fremtiden tegner godt på det punkt!

Er bare lidt bange for at det kommer til at trykke lidt ud, vi har jo ikke engang 1080p på flow tv endnu.
Men nu er vi da forberedt Wink


4K flow TV er allerede en realitet! Via Stofa nød jeg alle TV2 sendinger på ekstrakanalen i flot og detaljeret 3840x2160 opløsning. Man kunne tydeligt se hver enkelt tilskuer på lægterne overfor, og spillerne stod helt skarpt også i bevægelse.


Skrevet af: Supergris
Skrevet den: 10-August-2018 kl. 19:22
Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

Dem der så fodbold VM i 4k HDR på et 65” OLED ved, at det har en KÆMPE berettigelse . 

Høj opløsning er på ingen måde lig med godt billede, det er kun en lille del af det, og det ses sædvanligvis kun, hvis du går helt tæt på billedet, hvilket ikke er noget man gør i et normalt mønster, når der skal ses TV!

Som flere er inde på, er det det øgede farveområde, større bitrate og HDR, der gør den afgørende forskel.

Der hvor det magiske sker, er når man går fra SD til HD. Direkte udsendelser på TV kan se ret så fornuftige ud, og her snakker vi 720p...



Print side | Luk vindue