Print side | Luk vindue

DAB+ i bilradio

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Navigation og CarFi
Forumbeskrivelse: GPS navigation, bilradio, anlæg, TV og DVD til bilen
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=156206
Udskrevet den: 29-Marts-2024 kl. 09:24


Emne: DAB+ i bilradio
Skrevet af: boom-boom
Emne: DAB+ i bilradio
Skrevet den: 06-September-2018 kl. 11:01
Jeg har skiftet min VW bilradio til en “top of the range” android bilradio. Den er købt og installeret hos en professionel bilradio forretning.

DAB+ modtagelsen er et problem og jeg er nu på den tredie DAB+ modtager fordi modtagelsen er særdeles ustabil. Bedste modtager enhed har givet mig et signal som leverer musik omkring 50% af tiden. Resten af tiden er skrat eller nul signal.

Sælgeren erklærer at dette ikke skyldes den enhed han har solgt og installeret, og at det udelukkende skyldes det transmitterede DAB+ signal der er super elendigt. Det har jeg svært ved at tro på.

Har han ret eller har han bare solgt mig noget som ikke duer?



Svar:
Skrevet af: quarkir
Skrevet den: 06-September-2018 kl. 11:16
Nu kommer det jo an på hvor du kører rundt Big smile

Min Citroen C4 Grand Picasso er leveret med en DAB+ radio.

Jeg kører i Københavnsområdet til daglig, hvor jeg kun hører radio via DAB+ og har endnu til gode at opleve et udfald (som jeg opdager).
På ture rundt på Sjælland og fyn/Jylland kan jeg heller ikke mindes at have oplevet udfald.

Så jeg er ikke enig i påstanden.


-------------
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams


Skrevet af: perlauritzen
Skrevet den: 06-September-2018 kl. 11:18
Har RLink DAB+ radio. Der ER 'størrere' udfordringer end FM med DAB+. Især med ikke DR kanaler. Dog ikke i nærheden af 50%. Snarere OK dækning i 90-95% af tiden i 'problem-yderområderne' som Strandvejen  v Øresund.


Skrevet af: JørgenT
Skrevet den: 06-September-2018 kl. 11:31
Oprindeligt skrevet af boom-boom boom-boom skrev:

Jeg har skiftet min VW bilradio til en “top of the range” android bilradio. Den er købt og installeret hos en professionel bilradio forretning.

DAB+ modtagelsen er et problem og jeg er nu på den tredie DAB+ modtager fordi modtagelsen er særdeles ustabil. Bedste modtager enhed har givet mig et signal som leverer musik omkring 50% af tiden. Resten af tiden er skrat eller nul signal.
Hvad med antenne, er den fixet til DAB modtagelse?

-------------
Mvh. JørgenT


Skrevet af: boom-boom
Skrevet den: 06-September-2018 kl. 11:40
Hej Jesper

Jeg kører typisk omkring Holbæk og roskilde, men selv i København og på Frederiksberg har jeg kun signal omkring 50% af tiden.

MVH

Henrik


Skrevet af: boom-boom
Skrevet den: 06-September-2018 kl. 11:42
Hej Jørgen T

Antennekablet er trukket op til øverst i højre side af forruden hvor antennen er pålimet indvendigt. Den er nok omkring 35 cm lang.

Mvh

Henrik


Skrevet af: JørgenT
Skrevet den: 06-September-2018 kl. 11:56
Oprindeligt skrevet af boom-boom boom-boom skrev:

Antennekablet er trukket op til øverst i højre side af forruden hvor antennen er pålimet indvendigt. Den er nok omkring 35 cm lang.
Hm... lavprisløsning som ikke er så effektiv som en "udendørs" tagantenne. Det kan måske være noget af forklaring. Ouch

-------------
Mvh. JørgenT


Skrevet af: JørgenT
Skrevet den: 06-September-2018 kl. 12:12
Tidligere på året købt jeg en som denne:
http://www.ebay.com/itm/DAB-FM-AM-Car-Radio-Antenna-Aerial-with-Amplifier-Roof-Mount-Active-SMA-male-5m/162520231932?hash=item25d6f5effc:g:U3kAAOSwvR5aH27N" rel="nofollow - https://www.ebay.com/itm/DAB-FM-AM-Car-Radio-Antenna-Aerial-with-Amplifier-Roof-Mount-Active-SMA-male-5m/162520231932?hash=item25d6f5effc:g:U3kAAOSwvR5aH27N

og monterede i min 2007 Opel Astra stationcar. 
Den gamle antenne duede ikke, fejl var i kabel fra antenne til radio fandt jeg ud af ved installation.
Så det blev en lidt alternativ vej kabler blev trukket, meget svært at udskifte det originale kabel.  Dead

Desværre fik jeg periodiske problemer med motorstyring, så bil blev udskiftet med fabriksny Suzuki Swift, født med DAB+ radio og antenne.

Begge løsninger havde ca. samme følsomhed/dækning  på DAB+ - kun udfald enkelte steder i landskabet.  Wink

P.S.:
Der findes splittere til FM antennekabel
http://www.ebay.com/itm/DAB-FM-AM-Car-Radio-Active-Aerial-Antenna-converter-Splitter-SMB-DIN-Cable/173002986050?hash=item2847c81242:g:0OoAAOSwCtJaCV67" rel="nofollow - https://www.ebay.com/itm/DAB-FM-AM-Car-Radio-Active-Aerial-Antenna-converter-Splitter-SMB-DIN-Cable/173002986050?hash=item2847c81242:g:0OoAAOSwCtJaCV67

men har ingen erfaring med hvor godt det virker (spørgsmål er hvor god FM antenne er til at modtage på DAB båndet)


-------------
Mvh. JørgenT


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 06-September-2018 kl. 12:15
Henrik, når nu tre radioer alle har samme “dårlige modtagelse” er det enten kronisk ringe produkter du har testet, ellers er det nok mest som Jørgen skriver, din antenne.....


Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: boom-boom
Skrevet den: 06-September-2018 kl. 12:48
Tror at jeg starter med at fokusere på antennen og se hvor det bærer os hen.

Tak gutter Smile Jeres svar er værdsat.

Mvh

Henrik


Skrevet af: Deschain
Skrevet den: 06-September-2018 kl. 14:13
For ordentlig DAB modtagelse skal du have en udvendig aktiv (skal have strøm) antenne.

Vi har 2 biler med DAB radio - og udvendig aktiv antenne - og ligegyldigt hvor vi har kørt i landet, så har modtagelsen været perfekt (bedre end FM).


Skrevet af: JørgenT
Skrevet den: 06-September-2018 kl. 14:47
Oprindeligt skrevet af boom-boom boom-boom skrev:

Tror at jeg starter med at fokusere på antennen og se hvor det bærer os hen.
Hvis du skal skifte antenne, så undgå de smarte "hajfinne" aktive antenner, de er efter sigende ikke så gode som en aktiv pisk antenne. Wink



-------------
Mvh. JørgenT


Skrevet af: Flippo
Skrevet den: 06-September-2018 kl. 17:09
Når du har investeret i en Android enhed, hvorfor hulan overhovedet bøvlet med det ringe DAB skrammel? Lav dog internetdeling via din mobil, og stream kanalerne direkte fra internettet. Det giver også en bedre lydkvalitet.


Skrevet af: boom-boom
Skrevet den: 06-September-2018 kl. 17:26
Det er nok en generations relateret ting ville jeg tro. Jeg kunne sikkert være din bedstefar, og min Nokia 6210 streamer ikke ret godt. At det blev en Android radio er er tilfælde.

Jeg går sjældent nogen steder med en mobil telefon. Den del af moderne teknik interesserer mig ikke noget særligt. Jeg købte radioen med henblik på at få god navigation og DAB+ radio.

Sådan er vi så forskellige.


Skrevet af: Branchekender
Skrevet den: 07-September-2018 kl. 09:38
Oprindeligt skrevet af boom-boom boom-boom skrev:

Jeg har skiftet min VW bilradio til en “top of the range” android bilradio. Den er købt og installeret hos en professionel bilradio forretning.

DAB+ modtagelsen er et problem og jeg er nu på den tredie DAB+ modtager fordi modtagelsen er særdeles ustabil. Bedste modtager enhed har givet mig et signal som leverer musik omkring 50% af tiden. Resten af tiden er skrat eller nul signal.

Sælgeren erklærer at dette ikke skyldes den enhed han har solgt og installeret, og at det udelukkende skyldes det transmitterede DAB+ signal der er super elendigt. Det har jeg svært ved at tro på.

Har han ret eller har han bare solgt mig noget som ikke duer?


På DRs kanaler bør du have meget få udfald med en ordenlig antenne.

Det er helt klart, at dit problem er antennen. Med DAB+ skal du DØD OG PINE benytte en ekstern antenne, og som en anden debattør har skrevet, så skal du undgå en hajantenne.

En ganske almindelige teleskopantenne, som er beregnet til DAB/DAB+ vil løse dine problemer, og så skal du huske, at den gerne må sidde så lodret som muligt.

Og når du så har fået løst problemet, så kører du ned til din såkaldte professionelle forhandler og forklarer dem, at de er nogle (INDSÆT SELV TILLÆGSORD) fjolser.




Skrevet af: Flippo
Skrevet den: 07-September-2018 kl. 12:19
STORT fremskridt, at DAB dækningen er så ringe, at vi skal tilbage til ,80erne, hvor alle kørte rundt med en stor pisk på for eller bagskærrm. Og de smarte havde en motordrevet af slagsen.
Ironi kan forekomme.


Skrevet af: quarkir
Skrevet den: 07-September-2018 kl. 12:24
Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

STORT fremskridt, at DAB dækningen er så ringe, at vi skal tilbage til ,80erne, hvor alle kørte rundt med en stor pisk på for eller bagskærrm. Og de smarte havde en motordrevet af slagsen.
Ironi kan forekomme.
Fint med ironi, bare skidt når den er baseret på forkerte fakta.

- dækningen er ikke så ringe endda
- antennen er ikke en stor pisk

Hertil kommer så at DAB giver flere kanaler.


-------------
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams


Skrevet af: Branchekender
Skrevet den: 07-September-2018 kl. 12:53
Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

STORT fremskridt, at DAB dækningen er så ringe, at vi skal tilbage til ,80erne, hvor alle kørte rundt med en stor pisk på for eller bagskærrm. Og de smarte havde en motordrevet af slagsen.
Ironi kan forekomme.


Din ironi viser desværre også skræmmende lidt viden om DAB - hvilket desværre ikke er noget unikt.
DAB dækningen er slet ikke så ringe, men det kræver, at man bruger det korrekte udstyr.

Når selv såkaldte professionelle forhandlere med fuldt overlæg installerer DAB med en rudemonteret antenne, så er der noget helt galt. Det må skyldes uvidenhed, for det er på niveau med at hælde diesel i en benzin bil.


Skrevet af: Deschain
Skrevet den: 07-September-2018 kl. 13:16
Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

STORT fremskridt, at DAB dækningen er så ringe, at vi skal tilbage til ,80erne, hvor alle kørte rundt med en stor pisk på for eller bagskærrm. Og de smarte havde en motordrevet af slagsen.
Ironi kan forekomme.

Mine aktive DAB antenner er ca. 15 cm lange....

Jeg kan på radioerne skifte mellem FM og DAB. Steder hvor FM begynder at "knase" er der typisk fint signal på DAB. I f.eks. parkeringshuse/kældre jeg har besøgt, er DAB langt overlegen ift FM.

Der kan selvfølgelig være steder hvor FM går bedre igennem, men det samme gælder for DAB.

Generelt oplever jeg DAB som værende bedre, da der er mindst lige så god dækning og ingen halvdårlig dæknig med "knas", som ofte er tilfældet med FM.

Ironi forekommer ikke..



Print side | Luk vindue