Print side | Luk vindue

hjælp til LCD nybegynder - begreber??

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: TV
Forumbeskrivelse: Fladskærme, billedrør og projections-tv
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=15621
Udskrevet den: 24-Februar-2025 kl. 11:01

Emne: hjælp til LCD nybegynder - begreber??
Skrevet af: avminarm
Emne: hjælp til LCD nybegynder - begreber??
Skrevet den: 25-September-2006 kl. 23:31

Jeg leder efter et 32" LCD tv og er igang med at undersøge hvilket et jeg skal købe - jeg vil gerne holde det under 10k, men jeg aner ikke en dyt om fladskærme og er foreløbig støt på disse begreber - hvad betyder de og skal  de være høje eller lave før det er godt?

1000:1 - hvad er det?
600 cd/m2 - hvad er det?

PS tv'et skal bruges som alm familie fjernsyn, dvs en del børne progs, film mv. samt selvfølgelig sport :o).

Vi har fælles antenne, men ellers intet (hverken selector o.lign.)

Svar:
Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 26-September-2006 kl. 07:27

Det første tal er kontrast og det andet er lysstyrke. Teoretisk set skal tallene være så høje som muligt, men det er sjældent de som sådan kan bruges til noget, da fabrikantener måler værdierne på forskellig vis.

Det må altså være dine øjne der afgør om billedkvaliteten er god.

-------------
Med de venligste hilsener

Thorvald.

Skrevet den: 26-September-2006 kl. 10:25
ok - så blev jeg lidt klogere - tak for hjælpen

Skrevet af: Soko
Skrevet den: 26-September-2006 kl. 10:32

Hej avminarm

Du bør, som Thorvald skriver, se billedet selv.

Så vidt jeg husker opgiver Samsung kontrasten ud fra én måle metode og Sony ud fra en anden.

Et eksempel: Samsung oplyser 1:5000 mod Sony 1:1300. Men i en test under samme forhold, viser det sig at Sony er bedst.

Det var en test/tråd i dette forum der beskrev dette forhold, men jeg kan ikke lige finde den.

Mvh. Soko

Skrevet af: mikan
Skrevet den: 26-September-2006 kl. 11:03

Den er her:

http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articleid=848&zoneid=3 - http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articl eid=848&zoneid=3

Skrevet af: lrev på jobbet
Skrevet den: 26-September-2006 kl. 11:53

Hej!

Hold dig til mærkevarerne(gerne de Japanske)-og vælg så det med det tv billede du selv synes bedst om.

Glem ALT om de tekn. spec.-de er ikke til en skid,da fabrikanten kan måle og opgive som han lyster!!

Skrevet den: 26-September-2006 kl. 13:21

takker fo de mange input

kan i evt anbefale nogle modeller der er værd at kigge på?

Skrevet af: lrev på jobbet
Skrevet den: 26-September-2006 kl. 13:23

Hej!

Under 10k ville jeg rette blikket mod T.C-og kigge på Toshiba(kanon godt køb til prisen på 8k)-eller Pana.LX60 til 10k....du behøver ikke lede mere til denne pris

Skrevet den: 26-September-2006 kl. 13:29
orv - det var hurtigt - tak, men hvad med den sony som expert har på tilbud i øjeblikket? (8.888 kr)

Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 26-September-2006 kl. 13:32
De tilbud der fremhæves i kæderne er sjældent de bedste TV. Alt for mange af dem jeg ser, er nogle vildt gamle modeller som de bare skal af med.

Skrevet af: christianrsc
Skrevet den: 27-September-2006 kl. 07:59

Oprindeligt skrevet af avminarm avminarm skrev:

orv - det var hurtigt - tak, men hvad med den sony som expert har på tilbud i øjeblikket? (8.888 kr)

Jeg har lige bestilt et Toshiba 32wl66z. Efter at have undersøgt lcd tv i under 10k klassen er jeg kommet frem til at det er mit bedste bud. Ok design lækker billedkvalitet og go pris. Bestilte det i aftes...

Skrevet den: 27-September-2006 kl. 09:54
christian - hvor kan man læse mere om denne LCD- jeg kan ikke finde den på toshiba.dk eller toshiba.com?

Print side | Luk vindue