Print side | Luk vindue

Surround forstærker, mere effekt

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Surround
Forumbeskrivelse: Lyd til hjemmebiografen mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=156246
Udskrevet den: 18-April-2024 kl. 23:34


Emne: Surround forstærker, mere effekt
Skrevet af: nam nam
Emne: Surround forstærker, mere effekt
Skrevet den: 10-September-2018 kl. 20:52
Hej.

Ny i gamet, har onkyo TX-RZ900 surround forstærker, fronthøjtaler pandion 20....spiller fantastisk i stereo.... Problem: når jeg spiller thx music over 4  højtaler, højt, så forsvinder klarheden ilyden, ved høj volume, nok pga den skal trække ekstra højtaler... Hvad og hvordan får jeg mere effekt uden at ændre på lydbilledet fra forstærkeren og front højtalerne, kan jeg købe en effekt forstærker som kun tager sig af baghøjtalerne. Jeg spiller kun med 4 højtalere vedthxmmusic. (elsker det lydbillede som thx / flere højtalere giver) ....  Når jeg kun spiller i stereo har jeg effekt nok og lyden er klar og detaljeret selv ved meget høj volume. God fif modtages, gerne brugt og billige løsninger.



Svar:
Skrevet af: PerW
Skrevet den: 11-September-2018 kl. 08:31
Først skal du vel finde ud af om det er effekten på din receiver der er problemet og ikke det at du prøver at lave noget pseudo surround.

Hvis signalet kun er lavet til stereo og du så så sender det ud til 4 højtaler, så er det noget kunstigt der laves.

- Har du prøvet at bruge All Stereo, hvor man sender 2x stereo ud til alle 4 højatler?

- Har du prøvet at afspille SAC eller Musik der er optaget i Dolby Truehd eller DTS HD Master (Atmos eller DTS:X)?


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 11-September-2018 kl. 09:29
Jeg tror ikke det er forstærkeren. Det er nok nærmere dine højttalere, der med deres små enheder ikke kan følge med. Jeg vil foreslå, at købe en ordentlig subwoofer og sætte højttalerne til small.


Skrevet af: nam nam
Skrevet den: 11-September-2018 kl. 10:09
Hvis jeg kun spiller i stereo er der ingen problemer, i stereo levere den 200 w i 4 ohm, ved multi channel 135watt. Det har intet med små enheder eller behov for ekstra bass / subwoofer. Men tak for din kompetente vurdering. 


Skrevet af: nam nam
Skrevet den: 11-September-2018 kl. 17:41
Det kunne selvfølig være en mulighed, at det er noget processing der går i kludder, men tvivler. Det giver mere mening at de 135 watt ved 5.1 ikke er nok til at trække de 175 watt højtaler, ved høj volume, kontra de 200 watt i 2 kanal stereo setup. 


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 11-September-2018 kl. 18:50
nam nam (hedder du det?),

Der kan gå mange ting galt, når du spiller i 4 kanals mode.
Først og fremmest skal du have effekt nok. Dine tovejs højttalere med kun en enkelt 5,5” enhed i hver, har fysiske begrænsninger når du spiller højt.

Dernæst flytter du luft rundt mellem højttalerne og når du spiller højt, kan de let mudre helt vildt.

Så med mindre at din forstærker vitterligt mister pusten (hvilket jeg ikke helt tror på, eller spiller du virkeligt højt), så vil en ekstra forstærker ikke hjælpe det store.


Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: nam nam
Skrevet den: 11-September-2018 kl. 20:11
Yes jeg spiller virkelig højt sommetider, og som jeg beskriver, når jeg spiller i stereo kan jeg spille væsentlig højere end i 4 kanals mode (5.1)uden problemer. Derfor er det nok ikke højtalerens enheder der er begrænset, da i stereo er der fuld drøn/ bas / klarhed hele vejen op. Hvis Problemet var med enhedernes str. Så ville problemet jo også forkomme i stereo. Så igen som jeg forklare, at ved 2 kanal stereo, der har forstærker 200 watt 4 ohm pr enhed (højtalerne er 4 ohm 175watt) og når jeg bruge 5.1, så falder min effekt til 135 watt pr enhed/kanal. Jeg har ikke problemet på noget andet tidspunkt end når jeg spiller helt op i 5.1 thx music, ergo min konklusion, at de 135 watt pr kanal, ikke er nok til at drive de 175 watt front højtaler. Hvis det var pågrund af luft ja så ville problemet jo også opstå i stereo. Men derfor jeg er her, pga vejledning, er dog ret sikker på at det er manglende effekt, 135 watt er jo ikke ret meget og jo renere lyden er jo lettere er det at spille højere 🔊 som skrevet, yes elsker højt musik engang i mellem, bor alene✌️Ps baghøjtaler er skruet meget ned i db, de levere kun meget lidt lyd, men  sammen skaber det et større lydbillede. 


Skrevet af: nam nam
Skrevet den: 11-September-2018 kl. 20:24
Kan beskrive at i 5.1 kanal der oplever jeg forvrængningen opstår når volumen står på 60-62 (tror at volume er forskellig fra brand til brand men måske det giver mening) når jeg spiller stereo 2 kanal, kan jeg spille, højeste volume niveua indtil videre er 75, men helt rent, dynamisk  stramt og detaljeret stadig væk, ved eks. Ramstein, så der bliver skubbet en del luft. Som en anden skriver, at det måske kan være noget lydbehandling "thx" der kludre? Muligvis, men oplever det kun ved 60+ volume i 5.1 setup, og derfor jeg tænker at den taber pusten. 


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 11-September-2018 kl. 20:28
Tag den her, så har du effekt nok
https://www.dba.dk/effektforstaerker-andet/id-1047887985/" rel="nofollow - https://www.dba.dk/effektforstaerker-andet/id-1047887985/


Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: nam nam
Skrevet den: 11-September-2018 kl. 20:32
Men er vi så ikke ude i den skal drive mine front højtaler? Jeg er extremt glad for detalje graden og dynamikken i min forstærker og ønsker ikke at ændre lyd billedet. Har læst meget om der er kæmpe forskel på lyd billedet fra forstærker til f. 


Skrevet af: nam nam
Skrevet den: 11-September-2018 kl. 20:35
Det er lidt derfor jeg er her, tænker at min forstærker er fin til min front alene med de 200 watt, så kan jeg lave noget med en forstærker ekstra der kun driver mine baghøjtaler ? 


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 11-September-2018 kl. 20:40
Hvorfor ikke købe mere effekt til fronterne og lade bagkanalerne blive trukket af din surroundforstærker?

Hvis du har skruet gevaldigt ned for bagkanalerne, trækker de ikke meget effekt og tømmer dermed ikke strømforsyningen, så der er effekt i overskud til fronterne.


Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: nam nam
Skrevet den: 11-September-2018 kl. 20:57
Hvis jeg smider mere effekt på fronterne, bliver lyd billedet så ikke skabt af den nye forstærker der giver ekstra effekt til fronten? Er som sagtmeget tilfreds med dynamikken, klarheden på onkyo TX-RZ900 og ønsker ikke at ændredet lydbillede. Hvis jeg stadig kan beholde tx-rz900 lydbillede og få mere effekt, så lyder det som en god løsning. 


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 11-September-2018 kl. 21:12
En effektforstærker farver lyden utroligt lidt.

DSP’en i din surroundforstærker farver lyden langt mere.


Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: nam nam
Skrevet den: 11-September-2018 kl. 21:15
Ok tak, hvad hedder det der gør man kan koble dem sammen ? Er der noget jeg skal være opmærksom på ved køb af effekt forstærker ? Alder, watt, mærke eller lign. 


Skrevet af: Frank13
Skrevet den: 11-September-2018 kl. 21:40
Du tilslutter effektforstærkeren til pre out på din surround forstærker..
Mvh Frank 


Skrevet af: JørgenT
Skrevet den: 12-September-2018 kl. 08:47
Oprindeligt skrevet af nam nam nam nam skrev:

Ok tak, hvad hedder det der gør man kan koble dem sammen ?
Der er pre out til alle kanaler:



Så kan du prøve dig frem til hvilke højttalersæt du mener er bedst for dine ører på effektforstærker  Wink


-------------
Mvh. JørgenT


Skrevet af: nam nam
Skrevet den: 12-September-2018 kl. 08:49
Det er super, mange tak for jeres råd, jeg vil gå på jagt. 


Skrevet af: Gargazol
Skrevet den: 12-September-2018 kl. 10:19
Hvor i landet er du? det kunne jo være der var nogen omkring dig der har en effekt forstærker du kan teste med inden du køber :)


Skrevet af: JAWA
Skrevet den: 12-September-2018 kl. 12:10
Det er nok ikke udgangeffekten som sådan der er problemet. Forskellen på 135 og 200 watt er mindre end 3db og i øvrigt er 4 gange 135 watt stadig mere end 2 gange 200 watt. Det er nok nærmere strømforsyningen i recieveren der er for lille til at levere strøm nok til 4 højttalere ved høj effekt. I så fald er det en udmærket ide at bruge en ekstern effektforstærker i god kvalitet men formodentlig vil det give det bedste resultat at koble den til fronthøjtalerne - effektforstærkeren skal have en stor strømforsyning men ikke nødvendigvis en højere udgangseffekt på papiret. Hvis efektforstærkeren har en neutral klang vil den ikke ændre lyden fra din reciever ud over bedre dynamik og kontrol.
Mvh


Skrevet af: Ning
Skrevet den: 13-September-2018 kl. 09:53
Har du tjekket om de to ekstra højttalere er korrekt forbundet og ikke er i modfase... Det sluger bassen..



-------------
Ning


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 13-September-2018 kl. 15:59
Oprindeligt skrevet af nam nam nam nam skrev:

Hvis jeg kun spiller i stereo er der ingen problemer, i stereo levere den 200 w i 4 ohm, ved multi channel 135watt. Det har intet med små enheder eller behov for ekstra bass / subwoofer. Men tak for din kompetente vurdering. 

Selv tak. Held og lykke med din nye effektforforstærker Wink

Det er altid en fornøjelse at debattere her på forum ...

Anyway. Jeg skyder det stadig til at det er spild af penge at hælde mere effekt i de højttalere end hvad din Onkyo kan levere. Hvis det lyder af roev, så er det ganske givet en kombination af højttalerne der ikke kan spille højere, THX processoren og/eller dårlig akustik.


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 13-September-2018 kl. 16:39
Oprindeligt skrevet af Ruba Ruba skrev:

Oprindeligt skrevet af Ning Ning skrev:

Har du tjekket om de to ekstra højttalere er korrekt forbundet og ikke er i modfase... Det sluger bassen..


Lige præcis og lyden vil flagre rundt og være meget upræcis

De behøver ikke engang være ude af elektrisk fase for at det kan ske. De kan sagtens være ude af akustisk fase selv om ledningerne er forbundet rigtigt. Multikanal stereo er som at åbne Pandoras æske.


Skrevet af: nam nam
Skrevet den: 14-September-2018 kl. 11:35
Tak for jeres fine input...

Forstærkeren er pt til reperation, så alt bliver testet igennem inden jeg udvider. Det var venstre bagport som var begyndt at skratte / tabe lyd. Måske dette kunne være det der har været med til at forvrænge ? Ret sikker på kablerne har været rigtige. Mit opslag er lavet så jeg har noget at gå / teste efter når den kommer hjem igen.

Mefisto, dit indslag er så tydeligt at du ikke er vild med SA, dit første indslag, der læser du ikke hvad jeg beskriver, og der kritisere du de små enheder, og antager de ikke kan håndtere volume trykket, hvilket de klare fint i stereo, hvor til du endda forslår subwoofer da du antager de mangler bass, hvilket de på ingen måder mangler, selvom enhederne er små. Har du overhovedet hørt højtalerne?

Dit næste indslag bliver så rettet til at du stadig holder på at hvis det lyder af roev, hvilket det på ingen måder gør, og som beskrevet, oplever kun fejlen i thx music og ikke i stereo, selv ved endnu højere volume... Men så får du det lige rettet til fra dit første super kvalificeret indslag, at nu er det en kombination af mulig ting, volume niveua (det er det nok ikke når jeg kan spille højere i stereo, uden problemer) thx process (det er en mulighed) dårlig akustik, hvilket jeg kan afvise.

Er din vejledning brugbar? 


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 14-September-2018 kl. 11:55
Selvom det kommer fra Mefisto, syntes jeg faktisk du skal lytte lidt til dette:
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Multikanal stereo er som at åbne Pandoras æske.
Han har fat i den lange ende der! Uden målegrej aner du ikke hvad der foregår fasemæssigt når to sæt HT spiller samme signal.


Skrevet af: nam nam
Skrevet den: 14-September-2018 kl. 12:01
Nu er der andre der har beskrevet emnet tidligere i opslaget, er blevet klar over det og beskriver også i mit sidste indslag at hans ene punkt er korrekt antaget. - thx process (det er en mulighed)- men inden vi når der til, virker det bare som tom galde uden rigtig at tjene noget formål / løsning / vejledning, andet at nedgøre, de ting han bruger som argumentation i sit første indslag, er tydligvis ikke et problem som beskrevet, at når det er i stereo kan der spilles meget højere med klarhed, uden problemet opstår, ergo har det intet med enhedernes str. Og igen, er vejledningen brugbar? 


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 14-September-2018 kl. 12:12
Oprindeligt skrevet af nam nam nam nam skrev:

Nu er der andre der har beskrevet emnet tidligere i opslaget, er blevet klar over det og beskriver også i mit sidste indslag at hans ene punkt er korrekt antaget. - thx process (det er en mulighed)- 

Dvs du fremover vil spille stereo på 2 højttalere som det er tiltænkt, og "problemet" er løst?


Skrevet af: nam nam
Skrevet den: 14-September-2018 kl. 12:20
jeg vil nok spille musik i thx, ved lav, medium volume, og når der skal spilles højt vil jeg bruge stereo. Det er lidt det mit indslag munder ud i, en løsning så jeg kan spille fuld skrald i thx, men det lader til det er et problem... Jeg tænker jeg skal prøve at finde en effekt foestærker og teste med på et tidspunkt, for hvis det løser problemet så er det helt klart at fortrække


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 14-September-2018 kl. 12:54
Oprindeligt skrevet af nam nam nam nam skrev:

jeg vil nok spille musik i thx, ved lav, medium volume, og når der skal spilles højt vil jeg bruge stereo. Det er lidt det mit indslag munder ud i, en løsning så jeg kan spille fuld skrald i thx, men det lader til det er et problem... Jeg tænker jeg skal prøve at finde en effekt foestærker og teste med på et tidspunkt, for hvis det løser problemet så er det helt klart at fortrække

Der er vist en 3-4 stykker som har påpeget du ikke mangler effekt/at en effekt højest sandsynligt ikke ændrer en dytLOL
Jeg vil sige du har større sandsynlighed for en hørbar forbedring ved enten og koble dine surround HT til i modfase(bytte om på plus & minus), eller afspille noget musik der rent faktisk er optaget i 5.1. At få alle dine enheder til og spille i fase med det samme 2.0 signal er komplet umuligt medmindre du har et elektronisk delefilter på alle dine højttalereWink


Skrevet af: nam nam
Skrevet den: 14-September-2018 kl. 13:39
ok det må jeg prøver når en lander på adressen igen, men lidt sjovt det lyder perfekt, selv ved ret høj volume og det så går galt ved helt høj volume, men tak 


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 14-September-2018 kl. 14:06
Haha "lyder helt perfekt". Det gør stereo i 4 højttalere grundliggende ikke. Du lyder til du slet ikke har brug for hjælp. Men der er heller intet i vejen med konceptet "learning by doing". God fornøjelseWink


Skrevet af: nam nam
Skrevet den: 14-September-2018 kl. 14:58
uhh ja det er nok ikke helt korrekt iflg audio fil snobberne at høre musik i andet end stereo, men når man synes det lyder fantastisk og mere fyldigt end alm stereo skal man så ikke gøre det?  Lige tilføje at det ikke er 4 kanals stereo jeg er ude i men thx music, hvor den deler lyden lidt ud forskelligt, eks kor til baghøjtaler osv. Plus mine baghøjtaler spiller meget lavt, de fylder bare lydbilledet mere ud.... "Ikke behov for hjælp" jo jeg har lært en masse omkring emnet fra nogen plus en retning til hvad jeg læse mere omkring og not so much fra andre. 
Mange tak.
😘 


Skrevet af: PerW
Skrevet den: 14-September-2018 kl. 15:12
Det er fedt med musik ud af flere højtaler, det er der ikke tvivl om

Men så bør det være musik der er lavet til det og ikke noget pseudo du prøver at lave.

Som jeg skrev i mit første indlæg, prøv at få fat i nogle Super Audio CD'er. Så får du musik i alle højtaler eller noget musik BD eller DVD, hvor der er musik er delt op i de enkelte kanaler. Her er så også forskel om det DD, DTS, Dolby TrueHD, DTS MH Master etc.


Skrevet af: nam nam
Skrevet den: 14-September-2018 kl. 15:14
det vil jeg prøve. Tak


Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 14-September-2018 kl. 17:21
Oprindeligt skrevet af nam nam nam nam skrev:

uhh ja det er nok ikke helt korrekt iflg audio fil snobberne at høre musik i andet end stereo, men når man synes det lyder fantastisk og mere fyldigt end alm stereo skal man så ikke gøre det?  Lige tilføje at det ikke er 4 kanals stereo jeg er ude i men thx music, hvor den deler lyden lidt ud forskelligt, eks kor til baghøjtaler osv. Plus mine baghøjtaler spiller meget lavt, de fylder bare lydbilledet mere ud.... "Ikke behov for hjælp" jo jeg har lært en masse omkring emnet fra nogen plus en retning til hvad jeg læse mere omkring og not so much fra andre. 
Mange tak.
😘 
Tror du ikke, at du bør overveje dit sprogbrug, og hvem taler ned til hvem. Du piver over en dårlig tone, og sviner derefter andre. Nu ved jeg så ikke hvem du sætter i kategorien audiofil snobber, men en højst besynderlig tilgang til beskrivelse af andre, med en anden tilgang til audio end dig. 


Skrevet af: nam nam
Skrevet den: 14-September-2018 kl. 17:42
😘
Piver ikke konstatere bare nogle vejleder bedre end andre. Mht audiofil, vel sagt med et glimt, men er det noget der er uhørt ? Er opfattelsen af musik målbar eller en personlig oplevelse 


Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 14-September-2018 kl. 18:06
Oprindeligt skrevet af nam nam nam nam skrev:

😘
Piver ikke konstatere bare nogle vejleder bedre end andre. Mht audiofil, vel sagt med et glimt, men er det noget der er uhørt ? Er opfattelsen af musik målbar eller en personlig oplevelse 
Ændrer intet ved din egen nedladende bemærkning omkring andre, med en anden tilgang til audio.


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 14-September-2018 kl. 18:07
Oprindeligt skrevet af nam nam nam nam skrev:

uhh ja det er nok ikke helt korrekt iflg audio fil snobberne at høre musik i andet end stereo, men når man synes det lyder fantastisk og mere fyldigt end alm stereo skal man så ikke gøre det?  Lige tilføje at det ikke er 4 kanals stereo jeg er ude i men thx music, hvor den deler lyden lidt ud forskelligt, eks kor til baghøjtaler osv. Plus mine baghøjtaler spiller meget lavt, de fylder bare lydbilledet mere ud.... "Ikke behov for hjælp" jo jeg har lært en masse omkring emnet fra nogen plus en retning til hvad jeg læse mere omkring og not so much fra andre. 
Mange tak.
😘 

Hvis nu bare du vidste hvad dit fake surround/thx music gør, så ville du hurtigt indse hvorfor det ikke lyder optimalt. Du savner mere fylde, og ja det får du med større højttalere evt kombineret med et par subwoofer'e. Ikke ved flere mikro sattelitter som spiller samme frekvenser. Når du gør det så vil de uundgåeligt udfase hinanden i større eller mindre grad. Med andre ord det bliver aldrig nogensinde godt. Du skriver selv du er "ny i gamet", men du lytter overhovedet ikke til dem som har erfaring på området, og som har prøvet det du er i gang med nu for mange år siden. 


Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 14-September-2018 kl. 18:08
Dobbeltpost.


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 15-September-2018 kl. 14:25
Oprindeligt skrevet af nam nam nam nam skrev:

Hej.

Ny i gamet, har onkyo TX-RZ900 surround forstærker, fronthøjtaler pandion 20....spiller fantastisk i stereo.... Problem: når jeg spiller thx music over 4  højtaler, højt, så forsvinder klarheden ilyden, ved høj volume, nok pga den skal trække ekstra højtaler... Hvad og hvordan får jeg mere effekt uden at ændre på lydbilledet fra forstærkeren og front højtalerne, kan jeg købe en effekt forstærker som kun tager sig af baghøjtalerne. Jeg spiller kun med 4 højtalere vedthxmmusic. (elsker det lydbillede som thx / flere højtalere giver) ....  Når jeg kun spiller i stereo har jeg effekt nok og lyden er klar og detaljeret selv ved meget høj volume. God fif modtages, gerne brugt og billige løsninger.
Det må være guf for en der nyder quadrosonic musik hvis man os kan li John Lennon
https://www.imusic.dk/cd-blu-ray-audio/0602567671268/john-lennon-2018-imagine-the-ultimate-collection-cd-og-blu-ray-audio" rel="nofollow - https://www.imusic.dk/cd-blu-ray-audio/0602567671268/john-lennon-2018-imagine-the-ultimate-collection-cd-og-blu-ray-audio



Print side | Luk vindue