Print side | Luk vindue

Jura: Privat køb over nettet - Skadet enhed

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Køb og salg
Forumnavn: Jura
Forumbeskrivelse: Forbruger køb. Love og regler. (Kun registrerede brugere kan skrive)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=156278
Udskrevet den: 26-April-2024 kl. 10:14


Emne: Jura: Privat køb over nettet - Skadet enhed
Skrevet af: JohnConnor
Emne: Jura: Privat køb over nettet - Skadet enhed
Skrevet den: 14-September-2018 kl. 16:17
Hello Smile

Jeg står i en lidt mærkelig situation og håber nogen har lidt jura viden/rådgivning de vil dele ud af. 

Historien kort

Over nettet finder jeg en projektor som jeg vil købe. 
Skriver med sælger og aftale en samlet pris inklusive levering. 
Enheden er ifølge sælger som nu. 

Jeg skriver til sælger at han skal pakke den ekstra omhyggeligt specielt omkring linsen grundet tidligere erfaringer med sendte projektorer. Dette svarer han OK til. 
Jeg skriver til sælger at han skal sælge den forsikret i tilfælde af skade. Dette afviser han grundet prisen. Jeg skriver OK men at han selv har risikoen da prisen er aftalt med levering og skal komme frem intakt. 

Da handlen foregår privat tager jeg en chance og tilbyder bankoverførsel med 50% inden levering og 50% ved leveret enhed uden skader etc. Dette acceptere sælger. 

Enheden kommer frem og jeg konstatere samme dag at den både udvendigt og indvendigt er skadet under transport. Tager med det samme billeder til sælger og gennemgår skaderne. 

Vi aftaler at jeg skal undersøge hvad reparation koster og herefter afgør vi om den skal retur eller repareres på hans regning. Jeg sender mail til reperatør som efter kort tid skriver tilbage at det vil være billigere at købe en helt ny enhed:( 

Herefter skriver jeg til sælger omkring status og sender mailen fra reperatøren til ham som dokumentation. Jeg fortæller at han kan overfører pengene tilbage og jeg vil returnere enheden på min regning på palle for at sikre at den ikke får flere skader. 

Og her ophører dialogen. Har intet hørt fra ham men kan se at han på whats app læser mine beskeder. 
Har sågar tilbudt at beholde den for det allerede betalte beløb men sagt at dette ikke kan betale sig for ham da værdien er højere - Stadig intet svar. 

Tænker at skrive en sidste mail at jeg inden for xxx antal dage skal have returneret mine penge og ellers tager handlen som afsluttet og at skaden dækkes af de 50 % der mangler betalt. 

Men hvad er mine rettigheder? 




Svar:
Skrevet af: JohnConnor
Skrevet den: 14-September-2018 kl. 16:17
Hov - Kort historie lang:) 


Skrevet af: Deschain
Skrevet den: 14-September-2018 kl. 16:49

Klager over brugte varer

Er den egentlige sælger en privatperson, kan Center for Klageløsning og andre godkendte ankenævn ikke hjælpe dig, da de kun kan behandle klager over en virksomhed. I stedet må du kontakte en advokat eller gå til domstolene.

https://www.forbrug.dk/artikler/forbrug/test-og-raad/forbrugerguides/brugte-varer/fejl-paa-brugte-varer/?rn=53296" rel="nofollow - https://www.forbrug.dk/artikler/forbrug/test-og-raad/forbrugerguides/brugte-varer/fejl-paa-brugte-varer/?rn=53296



Skrevet af: JohnConnor
Skrevet den: 14-September-2018 kl. 17:07
Det er helt privat

Egentligt har jeg ikke et problem med at beholde enheden til prisen som er betalt (50%)
Vil dog gerne sikrer mig at sælger ikke kommer om en måned og gør krav på enhed eller penge.



Skrevet af: ThomasP
Skrevet den: 14-September-2018 kl. 18:34
Hvis sælgeren har afbrudt dialogen, er det oplagt at beholde enheden. Hvis han vil have den tilbage eller udbetalt resten af pengene, er det ham, der har en sag. Og som Deschain skriver, er det i praksis nærmest umuligt at løfte den slags private sager.

Det er lidt ærgerligt for jer begge to, men forhåbentlig opleves det som en OK løsning, at I på den måde deler skaden.


Skrevet af: FLarsen
Skrevet den: 14-September-2018 kl. 19:10
Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

Jeg sender mail til reperatør som efter kort tid skriver tilbage at det vil være billigere at købe en helt ny enhed:(
Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

Egentligt har jeg ikke et problem med at beholde enheden til prisen som er betalt (50%)


Det kan jeg så ikke forstå

Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

Men hvad er mine rettigheder?
De er at der som "Udgangspunktet er, at der er reklamationsret over fejlbehæftede produkter i 2 år, også når du handler privat."

Link  https://taenk.dk/raadgivning-og-rettigheder/koeb-som-beset-og-mist-rettigheder" rel="nofollow - https://taenk.dk/raadgivning-og-rettigheder/koeb-som-beset-og-mist-rettigheder


Skrevet af: JohnConnor
Skrevet den: 14-September-2018 kl. 22:25
Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

Jeg sender mail til reperatør som efter kort tid skriver tilbage at det vil være billigere at købe en helt ny enhed:(
Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

Egentligt har jeg ikke et problem med at beholde enheden til prisen som er betalt (50%)


Det kan jeg så ikke forstå

Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

Men hvad er mine rettigheder?
De er at der som "Udgangspunktet er, at der er reklamationsret over fejlbehæftede produkter i 2 år, også når du handler privat."

Link  https://taenk.dk/raadgivning-og-rettigheder/koeb-som-beset-og-mist-rettigheder" rel="nofollow - https://taenk.dk/raadgivning-og-rettigheder/koeb-som-beset-og-mist-rettigheder

Kan godt forstå du ikke forstår det men har en mørklagt biograf så kosmetisk skader betyder ikke noget. Jeg vil tro at sælger ville kunne få mere for den ved at tage den retur og sælge. Og i sidste ende tror jeg en dansk handel ville indbringe mere end de 50% jeg har betalt. 

Den er ikke fejlbehæftet som sådan men tydeligt skadet under transport, så kunne aldrig finde på at kræve en reparation af en enhed der koster mere end en ny. Eneste alternativ er derfor returnering men det svarer han desvære ikke på. 

Men tilbage til topic - Håber nogen kan svare på jura delen hvis der overhovedet findes noget til denne situation. 





Skrevet af: jacobask
Skrevet den: 15-September-2018 kl. 06:10
udfordringen med juraen i forbindelse mellem handel mellem private er, at det er meget svært at få den igennem idet det skal gå igennem advokat og/eller domstol og det er det ikke værd. Jeg ville sende ham en besked der indeholder: “...hvis ikke jeg hører fra dig indenfor 14 dage opfatter jeg handelens afsluttet”

Så ligger bolden hos ham, og hvis du kan se (og dokumentere) at han læser beskeden tror jeg at han vil have meget svært ved at gøre et krav gældende senere.


Skrevet af: Hackerjac
Skrevet den: 15-September-2018 kl. 08:53
Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

Jeg sender mail til reperatør som efter kort tid skriver tilbage at det vil være billigere at købe en helt ny enhed:(
Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

Egentligt har jeg ikke et problem med at beholde enheden til prisen som er betalt (50%)


Det kan jeg så ikke forstå

Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

Men hvad er mine rettigheder?
De er at der som "Udgangspunktet er, at der er reklamationsret over fejlbehæftede produkter i 2 år, også når du handler privat."

Link  https://taenk.dk/raadgivning-og-rettigheder/koeb-som-beset-og-mist-rettigheder" rel="nofollow - https://taenk.dk/raadgivning-og-rettigheder/koeb-som-beset-og-mist-rettigheder

Kan godt forstå du ikke forstår det men har en mørklagt biograf så kosmetisk skader betyder ikke noget. Jeg vil tro at sælger ville kunne få mere for den ved at tage den retur og sælge. Og i sidste ende tror jeg en dansk handel ville indbringe mere end de 50% jeg har betalt. 

Den er ikke fejlbehæftet som sådan men tydeligt skadet under transport, så kunne aldrig finde på at kræve en reparation af en enhed der koster mere end en ny. Eneste alternativ er derfor returnering men det svarer han desvære ikke på. 

Men tilbage til topic - Håber nogen kan svare på jura delen hvis der overhovedet findes noget til denne situation. 






Nu skriver du jo også i første indlæg at den har indvendige skader, hvad består disse af ?


Skrevet af: JohnConnor
Skrevet den: 15-September-2018 kl. 09:23
Oprindeligt skrevet af Hackerjac Hackerjac skrev:



Nu skriver du jo også i første indlæg at den har indvendige skader, hvad består disse af ?

Der er noget plastik knækket under selve fronten men som ikke er synligt


Skrevet af: MulleB
Skrevet den: 15-September-2018 kl. 13:59
du har vist gjort alt hvad du kunne, så det er bare ærgerligt for ham han ikke gider reager på dine henvendelser.



Skrevet af: JohnConnor
Skrevet den: 15-September-2018 kl. 14:08
Oprindeligt skrevet af MulleB MulleB skrev:

du har vist gjort alt hvad du kunne, så det er bare ærgerligt for ham han ikke gider reager på dine henvendelser.


Med de søde ord er projektoren din for 7.000 kr ;) 


Skrevet af: MulleB
Skrevet den: 15-September-2018 kl. 14:22
hehe takker, men har en Panasonic PT-AT6000 jeg er meget glad for :-)


Skrevet af: JohnConnor
Skrevet den: 15-September-2018 kl. 15:04
Oprindeligt skrevet af MulleB MulleB skrev:

hehe takker, men har en Panasonic PT-AT6000 jeg er meget glad for :-)

Så som julegave?;)


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 15-September-2018 kl. 16:06
.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: madsklit
Skrevet den: 15-September-2018 kl. 20:34
hvor er den blevet sendt fra siden at forsikret pakke var for dyrt?


Skrevet af: JohnConnor
Skrevet den: 15-September-2018 kl. 20:35
Oprindeligt skrevet af madsklit madsklit skrev:

hvor er den blevet sendt fra siden at forsikret pakke var for dyrt?

Italien og det kostede ikke en formue.
Sælger og jeg havde aftalt en pris inklusive fragt så han ville tage chancen


Skrevet af: madsklit
Skrevet den: 15-September-2018 kl. 20:39
Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

Oprindeligt skrevet af madsklit madsklit skrev:

hvor er den blevet sendt fra siden at forsikret pakke var for dyrt?

Italien og det kostede ikke en formue.
Sælger og jeg havde aftalt en pris inklusive fragt så han ville tage chancen
Var også det jeg tænkte at det ikke kosted en formue, men han tog chancen og det gik ikke så er det jo hans egen skyld så går det jo nok vis du er tilfreds med at få den til halv pris pga den er lidt defekt.


Skrevet af: JohnConnor
Skrevet den: 15-September-2018 kl. 20:54
Oprindeligt skrevet af madsklit madsklit skrev:

Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

Oprindeligt skrevet af madsklit madsklit skrev:

hvor er den blevet sendt fra siden at forsikret pakke var for dyrt?

Italien og det kostede ikke en formue.
Sælger og jeg havde aftalt en pris inklusive fragt så han ville tage chancen
Var også det jeg tænkte at det ikke kosted en formue, men han tog chancen og det gik ikke så er det jo hans egen skyld så går det jo nok vis du er tilfreds med at få den til halv pris pga den er lidt defekt.

Helt sikkert. Irritere mig bare at det er usagt!
Og om han kommer om en måned med noget nyt..


Skrevet af: madsklit
Skrevet den: 15-September-2018 kl. 21:19
Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

Oprindeligt skrevet af madsklit madsklit skrev:

Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

Oprindeligt skrevet af madsklit madsklit skrev:

hvor er den blevet sendt fra siden at forsikret pakke var for dyrt?

Italien og det kostede ikke en formue.
Sælger og jeg havde aftalt en pris inklusive fragt så han ville tage chancen
Var også det jeg tænkte at det ikke kosted en formue, men han tog chancen og det gik ikke så er det jo hans egen skyld så går det jo nok vis du er tilfreds med at få den til halv pris pga den er lidt defekt.

Helt sikkert. Irritere mig bare at det er usagt!
Og om han kommer om en måned med noget nyt..
Hvordan har du betalt? Du kunne jo skrive til sælger at du gerne lige vil have et ok fra ham til du må beholde den for de penge du har betalt til ham, da du så vil sende den til reparation og selv betale for reparationen, men at du jo ikke kan sende den til reparation før han har sagt ok til du må beholde den, så vis han gider at skrive at det er ok hurtigst muligt ville du sætte pris på det ,så du kan komme igang med at bruge projektoren.
Vis altså du ikke allerede har gjort det,?




Skrevet af: JohnConnor
Skrevet den: 16-September-2018 kl. 09:11
Jeg overførte bare fra banken :)

Har faktisk skrevet præcis det efter anbefaling herfra og fra venner.

Har givet til d 19



Print side | Luk vindue