Print side | Luk vindue

Hvad gør i med billeder?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Apple udstyr
Forumbeskrivelse: Apple grej baseret på iOS som iPhones, iPads og iPod Touch
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=156376
Udskrevet den: 24-April-2024 kl. 23:25


Emne: Hvad gør i med billeder?
Skrevet af: Basknudsen
Emne: Hvad gør i med billeder?
Skrevet den: 23-September-2018 kl. 12:07
Hej,

Jeg søger lidt råd. 

Jeg har stort set max'et min hukommelse ud. Jeg har pt. alt liggende på min tlf. så jeg gør altså ikke brug af min iCloud til billeder og videoer. Jeg betaler for 200 gb. men bruger den sammen med min Mac. Normalt ligger jeg mine billeder og videoer ind på min mac og bruger Timemachine som backup til min NAS og en clous-løsning.

Nu kommer så mit dilemma. 

Jeg kan gøre brug af min iCloud og have foto og videoer liggende der, men kan ikke gøre brug af min cloud-løsning da filerne ikke ligger fysisk i min fotomappe. 

Jeg kan købe en ny iPhone X (256 gb) eller iPhone XS (256 gb).

Hvad gør I?


-------------
Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.



Svar:
Skrevet af: lahan
Skrevet den: 23-September-2018 kl. 12:08
Bruger iCloud + har billeder på nas i mapper


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 23-September-2018 kl. 12:12
Jeg flytter billeder ind i mappestruktur på min pc og har en backup løsning til den. Har kun 5GB på iCloud og sync’er ikke billeder. Bruger USB kabel til flyt af billeder.

Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: thomnico
Skrevet den: 23-September-2018 kl. 14:06
jeg har dem liggende på NAS, som syncer med cloud. Jeg har et Office aBB og derigennem 1TB plads. Det går lige an :-)

-------------
Projektor: Benq w1070+
Lærred: 100" Elite screen motoriseret ELECTRIC100H-A1080
Center: XTZ Spririt 6
Front: XTZ Spririt 6
Bag og side: XTZ Spirit 2
Sub: B&W AW610
Receiver: Marantz SR7008


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 23-September-2018 kl. 15:31
Eksterne harddiske
USB-pinde
Online-drev, såsom mega.nz, fra dengang de tilbød hele 50 GB gratis. For nye brugere tilbyder de nu kun 15 GB gratis - alt andet udløber efter nogle dage...
OneDrive, fra dengang, man havde 15 GB og op til - var det 30?
G-Drev, haves da også, i forbindelse med min G-mail - bruger den bare ikke så meget...

Ingen synkronisering - KUN Kopier-Sæt ind-metoden bruges på de eksterne dimser
Ej heller nogen synkronisering bruges på online-drevene.

Så jeg er sikret i hoved og den, jeg sidder på!



Skrevet af: Basknudsen
Skrevet den: 23-September-2018 kl. 17:51
Ok, tak for svar.

Hvordan gør i med plads problem på tlf.?


-------------
Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 23-September-2018 kl. 17:57
Oprindeligt skrevet af Basknudsen Basknudsen skrev:

Ok, tak for svar.

Hvordan gør i med plads problem på tlf.?
Ingenting her. Min Huawei Ascend Y550 har nok verdens mest elendige kamera, så bruger det ikke!LOL


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 23-September-2018 kl. 18:28
Oprindeligt skrevet af Basknudsen Basknudsen skrev:

Hvordan gør i med plads problem på tlf.?

Rydder op og overfører det der er værd at gemme.


Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Basknudsen
Skrevet den: 23-September-2018 kl. 19:23
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Basknudsen Basknudsen skrev:

Hvordan gør i med plads problem på tlf.?

Rydder op og overfører det der er værd at gemme.


Klaus
Ok, jeg er ikke så glad for slette, kan godt lide at have det hele liggende.


-------------
Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.


Skrevet af: lahan
Skrevet den: 23-September-2018 kl. 19:32
Oprindeligt skrevet af Basknudsen Basknudsen skrev:

Ok, tak for svar.

Hvordan gør i med plads problem på tlf.?
icloud med optimeret version på telefonen


Skrevet af: Basknudsen
Skrevet den: 23-September-2018 kl. 19:35
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Oprindeligt skrevet af Basknudsen Basknudsen skrev:

Ok, tak for svar.

Hvordan gør i med plads problem på tlf.?
icloud med optimeret version på telefonen
Optimeret version?


-------------
Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 23-September-2018 kl. 19:40
Oprindeligt skrevet af Basknudsen Basknudsen skrev:

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Basknudsen Basknudsen skrev:

Hvordan gør i med plads problem på tlf.?

Rydder op og overfører det der er værd at gemme.


Klaus
Ok, jeg er ikke så glad for slette, kan godt lide at have det hele liggende.

Det, du ikke er glad for at slette, kunne du bare smide over på en USB-pind eller en ekstern harddisk. Så har du det altid til en anden gang, hvis der skal redigeres i billederne.


Skrevet af: jec
Skrevet den: 23-September-2018 kl. 19:53
På iPhone
"iCloud-fotos" slået til
"Optimer iPhone-lagring" slået til
Det betyder at fotos fylder ca. 1/3 i forhold til fuld opløsning. I det øjeblik man vil se eller redigere et billede, hentes automatisk den ukomprimerede version.

På Mac
Bruger "Fotos", med iCloud
Optimering IKKE slået til, så originalversioner opbevares på Mac, hvilket betyder at Fotos-bibliotek-filen kan indgå i backup*.

Det hele synkroniserer fint, slettes et billede, gemmes det i en iCloud papirkurv, og kan genskabes inden for 30 dage.
 Redigeres et billede på iPhone, kan der redigeres videre på Mac (og omvendt), eller original kan genskabes.
På Mac kan man både hente den redigerede og den originale billed-fil ud af "Fotos".

*Bemærk dog, at Fotos-bibliotek-filen har et særlig container format, så det er vist nok ikke alle backup programmer der understøtter det, men bl.a. Time Machine og Arq fungerer.

Jens



Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 23-September-2018 kl. 20:06
Oprindeligt skrevet af Basknudsen Basknudsen skrev:

Ok, jeg er ikke så glad for slette, kan godt lide at have det hele liggende.

Så undlader dunbare at rydde op.

Jeg har min telefon via mit arbejde og bruger den mest til arbejdsrelaterede opgaver. Det vil sige detailbilleder af tekniske løsninger, eller “notater” som skal bruges dagen efter og aldrig siden.så jeg kan rigeligt rydde op.

Vil du have ALT på telefonen må du have en med voldsomt meget hukommelse......



Klaus (iPhone SE / 16GB)


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Lennon
Skrevet den: 23-September-2018 kl. 20:53
Oprindeligt skrevet af Basknudsen Basknudsen skrev:

Ok, tak for svar.

Hvordan gør i med plads problem på tlf.?

Der er mange varierede løsningsforslag - men i dit tilfælde ville jeg overveje en ny tlf . .


-------------
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm


Skrevet af: Basknudsen
Skrevet den: 24-September-2018 kl. 08:21
Oprindeligt skrevet af jec jec skrev:

På iPhone
"iCloud-fotos" slået til
"Optimer iPhone-lagring" slået til
Det betyder at fotos fylder ca. 1/3 i forhold til fuld opløsning. I det øjeblik man vil se eller redigere et billede, hentes automatisk den ukomprimerede version.

På Mac
Bruger "Fotos", med iCloud
Optimering IKKE slået til, så originalversioner opbevares på Mac, hvilket betyder at Fotos-bibliotek-filen kan indgå i backup*.

Det hele synkroniserer fint, slettes et billede, gemmes det i en iCloud papirkurv, og kan genskabes inden for 30 dage.
 Redigeres et billede på iPhone, kan der redigeres videre på Mac (og omvendt), eller original kan genskabes.
På Mac kan man både hente den redigerede og den originale billed-fil ud af "Fotos".

*Bemærk dog, at Fotos-bibliotek-filen har et særlig container format, så det er vist nok ikke alle backup programmer der understøtter det, men bl.a. Time Machine og Arq fungerer.

Jens


Ok, så jeg gør det du beskriver. Det giver bedre plads på min tlf. og kan ses på min Mac, rigtigt forstået?

Hvordan får jeg dem til fysisk at ligge på min mac, skal de downloades?


-------------
Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 24-September-2018 kl. 08:24
Da jeg har plexserver i forvejen og plexpass, er der onetouch upload af billeder på mobiler. Den bruger, og så har jeg dem altid med mig gennem min plex


Skrevet af: lahan
Skrevet den: 24-September-2018 kl. 09:08
Oprindeligt skrevet af Basknudsen Basknudsen skrev:

Oprindeligt skrevet af jec jec skrev:

På iPhone
"iCloud-fotos" slået til
"Optimer iPhone-lagring" slået til
Det betyder at fotos fylder ca. 1/3 i forhold til fuld opløsning. I det øjeblik man vil se eller redigere et billede, hentes automatisk den ukomprimerede version.

På Mac
Bruger "Fotos", med iCloud
Optimering IKKE slået til, så originalversioner opbevares på Mac, hvilket betyder at Fotos-bibliotek-filen kan indgå i backup*.

Det hele synkroniserer fint, slettes et billede, gemmes det i en iCloud papirkurv, og kan genskabes inden for 30 dage.
 Redigeres et billede på iPhone, kan der redigeres videre på Mac (og omvendt), eller original kan genskabes.
På Mac kan man både hente den redigerede og den originale billed-fil ud af "Fotos".

*Bemærk dog, at Fotos-bibliotek-filen har et særlig container format, så det er vist nok ikke alle backup programmer der understøtter det, men bl.a. Time Machine og Arq fungerer.

Jens


Ok, så jeg gør det du beskriver. Det giver bedre plads på min tlf. og kan ses på min Mac, rigtigt forstået?

Hvordan får jeg dem til fysisk at ligge på min mac, skal de downloades?
det sker helt automatisk. Du vil kunne finde billederne i fuld version i programmet foto på Mac.


Skrevet af: Basknudsen
Skrevet den: 24-September-2018 kl. 09:19
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Oprindeligt skrevet af Basknudsen Basknudsen skrev:

Oprindeligt skrevet af jec jec skrev:

På iPhone
"iCloud-fotos" slået til
"Optimer iPhone-lagring" slået til
Det betyder at fotos fylder ca. 1/3 i forhold til fuld opløsning. I det øjeblik man vil se eller redigere et billede, hentes automatisk den ukomprimerede version.

På Mac
Bruger "Fotos", med iCloud
Optimering IKKE slået til, så originalversioner opbevares på Mac, hvilket betyder at Fotos-bibliotek-filen kan indgå i backup*.

Det hele synkroniserer fint, slettes et billede, gemmes det i en iCloud papirkurv, og kan genskabes inden for 30 dage.
 Redigeres et billede på iPhone, kan der redigeres videre på Mac (og omvendt), eller original kan genskabes.
På Mac kan man både hente den redigerede og den originale billed-fil ud af "Fotos".

*Bemærk dog, at Fotos-bibliotek-filen har et særlig container format, så det er vist nok ikke alle backup programmer der understøtter det, men bl.a. Time Machine og Arq fungerer.

Jens


Ok, så jeg gør det du beskriver. Det giver bedre plads på min tlf. og kan ses på min Mac, rigtigt forstået?

Hvordan får jeg dem til fysisk at ligge på min mac, skal de downloades?
det sker helt automatisk. Du vil kunne finde billederne i fuld version i programmet foto på Mac.

Jeg er nok lidt tung. Ligger de sig fysisk ind på min mac eller kan mac'en kun se dem i iCloud?


-------------
Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.


Skrevet af: lahan
Skrevet den: 24-September-2018 kl. 09:30
Hvis du følger jec forslag, så har du en fuld kopi på mac og i iCloud.
På din telefon har du en mindre version, der ikke fylder så meget.
Alt er i fuld sync, så tager du et billede på iPhone, så får du den automatisk på iCloud og mac.


Skrevet af: jec
Skrevet den: 24-September-2018 kl. 09:33
Oprindeligt skrevet af Basknudsen Basknudsen skrev:

Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Oprindeligt skrevet af Basknudsen Basknudsen skrev:

Oprindeligt skrevet af jec jec skrev:

På iPhone
"iCloud-fotos" slået til
"Optimer iPhone-lagring" slået til
Det betyder at fotos fylder ca. 1/3 i forhold til fuld opløsning. I det øjeblik man vil se eller redigere et billede, hentes automatisk den ukomprimerede version.

På Mac
Bruger "Fotos", med iCloud
Optimering IKKE slået til, så originalversioner opbevares på Mac, hvilket betyder at Fotos-bibliotek-filen kan indgå i backup*.

Det hele synkroniserer fint, slettes et billede, gemmes det i en iCloud papirkurv, og kan genskabes inden for 30 dage.
 Redigeres et billede på iPhone, kan der redigeres videre på Mac (og omvendt), eller original kan genskabes.
På Mac kan man både hente den redigerede og den originale billed-fil ud af "Fotos".

*Bemærk dog, at Fotos-bibliotek-filen har et særlig container format, så det er vist nok ikke alle backup programmer der understøtter det, men bl.a. Time Machine og Arq fungerer.

Jens


Ok, så jeg gør det du beskriver. Det giver bedre plads på min tlf. og kan ses på min Mac, rigtigt forstået?

Hvordan får jeg dem til fysisk at ligge på min mac, skal de downloades?
det sker helt automatisk. Du vil kunne finde billederne i fuld version i programmet foto på Mac.

Jeg er nok lidt tung. Ligger de sig fysisk ind på min mac eller kan mac'en kun se dem i iCloud?

De ligger fysisk på din Mac.
Dog ligger alle fotos samlet i en enkelt fotos-bibliotek-fil. 
Via programmet Fotos kan du se, redigere dine fotos og du kan hente billedfiler (både original og redigeret version). 

Jens


Skrevet af: Basknudsen
Skrevet den: 24-September-2018 kl. 12:03
Oprindeligt skrevet af jec jec skrev:

Oprindeligt skrevet af Basknudsen Basknudsen skrev:

Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Oprindeligt skrevet af Basknudsen Basknudsen skrev:

Oprindeligt skrevet af jec jec skrev:

På iPhone
"iCloud-fotos" slået til
"Optimer iPhone-lagring" slået til
Det betyder at fotos fylder ca. 1/3 i forhold til fuld opløsning. I det øjeblik man vil se eller redigere et billede, hentes automatisk den ukomprimerede version.

På Mac
Bruger "Fotos", med iCloud
Optimering IKKE slået til, så originalversioner opbevares på Mac, hvilket betyder at Fotos-bibliotek-filen kan indgå i backup*.

Det hele synkroniserer fint, slettes et billede, gemmes det i en iCloud papirkurv, og kan genskabes inden for 30 dage.
 Redigeres et billede på iPhone, kan der redigeres videre på Mac (og omvendt), eller original kan genskabes.
På Mac kan man både hente den redigerede og den originale billed-fil ud af "Fotos".

*Bemærk dog, at Fotos-bibliotek-filen har et særlig container format, så det er vist nok ikke alle backup programmer der understøtter det, men bl.a. Time Machine og Arq fungerer.

Jens


Ok, så jeg gør det du beskriver. Det giver bedre plads på min tlf. og kan ses på min Mac, rigtigt forstået?

Hvordan får jeg dem til fysisk at ligge på min mac, skal de downloades?
det sker helt automatisk. Du vil kunne finde billederne i fuld version i programmet foto på Mac.

Jeg er nok lidt tung. Ligger de sig fysisk ind på min mac eller kan mac'en kun se dem i iCloud?

De ligger fysisk på din Mac.
Dog ligger alle fotos samlet i en enkelt fotos-bibliotek-fil. 
Via programmet Fotos kan du se, redigere dine fotos og du kan hente billedfiler (både original og redigeret version). 

Jens
Ok, og de ligger ikke ellers i en enkelt foto-biblioteks-fil?


-------------
Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.


Skrevet af: jec
Skrevet den: 24-September-2018 kl. 12:11
Oprindeligt skrevet af Basknudsen Basknudsen skrev:

Oprindeligt skrevet af jec jec skrev:

Oprindeligt skrevet af Basknudsen Basknudsen skrev:

Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Oprindeligt skrevet af Basknudsen Basknudsen skrev:

Oprindeligt skrevet af jec jec skrev:

På iPhone
"iCloud-fotos" slået til
"Optimer iPhone-lagring" slået til
Det betyder at fotos fylder ca. 1/3 i forhold til fuld opløsning. I det øjeblik man vil se eller redigere et billede, hentes automatisk den ukomprimerede version.

På Mac
Bruger "Fotos", med iCloud
Optimering IKKE slået til, så originalversioner opbevares på Mac, hvilket betyder at Fotos-bibliotek-filen kan indgå i backup*.

Det hele synkroniserer fint, slettes et billede, gemmes det i en iCloud papirkurv, og kan genskabes inden for 30 dage.
 Redigeres et billede på iPhone, kan der redigeres videre på Mac (og omvendt), eller original kan genskabes.
På Mac kan man både hente den redigerede og den originale billed-fil ud af "Fotos".

*Bemærk dog, at Fotos-bibliotek-filen har et særlig container format, så det er vist nok ikke alle backup programmer der understøtter det, men bl.a. Time Machine og Arq fungerer.

Jens


Ok, så jeg gør det du beskriver. Det giver bedre plads på min tlf. og kan ses på min Mac, rigtigt forstået?

Hvordan får jeg dem til fysisk at ligge på min mac, skal de downloades?
det sker helt automatisk. Du vil kunne finde billederne i fuld version i programmet foto på Mac.

Jeg er nok lidt tung. Ligger de sig fysisk ind på min mac eller kan mac'en kun se dem i iCloud?

De ligger fysisk på din Mac.
Dog ligger alle fotos samlet i en enkelt fotos-bibliotek-fil. 
Via programmet Fotos kan du se, redigere dine fotos og du kan hente billedfiler (både original og redigeret version). 

Jens
Ok, og de ligger ikke ellers i en enkelt foto-biblioteks-fil?

Har lige redigeret for at uddybe:  
Hvis man anvender programmet "Fotos" og ønsker sine billeder overført til iCloud skal de samles i en enkelt fotos-bibliotek-fil.
Hvis man bruger Fotos programmet uden iCloud, kan man vælge at lade billedfilerne forblive enkeltvis i deres oprindelige placering.
Når jeg nævner det, er det fordi mange netop er vandt til at have deres billedfiler som enkelte filer, ofte organiseret i en mappestruktur. Det må man give afkald på hvis man vil organisere sine billeder i programmet "Fotos" og anvende iCloud .

Jens


Skrevet af: Basknudsen
Skrevet den: 24-September-2018 kl. 14:16
Ok, jeg har umiddelbart alle billeder liggende i den fane der hedder fotografier. Jeg har ikke lagt dem i mapper, men kunne måske godt finde på det.

-------------
Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.


Skrevet af: jec
Skrevet den: 24-September-2018 kl. 14:30
Oprindeligt skrevet af Basknudsen Basknudsen skrev:

Ok, jeg har umiddelbart alle billeder liggende i den fane der hedder fotografier. Jeg har ikke lagt dem i mapper, men kunne måske godt finde på det.

Nu ved jeg ikke hvor meget du kender til programmet "Fotos".
Hvis du mener mapper i programmet "Fotos", så fungerer det ikke som "filmapper" i en filstruktur på en harddisk.
I "Fotos" arbejdes der med "Albums", hvor du kan gruppere billeder.
Tilføjer du nogle billeder til et album, bliver de hverken flyttet eller kopieret, da der blot er tale om "links" til de pågældende billeder.

Det betyder så også:
  • At et billede kan indgå i flere album
  • Fjernes et billede fra ét album vil det fortsat være i "Fotografier" og i evt. andre albums.
  • Redigeres et billede (beskæring, kontrast osv.) vil den nye version vises i alle albums
  • Slettes et billede fra "Fotografier", slettes det også fra de album hvor det var tilføjet.

Jens


Skrevet af: beamer
Skrevet den: 24-September-2018 kl. 15:16
Jeg har ikke brugt iPhone mere end et par år til fotos. Men den tager udmærkede billeder. Jeg bruger een med dobbelt-linse. Men nu betaler jeg 7 kr. pr. mdr. til iCloud. Af og til tømmer jeg dog min iPhones arkiv over på PC (via usb) til 2 arkiver: dels på PC og dels på min NAS. Disse 2 arkiver er lige store og rummer 18 Gb fra mine tidligere fotos, der dels er fra digitalkameraer og dels fra scannede dias og andet. For nylig købte jeg plads på google drive (billigere end dropbox) og sync'ede PC-arkiv med dette. Stoppede derefter sync'en og vil kun uploade fremover. Det skyldes faren for at eventuel krypter-virus kan brede sig fra PC til cloud, hvis det kommer. Jeg tror, at jeg betaler 17 kr. pr. mdr. for 100 Gb på Google-drive.
Foto-albums og print laver jeg ikke længere. Der er masser af mulighed for at vise billeder på en skærm med god nok opløsning.


Skrevet af: Basknudsen
Skrevet den: 24-September-2018 kl. 19:39
Oprindeligt skrevet af jec jec skrev:

Oprindeligt skrevet af Basknudsen Basknudsen skrev:

Ok, jeg har umiddelbart alle billeder liggende i den fane der hedder fotografier. Jeg har ikke lagt dem i mapper, men kunne måske godt finde på det.

Nu ved jeg ikke hvor meget du kender til programmet "Fotos".
Hvis du mener mapper i programmet "Fotos", så fungerer det ikke som "filmapper" i en filstruktur på en harddisk.
I "Fotos" arbejdes der med "Albums", hvor du kan gruppere billeder.
Tilføjer du nogle billeder til et album, bliver de hverken flyttet eller kopieret, da der blot er tale om "links" til de pågældende billeder.

Det betyder så også:
  • At et billede kan indgå i flere album
  • Fjernes et billede fra ét album vil det fortsat være i "Fotografier" og i evt. andre albums.
  • Redigeres et billede (beskæring, kontrast osv.) vil den nye version vises i alle albums
  • Slettes et billede fra "Fotografier", slettes det også fra de album hvor det var tilføjet.

Jens
Jeg bruger det på denne måde.
Jeg ligger billeder ind fra f.eks tlf eller kamera. Så navngiver jeg billederne og eksportere til NAS så der ligger et eksemplar i DS Photo. Så tager Timemachine en backup, og derudover har jeg en Cloud-løsning som automatisk tager backup når der bliver lagt nye billeder ind. 


-------------
Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.


Skrevet af: Slangefar
Skrevet den: 24-September-2018 kl. 21:30
Vi gemmer vores billeder på en 2TB disk (og i skyen), som er koblet bag på vores TV som USB disk. På vores smart TV fra Samsung bruger vi så en app, som vist nok hedder Samsung Link. Kan ikke lige checke navnet lige nu, da fruen ser Suits på Netflix :-)


Skrevet af: thxtex
Skrevet den: 25-September-2018 kl. 08:14
Billeder på telefonen bliver syncet over på Flickr. De giver 1TB gratis til billeder. Flickr fungerer meget godt med billeder men ikke med videoer.
Men når jeg lige får tid skal igang med at organisere dem på min FreeNas box.


Skrevet af: kenneth85
Skrevet den: 25-September-2018 kl. 09:41
Her er hvad jeg ville gøre:
Du skal stille dig selv det store spørgsmål. Er jeg glad for Apple og har jeg tænkt mig i fremtiden kun at bruge Apples produkter. Eller kunne jeg godt finde på at købe Android/windows i fremtiden.

Hvis du kan acceptere at blive ved Apple og kun bruge deres produkter så er opbevaring i iCloud den optimale løsning. Det hele kan ligge der. Som andre har fortalt dig. Det hele er i sync. Det virker pisse hammerende godt. MEN dine billeder ligger ikke en fil mapper som du måske er vandt til fra en windows pc. Hvis jeg var dig ville jeg satse 100% på iCloud og slukke for timemashine. iCloud kan administrere alle dine data også dokumenter mm. Så hvis din pc eller telefon dør, bliver stjålet eller noget 3. så kan du købe en ny. Logge ind på icloud og genskabe det hele. 

Omvendt hvis du ikke kan sige dig fri for at ville købe windows eller android i fremtiden så ville jeg vælge en anden løsning. Opbevaring af billeder på NAS eller måske google photos som tilbyder "gratis" opbevaring af billeder og video. 


-------------
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.


Skrevet af: lahan
Skrevet den: 25-September-2018 kl. 10:02
Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:

Her er hvad jeg ville gøre:
Du skal stille dig selv det store spørgsmål. Er jeg glad for Apple og har jeg tænkt mig i fremtiden kun at bruge Apples produkter. Eller kunne jeg godt finde på at købe Android/windows i fremtiden.

Hvis du kan acceptere at blive ved Apple og kun bruge deres produkter så er opbevaring i iCloud den optimale løsning. Det hele kan ligge der. Som andre har fortalt dig. Det hele er i sync. Det virker pisse hammerende godt. MEN dine billeder ligger ikke en fil mapper som du måske er vandt til fra en windows pc. Hvis jeg var dig ville jeg satse 100% på iCloud og slukke for timemashine. iCloud kan administrere alle dine data også dokumenter mm. Så hvis din pc eller telefon dør, bliver stjålet eller noget 3. så kan du købe en ny. Logge ind på icloud og genskabe det hele. 

Omvendt hvis du ikke kan sige dig fri for at ville købe windows eller android i fremtiden så ville jeg vælge en anden løsning. Opbevaring af billeder på NAS eller måske google photos som tilbyder "gratis" opbevaring af billeder og video. 
hvis du engang går til Android, så kan man let trække billederne ud af iCloud og over på Android eller hvad man nu har.


Skrevet af: Basknudsen
Skrevet den: 25-September-2018 kl. 10:52
Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:

Her er hvad jeg ville gøre:
Du skal stille dig selv det store spørgsmål. Er jeg glad for Apple og har jeg tænkt mig i fremtiden kun at bruge Apples produkter. Eller kunne jeg godt finde på at købe Android/windows i fremtiden.

Hvis du kan acceptere at blive ved Apple og kun bruge deres produkter så er opbevaring i iCloud den optimale løsning. Det hele kan ligge der. Som andre har fortalt dig. Det hele er i sync. Det virker pisse hammerende godt. MEN dine billeder ligger ikke en fil mapper som du måske er vandt til fra en windows pc. Hvis jeg var dig ville jeg satse 100% på iCloud og slukke for timemashine. iCloud kan administrere alle dine data også dokumenter mm. Så hvis din pc eller telefon dør, bliver stjålet eller noget 3. så kan du købe en ny. Logge ind på icloud og genskabe det hele. 

Omvendt hvis du ikke kan sige dig fri for at ville købe windows eller android i fremtiden så ville jeg vælge en anden løsning. Opbevaring af billeder på NAS eller måske google photos som tilbyder "gratis" opbevaring af billeder og video. 
Som det ser ud lige nu så kører jeg Apple, og har ingen planer om at skifte. 

Jeg tager backup af hele mac'en til Timemachine som ligger på min NAS, så tænker ikke jeg kan slukke den.
Det lyder smart med iCloud, men er bare bange for at få gjort noget forkert som ikke kan ændres tilbage.

Som det ser ud nu ligger alle min kærestes og mine fælles billeder og videoer i Fotos på mac'en, så flytter jeg min tlf. og hendes tlf. over på mac'en ind imellem. 
Hvis jeg slår iCloud til, kommer jeg så til at kunne se ALLE billeder, altså både mine, hendes og vores fælles, på min tlf.?


-------------
Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.


Skrevet af: kenneth85
Skrevet den: 25-September-2018 kl. 11:36
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

hvis du engang går til Android, så kan man let trække billederne ud af iCloud og over på Android eller hvad man nu har.

Jeg er skam gået fra 100% Apple bruger til Android
Jeg har enda skrevet en udførlig dagbog om denne oplevelse:
https://forum.recordere.dk/dagbog-fra-en-en-tidligere-apple-bruger_topic155233.html" rel="nofollow - https://forum.recordere.dk/dagbog-fra-en-en-tidligere-apple-bruger_topic155233.html

Ja det er ikke så svært at flytte data fra iCloud ud til en anden tjeneste. Men der er et par faldgrupper man skal være opmærksomme på. Men det er en lidt anden snak. :)


-------------
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.


Skrevet af: jec
Skrevet den: 25-September-2018 kl. 12:25
Oprindeligt skrevet af Basknudsen Basknudsen skrev:

.......
Som det ser ud lige nu så kører jeg Apple, og har ingen planer om at skifte. 

Jeg tager backup af hele mac'en til Timemachine som ligger på min NAS, så tænker ikke jeg kan slukke den.
Det lyder smart med iCloud, men er bare bange for at få gjort noget forkert som ikke kan ændres tilbage.

Som det ser ud nu ligger alle min kærestes og mine fælles billeder og videoer i Fotos på mac'en, så flytter jeg min tlf. og hendes tlf. over på mac'en ind imellem. 
Hvis jeg slår iCloud til, kommer jeg så til at kunne se ALLE billeder, altså både mine, hendes og vores fælles, på min tlf.?
Hvis du har alle billeder i Fotos på Mac, burde det være ret ligetil at benytte iCloud.
Prøv først at se i Fotos->Indstillinger->Generelt, om der er hakket af ved: "Kopier emner til Fotos-biblioteket"
Hvis det er tilfældet, har du allerede samlet det hele i en enkelt Fotos-bibliotek-fil.
hvis denne option ikke er hakket af skal den hakkes af inden du kan benytte iCloud, da du ellers ikke for overført dine billeder til iCloud.

Inden du går videre er der nok en god idé at sørge for at alle dine iPhone billeder er importeret til FOTOS.

Herefter kan du i Fotos->Indstillinger->iCloud  tilvælge iCloud-Fotobibliotek.
VIGTIGT: Du skal også vælge "Hent Originaler til denne Mac"
(Måske kommer en pop-up-medelelse om at der måske ikke er plads på din Mac, og måske bliver du nødt til at acceptere "optimering" MEN, herefter bør du straks igen vælge "Hent Originaler til denne Mac").

Der bør ikke kunne gå noget galt.

Det vil nok tage nogen tid (afhængig af din internet upload-hastighed) før alle billederne er overført til iCloud.
Herefter kan du slå iCloud til i Fotos på din iPhone.
Her er det så VIGTIGT at "Optimer iPhone-lagring" slået til, da du ellers nok ikke har tilstrækkelig plads.

Herefter burde du fremover altid kunne se alle de billeder der er i Fotos på din Mac.
Billederne fra din egen iPhone vil automatisk blive tilføjet iCloud og derved også Fotos på din Mac.
Billeder fra din Kærestes telefon skal importeres til Fotos på din Mac som du plejer, eller hvis hun har en iPhone, kan du oprette og dele et fælles album, som hun kan overføre billeder til, og som du så nemt kan importere til Fotos på din Mac.

Jens




Skrevet af: SoundWave
Skrevet den: 25-September-2018 kl. 18:47
Er der ingen der bruger  https://darlings.io/" rel="nofollow - https://darlings.io/ ?


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 25-September-2018 kl. 18:52
Oprindeligt skrevet af SoundWave SoundWave skrev:

Er der ingen der bruger  https://darlings.io/" rel="nofollow - https://darlings.io/ ?

Har aldrig hørt om den - men "Darlings" var da det mest underlige navn at give den!!!LOL Man tror jo, man ryger ind på noget porno...


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 25-September-2018 kl. 18:57
Der er også http://degoo.com" rel="nofollow - degoo.com men det er KUN til synkronisering - ingen manuel upload fra browser. Og det program der skal bruges til synkronisering, kan Firewallen ikke li'. Der er ellers 100 GB for 0,gratis.


Skrevet af: Basknudsen
Skrevet den: 26-September-2018 kl. 08:55
Oprindeligt skrevet af jec jec skrev:

Oprindeligt skrevet af Basknudsen Basknudsen skrev:

.......
Som det ser ud lige nu så kører jeg Apple, og har ingen planer om at skifte. 

Jeg tager backup af hele mac'en til Timemachine som ligger på min NAS, så tænker ikke jeg kan slukke den.
Det lyder smart med iCloud, men er bare bange for at få gjort noget forkert som ikke kan ændres tilbage.

Som det ser ud nu ligger alle min kærestes og mine fælles billeder og videoer i Fotos på mac'en, så flytter jeg min tlf. og hendes tlf. over på mac'en ind imellem. 
Hvis jeg slår iCloud til, kommer jeg så til at kunne se ALLE billeder, altså både mine, hendes og vores fælles, på min tlf.?
Hvis du har alle billeder i Fotos på Mac, burde det være ret ligetil at benytte iCloud.
Prøv først at se i Fotos->Indstillinger->Generelt, om der er hakket af ved: "Kopier emner til Fotos-biblioteket"
Hvis det er tilfældet, har du allerede samlet det hele i en enkelt Fotos-bibliotek-fil.
hvis denne option ikke er hakket af skal den hakkes af inden du kan benytte iCloud, da du ellers ikke for overført dine billeder til iCloud.

Inden du går videre er der nok en god idé at sørge for at alle dine iPhone billeder er importeret til FOTOS.

Herefter kan du i Fotos->Indstillinger->iCloud  tilvælge iCloud-Fotobibliotek.
VIGTIGT: Du skal også vælge "Hent Originaler til denne Mac"
(Måske kommer en pop-up-medelelse om at der måske ikke er plads på din Mac, og måske bliver du nødt til at acceptere "optimering" MEN, herefter bør du straks igen vælge "Hent Originaler til denne Mac").

Der bør ikke kunne gå noget galt.

Det vil nok tage nogen tid (afhængig af din internet upload-hastighed) før alle billederne er overført til iCloud.
Herefter kan du slå iCloud til i Fotos på din iPhone.
Her er det så VIGTIGT at "Optimer iPhone-lagring" slået til, da du ellers nok ikke har tilstrækkelig plads.

Herefter burde du fremover altid kunne se alle de billeder der er i Fotos på din Mac.
Billederne fra din egen iPhone vil automatisk blive tilføjet iCloud og derved også Fotos på din Mac.
Billeder fra din Kærestes telefon skal importeres til Fotos på din Mac som du plejer, eller hvis hun har en iPhone, kan du oprette og dele et fælles album, som hun kan overføre billeder til, og som du så nemt kan importere til Fotos på din Mac.

Jens


Hej Jens

Super fedt med en udførlig brugsanvisning. Jeg prøver denne løsning.

Ved du om mit online backup-løsning stadig kan tage backup af min Fotos bibliotek?


-------------
Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.


Skrevet af: dr_schlemer
Skrevet den: 26-September-2018 kl. 15:58
Google drive+sync samt videoer overføres til NAS...

-------------
LG C7 65” OLED * NAD T577 * NAD C658 * NAD C298 * Sanyo Q60 plus pladespiller * Apple TV4K * Dali Rubicon 6 * QNAP TS431+


Skrevet af: Kristian3th
Skrevet den: 26-September-2018 kl. 16:05
Jeg sync'er også alle mine billeder til iCloud. Så er de tilgængelige på alle mine andre (Apple) enheder. Desuden tager jeg en automatisk backup til Google Foto i ukomprimeret version. Jeg betaler 17,- pr mnd. for 100GB. 
Fordelen ved Google Foto er, at det ikke er en tro-kopi-backup af dit fotoarkiv på telefonen. Men det er et lager, hvor alle fotos, når de først er lagt der, bliver liggende, uanset om du sletter billeder på telefonen efterfølgende. 
Og de gemmes helt automatisk - fungerer perfekt.


Skrevet af: jec
Skrevet den: 26-September-2018 kl. 16:18
Oprindeligt skrevet af Basknudsen Basknudsen skrev:

...
Hej Jens

Super fedt med en udførlig brugsanvisning. Jeg prøver denne løsning.

Ved du om mit online backup-løsning stadig kan tage backup af min Fotos bibliotek?

Uanset hvorledes opsætning af programmet Fotos gøres, vil din TimeMachine backup helt sikkert fungere.

Men jeg kan forstå at du også anvender en eller anden Cloud løsning til backup. Her er spørgsmålet om du tidligere havde hakket af ved: "Kopier emner til Fotos-biblioteket" i Fotos->Indstillinger->Generelt. Hvis det er tilfældet vil denne Cloud backup løsning fungere uændret (om den så fungerer i praksis er et andet spørgsmål.. har du testet det?).

Hvis du ikke tidligere havde hakket af ved: "Kopier emner til Fotos-biblioteket" i Fotos->Indstillinger->Generel. så er det et spørgsmål om den pågældende Cloud backup løsning nu kan lave backup af Fotos-bibliotek-filen. Det har i hvert fald været et problem for nogle backup løsninger pga. denne fils særlige struktur.

Kan du uddybe:
  • Om du tidligere havde hakket af ved: "Kopier emner til Fotos-biblioteket" i Fotos->Indstillinger->Generelt. 
  • Hvad det er for et program du anvender til Cloud backup

Jens


Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 26-September-2018 kl. 17:25

Citér
Hej Jens

Super fedt med en udførlig brugsanvisning. Jeg prøver denne løsning.

Ved du om mit online backup-løsning stadig kan tage backup af min Fotos bibliotek?

Hvad bruger du til online backup?

Jeg bruger Jottacloud, og der virker backup af Fotosbiblioteket. Det er testet ved at restore filen og åbne den uden problemer.

Fotosbiblioteket er egentlig bare en skjult mappe, hvor billeder og thumpmails ligger i et mappesystem.



-------------
Venlig hilsen
KB


Skrevet af: CerB
Skrevet den: 27-September-2018 kl. 09:01
Google photos har også den fordel at du kan se alle dine billede på andre enheder du logger ind på, backup af billeder bliver ikke nemmere end det

hvis man så også kigger på hvor nemt det er at lave delte albums osv, så ser jeg ikke nogen nemmere måde at håndtere billeder på


Skrevet af: Basknudsen
Skrevet den: 27-September-2018 kl. 15:40
Oprindeligt skrevet af jec jec skrev:

Oprindeligt skrevet af Basknudsen Basknudsen skrev:

...
Hej Jens

Super fedt med en udførlig brugsanvisning. Jeg prøver denne løsning.

Ved du om mit online backup-løsning stadig kan tage backup af min Fotos bibliotek?

Uanset hvorledes opsætning af programmet Fotos gøres, vil din TimeMachine backup helt sikkert fungere.

Men jeg kan forstå at du også anvender en eller anden Cloud løsning til backup. Her er spørgsmålet om du tidligere havde hakket af ved: "Kopier emner til Fotos-biblioteket" i Fotos->Indstillinger->Generelt. Hvis det er tilfældet vil denne Cloud backup løsning fungere uændret (om den så fungerer i praksis er et andet spørgsmål.. har du testet det?).

Hvis du ikke tidligere havde hakket af ved: "Kopier emner til Fotos-biblioteket" i Fotos->Indstillinger->Generel. så er det et spørgsmål om den pågældende Cloud backup løsning nu kan lave backup af Fotos-bibliotek-filen. Det har i hvert fald været et problem for nogle backup løsninger pga. denne fils særlige struktur.

Kan du uddybe:
  • Om du tidligere havde hakket af ved: "Kopier emner til Fotos-biblioteket" i Fotos->Indstillinger->Generelt. 
  • Hvad det er for et program du anvender til Cloud backup

Jens
Jeg har lige tjekket, og der er hakket af ved "Kopier emner til Fotos-biblioteket". 

Jeg har ikke testet om det virker. Jeg bruger Jottacloud.


-------------
Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.


Skrevet af: jec
Skrevet den: 27-September-2018 kl. 19:39
Oprindeligt skrevet af Basknudsen Basknudsen skrev:

Oprindeligt skrevet af jec jec skrev:

Oprindeligt skrevet af Basknudsen Basknudsen skrev:

...
Hej Jens

Super fedt med en udførlig brugsanvisning. Jeg prøver denne løsning.

Ved du om mit online backup-løsning stadig kan tage backup af min Fotos bibliotek?

Uanset hvorledes opsætning af programmet Fotos gøres, vil din TimeMachine backup helt sikkert fungere.

Men jeg kan forstå at du også anvender en eller anden Cloud løsning til backup. Her er spørgsmålet om du tidligere havde hakket af ved: "Kopier emner til Fotos-biblioteket" i Fotos->Indstillinger->Generelt. Hvis det er tilfældet vil denne Cloud backup løsning fungere uændret (om den så fungerer i praksis er et andet spørgsmål.. har du testet det?).

Hvis du ikke tidligere havde hakket af ved: "Kopier emner til Fotos-biblioteket" i Fotos->Indstillinger->Generel. så er det et spørgsmål om den pågældende Cloud backup løsning nu kan lave backup af Fotos-bibliotek-filen. Det har i hvert fald været et problem for nogle backup løsninger pga. denne fils særlige struktur.

Kan du uddybe:
  • Om du tidligere havde hakket af ved: "Kopier emner til Fotos-biblioteket" i Fotos->Indstillinger->Generelt. 
  • Hvad det er for et program du anvender til Cloud backup

Jens
Jeg har lige tjekket, og der er hakket af ved "Kopier emner til Fotos-biblioteket". 

Jeg har ikke testet om det virker. Jeg bruger Jottacloud.
At du allerede anvender "Kopier emner til Fotos-biblioteket" betyder så at det ikke ændre sig når du aktiverer iCloud, som beskrevet ovenfor. Og dine backup rutiner vil derfor også være uændrede.

Har ikke selv erfaringer med "Jottacloud", men 'Brixen' har ovenfor et indlæg hvor han bekræfter at det fungerer med "Fotos-bibliotek-filen".

Måske har Apple også ændret på opbygningen af "Fotos-bibliotek-filen". For nogle år siden, i hvert fald da det "iPhotos", kunne der være problemer med nogle backup løsninger, hvor backup-filen ikke umiddelbart kunne anvendes. Det krævedes, at filen havde befundet sig på et OSX filsystem. Det betød at backup til en server med ext4 formateret HD ikke fungerede umiddelbart.

Men, altid en god idé at teste om det rent faktisk fungerer.

Jens



Skrevet af: Basknudsen
Skrevet den: 29-September-2018 kl. 12:12
Ved du om jeg skal have plads til Mac'ens fotobibliotek i iCloud også? Jeg har nemlig kun 200 gb, men har 335 gb billeder på min Mac?

-------------
Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.


Skrevet af: jec
Skrevet den: 29-September-2018 kl. 12:37
Oprindeligt skrevet af Basknudsen Basknudsen skrev:

Ved du om jeg skal have plads til Mac'ens fotobibliotek i iCloud også? Jeg har nemlig kun 200 gb, men har 335 gb billeder på min Mac?

Ja, hvis du vil have hele dit fotobibliotek i iCloud bliver du nok nødt til at opgradere til 2TB.

Men, det er også muligt at have 2 fotobiblioteker på din Mac, hvoraf så det ene er "hovedbiblioteket", som synkroniserer med iCloud, og det andet kun findes lokalt på din Mac.
Kun ét fotobibliotek kan vælges til at synkronisere med iCloud.

Hvis man holder 'alt' nede når man klikker på ikonet for at åbne Fotos, kan man dels oprette nye fotobiblioteker, dels vælge mellem de eksisterende biblioteker.

Næste gang man åbner Fotos, åbnes der med det senest valgte fotobibliotek.

Så hvis du vil begrænse dig til 200 GB, må du inden du enabler iCloud, nok dele din samling op, og så enable iCloud for det bibliotek du vi synkronisere og dele via iCloud (først sikre at det under 200 GB).

Jens




Skrevet af: Lennon
Skrevet den: 29-September-2018 kl. 13:24
Der er meget viden i denne tråd . Så tillader mig lige,at spørge om nogen ved - om det er muligt selv at tilføje billeder i den samling, som Iphone genererer, og kalder " Minder " ? ?

-------------
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm


Skrevet af: Basknudsen
Skrevet den: 29-September-2018 kl. 13:28
Oprindeligt skrevet af jec jec skrev:

Oprindeligt skrevet af Basknudsen Basknudsen skrev:

Ved du om jeg skal have plads til Mac'ens fotobibliotek i iCloud også? Jeg har nemlig kun 200 gb, men har 335 gb billeder på min Mac?

Ja, hvis du vil have hele dit fotobibliotek i iCloud bliver du nok nødt til at opgradere til 2TB.

Men, det er også muligt at have 2 fotobiblioteker på din Mac, hvoraf så det ene er "hovedbiblioteket", som synkroniserer med iCloud, og det andet kun findes lokalt på din Mac.
Kun ét fotobibliotek kan vælges til at synkronisere med iCloud.

Hvis man holder 'alt' nede når man klikker på ikonet for at åbne Fotos, kan man dels oprette nye fotobiblioteker, dels vælge mellem de eksisterende biblioteker.

Næste gang man åbner Fotos, åbnes der med det senest valgte fotobibliotek.

Så hvis du vil begrænse dig til 200 GB, må du inden du enabler iCloud, nok dele din samling op, og så enable iCloud for det bibliotek du vi synkronisere og dele via iCloud (først sikre at det under 200 GB).

Jens


Men kan jeg ikke nøjes med, at det er min iPhones billeder der ryger i iCloud og min Mac bare kan se dem, men jeg ikke behøver at se min Mac's billeder på min iPhone? 


-------------
Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.


Skrevet af: jec
Skrevet den: 29-September-2018 kl. 15:17
Oprindeligt skrevet af Basknudsen Basknudsen skrev:

......
Men kan jeg ikke nøjes med, at det er min iPhones billeder der ryger i iCloud og min Mac bare kan se dem, men jeg ikke behøver at se min Mac's billeder på min iPhone? 
Det mener jeg ikke er en mulighed med et enkelt fotobibliotek. Det er 100% synkroniseret.

Men... du kan:
  1. Enable iCloud på din iPhone, og vælge "Optimer iPhone-lagrning.
  2. Originalversionen af billederne blive så overført fra iPhone til iCloud.
  3. Oprette en nyt (tomt) Fotobibliotek på din Mac, og enable iCloud for dette.
  4. Redigeret, tilføjet: Husk at vælge "Hent originaler til denne Mac" (af hensyn til dine backups)
  5. Så vil du i dette Fotobibliotek kunne se de billeder du har på på din iPhone.
Så kan du, som jeg beskrev, nemt skifte mellem dit oprindelige fotobibliotek, og dit nye iCloud fotobibliotek.

Hvis du så har nogle billeder i dit oprindelige Fotobibliotek, som du ønsker at kunne se på din iPhone, må du exportere disse til en mappe på din Mac, skifte til iCloud biblioteket, og så importere dem hertil, så de også kan ses på din iPhone.

Jens



Skrevet af: jec
Skrevet den: 29-September-2018 kl. 15:44
Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

Der er meget viden i denne tråd . Så tillader mig lige,at spørge om nogen ved - om det er muligt selv at tilføje billeder i den samling, som Iphone genererer, og kalder " Minder " ? ?

Så vidt jeg kan se, kan man ikke tilføje ekstra billeder til automatisk genererede "Minder". Man kan dog slette udvalgt billeder herfra.

Derimod kan man selv oprette Minder på iPhone:
  1. Åbn Fotos
  2. Klik "Album" i bunden
  3. Åbn et eksisterende album (eller lav en nyt album med udvalgte billeder).
  4. I det åbne album, klik på pilen øverst til højre for album-titlen.
  5. Klik øverst til højre på det runde blå ikon.
  6. Vælg "Føj til Minder"

Tilføjet:
På tilsvarende vis kan man oprette "minder" fra 'År' og 'samlinger'
  1. Ann Fotos"
  2. klik "Fotos" i bunden
  3. klik på pilen til højre for dato og eller sted (over den ønske gruppe billeder)
  4. Klik øverst til højre på det runde blå ikon.
  5. Vælg "Føj til Minder"
Jens


Skrevet af: Lennon
Skrevet den: 29-September-2018 kl. 18:56
Jec_ Tak, det skal prøves . . 

Når jeg selv laver albums til fremvisning , så er det endnu ikke lykkedes mig, at tilføje baggrundsmusik . Er der også et trick . . ? 


-------------
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm


Skrevet af: Basknudsen
Skrevet den: 29-September-2018 kl. 19:34
Oprindeligt skrevet af jec jec skrev:

Oprindeligt skrevet af Basknudsen Basknudsen skrev:

......
Men kan jeg ikke nøjes med, at det er min iPhones billeder der ryger i iCloud og min Mac bare kan se dem, men jeg ikke behøver at se min Mac's billeder på min iPhone? 
Det mener jeg ikke er en mulighed med et enkelt fotobibliotek. Det er 100% synkroniseret.

Men... du kan:
  1. Enable iCloud på din iPhone, og vælge "Optimer iPhone-lagrning.
  2. Originalversionen af billederne blive så overført fra iPhone til iCloud.
  3. Oprette en nyt (tomt) Fotobibliotek på din Mac, og enable iCloud for dette.
  4. Redigeret, tilføjet: Husk at vælge "Hent originaler til denne Mac" (af hensyn til dine backups)
  5. Så vil du i dette Fotobibliotek kunne se de billeder du har på på din iPhone.
Så kan du, som jeg beskrev, nemt skifte mellem dit oprindelige fotobibliotek, og dit nye iCloud fotobibliotek.

Hvis du så har nogle billeder i dit oprindelige Fotobibliotek, som du ønsker at kunne se på din iPhone, må du exportere disse til en mappe på din Mac, skifte til iCloud biblioteket, og så importere dem hertil, så de også kan ses på din iPhone.

Jens

Ok, men  kan jeg også nemt flytte billeder fra mit iCloud bibliotek til mac'en?


-------------
Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.


Skrevet af: jec
Skrevet den: 30-September-2018 kl. 13:35
Oprindeligt skrevet af Basknudsen Basknudsen skrev:

.......
Ok, men  kan jeg også nemt flytte billeder fra mit iCloud bibliotek til mac'en?
Med ovennævnt indstillinger vil alle dine iCloud billeder (i original opløsning) altid være på din Mac, samlet i den Fotos-bibliotek-fil, som er blevet oprettet.

Hvis du have billederne ud herfra som diskrete billed-filer, kan du enten klikke og trække dem til skrivebordet eller en anden mappe. Eller du kan vælge en antal billeder og benytte Arkiv->Eksporter til at overføre disse billeder til en mappe (enten som original-udgave eller den redigeret udgave).

Herefter kan disse billeder så importeres i et andet Foto-bibliotek, efter at Fotos er blevet genåbnet med dette, som beskrevet tidligere.

Jens


Skrevet af: Basknudsen
Skrevet den: 05-Oktober-2018 kl. 10:43
Det tager ret lang tid at flytte min Mac's billeder til iCloud. Den har stået siden i søndags og er ikke halvvejs. 

Kan jeg flytte billederne fra min tlf. imens eller skal jeg vente til Mac'en er færdig?


-------------
Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.


Skrevet af: jec
Skrevet den: 05-Oktober-2018 kl. 10:50
Oprindeligt skrevet af Basknudsen Basknudsen skrev:

Det tager ret lang tid at flytte min Mac's billeder til iCloud. Den har stået siden i søndags og er ikke halvvejs. 

Kan jeg flytte billederne fra min tlf. imens eller skal jeg vente til Mac'en er færdig?

Som jeg forstod på dig, ville der ikke være plads til dit fotobibliotek i iCloud.
Ideen var derfor:
  1. At overføre billeder fra iPhone til iCloud (med optimering på iPhone)
  2. Herefter oprette et nyt fotobibliotek på Mac, og synkronisere dette med iCloud
Så ville du have alle din iPhone billeder i iCloud, synkroniseret med det nye fotobibliotek på din Mac.

Det oprindelige fotobibliotek ville så fortsat kun være på din Mac, og ikke i iCloud.

Jens


Skrevet af: Basknudsen
Skrevet den: 05-Oktober-2018 kl. 11:29
Ja, men har jeg så ikke to forskellige biblioteker kørende?

Jeg har købt 2TB plads i iCloud og er pt. ved at flytte mine billeder fra min Mac.


-------------
Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.


Skrevet af: jec
Skrevet den: 05-Oktober-2018 kl. 12:09
Oprindeligt skrevet af Basknudsen Basknudsen skrev:

Ja, men har jeg så ikke to forskellige biblioteker kørende?

Jeg har købt 2TB plads i iCloud og er pt. ved at flytte mine billeder fra min Mac.

OK, hvis du har opgraderet til 2TB iCloud, så er forudsætningerne jo ganske anderledes. Mine anbefalinger (med 2 fotobiblioteker) gik jo netop på hvordan du kunne sætte det hele op når du 'kun' have 200 GB iCloud.

Med 2TB, kan du blot fortsætte, som du er i gang med, dvs. at tålmodigt vente på at alle dine billeder fra dit Mac fotobibliotek bliver uploaded til iCloud.
Du kan da sikkert også lade din iPhone starte med at uploade til iCloud, men du kunne også vente til dit Mac bibliotek er på plads i iCloud.

Jens


Skrevet af: Basknudsen
Skrevet den: 11-Oktober-2018 kl. 12:32
Oprindeligt skrevet af jec jec skrev:

Oprindeligt skrevet af Basknudsen Basknudsen skrev:

Ja, men har jeg så ikke to forskellige biblioteker kørende?

Jeg har købt 2TB plads i iCloud og er pt. ved at flytte mine billeder fra min Mac.

OK, hvis du har opgraderet til 2TB iCloud, så er forudsætningerne jo ganske anderledes. Mine anbefalinger (med 2 fotobiblioteker) gik jo netop på hvordan du kunne sætte det hele op når du 'kun' have 200 GB iCloud.

Med 2TB, kan du blot fortsætte, som du er i gang med, dvs. at tålmodigt vente på at alle dine billeder fra dit Mac fotobibliotek bliver uploaded til iCloud.
Du kan da sikkert også lade din iPhone starte med at uploade til iCloud, men du kunne også vente til dit Mac bibliotek er på plads i iCloud.

Jens
Jeg synes godt nok jeg skal være meget tålmodig. Den har kørt siden sidste søndag og den har flyttet fra ca. 65000 til ca. 26000. Kan man ikke speede processen lidt op?


-------------
Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.


Skrevet af: jec
Skrevet den: 11-Oktober-2018 kl. 12:39
Oprindeligt skrevet af Basknudsen Basknudsen skrev:

.....
Jeg synes godt nok jeg skal være meget tålmodig. Den har kørt siden sidste søndag og den har flyttet fra ca. 65000 til ca. 26000. Kan man ikke speede processen lidt op?
Det afhænger jo bl.a. af den upload-hastighed du har, som igen afhænger af den internetforbindelse du har fra din udbyder, og den hastighed der kan etableres fra din Mac til routeren.
Hvis du har langsom wifi mellem din Mac og routeren, kan du forsøge at forbinde Mac til router med netværkskabel, og fravælge wifi på Mac'en.

Jens


Skrevet af: Basknudsen
Skrevet den: 11-Oktober-2018 kl. 13:32
Oprindeligt skrevet af jec jec skrev:

Oprindeligt skrevet af Basknudsen Basknudsen skrev:

.....
Jeg synes godt nok jeg skal være meget tålmodig. Den har kørt siden sidste søndag og den har flyttet fra ca. 65000 til ca. 26000. Kan man ikke speede processen lidt op?
Det afhænger jo bl.a. af den upload-hastighed du har, som igen afhænger af den internetforbindelse du har fra din udbyder, og den hastighed der kan etableres fra din Mac til routeren.
Hvis du har langsom wifi mellem din Mac og routeren, kan du forsøge at forbinde Mac til router med netværkskabel, og fravælge wifi på Mac'en.

Jens
Jeg har 55/50. Det er kablet.


-------------
Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.


Skrevet af: Basknudsen
Skrevet den: 25-Oktober-2018 kl. 21:29
Så blev Mac endelig færdig med at flytte billeder til iCloud.

Jeg var derefter inde og slå iCloud på telefonen til. Den er get fra at have brugt 63,8 GB ud af 64 GB til 21 GB ud af 64 GB. Alligevel melder den at der er for lidt plads på iPhone, og i Fotos er der 6600 billeder den ikke kan flytte pga. for lidt plads. 

Den vil heller ikke hente nyeste opdatering, den skriver jeg skal slette apps for at få plads.

Hvorfor gør den det?


-------------
Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.


Skrevet af: Flemming Larsen
Skrevet den: 25-Oktober-2018 kl. 21:36
Oprindeligt skrevet af Basknudsen Basknudsen skrev:

Så blev Mac endelig færdig med at flytte billeder til iCloud.

Jeg var derefter inde og slå iCloud på telefonen til. Den er get fra at have brugt 63,8 GB ud af 64 GB til 21 GB ud af 64 GB. Alligevel melder den at der er for lidt plads på iPhone, og i Fotos er der 6600 billeder den ikke kan flytte pga. for lidt plads. 

Den vil heller ikke hente nyeste opdatering, den skriver jeg skal slette apps for at få plads.

Hvorfor gør den det?
De billeder du har slettet, har du også slettet dem i nyligt slettede? Der er en mappe, som gemmer slettede i 30 dage. Hvis nu du har sletter dem ved en fejl


-------------
Mvh
Flemming Larsen


Skrevet af: Basknudsen
Skrevet den: 25-Oktober-2018 kl. 21:54
Jeg har ikke slettet noget, men overført billeder fra tlf. til iCloud og optimeret lagring.

-------------
Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.


Skrevet af: jec
Skrevet den: 25-Oktober-2018 kl. 22:00
Prøv at en ‘soft-reset’ af din iPhone for at se om den rydder op i memory.

Det er så også muligt at den uanset optimering ikke kan gå plads til de mange billeder.

Jens


Skrevet af: Basknudsen
Skrevet den: 25-Oktober-2018 kl. 22:07
Hvad er soft reset?

Hvorfor er der ikke plads når den skriver at der er over 42 GB plads?


-------------
Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.


Skrevet af: jec
Skrevet den: 25-Oktober-2018 kl. 22:11
Oprindeligt skrevet af Basknudsen Basknudsen skrev:

Hvad er soft reset?

Hvorfor er der ikke plads når den skriver at der er over 42 GB plads?
Hvilken model iPhone har du og hvilken iOS version er installeret?

Jens


Skrevet af: Basknudsen
Skrevet den: 25-Oktober-2018 kl. 22:17
6S og 12.0

-------------
Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.


Skrevet af: jec
Skrevet den: 25-Oktober-2018 kl. 22:22

Perform a Soft Reset

  1. Press and hold the Power/Sleep/Wakebutton and Home button together at the same time.
  2. Keep both buttons held down for 10 seconds.
  3. Do not release the Power/Sleep/Wakebutton and Home button until the home screen flashes and the Apple logo appears.


Skrevet af: Basknudsen
Skrevet den: 25-Oktober-2018 kl. 22:27
Tak den er i gang med at flytte billederne nu.

Den melder heller ikke om plads problemer.


-------------
Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.


Skrevet af: jec
Skrevet den: 25-Oktober-2018 kl. 22:58
Oprindeligt skrevet af Basknudsen Basknudsen skrev:

Tak den er i gang med at flytte billederne nu.

Den melder heller ikke om plads problemer.
Godt!
Lad os høre om alle billeder kommer over på iPhone, hvor mange billeder og hvad de fylder. 

Jens


Skrevet af: Basknudsen
Skrevet den: 07-November-2018 kl. 21:59
Hej igen,

Alle billeder kom over, og der er brugt 27,8 GB ud af 64 GB på min tlf.


-------------
Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.


Skrevet af: jec
Skrevet den: 07-November-2018 kl. 22:58
Oprindeligt skrevet af Basknudsen Basknudsen skrev:

Hej igen,

Alle billeder kom over, og der er brugt 27,8 GB ud af 64 GB på min tlf.
Det ser jo fornuftigt ud. 


Skrevet af: Basknudsen
Skrevet den: 08-November-2018 kl. 06:38
Ja, det er super. 

-------------
Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.


Skrevet af: orm08
Skrevet den: 08-November-2018 kl. 07:23
Jeg bruger PhotoSync app

Tidligere til min Nas, men nu direkte til OneDrive (som jeg har med Office365) - Virker perfekt

Kan også bruges med Mac, Pc, Dropbox og meget mere

Koster lidt, men er det værd

https://www.photosync-app.com/photosync/en/home.html" rel="nofollow - https://www.photosync-app.com/photosync/en/home.html


Skrevet af: dynrambo
Skrevet den: 08-November-2018 kl. 20:08
Jeg bruger Google Photos. Appen overfører automatisk billederne fra telefonen, og hvis jeg skal bruge plads på telefonen, så kan jeg meget nemt gå ind og slette de billeder fra telefonen, som der allerede er taget backup af (Google Photos appen tilbyder at gøre det - det er virkelig nemt).

I starten betalte jeg for hundredevis af GB således jeg kunne tage backup i fuld opløsning, men efter utallige år hvor jeg ikke havde printet ét eneste billede større en 9x11, så er jeg skiftet over til den gratis løsning. Ulempen er at de nedskalerer billedet, men hey - det er ikke noget problem når jeg alligevel ikke printer ud i store størrelser


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 08-November-2018 kl. 20:26
Oprindeligt skrevet af thxtex thxtex skrev:

Billeder på telefonen bliver syncet over på Flickr. De giver 1TB gratis til billeder. Flickr fungerer meget godt med billeder men ikke med videoer.
Men når jeg lige får tid skal igang med at organisere dem på min FreeNas box.

BEMÆRK VENLIGST!!! Angående Flickr!!! Nye ændringer på vej, for gratis-brugere. KUN 1.000 billeder må man have liggende som gratisbruger på Flickr. ALT over 1.000 billeder vil blive slettet. Se mere her: 
http://www.flickr.com/lookingahead" rel="nofollow - https://www.flickr.com/lookingahead  


Skrevet af: Clarksonxjn
Skrevet den: 29-August-2020 kl. 14:48
så synkroniserer vi den, og alt skal være som det var på den gamle, hvis du overførte alt til iceloud.

-------------
my life my rules


Skrevet af: MicMurrael
Skrevet den: 30-August-2020 kl. 17:15
tak


Skrevet af: MicMurrael
Skrevet den: 30-August-2020 kl. 22:14
Jeg har altid haft dårlige billeder. Jeg begyndte at søge i foraene efter, hvad der kunne være grunden, og til sidst faldt jeg over https://hvordanmanabnerenfil.com/extension/aae" rel="nofollow - https://hvordanmanabnerenfil.com/extension/aae sørg for at programmet bliver opdateret. Nogle gange introducerer programmeludviklere nye formater i stedet for dem, der allerede er understøttet, sammen med nye versioner af deres programmer. Dette kan være en af grundene til, at AAE-filer ikke er kompatible med Æblebilleder. Den seneste udgave af Apple Photos skal understøtte alle filformater, der er kompatible med ældre versioner af programmellet.


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 30-August-2020 kl. 22:34
Oprindeligt skrevet af MicMurrael MicMurrael skrev:

Jeg har altid haft dårlige billeder. Jeg begyndte at søge i foraene efter, hvad der kunne være grunden, og til sidst faldt jeg over https://hvordanmanabnerenfil.com/extension/aae" rel="nofollow - https://hvordanmanabnerenfil.com/extension/aae sørg for at programmet bliver opdateret. Nogle gange introducerer programmeludviklere nye formater i stedet for dem, der allerede er understøttet, sammen med nye versioner af deres programmer. Dette kan være en af grundene til, at AAE-filer ikke er kompatible med Æblebilleder. Den seneste udgave af Apple Photos skal understøtte alle filformater, der er kompatible med ældre versioner af programmellet.

Velkommen til forummet! Men, jeg tror, du er havnet i en forkert tråd... Denne handler om hvor/hvordan, man opbevarer sine billeder - enten hjemme, på USB-pinde, eksterne harddiske, eller online-drev - gratis eller betalte... Måske, du skulle kopiere teksten fra dit indlæg over i et nyt indlæg, som du opretter? Blot et forslag...

Men ja... Overskriften på tråden er MÅSKE lidt misvisende... Big smile


-------------
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock


Skrevet af: kenneth85
Skrevet den: 31-August-2020 kl. 08:02
Oprindeligt skrevet af jec jec skrev:

På iPhone
"iCloud-fotos" slået til
"Optimer iPhone-lagring" slået til
Det betyder at fotos fylder ca. 1/3 i forhold til fuld opløsning. I det øjeblik man vil se eller redigere et billede, hentes automatisk den ukomprimerede version.

Ikke helt korrekt. 

Fotos fylder ikke 1/3 del. Det den gør er at den kun opbevare miniature billedet så du kan scrolle igennem dine billeder. I det økeblik du så klikker på et ældre billede så hentes den fulde version. 

på min iCloud fylder billeder og video 205GB men på min telefon fylder de kun omkring 12GB. 

Når du tager et billede og Optimer iPhone-lagring er slået til på telefonen så opbevare den billedet/videoen i fyld opløsning på din telefon i en vis periode. Jeg ved ikke helt om det er de sidste X antal billeder den lader ligge eller om der er tale om dage. Men pointen er at de billeder du har taget for nylig forbliver på din mobil i fuld opløsning og så ryder den op løbende og overføre dem til iCloud.

HUSK: Du skal tilkøbe iCloud de 5GB man får gratis er ganske enkelt ikke nok.
Tilgengæld koster iCloud ikke meget. Jeg giver 75kr pr måned for 2TB som jeg deler med min familie. 


-------------
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.


Skrevet af: kenneth85
Skrevet den: 31-August-2020 kl. 08:04
Oprindeligt skrevet af jec jec skrev:

I "Fotos" arbejdes der med "Albums", hvor du kan gruppere billeder.
Tilføjer du nogle billeder til et album, bliver de hverken flyttet eller kopieret, da der blot er tale om "links" til de pågældende billeder.

Det betyder så også:
  • At et billede kan indgå i flere album
  • Fjernes et billede fra ét album vil det fortsat være i "Fotografier" og i evt. andre albums.
  • Redigeres et billede (beskæring, kontrast osv.) vil den nye version vises i alle albums
  • Slettes et billede fra "Fotografier", slettes det også fra de album hvor det var tilføjet

Vær dog opmærksom på hvis du sletter et billede i et smartAlbum så bliver det OGSÅ slettet fra Fotografier!


-------------
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.


Skrevet af: kenneth85
Skrevet den: 31-August-2020 kl. 08:15
Hov havde ikke spottet at dette var en 2 år gammel tråd hehe :)

-------------
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.



Print side | Luk vindue