Print side | Luk vindue

Mit første år med OLED

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: OLED TV
Forumbeskrivelse: Forum for OLED TV
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=156378
Udskrevet den: 29-April-2024 kl. 00:50


Emne: Mit første år med OLED
Skrevet af: Hother
Emne: Mit første år med OLED
Skrevet den: 23-September-2018 kl. 13:05
De af jer som har "kendt" mig gennem flere år her på siden ved, at jeg har skiftet TV stort set hvert eneste år. Bare ikke i år.




Det er nu næsten et år siden jeg købte mit nuværende Panasonic 65EZ1000E. Jeg har skam tænkt på om jeg skulle skifte til et nyt TV, men med tanke på hvor glad jeg er for mit nuværende, så vil jeg have svært ved at slippe mit TV. Jeg ved hvad jeg har (for mig det bedste), jeg ved ikke hvad jeg får. Alt virker som det skal, og billedet er aldeles pragtfuldt. Når jeg en sjælden gang har været ude og studere et muligt nyt TV - nix, hvorfor i alverden skulle jeg dog skifte TV.  Mit TV skulle meget gerne snart modtage en firmware update til HDR10+. Desuden mener jeg at forbedringerne på de nye 2018 OLED TV nærmest er minimale. Hvis der en dag kommer et OLED, hvor risikoen for burn-in er væsentlig minimeret, ja - så står jeg nok i køen til et nyt TV.

Mit TV er kalibreret i alle ender og kanter. Jeg kan helt bestemt anbefale en kalibrering, for seeroplevelsen bliver væsentlig forbedret. Der sker jo også det, at farverne på et nyt OLED "skrider" en del den første tid det er i brug. Det er afgjort min erfaring.



Altså, intet nyt TV i 2018, så skulle der jo være besparelser på AV budget - men nej. I det tidlige forår begyndte jeg at kigge mig om efter en soundbar. Lyden på mit TV er fremragende til det daglige brug, meeeen en smule mere  saft og kraft til en film ville ikke være af vejen. Efter længere tids søgen endt jeg med valget af en Sony ST-HT5000. Sony systemet, med en glimrende lille subwoofer, er et ATMOS system, men glem alt om ATMOS i det mindste i mit rum. Men saften og kraften til mit brug er glimrende, og der kan da høres lidt surround effekt fra tid til anden. Og byggekvaliteten er forrygende i velforarbejdet aluminium.



Min Blu-ray afspiller var efterhånden blevet et par år gammel, så måske skulle jeg begynde at se hvad der var sket i den verden. Min plan for udskiftning var egentlig købet af den kommende topmodel Panasonic DP-UB9000, en temmelig kostbar sag. Efter en del mere søgen endte jeg med et køb af Panasonic DP-UB820, så min glimrende "Gamle" UB900 stod så til udskiftning. Både UB820 og UB9000 har samme billed chip (HCX). Med UB820 kunne jeg få afprøvet om HDR Optimizer fungerede som jeg gerne ville have, og det samme gælder for systemet med valg af et passende "Nit optimerings system". Det system betyder at hvis man har et TV er ikke kan klare meget høje leverancer af Nits (som f.eks. OLED), så kan man på BD afspilleren vælge et lavere "Nit niveau". Dermed skal TV´ets billede processor arbejde noget mindre.  Og jeg mener at begge de nævnte systemer fungere.


Efter at have testet på min nye afspiller, og konstateret at det var en pokkers fin afspiller, så begyndte storesøster DP-UB9000 alligevel igen at rumstere hos mig. Rent praktisk på de fleste funktions områder var der ikke rigtig nogen grund til at skifte til storesøsteren. Mit skifte og bestillingen af UB9000 er næsten rent gejl og ejerglæde. Denne afspiller har bare en byggekvalitet som jeg ikke kan stå for - derfor. Jeg håber at modtage min UB9000 i den kommende  uge.

Jamen det hele lagt sammen, så fik jeg sørme også brugt ret mange penge på AV-udstyr i 2018 alligevelBig smile


-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.



Svar:
Skrevet af: javilha
Skrevet den: 23-September-2018 kl. 14:07
Oled, er jo udmærket at erstatte et Plasma tv med. Men så er der jo det med 4K. Denne mulige opløsning på tv'et, gør at normal flow tv vel ser rædselsfult ud. Man køber vel kun et sådan tv med denne opløsning, hvis man udelukkende ser materiale i 4K. Kan man overhovedet på Oled i typisk full HD? Så kunne jeg da være interesseret på et senere tidspunkt, men et 4K.....nej tak.....indtil videre. Nu er det selvfølgelig op til dig, hvad du bruger dine penge på, men alligevel....er det ikke lidt voldsomt at skifte tv hvert år. Det svarer vel til at købe ny smartbørge hver uge. Hvad får du mon ud af det?

-------------
Snell A/ll*Acurus A150/RL11/P10*DAC 10*Vincent CD 400*Thorens TD321/Helius Aurum/Benz Gold*Polypush vacuum sug*AKG 280 Parabolic*Argon HA1*Sony DVD*Onkyo T404*Panasonic Plasma* P. Körner EL filter*


Skrevet af: Pede8000
Skrevet den: 23-September-2018 kl. 14:31
Altså 1080i tv-materiale ser ganske godt ud på et OLED 4k. 
Det er jo en rigtig nem proces for billedechippen i de moderne tv.

Mine 1080p Blu Ray har absolut fået nyt liv, og jeg fortryder ikke mit skifte fra Panasonic Plasma til OLED et sekund.


-------------
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3



Skrevet af: Bromberg5
Skrevet den: 23-September-2018 kl. 14:36
Oprindeligt skrevet af javilha javilha skrev:

Oled, er jo udmærket at erstatte et Plasma tv med. Men så er der jo det med 4K. Denne mulige opløsning på tv'et, gør at normal flow tv vel ser rædselsfult ud. Man køber vel kun et sådan tv med denne opløsning, hvis man udelukkende ser materiale i 4K. Kan man overhovedet på Oled i typisk full HD? Så kunne jeg da være interesseret på et senere tidspunkt, men et 4K.....nej tak.....indtil videre. Nu er det selvfølgelig op til dig, hvad du bruger dine penge på, men alligevel....er det ikke lidt voldsomt at skifte tv hvert år. Det svarer vel til at købe ny smartbørge hver uge. Hvad får du mon ud af det?
Tænker du skal kigge på 4k tv engang til - det lyder nonsens det der og hvad man får ud af at skifte smartbørge hvert år er vel op til den enkelte;).
Som hother skriver drejer det sig om ejerskab og bare begejstring for gear - der kan man godt få noget ud af hyppig udskiftning


Skrevet af: Hother
Skrevet den: 23-September-2018 kl. 15:37
Oprindeligt skrevet af javilha javilha skrev:

Oled, er jo udmærket at erstatte et Plasma tv med. Men så er der jo det med 4K. Denne mulige opløsning på tv'et, gør at normal flow tv vel ser rædselsfult ud. Man køber vel kun et sådan tv med denne opløsning, hvis man udelukkende ser materiale i 4K. Kan man overhovedet på Oled i typisk full HD? Så kunne jeg da være interesseret på et senere tidspunkt, men et 4K.....nej tak.....indtil videre. Nu er det selvfølgelig op til dig, hvad du bruger dine penge på, men alligevel....er det ikke lidt voldsomt at skifte tv hvert år. Det svarer vel til at købe ny smartbørge hver uge. Hvad får du mon ud af det?
Jeg ser at Pede800 og Bromberg  5 har svaret dig helt som jeg selv ville have gjort. Jeg er dog meget taknemmelig for, at jeg selv må bestemme hvad jeg bruger mine penge til. 


-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: Supergris
Skrevet den: 23-September-2018 kl. 18:22
Oprindeligt skrevet af javilha javilha skrev:

Oled, er jo udmærket at erstatte et Plasma tv med. Men så er der jo det med 4K. Denne mulige opløsning på tv'et, gør at normal flow tv vel ser rædselsfult ud. Man køber vel kun et sådan tv med denne opløsning, hvis man udelukkende ser materiale i 4K. Kan man overhovedet på Oled i typisk full HD? Så kunne jeg da være interesseret på et senere tidspunkt, men et 4K.....nej tak.....indtil videre. 

Det lyder til, du mangler at få fingeren på pulsen igen, når det drejer sig om hvad der rører sig indenfor TV-verdenen!
Hvis du ikke ønsker 4K i et evt. nyt TV, så skal du kigge godt efter i krogene, da det efterhånden er svært at opdrive ét, der ikke er 4K!
OLED er i øjeblikket den teknologi, hvor du får det bedste billede, så det er ikke blot udmærket til at erstatte et plasma-TV, men for mange den eneste vej at gå, hvis der ikke er et budget, der skal holdes.
Jeg har endnu til gode at se et OLED, hvor flow TV ser rædselsfuldt ud, da der jo er tale om en simpel upscaling.
Nogle af de billigere LED-TV, er udstyret med en billig billedmotor, og derfor gør de ikke altid arbejdet lige godt, men da OLED tilhører topmodellerne indenfor de forskellige fabrikanter, er det ikke her, de har sparet.
LG laver en OLED-model, der ikke har 4K, men den er prissat på næsten samme niveau, som 4K-modellerne, så det giver ingen mening at købe denne, med mindre man på forhånd ved, den aldrig vil blive fodret med et 4K-signal.
Den største forbedring ved 4K er ikke opløsningen, men muligheden for HDR og større farvedybde, som i øjeblikket ikke er slået igennem, når vi snakker flow TV, men er her allerede, når vi snakker streaming eller UHD-skiver.
Jeg ser desuden flow-TV blive skubbet længere og længere bagud, efterhånden som der dukker flere og flere muligheder op, hvor folk selv kan bestemme, hvad de vil se, hvornår, og så i en kvalitet, der er langt foran, hvad flow TV kan tilbyde i øjeblikket...

Hother, jeg tror godt du selv er bevidst om, de penge du smider efter dit grej, ikke altid er lige fornuftigt givet ud, men sådan er det, når man har en hobby, hvor ejerfornemmelsen er svær at sætte pris på...  :)



Skrevet af: Hother
Skrevet den: 23-September-2018 kl. 18:48
Oprindeligt skrevet af Supergris Supergris skrev:

Oprindeligt skrevet af javilha javilha skrev:

Oled, er jo udmærket at erstatte et Plasma tv med. Men så er der jo det med 4K. Denne mulige opløsning på tv'et, gør at normal flow tv vel ser rædselsfult ud. Man køber vel kun et sådan tv med denne opløsning, hvis man udelukkende ser materiale i 4K. Kan man overhovedet på Oled i typisk full HD? Så kunne jeg da være interesseret på et senere tidspunkt, men et 4K.....nej tak.....indtil videre. 


Hother, jeg tror godt du selv er bevidst om, de penge du smider efter dit grej, ikke altid er lige fornuftigt givet ud, men sådan er det, når man har en hobby, hvor ejerfornemmelsen er svær at sætte pris på...  :)

Jo såmænd. Men omvendt, så bruger jeg ikke så mange penge på ting, som andre gør. Min mobil tlf., er en iPhone 4S, jeg kan ikke rejse ret meget pga. sygdom, og sådan er der mange ting som jeg ikke bruger penge på. Og æh... jeg skammer mig ikke, jeg har det spændende, efter 50 år på arbejdsmarkedet.


-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: javilha
Skrevet den: 23-September-2018 kl. 19:19
Det er kun den årlige udskiftning af tv, der undrer mig lidt, ikke prisen på det tv, du vælger. Brugte du fx 90000kr på et Oled tv og beholdte det i flere år, kunne jeg forstå det, men det er det med at købe nyt hvert år. Det kan ikke være billigt at være første gangs køber, og det må da røre dig en del, at se din nyerhvervelse sælges pænt nedsat senere hen og så er dee jo tabet i at du skal af med det nye gamle tv. Jeg ser kun almindelig tv og dvd, så vil da helst have et full HD Oled, så dette ser pænere ud. Kan ikke forestille mig, det er rent og pænt skalleret fra 720p til 4K. Men det afhænger jo selvfølgelig af øjnene, der ser.

-------------
Snell A/ll*Acurus A150/RL11/P10*DAC 10*Vincent CD 400*Thorens TD321/Helius Aurum/Benz Gold*Polypush vacuum sug*AKG 280 Parabolic*Argon HA1*Sony DVD*Onkyo T404*Panasonic Plasma* P. Körner EL filter*


Skrevet af: Pede8000
Skrevet den: 23-September-2018 kl. 19:30
Oprindeligt skrevet af javilha javilha skrev:

Det er kun den årlige udskiftning af tv, der undrer mig lidt, ikke prisen på det tv, du vælger. Brugte du fx 90000kr på et Oled tv og beholdte det i flere år, kunne jeg forstå det, men det er det med at købe nyt hvert år. Det kan ikke være billigt at være første gangs køber, og det må da røre dig en del, at se din nyerhvervelse sælges pænt nedsat senere hen og så er dee jo tabet i at du skal af med det nye gamle tv. Jeg ser kun almindelig tv og dvd, så vil da helst have et full HD Oled, så dette ser pænere ud. Kan ikke forestille mig, det er rent og pænt skalleret fra 720p til 4K. Men det afhænger jo selvfølgelig af øjnene, der ser.

Det giver ikke rigtigt mening, det er ikke noget problem at konvertere 720p til 4K.
Det er nøjagtig samme øvelse som at konvertere 720p til 1080p. Smile

.... og det har IKKE noget med øjnene, der ser, at gøre.


-------------
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3



Skrevet af: Hother
Skrevet den: 23-September-2018 kl. 19:50
Oprindeligt skrevet af javilha javilha skrev:

Det er kun den årlige udskiftning af tv, der undrer mig lidt, ikke prisen på det tv, du vælger. Brugte du fx 90000kr på et Oled tv og beholdte det i flere år, kunne jeg forstå det, men det er det med at købe nyt hvert år. Det kan ikke være billigt at være første gangs køber, og det må da røre dig en del, at se din nyerhvervelse sælges pænt nedsat senere hen og så er dee jo tabet i at du skal af med det nye gamle tv. Jeg ser kun almindelig tv og dvd, så vil da helst have et full HD Oled, så dette ser pænere ud. Kan ikke forestille mig, det er rent og pænt skalleret fra 720p til 4K. Men det afhænger jo selvfølgelig af øjnene, der ser.

Jeg kan vel ikke tillade mig at kalde mig  en bilnørd, for jeg kender ikke alle de fancy ord som kendetegner en rigtig nørd. Men jeg kan minsandten godt kende forskel på et mindre godt billede - og et aldeles fremragende billede. Når jeg har skiftet TV så ofte, så skyldes interessen for udviklingen af billedet fra år til år. Ikke alle år har givet de store forandringer, men nok til at det er værd at "Udforske".

Jeg er nok den typiske førstegangskøber. Men jo vist taber jeg penge hver gang, omvendt så ved jeg at jeg videre giver nogle glimrende produkter til den næste køber.

Du tager temmelig meget fejl omkring billedekvaliteten og OLED på 4K TV. Men indrømmet HDR er ikke mit første valg (det skyldes at HDR ofte er meget lysstærkt, og det kan mine øjne ikke klare), men der er ret mange udgivelser i rent 4K, og det kan være så inderligt brillant.Smile


-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: henriksommer
Skrevet den: 23-September-2018 kl. 20:09
Nu købte jeg Hothers et år gamle 55CX800, og jeg mødte en mand der virkelig BRÆNDTE for billedkvalitet.
Mener han gik op i 65CX800 da jeg overtog hans gamle, pga han ville have større billede.
Han pakkede det ned så det stod som det kom fra fabrikken af, og var næsten lige før han kyssede tvet farvel inden han lukkede kassen.
Jeg kunne se på Hother at han havde været GLAD for tvet, og det kun var pga han ønskede større tv at han skiftede ;)
Fortryder aldrig at jeg købte tvet, og selv idag når jeg er forbi nye tv i diverse butikker, så kan jeg ikke personligt se nogen grund til at opgradere endnu.(måske til større i samme model) ;) 

-------------
Philips 65" 754 Oled
Panasonic 55" CX800E
Nvidia Shield Android Tv


Skrevet af: javilha
Skrevet den: 23-September-2018 kl. 20:10
Så længe man benytter rigtig 4K materiale, så vil det være fantastisk flot, det er vi helt enige om. Men den del, er jeg ligeglad med indtil videre.Lige nu, er det bare almindelig tv og dvd, jeg benytter. Hvis dvd materialet er af høj kvalitet, vil det opskaleret til full hd, se godt ud, men dårligt ditto vil ikke se så pænt ud og det er her, jeg ikke kan se sådan materiale opskaleret til 4K, men bluray materiale tror jeg vil være ok. Jeg har ligesom dig, en fin ide om, hvad der er er flot billede og ikke er. Man kan ikke bedømme noget som helst hos en forhandler, de skal sgu altid overdrive. Plasma og Oled har det til fælles, at de enkelte pixel, er lyskilder i sig selv. Derfor har Oled min interesse.

-------------
Snell A/ll*Acurus A150/RL11/P10*DAC 10*Vincent CD 400*Thorens TD321/Helius Aurum/Benz Gold*Polypush vacuum sug*AKG 280 Parabolic*Argon HA1*Sony DVD*Onkyo T404*Panasonic Plasma* P. Körner EL filter*


Skrevet af: claussor
Skrevet den: 23-September-2018 kl. 20:20
jeg forstår ikke det der med tv ser skidt ud på 4k. Jeg har 2x plasma1080p i huset og uanset hvor gode de er, når de altså ikke mit 4k oled hverken på TV2 news eller Premier league.


Skrevet af: Hother
Skrevet den: 23-September-2018 kl. 21:19
Oprindeligt skrevet af henriksommer henriksommer skrev:

Nu købte jeg Hothers et år gamle 55CX800, og jeg mødte en mand der virkelig BRÆNDTE for billedkvalitet.
Mener han gik op i 65CX800 da jeg overtog hans gamle, pga han ville have større billede.
Han pakkede det ned så det stod som det kom fra fabrikken af, og var næsten lige før han kyssede tvet farvel inden han lukkede kassen.
Jeg kunne se på Hother at han havde været GLAD for tvet, og det kun var pga han ønskede større tv at han skiftede ;)
Fortryder aldrig at jeg købte tvet, og selv idag når jeg er forbi nye tv i diverse butikker, så kan jeg ikke personligt se nogen grund til at opgradere endnu.(måske til større i samme model) ;) 
Dav Henrik og mange tak for dine pæne ord, skønt at høre, at dit lækre TV is still going strongSmile


-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: Supergris
Skrevet den: 23-September-2018 kl. 22:35
Oprindeligt skrevet af claussor claussor skrev:

jeg forstår ikke det der med tv ser skidt ud på 4k. Jeg har 2x plasma1080p i huset og uanset hvor gode de er, når de altså ikke mit 4k oled hverken på TV2 news eller Premier league.

Mon ikke, det bunder i, manden ikke har noget førstehåndsindtryk, og blot tror på sine egne fordomme?
At fodre en fladskærm med DVD, "høj kvalitet" eller ej, giver ikke meget mening for de fleste i 2018, og det giver på ingen måde en skærm mulighed for at vise, hvad den formår, når den ikke bliver fodret med det signal, den fortjener...


Skrevet af: claussor
Skrevet den: 23-September-2018 kl. 23:03
Oprindeligt skrevet af Supergris Supergris skrev:

Oprindeligt skrevet af claussor claussor skrev:

jeg forstår ikke det der med tv ser skidt ud på 4k. Jeg har 2x plasma1080p i huset og uanset hvor gode de er, når de altså ikke mit 4k oled hverken på TV2 news eller Premier league.

Mon ikke, det bunder i, manden ikke har noget førstehåndsindtryk, og blot tror på sine egne fordomme?
At fodre en fladskærm med DVD, "høj kvalitet" eller ej, giver ikke meget mening for de fleste i 2018, og det giver på ingen måde en skærm mulighed for at vise, hvad den formår, når den bliver fodret med det signal, den fortjener...

Det ved jeg nu ikke... Jeg kan jo godt forstå hans udgangspunkt. Jeg har ikke bluray og har aldrig tænkt mig at købe det, så jeg forstår hvad han mener. Jeg er bare helt uenig i at et 4k ikke kan vise det lavtopløselige materiale i flot kvalitet. Mit forbrug er nok 70/30 tv/streaming. Dvs jeg udnytter kun mit tvs fulde potentiale når jeg ser Amazon eller Netflix i 4k og selv det svarer ikke til bluray. Men det ændrer ikke på mit oled er mine plasmaer overlegne også i 720p


Skrevet af: Supergris
Skrevet den: 23-September-2018 kl. 23:28
Det "magiske" sker for de fleste, når man går fra SD (DVD) til HD (720p eller bedre), så det behøver ikke være 4K, for at se godt ud.
En moderne fladskærm fortjener at få det bedste signal, der er muligt, og DVDer, med mindre man har en sjælden samling, man ikke er glad for at skille sig af med, burde efterhånden være en saga blot, hvis blot man går en lille smule op i billedkvalitet...



Skrevet af: claussor
Skrevet den: 23-September-2018 kl. 23:31
fortjener ja sikkert. Men de fleste der køber en 4k skærm i dag har altså ikke en bluray afspiller stående:) 

Og enig i 720p især i høj bitrate ser fortræffeligt ud.


Skrevet af: Supergris
Skrevet den: 23-September-2018 kl. 23:33
Det behøver du nu heller ikke. De fleste TV-kanaler er i dag HD, og at få adgang til Netflix eller lign. streamintjeneste er vel heller ikke det store problem?
Jeg vil nærmest påstå, hvis man stadig tilhører den gruppe, der plejer at smide en DVD på, når der skal ses film, ikke har meget interesse i at læse en tråd, der omhandler ejerskabet af et OLED-TV...  :)


Skrevet af: claussor
Skrevet den: 24-September-2018 kl. 00:00
Oprindeligt skrevet af Supergris Supergris skrev:

Det behøver du nu heller ikke. De fleste TV-kanaler er i dag HD, og at få adgang til Netflix eller lign. streamintjeneste er vel heller ikke det store problem?
Jeg vil nærmest påstå, hvis man stadig tilhører den gruppe, der plejer at smide en DVD på, når der skal ses film, ikke har meget interesse i at læse en tråd, der omhandler ejerskabet af et OLED-TV...  :)

Hvorfor ikke? Jeg ser ikke DVD men hvis jeg gjorde ville jeg stadig kunne udnytte OLEDs fortræffeligheder som kontrast og sortniveau.


Skrevet af: Supergris
Skrevet den: 24-September-2018 kl. 00:46
Jo, men kontrast og sortniveau alene, gør langt fra et godt billede!



Skrevet af: claussor
Skrevet den: 24-September-2018 kl. 00:53
Oprindeligt skrevet af Supergris Supergris skrev:

Jo, men kontrast og sortniveau alene, gør langt fra et godt billede!


Jeg tror bare jeg stopper her. Jeg ved ikke længere hvad der er vi diskuterer 😂


Skrevet af: Nagash
Skrevet den: 24-September-2018 kl. 01:05
Oprindeligt skrevet af javilha javilha skrev:

Så længe man benytter rigtig 4K materiale, så vil det være fantastisk flot, det er vi helt enige om. Men den del, er jeg ligeglad med indtil videre.Lige nu, er det bare almindelig tv og dvd, jeg benytter. Hvis dvd materialet er af høj kvalitet, vil det opskaleret til full hd, se godt ud, men dårligt ditto vil ikke se så pænt ud og det er her, jeg ikke kan se sådan materiale opskaleret til 4K, men bluray materiale tror jeg vil være ok. Jeg har ligesom dig, en fin ide om, hvad der er er flot billede og ikke er. Man kan ikke bedømme noget som helst hos en forhandler, de skal sgu altid overdrive. Plasma og Oled har det til fælles, at de enkelte pixel, er lyskilder i sig selv. Derfor har Oled min interesse.


Du forstår bare ikke hvordan opskalering virker så. 720p er jo 1280x720. Prøv at gange det  med 3..
Ja, det giver 3840x2160. Altså kommer en pixel til at fylde præcis 9 pixels på et UHD TV.
Så de pixels du ser, vil se lige store ud på et 65" 720p TV og et 65" UHD TV. 
Ja, faktisk vil det se bedre ud end de fleste 720p TV, for meget få af dem, havde den rigtige opløsning. Oftere havde de 1366x768. Så de skulle faktisk lave en meget være opskalering, i stedet for bare at lave en simpel fordobling.

Det samme er gældende med 1920x1080. Det skal du selvfølgelig bare gange med 2.
Der fylder hvert pixel så 4 pixel på et UHD TV.

-------------
https://forum.recordere.dk/topic161144_post1622452.html#1622452" rel="nofollow - Min bio

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=112448&title=nagash-stuebio-og-andet" rel="nofollow - Min GAMLE bio


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 24-September-2018 kl. 05:56
Oprindeligt skrevet af javilha javilha skrev:

Lige nu, er det bare almindelig tv og dvd, jeg benytter. Hvis dvd materialet er af høj kvalitet, vil det opskaleret til full hd, se godt ud

Så har jeg kun dvd i dårlig kvalitet.
Da jeg skiftede fra 42 til 50” oplevede jeg begrænsningerne i DVD materiale og fik mig en Blu-ray afspiller.
Det har jeg ikke fortrudt.....


Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Nagash
Skrevet den: 24-September-2018 kl. 06:15
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af javilha javilha skrev:

Lige nu, er det bare almindelig tv og dvd, jeg benytter. Hvis dvd materialet er af høj kvalitet, vil det opskaleret til full hd, se godt ud

Så har jeg kun dvd i dårlig kvalitet.
Da jeg skiftede fra 42 til 50” oplevede jeg begrænsningerne i DVD materiale og fik mig en Blu-ray afspiller.
Det har jeg ikke fortrudt.....


Klaus


Det er dog ikke en begrænsning pga opløsning på TV'et, men pga størrelsen. Det ser lige dårligt ud på et 50" 720p, et 50" 1080p eller et 50" 2160p. 

-------------
https://forum.recordere.dk/topic161144_post1622452.html#1622452" rel="nofollow - Min bio

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=112448&title=nagash-stuebio-og-andet" rel="nofollow - Min GAMLE bio


Skrevet af: RuneH
Skrevet den: 24-September-2018 kl. 12:33
Oprindeligt skrevet af claussor claussor skrev:

fortjener ja sikkert. Men de fleste der køber en 4k skærm i dag har altså ikke en bluray afspiller stående:) 

Jeg har 4k og en Blu-ray afspiller? Det er sjovt nok den der viser 4k film på skiver? 


-------------
Slut! -sagde de - Ingen signatur er det nye IN!


Skrevet af: claussor
Skrevet den: 24-September-2018 kl. 12:38
Oprindeligt skrevet af RuneH RuneH skrev:

Oprindeligt skrevet af claussor claussor skrev:

fortjener ja sikkert. Men de fleste der køber en 4k skærm i dag har altså ikke en bluray afspiller stående:) 

Jeg har 4k og en Blu-ray afspiller? Det er sjovt nok den der viser 4k film på skiver? 

Ja og? Jeg skriver de fleste der køber en 4k har ikke en. Du tilhører mindretallet:).


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 24-September-2018 kl. 13:23
Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Det er dog ikke en begrænsning pga opløsning på TV'et, men pga størrelsen. Det ser lige dårligt ud på et 50" 720p, et 50" 1080p eller et 50" 2160p. 

Netop. Og selvom mit tv nu er 10 år gammelt (mindst) så er der fra før der var noget der hed 4K, men alligevel har jeg en Blu-ray afspiller.
Min helt egen lommefilosofiske mening er at har man et 50+” tv og stadig ser DVD, sidder man enten ufatteligt langt fra sit tv, eller er ikke voldsomt kritisk med billedgengivelsen på sit tv.....


Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Hother
Skrevet den: 24-September-2018 kl. 13:53
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Det er dog ikke en begrænsning pga opløsning på TV'et, men pga størrelsen. Det ser lige dårligt ud på et 50" 720p, et 50" 1080p eller et 50" 2160p. 

Netop. Og selvom mit tv nu er 10 år gammelt (mindst) så er der fra før der var noget der hed 4K, men alligevel har jeg en Blu-ray afspiller.
Min helt egen lommefilosofiske mening er at har man et 50+” tv og stadig ser DVD, sidder man enten ufatteligt langt fra sit tv, eller er ikke voldsomt kritisk med billedgengivelsen på sit tv.....


Klaus
Glad for at du kalder det en lommefilosofi. Sådan behøver det ikke at være som du antager. Jeg ser ikke sjældent stadig DVD. Og min oplevelse er ikke som du beskriver. Mine DVD´er er nogle som jeg holder meget af. Jeg ved at det er DVD, og forventer derfor ikke, at billede kvaliteten er som ved en Blu-Ray. Det gør dog ikke min glæde mindre ved gensyn af mine DVD er.

At billede kvaliteten så er steget en kende i takt med bedre AV-udstyr, er så en anden sag.


-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: Furry
Skrevet den: 24-September-2018 kl. 14:03
Oprindeligt skrevet af claussor claussor skrev:

Oprindeligt skrevet af RuneH RuneH skrev:

Oprindeligt skrevet af claussor claussor skrev:

fortjener ja sikkert. Men de fleste der køber en 4k skærm i dag har altså ikke en bluray afspiller stående:) 

Jeg har 4k og en Blu-ray afspiller? Det er sjovt nok den der viser 4k film på skiver? 


Ja og? Jeg skriver de fleste der køber en 4k har ikke en. Du tilhører mindretallet:).


Glemmer du alle dem der har en Playstation ?
eller er det fordi du ved af Sony har fjernet den funktion ??

-------------
Fra fulde børn skal man høre sandheden


Skrevet af: claussor
Skrevet den: 24-September-2018 kl. 14:37
Oprindeligt skrevet af Furry Furry skrev:

Oprindeligt skrevet af claussor claussor skrev:

Oprindeligt skrevet af RuneH RuneH skrev:

Oprindeligt skrevet af claussor claussor skrev:

fortjener ja sikkert. Men de fleste der køber en 4k skærm i dag har altså ikke en bluray afspiller stående:) 

Jeg har 4k og en Blu-ray afspiller? Det er sjovt nok den der viser 4k film på skiver? 


Ja og? Jeg skriver de fleste der køber en 4k har ikke en. Du tilhører mindretallet:).


Glemmer du alle dem der har en Playstation ?
eller er det fordi du ved af Sony har fjernet den funktion ??

Fordi man har en Playstation betyder det ikke at man bruger den til at se bluray på. Selvfølgelig er procentdel anderledes for brugerne her på recordere.dk men spørger du de 10 seneste 4k købere i fx. Elgiganten eller Bilka så er jeg ikke i tvivl om at flertallet ikke har en bluray/PS og heller ikke har intentioner om at få det. Derfor kan man stadig have glæde af de landvindinger som bl.a. 4k bringer i udvikling.



Skrevet af: Nagash
Skrevet den: 24-September-2018 kl. 20:58
Hvorfor snakker I om PS4? Den kan ikke vise UHD BD. Det er kun Xbox One S og X der kan det.



-------------
https://forum.recordere.dk/topic161144_post1622452.html#1622452" rel="nofollow - Min bio

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=112448&title=nagash-stuebio-og-andet" rel="nofollow - Min GAMLE bio


Skrevet af: Furry
Skrevet den: 25-September-2018 kl. 09:38
Oprindeligt skrevet af claussor claussor skrev:


Fordi man har en Playstation betyder det ikke at man bruger den til at se bluray på. Selvfølgelig er procentdel anderledes for brugerne her på recordere.dk men spørger du de 10 seneste 4k købere i fx. Elgiganten eller Bilka så er jeg ikke i tvivl om at flertallet ikke har en bluray/PS og heller ikke har intentioner om at få det. Derfor kan man stadig have glæde af de landvindinger som bl.a. 4k bringer i udvikling.



Men det betyder af man er med i gruppen af Personer der har en Blue Ray afspiller stående

Jeg gætter på af hvis man spørger de 10, så vil 6 af dem svare af de ikke købte det fordi det havde 4K

utroligt mange streamer i dag, og der er utroligt få der har en forbindelse der kan trække et 4K signal, så bortset fra nørder som dem der herinde, tror jeg ikke rigtigt af de der landvindinger er kommet ud i landet, og mange ser stadig HD som det DR bliver sendt i, og Netflix HD




-------------
Fra fulde børn skal man høre sandheden


Skrevet af: Furry
Skrevet den: 25-September-2018 kl. 09:39
Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Hvorfor snakker I om PS4? Den kan ikke vise UHD BD. Det er kun Xbox One S og X der kan det.



Vi snakker om BlueRay (du ved det der format med de mørke skiver der kom alt for sent)

-------------
Fra fulde børn skal man høre sandheden


Skrevet af: spoxy
Skrevet den: 25-September-2018 kl. 11:18
@furry

Du mener formodentlig BluRay 😆


-------------
OLED77C8 - Marantz SR5013 - Apple TV 4K - Nintendo wii


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 25-September-2018 kl. 11:45
Oprindeligt skrevet af spoxy spoxy skrev:

@furry

Du mener formodentlig BluRay 😆

Vi forstår jo godt, hvad der menes.Smile


Skrevet af: spoxy
Skrevet den: 25-September-2018 kl. 11:59
Han var selv lidt flabet. 
Så må man også tåle at få igen.


-------------
OLED77C8 - Marantz SR5013 - Apple TV 4K - Nintendo wii


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 25-September-2018 kl. 13:05
Oprindeligt skrevet af spoxy spoxy skrev:

@furry

Du mener formodentlig BluRay 😆


Det hedder Blu-ray Disc, eller bare Blu-ray.


Skrevet af: Furry
Skrevet den: 25-September-2018 kl. 13:35
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af spoxy spoxy skrev:

@furry

Du mener formodentlig BluRay 😆


Det hedder Blu-ray Disc eller bare Blu-ray.


Hvis der er noget jeg elsker så er det når folk skal påpege grammatiske fejl, og selv laver nogle   

-------------
Fra fulde børn skal man høre sandheden


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 25-September-2018 kl. 14:04
I det mindste var det en rettelse af en rettelse


Skrevet af: javilha
Skrevet den: 25-September-2018 kl. 16:11
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

I det mindste var det en rettelse af en rettelse
... eller bare en tyrkfjel...Tongue

-------------
Snell A/ll*Acurus A150/RL11/P10*DAC 10*Vincent CD 400*Thorens TD321/Helius Aurum/Benz Gold*Polypush vacuum sug*AKG 280 Parabolic*Argon HA1*Sony DVD*Onkyo T404*Panasonic Plasma* P. Körner EL filter*


Skrevet af: Pede8000
Skrevet den: 25-September-2018 kl. 16:51
Oprindeligt skrevet af Furry Furry skrev:

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af spoxy spoxy skrev:

@furry

Du mener formodentlig BluRay 😆


Det hedder Blu-ray Disc eller bare Blu-ray.


Hvis der er noget jeg elsker så er det når folk skal påpege grammatiske fejl, og selv laver nogle   

Ville nok formulere det således:

Hvis der er noget jeg elsker, er det når folk påpeger grammatiske fejl, for derefter selv at lave nogle. Thumbs Up

Edit: Grammatik 


-------------
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3



Skrevet af: Munch
Skrevet den: 25-September-2018 kl. 16:57
hvorfor korrekse? De hedder da bare “Blå”


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 25-September-2018 kl. 16:57
Blåreje.


Skrevet af: Nagash
Skrevet den: 25-September-2018 kl. 21:54
Oprindeligt skrevet af Furry Furry skrev:

Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Hvorfor snakker I om PS4? Den kan ikke vise UHD BD. Det er kun Xbox One S og X der kan det.



Vi snakker om BlueRay (du ved det der format med de mørke skiver der kom alt for sent)


Ja, men vi snakker 4K skærme. Det kan almindelig Blu-ray jo ikke engang udnytte til fulde. Så forstår slet ikke diskutionen. Der findes stort set ingen almindelige mennesker, der udnytter deres 4K HDR TV til fulde i dag. Selv 99% af alle med en Xbox One S/X, bruger den ikke til UHD Blu-ray, eller til almindelig bluray for den sags skyld.
Og der er endnu færre med en dedikeret UHD Blu-ray afspiller.
Der findes dog mange med Netflix. Men hvor mange af dem betaler så til den store pakke, eller nøjes med den almindelige, der kun viser 1080p? Og selv hvis man betaler til den store pakke, kan man så tale om, at man udnytter sit TV til fulde? Ja, du udnytter da opløsningen og HDR. Men der findes jo bedre :)

-------------
https://forum.recordere.dk/topic161144_post1622452.html#1622452" rel="nofollow - Min bio

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=112448&title=nagash-stuebio-og-andet" rel="nofollow - Min GAMLE bio


Skrevet af: Pede8000
Skrevet den: 26-September-2018 kl. 05:30
Det er ikke nødvendigt at benytte sig af 4K materiale for at få glæde af et OLED TV.
Man vil opleve en fantastisk kontrast og et godt farvespil i billedet, selv ved almindeligt flow tv.
Det er dog ingen hemmelighed at det er ved HDR at man virkeligt får den gode oplevelse.

Hvis ens plasma er ved at stemple ud, er der kun en vej at gå, hvis man vil blive ved med at have et naturligt og homogent billede på sin skærm: OLED

Om man så udnytter skærmens potentiale 100% er en anden snak, men det er da rart at have lidt højt til loftet, ikk?


-------------
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3



Skrevet af: Nagash
Skrevet den: 26-September-2018 kl. 09:16
Det var nu ikke OLED specifik. Men ja, der er stadig mange glæder at hente ved OLED, selvom man ikke skulle udnytte det total. Personligt er jeg stadig selv på plasma, så for mig er eneste opgraderingsmulighed OLED. Har set en del moderne LCD. Selvom de bestemt er blevet bedre, end da jeg købte mit plasma, så halter de stadig på sortniveau og kontrast. Så jeg kan desværre ikke få mig selv til at købe et 65" LCD. 

-------------
https://forum.recordere.dk/topic161144_post1622452.html#1622452" rel="nofollow - Min bio

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=112448&title=nagash-stuebio-og-andet" rel="nofollow - Min GAMLE bio


Skrevet af: RuneH
Skrevet den: 26-September-2018 kl. 09:19
Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Det var nu ikke OLED specifik. Men ja, der er stadig mange glæder at hente ved OLED, selvom man ikke skulle udnytte det total. Personligt er jeg stadig selv på plasma, så for mig er eneste opgraderingsmulighed OLED. Har set en del moderne LCD. Selvom de bestemt er blevet bedre, end da jeg købte mit plasma, så halter de stadig på sortniveau og kontrast. Så jeg kan desværre ikke få mig selv til at købe et 65" LCD. 

Er gået fra plasma til OLED, og smiler stadigvæk stort hver gang jeg ser en film på det. Det er fantastisk, og slår helt sikkert mit gamle plasma.

Jeg kunne heller ikke drømme om at købe et LCD.. 

Dog har jeg stadigvæk et PX80 stående, som ikke har kørt mange timer LOL 


-------------
Slut! -sagde de - Ingen signatur er det nye IN!


Skrevet af: stridsvognen
Skrevet den: 26-September-2018 kl. 12:59
Jeg har en Pioneer 5090 og en LGOLED 55 C7, og må indrømme at Pioneer hænger i soveværelset.
Den nye OLED har bedre kontrol og er nemmere at kalibrere til HD, meget mere headroom.

Noget jeg ikke er vild med er glansbilled effekten på OLED ville ønske de havde en mere mat overflade.

At udnytte et nyt 4K tv er lidt af et mareridt, og tror egentlig ikke det er muligt, da ingen 4K tv kan matche 4K formatet, så det hele er en virvar af indstillinger med forskellige formater, prøv feks at læn dig tilbage i mørket, OLED lys på 100 og pop en UHD HDR skive i afspilleren, og fortæl mig hvor længe der går inden du slukker.


-------------
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300


Skrevet af: Hother
Skrevet den: 26-September-2018 kl. 14:50
Oprindeligt skrevet af stridsvognen stridsvognen skrev:

Jeg har en Pioneer 5090 og en LGOLED 55 C7, og må indrømme at Pioneer hænger i soveværelset.
Den nye OLED har bedre kontrol og er nemmere at kalibrere til HD, meget mere headroom.

Noget jeg ikke er vild med er glansbilled effekten på OLED ville ønske de havde en mere mat overflade.

At udnytte et nyt 4K tv er lidt af et mareridt, og tror egentlig ikke det er muligt, da ingen 4K tv kan matche 4K formatet, så det hele er en virvar af indstillinger med forskellige formater, prøv feks at læn dig tilbage i mørket, OLED lys på 100 og pop en UHD HDR skive i afspilleren, og fortæl mig hvor længe der går inden du slukker.
Jeg bruger aldrig mit TV i mørke. Mine øjne vil helst have noget lys rundt om. Omkring Glansbillede. Mit TV er bestemt det nærmest jeg har haft, der opfylder min definition på god billede kvalitet = "Det skal være som man selv er der". Jeg har normalt ingen glans billede problemer med TV kanaler som f.eks. DR´s og TV2`s Kanaler. Jeg er ret sikker på, at meget afhænger af optagelser og måden det udsendes på, og det mener jeg også gælder for BD film.


-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: javilha
Skrevet den: 26-September-2018 kl. 16:17
Med glansbillede effekt, menes der vel at pga den blanke skærm, ligesom glasset på plasma tv, så er der et spejl billede af omgivelserne i rummet, som kan generere nogle. Jeg har mit plasma op ad et vindue, så lys ikke slå så let ind og forstyrre tv ligningen. 

-------------
Snell A/ll*Acurus A150/RL11/P10*DAC 10*Vincent CD 400*Thorens TD321/Helius Aurum/Benz Gold*Polypush vacuum sug*AKG 280 Parabolic*Argon HA1*Sony DVD*Onkyo T404*Panasonic Plasma* P. Körner EL filter*


Skrevet af: stridsvognen
Skrevet den: 26-September-2018 kl. 16:28
Nu ser jeg ingen tv udsendelser, absolut minus, så mine skærme bruges udelukkende til film, og det er oftest mørkt når jeg ser film, min bio er sort, min stue er hvid, så selvfølgelig er der reflekteret lys i min stue, og det er generelt ikke et problem, men kan ikke rigtig enes med reference sort i et lyst/ belyst rum, så når jeg kalibrere og vurdere mit setup er det under så optimale forhold som muligt, og der skal mine øjne kunne kapere at skifte fra det sorteste sort til fuld pop, uden jeg blir helt bimelim, og det er ikke rigtig en option med 1000-4000 eller 10000nit, medmindre jeg skal se film med solbriller, så på den måde mener jeg at hele UHD formatet er defekt da det er skabt til at gengive helt vilde mængder lys, som sikkert er mere optimalt en sommer dag med sit tv ude i haven.
Hvor mange herinde har styr på deres SDR/ HDR10 og Dolby Vision HDR kalibrering, og hvordan alverden skal alm forbrugere få udnyttet det potientiale der er i nye OLED tv.

Så generelt vil jeg anbefale alm mennesker at holde sig til HD 1080P SDR REC709


-------------
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300


Skrevet af: Pede8000
Skrevet den: 26-September-2018 kl. 16:37
Oprindeligt skrevet af javilha javilha skrev:

Med glansbillede effekt, menes der vel at pga den blanke skærm, ligesom glasset på plasma tv, så er der et spejl billede af omgivelserne i rummet, som kan generere nogle. Jeg har mit plasma op ad et vindue, så lys ikke slå så let ind og forstyrre tv ligningen. 

Jeg oplever markant mindre genskin i mit OLED, sammenlignet med mit "gamle" plasma....




-------------
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3



Skrevet af: Hother
Skrevet den: 26-September-2018 kl. 16:46
Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Oprindeligt skrevet af javilha javilha skrev:

Med glansbillede effekt, menes der vel at pga den blanke skærm, ligesom glasset på plasma tv, så er der et spejl billede af omgivelserne i rummet, som kan generere nogle. Jeg har mit plasma op ad et vindue, så lys ikke slå så let ind og forstyrre tv ligningen. 

Jeg oplever markant mindre genskin i mit OLED, sammenlignet med mit "gamle" plasma....



Samme her, næsten ingen refleksioner-


-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: stridsvognen
Skrevet den: 26-September-2018 kl. 16:50
Her er ellers et godt reklamebillede af en OLED.
https://www.wupti.com/produkter/tv-og-hifi/tv/fladskaerm/panasonic-tx-55fz800e-oled-sma?cid=ps_950201a80000&gclid=EAIaIQobChMIl-3-ofXY3QIVms13Ch0UKA5nEAYYAyABEgLYrfD_BwE" rel="nofollow - https://www.wupti.com/produkter/tv-og-hifi/tv/fladskaerm/panasonic-tx-55fz800e-oled-sma?cid=ps_950201a80000&gclid=EAIaIQobChMIl-3-ofXY3QIVms13Ch0UKA5nEAYYAyABEgLYrfD_BwE


-------------
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300


Skrevet af: TV Kalibrering
Skrevet den: 26-September-2018 kl. 16:54
Du kan da sagtens få glæde af mere end 1080P SDR REC709 indhold, fordi en film er graded i 4000 nits er det ikke ensbetydende med at du "mister" noget fordi din skærm ikke når over 750 nits i maksimal lysstyrke. Hvis din skærm tracker EOTF kurven korrekt så mister du ikke detaljer i højlyset.

Så almindelig forbrugere kan sagens få og får allerede glæde af udvidet farverum, højere lystyrke som øger dynamikken på især OLED paneler som jo kan lave et område af billedet perfekt sort og samtidig smide 750 nits ud lige ved siden af uden at uønsket lys slipper igennem og udvasker billedet som man ser på lcd paneler.

-------------
http://www.tv-kalibrering.dk
- Kalibrering af tv skærme og projektorer


Skrevet af: javilha
Skrevet den: 26-September-2018 kl. 16:57
Ja, der er en fin blankowich overflade. Men det bliver vel næppe lige så generende som det kan være med plasma tv. Min nævnte placering af tv, gør at jeg fint kan se tv i dagslys. Smile

-------------
Snell A/ll*Acurus A150/RL11/P10*DAC 10*Vincent CD 400*Thorens TD321/Helius Aurum/Benz Gold*Polypush vacuum sug*AKG 280 Parabolic*Argon HA1*Sony DVD*Onkyo T404*Panasonic Plasma* P. Körner EL filter*


Skrevet af: stridsvognen
Skrevet den: 26-September-2018 kl. 17:05
Oprindeligt skrevet af TV Kalibrering TV Kalibrering skrev:

Du kan da sagtens få glæde af mere end 1080P SDR REC709 indhold, fordi en film er graded i 4000 nits er det ikke ensbetydende med at du "mister" noget fordi din skærm ikke når over 750 nits i maksimal lysstyrke. Hvis din skærm tracker EOTF kurven korrekt så mister du ikke detaljer i højlyset.

Så almindelig forbrugere kan sagens få og får allerede glæde af udvidet farverum, højere lystyrke som øger dynamikken på især OLED paneler som jo kan lave et område af billedet perfekt sort og samtidig smide 750 nits ud lige ved siden af uden at uønsket lys slipper igennem og udvasker billedet som man ser på lcd paneler.

Enig, men det er ikke for hvide mennesker at finde ud af, det kræver en noget nørdet tilgang at følge med i hvad der sker og hvorfor. Hvilken afspiller til hvilken skærm, og hvad betyder hvad og hvorfor.

Brugervenligheden er ikke tilstede for forbrugerne, og langt de fleste udnytter langt fra potientialet, eller er ligefrem ringere stillet end tidligere.


-------------
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300


Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 27-September-2018 kl. 11:21
Oprindeligt skrevet af stridsvognen stridsvognen skrev:

Her er ellers et godt reklamebillede af en OLED.
https://www.wupti.com/produkter/tv-og-hifi/tv/fladskaerm/panasonic-tx-55fz800e-oled-sma?cid=ps_950201a80000&gclid=EAIaIQobChMIl-3-ofXY3QIVms13Ch0UKA5nEAYYAyABEgLYrfD_BwE" rel="nofollow - https://www.wupti.com/produkter/tv-og-hifi/tv/fladskaerm/panasonic-tx-55fz800e-oled-sma?cid=ps_950201a80000&gclid=EAIaIQobChMIl-3-ofXY3QIVms13Ch0UKA5nEAYYAyABEgLYrfD_BwE

Det sjove i denne sammenhæng er, at det faktisk er Panasonic FX780 på billedet. En LCD-skærm Smile

(ja, wupti har et forkert billede på position nr. 1)

Se eventuelt:  http://www.panasoniccenter.dk/produkter/tv/led-uhd-4k-tv/panasonic-65-fx780-uhd-smart-tv.htm" rel="nofollow - http://www.panasoniccenter.dk/produkter/tv/led-uhd-4k-tv/panasonic-65-fx780-uhd-smart-tv.htm

EDIT: Klikbart link


-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels


Skrevet af: Nagash
Skrevet den: 27-September-2018 kl. 14:55
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Oprindeligt skrevet af stridsvognen stridsvognen skrev:

Her er ellers et godt reklamebillede af en OLED.
https://www.wupti.com/produkter/tv-og-hifi/tv/fladskaerm/panasonic-tx-55fz800e-oled-sma?cid=ps_950201a80000&gclid=EAIaIQobChMIl-3-ofXY3QIVms13Ch0UKA5nEAYYAyABEgLYrfD_BwE" rel="nofollow - https://www.wupti.com/produkter/tv-og-hifi/tv/fladskaerm/panasonic-tx-55fz800e-oled-sma?cid=ps_950201a80000&gclid=EAIaIQobChMIl-3-ofXY3QIVms13Ch0UKA5nEAYYAyABEgLYrfD_BwE

Det sjove i denne sammenhæng er, at det faktisk er Panasonic FX780 på billedet. En LCD-skærm Smile

(ja, wupti har et forkert billede på position nr. 1)

Se eventuelt:  http://www.panasoniccenter.dk/produkter/tv/led-uhd-4k-tv/panasonic-65-fx780-uhd-smart-tv.htm" rel="nofollow - http://www.panasoniccenter.dk/produkter/tv/led-uhd-4k-tv/panasonic-65-fx780-uhd-smart-tv.htm

EDIT: Klikbart link

UPS! :D

Men desuden. Med den placering der, så er det sgu lige meget om det er LCD, plasma eller OLED. Du vil ikke kunne se en skid i dagslys.

-------------
https://forum.recordere.dk/topic161144_post1622452.html#1622452" rel="nofollow - Min bio

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=112448&title=nagash-stuebio-og-andet" rel="nofollow - Min GAMLE bio


Skrevet af: stridsvognen
Skrevet den: 27-September-2018 kl. 17:03
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Oprindeligt skrevet af stridsvognen stridsvognen skrev:

Her er ellers et godt reklamebillede af en OLED.
https://www.wupti.com/produkter/tv-og-hifi/tv/fladskaerm/panasonic-tx-55fz800e-oled-sma?cid=ps_950201a80000&gclid=EAIaIQobChMIl-3-ofXY3QIVms13Ch0UKA5nEAYYAyABEgLYrfD_BwE" rel="nofollow - https://www.wupti.com/produkter/tv-og-hifi/tv/fladskaerm/panasonic-tx-55fz800e-oled-sma?cid=ps_950201a80000&gclid=EAIaIQobChMIl-3-ofXY3QIVms13Ch0UKA5nEAYYAyABEgLYrfD_BwE

Det sjove i denne sammenhæng er, at det faktisk er Panasonic FX780 på billedet. En LCD-skærm Smile

(ja, wupti har et forkert billede på position nr. 1)

Se eventuelt:  http://www.panasoniccenter.dk/produkter/tv/led-uhd-4k-tv/panasonic-65-fx780-uhd-smart-tv.htm" rel="nofollow - http://www.panasoniccenter.dk/produkter/tv/led-uhd-4k-tv/panasonic-65-fx780-uhd-smart-tv.htm

EDIT: Klikbart link

Det er så der hvor HDR kommer ind i billedet, at lyse om kap med solen, som helt sikkert blir muligt når der kommer displays fult Dolby Vision kompatible. Det blir den dag jeg skifter solbrillerne ud med svejsebriller.


-------------
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300



Print side | Luk vindue