Hvorfor ikke OLED?
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: LED TV - LCD TV
Forumbeskrivelse: Forum for LED TV - LCD TV
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=156396
Udskrevet den: 16-Maj-2025 kl. 22:44
Emne: Hvorfor ikke OLED?
Skrevet af: jesper_j82
Emne: Hvorfor ikke OLED?
Skrevet den: 25-September-2018 kl. 10:45
Hej, jeg er meget interesseret i at høre, hvad grunden er til at i vælger OLED fra?
Jeg ser flere opslag hvor priser på tv ligger tæt op af OLED, som kan fås for omkring de 8000 og opaf.
Jeg er ikke den store tv kender, og skal selv ud og købe tv nu her snart, så er bare interesseret i at høre jeres meninger om hvorvidt det OLED er overvurderet, eller hvordan? :)
------------- kommer senere, med de fedeste citater
|
Svar:
Skrevet af: u2pia
Skrevet den: 25-September-2018 kl. 11:25
Jeg valgte størrelsen fremfor billedkvalitet og købte et Sony KD-75XE8596 som afløser for mit gamle 46" fjernsyn.
De primære faktorer for mig var - Økonomi, størrelse og en anstændig billedkvalitet.
Jeg vil ikke give mere end 10.000 for et fjernsyn og det skulle være væsentligt større end det jeg havde (læs min 65")... Derudover skulle billedet selvfølgelig være til at holde ud at kigge på, hvilket hurtigt frasorterede Samsung. Jeg ville egentlig gerne have haft et baggrundsbelyst panel, men overbeviste mig selv om, at den forskel man ser i butikken, ikke er noget der betyder det store derhjemme, når der ikke er noget at sammenligne med. Dog skal det siges, at jeg var lige ved at købe et Sony A1 55" ... Det præsenterede sig rigtig godt i butikken :-)
|
Skrevet af: Furry
Skrevet den: 25-September-2018 kl. 11:58
Jeg gik ned i en butik og valgte det tv med det bedste billede Det var ikke et OLED tv jeg gik hjem med
af så OLED har opnået religiøs status herinde, er en helt anden sag
------------- Fra fulde børn skal man høre sandheden
|
Skrevet af: A.M.
Skrevet den: 25-September-2018 kl. 12:10
Furry skrev:
Jeg gik ned i en butik og valgte det tv med det bedste billede Det var ikke et OLED tv jeg gik hjem med
af så OLED har opnået religiøs status herinde, er en helt anden sag |
Flere objektive målinger - foretaget af professionelle med professionelt udstyr - viser gang på gang, at OLED leverer overall den bedste billedkvalitet. Jeg tror en del herinde vægter billedkvalitet højere end "nits" på et stykke papir. ;-)
Dermed ikke sagt at OLED passer bedst i ALLE situationer.
Hvilken skærm endte du så med at købe?
|
Skrevet af: jesper_j82
Skrevet den: 25-September-2018 kl. 13:16
Mange tak for svarene indtil videre :) Furry jeg er også meget interesseret i at høre hvilket tv du endte op med 😊
------------- kommer senere, med de fedeste citater
|
Skrevet af: Rasmusdc
Skrevet den: 25-September-2018 kl. 13:25
det er jo ikke helt korrekt A.M. det er 100% klart at OLED leverere bedst uniformitet, og sort.
Men f.eks. Samsung Q9 levere bedre peak brightness. og gode farver.
personligt så er det retention og burnin som reelt gør mig nervøs, især også efter Rtings.com forsøg med at køre længere periode, og hvor kort tid efter der reelt er burn in, eller degradering af dioderne, det er ekstremt hurtigt.
Jeg er dog tæt på at købe et C8 til stuen, fordi det nu ikke længere skal bruges til andet end let tv kiggeri, så jeg er egentligt lidt ligeglad, og 13.000kr er en fair pris for dette.
vi har alle forskellige tolerance grænser for forskellige problemstillinger.
Personligt havde jeg også Plasma og slap det, pga. retention (den havde ikke burnin, men billeder kunne hænge fast som spørgelser i op til 5 minutter efter). men mest fordi jeg ikke kunne finde en udgave uden coilwhine, trafobrum eller blæser støj.
Det var bare den faktor for mig som ødelagde denne type tv, havde ellers PV60, V10 og Pioneers 43"... men ingen gjorde mig tilfredse.. så endte selv dengang med et billigt B550 for jeg reelt ikke synes at teknologien var der, hvor jeg ville smide 20+k på et tv.
Personligt er der også kommet nogle nye elementer som kan pisse mig af, f.eks. brugerfladen, JA jeg kan da lade være med at bruge smartdelen, selvom det er blevet en vigtig bestanddel af mit tv at have Youtube, Plex og f.eks. Viaplay. (da jeg har droppet kabeltv).
men f.eks. alt google baseret, hvor man har nedbrud, slowdowns og andre problemstillinger, der er det simpelthen en no go for mig, så det slår f.eks. philips og sony ihjel, hvor LG´s Panels og Samsungs Smarttv er responsivt og stabilt.
det er så fedt at have et tv der bruger 2 minutter på en genstart, når du lige skulle ind og se noget, og tv´et stoppede med at virke. var ved at smide mit XC85 i skraldespanden da den gjorde det under fodbold.
------------- http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=73079&PID=735791&title=work-in-progress-hjemmebio#735791 - Min Hjemmebio
|
Skrevet den: 25-September-2018 kl. 13:29
A.M. skrev:
Furry skrev:
af så OLED har opnået religiøs status herinde, er en helt anden sag |
Flere objektive målinger - foretaget af professionelle med professionelt udstyr - viser gang på gang, at OLED leverer overall den bedste billedkvalitet. Jeg tror en del herinde vægter billedkvalitet højere end "nits" på et stykke papir. ;-)
Dermed ikke sagt at OLED passer bedst i ALLE situationer.
Hvilken skærm endte du så med at købe? |
nu er det primært mine øjne der skal kigge på mit tv, og ikke professionelle med professionelt udstyr, de må købe deres eget tv
jesper_j82 skrev:
Mange tak for svarene indtil videre :)Furry jeg er også meget interesseret i at høre hvilket tv du endte op med 😊
|
Et Panasonic, nej jeg kan ikke produkt nummeret i hovedet
|
Skrevet den: 25-September-2018 kl. 13:33
Rasmusdc skrev:
Personligt er der også kommet nogle nye elementer som kan pisse mig af, f.eks. brugerfladen, JA jeg kan da lade være med at bruge smartdelen, selvom det er blevet en vigtig bestanddel af mit tv at have Youtube, Plex og f.eks. Viaplay. (da jeg har droppet kabeltv).
|
Hos mig der bliver det smarte leveret af et Apple TV, og det er så smart af tvet selv tænder / slukker samtidlig med Apple TV :)
|
Skrevet af: TBC1
Skrevet den: 25-September-2018 kl. 16:15
Hvis man ser objektivt på det (målinger, referencer, uniformitet, native pixel-diskret kontrast niveau osv osv), så vil man altid kunne vinde den bedste og mest homogene billedkvalitet ved at gå efter et OLED-tv med høj kontrast på pixelniveau. Det efterlader følgende grunde til at vælge noget andet end OLED
- Betydeligt billigere priser for skærmstørrelser over 65 tommer. - Behov for skærmstørrelser under 55 tommer. - Brug af TV i svært lysforenet miljø kunne gøre et vægtningen af flere NITS større end vægtningen af OLEDS højere pixel-diskrete kontrast aktuelt. - Risikoen for burn-in hvis man driver skærmen hårdt (f.eks. i et svært lysforenet miljø) til statiske billedelementer. - Personlige/subjektive idiosynktatiske præferencer i forhold til billedparametre borte fra referencen, som f.eks. forskellige producenters diverse og forskellige post-processing elementer mv.(Den slags som puristen og den referencekvalitets orienterende bruger slår fra på sit TV) - Personlige/subjektive præferencer der slet ikke handler om billedkvalitet (f.eks. smart-tv platform, design mv.)
|
Skrevet af: Pede8000
Skrevet den: 25-September-2018 kl. 17:20
Tja,forstår det ikke, her er en dugfrisk video fra et meget anerkendt "shoot out" i USA:
http://www.youtube.com/watch?v=mZCniDyLrz0" rel="nofollow - https://www.youtube.com/watch?v=mZCniDyLrz0
Det her er REN billedekvalitet, ikke ikke underlige scenarier, hvor man kan fremprovokere burn in.
------------- Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3
|
Skrevet af: C. Johansen
Skrevet den: 26-September-2018 kl. 00:01
Der er stadig usikkerhed med kvaliteten af oled-panelerne, og skal man have et nogenlunde fejlfrit panel, er man desværre afhængig af, at man har heldet med sig. Man vil gerne give udseende af, at problemerne med bl.a. yellow tint er fortid, men det er ikke tilfældet! Hvor meget man kan værdsætte en ellers flot billedkvalitet, kan så diskuteres, hvis man samtidig har et rødligt, brunligt eller gulligt skær i dele af skærmen. Fejlene bliver typisk bagatelliseret med påstande om, at skærmen opfylder specifikationerne, så den eneste chance man har for at slippe for problemet, er ved at benytte returretten og så tilbagelevere skærmen, inden fristen udløber. Det er en proces man kan blive nødt til at gentage op til flere gange. Situationen bliver selvfølgelig problematisk, fordi der kun findes én producent af oled-paneler, og så kan alle vist godt regne ud, at fristelsen, at sælge paneler, der burde være kasseret, ganske enkelt bliver for stor. Det er svært at se oled-skærme som andet end et overgangsfænomen.
|
Skrevet den: 26-September-2018 kl. 04:37

Here we go again!
Det er ren skræmmekampagne. Det er jo fuldstændigt udokumenteret. Hvor får du dine oplysninger fra? Hvor ved du fra, at OLED paneler er mere fejlbehæftede end LCD? Jeg vil meget gerne se en statetik der beviser dine påstande?
Man kan vælge at tage Johansens påstande for gode varer eller læse anmeldelser af TV fra professionelle anmeldere.
------------- Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3
|
Skrevet af: katbird
Skrevet den: 26-September-2018 kl. 05:16
OLED bliver ikke fravalgt. “...Flatpanels har herudover via en kilde fået indblik i nordiske GfK-tal, der ikke normalt deles med offentligheden. Tallene viser, at OLED taktfast indvaderer premium-segmentet. For 55" skærme over 1.250 Euro (9.300 DKK) sidder OLED nu på 2/3 af det nordiske salg (målt på styk)....” https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?subaction=showfull&id=1536833262" rel="nofollow - https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?subaction=showfull&id=1536833262
|
Skrevet af: RuneH
Skrevet den: 26-September-2018 kl. 07:18
Vælg OLED 
------------- Slut! -sagde de - Ingen signatur er det nye IN!
|
Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 26-September-2018 kl. 07:52
C. Johansen skrev:
Der er stadig usikkerhed med kvaliteten af oled-panelerne, og skal man have et nogenlunde fejlfrit panel, er man desværre afhængig af, at man har heldet med sig. Man vil gerne give udseende af, at problemerne med bl.a. yellow tint er fortid, men det er ikke tilfældet! Hvor meget man kan værdsætte en ellers flot billedkvalitet, kan så diskuteres, hvis man samtidig har et rødligt, brunligt eller gulligt skær i dele af skærmen. Fejlene bliver typisk bagatelliseret med påstande om, at skærmen opfylder specifikationerne, så den eneste chance man har for at slippe for problemet, er ved at benytte returretten og så tilbagelevere skærmen, inden fristen udløber. Det er en proces man kan blive nødt til at gentage op til flere gange. Situationen bliver selvfølgelig problematisk, fordi der kun findes én producent af oled-paneler, og så kan alle vist godt regne ud, at fristelsen, at sælge paneler, der burde være kasseret, ganske enkelt bliver for stor. Det er svært at se oled-skærme som andet end et overgangsfænomen. |
Præcis det samme kan vel siges om LCD? Her er der flere potentielle fejl at være opmærksom på (f.eks. lys-banding, ujævn lysfordeling i forskellige afskygninger) og dertil nogle iboende "fejl", som man ikke kan komme ud over.
Søger man specifikt efter fejl, så skal man nok finde dem. microLED bliver heller ikke fejlfri. Der findes ikke perfekte skærme.
------------- https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels
|
Skrevet af: Potter
Skrevet den: 26-September-2018 kl. 08:19
katbird skrev:
OLED bliver ikke fravalgt. “...Flatpanels har herudover via en kilde fået indblik i nordiske GfK-tal, der ikke normalt deles med offentligheden. Tallene viser, at OLED taktfast indvaderer premium-segmentet. For 55" skærme over 1.250 Euro (9.300 DKK) sidder OLED nu på 2/3 af det nordiske salg (målt på styk)....” https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?subaction=showfull&id=1536833262" rel="nofollow - https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?subaction=showfull&id=1536833262
|
Hvis der er hold i de tal, hvilket vi går ud fra. Og det er faktisk en ret høj stigning i salget, og når man tænker på at OLED først startede så småt med salget i 2015 og som var på et tidspunkt hvor LG stod alene med OLED så er det ret godt gået, det er kun på 3år at de næsten har ryddet marked for LCD i 55 og 65", i norden.
Hvis Samsung ikke skal tabe det hele, så skal de se at få fingeren ud....
Dem der primært laver LCD skærme er ved at løbe panden mod muren. Med mindre fleretallet af forbrugere/ køberne begynder at købe større end 65" og mindre end 55"
------------- 4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
|
Skrevet af: mibu
Skrevet den: 26-September-2018 kl. 08:42
Der var to grunde til at jeg for to år siden valgte OLED fra. Jeg ville have 75" - og her var/er OLED ganske enkelt for dyrt endnu. Den måde jeg bruger min skærm på, med medie center sat til, og en masse browsning derfra samt youtube/osv - så var jeg ganske enkelt bange for burn-in når jeg har samme billede i timer ad gangen på dele af skærmen (dele af browseren).
Selv idag ville jeg vælge LCD igen, da jeg stadig ikke tror OLED vil være det korrekte valg til mit forbrugsmønster.
Bagsiden er, at jeg så har fået en håndfuld stormfluer i skærmen som jeg nu skal til at snakke med Power om..
------------- /Michael
|
Skrevet den: 26-September-2018 kl. 09:50
Pede8000: Du spørger, hvor jeg har mine oplysninger fra. Dem har jeg fra virkeligheden. Fra forhandlere og importører uden at der dog direkte sættes tal på. Men problemet er betydeligt. Men man er ikke glad for, at der sættes fokus på problemet, for man vil jo for alt i verden ikke rage uklar med den eneste producent af oled paneler.
Så spørger du om, hvor jeg ved fra, at oled paneler er mere fejlbehæftede end lcd. Øhh.. det har jeg da vist aldrig udtalt mig om. Jeg ved heller ikke, om det er tilfældet, så hvis du vil se noget statistik, må du spørge andre.
Når man læser vurderinger fra professionelle anmeldere, skal man huske, at de apparater, der anmeldes, typisk stilles til rådighed af importøren. Man gætter nok ikke meget forkert, hvis importøren sørger for, at det er et nogenlunde fejlfrit eksemplar, der sendes til vurdering.
|
Skrevet af: Hother
Skrevet den: 26-September-2018 kl. 11:09
Pede8000 skrev:

Here we go again!
Det er ren skræmmekampagne. Det er jo fuldstændigt udokumenteret. Hvor får du dine oplysninger fra? Hvor ved du fra, at OLED paneler er mere fejlbehæftede end LCD? Jeg vil meget gerne se en statetik der beviser dine påstande?
Man kan vælge at tage Johansens påstande for gode varer eller læse anmeldelser af TV fra professionelle anmeldere. |
Jeg er ret uenig Pede800. Jeg var igennem 3 OLED paneler, før jeg fandt et brugbart eksemplar. Og det er bestemt ikke et skræk eksempel. Hvis man f.eks. læser med på AVFORUM så var der i 2017 ret mange fejleksemplarer af OLED paneler. For mig virker det som om, at folk ikke ser fejlene, og så er det jo okay, men bare ikke korrekt.
Jeg har desværre ikke ført statistik på antallet af fejl som jeg har læst på den nævnte UK side. Men du har også kunnet læse om fejl her på siden.
Jeg håber så at 2018 panelerne er af bedre kvalitet. Skulle jeg her og nu købe et nyt OLED panel, så vil jeg have lov til at teste det i flere timer inden et evt. køb, og den aftale har jeg faktisk med min forhandler - i givet fald.. Så jeg tager absolut Johansens påstande for pålydende.
------------- B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
|
Skrevet den: 26-September-2018 kl. 14:03
Hother: Det er jo helt uacceptabelt, at du måtte igennem 3 oled paneler, før du fandt et brugbart eksemplar, og at det overhovedet lykkedes, skyldes alene dit store engagement og store interesse. Men det efterlader unægtelig et meget ubehageligt spørgsmål: Hvad skete der med de første eksemplarer, der blev returneret til butikken? Blev de forsøgt solgt igen eller returneret til importøren, der så solgte dem til en anden forhandler, for man har uden tvivl påstået, at specifikationerne var overholdt, men hvem kom til at sidde med aben? Man kan kun håbe, at skærmene ikke endte hos andre forbrugere.
Det er en uholdbar situation, som opstår, fordi der kun er én producent af oled paneler. Derfor bliver Panasonic og Sony m.fl. nødt til at acceptere, at der blandt deres indkøbte paneler fra LG er en meget stor del, som egentlig burde kasseres. Men det er tilsyneladende begrænset, hvad man kan gennemtrumfe af krav over for LG som eneproducent. Desuden er LG's egne tv ikke mere fejlfri.
Det virker helt grotesk, når man læser om Panasonic og Hollywood og finjusteringen af Panasonics HCX-processor, når man så samtidig ved, at man - tvunget af omstændighederne - bliver nødt til at anvende oled paneler ofte med synlige farvefejl. Noget tilsvarende gør sig gældende for Sony.
Men ønsker man at købe et tv med oled panel, har hother anvist vejen. Man skal indstille sig på, at returnere det i en periode, og det kan blive nødvendigt flere gange. Derimod skal man under ingen omstændigheder acceptere, at et nyt tv med panelfejl klares med en garantireparation. Hvad resultatet af et sådant panelskift bliver, kan man selvfølgelig ikke sige på forhånd, men nu plejer der jo ikke ligefrem at være mangel på paneler med farvefejl.
For mit eget vedkommende lykkedes det aldrig at få et oled tv uden tydelige farvefejl. Heller ikke efter både ombytning og paneludskiftning. Det er nu skrottet - der var ikke lige nogen jeg ville give en hadegave. I stedet har jeg er et lcd fra Panasonic. Det har ingen synlige farvefejl, og har været helt problemfrit.
|
Skrevet den: 26-September-2018 kl. 14:23
C. Johansen skrev:
Hother: Det er jo helt uacceptabelt, at du måtte igennem 3 oled paneler, før du fandt et brugbart eksemplar, og at det overhovedet lykkedes, skyldes alene dit store engagement og store interesse. Men det efterlader unægtelig et meget ubehageligt spørgsmål: Hvad skete der med de første eksemplarer, der blev returneret til butikken? Blev de forsøgt solgt igen eller returneret til importøren, der så solgte dem til en anden forhandler, for man har uden tvivl påstået, at specifikationerne var overholdt, men hvem kom til at sidde med aben? Man kan kun håbe, at skærmene ikke endte hos andre forbrugere.
Det er en uholdbar situation, som opstår, fordi der kun er én producent af oled paneler. Derfor bliver Panasonic og Sony m.fl. nødt til at acceptere, at der blandt deres indkøbte paneler fra LG er en meget stor del, som egentlig burde kasseres. Men det er tilsyneladende begrænset, hvad man kan gennemtrumfe af krav over for LG som eneproducent. Desuden er LG's egne tv ikke mere fejlfri.
Det virker helt grotesk, når man læser om Panasonic og Hollywood og finjusteringen af Panasonics HCX-processor, når man så samtidig ved, at man - tvunget af omstændighederne - bliver nødt til at anvende oled paneler ofte med synlige farvefejl. Noget tilsvarende gør sig gældende for Sony.
Men ønsker man at købe et tv med oled panel, har hother anvist vejen. Man skal indstille sig på, at returnere det i en periode, og det kan blive nødvendigt flere gange. Derimod skal man under ingen omstændigheder acceptere, at et nyt tv med panelfejl klares med en garantireparation. Hvad resultatet af et sådant panelskift bliver, kan man selvfølgelig ikke sige på forhånd, men nu plejer der jo ikke ligefrem at være mangel på paneler med farvefejl.
For mit eget vedkommende lykkedes det aldrig at få et oled tv uden tydelige farvefejl. Heller ikke efter både ombytning og paneludskiftning. Det er nu skrottet - der var ikke lige nogen jeg ville give en hadegave. I stedet har jeg er et lcd fra Panasonic. Det har ingen synlige farvefejl, og har været helt problemfrit.
|
Jeg er fuldstændig enig, for jeg har ofte haft de samme tanker - og har dem stadig.
Jeg må så også erkende, at mit nuværende OLED har jeg ikke fundet fejl på, udover at jeg i en periode havde en smule yellow tint i skærmens venstre side - som er helt væk nu. Jeg har testet mit OLED på mange måder og har ikke fundet fejl. Jeg er meget lad for mit nuværende OLED.
------------- B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
|
Skrevet af: peterhansen1982
Skrevet den: 26-September-2018 kl. 15:03
Man skal have aktier eller job hos samsung for at ikke vælge OLED. Ville aldrig gå tilbage til LED nu hvor der hænger et LG 55E6 på vægen og alle der ser det er skiftet eller vil skifte. Elsker simpelthen mit OLED som jeg alfdrig har elsket et TV før og helt unormalt har det holdt snart 2 år. Plejer at skifte hver 6mdr. da der altid er noget der kan blive bedre var tanken men OLED er toppen pt.
|
Skrevet den: 26-September-2018 kl. 15:48
Hother: Du har også beskæftiget dig meget mere med teknikken end de fleste, og det er så det, som du har fået belønningen for nu. Situationen hos LG er tilsyneladende, at man producerer alle de oled paneler, som man overhovedet kan, og man kan sælge dem, da billederne er utrolig flotte. Men det, som ødelægger meget, er, at man ikke frasorterer nok. Det kan der være flere - alle økonomiske - grunde til. Man kan spare meget ved ikke teste så meget. Tidligere havde B&O som tommelfingerregel, at det tog en time at lave et tv og et døgn at teste det for fejl, for et B&O tv måtte kun have én fejl i gennemsnit i tv'ets levetid, men testen var ret dyr og tidskrævende. Hos LG virker det nærmest omvendt. Det er ligegyldigt med antal fejl. Kunderne kan bare få tingene byttet. Men det efterlader jo kunderne og butikkerne med en masse bøvl og besvær, og så er det ikke altid, det går så let med at få tingene byttet alligevel, ligesom man ikke kan vide sig sikker på, at problemerne rent faktisk løses. En anden faktor, som holder produktionsomkostningerne nede, er, at man selvfølgelig får større volumen at sælge, når man ikke kasserer så mange fejlbehæftede paneler. Jeg må nok sige, at jeg ville have foretrukket, at prisen på et tv baseret på oled-panel var væsentlig højere, hvis man så kunne regne med at få et apparat, der som udgangspunkt var i orden. Det kan man ikke i dag.
|
Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 26-September-2018 kl. 16:16
C. Johansen skrev:
Jeg må nok sige, at jeg ville have foretrukket, at prisen på et tv baseret på oled-panel var væsentlig højere, hvis man så kunne regne med at få et apparat, der som udgangspunkt var i orden. Det kan man ikke i dag. |
Hvorfor tror du at man ikke kan det?
Klaus
------------- Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk
|
Skrevet den: 26-September-2018 kl. 16:19
Potter skrev:
[QUOTE=katbird]Dem der primært laver LCD skærme er ved at løbe panden mod muren. Med mindre fleretallet af forbrugere/ køberne begynder at købe større end 65" og mindre end 55" |
Husk på at det er tv til over 10.000 kroner. I det lavere prisleje er der masse af LCD tv i den størrelse.
Klaus
------------- Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk
|
Skrevet den: 26-September-2018 kl. 16:40
KlausDM: Nu er det ikke bare prisen, der skal op - kvaliteten skal jo også. Men når både topmodellen fra Panasonic (Hothers omtale) og B&O's fjernsyn (min kollegas familie) til ca. 90000 kr. kan have yellow tint, ved jeg ikke lige, hvad du har i tankerne. Måske Loewe tv? Jeg har læst, at de på visse modeller har udvalgte paneler fra LG, men jeg har aldrig fundet frem til, hvad det egentlig dækker over. Ved du noget om det? Bruger Loewe til visse modeller kun oled-paneler, hvor skramlet er sorteret fra? Jeg mener, at Loewe har deres egne serviceteknikere, så man ikke er overladt til disse herlige mennesker fra Servicecentergruppen: https://dk.trustpilot.com/review/www.servicecentergruppen.dk" rel="nofollow - https://dk.trustpilot.com/review/www.servicecentergruppen.dk
|
Skrevet den: 26-September-2018 kl. 16:51
C. Johansen skrev:
Pede8000: Du spørger, hvor jeg har mine oplysninger fra. Dem har jeg fra virkeligheden. Fra forhandlere og importører uden at der dog direkte sættes tal på. Men problemet er betydeligt. Men man er ikke glad for, at der sættes fokus på problemet, for man vil jo for alt i verden ikke rage uklar med den eneste producent af oled paneler.
Så spørger du om, hvor jeg ved fra, at oled paneler er mere fejlbehæftede end lcd. Øhh.. det har jeg da vist aldrig udtalt mig om. Jeg ved heller ikke, om det er tilfældet, så hvis du vil se noget statistik, må du spørge andre.
Når man læser vurderinger fra professionelle anmeldere, skal man huske, at de apparater, der anmeldes, typisk stilles til rådighed af importøren. Man gætter nok ikke meget forkert, hvis importøren sørger for, at det er et nogenlunde fejlfrit eksemplar, der sendes til vurdering. |
Jeg er måske blevet lidt overfølsom, der kommer mange udokumenterede påstande, når OLED teknologien diskuteres.
Som jeg ser det ,er det måske et problem, men tråden hedder "hvorfor ikke OLED", derfor spørger jeg ind til hvorfor du vil vælge LCD, når du tydeligvis ikke vil vælge OLED?? Der er kun de to muligheder.
LCD paneler er også fejlbehæftede, jeg slynger det bare ikke ud, for jeg kan ikke dokumentere at det er et "stort" problem.
Jeg har dog læste utallige tråde om det og har haft bekendte der har måttet sende LCD tilbage.
Jeg har stadig svært ved at google mig frem til noget "stort" problem med nogen af de to teknologier, og jeg læser også alle mulige internationale fora.
|
Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 26-September-2018 kl. 17:10
Hother. Hvilken kvalitetsforskel kan du med øjet se, at der er forskel på dit tidligere LCD og det nuværende oled?
------------- Med venlig hilsen bentpetersson
|
Skrevet den: 26-September-2018 kl. 17:23
bentpetersson skrev:
Hother. Hvilken kvalitetsforskel kan du med øjet se, at der er forskel på dit tidligere LCD og det nuværende oled?
|
Mja, det er svært at beskrive:
Mere roligt billede Og det allerede kendte, bedre sortniveau og kontrast (kan i visse tilfælde se næsten 3D agtigt ud). Mere liv og sjæl i billedet Fantastiske, og dog alligevel naturlige farver.
Det er vist som jeg lige kan komme i tanke om 
|
Skrevet den: 26-September-2018 kl. 17:32
Tak Hother. Det lyder troværdigt.
|
Skrevet den: 26-September-2018 kl. 17:32
C. Johansen skrev:
KlausDM: Nu er det ikke bare prisen, der skal op - kvaliteten skal jo også. Men når både topmodellen fra Panasonic (Hothers omtale) og B&O's fjernsyn (min kollegas familie) til ca. 90000 kr. kan have yellow tint, ved jeg ikke lige, hvad du har i tankerne.
|
Det er i bund og grund et spørgsmål om pris og efterspørgsel - ikke andet. Alt for mange kigger mere på pris end billede.
Selvfølgelig grades panelerne og de bedste sorteres fra, spørgsmålet er bare hvad de enkelte tv producenter stiller af krav til deres panelleverandør. Grade og pris følges ad.
At et 90kkrs tv også har Yellow tint, siger desværre mere om B&O end om OLED som helhed.
Klaus
|
Skrevet den: 26-September-2018 kl. 17:46
Pede8000: Jeg har haft oled, og det valgte jeg, fordi jeg synes, det viste det bedste billede. MEN: Jeg fik aldrig et panel uden synlige farvefejl. Det blev ombyttet, der blev skiftet panel, men resultatet var bare forskellige former for farvefejl. Til sidst påstod man, at panelet overholdt specifikationerne. Færdig. Tak for det LG. Jeg har så valgt at gå tilbage til lcd. Man skal sørge for at sidde lige foran skærmen, eller bliver billedet noget blegt. Men ellers er det egentlig udmærket. I hvert fald er det klart at foretrække frem for oled med synlige farvefejl. Jeg har selvfølgelig snakket med utrolig mange, og enten er man vildt begejstret for oled eller også lyder det: arrh den er godt nok noget rødlig i den højre side eller gullig i den venstre osv. Men hvor stor en del der får et fejlfrit panel, kan jeg ikke sige, og hvor stor en del der bliver spist af med et panel, der burde være kasseret, kan jeg ikke sige. Men det kan ikke være en lille ubetydelig gruppe. Det har jeg ganske enkelt hørt om problemet for tit til, at det kan være tilfældet.
|
Skrevet den: 26-September-2018 kl. 17:54
Det var da voldsomt!
Jeg må være en af de få heldige?!
|
Skrevet den: 26-September-2018 kl. 18:00
Pede8000 skrev:
Det var da voldsomt!
Jeg må være en af de få heldige?! |
Ja det er lige før, jeg har via siden her både via indlæg og PM kendskab til faktisk en hel del OLED med fejl. Men ellers smut ind på AVFORUM, her er der flere tråde med OLED problemer - desværre.
Men rigtigt skønt at du fik et velfugerende OLED - det manglede bare.
|
Skrevet den: 26-September-2018 kl. 18:12
KlausDM: Det, du skriver om pris og kvalitet, lyder helt rigtigt. Under normale omstændigheder. Men situationen omkring oled panelerne virker netop ikke normal. Jeg har et klart indtryk af, at man kan købe et billigt oled eller et dyrt, men man kan tilsyneladende få præcis de samme problemer med farvefejl. Det lyder da helt rigtigt, at man sorterer panelerne, men hvilke producenter køber så de bedste? De paneler, hvor der ikke er farvefejl? Det indtryk, jeg har fået, er, at lige meget om du køber topmodeller fra Panasonic, Sony, B&O, LG osv. så er det nærmest et lotterispil, hvor godt et panel man får. Hvem tilbyder de bedste paneler i deres topmodeller?
|
Skrevet den: 26-September-2018 kl. 18:21
Hother skrev:
Pede8000 skrev:
Det var da voldsomt!
Ja det er lige før, jeg har via siden her både via indlæg og PM kendskab til faktisk en hel del OLED med fejl. Men ellers smut ind på AVFORUM, her er der flere tråde med OLED problemer - desværre.
Men rigtigt skønt at du fik et velfugerende OLED - det manglede bare. |
Ja, ellers var det røget retur.
Ovenstående får mig dog ikke til, på nogen måde, at overveje et LCD, jeg tager "chancen" og mit næste (65") bliver også et OLED. Højest sandsynligt Sony!
Jeg vil til en hver tid anbefale OLED.
Glæder mig allerede.
|
Skrevet den: 26-September-2018 kl. 18:36
Pede8000 skrev:
Hother skrev:
Pede8000 skrev:
Det var da voldsomt!
Men rigtigt skønt at du fik et velfugerende OLED - det manglede bare. |
Ja, ellers var det røget retur.
Ovenstående får mig dog ikke til, på nogen måde, at overveje et LCD, jeg tager "chancen" og mit næste (65") bliver også et OLED. Højest sandsynligt Sony!
Jeg vil til en hver tid anbefale OLED.
Glæder mig allerede.
|
Jamen jeg vil da også anbefale et OLED - lidt afhængig af hvad TV´et skal bruges til. Men jeg vil samtidig gøre opmærksom på de problematikker som der kan være omkring OLED, og samtidig fortælle om problematikker på LED siden.
Nu skriver jeg noget, som jeg slet ikke kan stå inde for. Rygtet går på, at Panasonic high -end TV kommer med både HDR10+ og DV. Jeg ved jo ikke om det er rigtigt - men hvorfor ikke. Panasonic kom jo med deres top BD afspiller med begge de nævnte meta-data formater. Time will show. Og så kunne jeg godt finde på at skifte TV.
|
Skrevet den: 26-September-2018 kl. 18:43
C. Johansen skrev:
Det lyder da helt rigtigt, at man sorterer panelerne, men hvilke producenter køber så de bedste? De paneler, hvor der ikke er farvefejl? Det indtryk, jeg har fået, er, at lige meget om du køber topmodeller fra Panasonic, Sony, B&O, LG osv. så er det nærmest et lotterispil, hvor godt et panel man får. Hvem tilbyder de bedste paneler i deres topmodeller? |
Jeg ved det ikke.
Problemet er efterhånden at selv topmodeller er så billige at der ikke er råd til luksus som udvalgte panleler. For mange år siden købte jeg et 25” billedrørs-tv til 10.000 kroner. 525 linjer, let konvergensfejl (fik faktisk skiftet billedrøret på grund af fejlen,som blev næsten væk), et godt mellemklassse tv. I fag kan jeg købe et 55” OLED LG tv med 4K opløsning, næsten 4,5 gange så stort billedareal, et voldsomt bedre billede, smarttv og meget mere - til 13.000 kroner. Prisforskellen er spist op af inflationen, så størrelse, billede og features er ren “besparelse”.
Klaus
|
Skrevet den: 26-September-2018 kl. 18:44
C. Johansen skrev:
Pede8000: Jeg har haft oled, og det valgte jeg, fordi jeg synes, det viste det bedste billede. MEN: Jeg fik aldrig et panel uden synlige farvefejl. Det blev ombyttet, der blev skiftet panel, men resultatet var bare forskellige former for farvefejl. Til sidst påstod man, at panelet overholdt specifikationerne. Færdig. Tak for det LG. Jeg har så valgt at gå tilbage til lcd. Man skal sørge for at sidde lige foran skærmen, eller bliver billedet noget blegt. Men ellers er det egentlig udmærket. I hvert fald er det klart at foretrække frem for oled med synlige farvefejl. Jeg har selvfølgelig snakket med utrolig mange, og enten er man vildt begejstret for oled eller også lyder det: arrh den er godt nok noget rødlig i den højre side eller gullig i den venstre osv. Men hvor stor en del der får et fejlfrit panel, kan jeg ikke sige, og hvor stor en del der bliver spist af med et panel, der burde være kasseret, kan jeg ikke sige. Men det kan ikke være en lille ubetydelig gruppe. Det har jeg ganske enkelt hørt om problemet for tit til, at det kan være tilfældet. |
Tak for dine indlæg, der minder mig om min tidligere oprettede tråd, der hed Burde LG have opgivet produktion af OLED-TV-skærme.
|
Skrevet den: 26-September-2018 kl. 18:52
Nu bliver det altså for morsomt! Opgivet produktionen??
Jeg giver op!
|
Skrevet den: 26-September-2018 kl. 18:52
jeg skrev dengang efter kritik: Svar til Torben.
Når fora fyldes med skriverier om fejl OLEDTV skærme og brugerne åbent begynder at fortælle om, at de har byttet flere gange og uden held, så er det vel på plads at åbne en tråd, hvor brugerne beroliger, at det ikke står helt så galt til, som der skrives om.
Samtidig synes jeg, at det er på sin plads, at kommende OLEDTV ejere ved, at derkan være fejl, som nogle opfatter som billedfejl og andre ikke.
|
Skrevet den: 26-September-2018 kl. 19:00
Pede8000 skrev:
Nu bliver det altså for morsomt!Opgivet produktionen??
Jeg giver op! |
Jeg beklager at du måske ikke husker så godt. Diskussionen gik ud på den manglende kvalitetskontrol inden oled enheder blev bragt til salg.
|
Skrevet af: Bromberg5
Skrevet den: 26-September-2018 kl. 19:23
Jeg er på mit 3 oled og er bestemt tilfreds med det. Mit nr 3 her var første 65” og jeg må indrømme at 55” er et mere homogent panel.
Oled er fantastisk, men jeg syntes bestemt også panel-lotteriet er aktuelt på oled. Bevares det er det også på lcd.
Skulle jeg have nyt tv igen, så blev det stadig oled, jeg er rigtig glad for de brede betragtningsvinkler og billedkvaliteten generelt. Ikke dermed sagt lcd ikke kan have fin billedkvalitet.
Så for at svare på dit spørgsmål - Skulle jeg vælge oled fra var det pga lotteriet i 65” som jeg umiddelbart tænker er mere sårbart end 55”. Men igen - jeg ville nu alligevel ikke vælge et lcd over oled.
|
Skrevet den: 26-September-2018 kl. 19:25
Underholdende tråd
Lader til at LG bare smider paneler på markedet, helt uden kontrol og håber på det bedste
Det kunne helt klart være en grund til at undgå dem
En anden kunne være at man bedre kan lide billedet på Samsungs QLED
|
Skrevet den: 26-September-2018 kl. 19:28
Sådan kan man jo opfatte det. Men der findes en række artikler om at LG har underskud på hvert OledTv. Så ud fra det er der vel næppe råd til den ønskede kvalitetskontrol.
|
Skrevet den: 26-September-2018 kl. 20:17
Situationen med panellotteri på selv de dyreste oled-skærme er vel næsten et bevis på, at LG er presset. Der er blevet satset voldsomt på at udvikle teknologien til noget brugbart, og man er nået ca. 90% i mål. Man har ikke haft råd til vente med at færdigudvikle produktet og begynder på salget. Man har satset så stort, at man heller ikke kunne opgive projektet, da investeringerne så ville være tabt. Men vil den strategi give succes? Ja, på helt kort sigt, men bestemt ikke på lidt længere sigt. Man kan umuligt tro, at de japanske elektronikgiganter vil affinde sig med nuværende situation. De arbejder konstant med at udvikle og finjustere billedprocessorer og må opleve, at deres tv gang på gang bliver kasseret, da det ikke er muligt at få en stabil leverance af fejlfri oled paneler. Det holder simpelthen ikke! Nu lader man LG investere i nye produktionsfaciliteter, og når de nye fabrikker står klar, så falder hammeren. Farvel til LG, som så kan blive Pioneers efterfølger. Er det ikke nogenlunde sådan, vi må forvente, at udviklingen bliver?
|
Skrevet af: lahan
Skrevet den: 26-September-2018 kl. 20:29
C. Johansen skrev:
Situationen med panellotteri på selv de dyreste oled-skærme er vel næsten et bevis på, at LG er presset. Der er blevet satset voldsomt på at udvikle teknologien til noget brugbart, og man er nået ca. 90% i mål. Man har ikke haft råd til vente med at færdigudvikle produktet og begynder på salget. Man har satset så stort, at man heller ikke kunne opgive projektet, da investeringerne så ville være tabt. Men vil den strategi give succes? Ja, på helt kort sigt, men bestemt ikke på lidt længere sigt. Man kan umuligt tro, at de japanske elektronikgiganter vil affinde sig med nuværende situation. De arbejder konstant med at udvikle og finjustere billedprocessorer og må opleve, at deres tv gang på gang bliver kasseret, da det ikke er muligt at få en stabil leverance af fejlfri oled paneler. Det holder simpelthen ikke! Nu lader man LG investere i nye produktionsfaciliteter, og når de nye fabrikker står klar, så falder hammeren. Farvel til LG, som så kan blive Pioneers efterfølger. Er det ikke nogenlunde sådan, vi må forvente, at udviklingen bliver? | spændene teori, men kommer næppe til at ske.
Det ser da ud til at det går ok for LG https://www.google.dk/amp/s/www.theverge.com/platform/amp/2018/4/26/17283994/lg-oled-tv-sales-q1-2018-earnings" rel="nofollow - https://www.google.dk/amp/s/www.theverge.com/platform/amp/2018/4/26/17283994/lg-oled-tv-sales-q1-2018-earnings
|
Skrevet den: 26-September-2018 kl. 20:31
Furry skrev:
Lader til at LG bare smider paneler på markedet, helt uden kontrol og håber på det bedste
|
Tror du selv på det!
Selvfølgelig bliver panelerne testet. Og dem der lever op til kundernes krav, bliver solgt til kunderne.
Klaus
|
Skrevet den: 26-September-2018 kl. 20:35
Problemet er bare, at de paneler, der ikke lever op til kundernes krav, også bliver solgt til kunderne.
|
Skrevet den: 26-September-2018 kl. 20:45
bentpetersson skrev:
Sådan kan man jo opfatte det. Men der findes en række artikler om at LG har underskud på hvert OledTv. Så ud fra det er der vel næppe råd til den ønskede kvalitetskontrol.
| kan du ikke linke til de artikler ?Denne her siger da det modsatte. https://www.google.dk/amp/s/www.theverge.com/platform/amp/2018/4/26/17283994/lg-oled-tv-sales-q1-2018-earnings" rel="nofollow - https://www.google.dk/amp/s/www.theverge.com/platform/amp/2018/4/26/17283994/lg-oled-tv-sales-q1-2018-earnings
|
Skrevet af: stridsvognen
Skrevet den: 26-September-2018 kl. 20:52
Enbeste gode grund til ikke at vælge OLED idag er hvis man ikke har råd, eller fint kan nøjes med andet.
------------- Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300
|
Skrevet den: 26-September-2018 kl. 20:53
C. Johansen skrev:
Problemet er bare, at de paneler, der ikke lever op til kundernes krav, også bliver solgt til kunderne. |
Hvor er det dejligt at læse både dine og Bents veldokumenterede indlæg. Jeg kan næsten ikke vente med at høre om de Japanske giganters næste træk?!
Jeg kunne se hvor denne tråd var på vej hen allerede da du skrev første gang. Jeg lod tvivlen komme den anklagede til gode, da Hother plejer at være temmeligt fornuftig.
Det her er jo helt ude i hampen.
|
Skrevet den: 26-September-2018 kl. 21:17
Furry skrev:
Underholdende tråd Lader til at LG bare smider paneler på markedet, helt uden kontrol og håber på det bedste
En anden kunne være at man bedre kan lide billedet på Samsungs QLED |
Det samme kan i høj grad så siges om samtlige lcd skærme. De fleste er notorisk sårbare for smådyr ala tordenfluer - trods det at nogle formår at lave en lcd skærm hvor det ikke forekommer.
|
Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 26-September-2018 kl. 21:18
bentpetersson skrev:
jeg skrev dengang efter kritik: Svar til Torben.
Når fora fyldes med skriverier om fejl OLEDTV skærme og brugerne åbent begynder at fortælle om, at de har byttet flere gange og uden held, så er det vel på plads at åbne en tråd, hvor brugerne beroliger, at det ikke står helt så galt til, som der skrives om.
Samtidig synes jeg, at det er på sin plads, at kommende OLEDTV ejere ved, at derkan være fejl, som nogle opfatter som billedfejl og andre ikke.
|
Ud fra den skepsis du bringer op omkring oled , skulle produktion af lcd paneler, have været stoppet for mange år siden. Den teknologi lider af så mange fejl og mangler, at kunderne burde skånes for den.
|
Skrevet den: 26-September-2018 kl. 21:19
C. Johansen skrev:
Situationen med panellotteri på selv de dyreste oled-skærme er vel næsten et bevis på, at LG er presset. Der er blevet satset voldsomt på at udvikle teknologien til noget brugbart, og man er nået ca. 90% i mål. Man har ikke haft råd til vente med at færdigudvikle produktet og begynder på salget. Man har satset så stort, at man heller ikke kunne opgive projektet, da investeringerne så ville være tabt. Men vil den strategi give succes? Ja, på helt kort sigt, men bestemt ikke på lidt længere sigt. Man kan umuligt tro, at de japanske elektronikgiganter vil affinde sig med nuværende situation. De arbejder konstant med at udvikle og finjustere billedprocessorer og må opleve, at deres tv gang på gang bliver kasseret, da det ikke er muligt at få en stabil leverance af fejlfri oled paneler. Det holder simpelthen ikke! Nu lader man LG investere i nye produktionsfaciliteter, og når de nye fabrikker står klar, så falder hammeren. Farvel til LG, som så kan blive Pioneers efterfølger. Er det ikke nogenlunde sådan, vi må forvente, at udviklingen bliver? |
En gang bræk;). - hvad skulle man så ikke kunne udlede af lcd teknikken som er 20 år gammel og stadig lider af samme problemer som fra årgang 1?
|
Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 26-September-2018 kl. 21:38
C. Johansen skrev:
Situationen med panellotteri på selv de dyreste oled-skærme er vel næsten et bevis på, at LG er presset. Der er blevet satset voldsomt på at udvikle teknologien til noget brugbart, og man er nået ca. 90% i mål. Man har ikke haft råd til vente med at færdigudvikle produktet og begynder på salget. Man har satset så stort, at man heller ikke kunne opgive projektet, da investeringerne så ville være tabt. Men vil den strategi give succes? Ja, på helt kort sigt, men bestemt ikke på lidt længere sigt. Man kan umuligt tro, at de japanske elektronikgiganter vil affinde sig med nuværende situation. De arbejder konstant med at udvikle og finjustere billedprocessorer og må opleve, at deres tv gang på gang bliver kasseret, da det ikke er muligt at få en stabil leverance af fejlfri oled paneler. Det holder simpelthen ikke! Nu lader man LG investere i nye produktionsfaciliteter, og når de nye fabrikker står klar, så falder hammeren. Farvel til LG, som så kan blive Pioneers efterfølger. Er det ikke nogenlunde sådan, vi må forvente, at udviklingen bliver? |
Nu er det ikke Lg tv division der laver panelerne, så hypotesen om, at Lg er presset passer ikke. Tænk at oled på tre generationer er kommet 90% i mål, som er din påstand, er ganske godt sammenlignet med lcd. Her er min påstand, at man efter 20 år med lcd,er kommet 60% i mål. Og hvis dine hypoteser skulle holde vand, havde lcd produktionen været stoppet for 15 år siden.
|
Skrevet den: 26-September-2018 kl. 21:53
C. Johansen skrev:
Problemet er bare, at de paneler, der ikke lever op til kundernes krav, også bliver solgt til kunderne. |
Problemet er nok at det kun er 0,005% af dem der køber OLED der opdager yellow tint - også selvom deres tv har det.
Men, hvorfor stiller Sony og Panasonic ikke krav, eller tester panelerne selv? Svaret er simpelt: $$$$$$
Klaus
|
Skrevet den: 26-September-2018 kl. 22:15
Ikke for at man skal fordybe sig i LG Displays underskud.Her er en ret ny artikel fra Korea Times http://m.koreatimes.co.kr/pages/article.asp?newsIdx=253904" rel="nofollow - http://m.koreatimes.co.kr/pages/article.asp?newsIdx=253904
Desuden har flere regnskabsanalyser og internationale aviser allerede sidste år fortalt, at LG ville nedsætte priserne i 2018 på trods af økonomien.
Lidt fra foråret http://m.koreatimes.co.kr/pages/article.asp?newsIdx=247890
Situationen den 15.5.2018
http://m.koreatimes.co.kr/pages/article.asp?newsIdx=249009
Hvis der ønskes yderligere om dette, bliver man nødt til selv at Google. Med ønsket om en god aften
|
Skrevet den: 26-September-2018 kl. 22:31
bentpetersson skrev:
Ikke for at man skal fordybe sig i LG Displays underskud.Her er en ret ny artikel fra Korea Times http://m.koreatimes.co.kr/pages/article.asp?newsIdx=253904" rel="nofollow - http://m.koreatimes.co.kr/pages/article.asp?newsIdx=253904
Desuden har flere regnskabsanalyser og internationale aviser allerede sidste år fortalt, at LG ville nedsætte priserne i 2028 på trods af økonomien.
Hvis der ønskes yderligere om dette, bliver man nødt til selv at Google. Med ønsket om en god aften
| uha der står i din første artikel at de taber på lcd display. Vil det så sige at lcd er ved at uddø ?
Din påstand om at de taber på hver OLED skærm er stadig udokumenteret.
|
Skrevet den: 26-September-2018 kl. 22:33
En ting er sikkert, OLED er kommet for at blive lidt endnu, og der er ikke et bedre alternativ lige pt.
Som med alt andet er der mere eller mindre heldige batch, og intet er perfekt.
Hvis man foretrækker en Samsung eller andet billigere alternativ er det jo alletiders, og selvfølgelig kan der være anvendelser hvor en LCD skærm kan være at foretrække, som feks en info panel et mødelokale, eller andre offentlige rum med meget lys, hvor man viser det samme billede i flere uger 24-7.
Og så er det jo også positivt at der er alternativer til OLED til dem der er på kontanthjælp eller på anden lav inkomst, som ikke ønsker at gå sultne i seng for at kunne se tv.
------------- Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300
|
Skrevet den: 26-September-2018 kl. 23:19
lahan skrev:
bentpetersson skrev:
Desuden har flere regnskabsanalyser og internationale aviser allerede sidste år fortalt, at LG ville nedsætte priserne i 2028 på trods af økonomien.
| uha der står i din første artikel at de taber på lcd display. Vil det så sige at lcd er ved at uddø ?
Din påstand om at de taber på hver OLED skærm er stadig udokumenteret. |
Måske at du forstår det bedre ved at læse hele artiklen og de andre to linkede. Supplerende : Lg Displays producerer både lcd og oled- displays. Uanset hvilken enhed tabes der totalt penge. I første kvartal tabte LG Display penge for første gang i 6 år. Denne udvikling er endog fortsat med yderligere et underskud i andet kvartal 2018. Selskabet Display og LG som helhed bliver ofte anklaget for manglende regnskaber i modsætning til konkurrenter. LGs oled produktion i Korea kan desværre ikke opveje tabet. Derfor har LG besluttet at ville investere sig ud af problemet ved at opføre en kinesisk oledfabrik, idet Lg anser Kina som den største konkurrent på markedet. Med det faldende lcd marked er underskuddet med andre ord steget selv om LG har øget Oleddisplay salget voldsomt. Dette udlægger økonomer og journalister korrekt til at LG taber på hver produceret oledskærm.
|
Skrevet den: 27-September-2018 kl. 06:26
??
Begge artikler fortæller da at OLED skal drive forretningen frem. Det nævnes at priserne på paneler styrtdykker på grund af faldende efterspørgsel. Samsungs andel af TV markedet er stærkt faldende (laver udelukkende LCD).
Jeg forstår ikke hvad du vil med dine link? Måske bevise at LCD er en uddøende teknologi?
Hvis LG Display vil tjene penge er der kun OLED vejen frem, må være konklusionen.
|
Skrevet den: 27-September-2018 kl. 06:32
Man kan kalde skiftet fra LCD til OLED rettidig omhu:
http://asia.nikkei.com/Business/Companies/LG-Display-posts-first-quarter-loss-on-low-LCD-prices" rel="nofollow - https://asia.nikkei.com/Business/Companies/LG-Display-posts-first-quarter-loss-on-low-LCD-prices
Nu har vi vist link nok? 
|
Skrevet den: 27-September-2018 kl. 08:30
Jamen hvis lcd er en uddøende teknologi, der bliver erstattet af oled, kan jeg så forvente at kunne få et 24" oled til køkkenet? Er det det du vil fortælle, Pede8000?
|
Skrevet den: 27-September-2018 kl. 09:35
Pede8000 skrev:
??
Begge artikler fortæller da at OLED skal drive forretningen frem. Det nævnes at priserne på paneler styrtdykker på grund af faldende efterspørgsel. Samsungs andel af TV markedet er stærkt faldende (laver udelukkende LCD).
Jeg forstår ikke hvad du vil med dine link? Måske bevise at LCD er en uddøende teknologi?
Hvis LG Display vil tjene penge er der kun OLED vejen frem, må være konklusionen.
|
Jeg er helt enig med dig Pede8000. Ingen er vel i tvivl om, at lcd er en uddøende teknologi, der endnu kun kan opretholdes af skærme i visse størrelser samt muligvis også på grund af færre produktionsomkostninger.
Flere tråddeltagere har i et stykke tid været inde på økonomi, og da emnet drejer i retning af manglende/utilstrækkelig kvalitetskontrol, har jeg kun forsøgt at supplere med at fortælle, at en underskudsgivende virksomhed næppe kan forventes at kunne deltage.
Mange har sandsynligvis også spurgt sig selv om, hvor de kasserede paneler bliver af. Cirkulerer de stadig på markedet, indtil de finder den "rette" ejer? Hvis dette er tilfældet må det kunne betale sig uden risikoen for at brandet mister værdi. Dette vil være svært at bevise, med mindre en snarrådig kunde fx klistrer en GPS på sin udskiftede skærm og følger den, mens Sorteper skifter person eller det viser sig, at displayet måske bliver kasseret- Hvem ved?
At LG reagerer med rettidig omhu kan der næppe herske tvivl om. At omhuen har været nødvendig kan der heller ikke herske tvivl på grund af markedssituationen.
Jeg har tidligere skrevet, at yderligere skal findes på Google, hvor man hver især kan finde det samme som jeg. Og ikke mindst svar på individuelle spørgsmål som man kan finde og delagtigøre os andre i.
Af hensyn til trådstarter ophører min deltagelse mht økonomi.Min tid er også stærkt begrænset. Men det kunne på en ny oprettet tråd være interessant at læse om, hvorfor LG frygter kineserne. Eller om hvem der er styrende aktionærer I LG, der har til huse i samme by som Samsung. Arbejder de firmaer i virkeligheden sammen, hvilket ville være naturligt både af hensyn til dem selv og den sydkoreanske økonomi?
Eller hvor langt er kineserne kommet mht til OLEDproduktion . Er det her LGs frygt ligger.
Jeg følger de store sydkoreanske firmaer mht til skibsværfter, bilproduktion, elektronik og ikke mindst den sydkoreanske stat og dens politik mv. Jeg kan i denne forbindelse anbefale læsning af Korea Times, der har en version på engelsk.
|
Skrevet den: 27-September-2018 kl. 09:42
KlausDM skrev:
Furry skrev:
|
Tror du selv på det!
Selvfølgelig bliver panelerne testet. Og dem der lever op til kundernes krav, bliver solgt til kunderne.
Klaus |
Ja og faktisk så syntes jeg at LGs super uhd nano cell display har bedre farver end deres oled
|
Skrevet den: 27-September-2018 kl. 09:49
Bromberg5 skrev:
Furry skrev:
Underholdende tråd Lader til at LG bare smider paneler på markedet, helt uden kontrol og håber på det bedste
En anden kunne være at man bedre kan lide billedet på Samsungs QLED |
Det samme kan i høj grad så siges om samtlige lcd skærme. De fleste er notorisk sårbare for smådyr ala tordenfluer - trods det at nogle formår at lave en lcd skærm hvor det ikke forekommer.
|
Men hvordan kan det være at man gerne må snakke om fejl på LCD skærme, men fejl på oled er tabu
|
Skrevet den: 27-September-2018 kl. 09:50
stridsvognen skrev:
Enbeste gode grund til ikke at vælge OLED idag er hvis man ikke har råd, eller fint kan nøjes med andet. | Eller fordi man syntes af QLED giver et bedre billede
|
Skrevet den: 27-September-2018 kl. 10:07
Furry skrev:
stridsvognen skrev:
Enbeste gode grund til ikke at vælge OLED idag er hvis man ikke har råd, eller fint kan nøjes med andet. | Eller fordi man syntes af QLED giver et bedre billede |
Helt sikkert.. Det er enhver frit for at købe hvad man foretrækker. Personligt går jeg en stor bue udenom alting Samsung producere hvis det er muligt, Sony er heller ikke lige noget for mig, så oftest kommer der også mærke preferencer i spil, og er man hardcore Samsung lover så er der jo heller ingen OLED option.
Man kommer bare ikke udenom at OLED er den førende teknologi, og det de fleste foretrækker, om de har råd eller ej.. For langt de fleste er prisen en vigtig faktor, og jo billigere OLED bliver jo mere sælger de, men der er langt billigere LCD options.
|
Skrevet af: Flippo
Skrevet den: 27-September-2018 kl. 17:02
Furry skrev:
Jeg gik ned i en butik og valgte det tv med det bedste billede Det var ikke et OLED tv jeg gik hjem med |
Så du valgte tv efter fabrikkernes pang-farve-imponator-indstillinger? Det var da en fremragende idé, eller noget.
|
Skrevet den: 27-September-2018 kl. 17:22
C. Johansen skrev:
Jamen hvis lcd er en uddøende teknologi, der bliver erstattet af oled, kan jeg så forvente at kunne få et 24" oled til køkkenet? Er det det du vil fortælle, Pede8000? |
Det har jeg ingen holdning til. Jeg læser bare artiklerne og referer hvad der står.
|
Skrevet af: Lennon
Skrevet den: 27-September-2018 kl. 17:49
C. Johansen skrev:
Jamen hvis lcd er en uddøende teknologi, der bliver erstattet af oled, kan jeg så forvente at kunne få et 24" oled til køkkenet? Er det det du vil fortælle, Pede8000? |
Det tror jeg faktisk godt du kan . Mener Dell tilbyder OLED PC skærme ca i nævnte størrelse . .
------------- Samsung PS63C7705 Samsung HDbox Pioneer LX86 Jamo D8 surround m SUB Nikon D7100 DELL 2408WFP skærm
|
Skrevet den: 27-September-2018 kl. 18:44
stridsvognen skrev:
Furry skrev:
stridsvognen skrev:
Enbeste gode grund til ikke at vælge OLED idag er hvis man ikke har råd, eller fint kan nøjes med andet. | Eller fordi man syntes af QLED giver et bedre billede |
Helt sikkert.. Det er enhver frit for at købe hvad man foretrækker. Personligt går jeg en stor bue udenom alting Samsung producere hvis det er muligt, Sony er heller ikke lige noget for mig, så oftest kommer der også mærke preferencer i spil, og er man hardcore Samsung lover så er der jo heller ingen OLED option.
Man kommer bare ikke udenom at OLED er den førende teknologi, og det de fleste foretrækker, om de har råd eller ej.. For langt de fleste er prisen en vigtig faktor, og jo billigere OLED bliver jo mere sælger de, men der er langt billigere LCD options.
|
Jeg har ikke nogen mærke preferencer, så der er helt frit valg i tv butikken, men ville da anbefale oled fabrikanterne at benytte en test video det indeholder andet end nattebilleder
Det kan godt være du syntes af oled er den førende teknologi, fordi man ifølge et eller Pro. Måleudstyr kan få nogle pæne tal, men nu skal mit tv bruges til at se på, ikke måles på
|
Skrevet af: Guests
Skrevet den: 27-September-2018 kl. 18:46
Flippo skrev:
Furry skrev:
Jeg gik ned i en butik og valgte det tv med det bedste billede Det var ikke et OLED tv jeg gik hjem med |
Så du valgte tv efter fabrikkernes pang-farve-imponator-indstillinger? Det var da en fremragende idé, eller noget. |
Det undrer også meget en del. Sådan som de står i butikkerne er jo udelukkende for tiltrække folk også selv om det på ingen måde er et korrekt billede. Hvis pangfarver og den slags er ens mål, så fred være med det, men vil man gerne have en oplevelse der er bare nogenlunde som instruktøren så er det nok ikke den bedste løsning bare sætte tvet til butikstilstand.
|
Skrevet den: 27-September-2018 kl. 18:48
Flippo skrev:
Furry skrev:
Så du valgte tv efter fabrikkernes pang-farve-imponator-indstillinger? Det var da en fremragende idé, eller noget. |
Ja Fordi når jeg kommer hjem klikker jeg på opsætning, og derefter rykker jeg rundt på kanalerne, og derefter bliver der ikke rørt ved indstillingerne, og jeg gætter på butikkerne gør det samme, så de farver jeg ser i butikken er de samne farver jeg ser derhjemme
|
Skrevet den: 27-September-2018 kl. 18:53
Furry skrev:
Fordi når jeg kommer hjem klikker jeg på opsætning, og derefter rykker jeg rundt på kanalerne, og derefter bliver der ikke rørt ved indstillingerne, og jeg gætter på butikkerne gør det samme, så de farver jeg ser i butikken er de samne farver jeg ser derhjemme |
Enten er du side fuld af ironi, ellers ser du et billede som er en del fra det produceren af filmen ønsker du skal se. Kig lidt på http://moppe.dk/lcdfabrik.html" rel="nofollow - http://moppe.dk/lcdfabrik.html
Klaus
|
Skrevet den: 27-September-2018 kl. 18:56
Furry skrev:
Flippo skrev:
Furry skrev:
Ja Fordi når jeg kommer hjem klikker jeg på opsætning, og derefter rykker jeg rundt på kanalerne, og derefter bliver der ikke rørt ved indstillingerne, og jeg gætter på butikkerne gør det samme, så de farver jeg ser i butikken er de samne farver jeg ser derhjemme |
Konge kommentar! 
Det er bare helt fint! Det er slet ikke noget for mig, men befriende at der er een der tør indrømme at han kan lide fabriksindstillingerne. Det har jeg ALDRIG set før, hverken her eller på flatpanels (har været med siden 2006, tror jeg)
|
Skrevet den: 27-September-2018 kl. 19:06
Pede8000 skrev:
Furry skrev:
Flippo skrev:
Furry skrev:
Ja Fordi når jeg kommer hjem klikker jeg på opsætning, og derefter rykker jeg rundt på kanalerne, og derefter bliver der ikke rørt ved indstillingerne, og jeg gætter på butikkerne gør det samme, så de farver jeg ser i butikken er de samne farver jeg ser derhjemme |
Konge kommentar! 
Det er bare helt fint! Det er slet ikke noget for mig, men befriende at der er een der tør indrømme at han kan lide fabriksindstillingerne. Det har jeg ALDRIG set før, hverken her eller på flatpanels (har været med siden 2006, tror jeg)
|
Et godt råd, lad være med at sige sådan noget ovre på flatpanels, de anser det for blasfemi, og smider dig derefter ud
|
Skrevet den: 27-September-2018 kl. 19:20
Mon dog, men der ville helt sikkert være nogen der gerne ville diskutere det. Jeg forstår det ikke, men respekterer naturligvis dit valg (og mod)
|
Skrevet den: 27-September-2018 kl. 19:35
Som sagt er det tilladt for enhver at have en preference, men flertallet har valgt OLED som referencen, det er ikke alle og mindretallet skal ikke føle sig tvungne til at købe OLED, som helt sikkert heller ikke er den sidste reference display teknologi.
At vælge tv på farverne i butikken er en subjektiv vurdering, og meget individuel, kan være den farveblinde foretrækker et tv, og andre med anderledes syn et andet, og hver enkelt træffer det valg der passer dem bedst hvis de har råd. Hvis folk bare kan være enige om at de ikke alle er til hvid chocolade, eller mørk chokolade, men har individuel smag, dog er flertallet nok i den mørke lejer, uden man skal have ondt af dem i den lyse ende, da de er bevidste om deres smag og ønsker, eller prioritere af andre årsager.
Skal man se det instruktøren har tiltænkt kommer man nok til at købe et 200000kr Sony OLED mastering monitor, som makser ud på 1000nit, eller det bedste OLED tv man kan købe for de penge man har i lommen til legetøj, og kalibrere det indtil knapperne på fjernbetjeningen er slidt op.
|
Skrevet den: 27-September-2018 kl. 19:46
KlausDM skrev:
Furry skrev:
Fordi når jeg kommer hjem klikker jeg på opsætning, og derefter rykker jeg rundt på kanalerne, og derefter bliver der ikke rørt ved indstillingerne, og jeg gætter på butikkerne gør det samme, så de farver jeg ser i butikken er de samne farver jeg ser derhjemme |
Enten er du side fuld af ironi, ellers ser du et billede som er en del fra det produceren af filmen ønsker du skal se. Kig lidt på http://moppe.dk/lcdfabrik.html" rel="nofollow - http://moppe.dk/lcdfabrik.html
Klaus |
Meget sigende! Godt link! Fik mit TV kalibreret professionelt, det har jeg bestemt ikke fortrudt!
|
Skrevet af: azrael
Skrevet den: 28-September-2018 kl. 08:58
stridsvognen skrev:
Enbeste gode grund til ikke at vælge OLED idag er hvis man ikke har råd, eller fint kan nøjes med andet. |
Eller tv'et ikke findes i den passende størrelse.
------------- "This calls for a delicate blend of psychology and extreme violence" - Homer Simpson
|
Skrevet af: Munch
Skrevet den: 28-September-2018 kl. 13:05
tråden er et dejligt dejavu af tråde i de gode gamle plasma dage.
|
Skrevet den: 28-September-2018 kl. 16:35
azrael skrev:
stridsvognen skrev:
Enbeste gode grund til ikke at vælge OLED idag er hvis man ikke har råd, eller fint kan nøjes med andet. |
Eller tv'et ikke findes i den passende størrelse.
|
- korrekt, men 85” skulle også være undervejs . . 
------------- Samsung PS63C7705 Samsung HDbox Pioneer LX86 Jamo D8 surround m SUB Nikon D7100 DELL 2408WFP skærm
|
Skrevet den: 28-September-2018 kl. 16:37
Men der var så den forskel, at plasma'er var højkvalitetsprodukter. Det er jo ikke uden grund, at oled-panelerne i dag omtales Lort og Gylle.
|
Skrevet af: Gromit
Skrevet den: 28-September-2018 kl. 16:44
Og snart vil snakken om OLED vs. LED vs QLED snart OGSÅ være "de gode gamle dage." 
Hvad folk vælger, at købe jf. deres bevæggrunde, behov, præferencer, kendskab, og budget er totalt underordnet for alle andre, end den enkelte selv...!
Ja, jeg er VILD med min nye SONY 65” AF8 OLED skærm, men det er der måske ANDRE som IKKE er. Og hvad så...?!
Er LED et skod tv? Er QLED et skod tv? Er OLED et skod tv?
Who gives a shit...?!
Hele denne snak kan siddestilles og sammenlignes med: Hvilken bil er bedst til Kr. 250.000,-
Hold nu op med, at slå hinanden i hovedet over denne evindelige manipulation diskussion...!!!
Vi har alle forskellige opfattelser af "hvad der er bedst" og hvorfor.
Respekter folks valg ud fra deres præferencer og budget... og glæd jer hellere over folks deltagelse i dette forum upåagtet af (u)enighed og (u)videnhed.
Ha´ en rigtig god weekend allesammen. 
|
Skrevet den: 28-September-2018 kl. 16:59
Gromit skrev:
Ha´ en rigtig god weekend allesammen. 
|
I lige måde :)
|
Skrevet den: 28-September-2018 kl. 17:12
C. Johansen skrev:
Men der var så den forskel, at plasma'er var højkvalitetsprodukter. |
Var de?
Burn in og purple snakes, snerrende paneler og larmende blæsere, var dengang en del af gamet.
Klaus
|
Skrevet den: 28-September-2018 kl. 18:08
KlausDM: Det tyder ikke på, at de ting, du nævner, virkelig var generende, for vi ejere havde alt andet end travlt med at skifte ud - tværtimod.
|
Skrevet den: 28-September-2018 kl. 18:16
De første generationer konsum plasma var noget sølle i forhold til første generations konsum OLED. Purple snakes var et stort issue med Panasonic plasma.
Klaus (som er glad for sit gamle plasma).
|
Skrevet den: 28-September-2018 kl. 18:37
KlausDM: Jeg købte en 50" Pioneer plasma i 2004. Den havde jeg i 12 år, og den brød ikke sammen. Men efter de mange år kom der dog lidt burn-in, uden at det var vildt generende. Prisen var 67000 kr.
Som afløser købte jeg i 2016 en LG 65" oled. Trods ombytning og paneludskiftning opnåede jeg aldrig at komme frem til et apparat uden synlige farvefejl. Jeg blev så spist af med, at det hele var inden for specifikationerne. Hvad kunne jeg bruge det til? Prisen var 25000 kr. Jeg havde Lort og Gylle skærmen i 1½ år.
Jeg synes, det lyder som en rigtig god idé, at du holder fast ved dit gamle plasma.
|
Skrevet den: 28-September-2018 kl. 18:42
C. Johansen skrev:
Men der var så den forskel, at plasma'er var højkvalitetsprodukter. Det er jo ikke uden grund, at oled-panelerne i dag omtales Lort og Gylle. |
Af dig, ja. De fleste incl mig er særdeles tilfredse. Tag lige og træk vejret. 
|
Skrevet den: 28-September-2018 kl. 18:55
C. Johansen skrev:
KlausDM: Jeg købte en 50" Pioneer plasma i 2004. Den havde jeg i 12 år, og den brød ikke sammen. Men efter de mange år kom der dog lidt burn-in, uden at det var vildt generende. Prisen var 67000 kr.
Som afløser købte jeg i 2016 en LG 65" oled. Trods ombytning og paneludskiftning opnåede jeg aldrig at komme frem til et apparat uden synlige farvefejl. Jeg blev så spist af med, at det hele var inden for specifikationerne. Hvad kunne jeg bruge det til? Prisen var 25000 kr. Jeg havde Lort og Gylle skærmen i 1½ år.
Jeg synes, det lyder som en rigtig god idé, at du holder fast ved dit gamle plasma.
| Havde du nu købt et Panasonic 3D plasma, så havde du døjet med burn in osv.
Hvorfor sammenligner du et tv til 25.000 med et til 67.000. Havde du forventet at få samme kvalitet til 25.000?
|
Skrevet den: 28-September-2018 kl. 19:10
Pede8000: Hvorfra ved du, at de fleste er særdeles tilfredse? Det er jo fuldstændigt udokumenteret. Hvor får du dine oplysninger fra? Hvor ved du det fra? Jeg vil meget gerne se en statistik, der beviser din påstand?
lahan: Jeg nævner de typiske priser, fordi jeg ville have foretrukket, at der i langt højere grad blev frasorteret de fejlbehæftede oled paneler, selv om det ville have givet væsentlig højere priser.
|
Skrevet den: 28-September-2018 kl. 19:11
C. Johansen skrev:
KlausDM: Jeg købte en 50" Pioneer plasma i 2004. Prisen var 67000 kr.
Som afløser købte jeg i 2016 en LG 65" oled. Prisen var 25000 kr.
|
PDP 5045 eller?
Men, for at sammenligne skulle du have brugt 120.000 på et tv (65” giver cirka 1,8 gange billedareal af et 50”) og ikke 25.000. Desuden var du måske glad for dit 5045, men i løbet af de næste 4 år skete der rigtigt meget på plasma siden, inden de begyndte med 3D, som delvist smadrede panelerne holdbarhed.
Klaus
|
Skrevet den: 28-September-2018 kl. 19:13
C. Johansen skrev:
lahan: Jeg nævner de typiske priser, fordi jeg ville have foretrukket, at der i langt højere grad blev frasorteret de fejlbehæftede oled paneler, selv om det ville have givet væsentlig højere priser. |
Yes, men du (og jeg) er en alt for lille køberskare, så det kommer ikke til at ske.
Klaus
|
Skrevet den: 28-September-2018 kl. 19:15
C. Johansen skrev:
KlausDM: Det tyder ikke på, at de ting, du nævner, virkelig var generende, for vi ejere havde alt andet end travlt med at skifte ud - tværtimod. |
Jeg nåede 3 plasma fra 2006- 2018 ( Samsung-Panasonic-Samsung) . Alle 3 havde synlige issues ! Jeg hoppede i første omgang på en 65" LG E7 , og returnerede det pga yellow tint .Og her vil jeg godt pointere,at jeg måske aldrig selv havde opdaget nævte tint, hvis ikke jeg havde støvsuget Recordere og Flatpanels . Problemerne på mine 3 plasma var af en meget mere synlig karakter ( bla purple snakes på Pana, og noget lignende på sidste Samsung ) Jeg har nu et 65" Sony A1 OLED, som med afstand rent billedmæssigt er det bedste TV jeg har ejet . Fejlfrit ? - garanteret ikke , men jeg spotter foreløbigt hverken tint eller bevægelses issues osv .
|
Skrevet den: 28-September-2018 kl. 19:26
Jeg vil da anbefale CRT monitoere, de holdt generelt iriterende længe, de kunne også fås i små størelser, og nogle havde enda en dejlig buet overflade.
Da plasma var toppen blev der brugt megen energi på brok omkring burn in, og så var Plasma også plaget af lidt uro som man kunne se på nært hold. LCD har heller aldrig rigtig duet til noget, OLED er åbenbart også noget skrammel, så eneste mulighed jeg kan se er en tur på genbrugspladsen og se om det sidste CRT tv er kørt væk, måske de stadig kan findes hist og pist på nettet.
Og så et godt råd til alle. Brug ikke flere penge på legetøj end du har råd til at miste, så er det nemmere at trække på skulderen og komme videre, pas på at husalteret ikke kommer til at fylde hele dit liv, hvis det sker kan man godt komme til at fremstå som en sur gammel mand når den går i stykker, eller du finder ud af at den heller ikke er perfekt perfekt.
|
Skrevet den: 28-September-2018 kl. 19:39
C. Johansen skrev:
Pede8000: Hvorfra ved du, at de fleste er særdeles tilfredse? Det er jo fuldstændigt udokumenteret. Hvor får du dine oplysninger fra? Hvor ved du det fra? Jeg vil meget gerne se en statistik, der beviser din påstand?
lahan: Jeg nævner de typiske priser, fordi jeg ville have foretrukket, at der i langt højere grad blev frasorteret de fejlbehæftede oled paneler, selv om det ville have givet væsentlig højere priser. |
Hold nu op, ikk! Du er jo nærmest besat af et brændende had til OLED, husk nu, det er et stykke forbrugerelektronik, ikke noget vigtigt.
Jeg omformulerer til:
"de fleste LADER til at være tilfredse"
Jeg har stadig tilgode at møde een bruger, her eller på flatpanels, der har fortrudt og hellere ville have et LCD.
OK med dig? 
|
Skrevet den: 28-September-2018 kl. 20:13
For mit vedkommende er jeg totalt neutral mht de forskellige displays. Jeg lytter og undersøger, og ikke mindst vurderer. Jeg forsøger at finde fakta, der kan styrke debatten. Situationen er lige nu, at jeg hverken gider eller vil købe eller afprøve oled så længe ejere, (det er naturligvis dem, som jeg tror på, fordi de har erfaring,) der har købt et oled fortæller om generende og nye billedfejl. Jeg synes, at det et dybt godnat, når man gider bruge energi på at installere et TV derhjemme, som man skal bytte igen og igen, fordi man ikke indenfor en rimelighed kan få indtryk af kvaliteten. Dette hedder usikkerhed. Og når køberen endelig finder det “rigtige”, så viser det minsandten pludselig yellow tint, (ligesom Hothers) -:og som man måske bliver bange, irriteret over mv. for, men som - hvis man er heldig - så uforståeligt forsvinder af sig selv.
Undskyld, men det ligner jo et gammelt kineserprodukt uden kvalitetskontrol, som man køber med denne usikkerhed. Nogle af køberne har måske næppe mange penge, men nærmest spiller familiens økonomi op på denne måde.
At nogle brugere tillader fejl. Det er da ok. Men ligefrem at enkelte vil gå igennem ild for at forsvare og ligefrem anbefale et køb eller nærmest blive ondskabsfuld over for andre debattører, virker for mig kvalmende og useriøst. Det fortæller mere om personen frem for selve apparatet.
Når nogle begynder at angribe andre, der kun hjælper med at oplyse fakta, så er der noget galt. Så kommer angrebet til at virke som løgn og misinformation. Når jeg fx svarer Hother på hans svar til mig, og jeg skriver, at det virker troværdigt, så er det fordi hans vurdering er troværdig. Hvorfor? Fordi han også nævner det der ikke fungerer.
|
|