Print side | Luk vindue

Kim Larsen's Værsgo-plade - Sniksnak tilladt

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Brugergrupper
Forumnavn: Bruger til bruger
Forumbeskrivelse: Emner der ikke passer ind i de øvrige fora
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=156469
Udskrevet den: 29-April-2025 kl. 09:59

Emne: Kim Larsen's Værsgo-plade - Sniksnak tilladt
Skrevet af: Guests
Emne: Kim Larsen's Værsgo-plade - Sniksnak tilladt
Skrevet den: 03-Oktober-2018 kl. 19:37
Når man hører LP'en fra start til slut, er der ikke noget, som skulle lyde forkert... Men... Når den er slut, så går der LAAANNGG tid, før pick up'en når udløbsrillen. Lige før den når dertil, siger Kim Larsen noget lignende: "Der var altså et par kiks - men eh,... Det er ikke sikkert, at man kan hø....." Og her er der så ikke mere at høre.

Som om, man troede, at optagelsen var stoppet, og man frit kunne snakke bagefter. Så det kunne MÅSKE være smutteren!Big smile

Har ikke kunnet finde noget om det på nettet...

Svar:
Skrevet af: hansie
Skrevet den: 03-Oktober-2018 kl. 19:55
Nogle gange lavede de vist sjov på LP så der kom noget efter langt udløb.

Skrevet den: 03-Oktober-2018 kl. 20:00
Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

Nogle gange lavede de vist sjov på LP så der kom noget efter langt udløb.

Har selv denne mistanke!Big smile Men måske, der kunne være smuttet noget på gulvet i slutningen af sangen "Maria"? Jeg kan ikke lige tyde, hvad det er for et smæk, der lyder.

Skrevet af: Deschain
Skrevet den: 03-Oktober-2018 kl. 20:54
Ja, ret sikker på at det er bevidst. Han blev jo ikke kaldt lune Larsen for ingenting Smile

Skrevet af: Lennon
Skrevet den: 03-Oktober-2018 kl. 23:57
Mener , at nævnte episode slet ikke hører til på den oprindelige Værsgo . Men på en kompilleringsplade med forskellige Danske kunstnere fra 75, der hedder " Sku op " ? Og det er helt sikkert bevidst . 

-------------
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm

Skrevet den: 04-Oktober-2018 kl. 06:23
Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

Mener , at nævnte episode slet ikke hører til på den oprindelige Værsgo . Men på en kompilleringsplade med forskellige Danske kunstnere fra 75, der hedder " Sku op " ? Og det er helt sikkert bevidst . 

Det ER skam den oprindelige Værs' Go'-plade, jeg har - den fra 1973. Købt i en brugtpladebiks, vi havde for mange år siden. Og det er faktisk den eneste Kim Larsen-LP, jeg har.

Den er også på Værs' Go'-CD'en, i samlingen "The Black Album. Da jeg fik dette album, var jeg da spændt på, om det var med!LOL

Men, det KAN da sagtens bare være gas(olin)

Skrevet den: 04-Oktober-2018 kl. 08:29
Jeg har også den originale LP, og ja, det er med på den Smile

Skrevet den: 04-Oktober-2018 kl. 16:27
Jeg bøjer mig, og må erkende at jeg så husker forkert . Men der er et lignende issue på "Skue op" LP"en hvor bla Kim Larsens "Marken er høstet"er tilgængeligt . 

Nogen der ved? hvor man finder følgende Kim Larsen/ Gasolin numre : 

" Karneval" ( Kim Larsen) 
"Damen på taget" (Larsen&Co)
"Hilchers sang" ( Larsen&Co )
"Fed Lykke" ( Gasolin)  

-------------
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm

Skrevet den: 04-Oktober-2018 kl. 16:42
Damen på taget er vist fra den første single, ifølge YouTube
Karneval er fra en LP, som hedder Boller op boller ned ifølge YouTube
Fed lykke er Thomas Helmig. (Så vildt, jeg kan se)

Hilchers sang kunne ikke findes nogen steder.

Skrevet den: 04-Oktober-2018 kl. 17:09
"Fed Lykke", var oprindeligt et nummer som Gasolin indspillede til en tegnefilm der hed Prins Piwi - måske 1974 . Senere taget op af Helmig . I min verden et af de bedste Gasolin numre overhovedet .

"Damen på Taget" og "Hilcher . . " var på samme singleudgivelse ca 1971 

-------------
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm

Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 04-Oktober-2018 kl. 17:25
Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Det ER skam den oprindelige Værs' Go'-plade, jeg har - den fra 1973. Købt i en brugtpladebiks, vi havde for mange år siden. Og det er faktisk den eneste Kim Larsen-LP, jeg har.

Den er også på Værs' Go'-CD'en, i samlingen "The Black Album. Da jeg fik dette album, var jeg da spændt på, om det var med!LOL

Måske jeg er helt gal på den, du skriver The Black Album, som i virkeligheden måske er The Black Box. Og på The Black Box med alle Gasolins udgivelser, der er Værsgo' med Kim Larsen ikke at finde. Er der udgivet et boxset hvor Værsgo' er inkluderet?

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650

Skrevet den: 04-Oktober-2018 kl. 17:38
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Måske jeg er helt gal på den, du skriver The Black Album, som i virkeligheden måske er The Black Box. Og på The Black Box med alle Gasolins udgivelser, der er Værsgo' med Kim Larsen ikke at finde. Er der udgivet et boxset hvor Værsgo' er inkluderet?

Det er MIG, som er gal på den. Beklager... Men så forstår jeg ikke lige hvor jeg havde det fra. Synes bare at jeg havde hørt en genudgivelse af Værsgo-pladen en gang. Og nej - den er ikke med i The Black Box, som den retteligt hedder.

Skrevet den: 04-Oktober-2018 kl. 17:51

"Fed Lykke", var oprindeligt et nummer som Gasolin indspillede til en tegnefilm der hed Prins Piwi - måske 1974 . Senere taget op af Helmig . I min verden et af de bedste Gasolin numre overhovedet .

Mine favoritter er Sct-Emitri og This is my life - især den sidste, med en god bas på!

Nu forstår jeg måske bedre dit spørgsmål om, hvor du finder dem. Måske i en brugtpladebiks, hvis der er én i nærheden hvor du bor - det var et tilfælde, at jeg fandt Værsgo-pladen i den butik, som nu ikke eksisterer mere, bare ved at gå hele sortimentet igennem fra ende til anden.

Skrevet af: Munch
Skrevet den: 04-Oktober-2018 kl. 18:57
lige nøjagtig Værsgo CD’en mangler i min samling. Så hvis der er en der vil sælge så værsgo, jeg er køber

Skrevet den: 04-Oktober-2018 kl. 19:02
Lidt alarmerende, at den fremragende Gasolin dokumentarfilm ikke har fået lavet korrektur på facts . I filmen fremgår det fejlagtigt, at "Værsgo" udkom mellem "Gasolin1" og "Gasolin2" ( 1972) . Den udkom altså næsten på dato med "Gasolin3" i efteråret 1973 . 

-------------
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm

Skrevet den: 04-Oktober-2018 kl. 19:21

Jeg bøjer mig, og må erkende at jeg så husker forkert . Men der er et lignende issue på "Skue op" LP"en hvor bla Kim Larsens "Marken er høstet"er tilgængeligt . 

Nogen der ved? hvor man finder følgende Kim Larsen/ Gasolin numre : 

" Karneval" ( Kim Larsen) 
"Damen på taget" (Larsen&Co)
"Hilchers sang" ( Larsen&Co )
"Fed Lykke" ( Gasolin)  

"Fed Lykke Til Alle" kan f.eks. findes på "The Early Years" som er en del af the black box.

Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 04-Oktober-2018 kl. 19:22
Sylvesters Drøm og Pianomand er hits her, og hr. Larsen har som Pianomand måske fået svar  

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650

Skrevet den: 04-Oktober-2018 kl. 19:30
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

lige nøjagtig Værsgo CD’en mangler i min samling. Så hvis der er en der vil sælge så værsgo, jeg er køber

Du må nok på jagt på diverse loppemarkeder, brugtpladebutikker, og genbrugsbutikker. Måske, du er heldig. Den dag, jeg faldt over den, var jeg bare på jagt efter noget gammelt musik og havde fundet en del andre plader, og så var den der! Det er snart mange år siden, og allerede den gang var den efterspurgt, fik jeg at vide, da jeg betalte. 

Skrevet den: 04-Oktober-2018 kl. 19:32
Deschain_ vidste godt den var på Early Years , men vidste til gengæld ikke, at Early Years var en del af Black Box . Sjovt nok er Black Box tilgængelig på YouSee Musik streaming - uden Early Years delen . . Confused

-------------
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm

Skrevet den: 04-Oktober-2018 kl. 19:45

Sylvesters Drøm og Pianomand er hits her, og hr. Larsen har som Pianomand måske fået svar  

De to bedste på Værsgo, er for mig Hubertus, som bare er vildt morsom, og så Som en strejf af en dråbe, som desværre er A L T for kort.

Skrevet den: 04-Oktober-2018 kl. 20:02

De to bedste på Værsgo, er for mig Hubertus, som bare er vildt morsom, og så Som en strejf af en dråbe, som desværre er A L T for kort.

" Som et strejf af en dråbe" er ikke fra Værsgo - men oprindeligt lavet til et radioprogram der hed P4 . Den havde ingen titel , og blev af radioværterne kaldt "Fuglekvidder" . . Kim Larsen har engang udtalt at lige præcis den sang kom fra Gud . . . 
Hubertus har han ikke selv skrevet . . 

-------------
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm

Skrevet den: 04-Oktober-2018 kl. 20:29

" Som et strejf af en dråbe" er ikke fra Værsgo - men oprindeligt lavet til et radioprogram der hed P4 . Den havde ingen titel , og blev af radioværterne kaldt "Fuglekvidder" . . Kim Larsen har engang udtalt at lige præcis den sang kom fra Gud . . . 

Nej... Det er mig, der er fuld af fejl og mangler... Som en strejf af en dråbe er på Additional Tracks-CD'en i The Black Box.

Bliver vist nødt til at sætte grammofonen i gang............

Skrevet af: Jessemand
Skrevet den: 04-Oktober-2018 kl. 21:41

Hvor sjovt. Jeg har netop købt en Black Friday udgivelse på vinyl af denne på Gaffashop. 

Skrevet den: 04-Oktober-2018 kl. 21:46
Sjovt nok stikker nogle af fortolkningerne endnu bedre ud end egne kompositioner . Feks "Langebro" og "Min Tøs" sammen med Gasolin, -  og ikke mindst den aldeles fremragende udgave af Jægers "ÅH, At være en høne" fra 5 Eifel . . .

-------------
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm

Skrevet den: 04-Oktober-2018 kl. 21:51
Oprindeligt skrevet af Jessemand Jessemand skrev:

Hvor sjovt. Jeg har netop købt en Black Friday udgivelse på vinyl af denne på Gaffashop. 

OK Clap ! - synes jeg erindrer at Poul Dissing er med på en eller begge sange ? 

-------------
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm

Skrevet af: Jessemand
Skrevet den: 04-Oktober-2018 kl. 22:20

Oprindeligt skrevet af Jessemand Jessemand skrev:

OK Clap ! - synes jeg erindrer at Poul Dissing er med på en eller begge sange ? 

Ifølge bagside er Dissing med som "hyl & omkvæd" på Hilsjer 😉

Skrevet den: 06-Oktober-2018 kl. 15:23

Så fik jeg grammofonen sat i gang igen.... Må indrømme, der er flere år siden, den har været det! Den kan S' Gu' stadig køre - en Akai APQ41. Det, jeg havde glemt vr, at det, som kunne ligne fuglekvidder er på sangen "Sylvesters Drøm", i form af diverse synthesizer- lyde. Faktisk meget lignende dem, som er på "Som en strejf af en dråbe".

Derudover kan man vist godt sige, at pladen var forud for sin tid. Fordi begyndte man ikke først mange år efter, at lave de såkaldte "unplugged" indspilninger?

Skrevet den: 06-Oktober-2018 kl. 15:42
"Jacob den glade" er nu heller ikke værst. Får I en klump i halsen, så er det altså ikke jer, den er gal med!!

Skrevet af: Basto
Skrevet den: 06-Oktober-2018 kl. 15:50
pladen  med starfuckers,  fritids gruppen var fantastisk og med en udgave af Joanna som er meget bedre end originalen ( efter. Min mening   men han gjorde det godt på originalen.. bare 13 år . Søren bernbom.

https://www.google.com/search?hl=da-DK&source=android-browser&q=starfuckers+joanna&stick=H4sIAAAAAAAAAONgFuLSz9U3MMw2KE8pVuLVT9c3NEwzNjTLKyg31xL0LS3OTHYsKsksLgnJD87PSwcACs74djAAAAA&sa=X&ved=2ahUKEwi62Ynp-fHdAhXKDewKHbQWBI0Q-YcBMAh6BAgJECU&biw=360&bih=580" rel="nofollow - https://www.google.com/search?hl=da-DK&source=android-browser&q=starfuckers+joanna&stick=H4sIAAAAAAAAAONgFuLSz9U3MMw2KE8pVuLVT9c3NEwzNjTLKyg31xL0LS3OTHYsKsksLgnJD87PSwcACs74djAAAAA&sa=X&ved=2ahUKEwi62Ynp-fHdAhXKDewKHbQWBI0Q-YcBMAh6BAgJECU&biw=360&bih=580

Skrevet den: 06-Oktober-2018 kl. 15:51
Kim Larsen ville oprindligt have haft Poul Dissing til at synge nummeret "Christianshavns kanal" - men Dissing takkede nej . 

-------------
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm

Skrevet den: 06-Oktober-2018 kl. 15:57
Basto_ han hedder Søren Bernbom . Han røg ud i noget misbrug, og var igennem noget behandling gennem " Klub 47" i Thy . Han er selv aktiv musiker, og har skrevet masser af numre - uden den store gennemslagskraft . . Ligesom med Kim Larsens børn, så skal der noget helt specielt til for, at træde ud af skyggen . . 

-------------
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm

Skrevet den: 06-Oktober-2018 kl. 16:05
Nogen som ved, hvem der har skrevet teksten til "Hubertus"?? Der står bare "Ukendt" på pladehylstret...

Skrevet den: 06-Oktober-2018 kl. 16:22
Ja  mange betegnede ham nærmest som en del af familien fordi kim tog sig. Meget af ham.  Stadigvæk når jeg spiller guitar kan jeg ofte undre mig over at Larsen havde så mange store sange med så få akkorder i ærmet . Han var en  ener

Mvh Michael 

Skrevet den: 06-Oktober-2018 kl. 17:53
Oprindeligt skrevet af Basto Basto skrev:

Ja  mange betegnede ham nærmest som en del af familien fordi kim tog sig. Meget af ham.  Stadigvæk når jeg spiller guitar kan jeg ofte undre mig over at Larsen havde så mange store sange med så få akkorder i ærmet . Han var en  ener

Mvh Michael 

Han var nok ligeglad med de få akkorder... Bare melodierne kørte, og teksterne duede til noget. Hvis det var på plads - så var det bare at indspille!Big smile

Skrevet den: 06-Oktober-2018 kl. 18:51
Mnilsen du misforstår .. Kunsten er få akkorder  det utrolige er at sangene ku lyde af så meget og være så forskellige  med så få akkorder

Mvh Michael 

Skrevet den: 06-Oktober-2018 kl. 19:18
En af styrkerne på "Værsgo" er jo netop minimalismen . Sangene kan jo næsten bære sig selv helt uden produktion og instrumenter .
Prøv lige at barbere lydeffekterne væk fra dagens hiphop/rap- electronica - og se/lyt til hvad der så er tilbage Clown

-------------
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm

Skrevet den: 07-Oktober-2018 kl. 08:27

En af styrkerne på "Værsgo" er jo netop minimalismen . Sangene kan jo næsten bære sig selv helt uden produktion og instrumenter .
Prøv lige at barbere lydeffekterne væk fra dagens hiphop/rap- electronica - og se/lyt til hvad der så er tilbage Clown

De må for min skyld også gerne trække stikket til mikrofonerne i rap/hiphop!!! Jeg HADER det, og har altid gjort det.

Print side | Luk vindue