Film på medie center
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Recordere, afspillere og foto
Forumnavn: Microsoft Media Center, MCE og HTPC
Forumbeskrivelse: Media Center (MCE) og Home Theatre PC
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=156485
Udskrevet den: 24-November-2024 kl. 11:22
Emne: Film på medie center
Skrevet af: sokken
Emne: Film på medie center
Skrevet den: 06-Oktober-2018 kl. 13:46
Hej. Jeg har Ca 250 bluray film og de fylder en del så det kunne være rart hvis jeg kunne få dem på en server eller lignende.
Hvad er den bedste måde?
Er det muligt at ligge dem på en media center og så se dem igennem chromecast eller ATV. Jeg skal have undertekster med og også gerne god lyd da jeg har en atmos setup
Er helt ny til det her så aner ikke hvad der er muligt
|
Svar:
Skrevet af: MCenterFreak
Skrevet den: 06-Oktober-2018 kl. 14:13
Jeg bruger AnyDVD HD herfra: https://www.redfox.bz/download.html" rel="nofollow - https://www.redfox.bz/download.html Du kan vælge at kopiere dem 1 til 1, så alt kommer med ukomprimeret Så kan du installer deres Virtual CloneDrive. Så kan du afspille filernere, som de var en fysisk BluRay skive. Jeg bruger derefter Cyberlink PowerDVD til at afspille med
------------- DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)
|
Skrevet den: 06-Oktober-2018 kl. 15:21
er der ikke en smartere måde at afspille dem på så man ikke skal ind i medie center for at afspille dem.
Kan man ikke bruge medie center som en slags server og så afspille dem på en ekstern boks f.eks ATV.
Er jeg helt lost.
|
Skrevet af: hopgreve
Skrevet den: 06-Oktober-2018 kl. 16:10
Hej Jo , jeg har udført samme project , med lidt over 500 Blu-ray. Brugte MKV , så er filmen som på disc , altså ca 20-30GB pr film. Herefter ind på en NAS , og med fex Infuse installeret på ATV4k , ja så har man lavet sin egen "Netflix". Det tager selvfølgelig lang tid af køre filmene til MKV , bruget et drev der kører gange 2 , så imellem 45-60min pr film. Men super fedt når man er færdig , og det bare virker MVH
------------- PANASONIC 55CX725 | Pioneer VSX832 | TP TUBE 500/200/160 | PANASONIC BD220 | ATV4K
|
Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 06-Oktober-2018 kl. 16:33
Sokken - tror du komplet og aldeles misforstår terminologierne - Per definition er et mediecenter noget der afspiller på en skærm. Du tænker nok snarere på en NAS (network attached storage) - og jo det er jo det alle andre gør. OG så kan man vælge om man vil bruge en chromecast, mediacenter, atv eller en vilkårlig anden enhed der er koblet til TV'et som kan tilgå data fra din NAS. - MEN har man et mediecenter skal man jo selvsagt så "bare" have en HDD der er stor nok til at lægge alle film der, og så behøver man heller ikke en NAS, men man har film og afspiller på en samlet enhed er det selvfølgelig noget lort hvis disken går i stykker ( 250 film a omkring 30GB kræver så små 8 TB HDD i maskinen. Det kan sagtens klares med en enkelt disk, til gengæld er man ilde stedt hvis disken går i stykker.)
|
Skrevet den: 06-Oktober-2018 kl. 16:45
Ja så har jeg da misforstået det. Så er det vist nas jeg skal have.
Men jeg aner ikke hvad nas er. Er der en der har lyst til at forklare mig hvordan det fungerer. Jeg er klar over at det kommer til at fylde meget.
|
Skrevet den: 06-Oktober-2018 kl. 16:56
Hej , det er en netværks harddisk , med et lan stik , denne , eller disse bliver så forbundet til ens router , og herfra henter fex ATV4k filmene trådløst MVH
------------- PANASONIC 55CX725 | Pioneer VSX832 | TP TUBE 500/200/160 | PANASONIC BD220 | ATV4K
|
Skrevet den: 06-Oktober-2018 kl. 16:57
Og ja det fylder , jeg har brugt 16TB.. MVH
|
Skrevet den: 06-Oktober-2018 kl. 17:10
hopgreve skrev:
Hej , det er en netværks harddisk , med et lan stik , denne , eller disse bliver så forbundet til ens router , og herfra henter fex ATV4k filmene trådløst MVH |
Hej. Jeg tror du mangler nogle link i dit indlæg
|
Skrevet den: 06-Oktober-2018 kl. 17:31
Hej Nej , der mangler ingen link. "disse , samt smiley" indikerer bare at jeg har flere NAS tilsluttet MVH
|
Skrevet den: 06-Oktober-2018 kl. 19:51
Nå ja selvfølgelig ☺️
Skal man så bare starte med at købe en nas og så købe flere når man mangler plads?
Hvad er bedst. Chromecast eller ATV?
Jeg har en chromecast. Jeg har aldrig haft noget fra Apple men kunne godt overveje en ATV, fordi så kan jeg også leje 4k film.
|
Skrevet den: 06-Oktober-2018 kl. 22:53
Nu har jeg fået læst lidt om nas.
Skal jeg bare købe sådan en her. http://www.bj-trading.dk/bjshop/default.asp?side=info.asp&vare=328033&f=pricr&psmm=2551&da=6" rel="nofollow - http://www.bj-trading.dk/bjshop/default.asp?side=info.asp&vare=328033&f=pricr&psmm=2551&da=6
Og så købe en almindelig ekstern harddisk til at komme i den.
Eller er der et bedre nas eller setup som i vil foreslå
|
Skrevet af: elendil
Skrevet den: 06-Oktober-2018 kl. 23:31
Du skal købe en intern disk, ikke en ekstern.
Synologys DSM (operativsystem på den NAS du linker til) er rimelig intuitivt, så det er et udmærket bud. Inden du køber, så læs lidt op på det og overvej præcis hvad du vil bruge sådan en NAS til. De kan meget andet end at være netværksharddiske, men er det blot den funktionalitet du ønsker, kan du købe en billigere model end 218+.
Med mindre Synology har ændret deres terminologi for nyligt, er første ciffer et udtryk for hvor mange diske, der er plads til (2 i dette tilfælde), mens de to næste er årstal for modellen. Derefter kommer j (skrabet udgave), ingenting (normal udgave), + (udvidet udgave, fx med eSATA og hurtigere HW), play (er jeg ikke helt sikker på hvad dækker over).
|
Skrevet den: 06-Oktober-2018 kl. 23:43
Mange tak. Er virkelig glad for hjælpen.
Jeg skal kun bruge den til film.
Jeg vil nok gerne have at den kan tage 30 tb så den er lidt fremtidssikret. Og gerne bruger venlig.
Kan i anbefale nogle?
|
Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 06-Oktober-2018 kl. 23:48
Nej du ønsker nok ikke at købe en der kan tage 30TB. for det første koster selve kassen uden harddiske en god 4-6000,- og hvis du skal have alle dine film over koster det yderligere 2-4000, afhængig af hvordan du vælger at lave det og her taler vi ikke engang de fulde 30TB, men kun de 8TB jeg skrev i mit første indlæg. - Hvis du ikke har nogen som helst i omgangskredsen der kan hjælpe bare en lille smule, så læser du helt vildt op på NAS, RAID, HybridRaid, Atv, Chromecast - INDEN du begiver dig ud i at købe noget som helst.
Har man ingen anelse om hvad computere er, så vil jeg vove den påstand at man reelt bare skal glemme det indtil man har lært noget.
|
Skrevet den: 07-Oktober-2018 kl. 00:01
Jeg kender måske en der kan hjælpe men troede bare ikke det var så besværligt og der måske var et step to step guide eller lignende for nybegyndere som mig
|
Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 07-Oktober-2018 kl. 07:50
Til dit behov. Så gør som jeg.. jeg har installeret plex media server på min computer. Så har jeg jeg et Shield tv med plex app. Og den æder atmos som det var smør. Med atv4k får du ikke atmos med infuse eller med plex på atv. De prøver at presse Apple til at få låst op for det. Men om det lykkes tja
|
Skrevet den: 07-Oktober-2018 kl. 08:03
Min anbefaling, og det er kun en sådan, er at købe en billig NAS til at starte med. Evt. DS218j til knap 1400 kr. eller måske en brugt model. Personligt havde jeg nok købt en brugt med et par diske i.
Herfra kan du rode med det og finde ud af, hvordan du egentlig vil have det uden at have skudt for mange penge af, og selv den skrabede model er rigeligt fin i lang, lang tid. Og når den ikke er det længere, er den det stadigvæk til andre ting (fx timemachine, hvis du havde haft appleprodukter).
Jeg købte selv DS212j tidernes morgen og den er stadig i brug til timemachine-backups og musikstreaming. Hvis du leder brugt, er det dog ikke den eller tilsvarende du skal købe, for efter vor tids standarder er den meget sløv.
|
Skrevet den: 07-Oktober-2018 kl. 10:07
Hej Synes også du skal starte med en billig NAS , fex en WD my cloud , 2TB eller 4TB , vel ca 1500kr i Elgiganten. Dertil en ATV4k , som du også får gavn af til så meget andet. Og en ordentlig router , Gigabit , 100MB router er ikke god nok. Så skal du have et BD-drev , hvis du ikke har det i forvejen. Jeg købte et eksternt drev , som jeg satte på min bærbar. Så er det i gang med at rippe , jeg anbefaler MKV. Så over med filmene på NAS...Og installere Infuse på ATV... Der ligger masser af arbejde forude , men jeg synes det var et spændende project at gå i gang med MVH
|
Skrevet af: kec2
Skrevet den: 07-Oktober-2018 kl. 10:57
Det jeg har gjort er:
Bygget mig en NAS med tre diske sat i RAID 5, for at have lidt sikkerhed mod en disk der fejler. Du kan også bare købe en. Jeg ville ønske, at jeg havde tjekket om mine diske kunne gå i dvale. Men det er ikke noget problem, hvis man kun tænder sin NAS, når han skal bruge den.
Så har jeg købt en mini PC, det kunne være en Intel NUC eller en Zotac mini pc.
Den har jeg så installeret Libre Elec på. Dvs. at jeg bruge KODI til at afspille mine film. Jeg bruger mobilen app'en Yatse som fjernbetjening til at styre KODI.
Så har jeg købt et externt blu-ray drev til min computer. Her begik jeg den fejl ikke, at tjekke om drevet var speed-capped. Det er det så desværre og det vil kun læse med X2 speed. Dvs. at det tager ca. 1 time at rippe film.
Jeg bruge MakeMKV til, at rippe mine film med. Jeg tilvælger kun hoved-filmen, dansk undertekster og lossless lyd. Der er intet kvalitetstab. Mine 214 film flyder i gemnemsnit 25GB.
------------- Der findes 10 slags mennesker. Dem der kan det binærer talsystem og dem der ikke kan.
|
Skrevet den: 07-Oktober-2018 kl. 12:38
Jeg siger mange tak for alle forslag.
Jeg har talt med min kammerat.
Han anbefaler Shield i stedet for ATV fordi han tror at ATV måske er lidt mere låst angående hvordan man ripper sine film.
Har han ret i det?
|
Skrevet den: 07-Oktober-2018 kl. 12:43
Ja og nej. ATV uden apps er begrænsende. ATV med InFuse-appen (koster penge, men er dem alle værd) spiser det hele.
Jeg har netop skiftet mit NUC/KODI-setup ud med ATV 4k og har (med inFuse) ikke set mig tilbage. Men YMMV, som de siger.
|
Skrevet den: 07-Oktober-2018 kl. 12:47
Skrevet den: 07-Oktober-2018 kl. 13:16
Mener jeg gav ca 100kr for infuse. Og jeg vil stadig anbefale ATV4k , samt Infuse , tror det er lettere for dig at komme i gang med det. MVH
|
Skrevet den: 07-Oktober-2018 kl. 13:29
Jeg hælder også mest til ATV så jeg kan leje 4k film.
Er de 100 kr et engangsbeløb?
|
Skrevet den: 07-Oktober-2018 kl. 13:57
InFuse koster enten 79 kr om året eller knap 400 kr i engangsbeløb, mener jeg. Man kan også købe den for 8 kr om måneden.
Jeg har valgt de 80 kroner om året, selvom jeg hader subscription-ordninger som pesten.
|
Skrevet den: 07-Oktober-2018 kl. 14:35
hopgreve skrev:
Hej Synes også du skal starte med en billig NAS , fex en WD my cloud , 2TB eller 4TB , vel ca 1500kr i Elgiganten. Dertil en ATV4k , som du også får gavn af til så meget andet. Og en ordentlig router , Gigabit , 100MB router er ikke god nok. Så skal du have et BD-drev , hvis du ikke har det i forvejen. Jeg købte et eksternt drev , som jeg satte på min bærbar. Så er det i gang med at rippe , jeg anbefaler MKV. Så over med filmene på NAS...Og installere Infuse på ATV... Der ligger masser af arbejde forude , men jeg synes det var et spændende project at gå i gang med MVH | ikke hvis han skal bruge atmos til hans rippede film
|
Skrevet den: 07-Oktober-2018 kl. 14:37
Hvis du skal have gavn af atmos af dine rippede film. Så kan atv ikke klare detm det er det kun Shield tv pt det kan
|
Skrevet den: 07-Oktober-2018 kl. 14:47
Ja vil gerne have atmos så det bliver nok kodi og en shield
|
Skrevet den: 07-Oktober-2018 kl. 14:57
Mon ikke Atmos kommer på ATV? Jeg tror , alt andet lige , at du vil have nemmere med at komme i gang med Infuse og ATV , men det er så bare min mening. MVH
|
Skrevet den: 07-Oktober-2018 kl. 15:40
hopgreve skrev:
Mon ikke Atmos kommer på ATV? Jeg tror , alt andet lige , at du vil have nemmere med at komme i gang med Infuse og ATV , men det er så bare min mening. MVH
| jeg tvivler på Apple vil tillade det desværre. For ellers ville jeg selv hoppe på æblet
|
Skrevet den: 07-Oktober-2018 kl. 15:47
Jeg prøver med shield for det er den min kammerat kører med og han vil hjælpe med at sætte det op, og det er heller ikke til at vide hvornår der kommer atmos til ATV.
Jeg bestiller en wd my cloud home på 8 tb til 2100 kr og en shield, så burde jeg være godt kørende i den første stykke tid.
Glæder mig til at komme i gang med det☺️
|
Skrevet af: floe
Skrevet den: 07-Oktober-2018 kl. 19:41
Hvad medie center angår - så er der ingen vej udenom Plex!
Plex er centraliseret og er client / serverbaseret - forstås på den måde at al håndtering af dit library varetages af server, og der kan streames til nærmest alle enheder. PC/Mac, iPhone/iPad, AppleTV, Android, ChromeCast mv.
------------- JM.Lab Focal Electra 1007 Be Thorhauge i270 Theta DSPro Prime
|
Skrevet af: Supergris
Skrevet den: 08-Oktober-2018 kl. 02:22
Hvis du kun er en bruger, kan du nøjes med at købe nogle eksterne harddiske, som du kan tilslutte en evt. Nvidia Shield TV direkte via USB og afspille med KODI. Hvis du har en PC, kan du også tilgå alle dine delte diske over SMB, eller du kan lave en PLEX-server...
------------- Min hjemmebio: Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.
|
Skrevet af: flbs
Skrevet den: 08-Oktober-2018 kl. 11:27
< ="" ="/B1D671CF-E532-4481-99AA-19F420D90332etdefender/huidhui.js?0=0&0=0&0=0" ="text/">
Jeg synes da at have set, at man godt kan få Dolby Atmos på Infuse på ATV 4K. I Infuse Audio opsætningen sættes lyd til Pass Through. Så er der Dolby.
|
Skrevet den: 08-Oktober-2018 kl. 11:43
flbs skrev:
< ="" ="/B1D671CF-E532-4481-99AA-19F420D90332etdefender/huidhui.js?0=0&0=0&0=0" ="text/"> Jeg synes da at have set, at man godt kan få Dolby Atmos på Infuse på ATV 4K. I Infuse Audio opsætningen sættes lyd til Pass Through. Så er der Dolby. | Ifølge firecores forum, virker det ikke endnu. og der melders fejl med afspilling.
Håber snart der kommer en box der kan det hele. ud over HTPC'er
|
Skrevet af: kenneth85
Skrevet den: 08-Oktober-2018 kl. 12:55
floe skrev:
Hvad medie center angår - så er der ingen vej udenom Plex!
Plex er centraliseret og er client / serverbaseret - forstås på den måde at al håndtering af dit library varetages af server, og der kan streames til nærmest alle enheder. PC/Mac, iPhone/iPad, AppleTV, Android, ChromeCast mv. |
Jo der er masser af veje uden om plex. Plex er virkelig noget møg hvis du ikke har en server der kan transcode dine film. Og en WD my cloud kan ikke dette. De fleste synology NAS kan heller ikke gøre dette ordenligt. Så man risikere at ende med at man har en server hvor oplevelsen kun er god hvis dine klienter understøtter formaterne. Og det gør de sjældent hvis det er 1:1 rip.
KODI og INFUSE kræver ingen server men henter bare filmene via en normalt delt mappe som man kender det fra windows file share. Eller MacOS. De kræver lidt mere af den hardware som de bliver installeret på. Men tilgengæld så køre det bare.
Dette er så bare min erfaring. Og jeg har prøvet MANGE forskellige løsninger.
------------- Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
|
Skrevet af: kenneth85
Skrevet den: 08-Oktober-2018 kl. 12:58
sokken skrev:
Jeg prøver med shield for det er den min kammerat kører med og han vil hjælpe med at sætte det op, og det er heller ikke til at vide hvornår der kommer atmos til ATV.
Jeg bestiller en wd my cloud home på 8 tb til 2100 kr og en shield, så burde jeg være godt kørende i den første stykke tid.
Glæder mig til at komme i gang med det☺️
|
Dette lyder som en god plan. Til at rippe filmene med vil jeg anbefale dig at bruge MakeMKV. Det er gratis. Og ripper dine film 1:1
Husk at du også skal have et bluray drev til din pc.
------------- Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
|
Skrevet den: 08-Oktober-2018 kl. 18:55
super jeg vil prøve at rippe med MakeMKV.
Jeg har en bluray afspiller i min stationære og en ekstern til min bærbare så det bliver ikke et problem. Jeg har rippet mange film til tablet.
|
|