4K TV med ikke 4K receiver?
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Surround
Forumbeskrivelse: Lyd til hjemmebiografen mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=156504
Udskrevet den: 08-Februar-2025 kl. 21:54
Emne: 4K TV med ikke 4K receiver?
Skrevet af: Juiceren
Emne: 4K TV med ikke 4K receiver?
Skrevet den: 09-Oktober-2018 kl. 12:12
Hej alle. Det er temmelig længe siden jeg har gjort sådan rigtigt i grej, så kommer sku helt i tvivl om nedenstående. Overvejer at få mig et 4K TV (LG C8) men hvordan er det nu lige med en ældre receiver, understøttelse af lydformater osv?
Pt. har jeg PS4, raspberry pi og Chromecast sat i receiveren, og så HDMI-ARC fra receiver til TV. Receiveren understøtter dog ikke 4K pass-through så min eneste mulighed med et nyt TV er vel at sætte PS4, raspberry pi og chromecast (den er nok ikke nødvendig mere) i TV, og så HDMI-ARC til receiver for at få lyden ikke? Men hvad så med surround formaterne, kommer de fint med over ARC fra LG TV?
Mvh. en forvirret bruger :)
------------- Sonos Beam + Sub + 2x One SL - LG C8 55" - Nvidia Shield 2015
|
Svar:
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 09-Oktober-2018 kl. 12:48
Hvilke lydformater understøtter Reciveren.? Hvis ikke den kan klare de nye formater, så før lyd direkte til Reciver med Coax eller Toslink.
------------- Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
Skrevet den: 09-Oktober-2018 kl. 12:52
Den har DTS-HD, Dolby TrueHD osv. Jeg kører et 3.0 setup så vil gerne være sikker på jeg ikke bare får alm. 2.0 stereo ud :)
https://www.eu.onkyo.com/en/products/tx-nr616-76093.html?tab=Details" rel="nofollow - https://www.eu.onkyo.com/en/products/tx-nr616-76093.html?tab=Details
|
Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 09-Oktober-2018 kl. 12:59
Jeg har LG B8, og tager lyd ud optisk. Og får surround lyd ud.
------------- Venlig hilsen KB
|
Skrevet den: 09-Oktober-2018 kl. 13:00
Brixen skrev:
|
Super, kan man så på en nem "on/off" måde vælge om lyden kommer fra tv eller receiver?
|
Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 09-Oktober-2018 kl. 13:05
Hvis ikke du vi købe en ny AVR skal du sætte alle apparaterne direkte i TV og føre lyden tilbage fra TV til AVR. Enten med ARC eller toslink. Så er det bare om det TV du køber konverterer al lyd til stereo eller om det undlader at pille. Det varierer fra model til model.
|
Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 09-Oktober-2018 kl. 13:11
Juiceren skrev:
Brixen skrev:
|
Super, kan man så på en nem "on/off" måde vælge om lyden kommer fra tv eller receiver? |
Nem og nem :-) det kan vælges i popup-menuen i højre side af tv’et.
Jeg tænder altid receiveren alligevel, da jeg bruger en Logitech Harmony fjernbetjening.
------------- Venlig hilsen KB
|
Skrevet den: 09-Oktober-2018 kl. 13:14
Radiomanden skrev:
Hvilke lydformater understøtter Reciveren.? Hvis ikke den kan klare de nye formater, så før lyd direkte til Reciver med Coax eller Toslink.
|
Der er efterhånden ikke ret mange apparater a la ATV, Chromecast, mv. der har hverken toslink eller coax, så man er på den hvis ikke tv kan føre lyden tilbage til AVR.
|
Skrevet af: PerW
Skrevet den: 09-Oktober-2018 kl. 14:00
Brixen skrev:
|
Men du får ikke HD lyd. Du kan godt få Dolby Digital og DTS. Hvad der kommer via HDMI og ARC ved jeg ikke.
|
Skrevet af: Pede8000
Skrevet den: 09-Oktober-2018 kl. 17:57
Samme set-up:
Lyd fra ATV 4K via: ARC (DD+ og DTS, der er ikke lossless i ATV) Tilsluttet direkte i TV, 4K port
Lyd fra Stofa Boks: (DD) Tilsluttet AVR Samme med PS4 og Switch, og 1080p BD afspiller
Lyd fra UHD afspiller Sony X700 HDMI direkte til TV (video) 4K port og HDMI til AVR (audio alle formater) Altså 2x HDMI ud af afspiller..
OSV OSV, har kun 2 stk. afspillere der er 4K og de er direkte i TV.
Lidt bøvlet, og forventer da også at der snar kommer en ny Yamaha til huse, med 4K pass through og lidt flere HDMI indgange. (og ATMOS)
------------- Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3
|
Skrevet af: JohnConnor
Skrevet den: 09-Oktober-2018 kl. 18:11
Skrevet den: 09-Oktober-2018 kl. 18:22
JohnConnor skrev:
Tjek hdfury avr Key:)
|
Har godt luret på den, men den har kun een indgang. Kan man virkelig ikke få noget tilsvarende der har nogle flere indgange, ellers skal man også have en HDMI switch foran. Eller hvad?
|
Skrevet af: JohnConnor
Skrevet den: 09-Oktober-2018 kl. 18:26
Mefisto skrev:
JohnConnor skrev:
Tjek hdfury avr Key:)
|
Har godt luret på den, men den har kun een indgang. Kan man virkelig ikke få noget tilsvarende der har nogle flere indgange, ellers skal man også have en HDMI switch foran. Eller hvad? |
De sælger også en switch til at smide foran med prioritering:) Har dog ikke undersøgt den del men avr Key er på vej:)0
|
Skrevet af: dieseldk
Skrevet den: 09-Oktober-2018 kl. 21:44
Understøtter nogle af de enheder der overhovedet 4k? Ps4 har selvfølgeligt HDR som receiveren nok heller ikke sender videre når den ikke har 4k men hvad taber du på de andre ved at køre gennem receiver og få den gode lyd?
|
Skrevet af: fltk
Skrevet den: 10-Oktober-2018 kl. 10:49
Radiomanden skrev:
|
Hvad skulle det hjælpe hvis den ikke understøtter formaterne?? Flemming
------------- Samsung UE55F7005 AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix Dune HD Realbox 4K HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer Thomson THA100
|
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 10-Oktober-2018 kl. 11:08
Hvis ikke Reciver kan køre de nye formater, så mistes der ingenting ved at bruge Coax/Toslink, da de forbindelser ikke kan overføre dem.
------------- Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
Skrevet af: Deschain
Skrevet den: 10-Oktober-2018 kl. 14:09
Pede8000 skrev:
Lyd fra ATV 4K via: ARC (DD+ og DTS, der er ikke lossless i ATV)
|
Jo, der er lossless i ATV 4K. Ikke som bitstreaming, men LPCM som er samme kvalitet (lossless DTS-HD MA, TrueHD, etc..). Den mangler dog Atmos fra lokale kilder.
|
Skrevet den: 10-Oktober-2018 kl. 16:03
Deschain skrev:
Pede8000 skrev:
Lyd fra ATV 4K via: ARC (DD+ og DTS, der er ikke lossless i ATV)
|
Jo, der er lossless i ATV 4K. Ikke som bitstreaming, men LPCM som er samme kvalitet (lossless DTS-HD MA, TrueHD, etc..). Den mangler dog Atmos fra lokale kilder.
|
Jeg mente nu også at f.eks. iTunes ikke når højere end DD+, så JEG har intet brug for lossless fra ATV som tingene står nu.
Kommer der en dag hvor der streames (ikke bare lokalt) i lossless, skal jeg bare have en ny AVR!
------------- Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3
|
Skrevet den: 10-Oktober-2018 kl. 17:22
Pede8000 skrev:
Jeg mente nu også at f.eks. iTunes ikke når højere end DD+, så JEG har intet brug for lossless fra ATV som tingene står nu.
Kommer der en dag hvor der streames (ikke bare lokalt) i lossless, skal jeg bare have en ny AVR! |
Der streames da fint fra Itunes i 4K med HDR og Atmos (på de film der understøtter det)
|
Skrevet den: 10-Oktober-2018 kl. 17:23
Naja og også fra Netflix.
|
Skrevet den: 10-Oktober-2018 kl. 17:29
Yes men det er Atmos i en DD+ container. Det er intet problem, men det er bare ikke lossless.
|
Skrevet den: 10-Oktober-2018 kl. 19:31
Pede8000 skrev:
Yes men det er Atmos i en DD+ container. Det er intet problem, men det er bare ikke lossless. |
Det var jeg ikke klar over. Troede det var Lossless.
Det lyder ihvertfall bedre end det gjorde før
|
Skrevet den: 11-Oktober-2018 kl. 07:36
En lille update på det oprindelige spørgsmål: Jeg satte rPi og PS4 i TV'et, og forbandt receiver til HDMI-ARC udgangen, og det fungerer. Så nu har jeg 4K billede, og TV'et kan så enten stå til PCM lyd over ARC eller "Auto".
Ved PCM ser receiveren ikke hvilket format den får, sætter man TV'et til "Auto" gik det fint med dts osv., og receiveren viser også symbolet i sit display.
Så alt ser ud til at være godt, nu vil jeg bare nyde indkøbet :)
|
|