Føler I jer også fanget af Apple? Hjælp!
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Apple udstyr
Forumbeskrivelse: Apple grej baseret på iOS som iPhones, iPads og iPod Touch
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=156717
Udskrevet den: 27-November-2024 kl. 12:59
Emne: Føler I jer også fanget af Apple? Hjælp!
Skrevet af: ladiesman217
Emne: Føler I jer også fanget af Apple? Hjælp!
Skrevet den: 04-November-2018 kl. 19:17
Efter OnePlus har præsenteret deres 6T har jeg læst meget om den og fulgt med på nettet. Jeg har aldrig ejet en Android telefon før, men på papiret ser det ud som en vild telefon til pengene. 4.500 kr. for en 128GB er jo helt vanvittigt - specielt når man tænker på, at den iPhone Xs Max som jeg lige har fået fra mit arbejde koster over dobbelt så meget
Jeg har haft iPhone lige siden den første kom på markedet, og jeg har stadig alle mine modeller til at ligge i skuffen. Det har altid været noget specielt for mig, men på det sidste er iPhones sgu ved at kede mig lidt, specielt når virksomheder som OnePlus kan lancere telefoner som 6T.
For den 6T har virkelig fanget min interesse, og derfor gik jeg en tur på YouTube for at se en masse videoer om folk der fortæller omkring skiftet fra iOS til Android. Ud af det kom jeg til at tænke på, kan jeg virkelig undvære Apples øko-system? Jeg er jo virkelig låst til øko-systemet, hvis jeg vil være med hele familie. Ting jeg tvivler på, om jeg virkelig kan undvære er fx:
- iMessage (sindssygt godt med gruppebeskeder - min svoger er den eneste i hele familien der ikke er på iOS, og klager tit over han ikke er med i en evt. gruppebesked. Jeg ved at man bare kan bruge en anden App, men hvad er chancen for at det sker, når der er 10 vs 1 til iOS.
- FaceTime (bruger vi rigtig meget med mine børns bedsteforældre). - AirDrop (mega nemt mellem iPad(s) og MacBook). - AirPlay (huset har 2 stk. Apple TV). - Jeg ejer et Apple Watch som jeg er rigtig glad for.
- Deling af kalendere med kæresten og andre familiemedlemmer. Igen er jeg klar over, at dette sikkert kan sættes op med andre Apps, men der er simpelthen for mange på iOS i familien til jeg tror, at jeg vinder denne også.
- iCloud deling med familien bruges også.
----------
Punkter som dem jeg lige har listet er virkelig svært for mig at se, hvordan jeg skulle kunne undvære dem, og det gør virkelig at jeg pludselig føler mig låst til Apples øko-system. Apple virker og det kører bare. Vi oplever aldrig dårlig performance fra vores Apple produkter, og vi venter da også spændt på at modtage den nye iPad Pro 12,9".
Det er bare lidt frustrerende at være så "afhængig" af disse features fra Apple, selvom det bare kører upåklageligt, men det gør det rigtig svært at skifte telefon og prøve noget nyt
Alternativt kan jeg selvfølgelig altid købe en OnePlus 6 til 2.500 kr. på DBA for at prøve hvordan det vil virkeligt vil være.
Hvad tænker I andre? Andre der har haft lignende "problem" og hvad gjorde I?
-------------
|
Svar:
Skrevet af: dr_schlemer
Skrevet den: 04-November-2018 kl. 19:53
Bliv på Iphone... Skiftede selv til Iphone fra Android (HTC desire, Nexus 4, LG G2) - og har ikke fortrudt og går IKKE tilbage, ligegyldig hvor gode specs er. Vil hellere have en Iphone6+ end en spritny og "dræber"-android.
Var forbi Macbook/Imac, men er gået tilbage til PC - da jeg havde større behov for specielle, nørdede pc-programmer og en Linux opsætning. Og gerne vil have mulighed for vælge præcis den rette hardware uden at blive flået. Var penge ingen issue stod der en macbook pro og en iMac Pro med maxspecs og dual/tripple-boot med flere OS
Men iphonen er kommet for at blive. Da skærmen gik i stykker måtte jeg anvende en android igen i en 2-3 uger. Det var sørme godt, at få Iphonen tilbage.
------------- LG C7 65” OLED * NAD T577 * NAD C658 * NAD C298 * Sanyo Q60 plus pladespiller * Apple TV4K * Dali Rubicon 6 * QNAP TS431+
|
Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 04-November-2018 kl. 20:02
Vi er stort set fuldt “æblificerede” her i huset, men jeg føler min ikke fanget af noget som helst.
Kalender har vi via Gmail. iMessage har jeg slået fra, idet mange af mine kunder/kolleger/venner ikke har æbledimser og jeg gider ikke problematikken når nogen skifter fra det ene til det andet. Konen og knægten bruger begge iMessage, men jeg ser ingen fordel ved at bruge det. Hvis i ikke kan finde ud af at sende gruppebeskeder til svoger, er det jer der tager et aktivt valg!
Airdrop, bruger det stort set aldrig, skal jeg flytte noget, kan jeg gøre det via mail/dropbox/cloud.
Har ingen iCloud deling med familien. Ser ingen grund til at de har adgang til mine dokumenter og billeder.
AirPlay er lækkert nok, men efter vi har fået ATV4 bruger vi det ikke særligt tit.
Ikke desto mindre vil jeg gerne have en æblofon igen, men så længe at en ny er så dyr (og stor) så peger pilen lige nu i en anden retning. Jeg er super glad for min SE og vil helst ikke have noget større at rende rundt med....
Klaus
------------- Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk
|
Skrevet af: simony
Skrevet den: 05-November-2018 kl. 09:47
Interessant diskussion, for jeg står i nøjagtig samme "situation"! Har haft iphone siden 4s, og i takt med at børnene og resten af familien også har fået ipads og iphones, er det bare svært at melde sig ud af det "fællesskab". Når man har taget for sig af af den store æble-buffet ifht. løsninger med f.eks. familiedeling, fælles kalendere, sikkerhedskopi på en fælles icloud-konto osv. er det næsten umuligt at bryde løs. Jeg har aldrig haft en android-telefon, så kan ikke udtale om., hvordan det virker, men kan da godt små-misunde lidt, når man ser flagskibsmodellerne fra de største android-mærker. Efter min subjektive mening er det mange år siden Apple var markedsledende på både design og teknologi. Men jeg bliver jo troligt i folden, for som tidligere nævnt, skal man ud og finde alle mulige krumspring, for at få det hele til at spille sammen, så spiller det alligevel ikke. Mageligheden overtager. Jeg er glad for min iphone, og der er også en Xs på vej, bevares, men hvor jeg for få år siden, synes det var juleaften, når der kom en ny model på gaden, er det ikke noget jeg ligger søvnløs over i dag.
|
Skrevet af: Skankblog
Skrevet den: 05-November-2018 kl. 11:24
Vi anvender både Apple og primært Sony Android enheder derhjemme. Fungerer umiddelbart fint sammen. Vi gør følgende:
- Google Duo til videotelefoni. Virker fint på tværs af enhederne. - MS onedrive til cloud-services (billeder, dokumenter osv.). Virker fint på tværs af enhederne samt til synkronisering af vores NAS server. - MS Outlook/exchange til primære kalendere. - Carplay med Google maps og Tidal til Iphone. Virker fint. - Android auto med Google maps og Tidal til Sony. Virker fint. - Chromecast til TV og højttalere. Virker fint med både Iphone og Sony telefoner/tablets. - Google drive anvendes af børnene til skolearbejde. Virker fint på alle enheder inkl. windows laptop (XPS 13), Sony telefoner/tablets samt Iphone. - Bruger mest FB og Messenger til diverse "gruppe" beskeder. Bruger det ikke så meget.
Synes det fungerer fint og oplever ikke at de to "religioner" ikke kan snakke sammen. For os er der ikke den store forskel om det er Sony eller Iphone - de kan stort set det samme og uden nævneværdige mangler/fordele. Kan også anvende ca. de samme Apps på begge enheder. Iphone er dog den nyeste enhed, så her savner man så 3½ jack - ved ikke hvorfor det skulle fjernes.
Personligt ville jeg hellere købe en OK telefon til ca. 3000 kr. (IOS eller Android - lige meget) og så bruge de resterende penge på et "rigtigt" kamera. Vi oplever kæmpe forskel på billeder taget med telefonen (Iphone og Sony) og billeder taget med vores A6000 systemkamera.
|
Skrevet af: nbu001
Skrevet den: 05-November-2018 kl. 13:08
Nej!
-------------
|
Skrevet af: danji
Skrevet den: 05-November-2018 kl. 13:49
Jeg er ligeså fastlåst i Google øko-systemet som du føler dig i æbleland. Man kan næppe klandre Apple for at man finder deres services nyttige i en sådan grad at det er svært at undvære (eller rettere skifte til ditto fra Google).
Der er vist ikke noget af det du nævner, som Google ikke også har, men med undtagelse af kalender, der måske kunne kobles sammen via CalDAV eller blot invites, så tror jeg ikek der er noget der fungere super på tværs.
------------- Mvh dan.
|
Skrevet af: python
Skrevet den: 05-November-2018 kl. 15:07
danji skrev:
Jeg er ligeså fastlåst i Google øko-systemet som du føler dig i æbleland. Man kan næppe klandre Apple for at man finder deres services nyttige i en sådan grad at det er svært at undvære (eller rettere skifte til ditto fra Google).
Der er vist ikke noget af det du nævner, som Google ikke også har, men med undtagelse af kalender, der måske kunne kobles sammen via CalDAV eller blot invites, så tror jeg ikek der er noget der fungere super på tværs. |
Men du er ikke låst på samme måde ved at bruge Googles økosystem. Deres løsninger er næsten altid også eksisterende på apples produkter.
|
Skrevet af: Furry
Skrevet den: 05-November-2018 kl. 16:46
Nej, jeg føler mig ikke fanget, det kan godt være at en tilfældig Android telefon er billigere, men så man ikke Apples økosystem
|
Skrevet af: Potter
Skrevet den: 05-November-2018 kl. 17:12
For mit vedkommende har jeg været med siden begyndelsen af Apple/
Macintosh , men syns nu aldrig jeg har følt mig fanget, der findes jo ikke et tilsvarende integreret økosystem.
Jeg benytter Mac's i det
hjemlige, og Mac's/ PC erhvervsmæssigt, jeg kan bare ikke se hvordan
f.eks. en android mobil skulle passe sig ind hos mig, en platform mere
som ikke vil være ligeså integreret som et iOS produkt "er prøvet", jeg
spare måske et par tusser ved køb som jeg alligevel sætter til når den
skal sælges.
Hele integrationen mellem
Mac/ MacOSX - iPhone/ iPad/iOS - Apple Watch - Apple TV/TV iOS - iTunes - Airplay -
iCloud - AppleStore etc. er i min optik genialt.
Vi
mangler bare nogle rigtige apple store i DK. Den direkte service eller
support de levere i f.eks. deres us store, er mildest talt imponerede og
det er deres seminar ligeledes, og det hele er ganske gratis service, en service vi desværre ikke har i Danmark. HUMAC
m.fl. sucks.
------------- 4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
|
Skrevet af: Tonedøv
Skrevet den: 05-November-2018 kl. 19:54
Mange gode pointer her - og jeg er enig med f.eks. Klaus DM i det meste.
Bruger heller ikke Icloud, og jeg holder også liv i min SE så længe som muligt. Når den dør, finder jeg en brugt - har haft en 6S, men den størrelse er sgu for stor for en veludrustet voksen mand...
Men helt generelt: Fanget? I så fald er man fanget i et luksusproblem. Jeg har det med Mac som med min BMW (indsæt selv din yndlingsbil): Dyrt, men dejligt, og jeg gider ikke beskæftige mig med andet, så jo - god kvalitet fanger jo som regel kunderne og så lever man gerne med evt. ulemper... (og nej - der er ingen ved BMW... )
|
Skrevet den: 05-November-2018 kl. 20:55
Tak for jeres svar alle sammen, og
som nogle af jer skriver, så kan man jo lave work-arounds med alt, sådan at man
kan få tingene til at spille sammen.
Dog så er jeg som sagt ked af, at
melde mig ud af iMessage klubben, da stort set alle mine kontakter bruger
iMessage, og ikke mindst familien. Prøv lige at få dine forældre,
svigerforældre, søskende, kæreste osv. til at skifte til anden app,
bare fordi du ikke selv kan bruge iMessage. Den kamp er så godt som tabt. Det
samme gør sig gældende med FaceTime og med kalenderdeling. Vi bruger rigtig
meget kalenderdeling i vores familie, så det vil jeg også være ked af at miste.
Igen er jeg klar over, at det kan løses med anden software, men det er igen mig
mod alle de andre, nå ja lige pånær den ene svoger.
Mit Apple Watch er jeg utrolig glad
for, hvilket her igen betyder at jeg må bruge iPhone. Jeg er ved at være så
glad for mit AW, så det vil jeg ikke undvære. Igen så laves der andre smart
watches til Android, men jeg synes bare ikke man finder noget der nærmer sig AW
Series 3 og 4. Luksusproblem, tja måske, men Apple er bare de bedste på det
område.
Tablet: Igen vinder Apple og slår
alle andre konkurrenter med flere længder, hvilket igen er fortaler for iPhone. Nu skal det jo ikke forstås som om, at jeg sidder og brokker mig over at jeg har en iPhone og at jeg føler mig tvunget til at bruge den, for jeg kan jo bare skifte mærke, men med alle de features Apple har i sit øko-system som Potter nævner, det er bare ting der virker. Jeg har fået svar på hvordan I andre ville tackle det at skifte fra iOS til Android selvom hele familien er på iOS, så om jeg inderst inde virkelig ønsker at skifte selv, det er jo så næste skridt Tak for jeres svar!
-------------
|
Skrevet af: JENC
Skrevet den: 05-November-2018 kl. 21:22
Apple er virkelig stærke til at låse sine brugere til "kun-Apple-løsninger".
Pudsigt de ikke bliver ramt af diverse monopol-sager fra Margrethe Vestager og andre.
|
Skrevet af: akilleuz
Skrevet den: 05-November-2018 kl. 21:30
Hvis du ikke “kan” bruge iMessage så kan de vel sende en SMS?
Jeg forstår ikke trendend for iMessage i DK. I udlandet kører de fleste whatsapp, som fungere super mellem alle platforme, samt det har “video-kald”.
Jeg er selv i et Apple økosystem helevejen rundt, undtagen pc. Jeg kommer dog aldrig til at bruge iMassage. Folk der skriver der bliver ignoreret :)
En anden fordel ved whatsapp er den support mange internationale firmaer tilbyder igennem chat.
Største ulempe er at det er låst til et mobil nummer på en enkelt enhed.
|
Skrevet den: 05-November-2018 kl. 22:18
iMessage er klart en af den bedste platformen til at skrive sammen over, hvis du spørger mig. Derudover er vi alle i den store familie brugere af Apple enheder som fx iMac, MacBook, iPad og iPhone.
Jeg bruger iMessage da jeg skriver beskeder både via iPhone, min iPad, min iMac og min MacBook Pro, og efter iMessage sync er kommet til iCloud er det endnu mere genialt at kunne svare hvor man slap.
Jeg hader SMS, det er ustabilt og mange beskeder oplever jeg går tabt. Jeg gentager mig selv igen og siger at jeg er udmærket godt klar over, at der findes andre apps der kan klare gruppebeskeder som fx WhatsApp, Facebook Messenger, Discord osv. men prøv så at få alle i familie med på samme vogn. Og hvorfor skulle man? Når alle har Apple enheder der tilbyder iMessage som en integreret del af OS, hvorfor så bruger en anden app?
Derfor benytter jeg iMessage og jeg er fan af det :) og jeg ved det er en ting jeg vil komme til at savne, hvis jeg skifter til Android.
-------------
|
Skrevet den: 05-November-2018 kl. 23:45
ladiesman217 skrev:
Jeg hader SMS, det er ustabilt og mange beskeder oplever jeg går tabt. |
Okay, jeg har det lige modsat.
SMS virker altid - også når du eller andre har skiftet telefon.
Klaus
------------- Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk
|
Skrevet af: ClausBP
Skrevet den: 06-November-2018 kl. 07:22
KlausDM skrev:
ladiesman217 skrev:
Klaus |
I min familie og blandt venner bruger vi fortrinsvis Messenger, der jo også er på tværs af platforme. Derudover bruger vi i Messenger gruppefunktionen meget, det er der jo ikke mulighed for på SMS.
SMS bruger jeg mest til flygtige bekendtskaber som f.eks. håndværkere og DBA handler.
Mit svar til trådstarter: Selvom jeg privat er Apple bruger, føler jeg mig bestemt ikke fanget.
Vh Claus
|
Skrevet af: bphhm
Skrevet den: 06-November-2018 kl. 07:38
ladiesman217 skrev:
Hvad tænker I andre? Andre der har haft lignende "problem" og hvad gjorde I? |
Lægger telefonen i skuffen, taler til hinanden i nuet, lader være med at fokusere på mikroplanlægning, oversigts kalender der hænger på tavlen etc.
Tænk på hvor skrøbelige de cloud løsninger er overfor diverse hackere eller sikkerheds implementering hos enkelte virksomheder. Eller blot enkeltpersoners individuelle håndtering af deres password som så kan kompromittere hele omgangskredsen.
Hilsen en glad Android bruger med familiemedlemmer der også delvist bruger Apple produkter.
|
Skrevet af: Clemen
Skrevet den: 06-November-2018 kl. 08:23
Vi har det på samme måde her hjemme, og er også stor forbruger af icloud shared foto streams.
Den ene bedste forældre købte en android og brokker sig nu over at han ikke opdateres på billeder mere. Not my problem! Alle vi andre skifter ikke til en anden app, fordi han ville spare 2000kr
|
Skrevet af: Clemen
Skrevet den: 06-November-2018 kl. 08:25
KlausDM skrev:
ladiesman217 skrev:
Klaus |
iMessage fucker kun hvis folk ikek har fjernet det fra sit nummer igen, det kan denne side bruges til hvis man glemte det på telefonen. https://selfsolve.apple.com/deregister-imessage/" rel="nofollow - https://selfsolve.apple.com/deregister-imessage/
|
Skrevet af: Deschain
Skrevet den: 06-November-2018 kl. 08:47
bphhm skrev:
ladiesman217 skrev:
Hvad tænker I andre? Andre der har haft lignende "problem" og hvad gjorde I? |
Lægger telefonen i skuffen, taler til hinanden i nuet, lader være med at fokusere på mikroplanlægning, oversigts kalender der hænger på tavlen etc. |
Bedste svar hidtil
|
Skrevet af: moremusic
Skrevet den: 06-November-2018 kl. 08:56
Tror at det mest værdifulde i denne tråd, er at alle kritisk skal overveje hvile tjenester de gør brug af: hvis hopper på iCloud og iMessage istedet stedet for Dropbox og WhatsApp, ja, så risikerer man at føle sig låst!
Og så lige en opsang: din familie kan ikke tvinge dig til at bruge iMessege, og det er for barnligt at bruge FOMO som argument. Hvis der er vigtigt, så skriver de direkte til dig, eller ringer. Hvis det er rent tidsspilde og underholdning, er jeg sikker på at du er på et eller andet socialt medie der kan udfylde det “hul”.
For mig lyder det bare som om at du er frustreret over prisen, og opfinder problemer og undskyldninger for ikke at skifte. Ingen kritik af at det - jeg er der selv :) men se realiteterne i øjnene. Hvis du er glad for produktet, så køb en ny telefon, og fokuser på virkelige problemer istedet.
|
Skrevet den: 06-November-2018 kl. 09:13
Så konklusionen er, at bruger man allerede Apples produkter og software så fungerer det godt, men man kan primært kommunikere med andre IOS brugere og bliver holdt udenfor hvis man ikke anvender Apple produkter. Anvender man alternativerne (Google, MS, FB, Whatsapp etc.) så virker det også godt og man kan snakke med alle. Problemet er så primært de personer der altid har brugt Apples software ikke er i stand til at skifte til andet software - tænker de typisk ikke er særligt IT-kyndige og bange for at prøve nyt.
|
Skrevet af: mjohansen
Skrevet den: 06-November-2018 kl. 10:41
Skankblog skrev:
Så konklusionen er, at bruger man allerede Apples produkter og software så fungerer det godt, men man kan primært kommunikere med andre IOS brugere og bliver holdt udenfor hvis man ikke anvender Apple produkter. Anvender man alternativerne (Google, MS, FB, Whatsapp etc.) så virker det også godt og man kan snakke med alle. Problemet er så primært de personer der altid har brugt Apples software ikke er i stand til at skifte til andet software - tænker de typisk ikke er særligt IT-kyndige og bange for at prøve nyt. |
Eller også er de meget IT-kyndige og har valgt det som fungerer bedst og nemmest
------------- LG OLED CX 55"| Sonos Beam | Vu+ Uno4K SE | Apple TV 4K
|
Skrevet af: bphhm
Skrevet den: 06-November-2018 kl. 11:05
Hvis man iøvrigt leder efter grunde til at forlade Apple så check Louis Rossmann's Youtube kanal hvor han viser hvordan Apple låser/begrænser antal uafhængige service værksteder og deres adgang til reservedele.
Og resultatet er at kunderne i den grad bliver snydt for simple reparationer. Check f.eks:
https://www.youtube.com/watch?v=o2_SZ4tfLns" rel="nofollow - https://www.youtube.com/watch?v=o2_SZ4tfLns
Skal lige siges jeg selv har haft gode erfaringer med Apple's danske support (På en Splinterny Macbook Pro til 15.000 kr.... der gik istykker efter 1 uge)
|
Skrevet af: kenneth85
Skrevet den: 06-November-2018 kl. 11:43
Hej.
Hele denne mølle har jeg lige været igennem for 1 år siden Dengang lavet jeg en lang dagbog omkring alt hvad jeg var igennem i forbindelse med mit skifte fra iOS og Apple over til Google, Samsung og android.
https://forum.recordere.dk/dagbog-fra-en-en-tidligere-apple-bruger_topic155233.html" rel="nofollow - https://forum.recordere.dk/dagbog-fra-en-en-tidligere-apple-bruger_topic155233.html
Kort fortalt: Du kan sagtens skifte. Google gør det også nemt at dele kalendre. Og hvis du flytter din kalender til dem vil de også kunne ses på dine iOS enheder. Facetime var også noget jeg ville komme til at mangle. Men her bruger jeg bare min iPad når jeg skal facetime. Ligesom dig havde jeg også et Apple watch. Og her må jeg bare sande at efter jeg er skiftet til Android så bruger jeg ikke smart watch mere. De er bare ikke lige så gode.
Største problem for mig var at flytte alle billederne. Men det var ikke umuligt.
Og så vil jeg sige at du kommer til at opleve langt flere fejl og underlige bugs i apps end du er vant til på iOS.
------------- Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
|
Skrevet af: Potter
Skrevet den: 06-November-2018 kl. 11:48
Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 06-November-2018 kl. 11:53
ladiesman217 skrev:
iMessage er klart en af den bedste platformen til at skrive sammen over, hvis du spørger mig. Derudover er vi alle i den store familie brugere af Apple enheder som fx iMac, MacBook, iPad og iPhone.
Jeg bruger iMessage da jeg skriver beskeder både via iPhone, min iPad, min iMac og min MacBook Pro, og efter iMessage sync er kommet til iCloud er det endnu mere genialt at kunne svare hvor man slap.
Jeg hader SMS, det er ustabilt og mange beskeder oplever jeg går tabt. Jeg gentager mig selv igen og siger at jeg er udmærket godt klar over, at der findes andre apps der kan klare gruppebeskeder som fx WhatsApp, Facebook Messenger, Discord osv. men prøv så at få alle i familie med på samme vogn. Og hvorfor skulle man? Når alle har Apple enheder der tilbyder iMessage som en integreret del af OS, hvorfor så bruger en anden app?
Derfor benytter jeg iMessage og jeg er fan af det :) og jeg ved det er en ting jeg vil komme til at savne, hvis jeg skifter til Android.
| Men det jo dig selv der låser dig til apple universet. jeg der bruger android, windows, og apple hver dag. Lærer at man kun låser sig, fordi man ikke vil andet end det sin enhed har fra start af
|
Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 06-November-2018 kl. 11:57
Skankblog skrev:
Så konklusionen er, at bruger man allerede Apples produkter og software så fungerer det godt, men man kan primært kommunikere med andre IOS brugere og bliver holdt udenfor hvis man ikke anvender Apple produkter. Anvender man alternativerne (Google, MS, FB, Whatsapp etc.) så virker det også godt og man kan snakke med alle. Problemet er så primært de personer der altid har brugt Apples software ikke er i stand til at skifte til andet software - tænker de typisk ikke er særligt IT-kyndige og bange for at prøve nyt. | Det er også IT-kyndige, der har det problem tro mig.
|
Skrevet af: kenneth85
Skrevet den: 06-November-2018 kl. 14:24
Jeg tror ikke at det handler om at de ikke er IT kyndige eller ikke vil prøve noget nyt. Jeg tror ganske enkelt det handler om at langt de fleste af os er mangelige mennesker. Og hvis noget virker fint nok til vores behov så ser vi ingen grund til at ændre ved det.
------------- Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
|
Skrevet af: Bromberg5
Skrevet den: 06-November-2018 kl. 15:43
Jeg tror også jeg ville føle mig låst efterhånden. Men ikke i en større grad en det bare er vaner der kan laves om. Der hvor Apple nailer den ift Android (selvfølgelig kan jeg ikke generalisere) er tilgængeligheden. Groft sagt så tror jeg ikke Apple kan noget Android ikke kan eller omvendt - ihvertfald nok småting så. Jeg syntes (og øvrige familie x mange) at det bare er nemmere og mere logisk at gå til. De forskellige features og tiltag er bare nemmere integreret på apple’s produkter. Jeg har haft Android før og er også google bruger på mange måder, der skal bare lidt mere snilde i brug for at få den (noget nær) samme oplevelse som på Apple.
Apple er da også adgangen til smart device for de “ældre” (+50) i min familie. Selv mine teknik forskrækkede forældre ejer idag, hver deres iPhone, en iPad, Apple tv og det vildeste til dato en mini mac - computere er adgang til ren paranoia for de kære gamle:).
- så ja, det korte svar er jeg nok føler mig liiiiidt fanget, men et fangenskab jeg har det ok med trods alt:).
|
Skrevet af: Rolf Lemmike
Skrevet den: 06-November-2018 kl. 16:46
Du kan kun føle dig fanget, hvis du lader det bestemme over dig. Muligt mange i familien bruger samme system, men hvis de vil kommunikere med dig, skal de nok finde en løsning. Vi har også mange Apple produkter herhjemme, men jeg ser det som en hjælp, og ikke en spændetrøje.
Og alligevel har jeg lige købt en google mini, og den supplerer altså fint.
|
Skrevet den: 06-November-2018 kl. 17:01
Rolf Lemmike skrev:
Du kan kun føle dig fanget, hvis du lader det bestemme over dig. Muligt mange i familien bruger samme system, men hvis de vil kommunikere med dig, skal de nok finde en løsning. Vi har også mange Apple produkter herhjemme, men jeg ser det som en hjælp, og ikke en spændetrøje.
Og alligevel har jeg lige købt en google mini, og den supplerer altså fint.
|
Og i sidste ende kan man jo fint kommunikere sammen ligevel trods alt:).
|
Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 06-November-2018 kl. 22:49
Emnet er næsten lige så giftigt som højttalerkabler.
Uanset hvad man vælger er man låst. Google og Apple er lige slemme hvad det angår.
Begge firmaer har hovedet oppe i røven på folk. Af samme årsag har jeg droppet stemmestyring og cloud service.
Jeg har både apple og google produkter. Begge har fordele og ulemper. Begge er lige meget låst.
Prøv og gør dine egne erfaringer.
|
Skrevet den: 06-November-2018 kl. 22:55
Mufti skrev:
Uanset hvad man vælger er man låst. Google og Apple er lige slemme hvad det angår.
Begge firmaer har hovedet oppe i røven på folk. Af samme årsag har jeg droppet stemmestyring og cloud service.
Jeg har både apple og google produkter. Begge har fordele og ulemper. Begge er lige meget låst.
Prøv og gør dine egne erfaringer. |
..."Google og Apple er lige slemme hvad det angår."
Der er jeg så ikke helt enig. Google har IOS versioner af vel næsten alle de løsninger og services de har. Modsat Apple der vel stort set ikke har til nogen af deres apps og services.
|
Skrevet den: 06-November-2018 kl. 23:03
Jeg er lidt overrasket over, at der er nogen der stadig kan leve om ikke fuldt ud, så primært, i IOS universet, med beskeder, video-chatting, gruppesamtaler, mv.
Det må da være næsten umuligt ikke at skulle kommunikere med nogle der har Android. Om det er øvrig familie, kolleger, skole, sport, osv..
Jeg har en gruppe tidligere kollegere jeg har mødtes med i mange år. Da vi mødtes for 7 år siden, var der 8 iPhones og 1 android. Når vi mødes i dag er der 2 iPhones og 7 Android. Jeg er i et forældreråd med 4 kvinder. Jeg ved ikke specifikt hvad de havde for 5-7 år siden, men de er prototypen på at ville have haft iPhones. Og alle 4 sidder med Android i dag. Og så videre.
Til skolen. Til fodbold. Til håndbold. Der kører kommunikation via facebook grupper og Messenger.
Det må trådstarter (og andre iPhones folk) da også opleve.
|
Skrevet af: Letten
Skrevet den: 06-November-2018 kl. 23:33
Apple låser mig ikke inde, de overbeviser mig med god hardware og frem for alt god software.
Sidder og skriver dette på en ipad mini fra 2013, født med IOS7 og har siden fået opdateringer i fem år til IOS8 IOS9 IOS10 IOS11 og nu til IOS12. Mine tidligere Android enheder har kun fået 1-2 store opdateringer.
Jeg kan også bedre lide Apples forretningsmodel, hvor de tjener deres penge på produktet og ikke som Google ved at tracke alt om dig og sælge dine data til reklame. Læs evt mere her: https://eu.usatoday.com/story/tech/talkingtech/2018/04/17/apple-make-simpler-download-your-privacy-data-year/521786002/" rel="nofollow - https://eu.usatoday.com/story/tech/talkingtech/2018/04/17/apple-make-simpler-download-your-privacy-data-year/521786002/
|
Skrevet den: 06-November-2018 kl. 23:57
JENC skrev:
Til skolen. Til fodbold. Til håndbold. Der kører kommunikation via facebook grupper og Messenger. |
Jeg er lidt overrasket over, at der er nogen der stadig kan leve om ikke
fuldt ud, så primært, i Facebook universet, med beskeder, video-chatting,
gruppesamtaler, mv.
Klaus
|
Skrevet af: kaizer
Skrevet den: 07-November-2018 kl. 03:36
KlausDM skrev:
JENC skrev:
Til skolen. Til fodbold. Til håndbold. Der kører kommunikation via facebook grupper og Messenger. |
Jeg er lidt overrasket over, at der er nogen der stadig kan leve om ikke
fuldt ud, så primært, i Facebook universet, med beskeder, video-chatting,
gruppesamtaler, mv.
Klaus
|
Enig.
Jeg bruger ikke noget af det.
|
Skrevet den: 07-November-2018 kl. 08:35
Det er religionskrig.
Ingen hører hvad andre siger.
|
Skrevet den: 07-November-2018 kl. 09:30
JENC skrev:
Mufti skrev:
Prøv og gør dine egne erfaringer. |
..."Google og Apple er lige slemme hvad det angår."
Der er jeg så ikke helt enig. Google har IOS versioner af vel næsten alle de løsninger og services de har. Modsat Apple der vel stort set ikke har til nogen af deres apps og services. |
Til gengæld kan du være sikker på at google lytter med på alt hvad du foretager dig i deres apps.
Man skal vælge den løsning som man bedst kan lide. Og det er muligt at skifte.
Jeg føler mig fanget uanset om det er google eller apple. Men jeg har affundet mig med situationen. Det er svært at melde sig helt ud. Det er også svært uden bank, e-boks osv.
|
Skrevet den: 07-November-2018 kl. 09:55
Apples fremtidige forretningsmodel går mere i retning af såkaldte "services" og "subscriptions" - dvs. indtægter fra bl.a. Googles reklameindtægter på IOS, 30% af Netflix og Spotify's løbende omsætning på IOS samt brug af Apple pay.
Se bl.a. her - http://fortune.com/2018/09/29/google-apple-safari-search-engine/" rel="nofollow - http://fortune.com/2018/09/29/google-apple-safari-search-engine/ Så en god del af Apples omsætning kommer bl.a. fra at tillade Google adgang til IOS enhederne.
Derudover har Apple så adgang til dine TV og musikvaner via dine valg på Netflix og Spotify, hvilket de så med succes anvender til egen vinding i form af Apple Music og formentlig TV-streaming fra næste år. Det er usmagelig misbrug af dominerende position som jeg håber EU tager fat i, da f.eks. Netflix og Spotify på forhånd har tabt da de skal betale 30% til Apple.
Så er der sagen om Apple Pay hvor kun Apple Pay har adgang til NFC chippet og således igen får en monopol lignende fordel fremfor deres konkurrenter.
Jeg køber slet ikke tanken om at "Apple jo kun laver god hardware". Deres fremtidige forretning går langt mere i retning af at malke IOS brugerne yderligere i form af "services" og "subscriptions" - i.e. reklameindtægter (via % fra Google, FB osv.) og mersalg på andres bekostning (Netflix, Spotify o.a. hvor Apple går efter deres forretning). Jeg mener også at Apple potentielt læner sig op ad en EU-sag for misbrug af dominerende position.
|
Skrevet af: Munch
Skrevet den: 07-November-2018 kl. 10:01
Hvis der er noget i er fanget af, er det en SKÆRM! Afhængigheden af at checke og se på en skærm er blevet en pestilens. Se ude i trafikken hvor mange der ikke kan lade SKÆRMEN være, og derfor kører usikkert. Se ude på gaden hvor mange der går med bøjet hoved og glor ned i SKÆRMEN. Så SKÆRM er hvad i er fanget af
|
Skrevet af: guldhammer
Skrevet den: 07-November-2018 kl. 11:52
Næ, jeg føler mig mere "Fanget" af dit clickbait.
------------- //Guldhammer
|
Skrevet den: 07-November-2018 kl. 12:17
Munch skrev:
Hvis der er noget i er fanget af, er det en SKÆRM! Afhængigheden af at checke og se på en skærm er blevet en pestilens. Se ude i trafikken hvor mange der ikke kan lade SKÆRMEN være, og derfor kører usikkert. Se ude på gaden hvor mange der går med bøjet hoved og glor ned i SKÆRMEN. Så SKÆRM er hvad i er fanget af |
“Skrevet på min iPad”
|
Skrevet af: brugernavn
Skrevet den: 07-November-2018 kl. 23:24
Det er et mega-interessant emne. Ikke så meget pga. "krigen" mellem de stridende platforme men (som bl.a. Munch nævner) mere som debat om hvordan vi kommunikerer og hvilket liv vi lever som mennesker.
Personligt er jeg ikke låst til hverken Apple eller Google. Jeg bruger e-mail, sms og telefon til at kommunikere med andre mennesker og familiens kalender vedligeholdes på papir på køleskabet. Jeg streamer Netflix til fjernsynet via Chromecast. Derudover bruger jeg mest min telefon som ur og alarm samt at læse lidt nyheder/imdb/wikipedia/recordere etc. Jeg har backup på min multidisk NAS samt lidt i eBoks.
Jeg savner ikke hverken facetime, smartwatch, imessage, elektronisk kalendersynkronisering, cloud backup eller andet. Faktisk er jeg glad for at jeg er så lidt afhængig af online-verdenen og jeg er meget bekymret for hvordan de næste generationer bliver påvirket af alle disse forhold.
P.S.: Min telefon? En 4 år gammel Samsung Galaxy S4 Mini med over 50 % batteri om aftenen.
P.P.S.: Nej, jeg er endnu ikke hverken bedste- eller oldefar :-)
|
Skrevet den: 08-November-2018 kl. 07:39
Godt indlæg.
Det kan også undre at en tråd som denne hurtigt bliver alenlang, mens tråde hvor folk spørger om hjælp ingen svar får.
Hmmmmmm.
|
|