Print side | Luk vindue

Hvilken oled tv

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: OLED TV
Forumbeskrivelse: Forum for OLED TV
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=156736
Udskrevet den: 19-April-2024 kl. 16:41


Emne: Hvilken oled tv
Skrevet af: Somny
Emne: Hvilken oled tv
Skrevet den: 06-November-2018 kl. 19:39
Hej

Da jeg ikke har den store viden om de nye tv prøver jeg at søge lidt viden herinde ..

Jeg har planer om at skal have et nyt tv og måske soundbar. Til Black friday.
Umiddelbart 65 tommer - (gerne 75 tommer men synes prisen stiger uforholdsmæssigt meget🤔?)
Det skal bruges til alm. Tv, serie og streaming.
Men det er vigtigt at der er et godt og skarpt billede.

Jeg tænker det skal være et oled tv. Men hvilket mærke?
Jeg er klar over at panelerne kommer fra LG, men der er vel også forskel på hvor godt chippen er til at lave et godt billede?
Og hastigheden i menu og ved kanalskifte osv.?

Når man ser dem i butikkerne er det svært at sammenligne dem da de tit ikke er ens indstillet.

Hvad skal man være opmærksom på? Det lader til at der godt kan være fejl på panelerne med farverne, når man læser om dem på nettet.

Er Samsungs Qled værd at kigge efter som et alternativt? Prisen er næsten ens og i en test fra Alt om data skriver de at billedet næsten er lige så god.🤔

Ang. Soundbar. Hvad kan i anbefale hvis det fungere 100% til tv - altså at det tænder/slukker sammen med tv og kan bruges med tv fjernbetjeningen.

Håber i har nogle gode råd og anbefalinger 😊




Svar:
Skrevet af: BjørnML
Skrevet den: 06-November-2018 kl. 23:28
Jeg har lige købt et 65" LG C8 og det er jeg meget glad for. En ting er det fantastiske billede, men WebOS er bare et lækkert og lynhurtigt styresystem. Ifht mit gamle SONY er det en ren åbenbaring :-)
Jeg har Denons HEOS bar sat til med trådløs subwoofer og det giver en kæmpe løft til lyden. Den styres med fjernbetjeningen og slukker selv når fjernsynes slukkes, dette er dog noget fleste soundbars med HDMI ARC kan. Det er ikke den billigste soundbar, men kvalitet koster :-)


Skrevet af: Somny
Skrevet den: 07-November-2018 kl. 21:05
Tak for info

Når jeg læser om oled herinde er der en masse om burn in, fejlfarver osv.

Det virker som om det er som at spille i lotteriet om man får en fejlfri skærm 🤔

Er 2018 modellerne ligeså fejlhæftede?

Hvad med Samsungs QLED 2018 modeller, kunne de være et alternativt til OLED?
Prismæssigt er der ikke meget forskel. Er der mindre risiko for fejl på dem?




Skrevet af: Lennon
Skrevet den: 07-November-2018 kl. 23:04
Oprindeligt skrevet af Somny Somny skrev:

Tak for info

Når jeg læser om oled herinde er der en masse om burn in, fejlfarver osv.

Det virker som om det er som at spille i lotteriet om man får en fejlfri skærm 🤔

Er 2018 modellerne ligeså fejlhæftede?

Hvad med Samsungs QLED 2018 modeller, kunne de være et alternativt til OLED?
Prismæssigt er der ikke meget forskel. Er der mindre risiko for fejl på dem?



Samsungs LCD, som de også kalder QLED er IKKE på overall niveau med OLED . Og de kan have nogle andre fejl .OLED er ikke specielt disponeret for burn-in.Man skal enten have et ekstremt brugsmønster eller være mega uheldig .Farve tint har været noget mere udbredt , men er tilsyneladende knap så slemt 55" generelt, samt i 2018 modeller .


-------------
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm


Skrevet af: TBC1
Skrevet den: 08-November-2018 kl. 03:09
Hvilket model der skal anbefales handler meget om hvilket brug skærmen skal dække?

Er det i et meget lyst rum eller er det i et mere normalt eller ligefrem i et mørkt rum?
Skal skærmen bruges til PC eller konsol spil - Skal der spilles i 1080p eller 4K? (Der er forskel på latecyes)
Skal skærmen primært bruges til 4K UHD eller er det også vigtigt at det opskalerer og signalbehandler 720p og 1080p godt ...osv osv.

QLED kan udelukkende anbefales over OLED i meget lysforurenede rum - Det falder igennem i forhold til OLED om aftenen eller i mere normale eller ligefrem lyskontrolerede hvor der ikke er nogen som helst lysforening og man for alvor får mulighed for at se alle detaljer (sammenlign det med at spille musik i en larmende fabrikshal vs en stille stue - I førstnævnte hander det bare om at have noget der kan spille højt (QLED kan levere mest lys) - i sidstnævnte bliver det vigtigt at der også kan spilles detaljeret og nuanceret (OLED har den største native kontrast)

Skal der spilles spil vil det mht. OLED f.eks. typisk være en LG OLED der skal anbefales hvis man spiller i 1080p, mens f.eks. Sony har en rigtig god håndtering af 720 og 1080p TV/film materiale og går at spille på såfremt man holder sig til 4K input - Skal man kunne kalibrere på overfladisk eller dybt niveau osv osv. ...Bare for at nævne et par eksempler på hvilke forhold der kunne spille ind i forhold til anbefalinger af specifikke modeller.


Skrevet af: Somny
Skrevet den: 08-November-2018 kl. 06:32
Det er udelukkende alm. Tv og streaming og dvd/Blu-ray det skal bruges til.
Det lyder til at det så er Sony man skal kigge lidt efter. Er det AF8 ? Er det en 2018 model?

Hvad med håndtering af billede fra alm. Fælles Antenne? Er der forskel på hvor gode de er til at filtrere støj fra på billedet? Hvordan er Sony mht. Dette?



Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 08-November-2018 kl. 09:18
Oprindeligt skrevet af Somny Somny skrev:

Når jeg læser om oled herinde er der en masse om burn in, fejlfarver osv.

Det virker som om det er som at spille i lotteriet om man får en fejlfri skærm

Så skal du ikke glæde dig til de store LCD-tv... Desværre finder man endnu oftere ujævn bagbelysning, glorier og andre mere synlige lysfejl på disse. Det er en udfordring at få en bagbelysning, der har udspring i nogle få lyskilder, jævnt fordelt henover en så stor flade.


-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels


Skrevet af: Hother
Skrevet den: 08-November-2018 kl. 10:08
Oprindeligt skrevet af Somny Somny skrev:

Tak for info

Når jeg læser om oled herinde er der en masse om burn in, fejlfarver osv.

Det virker som om det er som at spille i lotteriet om man får en fejlfri skærm 🤔

Er 2018 modellerne ligeså fejlhæftede?

Hvad med Samsungs QLED 2018 modeller, kunne de være et alternativt til OLED?
Prismæssigt er der ikke meget forskel. Er der mindre risiko for fejl på dem?



Jo, jeg har følt det som et lotteri at finde et godt OLED panel. Et lotteri som jeg egentlig ikke ønskede at deltage i. Jeg måtte igennem 3 OLED paneler før jeg fandt et uden Tint, næsten da - for nu er den smule Tint som jeg havde på OLED panel nummer 3 heldigvis væk.

Omkring Burn-in er jeg lidt usikker på hvor stor risikoen er. Jeg har kendskab til mennesker som bestemt ikke har været ekstreme i deres brug af TV - og alligevel, bingo. Det her omtalte er så tilbage i 2016. Måske er OLED blevet lidt bedre efterfølgende på det område.

Mit eget OLED, som jeg er ustyrlig glad for, her passer jeg på, som det var et lille barn. Jeg tør ikke tage risikoen for Burn-in. Måske er jeg overforsigtig i mit brug af mit TV, men sådan er jeg så indrettet.

Samsung QLED er rent billede mæssigt ikke i mine øjne et alternativ til OLED.


-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: C. Johansen
Skrevet den: 08-November-2018 kl. 11:26
Jeg har også ufrivilligt deltaget i oled-lotteriet - og tabte i 2 omgange. Endte med et panel, som havde så tydelig yellow-tint, så jeg skrottede det. Samtidig mente man hos LG's "kundeservice", at skærmen overholdt specifikationerne....

Jeg er blevet opmærksom på, at tyske Loewe tilsyneladende tilbyder udvalgte oled-paneler - stadig fra eneproducenten LG. Måske kan man slippe for at deltage i lotteriet, hvis man vælger en Loewe skærm? Jeg har ikke hørt om de sædvanlige panelfejl hos Loewe.

Man kunne forledes til at tro, at LG's egne skærme blev forsynet med paneler uden synlige fejl, men sådan forholder det sig bestemt ikke - snarere tværtimod.


Skrevet af: Somny
Skrevet den: 08-November-2018 kl. 18:18

Er det alle Loewe oled som der er mere kontrol med eller er det bestemte modeller det drejer sig om?

Hvad er jeres bud på et 65 tommer oled der skal bruges til alm. Tv og streaming? 
Hvilke er bedst til at vise et godt billede ved alm. Tv fra fællesantenneanlæg ?



Skrevet af: TBC1
Skrevet den: 08-November-2018 kl. 18:21
Oprindeligt skrevet af Somny Somny skrev:

Det er udelukkende alm. Tv og streaming og dvd/Blu-ray det skal bruges til.
Det lyder til at det så er Sony man skal kigge lidt efter. Er det AF8 ? Er det en 2018 model?

Hvad med håndtering af billede fra alm. Fælles Antenne? Er der forskel på hvor gode de er til at filtrere støj fra på billedet? Hvordan er Sony mht. Dette?



AF8 kunne være et godt bud til en fornuftig pris - Den er kendt for at have en virkelig god signalbehandling - støjfiltration skal jeg ikke kunne udtale mig om. Den slags djævelskab der som reglen skader mere end det gavner slår både jeg og de seriøse reviewere fra på alle de TV de tester. Taler du om støjfuldte analoge signaler?

Jeg har faktisk næsten lige købt et AF8 til soveværelset, netop fordi det har været reviewet til den gode signalbehandling af alm. TV, 720p og 1080p materiale som jo trods alt nok stadig kommer til at udgøre størstedelen af det materiale det kommer til at benytte i dets levetid.

Både AF8 og AF9 er 2018 modeller. De væsentligste forskelle er at AF9 har Oreo (og dermed et hurtigere lag-frit interface), mens AF8 endnu ikke har modtaget Oreo-opdateringen og endnu er væsentlige mere tungt og trægt rundt i menuerne - Omvendt har AF9 hvis endnu til gode at få Dolby Vision opdateringen som AF8 allerede har modtaget. Der er også en større og kraftigere billedbehandlingsprocessor i AF9 som dog ikke gør den store forskel i praksis ifølge de reviewere jeg har læst og set udtale sig om det, da den i AF8 allerede gør det rigtigt rigtigt godt. AF9 har også en mere potent lydsystem med 3 enheder bag skærmen og en større subwoofer end AF8 (dermed fylder AF9 så også mere på en væg end AF8) - Men AF8 slår allerede de andre TV's lyd stort og vil for mange helt kunne eliminere behovet for en soundbar da den specielle indbyggede lyd (der bruger selve skærmen som enhed) kan matche billigere soundbars. (selv har jeg naturligvis indkøbt en mindre Pioneer HTP-075 cinema pack i soveværelset )

Der hvor Sony kommer til kort i forhold til andre - f.eks. de nyere LG'er - er lysoutput, så hvis dit rum er MEGET lysforurenet er det måske ikke Sony der skal være OLED-førstevalget (eller OLED du skal have), mens du i almindelige rum og især i et mindre lysforurenet rum eller om aftenen kan nyde Sony'ens bedre signalbehandling og de finere detaljer i denne. Mht lys er der dog stadig så meget at jeg selv er nødt til at køre med "maksimalt lys" indstillingen på enten "off" eller "lav" for at øjnene overhovedet kan holde billedet ud i mit soveværelse uden at blive overanstrængte. Der er dog heller ikke er meget lys i rummet, da det jo netop er et soveværelse.


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 08-November-2018 kl. 18:50
Oprindeligt skrevet af Somny Somny skrev:

Hvad er jeres bud på et 65 tommer oled der skal bruges til alm. Tv og streaming? 
Hvilke er bedst til at vise et godt billede ved alm. Tv fra fællesantenneanlæg ?


65" og så taler du om at filtrere støj væk.
Hvis du har støj på jeres fællesantenneanlæg, ønsker du dig ikke et 65" tv!


Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: C. Johansen
Skrevet den: 08-November-2018 kl. 19:17
Somny: Det er angiveligt alle oled-tv fra Loewe, der er forsynet med udvalgte paneler.
Desuden har Loewe egne servicecentre, der IKKE er tilknyttet ServiceCenterGruppen. Det kan vise sig at være en vigtig detalje.
https://dk.trustpilot.com/review/www.servicecentergruppen.dk" rel="nofollow - https://dk.trustpilot.com/review/www.servicecentergruppen.dk


Skrevet af: Hother
Skrevet den: 08-November-2018 kl. 19:24
Oprindeligt skrevet af C. Johansen C. Johansen skrev:

Somny: Det er angiveligt alle oled-tv fra Loewe, der er forsynet med udvalgte paneler.
Desuden har Loewe egne servicecentre, der IKKE er tilknyttet ServiceCenterGruppen. Det kan vise sig at være en vigtig detalje.
https://dk.trustpilot.com/review/www.servicecentergruppen.dk" rel="nofollow - https://dk.trustpilot.com/review/www.servicecentergruppen.dk

Det manglende brug af servicecenter gruppen for Loewe er bestemt ikke en uvæsentlig oplysning! Det er da lige før at jeg af den årsag kunne fravælge Panasonic.

Det er jo blevet en trussel, hvis en defekt enhed så må sendes til Servicecenter Gruppen.


-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: Somny
Skrevet den: 08-November-2018 kl. 19:57
Jeg tror såmænd ikke at jeg har specielt støj på mit signal, men efter hvad jeg kan læse her og på test så virker det som om at hvis signalet ikke er ekstremt god så bliver det endnu værre med et oled.

Jeg har et Panasonic TX-48AS640E nu og med en afstand til tv på ca. 4 meter synes jeg det er for lille.
Samtidigt vil jeg jo gerne have et væsentlig bedre billede - også hvis jeg f.eks. ser DR1 eller TV2 og det skal i hvert fald ikke gå hen og blive et billede der er dårligere end det jeg har nu..


Skrevet af: Lennon
Skrevet den: 08-November-2018 kl. 23:40
Afstanden 4m skriger på minimum 65” . Et Oled vil være i en helt anden liga end dit nuværende . Og du vil afgjort få en synlig forbedring hvis du har et nogenlunde anstændigt kildesignal - omvendt vil et 65” OLED også afsløre og forstørre diverse fejl og mangler i hele fødekæden . Jeg har YouSee kabel, og det er en sand fornøjelse, at se de almindelige Danske kanaler på mit 65” Sony A1 m ca 3m siddeafstand  . 

-------------
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm


Skrevet af: TBC1
Skrevet den: 08-November-2018 kl. 23:56
Oprindeligt skrevet af Somny Somny skrev:

Jeg tror såmænd ikke at jeg har specielt støj på mit signal, men efter hvad jeg kan læse her og på test så virker det som om at hvis signalet ikke er ekstremt god så bliver det endnu værre med et oled.

Det så enten en misforståelse eller i hvert fald en omgang vrøvl du har hørt at det skulle blive værre. På OLED bliver du blot i stand til bedre at se signalet for hvad det nu engang er ...på godt og på ondt. Det er gør et støjfuldt signal værre at se på, er snarere overeksponeret kontrast og sharpness funktion, altså dårlige billedindstillinger på især billige TV, mens korrekt indstillede farver på et dynamisk panel bare gøre dig bedre i stand til at se hvad signalet for hvad det reelt er. Og bare rolig, Aftenshowet, Deadline mv udsender et ganske fornuftigt signal uden voldsom støj, mens du naturligvis får set dybere ned i både film grain og billeddybden på Blu-ray udgaven af Matador eller den diskrete støj fra kameraets sensor på TV2 News. Det er at betragte som kvalitet og medvirker til at give billedet større dybde modsat at have et overfladisk kunstigt billede uden dybde. Det er med andre ord ikke et problem og slet ikke at betragte som værre, men at betragte som kvalitet.


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 09-November-2018 kl. 00:01
Oprindeligt skrevet af Somny Somny skrev:

Jeg tror såmænd ikke at jeg har specielt støj på mit signal, men efter hvad jeg kan læse her og på test så virker det som om at hvis signalet ikke er ekstremt god så bliver det endnu værre med et oled.

Det er noget sludder....


Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Hother
Skrevet den: 09-November-2018 kl. 00:25
Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

Afstanden 4m skriger på minimum 65” . Et Oled vil være i en helt anden liga end dit nuværende . Og du vil afgjort få en synlig forbedring hvis du har et nogenlunde anstændigt kildesignal - omvendt vil et 65” OLED også afsløre og forstørre diverse fejl og mangler i hele fødekæden . Jeg har YouSee kabel, og det er en sand fornøjelse, at se de almindelige Danske kanaler på mit 65” Sony A1 m ca 3m siddeafstand  . 

Helt enig


-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: C. Johansen
Skrevet den: 09-November-2018 kl. 01:13
Hother: Jeg er helt enig - det er en trussel, hvis et defekt apparat skal sendes til reparation hos ServiceCenterGruppen, og jeg kunne også godt fravælge fx Panasonic af samme grund.
Prisen for Loewe-tv er måske højere, og de er sjældent på tilbud. Til gengæld er det tv med udvalgte paneler, og så slipper man som nævnt for, at en eventuel garantireparation skal forsøges udført af ServiceCenterGruppen. Jeg må sige, at jeg overvejer at købe et Loewe-tv næste gang.


Skrevet af: JENC
Skrevet den: 09-November-2018 kl. 11:15
Oprindeligt skrevet af C. Johansen C. Johansen skrev:

Somny: Det er angiveligt alle oled-tv fra Loewe, der er forsynet med udvalgte paneler.
Desuden har Loewe egne servicecentre, der IKKE er tilknyttet ServiceCenterGruppen. Det kan vise sig at være en vigtig detalje.
https://dk.trustpilot.com/review/www.servicecentergruppen.dk" rel="nofollow - https://dk.trustpilot.com/review/www.servicecentergruppen.dk

Hvilke producenter benytter sig af Servicecentergruppen?


Skrevet af: Martin Sjøstrand
Skrevet den: 09-November-2018 kl. 12:26
Oprindeligt skrevet af C. Johansen C. Johansen skrev:

Til gengæld er det tv med udvalgte paneler

Er det ikke den der fabel-historie som mange snakker om, men som ingen reelt ved noget som helst om, eller har nogen beviser for?


Skrevet af: C. Johansen
Skrevet den: 09-November-2018 kl. 13:05
JENC: Det er desværre næsten alle producenter, der benytter ServiceCenterGruppen til garantireparationer, så Loewe er en af undtagelserne.
Så vidt jeg er orienteret, var det tidligere sådan, at butikker rent økonomisk (og praktisk) stod for garantireparationer og som kompensation fik 3½ % af importør (producent) til dækning af eventuelle udgifter.
Men det vurderede producenterne, kunne gøres billigere, så det blev ændret, så butikkerne ikke længere får de 3½ % samtidig med, at producenterne nu står for garantireparationerne. Selv om butikkerne har det juridiske ansvar for at garantierne overholdes, har butikkerne altså ikke længere noget med selve reparationerne at gøre ud over, at der kan tilbydes noget hente/bringe service. Desværre er det lykkedes for ServiceCenterGruppen at få lavet aftaler med de fleste producenter om garantireparationer, så det er ligegyldigt, om man har købt B&O hos Expert, Samsung hos Elgiganten, Sony hos Hi-Fi klubben, LG hos Power eller Panasonic hos et Panasonic Center, så vil en garantireparation ende hos ServiceCenterGruppen.
Den monopollignende situation er selvfølgelig rigtig dårlig for forbrugerne, hvad forskellige beretninger om ServiceCenterGruppen da også viser.


Skrevet af: C. Johansen
Skrevet den: 09-November-2018 kl. 13:29
Martin Sjøstrand: Jeg ved ganske enkelt ikke, hvad begrebet "udvalgte paneler" dækker over.
Det er vist almindelig kendt, at oled-panelerne - hvis de er fejlfrie og fra samme generation - giver en meget ens billedkvalitet. At der opleves forskel på fx Sony og Panasonic skyldes hovedsagelig billedprocessoren og ikke oled-panelet. Når Loewe så taler om udvalgte paneler, kan det vel næsten kun betyde, at det er paneler uden de ofte forekommende fejl.
Men det er da interessant at vide, om der er nogen, der har oplevet lodrette eller vandrette striber - eller yellow tint eller red tint på et oled Loewe tv?


Skrevet af: joern.loenborg
Skrevet den: 11-November-2018 kl. 13:25
Hvilket tv tv skal jeg vælge? Enten Samsung qe49q7f eller Samsung qe49q6fn? Det første koster kr. 6.999 og det sidste koster kr. 8.990.
Det skal bemærkes, at jeg ikke har plads til et større tv.


-------------
Mvh.
Jørn

Samsung TV: QE49Q6FN (4k)/Humax YS-4000 (4K), UE40HU6905 (4k)/Humax YSR-2000, T24E390/Humax YSR-2000, UE49MU6195 (4k)/Humax YSR-2000
BeoVision 7-40 med BeoLab 7-2 og gulvstand.


Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 11-November-2018 kl. 13:58
Din overskrift er ukorrekt, Samsung har ikke oled på programmet. De laver kun lcd skærme, med qled betegnelse, måske for at vildlede kunden til i farten, at tro det er oled. 

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650


Skrevet af: joern.loenborg
Skrevet den: 11-November-2018 kl. 14:08
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Din overskrift er ukorrekt, Samsung har ikke oled på programmet. De laver kun lcd skærme, med qled betegnelse, måske for at vildlede kunden til i farten, at tro det er oled. 

1. Det er ikke mig, der har lavet overskriften
2. Din indsigelse om qled og oled er jeg helt klar over.
3. Du er velkommen til at besvare mig spørgsmål.

-------------
Mvh.
Jørn

Samsung TV: QE49Q6FN (4k)/Humax YS-4000 (4K), UE40HU6905 (4k)/Humax YSR-2000, T24E390/Humax YSR-2000, UE49MU6195 (4k)/Humax YSR-2000
BeoVision 7-40 med BeoLab 7-2 og gulvstand.


Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 11-November-2018 kl. 14:19
Nu laver overskriften jo ikke sig selv, men laves normalt af trådstarter. 

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650


Skrevet af: joern.loenborg
Skrevet den: 11-November-2018 kl. 14:22
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Nu laver overskriften jo ikke sig selv, men laves normalt af trådstarter. 


Også det har du ret i. Trådstarteren skriver første indlæg og
findes på side 1.

-------------
Mvh.
Jørn

Samsung TV: QE49Q6FN (4k)/Humax YS-4000 (4K), UE40HU6905 (4k)/Humax YSR-2000, T24E390/Humax YSR-2000, UE49MU6195 (4k)/Humax YSR-2000
BeoVision 7-40 med BeoLab 7-2 og gulvstand.


Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 11-November-2018 kl. 14:32
Oprindeligt skrevet af joern.loenborg joern.loenborg skrev:

Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Nu laver overskriften jo ikke sig selv, men laves normalt af trådstarter. 


Også det har du ret i. Trådstarteren skriver første indlæg og
findes på side 1.
Lad mig skære det ud i pap, hvorfor spørge om lcd tv i en Oled tråd? 


-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650


Skrevet af: Lennon
Skrevet den: 11-November-2018 kl. 16:10
Oprindeligt skrevet af joern.loenborg joern.loenborg skrev:

Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Din overskrift er ukorrekt, Samsung har ikke oled på programmet. De laver kun lcd skærme, med qled betegnelse, måske for at vildlede kunden til i farten, at tro det er oled. 

1. Det er ikke mig, der har lavet overskriften
2. Din indsigelse om qled og oled er jeg helt klar over.
3. Du er velkommen til at besvare mig spørgsmål.

Nu er 2 jo egentlig ikke en indsigelse, men en klokkeklar kendsgerning . . 


-------------
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm


Skrevet af: Somny
Skrevet den: 19-November-2018 kl. 17:43
Hej
Jeg må indrømme at jeg er forvirret på et højere plan.

Jeg har været ude at kigge på 65 og 75 tommer tv ved Elgiganten og Hi-fi Klubben.

Begge steder anbefalede de Samsung q9fn (QLED)
(Jeg kiggede på Sony af9 og LG C8.)

Begge steder nævnte de at Oled var god og også havde et lidt bedre billede, men sammenlignet med Samsungs q9fn var forskellen ikke så stor, at det kunne udligne ulempen med manglende lysstyrke ved Oled.
De nævnte bl.a. at blot en tændt lampe i stuen ville give genskin i skærmen, eller en åben dør ind til et tilstødende rum hvor der var lys.

Begge steder sagde de også, at der var forskel på QLED og netop q9fn (ikke at forveksle med q9f)havde flere tiltag som gjorde at forskellen mellem oled og denne Qled ikke var så stor, men at Samsung modellen ikke var følsom mod lys.

Ydermere sagde de, at så ville et oled ikke have det samme skarpe billede efter 5-6 år i forhold til da den var ny.

Dette var i forhold til Sony af9 og LG C8.

Jeg ved godt at QLED reelt er et led tv og at oled er en helt anden teknologi, men er der nogen der evt har prøvet begge i praksis?

Det er jo umuligt at sammenligne dem i butikken, da der er andre lysforhold, og man ikke ved om de er indstillet ens.

Er der noget om snakken hvis man sammenligner dem ved normale tv udsendelser og Netflix osv. Eller er der større avance på Samsung siden de anbefaler den? 🤔


Skrevet af: DiscomanDK
Skrevet den: 19-November-2018 kl. 19:30
Jeg kan godt forstå du er forvirret, fordi TV-markedet er et "luder marked".
Derudover er der ligeså mange meninger som, hvis du spørger folk om du skal vælge en Apple eller Android telefon. Der er en del religionskrig, så derfor er det svært at blive helt klog på.

Sælgerne i diverse butikker har jo selvfølgelig også deres indtjening at tænke på, og jeg har da en idé om at fortjenesten er bedre på Samsung, hvis du ser på, hvordan butikkerne er udsmykket, hvor jeg syntes Samsung har en relativt stor del af området med deres TV.

Om du skal vælge det ene eller andet, det må være op til dig. Jeg har selv for lige præcist et år siden købt et LG OLED Tv, og det er jeg rigtigt glad for. Det ville jeg måske også have været, hvis jeg havde valgt et Samsung TV, det ved ingen og derfor er det jo også svært for mig at sige mit køb bare er det bedste. Derudover er det jo de færreste der vil sidde og sige at deres investering til op mod 10k ikke lever op til de forventninger de havde, så mange har en tendens til at forsvare deres køb.

Der er dog en ting som jeg syntes du skal ignorere og det hele smøren omkring lys. Vores stue er relativt oplyst om sommeren og vi kan sagtens se i vores TV. Vores dør ud til gangen står altid åben, og der er altid lys selvom vi sidder i en mørk stue, det kan vi sagtens. 

Med hensyn til holdbarheden, så har jeg ikke kendskab til om OLED skulle miste lidt af effekten efter 5-6 år, men kan sige at mit forrige tv var af mærket samsung, og det hold lige nøjagtigt 4 år før det begyndte at blinke i panelet. Det kostede også kun 16.660DKK, så det var lidt surt. Problemet er bare at alle har forskellige erfaringer, så derfor er det meget sådan noget med "Jeg har hørt" eller som mig der har oplevet lidt dårligt med Samsung, der er ikke noget statistisk grundlag rigtigt, så reelt set kan du ikke bruge det til ret meget. 

Køb det tv du syntes bedst om og sørg for at køb det i f.eks Elgiganten, hvor du kan returnere det igen. Alternativt så køb begge to og returner det du ikke syntes om, du har jo 30 dages fortrydelsesret, også er det jo bare at prøve dem begge af. 




Skrevet af: Hother
Skrevet den: 19-November-2018 kl. 19:54
Uha, det er ikke nemt at vælge det rigtige TV, uanset hvilken teknologi du går efter.

I min verden er der ikke tvivl om at OLED har det bedste billede, må dog også indrømme at der findes LED TV som gør det rigtigt godt. For mig i det mindste.

Jeg gik jo fra et Pana 65DX900 (LED) til OLED. Og forskellen mellem de 2 TV var ikke på alle områder særlig stor i mine øjne. DX900 havde et billede som jeg holdt meget af.

Når jeg i 2019 skal ud og købe nyt TV, så går jeg formentlig efter et nyt OLED. Omvendt kommer der et TV der hedder 65GX900 (eller sådan omtrent), altså et forbedret DX900 med et VA panel, så kunne mit valg godt blive et LED igen. Jeg skal  det mindste igen ud i en gevaldig test procedure for at finde det rigtige.

Jeg håber at mit indlæg giver dig en fornemmelse af hvor svært det også bliver for mig at købe et nyt TV - og det nye TV bliver min fladskærm nummer 15. Du er ikke alene om, at være i tvivl.


-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: Somny
Skrevet den: 19-November-2018 kl. 20:11
Tak for svarene 😊

Nej det er svært at blive klog på, og når prisen stort set er ens virker det også som lidt af et sats at købe et led tv i dag.

Jeg vil dog sige at løsningen med at der kun skal trækkes en enkelt ledning til tv, som Samsung har, samt deres no gab ophæng kan jeg godt lide, men billedet skal jo også være godt 🤔



Skrevet af: DiscomanDK
Skrevet den: 19-November-2018 kl. 22:23
Der er vel ingen af de to teknologier der har et decideret dårligt billede, så du vil få et godt billede uanset, hvilket tv du vælger.
Der er som nævnt fordele og ulemper ved begge teknologier, og som nævnt før så har alle mulige forskellige incitamenter til at anbefale, hvad de nu gør.

Kig evt. på Flatpanels og læs forskellige test på de tv du har i kikkerten. OLED har ligget i top de sidste par år. 

Jeg syntes dog at LG's OLED tv hænger rigtig flot på væggen, selvom det jo ikke kommer ind til væggen på samme måde som et Samsung TV vil gøre. 




Skrevet af: Lennon
Skrevet den: 19-November-2018 kl. 23:45
Der er en lignende tråd ovre på Flatpanels , hvor der bla i et indlæg summeres op på en direkte sammenligning mellem et top LCD og OLED : https://www.flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?f=2&t=44653" rel="nofollow - https://www.flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?f=2&t=44653

-------------
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm


Skrevet af: JENC
Skrevet den: 20-November-2018 kl. 14:13
Oprindeligt skrevet af Somny Somny skrev:

Hej
Jeg må indrømme at jeg er forvirret på et højere plan.

Jeg har været ude at kigge på 65 og 75 tommer tv ved Elgiganten og Hi-fi Klubben.

Begge steder anbefalede de Samsung q9fn (QLED)
(Jeg kiggede på Sony af9 og LG C8.)

Begge steder nævnte de at Oled var god og også havde et lidt bedre billede, men sammenlignet med Samsungs q9fn var forskellen ikke så stor, at det kunne udligne ulempen med manglende lysstyrke ved Oled.
De nævnte bl.a. at blot en tændt lampe i stuen ville give genskin i skærmen, eller en åben dør ind til et tilstødende rum hvor der var lys.

Begge steder sagde de også, at der var forskel på QLED og netop q9fn (ikke at forveksle med q9f)havde flere tiltag som gjorde at forskellen mellem oled og denne Qled ikke var så stor, men at Samsung modellen ikke var følsom mod lys.

Ydermere sagde de, at så ville et oled ikke have det samme skarpe billede efter 5-6 år i forhold til da den var ny.

Dette var i forhold til Sony af9 og LG C8.

Jeg ved godt at QLED reelt er et led tv og at oled er en helt anden teknologi, men er der nogen der evt har prøvet begge i praksis?

Det er jo umuligt at sammenligne dem i butikken, da der er andre lysforhold, og man ikke ved om de er indstillet ens.

Er der noget om snakken hvis man sammenligner dem ved normale tv udsendelser og Netflix osv. Eller er der større avance på Samsung siden de anbefaler den? 🤔

Alle punkterne du hørte i de 2 forretninger er valide.

Herinde er enigheds-mantraet at OLED er gud, men de anførte punkter er rigtige. 


Skrevet af: DiscomanDK
Skrevet den: 20-November-2018 kl. 14:40
Oprindeligt skrevet af JENC JENC skrev:


Alle punkterne du hørte i de 2 forretninger er valide.

Herinde er enigheds-mantraet at OLED er gud, men de anførte punkter er rigtige. 

Det du skriver er simpelthen ikke rigtigt.
Derfor bliver debatten mudret, når folk fra den ene fløj sviner den anden fløj til. 


Skrevet af: PerW
Skrevet den: 20-November-2018 kl. 15:11
Jeg købte et Philips OLED TV for ca. 1 måned siden. 

Det er rigtigt at i meget stærk solskin, kan billedet være lidt mørkt.

Men jeg har ikke problemer med genskin fra lamper eller andre rum.

Det eneste anke jeg har til Philipsen:
- Philips og Marantz delete fjernbetjening koder, så det er lidt bøvlet.
- Android TV kan godt være lidt langsomt indimellem.

Men hvor er jeg glad for billedet. Kom fra en Samsung F8005 og der er stor forskel.


Skrevet af: Furry
Skrevet den: 20-November-2018 kl. 18:47
Oprindeligt skrevet af Somny Somny skrev:

Jeg vil dog sige at løsningen med at der kun skal trækkes en enkelt ledning til tv, som Samsung har, samt deres no gab ophæng kan jeg godt lide, men billedet skal jo også være godt 🤔



Køb det pæneste tv, med det bedst billede
Og vær helt ligeglad med hvad den modsatte side at religions siden siger


Skrevet af: Furry
Skrevet den: 20-November-2018 kl. 18:53
Oprindeligt skrevet af DiscomanDK DiscomanDK skrev:

Oprindeligt skrevet af JENC JENC skrev:


Alle punkterne du hørte i de 2 forretninger er valide.

Herinde er enigheds-mantraet at OLED er gud, men de anførte punkter er rigtige. 


Det du skriver er simpelthen ikke rigtigt.
Derfor bliver debatten mudret, når folk fra den ene fløj sviner den anden fløj til. 

Det er helt rigtigt at folk herinde har et religiøst forhold til oled


Skrevet af: DiscomanDK
Skrevet den: 20-November-2018 kl. 18:59
Oprindeligt skrevet af Furry Furry skrev:

 
Det er helt rigtigt at folk herinde har et religiøst forhold til oled

Nææ, men det er rigtigt at man tit får skudt det i skoen, hvis man fremhæver de ting man selv er glade for.




Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 20-November-2018 kl. 19:12
Oprindeligt skrevet af Furry Furry skrev:

 
Køb det pæneste tv, med det bedst billede

Men, hvad så når det pæneste tv ikke har det bedste billede?

Selvfølgelig skal man købe det tv man selv bedst kan lide - uanset om det så er mest korrekt billedgengivelse eller ej.


Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: lahan
Skrevet den: 20-November-2018 kl. 19:15
Oprindeligt skrevet af Somny Somny skrev:

Hej
Jeg må indrømme at jeg er forvirret på et højere plan.

Jeg har været ude at kigge på 65 og 75 tommer tv ved Elgiganten og Hi-fi Klubben.

Begge steder anbefalede de Samsung q9fn (QLED)
(Jeg kiggede på Sony af9 og LG C8.)

Begge steder nævnte de at Oled var god og også havde et lidt bedre billede, men sammenlignet med Samsungs q9fn var forskellen ikke så stor, at det kunne udligne ulempen med manglende lysstyrke ved Oled.
De nævnte bl.a. at blot en tændt lampe i stuen ville give genskin i skærmen, eller en åben dør ind til et tilstødende rum hvor der var lys.

Begge steder sagde de også, at der var forskel på QLED og netop q9fn (ikke at forveksle med q9f)havde flere tiltag som gjorde at forskellen mellem oled og denne Qled ikke var så stor, men at Samsung modellen ikke var følsom mod lys.

Ydermere sagde de, at så ville et oled ikke have det samme skarpe billede efter 5-6 år i forhold til da den var ny.

Dette var i forhold til Sony af9 og LG C8.

Jeg ved godt at QLED reelt er et led tv og at oled er en helt anden teknologi, men er der nogen der evt har prøvet begge i praksis?

Det er jo umuligt at sammenligne dem i butikken, da der er andre lysforhold, og man ikke ved om de er indstillet ens.

Er der noget om snakken hvis man sammenligner dem ved normale tv udsendelser og Netflix osv. Eller er der større avance på Samsung siden de anbefaler den? 🤔
køb det tv som har det billede du bedst kan lide.

Både qled og OLED har sandsynligvis højere nits værdi end dit gamle tv.

Jeg har selv et Samsung, næste gang bliver det ikke et Samsung.


Skrevet af: Somny
Skrevet den: 20-November-2018 kl. 21:04
Jeg kan Se der er flere som ikke ville vælge Samsung eller ikke ville vælge mærket igen. Hvorfor? 
Er det pga. Dårlig kvalitet/holdbarhed?

Jeg ved der for nogle år siden var noget om Samsung i medierne Bl.a. Kontant mener jeg om at Samsung gik i stykker kort efter garantiens udløb.
Det var vist for svage komponenter i strømforsyningen.

Er der sådanne problemer med Samsung?


Skrevet af: Lennon
Skrevet den: 20-November-2018 kl. 22:12
Herinde får du primært råd fra "bedste-billede" entusiaster på tværs af fabrikat og teknologi Wink 
Jeg har selv haft 2 Samsung plasma med fejl . På trods af det kunne jeg snildt finde på at vælge Samsung igen - hvis de vel at mærke lavede et produkt der performede et top-billede til en fin pris . Det gør de så ikke . Så dennegang ( i marts) endte jeg  - efter længere tids research - ud med et Sony OLED, og tak for det ! 
Der kan sagtens være gode grunde til at vælge noge andet end OLED , - bare ikke hvis man går efter bedste allover billedekvalitet . . .


-------------
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm


Skrevet af: jan203
Skrevet den: 20-November-2018 kl. 22:36
https://www.recordere.dk/2018/11/blindtest-af-oled-tv-fra-de-4-store/" rel="nofollow - https://www.recordere.dk/2018/11/blindtest-af-oled-tv-fra-de-4-store/

-------------
Pioneer 5090H.samsung 3126..Oppo95.Musical FidelityM6i.front.soavo1.Center.sonusfaberdomus.Bag.amadeusmultiaktiv.Sub.klipschRsw12B.Sonos Cullen.Music Hall 25.2 moded dac.


Skrevet af: DanielPT
Skrevet den: 21-November-2018 kl. 11:50
Jeg må også sige at jeg gik fra et 9 år gammel Pana plasma til LG oled. Der er en verden til forskel. WebOS gør det også godt. Det lækkert med Netflix indbygget.

Jeg har vinduer som kan skinde direkte ind i mit tv og der er blevet MEGET bedre efter jeg fik mit OLED. Har ingen problemer med gensind fra lamper.

/Daniel


-------------
Min bio: http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=117177



Print side | Luk vindue