Print side | Luk vindue

Viaplay og 4K indhold, hvilken hastighed?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: IP TV og WebTV
Forumbeskrivelse: TV via bredbånd, fiber og internet. TDC TV, Telia TV, YouSee WebTV m.fl.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=156737
Udskrevet den: 28-Marts-2024 kl. 18:11


Emne: Viaplay og 4K indhold, hvilken hastighed?
Skrevet af: Hanzoy
Emne: Viaplay og 4K indhold, hvilken hastighed?
Skrevet den: 06-November-2018 kl. 21:29
Hej alle sammen,

Er der en venlig sjæl der vil tjekke hvor meget båndbredde jeres Viaplay/Router bruger når i streamer 4K indhold. Overvejer at skifte så jeg kan se fodbold og Formel 1 4K, men kan se at Viaplay skriver man skal have 100 Mbit, det synes jeg lyder lidt voldsomt.



Svar:
Skrevet af: Martin Sjøstrand
Skrevet den: 06-November-2018 kl. 21:53
Jeg har opgraderet til 50 Mbit netop for at se F1 i 4K på Viaplay, og jeg har aldrig oplevet at det pixelerede eller hakkede. Det står knivskarpt!


Skrevet af: Hanzoy
Skrevet den: 07-November-2018 kl. 08:21
Tak Martin :) lige nu har jeg 30 mbit og er godt nok i tvivl om at det er nok til 4K hos Viaplay. kan se at f.eks. iTunes Movies kræver 25 mbit til 4K streaming


Skrevet af: Martin Sjøstrand
Skrevet den: 07-November-2018 kl. 10:08
Jeg skal ikke kunne sige om du kan køre det med 30 mbit... det er vel bare at prøve? Jeg opgraderede bare til 50 mbit for lige at forsøge det, og det kører flydende. Om jeg faktisk kunne have gået længere ned, det ved så ikke :)


Skrevet af: Hanzoy
Skrevet den: 07-November-2018 kl. 13:05
Tjaaa, det kræver at jeg køber et Apple TV eller Chromecast Ultra og et Viaplay abonnement for at prøve det af. Det er en del penge, hvis det viser sig ikke at virke. Det var derfor jeg spurgte om der var nogen som vil tjekke deres router for hvor meget båndbredde de bruger, når de streamer 4K i Viaplay :)


Skrevet af: TBC1
Skrevet den: 07-November-2018 kl. 15:00
Ifølge https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?subaction=showfull&id=1493814468" rel="nofollow - Recordere benyttes der 24 mbps adaptive.

Hvis det passer, så skal man nok have mere end 30 mpbs ADSL incl. overhead for at streame det sikkert, mens selv blot 30 mbps via coaxial eller fiber uden betydelige nedskrivninger via overhead lige burde kunne klarede det - så længe der ikke er anden brug på forbindelsen - i hvilket tilfælde f.eks. 100 mbps ville være at anbefale. Men så længe man er alene på en 30 mbps (uden at hastigheden stjæles af overhead) burde det kunne lade sig gøre. Nu skriver du ikke hvilken forbindelse du har, men hvis du altid måler klippestabile 30 mbps burde du lige kunne klemme det igennem: http://www.speedtest.net/" rel="nofollow - Hastighedstest

50 mpbs kan HELT sikkert og let klare det hvis man ikke f.eks. har to unger der samtidig ser Netflix på deres 4K og en forbindelse der så også REELT leverer 30 mbps sikkert burde også kunne buffere og vise stabilt video i 24 mbps adaptive bitrate - sålænge man sikrer sig at der ikke er anden betydelig trafik på sin linje samtidigt.


Skrevet af: Hanzoy
Skrevet den: 08-November-2018 kl. 08:33
Tak for svar TBC1 :) det var lige hvad jeg har brug for.
Har 30 mbit, ligger og svinger mellem 29,5 og 30,2. Har aldrig taget en hastighedstest, hvor den var lavere end 29,5, må lige finde ud af om jeg tør satse eller ej.


Skrevet af: Bromberg5
Skrevet den: 08-November-2018 kl. 08:57
Via min google wifi kan jeg se at Apple tv trækker 60 Mbit ved start af uhd streaming (viaplay sport), men falder så til imellem 24-32 Mbit.


Skrevet af: Hanzoy
Skrevet den: 08-November-2018 kl. 13:46
Dejligt med input, tak Bromberg5


Skrevet af: TBC1
Skrevet den: 08-November-2018 kl. 17:31
...Hvilket vel kan oversættes til en noget længere buffertid på 30 mbps. Sålænge average bitrate ikke er over de 24 mbps som Recordere angiver der skulle være tale om, så burde man med lidt tålmodighed og lidt længere tids venten på den højeste kvalitet lige kunne snige det igennem hvis man har 30 mbps stabilt - Men der skal så heller ikke ske meget andet på forbindelsen imens - og man bliver sikkert iblandt de første der kommer til at mærke det såfremt Viasat får lidt kapacitetsproblemer og udfald på transmissionen.

Når jeg streamer YouSee TV (har 1/1 Gbps forbindelse) så starter det også med ca 60 mbps det første sekund og ender med at lægge på 0 mbps i 3-4 sekunder for så at rykke mere hjem med alt imellem 20 og 60 mbps gentaget en enkelt sekund ud af de næste par sekunder der henter 0 mbps. (mon ikke det reelt sker på mindre end et sekund? - selv om status kun regner gennemsnit i sekunder)

Tilsvarende når jeg streamer 4K fra Netflix: Så starter det med ca. 750-800 mbps i et par sekunder ...holder en gevaldig pause og begynder så at cykle imellem 0 mbps i nogle sekunder og ca. 60 mbps med nogle færre sekunders mellemrum med 0 mbps end YouSee.



Print side | Luk vindue