Print side | Luk vindue

JVC UH1 - eller alternativer i samme prisklasse.

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Projektorer
Forumbeskrivelse: Projektor og lærred
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=156910
Udskrevet den: 29-Marts-2024 kl. 11:49


Emne: JVC UH1 - eller alternativer i samme prisklasse.
Skrevet af: Viborg
Emne: JVC UH1 - eller alternativer i samme prisklasse.
Skrevet den: 22-November-2018 kl. 16:53
Hey all.

Kan se av-con har ovenstående på bud lige nu til hvad jeg går ud fra er en god pris.
Har kikket på 4k projektor i noget tid nu, men de ligger i den høje ende.
Ved godt den ikke er native. 
Nogle der har erfaringer med den, om det er en fornuftig projektor.
Eller har et bud på alternativer i den prisklasse?


På forhånd tak 



Svar:
Skrevet af: eyvind
Skrevet den: 22-November-2018 kl. 17:04
Epson TW-7300 er på tilbud hos komplett, tør og påstå at den giver et bedre billede end UH1. Den er dog også en eshift(2k),men har motorisert zoom og lens shift.


Skrevet af: jacobe
Skrevet den: 22-November-2018 kl. 20:54
Er du alligevel oppe at skulle betale 22.000 for den, så havde jeg personligt nok fundet de sidste 3.000 et sted og nuppet den B-stock DLA-X5900'er i stedet!

Ellers vil jeg til dels give Eivind ret ang. Epson'en (det er en helt ok pris!), men igen havde jeg, om muligt, givet lidt ekstra og taget en 9300'eren i stedet, eller den nyere 7400, som kan findes til 15.000.

Men havde jeg råd, og valget stod mellem JVC og Epson? JVC, any fucking time.


-------------
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=143663&title=tin-smith-cinema" rel="nofollow - hjemmebiograf :)


Skrevet af: Viborg
Skrevet den: 22-November-2018 kl. 21:20
uh1'eren er på tilbud til 16.000. Så immervæk 6000 i besparelse. 
Så er det godt 9000 oven i hatten for x5900 i forhold til. 




Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 22-November-2018 kl. 21:52
Helt sikkert gå efter en af JVCs RIGTIGE projektorer, som jacobe nævner, i stedet for det der DLP-legetøj


Skrevet af: jacobe
Skrevet den: 22-November-2018 kl. 21:59
Oprindeligt skrevet af Viborg Viborg skrev:

uh1'eren er på tilbud til 16.000. Så immervæk 6000 i besparelse. 
Så er det godt 9000 oven i hatten for x5900 i forhold til.

Jeg kan simpelthen ikke finde den til dén pris, hjælp mig gerne. Kan derimod finde en Sony HW65ES til den pris.

(EDIT: Never mind, fandt den under Black Friday udsalg)

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Helt sikkert gå efter en af JVCs RIGTIGE projektorer, som jacobe nævner, i stedet for det der DLP-legetøj

Tjo, men nu er der lige pludselig en væsentlig prisforskel. Kan godt forstå den er interessant, men spørgsmålet er om den er mere int. i de nævnte LCD-Epson'er.


-------------
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=143663&title=tin-smith-cinema" rel="nofollow - hjemmebiograf :)


Skrevet af: Viborg
Skrevet den: 23-November-2018 kl. 06:26
Men som jeg læser det på hifi klubbens hjemmeside, Så kan tw7400 ikke gengive 4k materiale. Den bedscalere 4k materiale til 1080?
Så er ideen med 4k lidt tabt. Så kan jeg vel lige så godt beholde min tw6600 indtil der dukker noget mere spændende op.


Skrevet af: jacobe
Skrevet den: 23-November-2018 kl. 07:18
???! Øh, lyder for mig mere som om, at du forventer 4k fra en ikke-native 4k projektor.

7400 fungerer præcis ligesom alle andre e-shift modeller. HFK's beskrivelse er ret kluntet.


-------------
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=143663&title=tin-smith-cinema" rel="nofollow - hjemmebiograf :)


Skrevet af: Viborg
Skrevet den: 23-November-2018 kl. 07:59
Nu har jeg ikke lige den store tekniske kunnen mht projektor. Specielt ikke alt det det nye med eshift 4k ikke 4k osv. 
Jeg læser bare hvad der står i beskrivelsen og går ud fra det. 
Jvc'en angiver 3840x2160 via eshift og ved eks tw7400 angiver de bare 1920x1080.
Så er det nok bare mig der ikke fatter ret meget Big smile

Når der står de "kun" viser 1080p. Går jeg ud fra jeg får samme kvalitet billede som min tw6600 og ikke bedre som er tanken?


Skrevet af: jacobe
Skrevet den: 23-November-2018 kl. 11:37
Oprindeligt skrevet af Viborg Viborg skrev:

Jvc'en angiver 3840x2160 via eshift og ved eks tw7400 angiver de bare 1920x1080.
Så er det nok bare mig der ikke fatter ret meget Big smile

Når der står de "kun" viser 1080p. Går jeg ud fra jeg får samme kvalitet billede som min tw6600 og ikke bedre som er tanken?

Det er faktisk Epson som er mest ærlige her, men jeg synes du skal bruge lidt tid på at sætte dig mere ind i, hvad 4K e-shift/pixelshift egentlig betyder.

Det korte af det lange er, at de begge gør det samme, men angiver det forskelligt.


-------------
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=143663&title=tin-smith-cinema" rel="nofollow - hjemmebiograf :)


Skrevet af: Viborg
Skrevet den: 23-November-2018 kl. 11:57
Jeg tror godt jeg er med på det grundlæggende. At det er en 1080p projektor. Men ved "4k" fordobler den det antal pixels der via eshift. 
Det jeg er ude efter er, om det kan betale sig for mig at opgradere fra min tw6600 ift. Billedkvalitet osv. 
Vil der være en mærkbar forskel i både film og f.eks Xbox gaming materiale ved tw7400 eller uh1''eren, Eller er den nogenlunde det samme. 


Skrevet af: jespermart
Skrevet den: 23-November-2018 kl. 12:05
Oprindeligt skrevet af Viborg Viborg skrev:

Jeg tror godt jeg er med på det grundlæggende. At det er en 1080p projektor. Men ved "4k" fordobler den det antal pixels der via eshift. 
Det jeg er ude efter er, om det kan betale sig for mig at opgradere fra min tw6600 ift. Billedkvalitet osv. 
Vil der være en mærkbar forskel i både film og f.eks Xbox gaming materiale ved tw7400 eller uh1''eren, Eller er den nogenlunde det samme. 

Der vil jo være den mærkbare forskel, at du vil være i stand til at afspille UHD Skiver med HDR i en opskaleret opløsning på 3840x2160 via e-shift. Gamle 1080p film og spil kan du jo også opskalere til tilnærmet 4k opløsning.

I forhold til din gamle TW6600 vil du i det mindste på TW7400 få et væsentligt bedre sortniveau end du har i dag. Sortniveauet på jvc'en vil nok være dårligere eller det samme som du har idag, det er trods alt ikke en jvc men en rebrandet optoma 


-------------
Jesper

Jvc N5B, Elite Screens 120" Cinegrey 5D, Marantz SR7013, Dynaudio Evoke10 og X28C i 5.1.4


Skrevet af: Viborg
Skrevet den: 23-November-2018 kl. 12:19
Så lyder det jo pludselig ikke så skidt. 
Nej for det gider tw6600 hver galt ikke. Så går den helt i sort. 

Var lige det jeg manglede for at komme nærmere en beslutning. Tak for info.
Har lige opgraderet til One x også. Så det ville jo være oplagt at gå hele vejen. Eller hvert fald noget at vejen. Indtil native 4k bliver til at betale sig fra, hvis der overhovedet er en helt stor forskel kontra prisen. Men det er en anden snak.


Skrevet af: Supergris
Skrevet den: 23-November-2018 kl. 21:39
Der er mange andre ting, der har betydning for billedkvaliteten end blot opløsningen.

Så vidt jeg kan forstå, så kalder de denne serie "Full Hd med 4K-forbedring".
Den er i stand til, at fordoble antallet af pixels, og opnår derved ikke det fulde antal pixels, hvor andre typer "Faux-k" er i stand til at fremvise det fulde antal af pixels, som en native 4k-projektor ville gøre, blot er der ikke tale om pixel for pixel, men pixel shift.
Dette kan de gøre, enten ved at benytte et panel med en opløsning på 2716 x 1528 eller benytte sig af et normalt Full HD-panel, med 4-faset pixel shift.
Epsonen benytter et Full HD-panel med 2-faset pixel shift, så vidt, jeg har forstået.

Det vigtigste er, den er i stand til at modtage og behandle signalet fra en Ultra HD-Blu-ray.

Ja, det blev vist lidt snørklet, men i den sidste ende er det jo billedet, det kommer an på, og ikke de tekniske specifikationer.
Jeg er sikker på, at en af de, der på tale, vil give en mærkbar opgradering af dit billede.
Held og lykke med det. Selv venter jeg nok til næste år, og ser, hvad det byder på... :)



-------------
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.









Skrevet af: TBC1
Skrevet den: 24-November-2018 kl. 02:23
JVC's e-shift virker sådan at der sidder et lille optisk element og vibrerer og dermed skubber pixels ½ pixel ved hver vibration  (og nej, vibrationen er ikke noget man kan se - fraset det at pixelstrukturen helt forsvinder hvis man inspicerer tæt på - i hvert fald på den native 4K D-ILA jeg har set "8K e-shift på). Projektoren arbejder så internt med den dobbelte frekvens af det indputtede signal, så der tidsmæssigt vises 2 forskellige billedinformation fra f.eks. hele 1080p panelet (hvis vi tager udgangspunkt i native 1080p projectorerne) med forskelig information fra det indputtede 4K signal på hver af de to tidsforskudte pixelshifts. Man kan aldrig opnå fuld 4K med pixelshift, men man kan forbedre signalet betragtelig og få noget mere "4k-ish" et sted imellem 1080p og 4K ved at tilføre det større ...ja jeg var lige ved at sige "space-time" information [altså både mere billedinformation i både tid og i rum] Wacko LOL  - Hvis i forstår hvad jeg mener. Geek

PixelShift kan også i mindre grad forbedre billeder selv i panelets native opløsning, da det kan få billedet til at se mere homogent ud på lærredet. F.eks. ser 4K materiale bedre ud med "8K e-shift" aktiveret end uden aktivering, på en native 4K D-ILA projektor.



Print side | Luk vindue