Print side | Luk vindue

Genoplev de gamle dage med et modems

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Distribution og udstyr generelt
Forumbeskrivelse: Trådløs, WiFi, modulator mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=157143
Udskrevet den: 28-Marts-2024 kl. 10:16


Emne: Genoplev de gamle dage med et modems
Skrevet af: hedberg
Emne: Genoplev de gamle dage med et modems
Skrevet den: 16-December-2018 kl. 13:17
Jeg støver i øjeblikket nogle de gamle maskiner af og re-installerer dem med de oprindelige operativ systemer eller på anden måde restaurerer dem.

Dengang var der ikke offentlig adgang til Internet, som vi kender og tager for givet i dag. De færreste maskiner havde et egentligt netkort og skulle man have computeren i kontakt med omverdenen, så foregik det ved hjælp af et modem, som man enten satte direkte i computeren eller via serial porten som næsten alle maskiner havde i en eller anden form. Via modemmet kunne man så ringe til andre computere og udvelskle post, programmer, billeder m.m.

Det er en dejlig nostalgisk tur igennem en masse minder og det har kastet nogle køb af sig for at få de gamle maskiner til at fungere i en moderne verden.

For et par dage siden ankom der sådan et par enheder her. Altså den fine enhed til venstre og stikket øverst til højre. Den sorte enhed er bare en USB-serial adapter jeg brugte for at prøve den af min min standard laptop.


Enheden til venste emulerer et Hayes kompatibelt modem, men istedet for at køre via en gammeldags analog telefon linie, så kobler det op imod ens normale wifi network. Det gør at man fra de gamle maskiner som f.eks. en Commodore 64, Amiga og et hav af andre maskiner kan komme i kontakt med omverdenen via Internet.

Når man tænder det. så konfigurerer man man sit wifi access punkt i selve enheden. Herefter kan man så via et standard terminal program som forbinde til nogle af de BBS'er som stadig lever og få sit nostalgi trip eller bare bruge det til at hente software ind på de gamle maskiner.



Jeg mødte utroligt mange fantastiske mennesker dengang og ind imellem ser jeg stadig bekendte navne fra dengang. Det var sgu en god tid og det er sjovt at genopleve en snært af den igen :-)





-------------
Med venlig hilsen,
Thomas



Svar:
Skrevet af: j8544
Skrevet den: 16-December-2018 kl. 15:35
I 1977-1980 administrerede jeg og én kollega “alle” modemmer i Danmark. Staten havde eneret på levering af terminaludstyr, men hvis man var et stort verdensomspændende firma, kunne man få typegodkendt et modem.  Nogle af 300 bps-modemmerne var på størrelse med ½ mikrobølgeovn, og abonnenterne kunne ikke selv vælge type. 300 bps lyder ikke af meget, men forgængeren var i princippet telegrafi med en hastighed på 75 baud, så 300 bps var meget. Det er sikkert meget godt, staten ikke længere har denne eneret...


Skrevet af: hedberg
Skrevet den: 16-December-2018 kl. 17:21
Oprindeligt skrevet af j8544 j8544 skrev:

I 1977-1980 administrerede jeg og én kollega “alle” modemmer i Danmark. Staten havde eneret på levering af terminaludstyr, men hvis man var et stort verdensomspændende firma, kunne man få typegodkendt et modem.  Nogle af 300 bps-modemmerne var på størrelse med ½ mikrobølgeovn, og abonnenterne kunne ikke selv vælge type. 300 bps lyder ikke af meget, men forgængeren var i princippet telegrafi med en hastighed på 75 baud, så 300 bps var meget. Det er sikkert meget godt, staten ikke længere har denne eneret...


Fedt... Jeg fik først modem omkring modem omkring 1985. Det var et Miracle modem, men da jeg senere fik job i en IT afdeling, så jeg godt at nogle af deres ældre modemmer var temmeligt store.

Mit Miracle modem kunne så vidt jeg husker enten fungere som 1200/75 eller 300/300. På det tidspunkt skulle alt udstyr godkendes af P&T og det blev håndhævet rimeligt rimeligt hårdt. Jeg var ikke klar over at man tidligere haft egentlig eneret på levering af terminaludstyr endnu tidligere.

Senere oprettede jeg selv et BBS og henover en årrække benyttede jeg udstyr som f.eks ZyXEL U-1496S, USRobotics V.Everything. ZyXEL Omni et eller andet og et dansk designed B&O inspireret modem kaldet LASAT.




-------------
Med venlig hilsen,
Thomas


Skrevet af: j8544
Skrevet den: 16-December-2018 kl. 21:56
Jo, det var P&T, der styrede det, og "man" fik ikke bare lov at bruge sit eget udstyr, men i praksis kunne ingen kontrollere det, selvom de fornødne lovhjemler var til stede.
---
Formiddagsaviserne blev dengang også trykt i Erritsø, og de havde hver en 48 KILObit/s forbindelse til overførsel af de færdige avissider. Hvert "modem" fyldte et 19" rack i fuld højde. Kan ikke huske, hvad de betalte, formentlig et sekscifret kronebeløb i kvartalet. I 1970'er kroner. P&T gav altid overskud, men det kom ikke fra brev- og pakkeomdeling...



Print side | Luk vindue