Print side | Luk vindue

Lyngdorf MP50 high end surround, dansk test

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Surround
Forumbeskrivelse: Lyd til hjemmebiografen mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=157271
Udskrevet den: 06-November-2024 kl. 11:32


Emne: Lyngdorf MP50 high end surround, dansk test
Skrevet af: stjernholm
Emne: Lyngdorf MP50 high end surround, dansk test
Skrevet den: 31-December-2018 kl. 08:14
For de af jer der er interesseret i at vide mere om lyngdorf MP50, er der nu en omfattende test tilgængelig på dansk.

https://biojensen.dk/lyngdorf-mp50-anmeldelse?mobile_ver=0" rel="nofollow - https://biojensen.dk/lyngdorf-mp50-anmeldelse?mobile_ver=0



Svar:
Skrevet af: hansie
Skrevet den: 31-December-2018 kl. 09:50
Sjældent man ser så velskreven og veludført test 👍


Skrevet af: JohnConnor
Skrevet den: 31-December-2018 kl. 10:42
Fedt med en dansk anmeldelse :) 
Har selv kigget en del på den men er ikke helt overbevist. 
Et par pointer jeg syntes er væsentlige at tage frem i forhold til testen

Gode betragtninger

  • Markedet for opdaterede high end processor er dalende
    Fuldstændig enig og det passer med forbruger tendenser. Folk vil hellere have features end kvalitet
  • Marantz halter på kvalitet
    HELT ENIG :) 
  • Mega fed måde man opsætter kilder på!

Manglende detaljer
  • Digitale forstærkere er uanset hvad et kompromis i forhold til pris, varme og vægt over kvalitet. Det kræver en lang række filtrer i signalvejen for at lave den teknologi og Lyngdorf har ikke løst det. Derved smides en masse støj igennem signalet som ved udgangen filtreres væk - Ikke optimalt - Positivt fjerner det dog behovet for 50 kilo monstrer pr. kanal :) 

  •  Nem opsætning med PC - not so much
    Det er da noget nemmere med 99 % af systemer hvor mikrofon indsættes og guide på skærmen følges? - Og de fleste systemer beregner også afstand så man ikke skal måle selv

  • Manuel måling af afstande er ikke perfekt og specielt subs har ofte forsinkelse - Derved er fasen ikke perfekt og overgangen mellem front og subs bliver ikke optimal

  • Delay pr. input har selv min 10 år gamle Classe processor - rolig nu!
    Dog kommer der med HDMI 2.1 dynamisk delay da mange devices er håbløse lige nu til den del
Har hørt den et par gange og den lyder helt fantastisk hver gang så uanset mine bemærkninger er det et fedt produkt  - Kombinationen af simpelt opsætning, EQ og høj kvalitet er en vinder.

Vil dog mene til den pris at man kan vælge en processor med PEQ og få mange brugere herinde til at lave et resultat der er bedre en "Room perfect"  - *host*JonasH 


Skrevet af: stjernholm
Skrevet den: 31-December-2018 kl. 10:53
Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

Fedt med en dansk anmeldelse :) 
Har selv kigget en del på den men er ikke helt overbevist. 
Et par pointer jeg syntes er væsentlige at tage frem i forhold til testen

Gode betragtninger

  • Markedet for opdaterede high end processor er dalende
    Fuldstændig enig og det passer med forbruger tendenser. Folk vil hellere have features end kvalitet
Folk har ikke rigtig et valg, er pointen.
  • Marantz halter på kvalitet
    HELT ENIG :) 
  • Mega fed måde man opsætter kilder på!

Manglende detaljer
  • Digitale forstærkere er uanset hvad et kompromis i forhold til pris, varme og vægt over kvalitet. Det kræver en lang række filtrer i signalvejen for at lave den teknologi og Lyngdorf har ikke løst det. Derved smides en masse støj igennem signalet som ved udgangen filtreres væk - Ikke optimalt - Positivt fjerner det dog behovet for 50 kilo monstrer pr. kanal :) 
MP50 er en forforstærker.  Tilsæt selv ønsket effektforstærker.

  •  Nem opsætning med PC - not so much
    Det er da noget nemmere med 99 % af systemer hvor mikrofon indsættes og guide på skærmen følges? - Og de fleste systemer beregner også afstand så man ikke skal måle selv
Roomperfect er 100 procent automatiseret.  Webinterface er blot en bonus.  Kender ikke noget system der kan få afstandende 100 procent korrekte.  Laseropmåling sikrer nøjagtighed.  Roomperfect måler hele tiden i relation til subwooferen, og retter også evt fase issues.  

  • Manuel måling af afstande er ikke perfekt og specielt subs har ofte forsinkelse - Derved er fasen ikke perfekt og overgangen mellem front og subs bliver ikke optimal
Det er jo netop oplevelsen at det aldrig er hørt bedre med room perfect.

  • Delay pr. input har selv min 10 år gamle Classe processor - rolig nu!
    Dog kommer der med HDMI 2.1 dynamisk delay da mange devices er håbløse lige nu til den del
Har hørt den et par gange og den lyder helt fantastisk hver gang så uanset mine bemærkninger er det et fedt produkt  - Kombinationen af simpelt opsætning, EQ og høj kvalitet er en vinder.

Vil dog mene til den pris at man kan vælge en processor med PEQ og få mange brugere herinde til at lave et resultat der er bedre en "Room perfect"  - *host*JonasH 


Skrevet af: JohnConnor
Skrevet den: 31-December-2018 kl. 11:07
MP50 er en forforstærker.  Tilsæt selv ønsket effektforstærker.
- Min kommentar var til indledningen med ros af digital teknologi
- Lyder i øvrigt til at man helst skal tilslutte deres egne for at undgå gain issues

Roomperfect er 100 procent automatiseret.
- Lige med undtagelse af manuel indtastning af afstandClap

Kender ikke noget system der kan få afstandende 100 procent korrekte
REW EQ har flere metoder til timing inkl. akustisk timing som virker ned til få cm ændringer og helt konsistent ved flere målinger - Koster en PC og en mikrofon 
Desuden kan timing justeres mellem højttaler og sub omkring hz hvor delingen er da højttaler sjældent er perfekte i fase fra top til bund. 

Det er jo netop oplevelsen at det aldrig er hørt bedre med room perfect.
Så har folk tilgode at høre et godt kalibreret anlæg. Det er ikke raket-videnskab at justere en sub ind. problemer er ofte niveau delen da stående bølger ikke fjernes i mållingen inden niveau sættes. 


som sidste kommentar har Audyssey et pro kit med XLR og mikrofon forstærker samt stativ til andmelders marantz :) - At Audyssey så ikke er så godt er noget andet. 






    Skrevet af: JohnConnor
    Skrevet den: 31-December-2018 kl. 11:29
    Og det havdeværet fedt med før/efter målinger af hvad eq delen gør:)


    Skrevet af: stjernholm
    Skrevet den: 31-December-2018 kl. 11:44
    Nu er der en del forskellige gain standarder, i denne test blev der brugt NAD effektforstærkere der kører +4, mod MP50 +24.  Mange kører +12, amerikanerne er glade for +18, så afhængigt af fabrikat er dette et større/mindre problem.  Man kan undre sig over at flere ikke har i bygget gain standard tilpasning når der er XLR tilslutninger?  


    John, jeg forstår ikke din kommentar om digital teknologi..  Vi er enige om, at stort set alle dine kilder er digitale, ikke sandt?  Vi er vel også enige om, at al DSP processing også foregår digitalt?  Så hvis man ønsker så præcis og neutral lyd som muligt, er det den rigtige vej at gå.  

    Lydfilosofien lyngdorf står for er det 100 procent autentisk/neutrale. Ønsker man farvning er det jo bare at arbejde med kilder og effektforstærkere... eller deres voicings.



    Skrevet af: Jonas_h
    Skrevet den: 31-December-2018 kl. 12:27
    Intereesant at de nævner output på XLR udgangene. Har selv bøvlet med det hos mig da min processor outputter mere end min DSP indgang tillader .

    Tror faktisk det er noget mange døjer med men måske ikke tænker over. Specielt på subs. 


    Skrevet af: stjernholm
    Skrevet den: 31-December-2018 kl. 12:48
    Starog så iøvrigt....,,

    KÆMPE GODT NYTÅR til jer allesammen.  Må 2019 blive fantastisk!StarStarStar


    Skrevet af: stjernholm
    Skrevet den: 31-December-2018 kl. 12:53
    Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

    Intereesant at de nævner output på XLR udgangene. Har selv bøvlet med det hos mig da min processor outputter mere end min DSP indgang tillader .

    Tror faktisk det er noget mange døjer med men måske ikke tænker over. Specielt på subs. 

    Det er frygteligt, især når al signalbehandlingen foregår digitalt.  Det er bedre at være sikker på at der er headroom nok, end at der er for lidt.    Der findes heldigvis passive gain tilpasnings rør man bare lige kan skyde ind. Nogen endda med variabel gain.

    Finder lige en link og smider i tråden.  Godt nytår!


    Skrevet af: stjernholm
    Skrevet den: 31-December-2018 kl. 12:59
    XLR dæmpefætter  :   https://www.monacor.dk/produkter/mikrofon-tilbehoer-1/vnr/235490/" rel="nofollow - https://www.monacor.dk/produkter/mikrofon-tilbehoer-1/vnr/235490/


    Skrevet af: Jonas_h
    Skrevet den: 31-December-2018 kl. 13:11
    Jeg har kalibreret så mit ref. niveau er når processoren er på -6 fremfor 0. Så er der ingen ko på isen ift clipping af input.


    Skrevet af: JohnConnor
    Skrevet den: 31-December-2018 kl. 13:25
    Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

    Jeg har kalibreret så mit ref. niveau er når processoren er på -6 fremfor 0. Så er der ingen ko på isen ift clipping af input.

    Og har du kunne få en jævn kurve uden faseproblemer mellem dine fronter og subs uden Room perfect?LOL


    Skrevet af: Jonas_h
    Skrevet den: 31-December-2018 kl. 14:28
    Stjernholm: Ved du om der har været tanker om at tilføje en form for digital udgang på den? Det er noget konkurrenterne (Storm, Trinnov) gør og det tillader en smuk løsning hvor man holder det digitalt hele vejen igennem. 

    (Behovet er nok størst for en som mig som bruger en DSP mellem processor og amps. Dette er dog standardløsningen hvis man ser på de seriøse bioer i USA. Ingen af de seriøse installere stoler på de automatiske systemer :))


    Skrevet af: stjernholm
    Skrevet den: 02-Januar-2019 kl. 09:23
    Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

    Stjernholm: Ved du om der har været tanker om at tilføje en form for digital udgang på den? Det er noget konkurrenterne (Storm, Trinnov) gør og det tillader en smuk løsning hvor man holder det digitalt hele vejen igennem. 

    (Behovet er nok størst for en som mig som bruger en DSP mellem processor og amps. Dette er dog standardløsningen hvis man ser på de seriøse bioer i USA. Ingen af de seriøse installere stoler på de automatiske systemer :))

    Mig bekendt ikke.  Der er en AES option, men det er til input. 

    Man skal omvendt købe en MP50 for resultatets kvalitet i relation til enkeltheden.  Det er et produkt for high-end kunden der vil have et overbevisende resultat og enkel betjening i en æsterisk pakke, uden at ville en masse DYI og tage den store lydteori eksamen :-).  

    Er det ideelle for dig i virkeligheden ikke være hvis hele dekodningsprocessen kunne foregå på computeren, og leveres digitalt og diskret til DSP behandling, eller?


    Skrevet af: Jonas_h
    Skrevet den: 02-Januar-2019 kl. 09:49
    Oprindeligt skrevet af stjernholm stjernholm skrev:

    Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

    Stjernholm: Ved du om der har været tanker om at tilføje en form for digital udgang på den? Det er noget konkurrenterne (Storm, Trinnov) gør og det tillader en smuk løsning hvor man holder det digitalt hele vejen igennem. 

    (Behovet er nok størst for en som mig som bruger en DSP mellem processor og amps. Dette er dog standardløsningen hvis man ser på de seriøse bioer i USA. Ingen af de seriøse installere stoler på de automatiske systemer :))

    Mig bekendt ikke.  Der er en AES option, men det er til input. 

    Man skal omvendt købe en MP50 for resultatets kvalitet i relation til enkeltheden.  Det er et produkt for high-end kunden der vil have et overbevisende resultat og enkel betjening i en æsterisk pakke, uden at ville en masse DYI og tage den store lydteori eksamen :-).  

    Er det ideelle for dig i virkeligheden ikke være hvis hele dekodningsprocessen kunne foregå på computeren, og leveres digitalt og diskret til DSP behandling, eller?
    Ja, lige præcis. Alt skal bare kunne ryge ud digitalt. Ift. PC: Man kan ikke outputte Atmos meta-data fra PC og tror også der er en del licenser osv, hvis man f.eks. skal bruge Dolby Surround. Derudover vil jeg blive træt af den løsning hvsi jeg en dag køber f.eks. en X-Box og har brug for flere kilder.

    Så medmindre der kommer en ~50.000kr processor med digital ud, så lever jeg med min ekstra AD/DA i kæden.


    Skrevet af: p.las
    Skrevet den: 02-Januar-2019 kl. 13:52
    en akustisk måling må da alt andet end lige , være mere nøjagtig end en distance måling. En distancemåling er jo en omvej til at måle den akustiske afstand. alene tilføjelsen af FIR filtre , vil jo ændre på delay.
    ved at enkelte EQer akustisk måler afstand på de enkelte højtaler. og efter EQ delen pare sub og LCR sammen ( en proces som både bruger PEQ filtre samt fase - main/sub smoothing )
    det undre mig at der nærmest ikke findes auto EQ som eftermåler på resultatet. Men det er nok fordi det ikke er muligt at efterjustere på en EQ opsætning.

    -------------
    http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio


    Skrevet af: Jonas_h
    Skrevet den: 02-Januar-2019 kl. 14:31
    Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

    ...
    det undre mig at der nærmest ikke findes auto EQ som eftermåler på resultatet. Men det er nok fordi det ikke er muligt at efterjustere på en EQ opsætning.
    Folk vil ikke betale for det. Eftermåling kræver minimum 4 mics og det betyder dyrere all-in-one auto produkter.


    Skrevet af: armani-thomas
    Skrevet den: 02-Januar-2019 kl. 17:56
    Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

    Intereesant at de nævner output på XLR udgangene. Har selv bøvlet med det hos mig da min processor outputter mere end min DSP indgang tillader .

    Hvordan lyder det, når det sker?
    Jeg har prøvet og klippe RCA udgangen (til basser i fronter) på min minidsp 10x10, det lød som en forstærker der slet ikke kunne følge med. Så ændrede jeg på en Jumper i 10x10 så den gik fra 0.9V til 2V, det gav 6db mere headroom og jeg har sidenhen ikke hørt en mislyd, trods mine effekt'er kun er opgivet til 1.5V på indgangen. Sidegevinst var en bedre gain structure da de mere følsomme diskant &mellemtone ikke længere behøver så meget digital dæmpning.


    Skrevet af: Jonas_h
    Skrevet den: 02-Januar-2019 kl. 18:39
    Det var kun på LFE sporet det skete (som outputter 10db hæjere end resten) så tror ikke det ville være så hørbart som LCR feks . Men fik aldrig hørt det  Sikrede gain structure inden der kom lyd på :)


    Skrevet af: JohnConnor
    Skrevet den: 02-Januar-2019 kl. 20:34
    Oprindeligt skrevet af stjernholm stjernholm skrev:


    John, jeg forstår ikke din kommentar om digital teknologi..  Vi er enige om, at stort set alle dine kilder er digitale, ikke sandt?  Vi er vel også enige om, at al DSP processing også foregår digitalt?  Så hvis man ønsker så præcis og neutral lyd som muligt, er det den rigtige vej at gå.  

    Lydfilosofien lyngdorf står for er det 100 procent autentisk/neutrale. Ønsker man farvning er det jo bare at arbejde med kilder og effektforstærkere... eller deres voicings.


    Jeg tænker på deres effektforstærkere som trods et ry som "digitale" stadig er forstærkere med switch mode teknologi.

    Switch mode holder ikke signalet neutralt med kræver filtrer pga den støj switch mode unægteligt introducere i signalet. 

    Alle processorer er jo digitale og med DSP så i det aspekt er Lyngdorf ikke unikke. Eneste forskel til andre high end processorer er at der ofte er stereo indgange til pladespiller, CD og andet som mange efterspørger. 



    Print side | Luk vindue