Print side | Luk vindue

Valg af NAS til plex/kodi

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Streaming media
Forumbeskrivelse: TV, film, radio og musik via netværk og internet
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=157619
Udskrevet den: 20-April-2024 kl. 06:56


Emne: Valg af NAS til plex/kodi
Skrevet af: gunnergeil
Emne: Valg af NAS til plex/kodi
Skrevet den: 10-Februar-2019 kl. 01:05
jeg er ved at vælge en NAS server, som skal agere Plex Media Server til mine 4k film, men er bange for at vælge en med for lille processor, omvendt skal den også være prisbillig. 

De andre enheder er: NAS> Ethernet til Nvidia shield> HDMI til tv LG 65b6v

Den NAS jeg har i tankerne er synology diskstation ds418j 

http://www.edbpriser.dk/produkt/synology-disk-station-ds418j/" rel="nofollow - https://www.synology. http://www.synology.com/da-dk/products/DS418j" rel="nofollow - com/da-dk/products/DS418j

Kan læse her ved direct play er der et lille cpu forbrug serveren, men er i tvivl om det kan lade sig gøre.

http://support.plex.tv/articles/201566396-how-are-direct-play-direct-stream-and-transcoding-different/" rel="nofollow - https://support.plex.tv/articles/201566396-how-are-direct-play-direct-stream-and-transcoding-different/






Svar:
Skrevet af: Ckhansen1
Skrevet den: 10-Februar-2019 kl. 01:15
NEEEJ- det må du ikke.
Har brugt utalige timer på at på synology diskstation ds418j  til at virke med kodi, ftp, nfs osv.
det virker ikke.
Køb WD - det virker:)
Held og lykke


Skrevet af: hopgreve
Skrevet den: 10-Februar-2019 kl. 08:20
Hej , hvorfor lægger du ikke plex over på din Shield , den kan trække det.
MVH

-------------
PANASONIC 55CX725 | Pioneer VSX832 | TP TUBE 500/200/160 | PANASONIC BD220 | ATV4K


Skrevet af: gunnergeil
Skrevet den: 10-Februar-2019 kl. 10:07
Eftersom der kun er omkring 15GB plads havde forestillet mig at shielden skulle være klient og ikke server. 

Har fundet en guide der bskriver hvordan man lægger plex på synology diskstation ds418j


Skrevet af: ClausBP
Skrevet den: 10-Februar-2019 kl. 10:25
Oprindeligt skrevet af gunnergeil gunnergeil skrev:

Eftersom der kun er omkring 15GB plads havde forestillet mig at shielden skulle være klient og ikke server. 

Har fundet en guide der bskriver hvordan man lægger plex på synology diskstation ds418j
Det smarte ved Shield'en er jo netop, at den både kan være server og klient.

Endvidere virker Shield'en som server - selv når den er i sleep mode, hvilket jo er helt genialt.

Se bare at komme i gang :-)

Venlig hilsen

Claus


Skrevet af: gunnergeil
Skrevet den: 10-Februar-2019 kl. 11:46
Hvor skal filmene ligge, på en ekstern hd eller kan de ligge på NAS? Er ethernet hurligt nok til at overføre mine 4k film?

Vil denne  synology diskstation ds418j kunne bruges tiil formålet?


Skrevet af: oleahmed
Skrevet den: 10-Februar-2019 kl. 11:50
Oprindeligt skrevet af gunnergeil gunnergeil skrev:

Hvor skal filmene ligge, på en ekstern hd eller kan de ligge på NAS? Er ethernet hurligt nok til at overføre mine 4k film?

Vil denne  synology diskstation ds418j kunne bruges tiil formålet?

Ethernet er teoretisk 1000mbit, så flaskehalsen er ikke der.

Jeg kan se film på fire shield samtidig i 4K, intet problem. Men skal det gennem Plex, er det nok maksimalt 1-2 film kontinuerligt, grundet manglende cpu power.


Skrevet af: hopgreve
Skrevet den: 10-Februar-2019 kl. 15:21
Jeg er ret sikker på at den 418j ikke kan klare Plex , hvis den skal transcode , der skal du nok op i 418play. Se evt her..
[URL= https://nascompares.com/2017/11/10/understanding-the-difference-between-play-plus-xs-and-j-series-nas-a-synology-nas-buyers-guide/" rel="nofollow - https://nascompares.com/2017/11/10/understanding-the-difference-between-play-plus-xs-and-j-series-nas-a-synology-nas-buyers-guide/
Når du har en Shield , giver det ikke mening at Plex skal lægge på en NAS.

Er dette noget du har rodet med før?
Nu ved jeg ikke hvor mange film i 4K du skal have over på NAS , men det fylder jo.
MVH


-------------
PANASONIC 55CX725 | Pioneer VSX832 | TP TUBE 500/200/160 | PANASONIC BD220 | ATV4K


Skrevet af: bphhm
Skrevet den: 10-Februar-2019 kl. 16:38
Har selv en DS216play til samme setup. Med en "j" version skal du være sikker på den kun skal levere data fra disken til andre enheder der kører applikationen. Ellers skal du ihvertfald undersøge hvilken CPU belastning applikationen har

Jeg har haft en del bøvl med Plex på Synology fordi den altid ville transcode ved afspilning. Jeg har ingen anelse om hvorfor det var sådan og efter et stykke tid opgav jeg at finde ud af det. Mener at det gik bedre med Shield som server. Eller Plex i Kodi som kørte fint.




Skrevet af: JLynge
Skrevet den: 10-Februar-2019 kl. 16:51
Jeg kører Shields som Plex server og klient. På min Syno 216+ ligger filerne. Kører smooth. 


Skrevet af: Vilstrup
Skrevet den: 10-Februar-2019 kl. 20:30
jeg bruger en synology DS413, hvor mine film ligger på. jeg bruger så kodi via shield til at vise filmene, og det virker fint.
dog kan jeg godt mærke at min nas er ved at være gammel og langsom, så overvejer at udskifte den.


-------------
Mvh.

Vilstrup
----------------
http://forum.recordere.dk/topic111765_post1131572.html#1131572" rel="nofollow - Min Hjemmebio - MK Sound S150 System


Skrevet af: bleed_blue
Skrevet den: 10-Februar-2019 kl. 20:36
Jeg har en DS418J og den kan uden nogen som helst problemer levere data til min Apple TV4K med Infuse Pro. Og det er vel at mærke fulde 4K HEVC blu-ray rips.

Det bør være samme forhold for Shield, så længe der ikke skal transcodes.


Skrevet af: Mnimand
Skrevet den: 10-Februar-2019 kl. 21:55
Jeg bruger en HP Microserver - med Xpenology på .. Den bygger 100% på Synologys software - men du kan smide den på alle maskiner - så kan du få noget med mere CPU power i stedet for at betale i dyre domme for Synology boxe. Jeg fandt en dual core 2.2. Ghz HP Microserver til 1000,- på dba. Den klarer arbejdet fint :-) 

https://xpenology.org/" rel="nofollow - https://xpenology.org/


Skrevet af: Vejrup
Skrevet den: 11-Februar-2019 kl. 15:20
Jeg har en HP Microserver stående, har været brugt til det samme som Mnimand, den kan du få for 500kr hvis du er interesseret.!

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=137873&PID=1388696" rel="nofollow - Green Atmos Cinema

B&O Teknisk Forum


Skrevet af: oleahmed
Skrevet den: 11-Februar-2019 kl. 16:15
Oprindeligt skrevet af bleed_blue bleed_blue skrev:

Jeg har en DS418J og den kan uden nogen som helst problemer levere data til min Apple TV4K med Infuse Pro. Og det er vel at mærke fulde 4K HEVC blu-ray rips.

Det bør være samme forhold for Shield, så længe der ikke skal transcodes.

Ja præcis. Smile


Skrevet af: Guests
Skrevet den: 11-Februar-2019 kl. 20:09
Hvis der kun skal leveres data fra en NAS til Shield TV kan jeg ikke se hvorfor Plex overhovedet skal blandes ind i det her. Shield TV kan vel æde alle formater direkte uden at benytte Plex som mellemmand.

Jeg benytter selv en Apple TV 4K med Infuse Pro og den kan afspille alle formater jeg er kommet i nærheden af direkte fra min NAS som er en billig WD My Cloud (den gamle model) med en enkelt 4TB HDD installeret.

Mht HP Microserver og lignende forslag: Ja, man kan købe en gammel PC til ingen penge, stoppe nogle harddiske i den og installere FreeNAS eller lignende software, men en gammel PC kan nemt koste 600 kr eller (meget) mere i strømforbrug per år, hvis den skal stå tændt 24/7. Hvis vi regner med 20 kr. per W per år bliver det måske 600 kr./år for en HP ProLiant MicroServer Gen8 som trækker 30W @ idle.

Så hellere en enkelt-drevs-NAS som måske trækker 5W @ idle og blot skal levere data til en afspiller som selv har kræfterne til at klare de forskellige formater.


Skrevet af: tipsen
Skrevet den: 11-Februar-2019 kl. 21:14
Jeg har et setup med en DS214play koblet med et par Nvidia Shield - databasen er så centraliseret og ligger også på NAS'en.
Nvidia Shield har indekseret indholdet på NAS'en via SMB-shares. På denne måde agerer NAS'en blot filserver (og i dette tilfælde også DB-server til indekset) og kræfterne til at dekode film skal findes på afspillerne, dvs. Nvidia Shield boksene.
Jeg synes det kører rigtigt fint og når man har et par Nvidia Shield bokse, som jo netop har kræfter til at afspille indhold, synes jeg det er fjollet at prøve at ligge denne opgave over på NAS'en.
Setuppet kører fint og du kan reelt nøjes med et share på din NAS og noget afspiller software på din Shield - piece of cake at sætte op og ellers er der mange steder at spørge.


Skrevet af: ClausBP
Skrevet den: 12-Februar-2019 kl. 06:18
Oprindeligt skrevet af GlobulusDK GlobulusDK skrev:

Hvis der kun skal leveres data fra en NAS til Shield TV kan jeg ikke se hvorfor Plex overhovedet skal blandes ind i det her. Shield TV kan vel æde alle formater direkte uden at benytte Plex som mellemmand.

Enig - Shield med KODI + NAS fungerer super på hjemmenetværket.

Der, hvor PLEX efter min mening har sin berettigelse er dens facilitet med at man kan afspille sit NAS-indhold i hjemmet fra et andet sted - f.eks. sommerhuset, hvor jeg selv bruger PLEX på denne måde.

Så mit råd til trådens starter:

1.
 Køb en fornuftig Synology NAS med 2 diske, så du har redundans - den er ikke så dyr som en med 4 diske.

2.
Installer KODI på Shield til lokal brug

3.
Installer PLEX Klient/Server på Shield KUN hvis du har behov fra at se dit NAS-indhold fra andre steder end hjemmet.

4.
Hvis du oplever problemer med PLEX remote - brug da PLEX Add in til KODI i stedet. Den kører paradoksalt nok bedre end PLEX selv i visse situationer.







Skrevet af: aerik
Skrevet den: 12-Februar-2019 kl. 16:59
Kan kun give Claus ret i punkt 4.

Min wd kan kun bruges med plex, til stramning af film. Og var ved at opgive, indtil jeg smed plex addon i kodi. Å virkede det hele. 


Skrevet af: PF
Skrevet den: 13-Februar-2019 kl. 09:40
"Problemet" med Kodi er bare, at det ikke er lige så nemt at customize sin menu som det er på Plex. Jeg har flere forskellige mapper på min NAS, hvor at 4K film ligger separat fra almindelige film, tegnefilm osv. Og det er ikke lige så nemt at finde rundt i på Kodi, desværre.
Dog går Kodi afspilleren i gang med det samme, når jeg starter en film, hvor jeg skal vente mellem 20 og 25 sekunder på Plex. Begge dele over WiFI og på en Shield.


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 13-Februar-2019 kl. 11:06
Oprindeligt skrevet af PF PF skrev:

"Problemet" med Kodi er bare, at det ikke er lige så nemt at customize sin menu som det er på Plex. Jeg har flere forskellige mapper på min NAS, hvor at 4K film ligger separat fra almindelige film, tegnefilm osv. Og det er ikke lige så nemt at finde rundt i på Kodi, desværre.
Dog går Kodi afspilleren i gang med det samme, når jeg starter en film, hvor jeg skal vente mellem 20 og 25 sekunder på Plex. Begge dele over WiFI og på en Shield.
Lyder som plex transcoder på din shield. For min plex starter med det sammen filmen på min shield. Men man kan jo også kører plex addon'et i kodi. så får man kodis gode understøttelse, og plex formidable server. best of the both world


Skrevet af: Gump
Skrevet den: 13-Februar-2019 kl. 11:22
Oprindeligt skrevet af PF PF skrev:

"Problemet" med Kodi er bare, at det ikke er lige så nemt at customize sin menu som det er på Plex. Jeg har flere forskellige mapper på min NAS, hvor at 4K film ligger separat fra almindelige film, tegnefilm osv. Og det er ikke lige så nemt at finde rundt i på Kodi, desværre.

Det kan jeg ikke nikke genkendende til. Jeg har også film, serier og tegnefilm liggende i hver deres mappe, men i Kodi får jeg bare en lang liste af film, uanset hvilken mappe de kommer fra.

Jeg forstår dig muligvis forkert, men så må du gerne lige froklare det igen Tongue

Og jeg har ikke brugt Plex, så v ed ikke rigtig hvordan det virker der....


Skrevet af: PF
Skrevet den: 13-Februar-2019 kl. 12:43
Oprindeligt skrevet af Gump Gump skrev:

Oprindeligt skrevet af PF PF skrev:

"Problemet" med Kodi er bare, at det ikke er lige så nemt at customize sin menu som det er på Plex. Jeg har flere forskellige mapper på min NAS, hvor at 4K film ligger separat fra almindelige film, tegnefilm osv. Og det er ikke lige så nemt at finde rundt i på Kodi, desværre.

Det kan jeg ikke nikke genkendende til. Jeg har også film, serier og tegnefilm liggende i hver deres mappe, men i Kodi får jeg bare en lang liste af film, uanset hvilken mappe de kommer fra.

Jeg forstår dig muligvis forkert, men så må du gerne lige froklare det igen Tongue

Og jeg har ikke brugt Plex, så v ed ikke rigtig hvordan det virker der....

Nej, du har forstået hvad jeg mener, men det er dét som jeg mener er downside ved Kodi. At man netop får en lang liste med alle film blandet sammen og alle serier blandet sammen. Der kan jeg bedre lide på Plex at man nemmere kan opdele det.


Skrevet af: PF
Skrevet den: 13-Februar-2019 kl. 12:45
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af PF PF skrev:

"Problemet" med Kodi er bare, at det ikke er lige så nemt at customize sin menu som det er på Plex. Jeg har flere forskellige mapper på min NAS, hvor at 4K film ligger separat fra almindelige film, tegnefilm osv. Og det er ikke lige så nemt at finde rundt i på Kodi, desværre.
Dog går Kodi afspilleren i gang med det samme, når jeg starter en film, hvor jeg skal vente mellem 20 og 25 sekunder på Plex. Begge dele over WiFI og på en Shield.
Lyder som plex transcoder på din shield. For min plex starter med det sammen filmen på min shield. Men man kan jo også kører plex addon'et i kodi. så får man kodis gode understøttelse, og plex formidable server. best of the both world

Det kan sagtens være at den transcoder, jeg har ikke kigget nærmere på det. Det kan sagtens være en opsætningsfejl fra min side, men jeg synes ikke at det er så nemt at gennemskue i hverken Kodi eller Plex.


Skrevet af: Gump
Skrevet den: 13-Februar-2019 kl. 13:18
Oprindeligt skrevet af PF PF skrev:

Oprindeligt skrevet af Gump Gump skrev:

Oprindeligt skrevet af PF PF skrev:

"Problemet" med Kodi er bare, at det ikke er lige så nemt at customize sin menu som det er på Plex. Jeg har flere forskellige mapper på min NAS, hvor at 4K film ligger separat fra almindelige film, tegnefilm osv. Og det er ikke lige så nemt at finde rundt i på Kodi, desværre.

Det kan jeg ikke nikke genkendende til. Jeg har også film, serier og tegnefilm liggende i hver deres mappe, men i Kodi får jeg bare en lang liste af film, uanset hvilken mappe de kommer fra.

Jeg forstår dig muligvis forkert, men så må du gerne lige froklare det igen Tongue

Og jeg har ikke brugt Plex, så v ed ikke rigtig hvordan det virker der....

Nej, du har forstået hvad jeg mener, men det er dét som jeg mener er downside ved Kodi. At man netop får en lang liste med alle film blandet sammen og alle serier blandet sammen. Der kan jeg bedre lide på Plex at man nemmere kan opdele det.

Jeg laver altid en .nfo fil med samme navn som filmen når jeg lægger en ny ind. Denne fil indeholder så et link til imdb, så Kodi ved præcis hvilken film den skal scrappe info fra. Har nemlig oplevet problemer når flere film hedder det samme. Men i denne fil er det muligt at lægge alt anden info også, bl.a. om den skal ligge i en undermappe. Jeg bruger det en sjælden gang i mellem til 3D film, så jeg bare har et menupunkt der hedder 3D film. Lidt lige som når den automatisk laver collections på film.

Det er selvfølglig noget der skal gøres ved hver enkelt film, men når det er gjort, så spiller det bare...Kan jo være du kan bruge det til noget Smile


Skrevet af: Tmann
Skrevet den: 13-Februar-2019 kl. 17:38
Kodi kan laves lige som man selv ønsker det.

Mine er sorteret i henholdsvis Movies - Kids - TV Shows.

Det vil sige at alle "tegnefilm", disney, pixar, animation osv, ligger i den. 
Movies er som sådan kun til "voksen" film.

Alt er sorteret.

Min NAS er 10 år gammel koblet til en Nvidia Shield. Alt spiller.


-------------
Sony 85” KD-85XF8596
Panasonic 4K Blu-ray DMP-UB900
Denon AVR-X6300H Reciever
B&W 683 Fronter
B&W HTM61 Center
B&W DS3 Surround
B&W ASW610XP Subwoofer
Sony PlayStation 4 PRO
Nvidia Shield TV


Skrevet af: aerik
Skrevet den: 13-Februar-2019 kl. 18:26
Oprindeligt skrevet af Tmann Tmann skrev:

Kodi kan laves lige som man selv ønsker det.

Mine er sorteret i henholdsvis Movies - Kids - TV Shows.

Det vil sige at alle "tegnefilm", disney, pixar, animation osv, ligger i den. 
Movies er som sådan kun til "voksen" film.

Alt er sorteret.

Min NAS er 10 år gammel koblet til en Nvidia Shield. Alt spiller.


har du en guide til det, for jeg forsøgte at gøre kodi sådan hos min far, og det mislykkedes.


Skrevet af: PF
Skrevet den: 13-Februar-2019 kl. 19:38
Det vil jeg også rigtig gerne bede om en guide til. Det eneste jeg har kunne finde på nettet, kræver at man installerer et andet skin og modder det. Noget som ikke var lige til.


Skrevet af: Tmann
Skrevet den: 13-Februar-2019 kl. 22:24
Det kommer meget an på hvilket skin man bruger når det skal sættes op.

Jeg har valgt det mest enkelte og clean design.

Nu ved jeg ikke hvordan din mappe struktur er på din NAS.

Men min er struktureret således.

/multimedia
/multimedia/Movies
/multimedia/Kids
/multimedia/Series
/multimedia/Concerts
/multimedia/Cinema Pre Shows

I enden af stien ligger så de forskellige film i hver deres mappe.
EKS.

/multimedia/movies/"Venom................."   
(Jeg har ikke ændret på selve navnet på den mappe som der er hentet)

Sig til hvis det ikke giver mening.

Serierne er lidt anerledes.

Der skal de ligge som nedenstående.
/multimedia/series/"Serie navn"/Season "nr" - Og skal filen alene ligge

EKS.

/multimedia/series/The Big Bang Theory/Season 1/"Fil navn"

Hvis man så har flere sæsoner, sortere man det på den måde.

Der er sikker andre der har gjort det på andre måder. Men denne måde gør det mere struktureret og nemmere at tilføje en ny film.

Skal nok se om jeg lige kan kreere en video af mit setup. Det er meget "Clean"

Når dette er lavet så handler det om lave en "playliste" som peger på hver enkelt sti.
Playlisten har således nogle "regler" som man selv bestemmer. 
Reglen kunne så være jeg peger på den sti hvor alle mapperne ligger. (Sorteret)
På den måde får man det aldrig "mixet" sammen.

Spørgsmål, sig til.

Jeg kan se der er rigtig mange der skriver de har plex klienten installeret i KODI.
Den nød kan jeg ikke lige knække hvis de køre lidt ala samme setup som mig.
At have en klient installeret, I en anden afspilningsklient.

Og jeg har KODI til at afspille alle typer lydformater, samt Blu Ray materiale, og 4K HDR materiale.



-------------
Sony 85” KD-85XF8596
Panasonic 4K Blu-ray DMP-UB900
Denon AVR-X6300H Reciever
B&W 683 Fronter
B&W HTM61 Center
B&W DS3 Surround
B&W ASW610XP Subwoofer
Sony PlayStation 4 PRO
Nvidia Shield TV


Skrevet af: NikolajDS
Skrevet den: 13-Februar-2019 kl. 23:47
Oprindeligt skrevet af Gump Gump skrev:

Oprindeligt skrevet af PF PF skrev:

Oprindeligt skrevet af Gump Gump skrev:

Oprindeligt skrevet af PF PF skrev:

"Problemet" med Kodi er bare, at det ikke er lige så nemt at customize sin menu som det er på Plex. Jeg har flere forskellige mapper på min NAS, hvor at 4K film ligger separat fra almindelige film, tegnefilm osv. Og det er ikke lige så nemt at finde rundt i på Kodi, desværre.

Det kan jeg ikke nikke genkendende til. Jeg har også film, serier og tegnefilm liggende i hver deres mappe, men i Kodi får jeg bare en lang liste af film, uanset hvilken mappe de kommer fra.

Jeg forstår dig muligvis forkert, men så må du gerne lige froklare det igen Tongue

Og jeg har ikke brugt Plex, så v ed ikke rigtig hvordan det virker der....

Nej, du har forstået hvad jeg mener, men det er dét som jeg mener er downside ved Kodi. At man netop får en lang liste med alle film blandet sammen og alle serier blandet sammen. Der kan jeg bedre lide på Plex at man nemmere kan opdele det.

Jeg laver altid en .nfo fil med samme navn som filmen når jeg lægger en ny ind. Denne fil indeholder så et link til imdb, så Kodi ved præcis hvilken film den skal scrappe info fra. Har nemlig oplevet problemer når flere film hedder det samme. Men i denne fil er det muligt at lægge alt anden info også, bl.a. om den skal ligge i en undermappe. Jeg bruger det en sjælden gang i mellem til 3D film, så jeg bare har et menupunkt der hedder 3D film. Lidt lige som når den automatisk laver collections på film.

Det er selvfølglig noget der skal gøres ved hver enkelt film, men når det er gjort, så spiller det bare...Kan jo være du kan bruge det til noget Smile

Du misforstår fuldstændig hvad han skriver..

Kodis problem er, at man ikke kan lave forskellige menu-punkter, således at man f.eks. kan opdele sine børnefilm i én mappe, dokumentarfilm i én mappe, klassiske film i én mappe, og nye film for sig selv i én mappe.

Istedet for at ungerne skal bladre ned igennem mor og fars film, når de skal finde en børnefilm.

I Plex bestemmer du selv, det gør man ikke på samme måde i Kodi, der bliver alle dine film vist i én stor oversigt..


Skrevet af: jespermart
Skrevet den: 14-Februar-2019 kl. 00:26
Oprindeligt skrevet af PF PF skrev:

Oprindeligt skrevet af Gump Gump skrev:

Oprindeligt skrevet af PF PF skrev:

"Problemet" med Kodi er bare, at det ikke er lige så nemt at customize sin menu som det er på Plex. Jeg har flere forskellige mapper på min NAS, hvor at 4K film ligger separat fra almindelige film, tegnefilm osv. Og det er ikke lige så nemt at finde rundt i på Kodi, desværre.

Det kan jeg ikke nikke genkendende til. Jeg har også film, serier og tegnefilm liggende i hver deres mappe, men i Kodi får jeg bare en lang liste af film, uanset hvilken mappe de kommer fra.

Jeg forstår dig muligvis forkert, men så må du gerne lige froklare det igen Tongue

Og jeg har ikke brugt Plex, så v ed ikke rigtig hvordan det virker der....

Nej, du har forstået hvad jeg mener, men det er dét som jeg mener er downside ved Kodi. At man netop får en lang liste med alle film blandet sammen og alle serier blandet sammen. Der kan jeg bedre lide på Plex at man nemmere kan opdele det.
Så er det fordi du ikke har sat dig godt nok ind i opsætningen af kodi, min opsætning er baseret på smart playlister i kodi hvor hver enkel mappe får sin egen plads på menylinien.
Så min menylinje på kodi består af film, blu-ray, blu-ray 3d og blu-ray 4k, derudover er der selvfølgelig luk ned, indstillinger og tv-shows


-------------
Jesper

Jvc N5B, Elite Screens 120" Cinegrey 5D, Marantz SR7013, Dynaudio Evoke10 og X28C i 5.1.4


Skrevet af: Tmann
Skrevet den: 14-Februar-2019 kl. 01:29
... Jeg forstår 100% hvad han mener.

Plex er den "nemme" løsning hvis man har det rigtige udstyr. 

Hvor Kodi, kan du skræddersy det som du har lyst til. Også selvom du har børn.

Og få det til at se lidt mere "lækkert ud".

Samt jeg kunne se en som havde skrevet noget om en NFO fil. Hvilket også lyder bøvlet i stedet for bare at lade KODI styre det og hente data og fanart.


-------------
Sony 85” KD-85XF8596
Panasonic 4K Blu-ray DMP-UB900
Denon AVR-X6300H Reciever
B&W 683 Fronter
B&W HTM61 Center
B&W DS3 Surround
B&W ASW610XP Subwoofer
Sony PlayStation 4 PRO
Nvidia Shield TV


Skrevet af: Gump
Skrevet den: 14-Februar-2019 kl. 10:56
Oprindeligt skrevet af NikolajDS NikolajDS skrev:

Oprindeligt skrevet af Gump Gump skrev:

Oprindeligt skrevet af PF PF skrev:

Oprindeligt skrevet af Gump Gump skrev:

Oprindeligt skrevet af PF PF skrev:

"Problemet" med Kodi er bare, at det ikke er lige så nemt at customize sin menu som det er på Plex. Jeg har flere forskellige mapper på min NAS, hvor at 4K film ligger separat fra almindelige film, tegnefilm osv. Og det er ikke lige så nemt at finde rundt i på Kodi, desværre.

Det kan jeg ikke nikke genkendende til. Jeg har også film, serier og tegnefilm liggende i hver deres mappe, men i Kodi får jeg bare en lang liste af film, uanset hvilken mappe de kommer fra.

Jeg forstår dig muligvis forkert, men så må du gerne lige froklare det igen Tongue

Og jeg har ikke brugt Plex, så v ed ikke rigtig hvordan det virker der....

Nej, du har forstået hvad jeg mener, men det er dét som jeg mener er downside ved Kodi. At man netop får en lang liste med alle film blandet sammen og alle serier blandet sammen. Der kan jeg bedre lide på Plex at man nemmere kan opdele det.

Jeg laver altid en .nfo fil med samme navn som filmen når jeg lægger en ny ind. Denne fil indeholder så et link til imdb, så Kodi ved præcis hvilken film den skal scrappe info fra. Har nemlig oplevet problemer når flere film hedder det samme. Men i denne fil er det muligt at lægge alt anden info også, bl.a. om den skal ligge i en undermappe. Jeg bruger det en sjælden gang i mellem til 3D film, så jeg bare har et menupunkt der hedder 3D film. Lidt lige som når den automatisk laver collections på film.

Det er selvfølglig noget der skal gøres ved hver enkelt film, men når det er gjort, så spiller det bare...Kan jo være du kan bruge det til noget Smile

Du misforstår fuldstændig hvad han skriver..

Kodis problem er, at man ikke kan lave forskellige menu-punkter, således at man f.eks. kan opdele sine børnefilm i én mappe, dokumentarfilm i én mappe, klassiske film i én mappe, og nye film for sig selv i én mappe.

Istedet for at ungerne skal bladre ned igennem mor og fars film, når de skal finde en børnefilm.

I Plex bestemmer du selv, det gør man ikke på samme måde i Kodi, der bliver alle dine film vist i én stor oversigt..

Det er jo netop det jeg forklarer hvordan jeg har gjort. Jeg prøver i hvert fald på det Tongue

Når jeg går ind under "Movies" har jeg en hel liste med alle mine film. Men de film jeg har markeret med "3D", ligger i en mappe der hedder "3D". Med mindre jeg har forstået det forkert, så er det netop det han gerne ville?
Dette vil man så kunne gøre med lige så mange mapper man ønsker. Ja, det er lidt besværtligt, men jeg laver alligevel en .nfo fil til hver film, for at få den til at scrappe rigtigt, hver gang.

Der er så en der efterfølgende har sagt det kan lade sig gøre med mappestrukturen alene, og det ved jeg så ikke hvordan man gør... Men det lyder da noget nemmere end mit... Wink


Skrevet af: Gump
Skrevet den: 14-Februar-2019 kl. 10:58
Oprindeligt skrevet af Tmann Tmann skrev:

Men min er struktureret således.

/multimedia
/multimedia/Movies
/multimedia/Kids
/multimedia/Series
/multimedia/Concerts
/multimedia/Cinema Pre Shows

I enden af stien ligger så de forskellige film i hver deres mappe.

Jeg har mine film liggende på nogenlunde samme måde, men hvordan får du Kodi til at dele dem op i mapper efter mappestrukturen? in smider bare alle film ind i en lang liste under "Movies". Men mindre jeg i en .nfo fil angiver at de hører til en speciel samling.


Skrevet af: tipsen
Skrevet den: 14-Februar-2019 kl. 11:00
Måske man kunne se en lille video af hvordan opsætningen virker i praksis for at se om vi snakker helt forbi hinanden her?


Skrevet af: Gump
Skrevet den: 14-Februar-2019 kl. 11:01
Oprindeligt skrevet af Tmann Tmann skrev:

Samt jeg kunne se en som havde skrevet noget om en NFO fil. Hvilket også lyder bøvlet i stedet for bare at lade KODI styre det og hente data og fanart.

Grunden til jeg laver .nfo filer er at jeg et par gange har oplevet at Kodi henter info på den forkerte film. Der er f.eks. et par film efterhånden der hedder Robin Hood Tongue

Ved at angive en url til den specifikke film ved IMDB, så er jeg sikker på at der hentes de rigtige info. Jeg ville sagtens kunne vælge det manuelt på de film der giver problemer, men hvis jeg så får slettet min db, så skal jeg gøre det igen. Nu ligger det i filen, og kan genbruges så ofte det er nødvendigt.

Men jeg giver dig da ret i at det giver lidt mere bøvl.


Skrevet af: sokken
Skrevet den: 14-Februar-2019 kl. 12:39
Man kan lave mapper inde i kodi.
Jeg har lavet en Disney mappe men hver film  skal bare flyttes manuelt ind i den mappe 


Skrevet af: Tmann
Skrevet den: 14-Februar-2019 kl. 15:24
Folk bestemmer jo helt selv hvordan de vil sætte det op.

Før KODI blev opdateret til 18.0 Leia, brugte jeg der det skin der hed AMBER.
Det var også super clean. Men da det åbenbart ikke er kompatibelt med 18.0 var jeg desværre nød til at finde et andet som jeg syntes om. Og er egentlig ret godt tilfreds med det.

Har selv indstillet mit til den skal hente data fra IMDB. Man kan komme ud for den finder eksempelvis Robin Hood flere gange, men så var det bare at søge igen vælge den rigtige. Tænker jeg var meget hurtigere end at skulle oprette NFO filer. Men det er jo op til en selv.

I mit tilfælde når jeg den mappestruktur, og jeg så vælger hvis vi nu siger der er en "nyopsætning" af KODI så tilføjer jeg bare alle mine medier.

Man kan derefter lave det som de kalder en SMART PLAYLIST. Der kan man definere de regler man vil lave for det enkelte menupunkt.

EKS. (KIDS)
Reglen bliver defineret at alt hvad der ligger i mappen "kids" skal den sortere i en playliste som jeg i mit setup har kaldt kids.

Når playlisten er oprettet, tilføjer jeg den til favoriter. Og det "favorit punkt" kan jeg så sætte ind som en menu.

Det ENESTE jeg ikke laver regler for er mine serier. 

I mit link kan mit setup ses i praksis:
https://youtu.be/mDs4Jxe73FI" rel="nofollow - https://youtu.be/mDs4Jxe73FI


-------------
Sony 85” KD-85XF8596
Panasonic 4K Blu-ray DMP-UB900
Denon AVR-X6300H Reciever
B&W 683 Fronter
B&W HTM61 Center
B&W DS3 Surround
B&W ASW610XP Subwoofer
Sony PlayStation 4 PRO
Nvidia Shield TV


Skrevet af: Bjur
Skrevet den: 15-Februar-2019 kl. 14:59
At lave .nfo filer gennem EMM er utrolig nemt. Det skal sættes op en gang. Du kan sågar specificere en kommando via. bat fil eller CLI så klarer den resten. Jeg har så kombineret det med Filebot, så den omdøber filerne, lægger dem i rigtige mapper, laver .nfo filer og covers, trailers og efterfølgende opdaterer Plex, så det hele kører automatisk.
PS: Mht. Plex, så hvis man kører MrMC findes der en Plex service, så man stadig kan køre udvalgte Kodi/MrMC skins så det ligner det normale.


Skrevet af: PF
Skrevet den: 15-Februar-2019 kl. 15:48
Men hvordan laver man de playlist? Jeg er helt ny til Kodi, så jeg fatter intet af det. Når jeg Googler playlist kodi, så kommer den bare frem og prøver at vise mig at jeg kan queue ting, og det er jo ikke det.
Hvilket skin bruger du Tmann?


Skrevet af: Tmann
Skrevet den: 16-Februar-2019 kl. 03:10
Pf - Jeg går ud fra du ved hvordan man tilføjer sine filer ?

Som jeg skrev tidligere så brugte jeg AMBER skin, men det fungere ikke mere med den nyste version af KODI. (18.0 Leia)
Så derfor bruger jeg nu et skin der hedder Transparency. Det har ihvertfald været med til at give det resultat som man kan se i videoen.


-------------
Sony 85” KD-85XF8596
Panasonic 4K Blu-ray DMP-UB900
Denon AVR-X6300H Reciever
B&W 683 Fronter
B&W HTM61 Center
B&W DS3 Surround
B&W ASW610XP Subwoofer
Sony PlayStation 4 PRO
Nvidia Shield TV



Print side | Luk vindue