Print side | Luk vindue

Hvor køber i projektor pærer?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Projektorer
Forumbeskrivelse: Projektor og lærred
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=157656
Udskrevet den: 25-April-2024 kl. 07:37


Emne: Hvor køber i projektor pærer?
Skrevet af: Precious
Emne: Hvor køber i projektor pærer?
Skrevet den: 13-Februar-2019 kl. 18:42
Hej,

Jeg har en Epson TW6100 som jeg forventer skal have en ny pære i nærmeste fremtid (kan se i manualen at pæren hedder ELPLP68). Den har rundet de 4000 timer :)

Jeg kan finde dem på amazon.co.uk til ret billige penge, men også et par steder herhjemme - men hvor butikkerne får en del hak på trustpilot. Betyder det noget at det er uoriginale pærer, og hvordan sikrer jeg mig at jeg får den rigtige pære?

Hvor køber i andre pærer til jeres projektorer?

Mvh Michael



-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=118334&PN=1&title=precious-hjemmebiograf - Min Bio



Svar:
Skrevet af: jespermart
Skrevet den: 13-Februar-2019 kl. 20:10
du kan også købe dem på epsons danske hjemmeside der har jeg i det mindste tidligere købt mine epson pærer

-------------
Jesper

Jvc N5B, Elite Screens 120" Cinegrey 5D, Marantz SR7013, Dynaudio Evoke10 og X28C i 5.1.4


Skrevet af: henningdalgaard
Skrevet den: 14-Februar-2019 kl. 10:45
jeg plejer at finder en "owners thread" på avforums eller avsforum og læse/spørge der om erfaringer med lamper. 


Skrevet af: Dan Lauridsen
Skrevet den: 14-Februar-2019 kl. 22:04
jeg har handlet på lightupgrade.dk uden problemer. Sony projektor Smile


Skrevet af: Ole_M
Skrevet den: 15-Februar-2019 kl. 10:52
Jeg købte hos relight24.com til min gamle JVC


Skrevet af: Precious
Skrevet den: 16-Februar-2019 kl. 18:31
Tak for svar, så må jeg kigge mig lidt om :)

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=118334&PN=1&title=precious-hjemmebiograf - Min Bio


Skrevet af: Vilstrup
Skrevet den: 16-Februar-2019 kl. 20:18
Jeg købte min pære hos https://www.projektorpaerer.dk/" rel="nofollow - https://www.projektorpaerer.dk/

-------------
Mvh.

Vilstrup
----------------
http://forum.recordere.dk/topic111765_post1131572.html#1131572" rel="nofollow - Min Hjemmebio - MK Sound S150 System


Skrevet af: Supergris
Skrevet den: 17-Februar-2019 kl. 15:40
Jeg har også netop benyttet mig af  https://www.projektorpaerer.dk/" rel="nofollow - https://www.projektorpaerer.dk/  , hvor jeg valgte en original pære i uorginalt hus til en Sony.
Varen kom 2 dage efter leveret af DHL Express, og pæren er original, som lovet og alt er som det skal være, så dem kan jeg også anbefale...


-------------
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.









Skrevet af: Precious
Skrevet den: 17-Februar-2019 kl. 15:43
Fedt, det er sådan jeg gør. Tak!

Jeg overvejer en uoriginal pære, 1000 kr mod 2500 kr
Håber ikke det er en beslutning jeg kommer til at fortryde

Edit: Kan se at man kan få en original pære i uoriginalt hus til 1100. 
Sådan en napper jeg - billigt!


-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=118334&PN=1&title=precious-hjemmebiograf - Min Bio


Skrevet af: sl1000
Skrevet den: 17-Februar-2019 kl. 18:10
Bare til din info. Jeg er selv på udkig til en ny pære til min BenQ w1100. her kan jeg se at den koster 1024 hos projektorpaerer.dk. Hos relight.dk koste den 724 kr.  Det er begge steder den originale pære i uoriginalt hus. 



Skrevet af: Supergris
Skrevet den: 17-Februar-2019 kl. 21:29
Ja, der er forskel, alt efter hvilken model, der er tale om.

Relight er ikke billigst i alle tilfælde.

Så vidt jeg kan se, koster pæren med uoriginalt hus til Epson EH-TW6100:

Hos relight24.com           973,75 kr. med forsendelse (95 kr. i fragt)

Hos projektorpaerer.dk      1104 kr. med forsendelse (gratis)

Andre der har erfaringer med relight?

Jeg synes nemlig også, det er lidt af en jungle, at finde en forhandler, man kan stole på, da jeg har hørt flere historier om dårlige pærer...

Projektorpaerer, kan jeg som skrevet, sige god for...



-------------
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.









Skrevet af: Ole_M
Skrevet den: 18-Februar-2019 kl. 00:52
Oprindeligt skrevet af Supergris Supergris skrev:

Ja, der er forskel, alt efter hvilken model, der er tale om.

Relight er ikke billigst i alle tilfælde.

Så vidt jeg kan se, koster pæren med uoriginalt hus til Epson EH-TW6100:

Hos relight24.com           973,75 kr. med forsendelse (95 kr. i fragt)

Hos projektorpaerer.dk      1104 kr. med forsendelse (gratis)

Andre der har erfaringer med relight?

Jeg synes nemlig også, det er lidt af en jungle, at finde en forhandler, man kan stole på, da jeg har hørt flere historier om dårlige pærer...

Projektorpaerer, kan jeg som skrevet, sige god for...


Jeg købte hos relight24.com. Alt var som det skulle være. Jeg købte bare en org pære og satte den i det orginale hus. Så ingen uorg dele. Mener jeg gav 878kr for pæren alene inkl fragt.

Det er nemt at skifte pæren i huset


Skrevet af: Supergris
Skrevet den: 18-Februar-2019 kl. 13:08
Det kommer igen an på hvilken projektor, der er tale om. I nogle tilfælde skal der loddes mm., og ofte er der ikke meget forskel på prisen i forhold til en monteret i uoriginalt hus...

-------------
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.









Skrevet af: Trennel
Skrevet den: 18-Februar-2019 kl. 13:52
Købte en uoriginal på eBay for 6 år siden til 600-700,- til min sanyo plv z3000, den har været resat MANGE gange, så uoriginal kan godt svare sig Wink


Skrevet af: Ole_M
Skrevet den: 18-Februar-2019 kl. 19:18
Oprindeligt skrevet af Supergris Supergris skrev:

Det kommer igen an på hvilken projektor, der er tale om. I nogle tilfælde skal der loddes mm., og ofte er der ikke meget forskel på prisen i forhold til en monteret i uoriginalt hus...


Det er muligt. Til JVC x30 skulle der hvertfald ikke. 4 skruer skulle løsnes, en form for skjold skulle lirkes af, og stikket af til pæren. Og så det samme den anden vej :) Det tog max 5min


Skrevet af: Precious
Skrevet den: 10-September-2019 kl. 18:58
Det endte med at jeg bestilte en pære hos projektorpaerer.dk. Indtil videre er det ikke noget godt tegn. Jeg modtog ikke en ordre bekræftelse.

Håber at den er på vej .... :-/


-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=118334&PN=1&title=precious-hjemmebiograf - Min Bio


Skrevet af: stridsvognen
Skrevet den: 11-September-2019 kl. 18:00
Man kan normalt ikke købe løse original pære til nogle projektoere, Epson producere deres egne.
Det de kalder originale er pære fra OEM producenter der ikke nødvendigvis har nogensomhels relation til det brand du køber pære til.

Jeg ville spørege direkte til hvilken pære det er, feks Philips Osram eller USHIO, hvis det ikke er nogle af de 3 og pæren ikke tydeligt er mærket med navn og nr så vil jeg droppe den udbyder, og hvis du får en anonym pære i hånden så send den retur.


-------------
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300


Skrevet af: Precious
Skrevet den: 14-September-2019 kl. 16:46
Lige en kort opfølgning på denne:

projektorpaerer.dk leverede en pære indenfor 3-4 dage, og de besvarede også min mail. Pæren var dog af mærket APOG (med serie nummer, produkt kode, ups kode o.s.v) men jeg valgte at bruge den alligevel, indtil videre er jeg yderst godt tilfreds. Leverandøren sender åbenbart ikke en ordre bekræftelse eller track and trace, men produktet nåede trodsalt frem.

Så dem tør jeg godt bruge i fremtiden også.


-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=118334&PN=1&title=precious-hjemmebiograf - Min Bio


Skrevet af: Willads
Skrevet den: 11-Oktober-2019 kl. 10:43
Jeg har også købt en original pære i uoriginalt hus hos reelight til min epson tw-3200 og det fungerer også upåklageligt.

-------------
Pana:DP-UB424,Yamaha rx-a3070,Monacor STA-1000D, Epson:TW-7400,117" tab-tension,Earthquake højtalere:Fronter 2xTitan Tigris,Center 1xTitan Theia,Surround 4xAWS-602,loft 4xECS-8.0,subs 2xMinime P12v2


Skrevet af: stridsvognen
Skrevet den: 11-Oktober-2019 kl. 12:29
Oprindeligt skrevet af Willads Willads skrev:

Jeg har også købt en original pære i uoriginalt hus hos reelight til min epson tw-3200 og det fungerer også upåklageligt.

Har du målt og hvor meget lys den giver kontra en original pære?

Der findes ikke originale pære i uoriginalt hus, det er markedsførings BS. Der er kvalitets pære i uoriginalt hus.


-------------
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300


Skrevet af: Supergris
Skrevet den: 04-November-2019 kl. 18:32
Er det noget, du har dokumentation på?
Jeg købte en "original" pære i "uorginalt" hus til min kammerats Sony HW40 hos projektorpærer, og sammenlignede dem inden jeg monterede den. Pæren var 100 % identisk, men huset var lidt anderledes og skruerne skulle man sørge for var skubbet op, ellers passede huset ikke helt ned, hvor det skulle monteres...
Så det, du kalder "kvalitets-pære", kan vel sagtens være magen til den originale, og dermed betegnes som en "original-pære"?


-------------
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.









Skrevet af: stridsvognen
Skrevet den: 04-November-2019 kl. 19:31
Oprindeligt skrevet af Supergris Supergris skrev:

Er det noget, du har dokumentation på?
Jeg købte en "original" pære i "uorginalt" hus til min kammerats Sony HW40 hos projektorpærer, og sammenlignede dem inden jeg monterede den. Pæren var 100 % identisk, men huset var lidt anderledes og skruerne skulle man sørge for var skubbet op, ellers passede huset ikke helt ned, hvor det skulle monteres...
Så det, du kalder "kvalitets-pære", kan vel sagtens være magen til den originale, og dermed betegnes som en "original-pære"?

Normalt får du kun original pære i originalt hus, de kalder osram phillips og andre for original pære, til JVC har jeg stadig aldrig set en original pære i uoriginalt hus, har ellers en del forskellige, og har en phillips pære på vej efter den jeg købte tabte 25% lys på 88 timer, så prøver igen.

Et lux meter vil være en god investering hvis du vil lege med pærer, så du kan holde styr på lys og reklamere div alternative lamper når de inden for kort tid, eller fra ny ikke har nær det lys en original pære har.


-------------
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300


Skrevet af: Supergris
Skrevet den: 09-November-2019 kl. 08:28
Min Sony HW65ES kører stadig på første pære (over 9000 timer).

Ret vildt synes jeg. De første omkring 6000 timer (omkring 2 år), har jeg hovedsageligt brugt ECO-mode.

Min lillebror har en Sony HW55ES, hvor pæren røg efter små 1700 timer)

Den har selvfølgelig tabt en del lys, men billedet er stadig acceptabelt, når jeg kører i Normal-mode, så jeg lader den bare brænde ud.
Det bliver sikkert en kæmpe forbedring, når jeg indenfor den nærmeste fremtid, får den skiftet (tabet af lysstyrke sker jo gradvist, så det er ligesom med unger; man opdager først lige pludselig, hvor store de er blevet.

Hvis den ikke er sprunget (7-9-13) inden juletid, så er der noget at ønske sig i julegave, så må vi se, hvad det nye år bringer  :)  ...


-------------
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.









Skrevet af: stridsvognen
Skrevet den: 09-November-2019 kl. 12:07
Oprindeligt skrevet af Supergris Supergris skrev:

Min Sony HW65ES kører stadig på første pære (over 9000 timer).

Ret vildt synes jeg. De første omkring 6000 timer (omkring 2 år), har jeg hovedsageligt brugt ECO-mode.

Min lillebror har en Sony HW55ES, hvor pæren røg efter små 1700 timer)

Den har selvfølgelig tabt en del lys, men billedet er stadig acceptabelt, når jeg kører i Normal-mode, så jeg lader den bare brænde ud.
Det bliver sikkert en kæmpe forbedring, når jeg indenfor den nærmeste fremtid, får den skiftet (tabet af lysstyrke sker jo gradvist, så det er ligesom med unger; man opdager først lige pludselig, hvor store de er blevet.

Hvis den ikke er sprunget (7-9-13) inden juletid, så er der noget at ønske sig i julegave, så må vi se, hvad det nye år bringer  :)  ...

Kunne være sjovt at måle hvordan lys og farver er på din gamle lampe, og så sammenligne med en ny, samt måle kontrast, se om de har løst kontrast degraderings problemet i HW65.


-------------
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300


Skrevet af: Supergris
Skrevet den: 09-Januar-2020 kl. 17:47
Den kører stadig!  :)

-------------
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.









Skrevet af: Bromberg
Skrevet den: 14-Januar-2020 kl. 07:42
Jeg bestilte en pære hos projektorpaerer.dk d. 19.12, til en hw65es. Den stod til at være på lager, med en dags levering. Den er endnu ikke kommet, dog afsendt. (JEG HADER UPS!)

Jeg var så, så heldig at min pære sprang i går aftes. Jeg har taget den ud, og umiddelbart ser det ikke ud til der er sket nogen skade, andet end det har spredt lidt skidt.
Kan jeg på nogen god måde tørre panelet af, der sidder foran pæren, uden at ridse det eller på anden måde skade det. Er der andet jeg skal være opmærksom på inden jeg starter den op igen?

MVH


Skrevet af: jacobe
Skrevet den: 08-Februar-2020 kl. 19:45
Har lige skiftet pæren i vores Benq W2000. Kiggede på både relight og andre, men billigst var en tysk Amazon-butik - under 500,- for en original Osram. Vær lidt spændt på, hvor besværligt et rent pære-skift ville være ift at købe en pære i hus, men det var seriøst næsten nemmere end at skifte pæren i min bil.

-------------
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=143663&title=tin-smith-cinema" rel="nofollow - hjemmebiograf :)


Skrevet af: danishdrummer
Skrevet den: 26-August-2021 kl. 11:00
Ved ikke, om www.prolamps.dk er det nye www.projektorpaerer.dk, men jeg vil lige anbefale dem. Superfin og seriøs service. Bestilte en ny originalpære til min W2700, og den kom direkte fra deres partner EasyLamp i Tyskland. Forløbet virkede noget mere legit end det, jeg var ved at kaste mig ud hos MyProjectorLamps og Beamerparts, osv. Selve pæren var en original Osram, helt magen til den, der sad i projektoren. Til gengæld var det ret bøvlet at udskifte den, da W2700's hus er omkranset af nogle bittesmå metalplader, som skal skilles og samles minutiøst. Ikke nogen nem sag iført plastikhandsker, skulle jeg hilse at sige. Shocked


Skrevet af: bbond
Skrevet den: 26-August-2021 kl. 18:56
Min erfaring er, uanset hvor de købes, at det skal være de originale... 
Der findes et hav af "oversprings muligheder" som hævder at de (uoriginale) er helt, eller mere på højde med originalen Confused
Eller man kan købe pæren, uden hus og "hvis man har lidt snilde" selv kan flytte pæren over.... Sleepy

Prisen er, som altid, det springende punkt men går man på kompromis med kvaliteten (originale dele)
  ender man tit med ærgelser og spildt tid (og penge) Wink

Bond Cool




Skrevet af: stridsvognen
Skrevet den: 26-August-2021 kl. 19:59
Problemet er at de forskellige projektor fabrikanter har eneret på den specifikke lampe de bruger, de alternative leverandøre der sælger "originale" pære sælger en osram for en osram, eller USHIO for en USHIO, men da de ikke kan få den specifikke pære fra Osram eller USHIO finder man en alternativ fra samme fabrikat og kalder den "original" da den er lavet af en original leverandør, så hvis man vil være sikker skal man kontrolere at samtlige at type nr på pæren er ens, og det mangler jeg stadig at opleve, og oftest måler de også andet/ lavere lysudbytte en en ny rigtig original lampe fra projektor fabrikanten.

-------------
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300


Skrevet af: jacobe
Skrevet den: 26-August-2021 kl. 20:47
Kan nikke genkendende til ovenstående. Købte en pære via Amazon, som havde samme modelnr. som den originale, og jo, den virkede da fint, men der var ikke helt samme "blæs" på den nye, som der var i starten på den gamle. Og så var den synligt træt allerede ved 1500 timer.

-------------
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=143663&title=tin-smith-cinema" rel="nofollow - hjemmebiograf :)


Skrevet af: danishdrummer
Skrevet den: 31-August-2021 kl. 10:58
Jeg er naturligvis obs på ovenstående. Det var netop derfor, jeg fremhævede denne danske shop: Fordi de ikke sælger alternative pærer, som jeg oplevede tilbudt hos de andre europæiske shops. Jeg har fået og udskiftet pæren. Det var en Osram præcis magen til den, jeg tog ud af huset, ikke blot samme modelnummer på pakken, men også præcis samme P-VIP og E-nummer i bunden af pæren. Det kan selvfølgelig stadig godt være en kopi, men så er den godt nok dygtigt og frækt produceret.


Skrevet af: bbond
Skrevet den: 31-August-2021 kl. 19:09
Hmmm.... kunne være interessant hvis man kunne skifte til en LED-lampe.....                                           men et skifte fra en kviksølv lysbue-lampe til en LED-lampe vil nok give nogle spændingsmæssige udfordringer og andre tekniske problemer, så som opstart osv. hvis projektoren ikke er designet til det ?

Måske der er udviklet en LED-lampe som er bygget til formålet ?

Bond Cool



Skrevet af: Bjur
Skrevet den: 01-September-2021 kl. 15:52
@Stridsvognen: Hvor anbefaler du man køber rigtig originale pærer henne?



Print side | Luk vindue