Print side | Luk vindue

Surround?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Hi-Fi
Forumbeskrivelse: Hi-Fi stereo, grej og tilbehør
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=157955
Udskrevet den: 29-April-2024 kl. 01:59


Emne: Surround?
Skrevet af: Frank13
Emne: Surround?
Skrevet den: 28-Marts-2019 kl. 16:43
Jeg er begyndt at have denne forfærdelige tanke, om at gå fra stereo forstærkeren til en surround dims. Jeg har egentlig aldrig fattet den store interesse for surround, har bare kørt 2.0 og det har været ok, sådan da til film. Men nu hvor der i stuen nu er 65" tv og 106" lærred og min Lyngdorf ikke har hdmi tilslutning, så er mængden af div. bokse vokset, for tilslutning af Chromecast og toslink. For at det virker, så er der en del fjernbetjeninger, hvilket er noget bøvlet. Så fik jeg "pludselig" den tanke, at  en surroundreciver jo har en del hdmi ind og gerne to/tre ud, som mit system kræver. Men inden jeg går i gang med min "tossede" ide, så vil jeg høre....er der nogen "stereo folk" som har droppet deres stereo og er blevet glade for at de skiftede til surround??

Mvh Frank 



Svar:
Skrevet af: JohnConnor
Skrevet den: 28-Marts-2019 kl. 17:00
Ja, mig!Thumbs UpLOL

Min erfaring er, at jeg som stereo entusiast måtte erkende at 99 % af receivere teknisk fungere men lydmæssigt er elendige.
Der er alt for meget pakket i én kasse og jagt på nyeste features gør at kvalitet ikke er en parameter.

Og det giver sig selv. Din Lyngdorf har kostet en fornuftig portion penge for 2 kanaler. En moderne enhed skal DA konvertere og forstærke 7- 13 kanaler.
Det skal koste andre steder!

Når det er sagt var min løsning at købe grej uden nyeste features men fra øverste hylde hvor der er penge til begge dele.

Så er du glad for dine højttalere og vant til god kvalitet så kig brugt. Tager gerne dialogen omkring hvad det kunne være


Skrevet af: Frank13
Skrevet den: 28-Marts-2019 kl. 17:17
[QUOTE=JohnConnor]
Ja, mig!Thumbs UpLOL

Min erfaring er, at jeg som stereo entusiast måtte erkende at 99 % af receivere teknisk fungere men lydmæssigt er elendige.
Der er alt for meget pakket i én kasse og jagt på nyeste features gør at kvalitet ikke er en parameter.

Og det giver sig selv. Din Lyngdorf har kostet en fornuftig portion penge for 2 kanaler. En moderne enhed skal DA konvertere og forstærke 7- 13 kanaler.
Det skal koste andre steder!

Når det er sagt var min løsning at købe grej uden nyeste features men fra øverste hylde hvor der er penge til begge dele.

Så er du glad for dine højttalere og vant til god kvalitet så kig brugt. Tager gerne dialogen omkring hvad det kunne være.

Er rimelig tilfreds med mine højttaler(Jbl ti10k), konen elsker dem? Var klar til at sælge dem og gå efter 802'erne, men så nedlagde hun veto (ikke at hun har nogen medbesremmelse der) men måske klogt at lytte til hende, da hendes argument var ferien kommer først..og hvorfor vil du have dem, de er jo mindre end dem du har...så de bliver stående. 
Min tanke er også brugt, vil beholde min Lyngdorf effektforstærker til front, de levere nok bedre end en reciver. Budgettet lander nok på 10 kg her og nu. Men vil sige op til 20 hvis jeg får konen med på idéen 🙄 om at jeg skal kaste mig ud i det. Så Mr Johnconner, hvis du har nogen idéer i den "brugtvogns" klasse, så er de velkomne 🌝 

Frank 


Skrevet af: Mr. Claude
Skrevet den: 30-Marts-2019 kl. 10:13
Jeg vil kraftigt anbefale dig at kigge efter en løsning hvor en stereo forstærker har "home theater knappen" eller "power amp direct"... Kært barn mange navne... Men hvor den kan kobles om til effektforstærker ved tryk på en knap, så den kan bruges sammen med en surround receiver. Jeg har prøvet rigtig mange løsninger i min tid, incl. Nad Master surround for og effekt. Og endte til sidst med en Nad M3 som kunne kobles om sammen med billigste surround reciever med pre-out på front. En ren stereo løsning ER bare bedst. Uanset hvor mange penge man har. Lyngdorf´s forstærkere har også denne funktion.  


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 30-Marts-2019 kl. 11:33
Hvis der er noget i hele verden der ikke virker, så er det at have to højttalere (2.0) til at spille centerkanalen fra en film. Specielt hvis man ikke sidder lige præcis i midten. Sidder man lidt ud i siden flytter stemmerne med og bliver også hørbart mudrede i forhold til een centerhøjttaler. Man kan naturligvis godt stadig høre hvad der bliver sagt, lige som man kan høre hvad der syges ved stereo gengive musik, men hvis perspektivet er hvilken løsning der er Bedst, så er der ingen vej uden om surround.

Personligt abonerer jeg ikke på teorien om at man ikke kan spille musik på en AVR. Det er rigtig nok at de ofte lyder rærligt, men efter min erfaring skyldes der overdreven processering, som man bare kan slå fra.


Skrevet af: Ninjamads
Skrevet den: 29-April-2019 kl. 20:12
Jeg er "stereomand" og skiftede fra en NAD 390DD til et NAD M17/M27 setup. Jeg var nødt til at gå op i Masters serien for at få samme (bedre, synes jeg) lydkvalitet end min jævnt gode NAD390DD.

Jeg har været frem og tilbage mellem 2.0 og 5.1 et par gange over tiden. Min erfaring er "desværre", hvis man er glad for stereo (fx sætter pris på et godt stereoperspektiv, god opløsning, linearitet og hvad har vi) så kommer det til at koste lidt gryn hvis man skal køre surround på det samme anlæg. Du bliver træt af det ellers, med tiden. Men det kan selvfølgelig være en god grund til at opgradere igen...mit råd vil være, for det lyder som om du er blevet bidt af surround, at købe den bedste (nok også den dyreste) AV receiver du kan forsvare, og så prøve det af. Det behøver ikke være crazy-dyrt og så får du det prøvet.

Min erfaring vedr. højttalere er iøvrigt, at ingen center er bedre end en dårlig center...ja du kan godt se det, nu starter kapløbet...$$$ :)

Mads



Skrevet af: Frank13
Skrevet den: 17-Maj-2019 kl. 08:23
Købte for "sjov" en brugt Denon X3000 og gav den et lyt. Duer ikke til stereo og indså at hvis stereo og sorround skal kombineres, så ville det blive en dyr fornøjelse. Så jeg beholder mit 2.0 setup...men så for at få noget sorround, så fandt jeg 4 b&w M1 en b&w lcr 60 s3 plus en Polk sub. Samlet pris for hele herligheden incl reciveren  blev 4600,-....front og center bygget ind i min stereoreol, som ligner en stor centerhøjtaler. Der i står mit Lyngdorf også, så det eneste synlige tegn på sorround i stuen er baghøjtalerne på vægen...må sige, til mit film forbrug, så er det ganske fint for nu....

Frank


Skrevet af: JohnConnor
Skrevet den: 17-Maj-2019 kl. 09:27
Oprindeligt skrevet af Frank13 Frank13 skrev:

Købte for "sjov" en brugt Denon X3000 og gav den et lyt. Duer ikke til stereo og indså at hvis stereo og sorround skal kombineres, så ville det blive en dyr fornøjelse. Så jeg beholder mit 2.0 setup...men så for at få noget sorround, så fandt jeg 4 b&w M1 en b&w lcr 60 s3 plus en Polk sub. Samlet pris for hele herligheden incl reciveren  blev 4600,-....front og center bygget ind i min stereoreol, som ligner en stor centerhøjtaler. Der i står mit Lyngdorf også, så det eneste synlige tegn på sorround i stuen er baghøjtalerne på vægen...må sige, til mit film forbrug, så er det ganske fint for nu....

Frank

Hej Frank
Rart at du oplevede det samme i kvaliteten som jeg med receivere til stereo..LOL

Der er utroligt ringe kvalitet i de fleste surround kasser.
Mine bedste bud er som en anden skriver noget ældre Nad Master eller evt Denon og deres AVC XVA til nøds brugt.
Ellers er det op i + 10-15K brugt og classe, mcintosh eller lign.

Om man kan undvære atmos kan du reelt gå langt tilbage og køre output som lineær PCM - 



Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 17-Maj-2019 kl. 10:17
Det er et interessant spørgsmål - og noget som jeg selv ville være meget interesseret i nogle mere "strukturerede" lyttetests af da jeg selv stiller samme spørgsmål.

Altså hvor stor forskel er der på surroundprocessor A og B hvis man ser bort fra rumkorrektion og anden processering - men ren lydkvalitet. Og det samme med processor A vs. en stereoforstærker.

Nøglen her er bare, at antallet af variable skal holdes nede i den sammenligning. Skifter man for meget ved man ikke om det er forstærkerdelen, pre-amp delen, D/A convertere osv.


Skrevet af: opzouten
Skrevet den: 17-Maj-2019 kl. 15:16
Så længe folk ved hvad det er de lytter på kan resultatet af testen ikke bruges til noget. 

Ring til SenseLab hos Force Technology (tidl Delta) og bestil en ordentlig test :-)


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 17-Maj-2019 kl. 15:32
Enig - under "struktureret" indgår også blindtest:)


Skrevet af: Frank13
Skrevet den: 17-Maj-2019 kl. 22:04
Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

Oprindeligt skrevet af Frank13 Frank13 skrev:

Købte for "sjov" en brugt Denon X3000 og gav den et lyt. Duer ikke til stereo og indså at hvis stereo og sorround skal kombineres, så ville det blive en dyr fornøjelse. Så jeg beholder mit 2.0 setup...men så for at få noget sorround, så fandt jeg 4 b&w M1 en b&w lcr 60 s3 plus en Polk sub. Samlet pris for hele herligheden incl reciveren  blev 4600,-....front og center bygget ind i min stereoreol, som ligner en stor centerhøjtaler. Der i står mit Lyngdorf også, så det eneste synlige tegn på sorround i stuen er baghøjtalerne på vægen...må sige, til mit film forbrug, så er det ganske fint for nu....

Frank

Hej Frank
Rart at du oplevede det samme i kvaliteten som jeg med receivere til stereo..LOL

Der er utroligt ringe kvalitet i de fleste surround kasser.
Mine bedste bud er som en anden skriver noget ældre Nad Master eller evt Denon og deres AVC XVA til nøds brugt.
Ellers er det op i + 10-15K brugt og classe, mcintosh eller lign.

Om man kan undvære atmos kan du reelt gå langt tilbage og køre output som lineær PCM - 

Havde godt nok en anelse om at jeg ikke skulle forvente det store da jeg bar reciveren ind i stuen... 7.1 med ca. 100 Watt pr. kanal?? og en vægt på 10kg. Men, det var da alligevel en overraskelse at lyden i stereo er så ringe, den er så tynd i lyden, at den bestemt må være designet til at have en subwoofer tilsluttet også i stereo. 
Blev også rådet i HFK til Nad-Lyngdorf-Classé, hvis jeg skulle kombinere reciver/stereo i et. Men lige nu, så må jeg indrømme, at det er blevet en del sjovere at se/høre film, med de ekstra højtalere og den "voldsomme" reciver 🙂
Så kan jeg stille og roligt opgradere hen ad vejen 😊

Frank


Skrevet af: Supergris
Skrevet den: 18-Maj-2019 kl. 18:01
Jeg kan huske en gang, da en af mine bekendte var interesseret i min tidligere Onkyo topmodel i surroundreceiver, da jeg selv havde investeret i min første surroundreceiver med HDMI og de nye digitale surroundformater.
Han havde JBL 120Ti højttalere, der spillede sammen med en vintage NAD-forstærker.

Forskellen var virkelig enorm og Onkyo-receiveren spillede virkelig tyndt, så den blev omgående kasseret som stereo-forstærker!

Dette er efterhånden rigtig mange år siden, så det kunne være sjovt at prøve en ordentlig stereo-forstærker hjemme i stuen igen selvom jeg virkelig synes, min Sony DA5400ES gør det godt, også uden ekstern effekttrin tilsluttet.

Nogle mener, forforstærkeren er den vigtigste del i et system...


-------------
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.









Skrevet af: Frank13
Skrevet den: 18-Maj-2019 kl. 18:36
Oprindeligt skrevet af Supergris Supergris skrev:

Jeg kan huske en gang, da en af mine bekendte var interesseret i min tidligere Onkyo topmodel i surroundreceiver, da jeg selv havde investeret i min første surroundreceiver med HDMI og de nye digitale surroundformater.
Han havde JBL 120Ti højttalere, der spillede sammen med en vintage NAD-forstærker.

Forskellen var virkelig enorm og Onkyo-receiveren spillede virkelig tyndt, så den blev omgående kasseret som stereo-forstærker!

Dette er efterhånden rigtig mange år siden, så det kunne være sjovt at prøve en ordentlig stereo-forstærker hjemme i stuen igen selvom jeg virkelig synes, min Sony DA5400ES gør det godt, også uden ekstern effekttrin tilsluttet.

Nogle mener, forforstærkeren er den vigtigste del i et system...
Jeg prøvede at sætte min effektforstærker på reciveren, i håb om at det var i effektdelen "fejlen" lå, det hjalp ikke på lyden. 

Frank


Skrevet af: Supergris
Skrevet den: 18-Maj-2019 kl. 19:45
Nej, i mit tilfælde synes jeg heller ikke, det hjælper ret meget på selve lydkvaliteten at bruge ekstern forstærkning, men hvis man har vanskelige højttalere, kan det sikkert være til stor hjælp...

-------------
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.









Skrevet af: Mr. Claude
Skrevet den: 19-Maj-2019 kl. 11:50
Jeg har også rodet med mange reciever og surr. for/effekt og har nu fundet løsningen som giver det bedste fra begge verdener. En god integreret stereo forstærker med mulighed for "fixed volume" på en af indgangene. Den sættes så til front preout på en surr. receiver. Hedder også feks "Home theater mode" ell. Power direct osv. Kært barn. 
MEN det gør det at når jeg lytter musik spiller jeg kun på min stereo forstærker. Og når jeg skal se fim, trykker jeg den over på den indgang, tænder for surr receiver og og så er der fed surr. hvor mine fronter er trukket af min stereo forstærker. 


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 19-Maj-2019 kl. 12:02
Det interessante her er, om der findes nogle surround produkter som kan leve op til stereoforstærkeren. 

Topmodellerne hos Yamaha, Anthem, Trinnov, NAD osv osv. 


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 19-Maj-2019 kl. 17:13
Mon ikke "fejlen" mest af alt er at forventningen on at en AVR lyder dårligt, smitter af på det man oplever. Der er jo ikke nogen særlig grund til at det skulle være tilfældet. Jeg ved så godt, at folk i uendelighed kan finde på argumenter, om at komponenterne er billige, har lille strømfosyning og og alt det der, men fakta er at de målte egenskaber ikke fejler noget påfaldende. I hver fald når man kigger på den bedre ende af markedet. - Strømforsyningen i min rxa2040 er da også dimensioneret til at trække 9 kanaler og den ligner og vejer som en mursten, så den få næppe sved på panden over at trække et sæt stereohøjttalere ;-)


Skrevet af: Frank13
Skrevet den: 19-Maj-2019 kl. 18:15
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Mon ikke "fejlen" mest af alt er at forventningen on at en AVR lyder dårligt, smitter af på det man oplever. Der er jo ikke nogen særlig grund til at det skulle være tilfældet. Jeg ved så godt, at folk i uendelighed kan finde på argumenter, om at komponenterne er billige, har lille strømfosyning og og alt det der, men fakta er at de målte egenskaber ikke fejler noget påfaldende. I hver fald når man kigger på den bedre ende af markedet. - Strømforsyningen i min rxa2040 er da også dimensioneret til at trække 9 kanaler og den ligner og vejer som en mursten, så den få næppe sved på panden over at trække et sæt stereohøjttalere ;-)

 
Det kan du kun mene, hvis du aldrig har prøvet at sammenligne. Efter at jeg byttede om på stereo og reciver, bad jeg konen om at sætte noget musik på og det var med indgangsvinkel til at skifte stereoen ud... "#$@!%$#@@ hvor lyder det dårligt og hvor er bassen?" Og hendes interesse for anlæg er lig nul.

Frank


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 19-Maj-2019 kl. 18:59
Sikke noget fis :-)

Din avr har præcis lige så lineær forstærkning som en stereoforstærker og dermed præcis lige så meget "bas", - med mindre der er slået et eller andet filter til, som du bare kan slå fra.



Skrevet af: Frank13
Skrevet den: 19-Maj-2019 kl. 19:23
Der er jo en dejlig knap, som hedder "pure" den slår alt fra og sender lyden så rent igennem som muligt. Det lyder mildest talt bare ikke godt og virlelig mangel på bas. Det samme oplevede jeg også med min effektforstærker tilsluttet.

Frank 


Skrevet af: JohnConnor
Skrevet den: 19-Maj-2019 kl. 23:00


Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Mon ikke "fejlen" mest af alt er at forventningen on at en AVR lyder dårligt, smitter af på det man oplever. Der er jo ikke nogen særlig grund til at det skulle være tilfældet. Jeg ved så godt, at folk i uendelighed kan finde på argumenter, om at komponenterne er billige, har lille strømfosyning og og alt det der, men fakta er at de målte egenskaber ikke fejler noget påfaldende. I hver fald når man kigger på den bedre ende af markedet. - Strømforsyningen i min rxa2040 er da også dimensioneret til at trække 9 kanaler og den ligner og vejer som en mursten, så den få næppe sved på panden over at trække et sæt stereohøjttalere ;-)

Omvendt oplever vi andre at personer med receivere vil påstå at fakta er, at deres enhed har nogle gode målte egenskaber trods selv producenten kun oplyser enheden med 1 kanal drevet og med kunstig høj THD for at få det sidste med. I manualen på rxa2040 skriver de at man manuelt skal stille til 6 ohm hvilket normalt kun er tilfældet hvis strømforsyningen har problemer med lav impedahns. Der er en grund til at en stereo enhed med 2x170w vejer mere end rxa2040 som skal trække 9 kanaler. Det er fordi der er budget til at få de to kanaler til at yde som de skal uanset impedahns. Og selvfølgelig med en ringkerne trafo som alt andet end lige er kvalitet stempel på class A/B enheder.

https://hometheaterreview.com/yamaha-aventage-rx-a3040-av-receiver-reviewed/" rel="nofollow - https://hometheaterreview.com/yamaha-aventage-rx-a3040-av-receiver-reviewed/

Skriver:

The Downside
The Yamaha, like most receivers, is limited by the amount of power it provides. It will never be able to compete with separate, dedicated AMP.

Og de måler og tester relativt grundigt. 

Skulle man købe en bil ville man aldrig diskutere om 1 bil til 300.000 har samme kvalitet som 4 biler til 300.000 kr. Men det skal man åbenbart med surround elektronik
 




Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 20-Maj-2019 kl. 05:43
Ja du kan jo altid sammenligne med en monster 170w stereoforstærker og sige "se hvad jeg sagde" :-) 

- Selvfølgelig kan man købe sig til flere muller med eksterne forstærkere hvis man vil det, men
fakta er bare stadig, at en rx a2040 har flere kræfter i stereodrift, end langt de fleste stereoforstærkere, fordi strømforsyningen er dimensioneret til at drive op til 9 højttalere og fordi dens udgangsspænding er relativt høj. -Ikke at jeg anset det for særligt vigtigt da man sjældent har brug for mere end 10-20 watt. - Hvilket igen er årsagen til at det, som nogen i tråden allerede har bemærket, ikke ændrer noget, at sætte ekstern forstærkning på.

-Her er nogen der har målt på en rxa 3060:

I stereodrift, 2x 159w/8ohm og 2x 229w/4orm.

https://www.soundandvision.com/content/yamaha-aventage-rx-a3060-av-receiver-review-test-bench" rel="nofollow - https://www.soundandvision.com/content/yamaha-aventage-rx-a3060-av-receiver-review-test-bench


-Her er en billigere Denon. Den har også masser af kræfter i stereo.

I stereodrift, 2x 123w/8ohm og 2x 145w/4orm.

https://www.soundandvision.com/content/denon-avr-x3400h-av-receiver-review-test-bench" rel="nofollow - https://www.soundandvision.com/content/denon-avr-x3400h-av-receiver-review-test-bench

Hvad mere vil du have?


Angående at nogle fabrikanter oplyser fantasi-watt ved 10% forvrængning. Det er da fjollet, men man kan hoppe op og falde ned på det, for det betyder ikke at apparatet ikke virker ganske fortrinligt. Man kan gøre det samme med en hvilken som helst high eller low end forstærker for at finde nogle papir watt som man kan skrive i kataloget. Læg mærke til at det også går den anden vej. Tit og ofte bliver der opgivet lavere tal end nødvendigt så man kan skrive at forstærkeren dobler op ved 1/2 impedans, selvom den ikke gør det, og så man kan opgive ultra lave forvrængningstal. Det er bare marketing.


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 20-Maj-2019 kl. 10:23
Oprindeligt skrevet af Frank13 Frank13 skrev:

Der er jo en dejlig knap, som hedder "pure" den slår alt fra og sender lyden så rent igennem som muligt. Det lyder mildest talt bare ikke godt og virlelig mangel på bas. Det samme oplevede jeg også med min effektforstærker tilsluttet.

Frank 
Det lyder meget vildt, at det ligefrem kan gå fra "god bas" til "hvor er al bassen". Jeg mener bestemt at der kan være lydmæssige forskelle, men den slags "dag og nat" forskelle har jeg normalt kun hørt hvis der er skiftet højttalere, rum eller rodet med nogle tonekontroller/EQ.

Den eneste plausible grund jeg kan forestille mig, er hvis du har 2 ohms højttalere og har testet med højt lydtryk - men ved nærmere eftertanke er denne ikke plausibel da du også oplevede det med effektforstærkeren.

Det er en spændende debat men tillader mig at kalde de forskelle du nævner for "brugerfejl" - medmindre andre kan komme på gode argumenter for, at der mangler bas hvis al processering har været slået fra? (Eller at stereoforstærkeren som der sammenlignes med har pumpet lyden kunstigt op)


Skrevet af: Frank13
Skrevet den: 20-Maj-2019 kl. 13:14
Mit sammenlignings grundlag kan måske være "unfair" da jeg bruger lyngdorf, men sammenlignede både med og uden roomperfekt. Om der er brugerfejl, det tror jeg ikke. Havde kun tilsluttet to højttaler og lyttede kun i stereo, både i pure og med tonekontrollerne i spil. Men alt er da tænkeligt. Jeg havde en jo en idé om at investerer i en god reciver og sælge min Lyngdorf, den er jo ikke ligefrem fremtids sikret, når det gælder tilslutninger. Men indtil videre, så får den lov til at blive stående og så kan reciveren stå for billede underholdningen. Men tænker da at prøve at tilslutte mine Jbl en dag familien er ude af huset og så lytte en ekstra gang, nu hvor der stilles tvivl om jeg har gjort det rigtigt 🙂

Frank 


Skrevet af: JohnConnor
Skrevet den: 20-Maj-2019 kl. 16:49
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Ja du kan jo altid sammenligne med en monster 170w stereoforstærker og sige "se hvad jeg sagde" :-) 

- Selvfølgelig kan man købe sig til flere muller med eksterne forstærkere hvis man vil det, men
fakta er bare stadig, at en rx a2040 har flere kræfter i stereodrift, end langt de fleste stereoforstærkere, fordi strømforsyningen er dimensioneret til at drive op til 9 højttalere og fordi dens udgangsspænding er relativt høj. -Ikke at jeg anset det for særligt vigtigt da man sjældent har brug for mere end 10-20 watt. - Hvilket igen er årsagen til at det, som nogen i tråden allerede har bemærket, ikke ændrer noget, at sætte ekstern forstærkning på.

-Her er nogen der har målt på en rxa 3060:

I stereodrift, 2x 159w/8ohm og 2x 229w/4orm.

https://www.soundandvision.com/content/yamaha-aventage-rx-a3060-av-receiver-review-test-bench" rel="nofollow - https://www.soundandvision.com/content/yamaha-aventage-rx-a3060-av-receiver-review-test-bench


-Her er en billigere Denon. Den har også masser af kræfter i stereo.

I stereodrift, 2x 123w/8ohm og 2x 145w/4orm.

https://www.soundandvision.com/content/denon-avr-x3400h-av-receiver-review-test-bench" rel="nofollow - https://www.soundandvision.com/content/denon-avr-x3400h-av-receiver-review-test-bench

Hvad mere vil du have?


170w er jo ikke en monsterforstærker i stereoLOL
De fleste modeller fra Denon, Marantz, Nad og Onkyo yder 200w i 8 ohm i deres større modeller. 

Strømforsyningen i en receiver er ikke dimensioneret til at trække 9 kanaler for det kan den ikke med en effekt der er værd at tale om. Du skriver selv i dine eksempler at de yder eks. 2 x229w i 4 ohm. Fordel det ud på 9 kanaler og det er peanuts pr. kanal. 

Desuden er 229w 4 ohm tilsvarende en stereo forstærker på 110w 8ohm som er under hvad de fleste gulvhøjttalere anbefaler. 

Selv når man cutter signalet ved 80hz på en receiver er der stadig rigeligt dybe frekvenser der spiller og impedans udfordringer kan sagtens ske i mellemtone også. Så selv når højttaleren står på small kræver den ofte noget effekt. 

Med hensyn til pre outs på receivere er meget af det der ikke opleves som forskel ofte at deres output impedans som er helt skæv pga. dårligt design. Og at lydkvaliteten er ringe fra startenLOL

Har selv skiftet for LÆÆÆNGE siden fra en Denon AVC-A11XVA til preout til en Classe CA-401 effekt. Lød pinligt ringe. Satte en Nad M15 bagved og så spillede det igen. Det var et sæt 800D som tydeligt også bragte denon enheden i knæ trods den var solidt bygget. 
 




Skrevet af: Potter
Skrevet den: 20-Maj-2019 kl. 18:12
Nu er et sæt B/W 800 jo heller ikke lige frem de nemmeste at drive, og slet ikke med en Snurre rund forstærker, og watt er sig selv er nu heller ikke altWink

Jeg har selv et par B/W 802 D3 med et par ML No 33 i rumpen, og jeg kunne ikke drømme om at spille med nogle forstærker der levere mindre strøm end No33, det er blevet afprøvet og endda med lidt af hvert.Ouch

En receivers strømforsyning levere jo heller ikke sin kapacitet til alle 7-9-11 eller 13 kanaler samtidigt, og skære du af ved f.eks. 80hz. så du da en hel del mere at give af, jeg er bestemt ikke uenig med i at selv mellemtonen og øvre den Bass kan give udfordringer på en forstærkers strømforsyning mv. Men det er jo heller ikke alle der har højtalere som er super vanskelige at drive, specielt ikke hvis der skæres af ved 80hz.     




-------------
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 21-Maj-2019 kl. 11:16
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Nu er et sæt B/W 800 jo heller ikke lige frem de nemmeste at drive, og slet ikke med en Snurre rund forstærker, og watt er sig selv er nu heller ikke altWink

Jeg har selv et par B/W 802 D3 med et par ML No 33 i rumpen, og jeg kunne ikke drømme om at spille med nogle forstærker der levere mindre strøm end No33, det er blevet afprøvet og endda med lidt af hvert.Ouch

En receivers strømforsyning levere jo heller ikke sin kapacitet til alle 7-9-11 eller 13 kanaler samtidigt, og skære du af ved f.eks. 80hz. så du da en hel del mere at give af, jeg er bestemt ikke uenig med i at selv mellemtonen og øvre den Bass kan give udfordringer på en forstærkers strømforsyning mv. Men det er jo heller ikke alle der har højtalere som er super vanskelige at drive, specielt ikke hvis der skæres af ved 80hz.     


Som sædvanlig kører debatten længere og længere ud af tangenten. Hvis man skal op i ML 33 for at drive et par 802, så udelukker man 99,999% af alle forstærkere, både stereo og AVR.

Noget tyder på du ikke ved, at ohms lov også gælder forhøjttalere. Strømme som løber i kredsen er bestemt af højttalerens impedans og forstærkerens udgangsspænding - og udgangsspændingen styres af volumenkontrollen. Så, så længe man opererer inde i forstærkerens lineære område vil strømmen være PRÆCIS den samme uanset om man spiller med en AVR eller en ML 33 med et dedikeret atomkrafværk i måsen, hvis ellers man sætter volumennkontrollen så man har samme volumen/udgangsspænding.

Uanset hvad du finder på at skrive om strømforsyningen i min AVR så er det stadig et faktum at den er betydeligt kraftigere dimensioneret end langt de fleste stereoforstærkere og det afspejler sig tydeligt i de målte egenskaber for stereo gengivelse. Hvor mange højttalere der spiller samtidigt i surround er ikke specielt relevant når perspektivet i debatten var at bruge den til at spille stereo hvor man bruger to. Selvfølgelig dimensionerer man ikke til at alle kanaler spiller fuld tilt samtidig men det er åbenlyst at man dimensionerer kraftigere end til stereo.


Skrevet af: Mr. Claude
Skrevet den: 21-Maj-2019 kl. 11:25
Frank: Hvis du stadig har den X3000 kan du trækker ud fra pre out front, til din Lyngdorf integreret (som jeg forstår du har?? Jeg er lidt forvirret omkring hvad du præcist har..) input feks AUX. Fixed volume på den og så bruger du Lyngdorf til fronten og X3000 til resten. Genialt koncept. 


Skrevet af: Potter
Skrevet den: 21-Maj-2019 kl. 11:50
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Nu er et sæt B/W 800 jo heller ikke lige frem de nemmeste at drive, og slet ikke med en Snurre rund forstærker, og watt er sig selv er nu heller ikke altWink

Jeg har selv et par B/W 802 D3 med et par ML No 33 i rumpen, og jeg kunne ikke drømme om at spille med nogle forstærker der levere mindre strøm end No33, det er blevet afprøvet og endda med lidt af hvert.Ouch

En receivers strømforsyning levere jo heller ikke sin kapacitet til alle 7-9-11 eller 13 kanaler samtidigt, og skære du af ved f.eks. 80hz. så du da en hel del mere at give af, jeg er bestemt ikke uenig med i at selv mellemtonen og øvre den Bass kan give udfordringer på en forstærkers strømforsyning mv. Men det er jo heller ikke alle der har højtalere som er super vanskelige at drive, specielt ikke hvis der skæres af ved 80hz.     


Som sædvanlig kører debatten længere og længere ud af tangenten. Hvis man skal op i ML 33 for at drive et par 802, så udelukker man 99,999% af alle forstærkere, både stereo og AVR.

Noget tyder på du ikke ved, at ohms lov også gælder forhøjttalere. Strømme som løber i kredsen er bestemt af højttalerens impedans og forstærkerens udgangsspænding - og udgangsspændingen styres af volumenkontrollen. Så, så længe man opererer inde i forstærkerens lineære område vil strømmen være PRÆCIS den samme uanset om man spiller med en AVR eller en ML 33 med et dedikeret atomkrafværk i måsen, hvis ellers man sætter volumennkontrollen så man har samme volumen/udgangsspænding.

Uanset hvad du finder på at skrive om strømforsyningen i min AVR så er det stadig et faktum at den er betydeligt kraftigere dimensioneret end langt de fleste stereoforstærkere og det afspejler sig tydeligt i de målte egenskaber for stereo gengivelse. Hvor mange højttalere der spiller samtidigt i surround er ikke specielt relevant når perspektivet i debatten var at bruge den til at spille stereo hvor man bruger to. Selvfølgelig dimensionerer man ikke til at alle kanaler spiller fuld tilt samtidig men det er åbenlyst at man dimensionerer kraftigere end til stereo.

Du behøver ikke belære mig om ohms lov eller for den sags skyld om hifiSmile  Om man udelukker 99.9999% af alle forstærkere, det må jo være op til den enkelte at vurdere om der styring og kræfter bag når der fyres opOuch  En alm. 230v stik vs en sikringsgruppe til hver af de 2 effekttrin gør en så stor forskel at man måber.  Så jo 802 D3 kræver et kræftværk hvis de skal drives til fulde. 

Men rigtig debatten køre af sporet, beklager slut herfra.Smile


-------------
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 21-Maj-2019 kl. 11:51
Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Ja du kan jo altid sammenligne med en monster 170w stereoforstærker og sige "se hvad jeg sagde" :-) 

- Selvfølgelig kan man købe sig til flere muller med eksterne forstærkere hvis man vil det, men
fakta er bare stadig, at en rx a2040 har flere kræfter i stereodrift, end langt de fleste stereoforstærkere, fordi strømforsyningen er dimensioneret til at drive op til 9 højttalere og fordi dens udgangsspænding er relativt høj. -Ikke at jeg anset det for særligt vigtigt da man sjældent har brug for mere end 10-20 watt. - Hvilket igen er årsagen til at det, som nogen i tråden allerede har bemærket, ikke ændrer noget, at sætte ekstern forstærkning på.

-Her er nogen der har målt på en rxa 3060:

I stereodrift, 2x 159w/8ohm og 2x 229w/4orm.

https://www.soundandvision.com/content/yamaha-aventage-rx-a3060-av-receiver-review-test-bench" rel="nofollow - https://www.soundandvision.com/content/yamaha-aventage-rx-a3060-av-receiver-review-test-bench


-Her er en billigere Denon. Den har også masser af kræfter i stereo.

I stereodrift, 2x 123w/8ohm og 2x 145w/4orm.

https://www.soundandvision.com/content/denon-avr-x3400h-av-receiver-review-test-bench" rel="nofollow - https://www.soundandvision.com/content/denon-avr-x3400h-av-receiver-review-test-bench

Hvad mere vil du have?


170w er jo ikke en monsterforstærker i stereoLOL
De fleste modeller fra Denon, Marantz, Nad og Onkyo yder 200w i 8 ohm i deres større modeller. 

Strømforsyningen i en receiver er ikke dimensioneret til at trække 9 kanaler for det kan den ikke med en effekt der er værd at tale om. Du skriver selv i dine eksempler at de yder eks. 2 x229w i 4 ohm. Fordel det ud på 9 kanaler og det er peanuts pr. kanal. 

Desuden er 229w 4 ohm tilsvarende en stereo forstærker på 110w 8ohm som er under hvad de fleste gulvhøjttalere anbefaler. 

Selv når man cutter signalet ved 80hz på en receiver er der stadig rigeligt dybe frekvenser der spiller og impedans udfordringer kan sagtens ske i mellemtone også. Så selv når højttaleren står på small kræver den ofte noget effekt. 

Med hensyn til pre outs på receivere er meget af det der ikke opleves som forskel ofte at deres output impedans som er helt skæv pga. dårligt design. Og at lydkvaliteten er ringe fra startenLOL

Har selv skiftet for LÆÆÆNGE siden fra en Denon AVC-A11XVA til preout til en Classe CA-401 effekt. Lød pinligt ringe. Satte en Nad M15 bagved og så spillede det igen. Det var et sæt 800D som tydeligt også bragte denon enheden i knæ trods den var solidt bygget. 
 


Lige som potter synes jeg at du maler dig op i et hjørne med dine "argumenter" for at man ikke kan bruge en AVR til at spille stero med. I stiller begge så ektreme krav, at langt hovedparten af alt udstyr, stereo eller surround, åbenbart ikke kan bruges eller være godt. Virkeligheden synes dog at overhæle jer inden om. I en hvilken som helst HIFI forretning og hos utallige HIFI nødder findes der bunker af (stereo) forstærkere som kan yde langt mindre effekt end hvad der er talt om i denne tråd, men som alligevel bliver regnet for at være glimrende/godt/fremragende osv.

Man kan blive ved med at påstå at tingene ikke dur fordi x, y, z .. (indsæt selv argument), men hvis man ikke kan genfinde de dålige egenskabe når man måler på det, hvorfor så blive ved med at tro at de er der.


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 21-Maj-2019 kl. 12:29
Mefisto: Husk at en højttaler er en reaktiv enhed og ikke helt sidestilles med en statisk modstand. Dvs. den sender også strøm tilbage i forstærkeren som kan øge betastningen. Nogle forstærkere er gode til at håndtere dette (Crown genbruger f.eks. strømmen så den ikke skal trække det ud af væggen Smile) og andre amps er dårlige til det.


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 21-Maj-2019 kl. 12:53
Det ved jeg godt, men ohms lov gælder alligevel. Impedansen, spændingen og strømmen er stadig en "treenighed", hvor man ikke kan ændre den ene (f.eks. strømmen) uden at mindst en af de andre følger med. Derfor vil strømmen være den samme ved samme volumen indstilling (udgangsspænding) uanset om man spiller med en lille Onkyo eller en ML 33, så længe man holder sig til et niveau hvor begge kan være med.

- Man kan selvfølgelig komme op med alt muligt tankespind om forstærekere med med kæmpe udgangsimpedans der ikke opfører sig normalt ind i en kompleks impedans, men den slags børnesygdomme er transistorforstækere kommet sig over forlængst. I værste fald er det bitte små nuancer der skiller. Det er sådan set mest i "audiofile" rørforstærkere og switchmode forstærkere at man ser underlige unoder.


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 21-Maj-2019 kl. 13:44
Det er ganske normalt at eksempelvis surroundforstærkere har det rigtigt dårligt med højttalere der lider af fasedrejninger i impedansen.


Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: SosFarum
Skrevet den: 21-Maj-2019 kl. 14:28
Testede min surround receiver op imod en 7-8K stereo forstærker for nogle år siden. Der var efter min mening ret stor forskel. 
Endte med surround receiver + stereo forforstærker med HT input og en effektforstærker.

Har lavet en ret stor liste med stereo forstærkere med HT input, se linket i min signatur.


-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=94576&title=sos-bio" rel="nofollow - Min bio
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=114874&title=forstrkere-med-home-theater-input" rel="nofollow - HT input


Skrevet af: Flippo
Skrevet den: 21-Maj-2019 kl. 16:27
Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

Desuden er 229w 4 ohm tilsvarende en stereo forstærker på 110w 8ohm som er under hvad de fleste gulvhøjttalere anbefaler. 

LOL LOL LOL
Intet kunne være mere usandt. Langt størstedelen af alle stereoforstærkere, vil yde 20-40% mere i 4 ohm, end i 8 ohm. Du får rigtig svært ved, at finde en stereoforstærker, som fordobler ydelsen i 4 ohm.


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 21-Maj-2019 kl. 17:05
Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

Desuden er 229w 4 ohm tilsvarende en stereo forstærker på 110w 8ohm som er under hvad de fleste gulvhøjttalere anbefaler. 

LOL LOL LOL
Intet kunne være mere usandt. Langt størstedelen af alle stereoforstærkere, vil yde 20-40% mere i 4 ohm, end i 8 ohm. Du får rigtig svært ved, at finde en stereoforstærker, som fordobler ydelsen i 4 ohm.

Ja det er rent vrøvl.

Det jeg skrev var: "I stereodrift, 2x 159w/8ohm og 2x 229w/4orm."

Det kan oversættes til at forstærkeren begynder at klippe ved ca 35,7V ind i 8 ohm og ca 30,3V ind i 4 ohm. 30V er langt mere and man normalt har behov for så der er ikke nogen grund til at tro at en forstærker der kan levere det vil blive bragt i problemer, med mindre man spiller latterligt højt eller sætter "umulige" højttalere til.

At tale om "watt" i forbindelse med højttalere er i det hele taget en tilsnigelse, da de som bemærket tidligere er reaktive belastninger. Det vill være mere retvisende at tale om VA (voltampere) men det er der ikke tradition for og det er også en tilsnigelse da impedansen er frekvensafhængig. Man burde bare holde sig til at tale spænding/volt da en forstærker alligevel ikke er andet end en spændingskilde. Det ville være meget nemmere at forstå hvad en forstærker gør, eller ikke gør, når man overbelaster den, hvis man tog udgangspunkt i spænding og amplitude uden at skulle omvejen over "watt" først.


Skrevet af: Lennon
Skrevet den: 21-Maj-2019 kl. 18:42
Interessant tråd. 
Har selv drømt lidt om, at opgradere 5:1 AV anlægget med udgangspunkt i seriøse front/center højtalere . Helt præcist er det Dali Epicon6 der tiltrækker mig . Allermest pga udseendet, men også fordi de iflg fabrikanten ydelsesmæssigt er ret så møbleringsvenlige i forhold til bag/sidevæg . Og samtidigt heller ikke specielt forstærker krævende sammenlignet m feks B&W . . .

Vil det være,at "kaste perler for svin" , at fodre højtalerne i stereo sammenhæng med en AV forstærker i 15-20k klassen ( Denon,Yamaha e.l) ? ? ? 


-------------
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 21-Maj-2019 kl. 22:28
Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

Interessant tråd. 
Har selv drømt lidt om, at opgradere 5:1 AV anlægget med udgangspunkt i seriøse front/center højtalere . Helt præcist er det Dali Epicon6 der tiltrækker mig . Allermest pga udseendet, men også fordi de iflg fabrikanten ydelsesmæssigt er ret så møbleringsvenlige i forhold til bag/sidevæg . Og samtidigt heller ikke specielt forstærker krævende sammenlignet m feks B&W . . .

Vil det være,at "kaste perler for svin" , at fodre højtalerne i stereo sammenhæng med en AV forstærker i 15-20k klassen ( Denon,Yamaha e.l) ? ? ? 

Det kan du godt slippe afsted med. Men jeg ville under alle omstændigheder undgå og bruge auto rum korrektionen i sådanne kasser. De skader som regel mere end de gavner, hvilket især er tydeligt på så fine speakers som Epicon. Tager du en Yamaha har den en fordel i og med den kan PEQ'es manuelt. Så har du lyst til og lege med Umik-1 og REW, er det et plus.
Alternativt kan du kigge på Arcam receivere. De benytter sig af Dirac rumkorrektion som er langt bedre end f.eks. YPAO & Audyssey. Sådan en tror jeg du vil blive glad for i længden.
Det jeg selv ville gøre, men kun fordi jeg er nørdet, er og vælge en "billig" men kraftig receiver som Pioneers klasse D modeller, eller noget andet med en effektblok bagefter, slå alt DSP fra, og så selv lave korrektionen på PC, via convolution. Det mestrer jeg nu så godt, at jeg kan gøre det endnu bedre end Dirac, som jeg har brugt tidligere.


Skrevet af: Actor
Skrevet den: 22-Maj-2019 kl. 22:29
ohm mig her og fasedrej mig der. Det har jeg ikke en dyt forstand på. MEEN jeg har to ører som har lyttet til HI-FI i 40 år. Stereo har altid været min lidenskab. Men et 200 tommer lærred med surround er heller ikke at kimse af. HiFi først og biograf bagefter.5.1 er rigligt til mig. En Nad 748, Hegel 160 m. Home Theater og to Quad Z4 og nogle billige baghøjtalere. Så er du godt kørende. Sublim HiFi og rimelig bioggraffornemmelse. Det behøver ikke være så svært. Hvis du har pengene!!!! Brug dine ører og priotér musikken. 



Print side | Luk vindue