Print side | Luk vindue

PAS PÅ! Falsk mail fra Apple om køb af Netflix!

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Køb og salg
Forumnavn: Jura
Forumbeskrivelse: Forbruger køb. Love og regler. (Kun registrerede brugere kan skrive)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=158126
Udskrevet den: 19-April-2024 kl. 01:12


Emne: PAS PÅ! Falsk mail fra Apple om køb af Netflix!
Skrevet af: Munch
Emne: PAS PÅ! Falsk mail fra Apple om køb af Netflix!
Skrevet den: 25-April-2019 kl. 12:00
Jeg har modtaget en mail fra Apple om køb af Netflix abb. Der står at hvis ikke det er rigtigt kan jeg via et link afmelde købet. Jeg logger så på med mit ID, og kommer til en side hvor de beder om samtlige mine data incl kortoplysninger. 

Det hele ser ægte ud, men da de i forvejen ikke har mine kortoplysninger fordi jeg lige har fået nyt kort. Så tænker jeg at dem skal de ikke have, for så trækker de jo beløbet.

Hvad mener I?



Svar:
Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 25-April-2019 kl. 12:09
Hvilken URL bliver du ledt hen til?

Og hvis den er reel og dit gamle kort er udløbet, så beder de dig om at opdatere kortoplysninger, men de trækker ikke penge.

Du burde også have muligheden for at vælge "Intet kort" under din profil.

Derudover bør du ændre adgangskode, hvis en anden har bestilt Netflix via din Apple-konto.


Skrevet af: JørgenT
Skrevet den: 25-April-2019 kl. 12:13
Kan det være falsk mail som dette link omtaler:
https://fagligsenior.dk/2019/04/23/ser-du-film-pas-paa-saadan-toemmer-kriminelle-dit-kreditkort/?utm_campaign=Ser%20du%20film%3F%20Pas%20p%C3%A5%20%E2%80%93%20s%C3%A5dan%20t%C3%B8mmer%20kriminelle%20dit%20kreditkort&utm_medium=email&utm_source=Newsletter" rel="nofollow - https://fagligsenior.dk/2019/04/23/ser-du-film-pas-paa-saadan-toemmer-kriminelle-dit-kreditkort/?utm_campaign=Ser%20du%20film%3F%20Pas%20p%C3%A5%20%E2%80%93%20s%C3%A5dan%20t%C3%B8mmer%20kriminelle%20dit%20kreditkort&utm_medium=email&utm_source=Newsletter



-------------
Mvh. JørgenT


Skrevet af: jugglerq
Skrevet den: 25-April-2019 kl. 12:15
jeg får tit disse mails, det er det rene fusk, det kan du se ved at logge ind på din apple konto som du plejer.  tryk ikke på link & giv aldrig dine oplysninger via sådan et link, 
hvis du er helt i tvivl så ring til apple support det er gratis.




Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 25-April-2019 kl. 12:16
Hvis du betaler via Apple, betaler du højst sandsynligt en højere pris. Få det lukket ned og betal direkte til Netflix.

Med hensyn til mail. Den lugter langt væk af svindel. Aldrig log på via et link. Du skal kun logge på via officielle kanaler.


Skrevet af: Frank13
Skrevet den: 25-April-2019 kl. 12:19
Det må være fusk....man skal da ikke oplyse kortoolysninger når man afmelder noget...

Frank 


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 25-April-2019 kl. 12:26
Tak for tilbagemeldingerne. Jeg prøver at logge på via Apple hjemmeside og få afmeldt Netflix, da det ikke er mig der har bestilt det.


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 25-April-2019 kl. 12:28
Men igen, er du sikker på at det er bestilt?

Mailen kan som sagt være falsk.


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 25-April-2019 kl. 12:29
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Hvis du betaler via Apple, betaler du højst sandsynligt en højere pris. Få det lukket ned og betal direkte til Netflix.


Nej, da Netflix var muligt at betale via sit Apple ID, var det samme pris.

Men nu skal han jo slet ikke have Netflix


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 25-April-2019 kl. 12:34
Ja det er en falsk mail, for jeg har ingen køb stående på Apple.com.

Så pas på, den hjemmeside mailen linker til, ser absolut helt ægte ud, men er altså fake!


Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 25-April-2019 kl. 12:35
@ Lunddal. Det var ikke helt tydeligt om han havde Netflix.

Min kone har betalt overpris for Spotify via apple. 


Skrevet af: PerW
Skrevet den: 25-April-2019 kl. 13:26
Hvis du har logget på via linket i mailen, så skal du skifte password hurtoigst muligt, for så har de di password. 

Og bruger du samme password andre steder skal det det også skiftes.


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 25-April-2019 kl. 14:44
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

@ Lunddal. Det var ikke helt tydeligt om han havde Netflix.

Min kone har betalt overpris for Spotify via apple. 



Netop Spotify har flere gange brudt App Store reglerne. Man må ikke sælge in app og så opkræve mere end hvad man opkræver andetsteds.


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 25-April-2019 kl. 14:44
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Hvis du har logget på via linket i mailen, så skal du skifte password hurtoigst muligt, for så har de di password. 

Og bruger du samme password andre steder skal det det også skiftes.


Netop, og det kan ikke gå for hurtigt.


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 25-April-2019 kl. 14:45
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Ja det er en falsk mail, for jeg har ingen køb stående på Apple.com.

Så pas på, den hjemmeside mailen linker til, ser absolut helt ægte ud, men er altså fake!


Husk at lægge mærke til domænenavne fremover.


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 25-April-2019 kl. 16:00
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Hvis du har logget på via linket i mailen, så skal du skifte password hurtoigst muligt, for så har de di password. 

Og bruger du samme password andre steder skal det det også skiftes.


Netop, og det kan ikke gå for hurtigt.
Det prøvede jeg også på, men kan ikke fravælge kortoplysninger.

Der sker intet ved at de har mit Apple ID. De kan ikke bruge det uden den tilsendte sikkerhedskode.


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 26-April-2019 kl. 10:05
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Ja det er en falsk mail, for jeg har ingen køb stående på Apple.com.

Så pas på, den hjemmeside mailen linker til, ser absolut helt ægte ud, men er altså fake!


Husk at lægge mærke til domænenavne fremover.
Det hjælper ikke så meget at lægge mærke til. Sikkerhedssider har de mærkeligste domænenavne fyldt med symboler, også på sikre sider. Man er på herrens mark, og må bruge sin sunde fornuft for at undgå snyd. Det betyder for mit eget vedkommende at jeg ikke udleverer mine data til andre end helt sikre sider for eftertiden.


Skrevet af: PerW
Skrevet den: 26-April-2019 kl. 11:37
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Ja det er en falsk mail, for jeg har ingen køb stående på Apple.com.

Så pas på, den hjemmeside mailen linker til, ser absolut helt ægte ud, men er altså fake!


Husk at lægge mærke til domænenavne fremover.
Det hjælper ikke så meget at lægge mærke til. Sikkerhedssider har de mærkeligste domænenavne fyldt med symboler, også på sikre sider. Man er på herrens mark, og må bruge sin sunde fornuft for at undgå snyd. Det betyder for mit eget vedkommende at jeg ikke udleverer mine data til andre end helt sikre sider for eftertiden.

Er det Apple der skriver til dig, så vil domainet i linket være noget *****.apple.com/*******




Print side | Luk vindue