Print side | Luk vindue

SMS fra fremmed om natten OK?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Brugergrupper
Forumnavn: Bruger til bruger
Forumbeskrivelse: Emner der ikke passer ind i de øvrige fora
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=158226
Udskrevet den: 19-April-2024 kl. 10:01


Emne: SMS fra fremmed om natten OK?
Skrevet af: jake51
Emne: SMS fra fremmed om natten OK?
Skrevet den: 08-Maj-2019 kl. 11:57
I nat 01:40 fik jeg en SMS fra en ukendt person om en af mine annoncer på dba
Her til morgen spurgte jeg ham så i en SMS hvorfor han mente, at det var OK at sende en SMS om natten
Svar: Han vidste da godt at han ikke skulle ringe om natten, men en SMS var da ikke anmassende
Overdriver jeg, eller mangler han almindelig opdragelse?


-------------
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson



Svar:
Skrevet af: Michaelds
Skrevet den: 08-Maj-2019 kl. 12:00
Du overdriver, min mobil er på total lydløs (ingen vibration), med undtagelse af "stjerne" kontaktpersoner, dvs. familie, i tilfælde af krise. 

Det må være din pligt at sætte din mobil på lydløs, du kan jo bare vente til med at svare til næste dag. 

Det er da på højde med at modtage en mail, hvilket naturligvis også er ok at modtage om natten. 


Skrevet af: spoxy
Skrevet den: 08-Maj-2019 kl. 12:02
Præcis

-------------
OLED77C8 - Marantz SR5013 - Apple TV 4K - Nintendo wii


Skrevet af: kaizer
Skrevet den: 08-Maj-2019 kl. 12:03
Jeg ville aldrig selv kontakte nogen på anden måde end mail sen aften eller nat.

Når det er sagt, er vibration og lyd slået fra på min telefon når jeg går i seng, så jeg opdager ikke hvis jeg forsøges kontaktet. 


Skrevet af: jake51
Skrevet den: 08-Maj-2019 kl. 12:15
Bonusinfo: Kun lyd fra kontakter om natten
Men jeg blev sgu vred
Nå, det kan da være at han ikke gør det igen


-------------
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson


Skrevet af: Hbar
Skrevet den: 08-Maj-2019 kl. 12:22
Er det ikke derfor "Forstyr ikke" findes og kun dem som er favoritter vil telefonen give lyd fra sig. Jeg har sat min til "Forstyr ikke" fra kl 22:00 - 07:00, så tænder skærmen ikke, den ringer ikke og bipper ikke. Så kan jeg svarer på SMS, Messenger beskeder osv når jeg vågner. Jeg skal heller ikke "huske" at slå det til/fra, da den gør det selv.


Skrevet af: Deschain
Skrevet den: 08-Maj-2019 kl. 12:37
Jeg forstår ikke problemet??

Det er jo ikke en som står og ringer på din dør...


Skrevet af: PerW
Skrevet den: 08-Maj-2019 kl. 12:42
Må han så heller ikke sende en mail til dig om natten?


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 08-Maj-2019 kl. 13:32

 Hvis det er et problem, så er det da også et problem at skrive her på forummet, for du får en Mail om at der er et svar og den kan da også komme på et for dig ikke passende tidspunkt.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 08-Maj-2019 kl. 13:43
Det der med at få mails om svar på fora gør jeg godt nok ikke i.


Skrevet af: katbird
Skrevet den: 08-Maj-2019 kl. 13:55
Er du sur fordi du har Thunderstruck til at afspille når du får en SMS..Wink
Ellers må jeg indrømme jeg ikke kan se problemet.
https://m.youtube.com/watch?v=v2AC41dglnM" rel="nofollow - https://m.youtube.com/watch?v=v2AC41dglnM



Skrevet af: jake51
Skrevet den: 08-Maj-2019 kl. 14:00
Jeg får ikke mail om ny besked...
Godt så, så er det kun mig der mener at det er ubehøvlet

-------------
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 08-Maj-2019 kl. 14:02
Jeg ville ikke sende en SMS til nogen jeg kender midt om natten, så jeg ville nok heller ikke gøre det til en jeg slet ikke kender.


Skrevet af: Hother
Skrevet den: 08-Maj-2019 kl. 14:20
En SMS om natten er bare ikke i orden - med mindre at det er noget meget alvorligt/meget vigtigt. Mange mennesker er bare meget lidt hensynsfulde. Mig selv, mig selv - og mig selv.

-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: Deschain
Skrevet den: 08-Maj-2019 kl. 14:24
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

En SMS om natten er bare ikke i orden - med mindre at det er noget meget alvorligt/meget vigtigt. Mange mennesker er bare meget lidt hensynsfulde. Mig selv, mig selv - og mig selv.

Er en mail så heller ikke i orden?

Kan altså ikke se problemet? Man kan jo bare sætte sin mobil på lydløs om natten, så opdager man ikke engang at man har modtaget noget, før man læser det om dagen..

Hvis man f.eks. får pakker fra DAO, der leverer om natten, så får man en sms midt om natten.

Men, sådan er vi jo så forskellige.


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 08-Maj-2019 kl. 14:31
Oprindeligt skrevet af Deschain Deschain skrev:


Er en mail så heller ikke i orden?


Hvorfor skulle en mail ikke være i orden?


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 08-Maj-2019 kl. 14:31
Oprindeligt skrevet af Deschain Deschain skrev:

Hvis man f.eks. får pakker fra DAO, der leverer om natten, så får man en sms midt om natten.


Det er noget man har valgt, eller noget man i hvert fald uden videre kan fravælge.


Skrevet af: Bromberg5
Skrevet den: 08-Maj-2019 kl. 14:38
Jeg syntes på ingen måde det kan sammenlignes med en mail.
Jeg er lidt splittet - jeg ville aldrig sende en SMS om natten til en fremmed og kun til bekendte hvis det virkelig nødvendigt.

Jeg havde måske tænkt anderledes før børn, idag syntes jeg fandme det er træls at få info SMS fra banken kl 4.30.
Jeg vil ikke mene at jeg er forpligtet til at være lydløs - der må gerne være lidt pli hos afsender.
Idag arbejder fruen og jeg tit forskelligt og jeg om aften/nat og har brug for at have lyd på.
Jeg har dog gjort div tandlæger, frisører, forsikringer og anden lydløse da jeg kan gøre det på den enkelte kontakt, men en mulig interesseret køber har jeg ikke en chance for at mute.

Fordi man har telefon er man så forpligtet til at svare når den ringer?


Skrevet af: K_J
Skrevet den: 08-Maj-2019 kl. 14:39
Jeg er helt enig, jeg har før sagt til den type folk, at jeg ikke ønsker at sælge til dem når de ikke har respekt for andres normale døgnrytme.
Specielt ved bilsalg er det helt galt. 

Det er da op til folk selv om de vil have telefonen på lydløs om natten  det kunne jo tænkes at de har børn de gerne vil kunne kontaktes af, men ikke er så tekniske at de kan andet end at slå lyden til eller fra. 
Mail har sjældent en markant lyd som sms og opkald. 


Skrevet af: Bromberg5
Skrevet den: 08-Maj-2019 kl. 14:40
Oprindeligt skrevet af Deschain Deschain skrev:

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

En SMS om natten er bare ikke i orden - med mindre at det er noget meget alvorligt/meget vigtigt. Mange mennesker er bare meget lidt hensynsfulde. Mig selv, mig selv - og mig selv.

Er en mail så heller ikke i orden?

Kan altså ikke se problemet? Man kan jo bare sætte sin mobil på lydløs om natten, så opdager man ikke engang at man har modtaget noget, før man læser det om dagen..

Hvis man f.eks. får pakker fra DAO, der leverer om natten, så får man en sms midt om natten.

Men, sådan er vi jo så forskellige.

Men så kan man så også være nødt til at gøre sig lydløs fra omverden - fordi man gerne vil undgå SMS lyd fra en der vil købe noget?
Syntes sgu det er forkert og manglende hensyn fra afsender.
Jeg er med på mange har lydløs, men syntes sgu ikke man kan forvente det.


Skrevet af: mjohansen
Skrevet den: 08-Maj-2019 kl. 14:47
Oprindeligt skrevet af Deschain Deschain skrev:

Hvis man f.eks. får pakker fra DAO, der leverer om natten, så får man en sms midt om natten.

Det var kun i starten de gjorde det, nu venter de pænt til efter 8:00. Jeg kan forestille mig at de fik pænt mange klager over det og så ændrede det.

og nej, jeg syntes heller ikke det er i orden med en sms om natten.


-------------
LG OLED CX 55"| Sonos Beam | Vu+ Uno4K SE | Apple TV 4K


Skrevet af: Kasper_J
Skrevet den: 08-Maj-2019 kl. 14:49
Ikke anderledes end at sende en e-mail, det er helt i orden.


Skrevet af: Bromberg5
Skrevet den: 08-Maj-2019 kl. 14:52
Oprindeligt skrevet af Kasper_J Kasper_J skrev:

Ikke anderledes end at sende en e-mail, det er helt i orden.

Forskellen er bare på mail at det tit er et sted man selv går hen og opsøger og ikke noget der “ringer” ind på telefonen.

Det er ihvertfald i mit hjem 2 vidt forskellige ting og bruges ligeledes forskelligt


Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 08-Maj-2019 kl. 14:55
Det er ubetænksomt at sende SMS om natten. I alle kan holde telefon på lydløs pga arbejde, familie osv.

Jeg prøver at sætte min på lydløs, men glemmer det ofte.

Så tænk dig om inden du sender SMS om natten.


Skrevet af: Kasper_J
Skrevet den: 08-Maj-2019 kl. 15:03
Oprindeligt skrevet af Bromberg5 Bromberg5 skrev:

Forskellen er bare på mail at det tit er et sted man selv går hen og opsøger og ikke noget der “ringer” ind på telefonen.

Det er ihvertfald i mit hjem 2 vidt forskellige ting og bruges ligeledes forskelligt

Må så være uenig, jeg modtager mails på lige fod med SMS på min telefon, det har jeg gjort i 15 år:) -

Jeg slå så notifikationer fra i det tidsrum, hvor jeg ikke ønsker at modtage dem (med undtagelse af de jeg altid ønsker at høre fra). Det er ikke noget afsenderen behøver at bekymre sig om.


Skrevet af: katbird
Skrevet den: 08-Maj-2019 kl. 15:05
Jeg har sat min SMS lyd ,til den for mig mindst hørbare..ét <Ding>som jeg ikke bliver vækket af.


Skrevet af: hansie
Skrevet den: 08-Maj-2019 kl. 15:31
SMS eller mail 

Ens for mig og intet problem.  

SMS og mail læses ved lejlighed og forstyrer ikke søvnen da telefon er på forstyr ikke om natten.


Skrevet af: Kallespears
Skrevet den: 08-Maj-2019 kl. 16:02
Kan nu hellere ikke rigtig se et problem i det. Noget andet hvis personen havde ringet dig op.


Skrevet af: Hother
Skrevet den: 08-Maj-2019 kl. 16:24
Oprindeligt skrevet af Deschain Deschain skrev:

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

En SMS om natten er bare ikke i orden - med mindre at det er noget meget alvorligt/meget vigtigt. Mange mennesker er bare meget lidt hensynsfulde. Mig selv, mig selv - og mig selv.

Er en mail så heller ikke i orden?

Kan altså ikke se problemet? Man kan jo bare sætte sin mobil på lydløs om natten, så opdager man ikke engang at man har modtaget noget, før man læser det om dagen..

Hvis man f.eks. får pakker fra DAO, der leverer om natten, så får man en sms midt om natten.

Men, sådan er vi jo så forskellige.
Jeg vil bare ikke forstyrres om natten med ligegyldige ting - ja, vi er meget forskellige.


-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: affer
Skrevet den: 08-Maj-2019 kl. 16:39
hvis man ikke vil forstyrres af en sms, så må man sætte ens telefon op til det.. jeg har intet imod at få sms på alle tider af døgnet.. men jeg definere også selv hvem jeg lukker igennem med lyd.. det er min telefon sat op til.. Jeg sender selv sms til folk på dba primært.. hele døgnet da jeg ofte er på andre tider end dansk lokal tid. og især på dba, hvis man ikke vil forstyrres på sms, så bør man ikke offentlige gøre sit nummer på annoncen imho.

-------------
Don't argue with stupid people. They'll drag you down to their level and beat you with experience.


Skrevet af: Lennon
Skrevet den: 08-Maj-2019 kl. 17:02
Bidrager i koret . Hvis man vil kommunikere,og handle via sms - så bør man også kunne finde ud af,at sætte sin tlf op efter behov . 

-------------
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm


Skrevet af: thxtex
Skrevet den: 08-Maj-2019 kl. 17:23
Ikke noget jeg ville brokke mig over. Min telefon er lydløs mellem 23 og 07.


Skrevet af: fltk
Skrevet den: 08-Maj-2019 kl. 18:07
Hold dog op for en storm i et glas vand!

Flemming


-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: hansie
Skrevet den: 08-Maj-2019 kl. 18:19
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Hold dog op for en storm i et glas vand!

Flemming


Ikke en storm.   Men bare forskellige meninger. Wink


Skrevet af: Mr. Claude
Skrevet den: 08-Maj-2019 kl. 19:06
Jeg forstår dig godt trådstarter. Er helt enig. Måtte også lære min pensionerede mor om ikke at sms´e kl 01...


Skrevet af: therazz
Skrevet den: 08-Maj-2019 kl. 22:55
Man fristes til at spørge; Er du sømand eller købmand :-D 

Du har en vare sat til salg, din potentielle køber finder din annonce klokken 01:40 og har et spørgsmål... 

I min optik ville det da være en dejlig sms at vågne til ...


-------------
MORE BASS


Skrevet af: TBC1
Skrevet den: 09-Maj-2019 kl. 07:47
At skrive i stedet for at ringe er da netop det hensynsfulde at gøre - om det så er via SMS eller DBA's interne besked system er imho lige meget. Det er umuligt at vide for andre end ejeren af telefonen hvad der får den til at "bimle" med annonceringer og alarmer (om det er mail, apps (som DBA) eller SMS'er) og det er ejerens eget ansvar hvordan ejerens telefonen reagerer. ...Så er den sådan set ikke længere!

Vi lever i et samfund hvor det kan være lige så "ødelæggende" for modtager at blive kontaktet om middagen (vedkommende kunne jo ligge og sove efter en nattevagt) og hvor det kunne være lige så praktisk for afsender at nå kommunikationen om natten. Selv ryger min telefon i "forstyr ikke" (hvor man faktisk kan forstyrre akut ved at ringe 2 gange inden for 30 sekunder) når jeg sover almindeligt om natten, mens den direkte slukkes hvis jeg skal sover om dagen, hvor jeg ikke lige så nemt kan falde i søvn igen hvis jeg vækkes.

-------------
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K


Skrevet af: torbenan
Skrevet den: 09-Maj-2019 kl. 08:35
Er jeg virkelig den eneste, der ikke har min mobil i soveværelset?


Skrevet af: u2pia
Skrevet den: 09-Maj-2019 kl. 09:07
Oprindeligt skrevet af torbenan torbenan skrev:

Er jeg virkelig den eneste, der ikke har min mobil i soveværelset?

Det var også min tanke ... min telefon ligger altid til opladning i køkkenet om natten ... og så er den iøvrigt altid (som i 24/7) på lydløs, men med vibrator.

Det er muligt at det ændrer sig når min unger bliver større, og begynder at gå i byen, men indtil da, har jeg svært ved at se, hvorfor nogen skulle have et akut behov for at vække mig midt om natten.

og hvis man har, så kan man jo, som andre også har nævnt, indstille den til kun at give lyd fra sig fra ønskede kontaktpersoner.


Skrevet af: fltk
Skrevet den: 09-Maj-2019 kl. 09:19
Oprindeligt skrevet af torbenan torbenan skrev:

Er jeg virkelig den eneste, der ikke har min mobil i soveværelset?


Nej!

Flemming


-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: Peter.C
Skrevet den: 09-Maj-2019 kl. 10:01
Oprindeligt skrevet af torbenan torbenan skrev:

Er jeg virkelig den eneste, der ikke har min mobil i soveværelset?

Nej. 


Skrevet af: tipsen
Skrevet den: 09-Maj-2019 kl. 10:08
Ser ikke noget problem i det - sælger selv på DBA og det er bare fint når man vågner op og ser at man er blevet et par tusind rigere i løbet af natten :-)
(Hvis der er tidsrum, hvor man ikke vil forstyrres af SMS'er eller opkald, så sætter man jo bare telefonen op til det - der kommer jo så meget andet skrammel også...)


Skrevet af: hansie
Skrevet den: 09-Maj-2019 kl. 10:19
Oprindeligt skrevet af torbenan torbenan skrev:

Er jeg virkelig den eneste, der ikke har min mobil i soveværelset?

Nej den bor i stuen sammen med laderen Wink


Skrevet af: Deschain
Skrevet den: 09-Maj-2019 kl. 10:30
Oprindeligt skrevet af torbenan torbenan skrev:

Er jeg virkelig den eneste, der ikke har min mobil i soveværelset?

Ja, jeg sover med den klistret til mit øre, klar til at reagere på den mindste lyd, så jeg ikke går glip af noget som helst Wink


Skrevet af: bphhm
Skrevet den: 09-Maj-2019 kl. 10:31
Det er da helt op til en selv at være ansvarlig for hvornår man vil forstyrres og forskellige folk har jo ingen chance for at vide hvilke kilder til feedback der eventuelt har sat notifikationer eller andet op.

F.eks. når man svarer på en DBA annonce så får jeg da selv en højllydt notifikation på mobilen.


Skrevet af: Bromberg5
Skrevet den: 09-Maj-2019 kl. 11:33
Oprindeligt skrevet af bphhm bphhm skrev:

Det er da helt op til en selv at være ansvarlig for hvornår man vil forstyrres og forskellige folk har jo ingen chance for at vide hvilke kilder til feedback der eventuelt har sat notifikationer eller andet op.

F.eks. når man svarer på en DBA annonce så får jeg da selv en højllydt notifikation på mobilen.

Jep, det er da helt op til den enkelte at opsætte telefonen således den ikke forstyrrer om natten eller andre tidspunkter hvor det er til gene.
I min verden er det bare ikke det det handler om. Simpel respekt i min verden.
Det har da aldrig før været normen at man kontakter fremmede mennesker uanset tidspunkt?

Lidt hele samfundet i en nøddeskal - jeg kan hvad jeg vil, når jeg vil det, sådan er øvrige omverden skruet sammen.
Komplet blottet får omtanke eller bare tanke for modtager.
Nu er det vare en skide lyd om natten, men for pokker. Jeg fatter ikke at man som afsender INGEN tanke Harvey over egen næsetip.
Nogen der har prøvet at lave et opkald og spurgt “forstyrrer jeg” eller er tanken, hvis du har mobil, så svarer du sgu?.

Jeg er nok også bare snart en gammel mand;). Men forvent aldrig et svar fra mig om natten;b


Skrevet af: tipsen
Skrevet den: 09-Maj-2019 kl. 11:40
Brombær:
Jeg forventer aldrig svar ASAP på en SMS - hvis det er vigtigt eller kræver lidt snak, ringer jeg. Hvorfor skulle man starte et opkald med "forstyrrer jeg?" - det er overflødigt - enten besvares opkaldet ikke eller også melder vedkommende man ringer til ud at det passer dårligt og man må snakke sammen senere.


Skrevet af: Guests
Skrevet den: 09-Maj-2019 kl. 14:31
Oprindeligt skrevet af Bromberg5 Bromberg5 skrev:

Oprindeligt skrevet af bphhm bphhm skrev:

Det er da helt op til en selv at være ansvarlig for hvornår man vil forstyrres og forskellige folk har jo ingen chance for at vide hvilke kilder til feedback der eventuelt har sat notifikationer eller andet op.

F.eks. når man svarer på en DBA annonce så får jeg da selv en højllydt notifikation på mobilen.

Jep, det er da helt op til den enkelte at opsætte telefonen således den ikke forstyrrer om natten eller andre tidspunkter hvor det er til gene.
I min verden er det bare ikke det det handler om. Simpel respekt i min verden.
Det har da aldrig før været normen at man kontakter fremmede mennesker uanset tidspunkt?

Lidt hele samfundet i en nøddeskal - jeg kan hvad jeg vil, når jeg vil det, sådan er øvrige omverden skruet sammen.
Komplet blottet får omtanke eller bare tanke for modtager.
Nu er det vare en skide lyd om natten, men for pokker. Jeg fatter ikke at man som afsender INGEN tanke Harvey over egen næsetip.
Nogen der har prøvet at lave et opkald og spurgt “forstyrrer jeg” eller er tanken, hvis du har mobil, så svarer du sgu?.

Jeg er nok også bare snart en gammel mand;). Men forvent aldrig et svar fra mig om natten;b

Jeg kan simpelthen ikke være mere enig eller udtrykke det bedre.


Skrevet af: Guests
Skrevet den: 09-Maj-2019 kl. 15:39
Personligt ville jeg ikke sende en sms om natten, men hvis folk vil sende mig en sms om natten, så må de godt det.
Min telefon er altid på forstyr ikke om natten.
Ser SMSer noget tættere beslægtet med mails end med opkald. 


Skrevet af: Lennon
Skrevet den: 09-Maj-2019 kl. 18:26
Ser mest diskusionen som to generationer der ikke forstår hinanden. . ? 

Udviklingen har vel ca været - snailmail > mail > SMS 

I gamle dage dumpede man brevet i postkassen, og anede intet om hvornår postbuddet forstyrrede modtageren - men dog retfærdigvis indenfor kontortiden. 

Idag definerer modtageren så bare selv kontortiden på sin tlf . 


-------------
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm


Skrevet af: Deschain
Skrevet den: 09-Maj-2019 kl. 22:46
Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

Ser mest diskusionen som to generationer der ikke forstår hinanden. . ? 

Udviklingen har vel ca været - snailmail > mail > SMS 


Nok mere snailmail > mail > SMS > Messenger/WhatsApp

Der er vist ikke mange unge i dag der bruger SMS..


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 10-Maj-2019 kl. 12:20
Forstår slet ikke problemet. 

Du har fuld kontrol over din telefon og har al mulighed for, at sætte den på lydløs om natten. Har man børn der er til fest og vil holde den åben, kan man konfigurere notifikationer og lyd på alverdens måder.

Hvis den potentielle køber var kommet og banket på døren om natten, havde det været uforskammet. Men at du vælger at have fuld lyd på din telefon om natten, må være selvforskyldt. 


Skrevet af: python
Skrevet den: 10-Maj-2019 kl. 16:15
Oprindeligt skrevet af Bromberg5 Bromberg5 skrev:

Lidt hele samfundet i en nøddeskal - jeg kan hvad jeg vil, når jeg vil det, sådan er øvrige omverden skruet sammen.
Komplet blottet får omtanke eller bare tanke for modtager.
Nu er det vare en skide lyd om natten, men for pokker. Jeg fatter ikke at man som afsender INGEN tanke Harvey over egen næsetip.
Nogen der har prøvet at lave et opkald og spurgt “forstyrrer jeg” eller er tanken, hvis du har mobil, så svarer du sgu?.

Jeg er nok også bare snart en gammel mand;). Men forvent aldrig et svar fra mig om natten;b

Jeg kan slet ikke se hvordan det er blottet for omtanke. 
En af hovedårsagerne til at man overhoved bruger SMS er vel at man ikke har brug for kommunikation hvor den anden part har tid på lige samme tidspunkt som en selv. 

Hvis det nu er uden omtanke, hvornår er det så ok at sende en SMS ? Er der et bestemt tids interval, hvor man skal holde sig væk ?


Skrevet af: Bromberg5
Skrevet den: 10-Maj-2019 kl. 16:40
Oprindeligt skrevet af python python skrev:

Oprindeligt skrevet af Bromberg5 Bromberg5 skrev:

Lidt hele samfundet i en nøddeskal - jeg kan hvad jeg vil, når jeg vil det, sådan er øvrige omverden skruet sammen.
Komplet blottet får omtanke eller bare tanke for modtager.
Nu er det vare en skide lyd om natten, men for pokker. Jeg fatter ikke at man som afsender INGEN tanke Harvey over egen næsetip.
Nogen der har prøvet at lave et opkald og spurgt “forstyrrer jeg” eller er tanken, hvis du har mobil, så svarer du sgu?.

Jeg er nok også bare snart en gammel mand;). Men forvent aldrig et svar fra mig om natten;b

Jeg kan slet ikke se hvordan det er blottet for omtanke. 
En af hovedårsagerne til at man overhoved bruger SMS er vel at man ikke har brug for kommunikation hvor den anden part har tid på lige samme tidspunkt som en selv. 

Hvis det nu er uden omtanke, hvornår er det så ok at sende en SMS ? Er der et bestemt tids interval, hvor man skal holde sig væk ?

Ja det mener jeg at man skal om natten...


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 10-Maj-2019 kl. 16:44
Nej, sværere er det heller ikke


Skrevet af: Basto
Skrevet den: 10-Maj-2019 kl. 16:51
Jeg sender ikke SMS efter kl 24  Ca
Men følger med udviklingen og det er dælme lang tid siden at man fysisk var nød til at flå tlf stikket ud af væggen for at få ro 😂
Det er nemt ligefrem ældre venligt at trykke på den lille knap der slår lyden fra på telefonen. 
Men herligt at recordere også kan bruges til sådan en debat 👍
GO weekend 



Skrevet af: kaizer
Skrevet den: 10-Maj-2019 kl. 17:29
Oprindeligt skrevet af python python skrev:

Er der et bestemt tids interval, hvor man skal holde sig væk ?

Mon ikke det er individuelt.

For mit vedkommende frabedes sms’er 20:30 - 03:15.


Skrevet af: spoxy
Skrevet den: 10-Maj-2019 kl. 17:37
Ja, og præcis derfor er det kun en selv, der kan styre, hvornår man ikke vil forstyrres.
Og svært er det jo ikke.


-------------
OLED77C8 - Marantz SR5013 - Apple TV 4K - Nintendo wii


Skrevet af: Bromberg5
Skrevet den: 10-Maj-2019 kl. 17:46
Oprindeligt skrevet af spoxy spoxy skrev:

Ja, og præcis derfor er det kun en selv, der kan styre, hvornår man ikke vil forstyrres.
Og svært er det jo ikke.

Slet ikke svært, men lige som ved (passiv)rygning så syntes jeg det er den udøvende part der tager hensynet. Eller det syntes jeg er almen sund fornuft uanset ingen har brudt lov eller regler:)


Skrevet af: spoxy
Skrevet den: 10-Maj-2019 kl. 18:11
Den udøvende part kan jo ikke vide, hvornår du ikke vil forstyrres.
Det er forskelligt fra person til person. Og for den samme person er det sikkert også forskelligt på hverdage og i weekenden.
Og hvordan skal afsender vide om du har ferie, og hvornår du så må forstyrres. Hvordan skal afsender vide om du har natarbejde, og gerne må forstyrres om natten men ikke om dagen. Find selv på flere.


-------------
OLED77C8 - Marantz SR5013 - Apple TV 4K - Nintendo wii


Skrevet af: Guests
Skrevet den: 10-Maj-2019 kl. 18:20
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Forstår slet ikke problemet. 

Har man børn der er til fest og vil holde den åben, kan man konfigurere notifikationer og lyd på alverdens måder.
 

Jeg har børn der er til fest, børn som fester igennem. Skulle der ske dem noget, så vil jeg også at deres venner skal kunne komme i kontakt med mig. Er uheldet virkelig ude, så er det sku sjældent set at man lige tager mobilen for at fortæller at man ligger halv-død et sted.

Jeg syntes som Bromberg5, at det handler om sund fornuft. At tá hensyn og lige tænke sig om. Jeg kan ikke forstå hvorfor jeg skal indrette mig efter en eller anden selvoptaget f.... som har behov for at forstyrre mig på tidspunkter hvor flertallet sover.

Jeg tænker også at det nok ikke er uden grund at det offentlige har fokus på at sende servicemeddelelser ud på bestemte tidspunkter hvor det ikke forstyrre flertallet.

Det handler om sund fornuft og om at tá hensyn. Vi skal bruge et sted mellem 6 og 9 timers søvn, og flertallet ligger altså i deres seng mellem 22.30 og 06.00.

Jeg prøver også at undgå at forstyrre mine medmennesker med et opkald mellem 17 og 19 hvor flertallet indtager deres aftensmad. Lidt omtanke skader ikke 👍🏻


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 10-Maj-2019 kl. 18:41
Så slå notifikationer fra? Det er et enkelt klik. Så er du tilbage i en verden som simulerer at der kun er en fastnettelefon. Og der er der (efter min mening) en del mere faste regler om tidspunkter og kontakt. Og så kan dine venners venner ringe hvis den er gal. 

Edit: pt sidder du og svarer på forumindlæg mellem 17-19 velvidende at det genererer en email i folks indbakke. Er det ok at sende e-mails men ikke SMS? På en smartphone er de to ting præcis det samme. 


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 10-Maj-2019 kl. 18:57
Et spørgsmål til dem der synes det er dybt uforskammet at sende en SMS om natten:
  • Er det ok at sende en e-mail?
  • Er det ok, at svare på et forumindlæg?
  • Er det ok, at svare på et privat indlæg på DBA?



Skrevet af: Bromberg5
Skrevet den: 10-Maj-2019 kl. 19:12
Oprindeligt skrevet af spoxy spoxy skrev:

Den udøvende part kan jo ikke vide, hvornår du ikke vil forstyrres.
Det er forskelligt fra person til person. Og for den samme person er det sikkert også forskelligt på hverdage og i weekenden.
Og hvordan skal afsender vide om du har ferie, og hvornår du så må forstyrres. Hvordan skal afsender vide om du har natarbejde, og gerne må forstyrres om natten men ikke om dagen. Find selv på flere.

Nej det ved køber ikke, men skulle man ikke lade tvivlen komme sælger til gode så?
I gamle dage hvor dba var en avis og SMS ikke fandtes, der ringede man sgu heller ikke kl 02.37 for at høre om der stadig kan hentes en gratis hamster på adressen. 
Dengang tænke man at de “fleste” nok sov om natten og jeg venter til hvad det må betegnes som alm døgnrytme.
Men ja, jeg er også typen der ikke gider have en eller anden bladsælger i røret kl 18.00 - jeg mener det er upassende og jeg lader også vær med at svare.
Men igen, prøv at tænk liiiiidt ud over egen næse - måske 7/10 sidder og spiser her...
Folk er fandme mærkelige. Jeg har endda oplevet min nabo komme ind, fordi en køber på dba (jeg angiver ikke mit mobilnummer, men havde glemt at fjerne adressen) ikke havde tålmodighed til at jeg svarede retur.
Så kom hun ind en søndag aften kl 19.30 og sagde at en fra dba havde ringet til dem og spurgt om de ville spørge mig om jeg stadig havde en film til salg. 
Jeg valgte at beholde filmen.


Skrevet af: Bromberg5
Skrevet den: 10-Maj-2019 kl. 19:13
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Et spørgsmål til dem der synes det er dybt uforskammet at sende en SMS om natten:
  • Er det ok at sende en e-mail?
  • Er det ok, at svare på et forumindlæg?
  • Er det ok, at svare på et privat indlæg på DBA?


Forskellen er at en SMS “går igennem” som et opkald. Medmindre man indstiller sig ud af det, mens det nævnte ting er noget du selv opsøger.

Ja jeg kan slå notifikationer fra, men som nævnt tidligere det slet ikke det det drejer sig om. Det drejer sig om den adfærd man stopper ned i halsen/hoved på andre.
Jeg kan og må også gerne ligge en lort på dit dørtrin (eller det er jeg faktisk ikke sikker på). Men det betyder sgu ikke at det er ok og en god ide.
Flertallet ville syntes det var mærkeligt - men Hey, jeg kan og må - derfor gør jeg det


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 10-Maj-2019 kl. 19:16
Oprindeligt skrevet af Bromberg5 Bromberg5 skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Et spørgsmål til dem der synes det er dybt uforskammet at sende en SMS om natten:
  • Er det ok at sende en e-mail?
  • Er det ok, at svare på et forumindlæg?
  • Er det ok, at svare på et privat indlæg på DBA?


Forskellen er at en SMS “går igennem” som et opkald. Medmindre man indstiller sig ud af det, mens det nævnte ting er noget du selv opsøger.
Vil du forklare mig forskellen på at modtage en e-mail og en SMS på en nyopsat iPhone? Viser den tingene forskelligt? Er den forudinstillet til at være lydløs på e-mails? 

Hvad er din definition af "går igennem" i denne kontekst?


Skrevet af: Bromberg5
Skrevet den: 10-Maj-2019 kl. 19:22
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Oprindeligt skrevet af Bromberg5 Bromberg5 skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Et spørgsmål til dem der synes det er dybt uforskammet at sende en SMS om natten:
  • Er det ok at sende en e-mail?
  • Er det ok, at svare på et forumindlæg?
  • Er det ok, at svare på et privat indlæg på DBA?


Forskellen er at en SMS “går igennem” som et opkald. Medmindre man indstiller sig ud af det, mens det nævnte ting er noget du selv opsøger.
Vil du forklare mig forskellen på at modtage en e-mail og en SMS på en nyopsat iPhone? Viser den tingene forskelligt? Er den forudinstillet til at være lydløs på e-mails? 

Hvad er din definition af "går igennem" i denne kontekst?
I mit tilfælde får jeg først mail når jeg opsøger det. Dernæst ville ingen, der akut har brug for kontakt til mig tage kontakten via mail. De ville ringe eller sms’e.
Og derfor blir jeg i mit måske nervøse sind, ret forskrækket af en SMS om natten. Jeg har haft kræft tæt i familien hvor jeg har brug for lyd på mobilen. Arbejder helt skæve tidspunkter ift konen og vores 3 børn.
Jeg har brug for at være i kontaktvidde.

Min definition er at en SMS “dinger” pånær når du er på lydløs.
Så er jeg med på man sikkert kan indstille sig ud af meget - men igen, hvorfor skulle det være nødvendigt, hvis evt købere bare havde lidt forståelse for hvad en SMS om natten KAN betyde for modtageren.
Det er den tanke jeg gerne ville appellere til. En tanke der kunne lyde “mon det er forstyrrende at sende en SMS kl 02.30” istedet for “han har en vare til salg så må han fandme også stå klar”
Men ihvertfald er jeg da blevet så oplyst, at jeg fremadrettet er nødt til at skrive kontakt tidspunkter


Skrevet af: affer
Skrevet den: 10-Maj-2019 kl. 19:22
man kan sagtens lade være med at oplyse tlf nummer på DBA og helt sikkert også andre steder, så er man ikke fulgt med ind i dette år tusinde og de normer der følger med der, så er det en super løsning at gøre brug af.. så kan teenagere, familie og personer man kender sagtens komme i kontakt med din mobil om natten.. og man er helt fri for at sætte ens telefon på forstyr ikke, eller andre at de smarte features en smart phone indeholder nu om dage :-D
Det jeg vil frem til.. vi skriver 2019, har man opgivet sit nummer, så kan man også forvente at modtage en sms hele døgnet..  👍🏻 god weekend, jeg sender sms hele døgnet ;-) 


-------------
Don't argue with stupid people. They'll drag you down to their level and beat you with experience.


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 10-Maj-2019 kl. 19:28
Oprindeligt skrevet af Bromberg5 Bromberg5 skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Oprindeligt skrevet af Bromberg5 Bromberg5 skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Et spørgsmål til dem der synes det er dybt uforskammet at sende en SMS om natten:
  • Er det ok at sende en e-mail?
  • Er det ok, at svare på et forumindlæg?
  • Er det ok, at svare på et privat indlæg på DBA?


Forskellen er at en SMS “går igennem” som et opkald. Medmindre man indstiller sig ud af det, mens det nævnte ting er noget du selv opsøger.
Vil du forklare mig forskellen på at modtage en e-mail og en SMS på en nyopsat iPhone? Viser den tingene forskelligt? Er den forudinstillet til at være lydløs på e-mails? 

Hvad er din definition af "går igennem" i denne kontekst?
I mit tilfælde får jeg først mail når jeg opsøger det. Dernæst ville ingen, der akut har brug for kontakt til mig tage kontakten via mail. De ville ringe eller sms’e.
Og derfor blir jeg i mit måske nervøse sind, ret forskrækket af en SMS om natten. Jeg har haft kræft tæt i familien hvor jeg har brug for lyd på mobilen. Arbejder helt skæve tidspunkter ift konen og vores 3 børn.
Jeg har brug for at være i kontaktvidde.

Min definition er at en SMS “dinger” pånær når du er på lydløs.
Så er jeg med på man sikkert kan indstille sig ud af meget - men igen, hvorfor skulle det være nødvendigt, hvis evt købere bare havde lidt forståelse for hvad en SMS om natten KAN betyde for modtageren.
Det er den tanke jeg gerne ville appellere til. En tanke der kunne lyde “mon det er forstyrrende at sende en SMS kl 02.30” istedet for “han har en vare til salg så må han fandme også stå klar”
Men ihvertfald er jeg da blevet så oplyst, at jeg fremadrettet er nødt til at skrive kontakt tidspunkter
Men en e-mail dinger også som standard på en iPhone? 

Så hvis man følger din logik, så må folk ikke sende e-mails efter kl. 22 fordi det _potentielt_ kan betyde en notifikation? Er det så mangel på forståelse at sende denne mail? Det KAN jo betyde en notifikation hos modtageren.

Og hvorfor antager du, at køberen forventer at "nu må han fandme også stå klar" blot fordi han sender en SMS sent? Er der nævnt noget som skulle tillægge køberen den opførsel? Kunne det tænkes, at han blot er interesseret, sender en SMS og så tænker "Jeg får nok et svar i morgen"?


Skrevet af: Bromberg5
Skrevet den: 10-Maj-2019 kl. 19:33
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Oprindeligt skrevet af Bromberg5 Bromberg5 skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Oprindeligt skrevet af Bromberg5 Bromberg5 skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Et spørgsmål til dem der synes det er dybt uforskammet at sende en SMS om natten:
  • Er det ok at sende en e-mail?
  • Er det ok, at svare på et forumindlæg?
  • Er det ok, at svare på et privat indlæg på DBA?


Forskellen er at en SMS “går igennem” som et opkald. Medmindre man indstiller sig ud af det, mens det nævnte ting er noget du selv opsøger.
Vil du forklare mig forskellen på at modtage en e-mail og en SMS på en nyopsat iPhone? Viser den tingene forskelligt? Er den forudinstillet til at være lydløs på e-mails? 

Hvad er din definition af "går igennem" i denne kontekst?
I mit tilfælde får jeg først mail når jeg opsøger det. Dernæst ville ingen, der akut har brug for kontakt til mig tage kontakten via mail. De ville ringe eller sms’e.
Og derfor blir jeg i mit måske nervøse sind, ret forskrækket af en SMS om natten. Jeg har haft kræft tæt i familien hvor jeg har brug for lyd på mobilen. Arbejder helt skæve tidspunkter ift konen og vores 3 børn.
Jeg har brug for at være i kontaktvidde.

Min definition er at en SMS “dinger” pånær når du er på lydløs.
Så er jeg med på man sikkert kan indstille sig ud af meget - men igen, hvorfor skulle det være nødvendigt, hvis evt købere bare havde lidt forståelse for hvad en SMS om natten KAN betyde for modtageren.
Det er den tanke jeg gerne ville appellere til. En tanke der kunne lyde “mon det er forstyrrende at sende en SMS kl 02.30” istedet for “han har en vare til salg så må han fandme også stå klar”
Men ihvertfald er jeg da blevet så oplyst, at jeg fremadrettet er nødt til at skrive kontakt tidspunkter
Men en e-mail dinger også som standard på en iPhone? 

Så hvis man følger din logik, så må folk ikke sende e-mails efter kl. 22 fordi det _potentielt_ kan betyde en notifikation? Er det så mangel på forståelse at sende denne mail? Det KAN jo betyde en notifikation hos modtageren.

Og hvorfor antager du, at køberen forventer at "nu må han fandme også stå klar" blot fordi han sender en SMS sent? Er der nævnt noget som skulle tillægge køberen den opførsel? Kunne det tænkes, at han blot er interesseret, sender en SMS og så tænker "Jeg får nok et svar i morgen"?

Det kan sagtens tænkes og det er da også isoleret set ganske fint, men hvorfor bruger man så ikke chat funktionen eller beskedfunktionen på det forum varen er til salg? - jeg er ret sikker på det faktisk er hensigten.

Er det virkelig det samme?
Jeg kender da et hav af mennesker der ikke har mail på deres telefon og aktivt skal sætte den op hvis det ønskes.
Jeg selv har ej heller mail på min mobil. Det er noget jeg kunne lave om hvis jeg aktivt valgte det.
Sådan er det ikke med SMS. I min logik følger SMS samme “trafik og logik” som et opkald og kan vel kun undgåes uden et simkort.



Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 10-Maj-2019 kl. 19:38
Oprindeligt skrevet af Bromberg5 Bromberg5 skrev:


Det kan sagtens tænkes og det er da også isoleret set ganske fint, men hvorfor bruger man så ikke chat funktionen eller beskedfunktionen på det forum varen er til salg? - jeg er ret sikker på det faktisk er hensigten.

Er det virkelig det samme?
Jeg kender da et hav af mennesker der ikke har mail på deres telefon og aktivt skal sætte den op hvis det ønskes.
Sådan er det ikke med SMS. I min logik følger SMS samme “trafik og logik” som et opkald og kan vel kun undgåes uden et simkort.

Chat-funktionen på DBA genererer en notifikation hvis man har app'en installeret, som KAN generere en lyd om natten. 

Så hvis du svarer på chat-funktionen og dette resulterer i, at køber får en lyd om natten, betyder det så, at du er komplet blottet for omtanke?


Skrevet af: kaizer
Skrevet den: 10-Maj-2019 kl. 19:42
Oprindeligt skrevet af janLp janLp skrev:


Jeg prøver også at undgå at forstyrre mine medmennesker med et opkald mellem 17 og 19 hvor flertallet indtager deres aftensmad. Lidt omtanke skader ikke 

God idé.

Så mangler vi bare at dem der modtager et opkald mens man spiser, undlader at tage telefonen eller forlader bordet. Helst førstnævnte. Det er noget anstrengende at opleve folk blive siddende ved bordet mens de taler i telefon, og samtidigt virker til at være lidt trætte af at de har svært ved at høre hvad der bliver sagt i den anden ende.


Skrevet af: Bromberg5
Skrevet den: 10-Maj-2019 kl. 19:46
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Oprindeligt skrevet af Bromberg5 Bromberg5 skrev:


Det kan sagtens tænkes og det er da også isoleret set ganske fint, men hvorfor bruger man så ikke chat funktionen eller beskedfunktionen på det forum varen er til salg? - jeg er ret sikker på det faktisk er hensigten.

Er det virkelig det samme?
Jeg kender da et hav af mennesker der ikke har mail på deres telefon og aktivt skal sætte den op hvis det ønskes.
Sådan er det ikke med SMS. I min logik følger SMS samme “trafik og logik” som et opkald og kan vel kun undgåes uden et simkort.

Chat-funktionen på DBA genererer en notifikation hvis man har app'en installeret, som KAN generere en lyd om natten. 

Så hvis du svarer på chat-funktionen og dette resulterer i, at køber får en lyd om natten, betyder det så, at du er komplet blottet for omtanke?
Jep, men så har jeg ihvertfald taget mindst to aktive valg om at det kan ske - sådan forholder det sig ikke med SMS.



Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 10-Maj-2019 kl. 19:58
Og det antal valg trådstarter tog den aften han fik en SMS om natten:
1. Han har en mobiltelefon tændt om natten
2. Han har notifikationer på SMS
3. Han har den liggende i soveværelset tæt på

Det er tre aktive valg som øger risikoen for at blive forstyrret om natten? Du laver en sandhed ud fra hvad du finder logisk og siger så, at folk nu til dags handler uden omtanke og uden at tænke på andre. Pointen er, at du selv er herre over hele problemstillingen og at du selv har valgt at anskaffe dig en mobiltelefon som netop gør dig tilgængelig 24/7. 

Noget jeg lærer nye folk på mit arbejde: "Assumption is the mother of all fuckups". Lad være med at antag, at folk har samme indstilling til SMS om natten som du har - kontrollér det og sluk notifikationer? Så har du løst dit problem.


Skrevet af: Bromberg5
Skrevet den: 10-Maj-2019 kl. 20:03
Vi er bare uenige og sådan er det, dine angivne aktive valg kan du ligge oveni mit scenarie, så er der straks flere aktive valg også:).
Lad os begrave den det:).

Jeg er dog rørende enig i din sidste kommentator.
Man kan nemlig ikke appellere til sund fornuft længere, sålænge der er mulighed for det modsatte.




Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 10-Maj-2019 kl. 20:56
Din sidste sætning rammer hovedet på sømmet. Sund fornuft er tydeligvis subjektivt. 

I min verden er det sund fornuft at folk slår notifikationer fra hvis de ikke vil forstyrres. I din verden er det ikke sund fornuft.


Skrevet af: 0leDK
Skrevet den: 10-Maj-2019 kl. 21:17
Men..... købte han din vare?


Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 10-Maj-2019 kl. 21:49
utroligt som denne tråd fortsætter.

Personligt sætter jeg min dørklokke på lydløs hver nat. Så risikerer jeg ikke at blive vækket af en nabo, der ringer på for at låne en sovepille.Wink


Skrevet af: bphhm
Skrevet den: 10-Maj-2019 kl. 21:52
Thumbs Up


Skrevet af: Chrizzy
Skrevet den: 11-Maj-2019 kl. 08:30
Helt OK at sende SMS om natten. Man kan jo bare slukke sin telefon, hvis man ikke ønsker at blive forstyrret. Har man valgt at have noget tændt, så må man også forvente at modtage opkald og SMS. Jeg kan huske da jeg var mindre, der måtte jeg ikke ringe fra vores fastnets telefon med drejeskive før kl. 10 til mine venner og veninder i weekenden, og deres forældre blev mobset, hvis man ringede fx kl. 8, haha. Den tid er sgu over i dag. I dag er du on 24/7 eller så er du off. Så ønsker man ikke SMS om natten, så sluk telefonen.


Skrevet af: K_J
Skrevet den: 11-Maj-2019 kl. 10:42
Da jeg var barn - og jeg er trods alt kun 40år- var der en uskreven regel om at man ikke ringede til fremmede efter kl. 20 og jeg fik ikke lov til at ringe på døren hos mine kammerater før kl. 10.
Dengang trak man stikket ud hvis man havde natarbejde, da folk ikke kunne gætte at man sov om dagen. 

Samfundet har udviklet sig, men størstedelen arbejder stadig 8-16 +/- er par timer. Har man natarbejde er det derfor stadig en god ide mute telefon osv. Men har man en normal - normal er det som flest gør- døgnrytme må det forventes at folk har lidt pli.

Mail, apps osv er noget der aktivt skal installeres, hvorfor man allerede ved installation tager højde for lyde på skæve tider. Det er trods alt ikke unormalt at spam mail sendes om natten fra den anden side af jorden.

Gav vide om dem der sender sms om natten også spiller høj musik, fordi dem der skal sove kan jo bare tage ørepropper i?

Når man sætter en bil til salg på bilbasen ,kan man tilkøbe en funktion, hvor interesserede købere ringer igennem en et andet nr, der kun er åben i et tidsrum ala 9:00-20:30
Det funktion tilbydes jo kun fordi de kan tjene penge på den. Og de kan tjene penge fordi der er alt for mange der ikke har respeefor andre mennesker og normal døgnrytme. 


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 11-Maj-2019 kl. 12:04
Oprindeligt skrevet af K_J K_J skrev:

Samfundet har udviklet sig, men størstedelen arbejder stadig 8-16 +/- er par timer. Har man natarbejde er det derfor stadig en god ide mute telefon osv. Men har man en normal - normal er det som flest gør- døgnrytme må det forventes at folk har lidt pli.
Og det er vel lige præcis det sidste du skriver der egentligt er en debat. Hvad er definitionen af, at have pli når det gælder SMS'er?

Tror alle er enige om, at det er pli ikke at banke på døren kl. 02:00 om natten og ikke at ringe til folk som er en "direkte" kontakt. Men SMS er da ikke en direkte kontaktform på samme måde som et opkald. Det er en skriftlig besked præcis som en mail eller et brev. Og de fancy smartphones folk køber, kan bestemme præcis hvordan man ønsker, en SMS skal opføre sig når den modtages.
 




Skrevet af: Henrik K Kristensen
Skrevet den: 11-Maj-2019 kl. 17:40
Ret interessant diskussion.

Jeg synes faktisk at netop det at der er SÅ forskellige meninger viser at man ikke kan tale om (mangel på) pli eller god opdragelse. Folk har bare forskellige holdninger til teknologi, tilstedeværelse, forventniger om svar osv osv.
Det krydser med garanti endnu mere pga generationskløfter.

Jeg synes det er en god pointe at hvis man ikke SELV vælger at mail skal være lydløs, så giver mail præcis samme slags notifikation som en sms. Mails kan komme ind på alle tider af døgnet fra hele verden.
Det samme kan en anden elektronisk drevet besked: SMS.
Man sætter derfor SELV op hvornår man vil forstyrres - det er nemlig nemt.

Andre folk, og slet ikke fremmede, kan ikke vide om modtageren synes det er forbudt efter kl. 21, 23 eller 01. Det ved modtageren SELV og har meget nen muligheden for at sætte SIT EGET modtager-apparat op til hvorvidt det skal forstyrre eller ej. Hvis  man slet ikke vil kontaktes, så skal man ikke dele sit nummer eller mail-adresse ud.
Er man ude i "jeg vil gerne kontaktes af min kone og børn, men ikke andre" så er det faktisk heller ikke sværere end at man sætter oplysninger om kontakt-tid i sin annonce eller hvad det måtte være - igen det er eget ansvar.

Så ved jeg godt at folk siger "da jeg var barn var det god pli at man ikke ringede efter kl. 20".
Ja og engang kørte man hestevogn... tiderne ændrer sig og det gør folk også, det er ikke pga dårlig opdragelse at folk sender en sms kl. 23:52 - det er blot fordi vi er så forskellige.

Blot mit syn på sagen... min telefon er stort set altid på lydløs, medmindre jeg forventer et vigtigt opkald eller befinder mig i en situation hvor jeg SKAL kunne kontaktes.. og så må jeg tage en sen sms med som konsekvens deraf.


-------------
Samsung UE55F8005 - Samsung BD-F7500 - Yamaha RX-V475 - Jamo S 626/62


Skrevet af: Furry
Skrevet den: 11-Maj-2019 kl. 18:51
Oprindeligt skrevet af Chrizzy Chrizzy skrev:

Jeg kan huske da jeg var mindre, der måtte jeg ikke ringe fra vores fastnets telefon med drejeskive før kl. 10 til mine venner og veninder i weekenden, og deres forældre blev mobset, hvis man ringede fx kl. 8, haha. Den tid er sgu over i dag. I dag er du on 24/7 eller så er du off. Så ønsker man ikke SMS om natten, så sluk telefonen.

Nej, den tid er ikke ovre, sådan er det stadig


-------------
Fra fulde børn skal man høre sandheden


Skrevet af: python
Skrevet den: 12-Maj-2019 kl. 00:40
Oprindeligt skrevet af Bromberg5 Bromberg5 skrev:

Jeg kender da et hav af mennesker der ikke har mail på deres telefon og aktivt skal sætte den op hvis det ønskes.

Nu vil jeg vove at påstå, at det ihvert fald i android verden er normen at man har sat en mail op på telefonen  (vil gætte på at det er ca. det samme i apples verden). 

I selve opsætningen, bliver man guidet til at sætte den op med mail, for dermed også at kunne tilgå market. Dermed vil jeg mene at hvis du tillader at man mail om natten, og ikke mail, så må der være andre årsager end hvad du aktivt laver (idet at du rent faktist aktivt må fravælge mail, for at bruge en smartphone).


Skrevet af: Basto
Skrevet den: 12-Maj-2019 kl. 09:22
Enig hvad angår. Mail. Om det er telefon eller fjernsyn så er Gmail opsætningen en selvfølge (hvis man er android fan)
Og historikken fra min pc på kontoret  er der på youtube i stuen, så kan man vende den om og sige at de lever af at vide hvad jeg laver  men det er nu en skøn ting hvis man bruger YouTube meget .. Så Gmail er en selvfølge hos mig og har været det i 15 år 
Mvh Michael 


Skrevet af: Bromberg5
Skrevet den: 12-Maj-2019 kl. 10:13
Oprindeligt skrevet af Basto Basto skrev:

Enig hvad angår. Mail. Om det er telefon eller fjernsyn så er Gmail opsætningen en selvfølge (hvis man er android fan)
Og historikken fra min pc på kontoret  er der på youtube i stuen, så kan man vende den om og sige at de lever af at vide hvad jeg laver  men det er nu en skøn ting hvis man bruger YouTube meget .. Så Gmail er en selvfølge hos mig og har været det i 15 år 
Mvh Michael 
 
Jeg er Gmail bruger, men har den ikke i brug på iphone. Det har jeg dog andre steder.


Skrevet af: Basto
Skrevet den: 12-Maj-2019 kl. 10:28
det nok også mest android den henvender sig til
Mvh Michael 


Skrevet af: janbau
Skrevet den: 12-Maj-2019 kl. 14:28
Hvorfor sætter du noget til salg på dba når du ikke gider at høre fra folk. Sæt din telefon på lydløs. Sjovt nok ser du din sms igennem om natten

-------------
Lg 47L M760 T
LG C7 Oled
Marantz 6010 Av 9,2 Atmos
Cambridge Azur 651 W Effekt
Cambridge Audio CXN Digtal forforstærker Musikstreamer
Dali Opticon 6 + Center 9,1 setup
Aktiv Sub
4 K Blu-ray


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 12-Maj-2019 kl. 15:09
Oprindeligt skrevet af janbau janbau skrev:

Hvorfor sætter du noget til salg på dba når du ikke gider at høre fra folk.


Nu sætter du jo ord i munden på ham. Selvfølgelig gider han høre fra folk. Måske bare ikke lige midt om natten, når langt de fleste sover.


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 12-Maj-2019 kl. 15:41
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af janbau janbau skrev:

Hvorfor sætter du noget til salg på dba når du ikke gider at høre fra folk.


Nu sætter du jo ord i munden på ham. Selvfølgelig gider han høre fra folk. Måske bare ikke lige midt om natten, når langt de fleste sover.

Og så er vi tilbage, hvor vi begyndte:

Diverse indstillinger, hvor det kan slås fra.......

Jeg kan da godt finde på at sende en email kl. lort om natten, hvis jeg sidder oppe længe. Men forventer selvfølgelig ikke svar allerede 5 minutter efter! En mail, eller SMS kan vente med at blive besvaret næste dag.

Er noget vigtigt, så ringer man - men stadig ikke kl. lort.

Er noget IKKE vigtigt, så skriver man bare.


Skrevet af: Furry
Skrevet den: 12-Maj-2019 kl. 20:19
Oprindeligt skrevet af janbau janbau skrev:

Hvorfor sætter du noget til salg på dba når du ikke gider at høre fra folk. Sæt din telefon på lydløs. Sjovt nok ser du din sms igennem om natten

Hvorfor skal man sætte telefonen på lydløs ?
Forventelig ringer / SMS folk der vil købe ikke om natten

-------------
Fra fulde børn skal man høre sandheden


Skrevet af: fltk
Skrevet den: 12-Maj-2019 kl. 20:29
Oprindeligt skrevet af Furry Furry skrev:


Hvorfor skal man sætte telefonen på lydløs ?
Forventelig ringer / SMS folk der vil købe ikke om natten


Eksemplet har jo netop vist, at forventningen ikke holder stik. Derfor bør telefonen sættes på lydløs. Jeg håber trådstarter har lært noget af det her, nemlig at ikke alle folk har samme mening/indstilling til den slags.

Flemming


-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: Brian E
Skrevet den: 13-Maj-2019 kl. 09:38
Sikken lang diskussion.

Umiddelbart tænker jeg, det handler om krænkelse, og tidsånden er jo, at ingen må blive krænket over noget som helst. 

OP er krænket over, at en person har sendt en sms om natten for at høre nærmere om en vare, OP har til salg. OP stiller så et åbent spørgsmål om, hvorvidt det er OK, at han er krænket, hvilket jeg synes er en ganske voksen måde at reflektere over situationen på. Nogen er enige, andre er uenige, men den konkrete situation er faktisk ret uinteressant, for det er i min optik selve princippet, der er det centrale. Har jeg ret til at forvente, at andre mennesker, der interagerer med mig, ikke krænker mig?

Mit svar vil være et utvetydigt nej. Hvis vi alle skal gå rundt og sikre os, at vores aktioner ikke krænker andre mennesker, skal vi enten vide, hvad der krænker de mennesker, vi interagerer med, eller vi skal sikre os, at vores adfærd ikke på nogen måde kan krænke nogen. Ingen af delene er mulige og umuliggør i praksis kommunikation mellem mennesker, der ikke kender hinanden.

Mit råd vil derfor være at tage forholdsregler for, at andre mennesker ser helt anderledes på verden, end du gør. Nu er jeg med på, det konkrete eksempel er et af de mindre vigtige, men hvis det at få en sms mit om natten anses som meget ubehageligt, kunne man fx. skrive i annoncen, at sms'er mellem bestemte tidspunkter bedes undladt.


Skrevet af: tipsen
Skrevet den: 13-Maj-2019 kl. 09:56
Oprindeligt skrevet af Brian E Brian E skrev:

...kunne man fx. skrive i annoncen, at sms'er mellem bestemte tidspunkter bedes undladt.
Du antager at interesserede købere læser annoncen... - det er en *meget* stor fejlantagelse.


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 13-Maj-2019 kl. 10:54
Tænk hvis man ikke antog en masse og blot tog kontrol over situationen med de håndtag der er til det. Så ville hele denne diskussion være slut.

Antagelser vil altid ende i uenigheder mellem folk.


Skrevet af: Brian E
Skrevet den: 13-Maj-2019 kl. 11:02
Oprindeligt skrevet af tipsen tipsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Brian E Brian E skrev:

...kunne man fx. skrive i annoncen, at sms'er mellem bestemte tidspunkter bedes undladt.
Du antager at interesserede købere læser annoncen... - det er en *meget* stor fejlantagelse.

Det er ikke min oplevelse.

Men det er jo heller ikke pointen med mit indlæg. Gå ud fra, at folk gør noget, der krænker dig, og tag dine forholdsregler. Hvis du ikke mener, det virker at skrive det, så gør noget andet, der virker.

Og hvis intet virker, så undlad at sælge noget på den måde.


Skrevet af: tipsen
Skrevet den: 13-Maj-2019 kl. 11:05
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Tænk hvis man ikke antog en masse og blot tog kontrol over situationen med de håndtag der er til det. Så ville hele denne diskussion være slut.

Antagelser vil altid ende i uenigheder mellem folk.

Næh. Livet er fyldt med antagelser - hver dag, hver time, hvert sekund - om alt det der omgiver dig. Det er dét som får tandhjulene til at dreje rundt og det hele til at fungere - det som sørger for at din hjerne ikke brænder sammen ved at skulle forholde sig til hele verden, som om det hele var nyt hele tiden.

Det har været en interessant diskussion og én af dem, hvor det blot kan konstateres at folk er forskellige og der ikke er et rigtigt eller et forkert svar...


Skrevet af: tipsen
Skrevet den: 13-Maj-2019 kl. 11:14
Oprindeligt skrevet af Brian E Brian E skrev:

Oprindeligt skrevet af tipsen tipsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Brian E Brian E skrev:

...kunne man fx. skrive i annoncen, at sms'er mellem bestemte tidspunkter bedes undladt.
Du antager at interesserede købere læser annoncen... - det er en *meget* stor fejlantagelse.

<div id="teamshare-chrome-client-app-extension">

Det er ikke min oplevelse.

Men det er jo heller ikke pointen med mit indlæg. Gå ud fra, at folk gør noget, der krænker dig, og tag dine forholdsregler. Hvis du ikke mener, det virker at skrive det, så gør noget andet, der virker.

Og hvis intet virker, så undlad at sælge noget på den måde.
Fin pointe. Jeg kan dog fortælle, at det er en fejlantagelse, da ca. halvdelen af de henvendelser jeg får går på at besvare spørgsmål jeg allerede har besvaret i annonceteksten - rigtigt mange læser ikke mere end første linie/afsnit. (har brugt DBA intensivt over mange år). (jeg indretter mig dog også selv efter virkeligheden og muligheden for at forstyrre mig, når jeg ikke ønsker det, er minimal :-))


Skrevet af: affer
Skrevet den: 13-Maj-2019 kl. 11:38
og hvis jeg fik et svar fra en evt sælger på dba at han var utilfreds med min måde og tidspunkt at kommunikere på, så er jeg ret sikker på at jeg ikke skulle handle med vedkommende. :D 

-------------
Don't argue with stupid people. They'll drag you down to their level and beat you with experience.



Print side | Luk vindue