Korrekt indstilling af Subwoofer?
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Surround
Forumbeskrivelse: Lyd til hjemmebiografen mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=158246
Udskrevet den: 08-Februar-2025 kl. 14:00
Emne: Korrekt indstilling af Subwoofer?
Skrevet af: Silent Sniper
Emne: Korrekt indstilling af Subwoofer?
Skrevet den: 11-Maj-2019 kl. 11:13
Har
set mig blind på korrekt indstilling af Subwooferen, har gennemtrevlet diverse forums
samt YouTube videoer. Er blot blevet mere forvirret, derfor spørger jeg jer
kloge hoveder til råds. Som
jeg har forstået den ”korrekte” eller mest optimale indstilling for subwooferen,
gælder det om at få subwooferen til at tage over der hvor ens front højtalere
ikke kan levere den dybe bas.
Der hvor kæden hopper af for mig, er hvor meget eller hvor lidt knappen Crossover
på min Subwoofer skal stå på, går fra 50 Hz til 170 Hz.
Efter min opfattelse ville det give mest mening at sætte Crossover på 80 Hz, da
den herved spiller bas/toner under de 80 Hz.
Har dog set flere som anbefaler man sætter Crossover på maks. som subwooferen
kan levere, som i dette tilfælde er 170 Hz da ens receiver skulle håndtere
resten. Synes dog bassen bliver alt for vild og meget nem at lokalisere hvor
den kommer fra, som ikke er meningen, da den skal blende ind med resten.
Har
sat alle tilsluttede højtalere til (Small) i menuen på min Marantz SR5010, efter
at have kørt audyssey foreslår den følgende indstillinger vist forneden.
Omkring kalibrering af subwoofer, har jeg fulgt anbefalingen fra audyssey med at
sætte volume på 50%.
Crossover stod på maks. 170 Hz (efter kalibrering har jeg sat den til 80 Hz)
Front
40 Hz
Center 60 Hz
Surround 40 Hz
Front Height 60 Hz
Subwoofer Mode – LFE
LPF for LFE – 120 Hz
Tilsluttet med et Y-Splitter kabel fra Pre Out på Receiveren.
Marantz SR5010
DALI 450 (Front)
Frequency Response [Hz] 38 – 20,000
Crossover Frequency [Hz] 350 / 4,000
DALI ALTECO C-1 (Front Height)
Frequency Range (+/-3 dB) [Hz] 74 - 25,000 Hz
Crossover Frequency [Hz] 2,100 Hz
DALI Blue C1000 (Center)
Frequency Range (+/-3 dB) [Hz] 63 - 24,000
Crossover Frequency [Hz] 3,000
DALI Blue 2002 (Bag)
Frequency Range (+/-3 dB) [Hz] 41 - 24,000
Crossover Frequency [Hz] 3,000
DALI Concept 12 Sub
Frequency Range (+/-3 dB) [Hz] 29 – 170
Crossover Frequency [Hz] 50 - 170 Hz
|
Svar:
Skrevet af: jake51
Skrevet den: 11-Maj-2019 kl. 12:23
Alle højttalere small og 80 Hz, Atmos-højttalere måske 120 Hz Og stol på dine ører! Mere end på det, du læser Find en film med musik og indstil subwooferen, til den ikke er for fraværende eller dominerende
------------- Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage Mikael Simpson
|
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 11-Maj-2019 kl. 13:00
Har alle højttalere på 80 Hz, skruet helt op på delefrekvensen på Sub, og sat Reciver til 80 Hz på Sub, og bruger LFE + Main. Reciver Marantz NR 1403.
------------- Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 11-Maj-2019 kl. 13:40
Hvad er din crossover sat til på din receiver?
|
Skrevet den: 11-Maj-2019 kl. 13:58
T-Duck skrev:
Hvad er din crossover sat til på din receiver? |
Den må være sat til 120 Hz, da receiverens indstilling er opsat som vist her: Subwoofer Mode – LFE LPF for LFE – 120 Hz
Den skal måske til 80 Hz ? Mener bare at have læst, at det er bedst at lade den stå til 120 Hz.
I andre tak for jeres svar ![Big smile Big smile](smileys/smiley4.gif)
|
Skrevet af: Pony65
Skrevet den: 11-Maj-2019 kl. 14:31
Silent Sniper skrev:
|
Hvorfor ?
Brug kun en phono ledning ( subwoofer )
+ det nytter ikke noget at sætte højttalerne til small FØR mikrofon måling, fordi hvis du placerer mikrofon rigtigt så finder den selv ud af det.
Prøv at poste et billede af hvordan du sætter din mikrofon ved måling og jeg skal fortælle dig hvad du gør forkert.
|
Skrevet den: 11-Maj-2019 kl. 14:40
Pony65 skrev:
Silent Sniper skrev:
|
Hvorfor ?
Brug kun en phono ledning ( subwoofer )
+ det nytter ikke noget at sætte højttalerne til small FØR mikrofon måling, fordi hvis du placerer mikrofon rigtigt så finder den selv ud af det.
Prøv at poste et billede af hvordan du sætter din mikrofon ved måling og jeg skal fortælle dig hvad du gør forkert. |
Havde læst for en del år siden, at det ville være bedre med et y-kabel fra receiver til sub. Men kan godt se det er bedst med et alm phono efter at have læst lidt her: https://audyssey.zendesk.com/hc/en-us/articles/212347563-Subwoofer-setup-and-MultEQ" rel="nofollow - https://audyssey.zendesk.com/hc/en-us/articles/212347563-Subwoofer-setup-and-MultEQ
Kan se jeg har skrevet forkert i mit oprindelige indlæg, jeg har haft nulstillet indstillingerne og Audyssey har selv valgt at sætte højtalerne til small efter kalibrering. Bruger en tripod med mikrofonen, som så flyttes rundt i de forskellige lyttepositioner som Audyssey foreslår.
Må vidst hellere, få tilsluttet det korrekte kabel til subwooferen, mht. Audyssey kalibrering er det så bedst at sætte volume til 50% og crossover til maks? og derefter køre Audyssey? (på subwooferen)
|
Skrevet den: 11-Maj-2019 kl. 14:48
Ja, fuld Crossover og volume på 50%, og kør indstilling med måle mikrofonen, brug så en god BD på afspilleren og foretaget den endelige indstilling manuelt.
------------- Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
Skrevet den: 11-Maj-2019 kl. 14:57
Crossover til max = ja
Volumen på sub på 50% = OK
(men kan godt ændres så dB går i 0, så AVR ikke kunstigt sænker eller øger volumen for at få det til at passe med fronter)
Jeg har gode erfaringer med at sætte mikrofon på en tripod og vælge en placering hvor mikrofonen er foran ryglæn og ca. 20 cm. over på sofaen (ikke ovenpå ryglæn)
håber du forstår min beskrivelse af placering
|
Skrevet den: 11-Maj-2019 kl. 15:02
Det passer fint med den position, dB er på 0.
|
Skrevet den: 11-Maj-2019 kl. 15:25
Angående placering af mikrofon ved måling.
Sidst jeg "legede" med med målinger brugte jeg mange timer og måske 50 forskellige opsætninger af mikrofon hvor den blev flyttet et par cm den ene vej frem og tilbage + op og ned.
Efter hver måling var jeg inde i setup på AVR for at se (og forstå) hvad ændringerne gjorde.
Så for mig gik der lang tid med at finde en indstilling hvor jeg kunne lide lyden.
Jeg har ikke indstillet noget manuelt + jeg bruger kun en mikrofon placering og ikke multi placering
|
Skrevet den: 11-Maj-2019 kl. 15:38
Fik tilsluttet korrekt kabel til subwoofer, og nulstillet Audyssey indstillinger samt foretaget en ny kalibrering. Lader man subwooferen stå til maks. på crossover efter end kalibriering?
Er dog noget forundret over hvad Audyssey er kommet frem til ![Confused Confused](smileys/smiley5.gif) Front Large - Full Band Center Small - 40 Hz Surround Large - Full Band Front Height Small 60 Hz
Har jeg godt nok ikke oplevet før, når jeg har rodet med Audyssey.
|
Skrevet den: 11-Maj-2019 kl. 15:49
Når du har lavet en kalibrering skal (må) du ikke ændre på noget, for så er det jo lidt ligegyldigt at kalibrere.
Det ser ud til at du måske placerer din mikrofon forkert, kan du tage et billede af hvordan den står?
Ingen billede, så tror jeg ikke at jeg kan hjælpe mere.
|
Skrevet af: jake51
Skrevet den: 11-Maj-2019 kl. 15:49
Husk at indstille delefrekvensen manuelt på subwooferens bagside
------------- Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage Mikael Simpson
|
Skrevet den: 11-Maj-2019 kl. 15:54
Den skal bare skrues helt op, den får ikke mere end hvad den er stillet til på Reciveren (80 Hz).
|
Skrevet den: 11-Maj-2019 kl. 15:57
Pony65 skrev:
Når du har lavet en kalibrering skal (må) du ikke ændre på noget, for så er det jo lidt ligegyldigt at kalibrere.
Det ser ud til at du måske placerer din mikrofon forkert, kan du tage et billede af hvordan den står?
Ingen billede, så tror jeg ikke at jeg kan hjælpe mere. |
Giver god mening, ikke at ændre på noget. Billede forneden.
|
Skrevet den: 11-Maj-2019 kl. 16:00
Gjorde det på samme måde.
|
Skrevet den: 11-Maj-2019 kl. 16:13
Prøv at sætte Tripod på sofasædet og så mikrofon er ca. 20 cm over ryglæn.
|
Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 11-Maj-2019 kl. 16:17
Målemikrofonen skal placeres som forstærkeren påskriver det. Ellers bliver resultatet ikke rigtigt.
Klaus
------------- Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk
|
Skrevet den: 11-Maj-2019 kl. 16:21
Det er præcist som jeg har sat mikrofonen, som receiveren foreskriver.
|
Skrevet den: 11-Maj-2019 kl. 16:29
Der står i din manual at du skal sætte din mikrofon i lytteposition (og det er i selve sofa) og hvis du laver en multi pos. måling skal mikrofon ca. 60 cm længere frem i forhold til lyttepos.
Læs venligst også NOTE meget grundigt
http://manuals.marantz.com/SR5010/NA/EN/GFNFSYxxoamsev.php" rel="nofollow - http://manuals.marantz.com/SR5010/NA/EN/GFNFSYxxoamsev.php
|
Skrevet den: 11-Maj-2019 kl. 17:23
Her er lige en tanke som du kan prøve.
Multi position måling eller enkelt position måling.
Jeg oplever at når man laver en multi pos. måling så bliver lyden lidt "flad" fordi at AVR prøver at tilfredsstille alle i rummet med surround + at surround back bliver dæmpet for meget.
Så prøv at lave en enkelt pos. måling fra lyttepositon (og gerne hvor du prøver forskellige mikrofon placeringer op ned frem tilbage)
Jeg kan bedre lide enkelt pos. måling da der kommer lidt mere dynamik.
+ overvej om du virkelig vil have Dynamic EQ slået til
|
Skrevet den: 11-Maj-2019 kl. 18:16
På subwoofer skal den stå max. På crossover. Men på receiveren skal den ned hvor der er glidende overgang fra højtalerne til subwoofer.
|
Skrevet den: 11-Maj-2019 kl. 18:16
Pony65 skrev:
Her er lige en tanke som du kan prøve.
Multi position måling eller enkelt position måling.
Jeg oplever at når man laver en multi pos. måling så bliver lyden lidt "flad" fordi at AVR prøver at tilfredsstille alle i rummet med surround + at surround back bliver dæmpet for meget.
Så prøv at lave en enkelt pos. måling fra lyttepositon (og gerne hvor du prøver forskellige mikrofon placeringer op ned frem tilbage)
Jeg kan bedre lide enkelt pos. måling da der kommer lidt mere dynamik.
+ overvej om du virkelig vil have Dynamic EQ slået til |
God ide, vil jeg helt klart prøve ;-) Har selvfølgelig slået Dynamic EQ samt Dynamic Volume fra da jeg foretrækker den mest naturelig lyd som det er meningen at filmen etc er mixet i.
|
Skrevet den: 11-Maj-2019 kl. 18:19
T-Duck skrev:
På subwoofer skal den stå max. På crossover. Men på receiveren skal den ned hvor der er glidende overgang fra højtalerne til subwoofer. |
Muligvist et dumt spørgsmål, men hvordan gør man det? Ved alene at justere Hz på højtalerne i menuen på receiveren?
|
Skrevet den: 11-Maj-2019 kl. 18:32
Det gøres inde i Menuen for højttaler indstillinger, og i indstilling for Sub. Det hele fremgår af manualen.
|
Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 11-Maj-2019 kl. 19:23
Et par inputs til placering af mikrofoner og antal placeringer:- Du skal være ligeglad med lyden i alle andre steder end de placeringer du har i sofaen. 1.5m foran sofaen er ubrugeligt.
- Du skal minimum måle i fire positioner. Hvis du gerne vil optimere i en enkelt siddeplads skal du stadig lave 4 målinger hvor du flytter mikrofonen +/- ~50cm hver måling. Det er vigtigt at auto-EQ kun retter på generelle tendenser i området og ikke "punkt-problemer" som alligevel forsvinger når man rykker hovedet 5cm. EQ kan hurtigt gøre mere skade end gavn hvis det bruges forkert - og én måling vil være at bruge det forkert.
Som andre skriver, ville jeg også sætte din subwoofer (bagpå subwooferen) til max delefrekvens, og volume på subben skal være dér hvor din AutoEQ sætter subben til ca. -5db (og ja, gerne under 0db).
|
Skrevet den: 11-Maj-2019 kl. 19:25
Hvorfor -5 dB?
Klaus
------------- Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk
|
Skrevet den: 11-Maj-2019 kl. 19:28
KlausDM skrev:
Hvorfor -5 dB?
Klaus |
Når du kører bass management i receiveren så vil din sub-out have signal fra LFE, LCR/surrounds/atmos. Så i tilfælde af, at der er hæftig bas i alle højttalerne, vil signalet på sub-out være kraftigt og øge risikoen for enten output clipping (på receiveren) eller input clipping (på subwooferen) eller begge.
Så -5db er mit bud på at mindske risikoen - det præcise tal afhænger af receiver+sub og kræver at man har godt styr på sin gain structure for at finde det. ![Smile Smile](smileys/smiley1.gif)
|
Skrevet den: 11-Maj-2019 kl. 20:12
Silent Sniper skrev:
T-Duck skrev:
På subwoofer skal den stå max. På crossover. Men på receiveren skal den ned hvor der er glidende overgang fra højtalerne til subwoofer. |
Muligvist et dumt spørgsmål, men hvordan gør man det? Ved alene at justere Hz på højtalerne i menuen på receiveren? | jeps
|
Skrevet den: 12-Maj-2019 kl. 11:08
Jonas_h skrev:
Et par inputs til placering af mikrofoner og antal placeringer:- Du skal være ligeglad med lyden i alle andre steder end de placeringer du har i sofaen. 1.5m foran sofaen er ubrugeligt.
- Du skal minimum måle i fire positioner. Hvis du gerne vil optimere i en enkelt siddeplads skal du stadig lave 4 målinger hvor du flytter mikrofonen +/- ~50cm hver måling. Det er vigtigt at auto-EQ kun retter på generelle tendenser i området og ikke "punkt-problemer" som alligevel forsvinger når man rykker hovedet 5cm. EQ kan hurtigt gøre mere skade end gavn hvis det bruges forkert - og én måling vil være at bruge det forkert.
Som andre skriver, ville jeg også sætte din subwoofer (bagpå subwooferen) til max delefrekvens, og volume på subben skal være dér hvor din AutoEQ sætter subben til ca. -5db (og ja, gerne under 0db). |
Perfekt, tak for info :-) Lidt pudsigt du nævner -5db på subben da audyssey har sat den til -6db mere eller mindre altid de gange jeg har haft kørt audyssey.
Jeg er blevet en hel del klogere mht. opsætning, så man kan få det mest optimale ud af ens system ![Big smile Big smile](smileys/smiley4.gif)
|
Skrevet den: 16-Maj-2019 kl. 15:36
Blev det godt? :)
Når du er færdig med kalibrering kan det give en forbedring at sætte noget musik på med en "dunk dunk" bas (omkring 80hz) og prøve at ændre lidt op og ned på sub-delay (eller distance alt efter receiver) og høre hvornår du hører det bedste dunk. +/- 5ms på sub f.eks (eller +/- 2m).
AutoEQ systemer er notorisk dårlige til at få overgangen mellem sub og højttalere i skabet. Og det kan du teste ved ovenstående.
|
Skrevet den: 17-Maj-2019 kl. 10:25
Jonas_h skrev:
Når du er færdig med kalibrering kan det give en forbedring at sætte noget musik på med en "dunk dunk" bas (omkring 80hz) og prøve at ændre lidt op og ned på sub-delay (eller distance alt efter receiver) og høre hvornår du hører det bedste dunk. +/- 5ms på sub f.eks (eller +/- 2m).
AutoEQ systemer er notorisk dårlige til at få overgangen mellem sub og højttalere i skabet. Og det kan du teste ved ovenstående. |
Må sige resultatet blev rigtig godt, meget bedre end før.
Til gengæld drillede audyssey, en hel del satte hele tiden front højtalerne til
”Large” af en eller anden grund. Så der blev faktisk testet/flyttet/justeret på
afstand/højde af måle mikrofonen samt i flere lyttepositioner indtil resultatet
kunne accepteres.
Testede så mange gange, at jeg til sidst fik lidt ondt i ørerne, og ja måske et spørgsmål om tid før diverse naboer ville banke på døren går lidt OCD i den til sidst for absolut perfekt resultat
Men der er selvfølgeligt altid plads, til fintuning af indstillingerne så mange
tak for info 😊 det skal helt sikkert prøves.
|
Skrevet den: 17-Maj-2019 kl. 11:54
Silent Sniper skrev:
Jonas_h skrev:
AutoEQ systemer er notorisk dårlige til at få overgangen mellem sub og højttalere i skabet. Og det kan du teste ved ovenstående. |
Må sige resultatet blev rigtig godt, meget bedre end før.
Til gengæld drillede audyssey, en hel del satte hele tiden front højtalerne til
”Large” af en eller anden grund. Så der blev faktisk testet/flyttet/justeret på
afstand/højde af måle mikrofonen samt i flere lyttepositioner indtil resultatet
kunne accepteres.
Testede så mange gange, at jeg til sidst fik lidt ondt i ørerne, og ja måske et spørgsmål om tid før diverse naboer ville banke på døren går lidt OCD i den til sidst for absolut perfekt resultat
Men der er selvfølgeligt altid plads, til fintuning af indstillingerne så mange
tak for info 😊 det skal helt sikkert prøves. |
Det er ikke nødvendigvis Audyssey som "driller" at den gør det. Den gør det ud fra hvor den ser højttalerens afrulning og det kan jo sagtens være, at dine fronthøjtlatere ruller af så dybt at Audysseys regel siger large. Det kan du hurtigt fixe ved at sætte den til 80hz eller lignende efterfølgende.
|
Skrevet af: Frank13
Skrevet den: 17-Maj-2019 kl. 12:34
Med de fronthøjtalere, bør der vel stilles til large? ud fra billedet, så er det jo gulvhøjtalere og ikke små satellitter...
Frank
|
Skrevet den: 17-Maj-2019 kl. 12:51
Frank13 skrev:
Med de fronthøjtalere, bør der vel stilles til large? ud fra billedet, så er det jo gulvhøjtalere og ikke små satellitter...
Frank |
Det har du muligvis ret i, synes dog der mangler lidt bund eller bas om du vil, når de står til large. Tænker resultatet bliver det samme, om jeg sætter dem til large eller small og derefter crossover på 80 Hz bliver vel det samme?
Audusessy har selv foreslået small, har selv ændret crossover til 80 Hz for samtlige af højtalerne.
|
Skrevet den: 17-Maj-2019 kl. 13:09
Når du efterfølgende ændrer noget, ændrer du også noget i forhold til den kalibrering forstærkeren har lavet. Dermed passer kalibreringen ikke længere.
Det som forstærkeren kalibrerer til ret frekvensgang, ændrer du bagefter, så du får det bas boost du ønsker....
Klaus
|
Skrevet den: 17-Maj-2019 kl. 13:10
Silent Sniper skrev:
Audusessy har selv foreslået small, har selv ændret crossover til 80 Hz for samtlige af højtalerne. |
Du gør det helt forkert.
Når du ændrer på crossover, efter kalibrering, bliver bassen (lyden) helt skæv.
Flyt nu den Mikrofon rundt omkring din lytteposition indtil den selv finder/foreslår en overgang på de 80hz og lyden er som du kan lide den.
Hvis du ændrer efter måling på et sted har det effekt andre steder også.
Selvom du har store gulvhøjttalere, så skal de være small når der er en Subwoofer på, ellers kan du opleve at de vil ophæve hinanden.
|
Skrevet den: 17-Maj-2019 kl. 13:30
Pony65 skrev:
Selvom du har store gulvhøjttalere, så skal de være small når der er en Subwoofer på, ellers kan du opleve at de vil ophæve hinanden.
|
Aaaaarh, det er ikke helt rigtigt. Hvis sub og højttalere er ude af fase vil de ophæve hinanden uanset om fronter står til large eller small. Forskellen er bare ved hvilke frekvenser det sker.
Klaus
|
Skrevet den: 17-Maj-2019 kl. 13:38
Pony65 skrev:
Silent Sniper skrev:
Audusessy har selv foreslået small, har selv ændret crossover til 80 Hz for samtlige af højtalerne. |
Du gør det helt forkert.
Flyt nu den Mikrofon rundt omkring din lytteposition indtil den selv finder/foreslår en overgang på de 80hz og lyden er som du kan lide den.
|
Vi taler måske forbi hinanden, har skam lyttet til alle jeres råd ![Wink Wink](smileys/smiley2.gif) Mikrofonen har været flyttet rundt omkring i lyttepositionen, og subwoofer har selvfølgelig stået til 50% volume og skruet helt op for Crossover på subwooferen. Sidste og nuværende kalibrering jeg kører med, foreslog audusessy selv følgende indstillinger:
Jeg har så efterfølgende ændret, overstående til 80 Hz, som vist forneden. Har fanget det er helt hen i skoven ![LOL LOL](smileys/smiley36.gif)
Har restored settings som de oprindeligt var tiltænkt fra audusessy.
|
Skrevet den: 17-Maj-2019 kl. 13:41
Pony65 skrev:
Silent Sniper skrev:
Du gør det helt forkert.
|
Ovenstående er ikke rigtigt. Audyssey er slet ikke så "klog" som du gør den til.
Audyssey kalibrerer alle højttalere fullrange. Dvs. sub kalibreres langt over 100hz, og ligeledes med alle højttalerne. EFTER Audyssey kalibrering sættes delefrekvenserne i receiveren automatisk baseret på Audyssey's målinger. Hvis bassen bliver skæv ved at ændre på delefrekvens, er der noget andet helt galt. Så at Audyssey indtiller fronterne til 40hz delefrekvens og du selv efterfølgende sætter den til 80hz, ændrer overhovedet ikke på hvad Audyssey gør.
Det er en helt forkert fremgangsmåde at gå efter at finde en position som selv foreslår 80hz. Fremgangsmåden er, at finde de positioner hvor du sidder og hvor lyden skal kalibreres (sjovt nok) - hvis du vil optimere et lille område så lav 4 målinger +/- 50cm i det område. Aldrig en enkelt måling - så er det hit & miss om det bliver godt. Du skal ikke finde målepositioner som giver den bedste måling - du skal finde målepositionerne som giver de _retvisende_ målinger.
EDIT: Skulle lige dobbeltchecke at jeg ikke overså noget ovenfor... Audyssey er enig: https://audyssey.zendesk.com/hc/en-us/articles/212342423-Changing-the-cross-over-settings-after-running-Audyssey" rel="nofollow - https://audyssey.zendesk.com/hc/en-us/articles/212342423-Changing-the-cross-over-settings-after-running-Audyssey
|
Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 17-Maj-2019 kl. 14:26
Jeg synes faktisk Audyssey modsiger sig selv:
"Hi Jeff, looks like you did find the answer. It's OK to change the crossovers. 80 Hz is always a good first choice. It sends enough content to the sub where the higher resolution MultEQ filters are. You can also try 60 Hz"
Næste svar
"The whole point of measuring the speakers in your room is to see where they roll off. Placement changes the theoretical "full range" spec that doesn't know about your room. You can move the crossover lower, but Audyssey won't be applying any correction below the point it found as the roll off."
Så først skriver de at man kan sætte XO hvor man vil og så skriver de at der ikke er nogle filtre under den frekvens de først har fundet og sat XO til. - Så kan man jo netop ikke sætte det som man vil .. hmm?
NB. Jeg har ikke læst hele tråden, så det er måske forklaret længere nede.
|
Skrevet den: 17-Maj-2019 kl. 14:31
Du kan altid sætte delefrekvens højere (hvilket vist også er det han skriver i første post hvor eksemplet er, at AUdyssey sætter til 40hz og han sætter til 80hz)
Men enig i, at man ikke kan sætte lavere delefrekvens - så vil man både bruge højttalere under dens optimale arbejdsområde og man går glip af EQ som Audyssey naturligvis ikke har tilføjet hvor den ikke mener højttaleren skal spille.
Den vinkel havde jeg ikke med i mit indlæg, da hele tråden har omhandlet at gå fra lav delefrekvens til høj. Men du har ret!
|
|