Print side | Luk vindue

E-bøger eller ej?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: recordere.dk
Forumnavn: Generelt
Forumbeskrivelse: Nyt på forummet. Forslag til forbedringer o.lign.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=158347
Udskrevet den: 28-April-2024 kl. 07:56


Emne: E-bøger eller ej?
Skrevet af: Sara32
Emne: E-bøger eller ej?
Skrevet den: 25-Maj-2019 kl. 21:05
Jeg har et spørgsmål til alle - foretrækker I e-bøger eller almindelige bøger? 
Alle jeg kender foretrækker nærmest alm. bøger, men jeg er gået over til e-bøger, fordi jeg synes det gør det hele lidt nemmere, især når man pendler med sin computer alligevel - og når mange forhandlere decideret har lavet https://www.saxo.com/dk/e-bog" rel="nofollow - sider , hvor man kan købe e-bøger. Men hvad foretrækker I?



Svar:
Skrevet af: jake51
Skrevet den: 25-Maj-2019 kl. 21:13
Jeg hører lydbøger i toget til/fra arbejde
Lån dem på biblioteket som MP3 og overfør dem til mobilen
E-bøger har jeg ikke prøvet

-------------
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson


Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 25-Maj-2019 kl. 22:32
Jeg køber e-bøger fordi de er hurtigere at få fat i.

Men jeg vil egentlig hellere have bøger af papir. De er dog som regel dyrere, og kan ikke fås så hurtigt.


-------------
Venlig hilsen
KB


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 25-Maj-2019 kl. 22:36
Foretrækker e-bøger. Men på tablet, tror du blir træt af at bruge computer. Hvis du læser meget, er en e-bogs læser at foretrække.


Skrevet af: jjdk
Skrevet den: 26-Maj-2019 kl. 17:24
Jeg benytter e-bogslæseren, Kindle. Den har plads til flere hundrede bøger, fylder ikke meget, ingen genskær i skærmen og ved direkte sollys er skærmen endnu skarpere. Og så har den baggrundsbelysning, så jeg kan læse i mørke uden at forstyrre fruen.

Ulempen er, at tjenester som Mofibo og "biblioteket" ikke fungerer med Kindle.



-------------
iPhone 13, OS 15.3


Skrevet af: nbu001
Skrevet den: 26-Maj-2019 kl. 23:53
E-bøger, på iPad eller lignende, er uden tvivl vejen frem! Er ikke vild med lydbøger, da den der oplæser bogen, efter min mening, farver mit indtryk af bogen. Oven i det så er jeg, de gange jeg har prøvet lydbøger, faldet i søvn, og så aner jeg ikke hvor jeg nået til når jeg vågner Embarrassed Men det er så en glimrende og bivirkningfri sovepille Wink

-------------
           


Skrevet af: Bromberg5
Skrevet den: 27-Maj-2019 kl. 07:17
Jeg kan desværre ikke holde ud at læse e-bøger på ipaden. Det er ellers dejlig nemt, men jeg får sgu bare hovedpine.
Til gengæld er jeg blevet voldsomt glad for lydbøger, selvom der findes oplæsere jeg ikke begriber har lige den jobstilling.


Skrevet af: azrael
Skrevet den: 27-Maj-2019 kl. 13:50
Jeg synes, at det er ubehageligt at læse længere tekster på en skærm, men jeg har så heller ikke prøvet en decideret eBook-læser med eInk endnu.

Der er bare noget over gode gammeldags bøger af papir...


-------------
"This calls for a delicate blend of psychology and extreme violence" - Homer Simpson


Skrevet af: Henrik K Kristensen
Skrevet den: 28-Maj-2019 kl. 06:12
Jeg har altid foretrukket den fysiske bog, ja nærmest sværget til den.
Selve læseoplevelsen, ja endda duften og det at have den på reolen.

MEN jeg kastede mig ud i et forsøg med E-bøger pga det irriterende ved at have 2-3 tykke bøger med ud og rejse og pga at jeg pendler meget.
Jeg forsøgte at læse e-bøger på iPad og iPhone... det synes jeg ikke om... så gik der 6 måneder mere og jeg kastede mig ud i en Kindle Paperwhite (selvom jeg frygtede at den da var alt for lille).

Den Kindle er nu blandt mine allerkæreste ejendele!

Den er fantastisk at læse på. Har laaaaang batterilevetid. Kan bruges i sollys. Vejer intet (har den altid i inderlommen i jakken). Skriften står lækkert - kan på ingen måde sammenlignes med en iPad eller anden tablet.
Hvad angår størrelsen? PERFEKT - den er meget mere mobil end selv iPad mini. Jeg har dog gode øjne og kan læse lille skrift - jeg ved ikke om det vil irritere at skriften skal være en del større, så skal man bladre ofte(re).

Jeg læser nu dobbelt så mange bøger, som før jeg fik min Kindle.
Der findes ikke længere irriterende ventetid, kun læsetid :-)

Jeg er dog stadig glad for en fysisk bogreol, men nu køber jeg kun de bøger jeg allerede har læst som E-bog - og kun de allerbedste som jeg ved at jeg enten vil læse igen og elske at familie eller venner låner og læser... dem man vil snakke om når folk ser dem på reolen - det bliver en langt mindre reol, men langt højere kvalitet :-)


-------------
Samsung UE55F8005 - Samsung BD-F7500 - Yamaha RX-V475 - Jamo S 626/62


Skrevet af: jespermart
Skrevet den: 28-Maj-2019 kl. 08:46
Oprindeligt skrevet af Henrik K Kristensen Henrik K Kristensen skrev:

Jeg har altid foretrukket den fysiske bog, ja nærmest sværget til den.
Selve læseoplevelsen, ja endda duften og det at have den på reolen.

MEN jeg kastede mig ud i et forsøg med E-bøger pga det irriterende ved at have 2-3 tykke bøger med ud og rejse og pga at jeg pendler meget.
Jeg forsøgte at læse e-bøger på iPad og iPhone... det synes jeg ikke om... så gik der 6 måneder mere og jeg kastede mig ud i en Kindle Paperwhite (selvom jeg frygtede at den da var alt for lille).

Den Kindle er nu blandt mine allerkæreste ejendele!

Den er fantastisk at læse på. Har laaaaang batterilevetid. Kan bruges i sollys. Vejer intet (har den altid i inderlommen i jakken). Skriften står lækkert - kan på ingen måde sammenlignes med en iPad eller anden tablet.
Hvad angår størrelsen? PERFEKT - den er meget mere mobil end selv iPad mini. Jeg har dog gode øjne og kan læse lille skrift - jeg ved ikke om det vil irritere at skriften skal være en del større, så skal man bladre ofte(re).

Jeg læser nu dobbelt så mange bøger, som før jeg fik min Kindle.
Der findes ikke længere irriterende ventetid, kun læsetid :-)

Jeg er dog stadig glad for en fysisk bogreol, men nu køber jeg kun de bøger jeg allerede har læst som E-bog - og kun de allerbedste som jeg ved at jeg enten vil læse igen og elske at familie eller venner låner og læser... dem man vil snakke om når folk ser dem på reolen - det bliver en langt mindre reol, men langt højere kvalitet :-)

Har man først prøvet en Kindle så er man solgt, har selv lige investeret i den nye Oasis som er min fjerde Kindle


-------------
Jesper

Jvc N5B, Elite Screens 120" Cinegrey 5D, Marantz SR7013, Dynaudio Evoke10 og X28C i 5.1.4


Skrevet af: SuneKeller
Skrevet den: 28-Maj-2019 kl. 14:46
Enig, Kindle er fantastisk. Man kan læse i fuld sol og have mange bøger med på ferien uden problemer Smile


Skrevet af: jake51
Skrevet den: 28-Maj-2019 kl. 16:01
Jeg har stadig en gammel Kindle, ved ikke om det er første model?
Den virker fint

-------------
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson


Skrevet af: ASKF
Skrevet den: 28-Maj-2019 kl. 21:04
Jeg har været glad for min Kindle (2. gen.), men har næsten ikke brugt den i 2 år nu, da jeg har fået grå stær (øjnene kræver mere lys). Pt. kikker jeg på den nye B&N Nook Glowlight Plus 7.8 og venter blot på den er ude i fri nethandel. Jeg har altid syntes at 6" skærmen var lidt for lille og vil nok foretrække 10-12", men de er stadig for dyre og så vil jeg hellere bruge de penge på bøger. Dog vil jeg ikke tøve når de nye 13,3" farve e-ink kommer på markedet, da jeg forventer den kan afløse min 12,8" Galaxy Tab som foretrukken til tegneserier: https://goodereader.com/blog/e-paper/hands-on-with-e-ink-advanced-color-e-paper" rel="nofollow - https://goodereader.com/blog/e-paper/hands-on-with-e-ink-advanced-color-e-paper

Jeg fortrækker klart ægte bøger, men har jo også haft en Kindle med grålig baggrund og når jeg har været på farten, har det siden anskaffelsen været Kindle fremfor papir.

Jeg finder det trættende at læse bøger på tablet og må gerne lægge den fra mig efter 1-2 timer, mens jeg kan læse papir og e-ink en hel dag.
Undersøgelser har også vist at læsehastigheden på monitor og tablet er lavere, end på papir og e-ink.

Til faglitteratur er der dog ingen tvivl, den gamle papirbog er klart at foretrække, da man nemt kan hoppe rundt i den, når det er nødvendigt.


Skrevet af: ASKF
Skrevet den: 28-Maj-2019 kl. 21:13
Oprindeligt skrevet af Bromberg5 Bromberg5 skrev:

Jeg kan desværre ikke holde ud at læse e-bøger på ipaden. Det er ellers dejlig nemt, men jeg får sgu bare hovedpine.
Til gengæld er jeg blevet voldsomt glad for lydbøger, selvom der findes oplæsere jeg ikke begriber har lige den jobstilling.

Du burde prøve en e-ink skærm, den har ikke samme lysintensitet og er derfor mindre anstrengende for øjnene at læse på.

Kan kun give dig ret med hensyn til oplæsere, og nogle af de værste kan faktisk være forfatterne selv.


Skrevet af: jbl
Skrevet den: 29-Maj-2019 kl. 21:52
Jeg har en Kindle Paperwhite fra 2019 (4th generation), som jeg er enormt glad for. Især til rejser o.l situationer, hvor det er en fordel at kunne pakke let. 
Den er lysstærk (lige så god som en bog) og holder strøm i måneder. 
Saxo’s integration til Kindle fungerer rigtigt godt.

Og så en lille sidenote: jeg er glad for den feature der gør muligt at vælge inverted colours (hvid skrift på sort baggrund) sammen med en lille smule baggrundslys. Det gør det muligt at læse i totalt mørke lige inden du skal sove, uden at din hjerne påvirkes af et lys der ellers normalt ville påvirke din nattesøvn.


Skrevet af: JordanDK
Skrevet den: 30-Maj-2019 kl. 12:23
bruger ipad Pro 2017 modellen, læser magasiner på den, mobil bliver brugt til lydbøger. 

-------------
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub

Mess with the best, die like the rest.



Print side | Luk vindue