Print side | Luk vindue

1 opkobling - 2 wifi´s

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Netværk
Forumbeskrivelse: Netværk i hjemmet og på farten
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=158519
Udskrevet den: 27-April-2024 kl. 13:59


Emne: 1 opkobling - 2 wifi´s
Skrevet af: Bromberg5
Emne: 1 opkobling - 2 wifi´s
Skrevet den: 24-Juni-2019 kl. 17:43
Kan jeg eks med fibia fibernet og vha google wifi oprette 2 fuldt dygtige wifi?
Jeg kan oprette et gæstenetværk, men er ikke klar over begrænsningerne her - men dem kan jeg måske styre.?

Vi er 2 familier der skal flytte sammen og vil bare have en opkobling på den fiberforbindelser der er. Det vil blive en 1000/1000 linje der skal deles, hvor mine svigerforældre ikke vil belaste i samme grad som i vores del.



Svar:
Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 24-Juni-2019 kl. 20:02
Hvorfor ikke bare nøjes med et wifi?



Skrevet af: Bromberg5
Skrevet den: 24-Juni-2019 kl. 20:07
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Hvorfor ikke bare nøjes med et wifi?


Fordi begge familier er Sonos brugere og jeg Philips hue og ikea trådløs. Det vil jeg helst have adskilt


Skrevet af: Flippo
Skrevet den: 24-Juni-2019 kl. 21:41
Køb en router som kan køre gæstenetværk, f.eks. ASUS, problem løst 


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 24-Juni-2019 kl. 22:37
Kan stort set alle routere ikke der i dag?
Selv den jeg har fra yousee kan.

Anybow, skulle jeg dele hus og internetforbindelse med mine forældre, kørte vi også på samme wifi. Sonos kan i køre i separate grupper, det samme med IKEA lamper, selvom de deler wifi.


Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 25-Juni-2019 kl. 08:12
Google wifi kan også køre gæstenetværk.

https://support.google.com/wifi/answer/6327302?hl=da" rel="nofollow - https://support.google.com/wifi/answer/6327302?hl=da


Skrevet af: ZkiiFreak
Skrevet den: 25-Juni-2019 kl. 09:06
Med det, OP beskriver, så kræves der, at routeren understøtter at oprette 2 VLANS. Medmindre gæstenetværket (wifi) bare lukker af til LAN'et og KUN åbner for internet...
Jeg bruger Ubiquiti, det er satme smart! Men selvfølgelig også noget besværligt for menigmand og omkostningsbetonet Men det virker! Det er klippestabilt = høj WAF og KAF (Kids' Acceptance Factor)
EDIT:
Du vil jo ikke kunne køre to gange Sonos på et standard og et gæstenetværk, det kræver 2 VLANs med næsten vandtætte skoder imellem. Ellers vil controlleren (app'en blive forvirret).
OG, hvis du skal kunne styre, hvor meget båndbredde, hvert access point / VLAN skal have, så er det altså en mere avanceret løsning, du skal ud i...


Skrevet af: Flippo
Skrevet den: 25-Juni-2019 kl. 09:45
På ASUS fungerer det problemløst og er mega let at sætte op.
Og der er LAN-adskillede, så de to netværk (selvfølgelig) ikke kan se enhederne på det andet netværk. Det er jo ligesom pointen! Gæstenetværket er ren internetadgang.


Skrevet af: Brian E
Skrevet den: 25-Juni-2019 kl. 10:51
Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

På ASUS fungerer det problemløst og er mega let at sætte op.
Og der er LAN-adskillede, så de to netværk (selvfølgelig) ikke kan se enhederne på det andet netværk. Det er jo ligesom pointen! Gæstenetværket er ren internetadgang.

Men kan man sætte én Sonos-løsning på hovednetværket og en anden på gæstenetværket?


Skrevet af: Flippo
Skrevet den: 25-Juni-2019 kl. 11:06
I og med at der er separat adgang til internettet, for de to netværk, så ja.


Skrevet af: Clemen
Skrevet den: 25-Juni-2019 kl. 11:46
Gæstenetværk blokerer ofte for trafik imellem enhederne, så det gør at sonos eller andet der er afhængig af device til device trafik eller mdns, broasdcast eller lign ikke vil fungere.


Skrevet af: hedberg
Skrevet den: 25-Juni-2019 kl. 11:50
Jeg var i en lign. situation, bortset fra at det var lejere der skulle have adgang til mit netværk.

Jeg forsøgte med mine eksisterende Asus routere, men separationen i gæste netværket virkede ikke ordenligt når Asus routeren var sat i access punkt mode.

Derfor valgte jeg Ubiquiti udstyr som er langt bedre til at skille netværk ad via VLAN's og det valg har jeg bestemt ikke fortrudt.

EDIT: Jeg vil gerne lige påpege en ekstra bonus ved en løsning som denne med udstyr der har flere "firma funktioner" og der er, at man f.eks. godt kan skille netværk ad, men stadig deles om nogle enheder som f.eks. en printer.




-------------
Med venlig hilsen,
Thomas


Skrevet af: orm08
Skrevet den: 25-Juni-2019 kl. 12:03
Har bredbånd fra YouSee

Her har jeg tilsluttet min gamle airport express (YouSee router er sat til Brigde mode)

Til den er der 2 kablede forbindelser, en til mit eget netværk og en til den anden del af huset (anden familie).

Begge netværk er Google Wifi, og er dermed adskilt fundstændigt. Dvs at hver google netværk er sat op med NAT

Selvom det måske virker overkill med 4 routere, fungerer det perfekt, og nabo familien har fuld kontrol over deres eget wifi, og kan ikke se vores

Fordelen er at det ikke kræver særligt meget netværks kendskab, eneste semi tekniske udfordring er at sætte brigde mode op

Så slipper man også for at YouSee kører port scans osv på ens eget netværk (og det gør de)



Skrevet af: Flippo
Skrevet den: 25-Juni-2019 kl. 12:40
Oprindeligt skrevet af hedberg hedberg skrev:

Jeg var i en lign. situation, bortset fra at det var lejere der skulle have adgang til mit netværk.

Jeg forsøgte med mine eksisterende Asus routere, men separationen i gæste netværket virkede ikke ordenligt når Asus routeren var sat i access punkt mode.


Klart det ikke fungerer ordentligt, når routeren oveni skal fungere som Access point. Havde nu stået som alm. router, ville det fungere.


Skrevet af: hedberg
Skrevet den: 25-Juni-2019 kl. 13:25
Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Klart det ikke fungerer ordentligt, når routeren oveni skal fungere som Access point. Havde nu stået som alm. router, ville det fungere.


Korrekt at det fungerer når den konfigureres til at fungere som router fremfor som access punkt.

Men det er alligevel relevant at bringe op i denne situation hvor 2 familier skal dele et hus. Det kunne jo være huset var så stort, at der skulle flere access punkter til for at dække ordenligt og så vil ASUS gæste netværk ganske enkelt komme til kort.

Derudover er det overhovedet ikke "klart" at sådan en funktionen ikke ville fungere. For det første kunne jeg ikke finde det beskrevet i manualen eller GUI'et og andre producenter kan sagtens finde ud af at implementere et gæste netværk der fungerer på tværs af flere access punkter.




-------------
Med venlig hilsen,
Thomas


Skrevet af: Bromberg5
Skrevet den: 25-Juni-2019 kl. 20:49
Tak for input - men kan eks Sonos ikke oprettes som flere systemer, så jeg kan have mit eget Sonos system og svigermekanikken har deres eget?


Skrevet af: Flippo
Skrevet den: 25-Juni-2019 kl. 20:51
Som allerede firklaret - jo!
Et system på det alm. netværk, og et andet system på gæstenetværket.



Print side | Luk vindue