Print side | Luk vindue

Betydning af højttalere kabel.

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Hi-Fi
Forumbeskrivelse: Hi-Fi stereo, grej og tilbehør
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=158620
Udskrevet den: 28-Marts-2024 kl. 22:12


Emne: Betydning af højttalere kabel.
Skrevet af: 0leDK
Emne: Betydning af højttalere kabel.
Skrevet den: 11-Juli-2019 kl. 12:35
Hej,

Tænker overskriften giver nogle hits, men det er dog et lidt anderledes spørgsmål :)


Jeg har købt nogle aktive højttalere, Dali Zensor 5 ax, både et review jeg læste plus ham i Hifi Klubben siger det giver meget mere med et bedre højttalere kabel end det som følger med højttalerne.

Men, ville det ikke give en anden lyd i den anden højttalere hvis kabler "farver" lyden. Der sidder to forstærker i den ene højttalere, hvor der forbindes et højttalere kabel til den anden. 

Jeg forstår bare ikke hvordan et bedre højttalere kabel hjælper. Kan godt se at den ene forstærker har nemmere ved at levere strøm til den anden højttalere med et bedre kabel, men er meningen ikke begge højttalere skulle lyde ens? :)

Eller er det noget jeg ikke forstår? 

Ps. er meget tilfreds med mine zensor 5 ax, virkerlig god film lyd, også ved lav lytte niveau. Tænker at købe en asw610 eller svs sb1000 til at hjælpe lidt til i fremtiden. 




Svar:
Skrevet af: Deschain
Skrevet den: 11-Juli-2019 kl. 14:08



Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 11-Juli-2019 kl. 16:26
Hvorfor spørger du egentlig, når en af dine indlæg i anden tråd er som her:

"er det egentlig en fordel at forstærkeren er højre oppe end højttaler terminalerne, så lyder bedre kan glide ind i højttalerne?
Jeg havde en gang en krølle på højttalere kablet og det gav en total rundtosset lyd."
Resten af tråden kan følges her, du har jo selv svaret på alle dine spørgsmål i den tråd.
https://forum.recordere.dk/valg-af-kabler_topic158598_page1.html" rel="nofollow - Valg af kabler

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650


Skrevet af: 0leDK
Skrevet den: 11-Juli-2019 kl. 17:42
det er vist mere en af de mange tråde fyldt med ironi. Jeg tror ikke et 10k kabel giver bedre lyd end et til 1k. Men måske et som følger med i forholdt til et til 300kr. Men det er ikke så meget det jeg ikke forstår, det er mere hvordan det giver mening i disse aktive højttalere.


Skrevet af: beovox141
Skrevet den: 11-Juli-2019 kl. 18:04
Oprindeligt skrevet af 0leDK 0leDK skrev:

det er vist mere en af de mange tråde fyldt med ironi. Jeg tror ikke et 10k kabel giver bedre lyd end et til 1k. Men måske et som følger med i forholdt til et til 300kr. Men det er ikke så meget det jeg ikke forstår, det er mere hvordan det giver mening i disse aktive højttalere.

Det gør det jo heller ikke! Begrebet hedder mersalg, og blev opfundet omtrent samtidigt med Ford-T.

Lige i det her tilfælde er det kun den ene højttaler der er aktiv, så du skal have den anden forbundet med lidt kabel med lidt tværsnit, men det kan du såmænd købe hos Harald knald eller Billig tema. 

Hvis du i en blindtest kan score 8 ud af 10 mod dyrere modeller giver jeg en ramme!

Jeg vil endda udvidde tilbuddet til også at gælde det oprindelige kabel... Wink



Skrevet af: 0leDK
Skrevet den: 11-Juli-2019 kl. 18:12
jeg giver hellere ikke meget for at ham i klubben sagde det, men studsede alligevel at de også sagde det i et review. Jeg tror ikke jeg gør mere ved det. 


Skrevet af: beovox141
Skrevet den: 11-Juli-2019 kl. 18:13
Oprindeligt skrevet af 0leDK 0leDK skrev:

jeg giver hellere ikke meget for at ham i klubben sagde det, men studsede alligevel at de også sagde det i et review. Jeg tror ikke jeg gør mere ved det. 

Smid lige et billede af det medfølgende kabel?


Skrevet af: 0leDK
Skrevet den: 11-Juli-2019 kl. 18:24
Tror der er et dali kabel

Nå forsøgte at paste billede ind via mobil, må gøre når jeg er ved en pc.


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 11-Juli-2019 kl. 19:10
Oprindeligt skrevet af 0leDK 0leDK skrev:

Tror der er et dali kabel

Nå forsøgte at paste billede ind via mobil, må gøre når jeg er ved en pc.

https://imgur.com/" rel="nofollow - https://imgur.com/  Brug Imgur til billeder, så kører det for dig.



Print side | Luk vindue