Print side | Luk vindue

Hvor mange bruger Live Photos og hvad er fidusen?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Apple udstyr
Forumbeskrivelse: Apple grej baseret på iOS som iPhones, iPads og iPod Touch
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=158673
Udskrevet den: 27-April-2024 kl. 22:29


Emne: Hvor mange bruger Live Photos og hvad er fidusen?
Skrevet af: Alinity
Emne: Hvor mange bruger Live Photos og hvad er fidusen?
Skrevet den: 22-Juli-2019 kl. 11:49
Hej

Jeg kan ikke finde ud af, om man skal tage billeder med iPhone Xs med Live Photo på eller fra? Jeg har dog svært ved at se fidusen i Live Photos, og når man skal gemme billederne på "old school" måde via Billedeoverførsel på macOS eller på en Windows computer tager det jo en evighed, da den skal konvertere alle billederne om Confused

Derudover, så har man også altid to versioner af samme billede. Et stilbillede og et filmklip. Skide irriterende Dead

Men giver det en bedre billedkvalitet eller er der andre fordele ved Live Photos jeg ikke kender til, så hører jeg dem gerne Big smile



Svar:
Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 22-Juli-2019 kl. 12:00
Jeg fik min første iPhone for nogle uger siden, og jeg fatter heller ikke hvad de der Live billeder er for noget


Skrevet af: Deschain
Skrevet den: 22-Juli-2019 kl. 12:32
Har i ikke set Harry Potter... Wink


Skrevet af: Alinity
Skrevet den: 22-Juli-2019 kl. 12:52
Nej... Fortæl gerne mere!


Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 22-Juli-2019 kl. 12:54
Vi bruger live foto, når vi tager fotos af vores datter. Det er sjovt at kunne gå tilbage og få foto momenter i "bevægelse" uden at man nødvendigvis behøver at optage en video Smile

-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels


Skrevet af: Torben Rasmussen
Skrevet den: 22-Juli-2019 kl. 13:05
Jeg skyder de fleste fotos i Live, da jeg ellers glemmer at slå det til når der pludselig er noget af ungerne, som man egentlig gerne ville have haft kontekst med på. Jeg synes det giver ret meget, at have et sekunds "live" før og efter det billede man har taget, så man kan huske hvad kontekst var. Vi bruger vi PhotoStream en del, da der er bedsteforældre, som gerne vil følge lidt med i hvad ungerne laver, og her er det også guld værd lige at have lidt bevægelse og lyd på billedet.

Da Apple i sin tid indførte Live Photos, så skiftede vi faktisk vores telefoner ud for at få netop denne feature aht. PhotoStream.

-------------
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet


Skrevet af: nbu001
Skrevet den: 22-Juli-2019 kl. 13:19
Der kan da også laves nogle sjove, og relativt sjove effekter, vha. Live Photos :)

-------------
           


Skrevet af: Alinity
Skrevet den: 22-Juli-2019 kl. 13:36
Kan godt se der er gode argumenter for at bruge Live Photos, men alle eksemplerne I kommer med indebærer noget med ting og personer i bevægelse. Hvad nu hvis man kun fotograferer landskaber, bygninger, natur og opstillede ting? Så giver det vel ingen mening?

1. Synes I ikke det er irriterende, at man så får så mange billeder når man overfører dem til en computer på gammeldags måde? Så får man et stilbillede og et videoklip?

2. Kan man ikke sætte "shutter lyd" på når man tager billeder med Live? Jeg får kun en lyd når jeg tager uden Live, men med Live så er der ingen lyd når jeg trykker.


Skrevet af: Jever
Skrevet den: 22-Juli-2019 kl. 14:10
Også meget godt med Live foto, hvis der lige er et blink eller andet, som forstyrre et ellers godt billede. 
Så kan man lige spole et millisekunde eller hvad der nu skal til, og så er billeder “reddet”.


Skrevet af: Deschain
Skrevet den: 22-Juli-2019 kl. 14:16
Oprindeligt skrevet af Alinity Alinity skrev:

Nej... Fortæl gerne mere!

https://www.rmtweb.co.uk/live-photos-are-we-in-the-world-of-harry-potter" rel="nofollow - https://www.rmtweb.co.uk/live-photos-are-we-in-the-world-of-harry-potter


Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 22-Juli-2019 kl. 17:13
Live fotos starter også ca. 1 sekund før man faktisk tager billedet.

-------------
Venlig hilsen
KB


Skrevet af: Alinity
Skrevet den: 22-Juli-2019 kl. 18:18
Men kan man ikke få "shutter lyd" på når man tager et billede som Live Photo?


Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 22-Juli-2019 kl. 18:26
tager man kun fotos af landskaber - så kan det i høj grad anbefales at bruge en rigtig foto-app i stedet for apple's indbyggede app. - personligt bruger jeg en app der hedder manual - primært fordi den kan gemme billederne i RAW format - raw-formatet gemmer alle informationerne fra sensoren så man kan få lov at få fx en klarer blå eller neutral hvid eller andet frem uden at man faktisk manipulerer med pixels, men blot får information frem som allerede er der. 

"live" er jo specifikt beregnet til det navnet siger - LIVE. altså hvor man "risikerer" at misse selve øjeblikket hvor billedet er optimalt fordi man lige trykkede et sekund for tidligt. Det er jo så her man har mulighed for at finde det billede man synes er bedst.


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 22-Juli-2019 kl. 19:56
iPhone gemmer også billederne i RAW format. Det afhænger af indstillingen, så der blir 2 billeder af samme motiv.


Skrevet af: Alinity
Skrevet den: 23-Juli-2019 kl. 15:11
Tak for svar allesammen.

Jeg er blevet anbefalet en app der hedder "ProCamera", men de kan nok det samme i sidste ende. Var dog 30 kr. dyrere kan jeg se. Til film er jeg blevet anbefalet Filmic Pro.

Jeg har søgt og søgt, men synes ikke jeg kan finde noget om, hvorfor jeg ikke får "shutter lyd" når jeg tager billeder med Live Photos aktiv? Men jeg får "shutter lyd" når Live er deaktiveret.


Skrevet af: jec
Skrevet den: 23-Juli-2019 kl. 16:07
Oprindeligt skrevet af Alinity Alinity skrev:

.....
Jeg har søgt og søgt, men synes ikke jeg kan finde noget om, hvorfor jeg ikke får "shutter lyd" når jeg tager billeder med Live Photos aktiv? Men jeg får "shutter lyd" når Live er deaktiveret.
Live Photos inkluderer jo lyd, så jeg gætter på at shutter-lyd er fjernet for ikke at komme med på lydsporet, som starter 1.5 sec. før du trykker. 


Skrevet af: dieseldk
Skrevet den: 23-Juli-2019 kl. 22:14
Det med du får to billeder er det ikke fordi du tager HDR billeder og har den indstillet til også at gemme original?
Får ikke to billeder med live på telefon eller macOS, gør heller ikke til Windows men der ryger de gennem onedrive så det kan måske ændre noget.



Skrevet af: kenneth85
Skrevet den: 24-Juli-2019 kl. 14:29
Jeg elsker live fotos. Og det var en af årsagerne til at jeg faktisk gik tilbage til iPhone fra en Note 8. 

Som andre skriver så er det bare lækkert med denne "harry potter effekt" hvor billedet kommer til live når man scroller igennem dem. For mig er det netop også primært billeder af mine børn der gør funktionen god. 
En anden funktion er netop også den funktion som andre nævner at man kan ændre ens key frame" altså stilstandsbilledet.
Dette gør man ved at trykke på "Rediger" og så bruge slideren i bunden til at vælge et nyt billede som ens keyframe og trykke ok. Dette har reddet et par billeder for mig. 

Hvis man har fået taget et billede af noget stillestående med LIVE slået til så er det nemt at gå ind efterfølgende og slå det fra. 
Alt du skal gøre er at trykke på "rediger" og så trykke på den gule "LIVE" knap i toppen. Og så trykke "OK" i bunden. Så har billedet ikke længere LIVE funktionen. 

Det er ikke korrekt at en iPhone gemmer et RAW billede også. Og nej man kan ikke indstille den til at gøre dette. Man kan indstille den til at når man tager et billede med HDR så gemmer den også en kopi af orginal billedet.


-------------
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.



Print side | Luk vindue