Print side | Luk vindue

DVD til harddisk og til TV ?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: TV
Forumbeskrivelse: Fladskærme, billedrør og projections-tv
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=158878
Udskrevet den: 27-April-2024 kl. 18:25


Emne: DVD til harddisk og til TV ?
Skrevet af: pomse
Emne: DVD til harddisk og til TV ?
Skrevet den: 19-August-2019 kl. 21:43
Ved ikke om det er den rigtige tråd at skrive det her i. Men kunne ikke finde en tråd som jeg syntes passede 100%.

Jeg har en del gamle optagelser bla. helt tilbage til VHS tiden som jeg har overført til DVD. Men DVD holder jo desværre ikke evigt og jeg er begyndt at døje med disc rot på nogle af mine gamle DVD skiver.

Ud over at de fylder så gider jeg heller ikke at skulle tage kopier af dem igen til nye dvd'er bare for at de kan holde i en del år igen. Så tænker harddisk det er der så mange der taler om i vore dage.

Så tænker at tømme mine dvd'er af for film optagelser og ligge det over på harddisk.

Men hvordan gør man så det ? tænker at jeg ville gøre det på min pc.

Når jeg så har fået det over på en ekstern harddisk så vil jeg gerne kunne bruge denne harddisk via usb stik på mit tv så jeg kan se film optagelser på mit tv ligesom bare at sætte en dvd i en dvd afspiller. Men det skal selvfølgelig også holde så når jeg engang skifter tv så skal det også virke der.
Hvis det ikke kan lade sig gøre uden risiko, så er det også ok med mig bare at ha en ekstern harddisk med alt på og så en anden harddisk hvor jeg kopier det over jeg vil se og kobler den til mit tv for så at se det vil jeg se.

Planen er også at ha en nr. 2 harddisk med det samme som på som nr. 1 harddisk hvis nu uheldet skulle være ude at den ene skulle blive ødelagt.

Skal jeg bruge en speciel ekstern harddisk til mit tv og til at lagere dvd optagelserne på ?

og som sagt hvordan gør man ?



Svar:
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 19-August-2019 kl. 21:53
 Det vil være mærkeligt Hvis ikke et TV kan afspille en rippet DVD (.VOB filer) på en HDD, det skulle det kunne, så bare gå igang med at rippe dem.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: pomse
Skrevet den: 19-August-2019 kl. 21:55
Men hvordan gør man ?


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 19-August-2019 kl. 21:59
 Downloader en DVD ripper på PCen og installerer den. en hjemme DVD er regionsfri, og ikke kopibeskyttet, så der er ikke nogen problemer med det.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: pomse
Skrevet den: 19-August-2019 kl. 22:04
ok hvilket format kommer den så ned i ? jeg har hørt at mkv skulle være det bedste men som sagt har ikke forstand på det.

Hvad med ekstern harddisk som jeg skal sætte med usb stik i tv. Er der nogle bestemt krav til dem eller kan jeg købe hvad jeg vil ?


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 19-August-2019 kl. 22:09
 Som jeg skrev, så rippes det i .VOB som er det originale format. Har flere HDDer de kan alle bruges. Formater den i NTFS.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: pomse
Skrevet den: 19-August-2019 kl. 22:30
ok hvad hvis jeg har flere videoer optagelser på en dvd og jeg gerne vil ha splittet dem, kan vob også klare det ?

Har du et link til evt. et gratis DVD ripper program ? noget freeware som er godt at bruge ?


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 19-August-2019 kl. 22:39
 
 VOB er filstrukturen på DVDer. Der kan rippes de enkelte udsendelser der er på den. Gå på Downloads.com der kan man hente diverse SW till diverse OS.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 20-August-2019 kl. 05:37
Hvis jeg var dig. Selvom dine film ikke er kopi beskyttet så hent makemkv. Den laver dine DVD film om til mkv filer, og der er ikke noget med indstillinger af billeder og lyd kvalitet. Da den ripper 1:1


Skrevet af: fltk
Skrevet den: 20-August-2019 kl. 07:16
Helt enig med T-Duck. Makemkv er gratis og arbejder forholdsvis hurtigt. De fleste moderne TV kan afspille mkv filer, men test en enkelt først inden du ripper hele samlingen. Alle mkv filer er nemlig ikke ens, da mkv er et containerformat der blot indeholder samme type filer som kildematerialet.

Flemming


-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: pomse
Skrevet den: 20-August-2019 kl. 11:11
ok tak for info, hvad er forskellen på vob og mkv ? og hvorfor syntes du mkv er bedre ? 


Skrevet af: pomse
Skrevet den: 20-August-2019 kl. 11:15
Tak, hvorfor syntes du så også at jeg hellere skal vælge mkv end vob ?

ok det forstår jeg ikke ret meget af, hvorfor er alle mkv filer ikke ens og hvad har det af betydning ? hvad er container format ? 


Skrevet af: fltk
Skrevet den: 20-August-2019 kl. 11:55
Oprindeligt skrevet af pomse pomse skrev:

Tak, hvorfor syntes du så også at jeg hellere skal vælge mkv end vob ?

ok det forstår jeg ikke ret meget af, hvorfor er alle mkv filer ikke ens og hvad har det af betydning ? hvad er container format ? 


Fordi som jeg skrev ovenfor: Mkv er ikke et format i sig selv, men en container hvor man kan putte alle mulige slags video- og audiofiler i, f.eks. vob, mpeg2, mpeg4, divx, xvid m.fl.og filerne forbliver i det oprindelige format efter de er muxet til mkv. Så dine DVDer, som består af vob filer (vob er mpeg2) forbliver altså at være vob filer efter de er muxet til mkv. Forskellen bliver dog, at mens en DVD består af flere vob filer, så bliver den færdige mkv fil kun én lang fil. Med Makemkv kan du bevare de oprindelige lyd- og undertekstspor eller fravælge dem du ikke skal bruge, og du kan også bevare eller slette de kapitler der er på DVDen. 

Flemming 


-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: pomse
Skrevet den: 20-August-2019 kl. 21:04
ok tak.

Kan jeg evt. bare så købe sådan en harddisk og ligge ned på og koble den til mit tv ? tænker jeg vil starte med en mindre harddisk. Se link

https://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/harddisk-ssd-og-netvarksharddisk-nas/WDELEMSE1TB/wd-elements-se-1-tb-ekstern-harddisk" rel="nofollow - https://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/harddisk-ssd-og-netvarksharddisk-nas/WDELEMSE1TB/wd-elements-se-1-tb-ekstern-harddisk



Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 20-August-2019 kl. 21:10
 Ja, den tilsluttes TVet når Der er overført filer till den, så kan de afspiller der. Inden HDDen bruges, formatteres den till NTFS.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: pomse
Skrevet den: 20-August-2019 kl. 21:19
ok og jeg kan så koble den fra igen og sætte den til min computer og ligge flere filer over på den og koble den til tv igen uden problemer ?

Kan jeg også lave windows mapper med titler på harddisken så der er mere styr på hvor de forskellige filer ligger ? som tv kan læse ?


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 20-August-2019 kl. 21:29
 Der kan laves mapper på helt normal vis. Husk at inden den fjernes fra TVet, så skal den "skubbes ud"  ligesom man gør på en PC inden den fjernes


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: pomse
Skrevet den: 20-August-2019 kl. 21:35
skubbes ud ? kan det uddybes ? jeg skubber ikke usb harddisk ud på min pc, jeg kobler den bar fra og slukker for strømmen til harddisken, er det forkert ?  Confused


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 20-August-2019 kl. 21:41
 Man hiver ikke en USB enhed ud HOT, det gjorde jeg engang, filerne var skrot derefter. Enten skubbes den ud, eller PCen/TVet slukkes først.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: pomse
Skrevet den: 20-August-2019 kl. 21:50
ok det vidste jeg ikke, tak for info. Nu lyder det måske dumt men hvordan skubber man en harddisk ud af et tv hvis den bare er forbundet med et usb stik ? men tænke rjeg vil slukke tv afbryde hd på strømmen og koble udb stikket fra.


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 20-August-2019 kl. 22:27
Der er ikke extern forsyning til de små HDDer, de forsynes fra den enhed de er koblet til.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: fltk
Skrevet den: 20-August-2019 kl. 23:02
Oprindeligt skrevet af pomse pomse skrev:

ok det vidste jeg ikke, tak for info. Nu lyder det måske dumt men hvordan skubber man en harddisk ud af et tv hvis den bare er forbundet med et usb stik ? men tænke rjeg vil slukke tv afbryde hd på strømmen og koble udb stikket fra.


Den skal være en 2½" harddisk. Den strømforsynes igennnem USB kablet. Hvis den er koblet til et TV
kan strømforsyningen kun afbrydes ved at slukke for TVet. Hvis den er koblet på en PC klikker du på det ikon på proceslinien der hedder "Sikker fjernelse af hardware og udskubning af medier" inden du trækker stikket ud. Ellers  kan du i værste fald risikere, at alt hvad der er på harddisken bliver ubrugeligt.

Flemming



-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 20-August-2019 kl. 23:09
 Mit Samsung TV har en "skub ud" funktion, om Panaen har det ved jeg ikke, for der bruges en Shield TV til det, da TVet ikke kan læse .MOV som mit Nikon bruger til Video.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: pomse
Skrevet den: 20-August-2019 kl. 23:19
ok, jeg skal bruge en harddisk med strømforsyning til, jeg kontaktet det firma som har lavet mit tv og de skrev at der skal være strøm stik til. Så jeg skal finde en større harddisk formoder jeg.


Skrevet af: pomse
Skrevet den: 20-August-2019 kl. 23:24
ok har ikke meget forstand på harddiske så ved ikke lige hvad 2½ er, dem jeg har til min pc de er med strømforsyning men de fyldt godt op og skal ikke bruges til mine film og tv så jeg skal ud og købe en til mit tv. Men ifølge philips så anbefaler de at der strømfyning til den harddisk jeg sætter over i mit tv med usb stik.

Så er det måske derfor jeg aldrig har mistet noget på mine harddisk da de alle køre på strømforsyning ? når jeg bare har slukket med og trukket usb stikket ud eller har jeg bare været heldig ?


Skrevet af: bubbleboy
Skrevet den: 20-August-2019 kl. 23:29
Oprindeligt skrevet af pomse pomse skrev:

skubbes ud ? kan det uddybes ? jeg skubber ikke usb harddisk ud på min pc, jeg kobler den bar fra og slukker for strømmen til harddisken, er det forkert ?  Confused


Det handler om hvordan systemet er konfigureret. Harddisken kan være optimeret til "hurtig fjernelse" eller "hurtig skrivning". I Windows er en harddisk som udgangspunkt optimeret til hurtig skrivning - og så er det vigtigt, at "skubbe den ud" inden den bliver fysisk fjernet/slukket.


Skrevet af: Supergris
Skrevet den: 21-August-2019 kl. 01:15
Ifølge Windows burde "Safely remove" være en saga blot, faktisk siden Windows 7 kom på markedet.

Personligt har jeg 15 - 20 forskellige eksterne harddiske og USB-sticks, både med og uden ekstern strømforsyning, som jeg frakobler forskellige enheder, uden nogensinde at have oplevet problemer, så jeg vil ikke mene, det er noget man skal bekymre sig om, så længe man er ret sikker på, der ikke bliver skrevet til den.
Ved harddiske med ekstern strømforsyning, sørger jeg altid for, at hive USB-kablet ud før strømkablet, så er jeg sikker på, der ikke bliver overført data, når strømmen kappes.

Hvis uheldet skulle være ude, så er harddiske efterhånden så store i dag, at man alligevel burde have en backup, hvis ikke af det hele, så i det mindste af det vigtigste!

Selvom producenten skriver, der skal bruges en harddisk med ekstern strømforsyning, så virker de fleste hardiske uden (2,5") som regel alligevel.

Harddiske på 1 TB er som regel for dyre, i forhold til den plads man får for pengene.
Harddiske på 8 TB er i øjeblikket der, man får mest plads for pengene, men jeg vil anbefale at købe 2 stk. med det samme, så man kan have backup af det hele, så slipper man for fugtige øjne.


-------------
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.









Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 21-August-2019 kl. 06:26
Oprindeligt skrevet af Supergris Supergris skrev:

Ifølge Windows burde "Safely remove" være en saga blot, faktisk siden Windows 7 kom på markedet.

Personligt har jeg 15 - 20 forskellige eksterne harddiske og USB-sticks, både med og uden ekstern strømforsyning, som jeg frakobler forskellige enheder, uden nogensinde at have oplevet problemer, så jeg vil ikke mene, det er noget man skal bekymre sig om, så længe man er ret sikker på, der ikke bliver skrevet til den.
Ved harddiske med ekstern strømforsyning, sørger jeg altid for, at hive USB-kablet ud før strømkablet, så er jeg sikker på, der ikke bliver overført data, når strømmen kappes.

Hvis uheldet skulle være ude, så er harddiske efterhånden så store i dag, at man alligevel burde have en backup, hvis ikke af det hele, så i det mindste af det vigtigste!

Selvom producenten skriver, der skal bruges en harddisk med ekstern strømforsyning, så virker de fleste hardiske uden (2,5") som regel alligevel.

Harddiske på 1 TB er som regel for dyre, i forhold til den plads man får for pengene.
Harddiske på 8 TB er i øjeblikket der, man får mest plads for pengene, men jeg vil anbefale at købe 2 stk. med det samme, så man kan have backup af det hele, så slipper man for fugtige øjne.

Hvordan man laver en såkaldt "skub ud"-øvelse på et TV, aner jeg ikke, men når muligheden findes på en computer, hvorfor så risikere noget? Det tager kun 2 sekunder og tre klik. NOgle gange vil en harddisk IKKE skubbes ud. Så er man nødt til at lukke computeren helt først, og så hive stikket.


Skrevet af: fltk
Skrevet den: 21-August-2019 kl. 09:52
Oprindeligt skrevet af pomse pomse skrev:

ok, jeg skal bruge en harddisk med strømforsyning til.


Det mener jeg bliver alt for bøvlet, så det vil jeg ikke anbefale. Desuden kommer du til at døje med støj fra en 3½" harddisk.

Flemming


-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 21-August-2019 kl. 11:17
 Det er alt for besværligt og helt unødvendigt at bruge en HDD som skal bruge seperat forsyning, det hele skal flyttes frem og tilbage mellem enhederne, i stedet flor bare at flytte HDDen, og så er der som også skrevet den helt unødvendige støj som kommer fra de store diske, derudover, så koster de også extra.
Har ikke brugt en HDD med seperat forsyning efter overgang til bærbar PC for mange år siden. Det er vel snart 10 år siden.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: pomse
Skrevet den: 21-August-2019 kl. 17:02
Hej planen er også at købe 2 med det samme på hver harddisk så jeg har kopi af alt. Men har tænkt at for at være mere sikker så kunne jeg evt. købe en ekstra mindre harddisk som er sat til tv hvor jeg altid kan ligge lidt på og fjerne fra og så bruge de 2 andre som master harddiske hvor jeg kan kopiere over fra hvad jeg end vil se.

Nu ændre mkv vel ikke billed format eller fjerner undertekster ?


Skrevet af: pomse
Skrevet den: 21-August-2019 kl. 17:05
ok, dem jeg har til min pc må så være 3½ da der er strømforsyning til dem alle sammen. Men syntes nu ikke at jeg kan høre dem ret meget.


Skrevet af: pomse
Skrevet den: 21-August-2019 kl. 17:08
philips skrev bare til mig at harddisken skal ha egen strømforsyning hvis jeg sætter dem til mit tv. Kan de tage fejl ? Confused


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 21-August-2019 kl. 17:11
Der bør være en USB på TVet hvor der står HDD. Det er der på de fleste TVer.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: fltk
Skrevet den: 21-August-2019 kl. 18:05
Oprindeligt skrevet af pomse pomse skrev:

Nu ændre mkv vel ikke billed format eller fjerner undertekster ?


Kun hvis du selv beder om det.

Flemming


-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: fltk
Skrevet den: 21-August-2019 kl. 18:06
Oprindeligt skrevet af pomse pomse skrev:

philips skrev bare til mig at harddisken skal ha egen strømforsyning hvis jeg sætter dem til mit tv. Kan de tage fejl ? Confused


Det står der også i mange manualer, men moderne 2½" harddiske bruger så lidt strøm at de sagtens kan fødes gennem USB kablet.

Flemming


-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: pomse
Skrevet den: 21-August-2019 kl. 19:44
mit tv er desværre ikke lige fremst nyt, så måske er det for gammelt. Men Der står kun USB bag på, ikke noget med HDD. Men i brugervejledning står der at det kan afspille video.

så står der noget om FAT 16, Fat 32 og NTFS.

video står der MPEG1, MPEG2, H.264/MPEG-4 og AVC

Men måske jeg lige skal hente en opdatering til mit tv på nettet, da jeg må indrømme at jeg aldrig har opdateret det.


Skrevet af: pomse
Skrevet den: 21-August-2019 kl. 19:45
ok tak


Skrevet af: pomse
Skrevet den: 21-August-2019 kl. 19:46
ok, måske jeg skulle prøve det, man kan også få for mange ledninger.


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 21-August-2019 kl. 19:56

 
Oprindeligt skrevet af pomse pomse skrev:

mit tv er desværre ikke lige fremst nyt, så måske er det for gammelt. Men Der står kun USB bag på, ikke noget med HDD. Men i brugervejledning står der at det kan afspille video.

så står der noget om FAT 16, Fat 32 og NTFS.

video står der MPEG1, MPEG2, H.264/MPEG-4 og AVC

Men måske jeg lige skal hente en opdatering til mit tv på nettet, da jeg må indrømme at jeg aldrig har opdateret det.

 Hvis det er mere end et par år gammelt findes der næppe nogen opdatering mere.
Har et 9 år gammelt Samsung den ene USB er til HDD. det kan afspille en del forskellige formater. MP4, VOB, 3Gp, TS og en del andre.
Til det nye 4K bruges der Shield TV, den afvikler alt med det SW der er indstalleret på den.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: Supergris
Skrevet den: 21-August-2019 kl. 20:38
fltk og Radiomanden. En 3,5" harddisk er absolut ikke ensbetydende med mere støj end en 2,5"!
De fleste af mine nyere harddiske er tæt på at være støjfrie.
De billigste harddiske målt pr. mb, er eksterne harddiske med strømforsyning på 3,5"!
De koster under 1300 kr. for 8 TB, så i stedet for at koste ekstra, er de billigere målt på pladsen de tilbyder!
De fleste bruger i øvrigt samme eller tilsvarende strømforsyning, så det er ikke meget mere bøvlet at flytte rundt på dem, da man kan have en strømledning liggende klar, hvor de skal bruges.
Hvis man bruger dem i kombination med en computer, kan de deles over netværket ligesom alle andre interne drev, så er man helt fri for at flytte på dem... 


-------------
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.









Skrevet af: pomse
Skrevet den: 21-August-2019 kl. 20:38
mit tv er fra 2009, men philips skriver til mig at jeg skal opdatere det. Så nu har jeg bedt dem om link til en opdatering så må vi se om jeg får en.

Til gengæld så har jeg også usb port på min dvd afspiller og der har jeg lige testet den med en usb nøgle med en tegnfilm på. Den afspiller fint og kvaliteten er den samme som optagelsen, det er så i mkv. Ved ikke lige om min afspiller kan vob, men tænkte jeg ville prøve mkv først da de fleste har sagt mkv til mig Smile

Nu skal jeg så bare ha testet med en ekstern harddisk


Skrevet af: pomse
Skrevet den: 21-August-2019 kl. 20:41
Tak for info så er det bare om jeg kan få en harddisk til at virke på min dvd afspiller, den skriver dog også at jeg kan koble min pc til min dvd afspiller, men ved ikke om jeg har stik på min pc til det Confused


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 21-August-2019 kl. 21:47
Oprindeligt skrevet af pomse pomse skrev:

mit tv er fra 2009, men philips skriver til mig at jeg skal opdatere det


1. Philips kan nemt svare sådan for at "feje dig væk fra døren". Et 9 år gammelt tv er de ganske givet totalt ligeglade med.

2. Et godt råd, hvis man vil have hjælp: Skriv fabrikat og model på de ting du vil have hjælp til


Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Supergris
Skrevet den: 21-August-2019 kl. 21:52
Overvej at investere i en decideret medieafspiller, som Nvidia Shield TV eller en Apple TV 4K; billigere alternativer findes, men da det er en ting, de fleste benytter flittigt hver dag, synes jeg, det er et dumt sted at spare.
Du vil få langt bedre ydelse, flere muligheder samt support for alle formater af billed og lyd, som er alle smart-TV overlegne...


-------------
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.









Skrevet af: kimila
Skrevet den: 21-August-2019 kl. 23:07
Nvidia Shield TV vil jeg helt sikkert anbefale.

Apple TV er vel stadig et lukket område og vil kun afspille filer i apple format, dvs. filerne man har skal først konveteres inden de vil blive afspillet i apple TV.

Har selv 2 Nvidia Shield TV og det er den bedste mediaplayer jeg har haft.



-------------
mvh

kimila


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 21-August-2019 kl. 23:14
 En ATV er en ren Streaming boks, så den kan ikke bruges med en HDD.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: Supergris
Skrevet den: 22-August-2019 kl. 05:21
Med Infuse eller MrMC installeret kan den afspille alle typer filer, f.eks. MKV, og ikke kun filer i "Apple-format" over lokalt netværk, så den kan sagtens bruges med en HDD, blot ikke én, der er tilsluttet direkte med USB, hvilket er den måde tendensen går, hvor folk enten har en computer kørende eller en NAS stående...

 


-------------
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.









Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 22-August-2019 kl. 06:00
Oprindeligt skrevet af kimila kimila skrev:

Har selv 2 Nvidia Shield TV og det er den bedste mediaplayer jeg har haft.

Det er nemt at skrive, når du nu ikke har en ATV.....


Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: fltk
Skrevet den: 22-August-2019 kl. 08:51
Oprindeligt skrevet af pomse pomse skrev:

Ved ikke lige om min afspiller kan vob, men tænkte jeg ville prøve mkv først da de fleste har sagt mkv til mig Smile


Det ser ikke ud til du har forstået det jeg tidligere skrev om vob og mkv. Når man laver mkv filer bliver det oprindelige format bevaret. Dine DVDer består af et antal vob filer (= mpeg2), og de vil stadig være vob efter du har kørt dem igennem Makemkv. De kommer blot til at hedde mkv. Hvis det havde været en mpeg4 fil du lavede om til mkv, ville mkv filen stadig bestå af en mpeg4 fil. 

Flemming


-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: danji
Skrevet den: 22-August-2019 kl. 10:10
Har dit fjernsyn netforbindelse? For du kan også overveje en netværksharddisk? Så vil den selv sørge for at tage backup løbende hvis du har to diske i? Og så skal du ikke frem og tilbage med USB harddisk mellem PC og TV for at tilføje nye film.

Og jeg bruger den med Infuse på ATV4 så du får et dejligt interface til at vælge og kategoriserer dine videoer.

Husk du kan starte med en ganske almidelig USB stick til at afprøve om dit TV kan afspille mkv filerne, inden du går ud og investerer i netværksdiske (NAS). Se efter Synology eller QNAP til hjemmebrug med 2-4 diske.


-------------
Mvh dan.


Skrevet af: Supergris
Skrevet den: 22-August-2019 kl. 16:22
Hvis du ikke er flere personer i husstanden, der streamer på forskellige tidspunkter, og alligevel har din computer tændt det meste af tiden, er der ikke så stor grund til at kigge på hverken netværksharddisk eller NAS...

-------------
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.









Skrevet af: kimila
Skrevet den: 22-August-2019 kl. 17:04
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af kimila kimila skrev:

Har selv 2 Nvidia Shield TV og det er den bedste mediaplayer jeg har haft.

Det er nemt at skrive, når du nu ikke har en ATV.....


Klaus

Er en ATV ikke en Apple tv box, eller har jeg misforstået noget, så beklager jeg.




-------------
mvh

kimila


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 22-August-2019 kl. 17:31
Jo, sådan en antager jeg at du ikke har, når du udtaler dig sådan om den...



Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: bubbleboy
Skrevet den: 22-August-2019 kl. 17:50
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Jo, sådan en antager jeg at du ikke har, når du udtaler dig sådan om den...

Han er så heller ikke gået glip af noget.


Skrevet af: pomse
Skrevet den: 22-August-2019 kl. 18:54
update er vidst lige meget, software driver er på engelsk, så frygter den vil ændre alt i mit tv fra dansk til engelsk ud over det så er den fra 2010 og der er ikke kommet flere updates og der kommer heller ikke flere. Fik link af philips.


Skrevet af: pomse
Skrevet den: 22-August-2019 kl. 18:56
Kender ikke lige de ting du beskriver hvad er det og hvad kan det gøre som de andre ting ikke kan som jeg allerede har ?


Skrevet af: pomse
Skrevet den: 22-August-2019 kl. 19:00
Vil helst ikke ind i de der produkter som har deres egne systemer, syntes jeg har hørt apple har det. Havde engang en HP computer og det hele kørte i HP system det værste gang lort og den dårligste computer jeg nogensinde har haft.


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 22-August-2019 kl. 19:06
 Har stadig en HP PC, den er ikke anderledes end den Acer jeg har, bortset at HPen har Win XP og Acer har Win 7.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: pomse
Skrevet den: 22-August-2019 kl. 19:15
ok nu fostår jeg, det er altså på en måde stadig vob filer.

Kan jeg gøre det samme med Blu-Ray disc. For ca. 4 år siden begyndte jeg at gå over til blu-ray disc, så startede med at optage på blu-ray da tv kanalerne også var gået over til hd og billedet var meget bedre.
Jeg fik at vide at blu-ray disc havde en længere holdbarhed end dvd skiver og var stærkere. Jeg tog fejl, jeg har altid opbevaret mine egne optagelser i plastik lommer og det kan blu-ray disc åbenbart ikke tåle. Skiverne får nemt pletter, ridser og falmer. Især sorte Blu-Ray disc de får grå pletter efter få måneder i plastik lommer.

Så tænker at dem vil jeg også gerne overføre til harddisk. Nogen ide om hvordan jeg gør det ?

Ud over det, kan jeg stole på alt er ripped korrekt eller bør jeg se det igennem som jeg ripper ?

Når jeg kopiere fra en harddisk og til en anden harddisk for at lave en backup af det jeg har rippet er der så en mere sikker måde jeg kan gøre det på for at måske undgå at den laver fejl under overførselen ? eller er det bare at kopiere fra en disk og til en anden disk ?


Skrevet af: pomse
Skrevet den: 22-August-2019 kl. 19:19
Nej mit tv har ikke netforbindelse.

Jeg har testet mkv med en usb stick eller nøgle på mit tv uden held, men har så testet den på min dvd afspiller og der virkede det fint Smile


Skrevet af: pomse
Skrevet den: 22-August-2019 kl. 19:21
Streamer slet ikke men computer er tændt det meste af tiden 


Skrevet af: pomse
Skrevet den: 22-August-2019 kl. 19:24
ok har aldrig haft en acer før, den jeg har nu blev bygget hos komplett, der var nogle som hjalp mig med at vælge delene på et forum og det er det bedste jeg nogensinde har gjort, bedste pc jeg har haft indtil videre Smile


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 22-August-2019 kl. 19:39
 Det er ikke de store stationære skrumler jeg bruger, sådan en har jeg ikke haft i mere end 10 år, der bruges kun bærbare enheder, seneste anskaffelse er en Chromebook.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: fltk
Skrevet den: 22-August-2019 kl. 21:20
Oprindeligt skrevet af pomse pomse skrev:

 har så testet den på min dvd afspiller og der virkede det fint Smile


Ja, selvfølgelig, når mkv filen stammer fra en DVD.

Og ja, du kan gøre det samme med dine blu-ray skiver. Hvis de er kopisikrede skal du ind omkring AnyDVD eller f.eks. Pavtube Bytecopy (begge er betalingsprogrammer) for at ophæve kopisikringen.

Flemming


-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: Supergris
Skrevet den: 22-August-2019 kl. 21:52
Oprindeligt skrevet af pomse pomse skrev:

ok nu fostår jeg, det er altså på en måde stadig vob filer.

Kan jeg gøre det samme med Blu-Ray disc. For ca. 4 år siden begyndte jeg at gå over til blu-ray disc, så startede med at optage på blu-ray da tv kanalerne også var gået over til hd og billedet var meget bedre.
Jeg fik at vide at blu-ray disc havde en længere holdbarhed end dvd skiver og var stærkere. Jeg tog fejl, jeg har altid opbevaret mine egne optagelser i plastik lommer og det kan blu-ray disc åbenbart ikke tåle. Skiverne får nemt pletter, ridser og falmer. Især sorte Blu-Ray disc de får grå pletter efter få måneder i plastik lommer.

Så tænker at dem vil jeg også gerne overføre til harddisk. Nogen ide om hvordan jeg gør det ?

Ud over det, kan jeg stole på alt er ripped korrekt eller bør jeg se det igennem som jeg ripper ?

Når jeg kopiere fra en harddisk og til en anden harddisk for at lave en backup af det jeg har rippet er der så en mere sikker måde jeg kan gøre det på for at måske undgå at den laver fejl under overførselen ? eller er det bare at kopiere fra en disk og til en anden disk ?

DVDer er opbygget i en bestemt struktur, hvor mappen "VIDEO_TS" bl.a indeholder et antal VOB-filer, som er et containerformat, der kan indeholde video, lyd, undertekster mm.
DVDer er ikke i HD, så videofilerne er som regel lavet i MPEG-2, hvor Blu-rays som regel er i HD (H.264), og senest er der kommet Ultra HD Blu-rays, der benytter HEVC (H.265).

Da en DVD skal være opbygget på en helt speciel måde, som indeholder flere mapper og forskellige filer, er det hensigtsmæssigt at samle det i én fil, lidt samme tanke, som er bag ideen med en "ISO", som dog er en eksakt fotokopi af hele DVD-strukturen
MKV er nok sammen med MP4, de mest anvendte containere til dette formål.

Man kan vælge at lave en lossless kopi, som er nøjagtig magen til originalen, eller man kan benytte et af de mere moderne codecs, som er mere effektive, og samle alle VOB-filerne i én fil, som fylder mindre, alt efter hvor meget man ønsker at komprimere dem.
Med HEVC vil du nok kunne få en DVD ned i omkring 1 GB, uden du vil kunne se forskel, men det er helt op til dig selv, hvad du ønsker...

Som du er inde på, så er det en rigtig god ide, at lave backup af det hele eller det vigtigste.
Hvis du vælger at konvertere dine DVDer til MKV eller MP4, kan du kopiere dem hen, hvor du har lyst til.
Der er ikke noget specielt, du skal huske på.
Hvis du gemmer originalen, vil du altid kunne komme tilbage til, hvor du startede fra, så der er absolut ingen fare på færde!




-------------
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.









Skrevet af: kimila
Skrevet den: 23-August-2019 kl. 01:45
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Jo, sådan en antager jeg at du ikke har, når du udtaler dig sådan om den...



Klaus
Tak for det sure opstød.
Kunne man få at vide hvad det er.


-------------
mvh

kimila


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 23-August-2019 kl. 05:58
R
Oprindeligt skrevet af kimila kimila skrev:


Kunne man få at vide hvad det er.

Du skriver:
Apple TV er vel stadig et lukket område og vil kun afspille filer i apple format, dvs. filerne man har skal først konveteres inden de vil blive afspillet i apple TV.

Har selv 2 Nvidia Shield TV og det er den bedste mediaplayer jeg har haft.”

Hvortil jeg svarer at det er let nok at skrive at shield er den bedste mediaplayer du har haft, når du nu ikke har haft en Apple TV. Sidstnævnte antager jeg ud fra din kommentar om filer i Apple format.


Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: kimila
Skrevet den: 23-August-2019 kl. 09:15
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

R
Oprindeligt skrevet af kimila kimila skrev:


Kunne man få at vide hvad det er.

Du skriver:
Apple TV er vel stadig et lukket område og vil kun afspille filer i apple format, dvs. filerne man har skal først konveteres inden de vil blive afspillet i apple TV.

Har selv 2 Nvidia Shield TV og det er den bedste mediaplayer jeg har haft.”

Hvortil jeg svarer at det er let nok at skrive at shield er den bedste mediaplayer du har haft, når du nu ikke har haft en Apple TV. Sidstnævnte antager jeg ud fra din kommentar om filer i Apple format.


Klaus
Har da haft en apple tv 2 for noget tid siden som var jailbreaked og den kunne så afspille de fleste filer, men kun op til 720 så kunne den ikke klare mere.
Har haft prøvet 3 og 4 hvor man ikke kunne det (jailbreak).
Jeg har ikke kunnet låse den op.



-------------
mvh

kimila


Skrevet af: lahan
Skrevet den: 23-August-2019 kl. 09:35
Oprindeligt skrevet af kimila kimila skrev:

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

R
Oprindeligt skrevet af kimila kimila skrev:


Kunne man få at vide hvad det er.

Du skriver:
Apple TV er vel stadig et lukket område og vil kun afspille filer i apple format, dvs. filerne man har skal først konveteres inden de vil blive afspillet i apple TV.

Har selv 2 Nvidia Shield TV og det er den bedste mediaplayer jeg har haft.”

Hvortil jeg svarer at det er let nok at skrive at shield er den bedste mediaplayer du har haft, når du nu ikke har haft en Apple TV. Sidstnævnte antager jeg ud fra din kommentar om filer i Apple format.


Klaus
Har da haft en apple tv 2 for noget tid siden som var jailbreaked og den kunne så afspille de fleste filer, men kun op til 720 så kunne den ikke klare mere.
Har haft prøvet 3 og 4 hvor man ikke kunne det (jailbreak).
Jeg har ikke kunnet låse den op.

hvorfor vil du låse den op ?


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 23-August-2019 kl. 09:51
Oprindeligt skrevet af kimila kimila skrev:

[
Jeg har ikke kunnet låse den op.

Har du brug for at låse en Apple TV 4 op - med hvilket formål?


Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: kimila
Skrevet den: 23-August-2019 kl. 14:47
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af kimila kimila skrev:

[
Jeg har ikke kunnet låse den op.

Har du brug for at låse en Apple TV 4 op - med hvilket formål?


Klaus
Hold nu op, stop.
Kan Apple Tv 4 bruges på samme måde som Nvidia Shield uden at skulle gøre noget.


-------------
mvh

kimila


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 23-August-2019 kl. 14:50
 ATV kan ikke bruges på samme måde som Shield, da der ikke er en USB tilslutning, den er kun til Streaming.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 23-August-2019 kl. 14:58
Oprindeligt skrevet af kimila kimila skrev:

Hold nu op, stop.
Kan Apple Tv 4 bruges på samme måde som Nvidia Shield uden at skulle gøre noget.

Det kommer helt og holdent an på, hvordan du bruger din shield....

Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: pomse
Skrevet den: 23-August-2019 kl. 16:40
ok så jeg kan også bruge makemkv programmet på min blu-ray skiver ? det må jeg prøve Smile


Skrevet af: pomse
Skrevet den: 23-August-2019 kl. 16:50
Tak for info, tror jeg holder mig til mkv og ikke komprimere det Smile


Skrevet af: pomse
Skrevet den: 25-August-2019 kl. 20:11
Hvilke mærker er bedst blandt eksterne harddiske ?


Skrevet af: danji
Skrevet den: 27-August-2019 kl. 09:13
Hej pomse.

Overvej om det skal være HDD eller SSD (hurtigere og ingen støj). Se evt. på WD Passport. EDBpriser.dk er et godt sted at søge.

-------------
Mvh dan.


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 27-August-2019 kl. 10:01
Oprindeligt skrevet af pomse pomse skrev:

Hvilke mærker er bedst blandt eksterne harddiske ?
Bruger en WD Elements 25 A2 på 1 TB. Den fungerer fint til TV og koster ca 450kr. SSD disc er ikke egnet.


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 27-August-2019 kl. 10:12
 Precis, en SSD er suveren til at have OS på, og til brug som anden ROM, men ikke egnet til at blive brugt som en der konstant skrives/slettes på.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: fltk
Skrevet den: 27-August-2019 kl. 11:55
Oprindeligt skrevet af pomse pomse skrev:

Hvilke mærker er bedst blandt eksterne harddiske ?


Jeg har både Toshiba, Samsung, Hitachi og Western Digital harddiske til at optage på. Alle fungerer fejlfrit.

Flemming


-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: pomse
Skrevet den: 27-August-2019 kl. 17:11
ok hvad er forskellen på hdd og ssd ? og hvad kan hvad ? kan der være problemer med at køre med den ene på tv ? når tv er gammelt ?


Skrevet af: pomse
Skrevet den: 27-August-2019 kl. 17:12
ok så jeg skal holde mig fra SSD disc, tak Smile


Skrevet af: pomse
Skrevet den: 27-August-2019 kl. 17:12
tak så er den ligesom ude Smile


Skrevet af: pomse
Skrevet den: 27-August-2019 kl. 17:14
ok, jeg har selv god erfaring med WD til computer så måske jeg skal prøve sådan en til tv Smile


Skrevet af: danji
Skrevet den: 28-August-2019 kl. 15:19
SSD kan fint benyttes. De har mange års levetid og til at opbevare film (som sikkert ikke skal slettes/udskiftes, men kun tilføjes nye) er det fløjtende ligemeget.

Men gå gerne med noget du kender.

-------------
Mvh dan.


Skrevet af: fltk
Skrevet den: 28-August-2019 kl. 16:30
Oprindeligt skrevet af danji danji skrev:

SSD kan fint benyttes. De har mange års levetid og til at opbevare film (som sikkert ikke skal slettes/udskiftes, men kun tilføjes nye) er det fløjtende ligemeget.


Jeg er stort set enig. Til gengæld er det total overkill at bruge en SSD disk til trådstarters formål. En SSD's styrke ligger i, at den er hurtig, men det har trådstarter jo slet ikke brug for. Så efter min mening vil det være spild af de ekstra kroner en SSD koster i forhold til en konventionel disk.

Flemming


-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: pomse
Skrevet den: 28-August-2019 kl. 16:49
super hvis ssd er dyre så er den billige nok god nok til mig Smile


Skrevet af: pomse
Skrevet den: 31-August-2019 kl. 19:26
Hvor mange år skal jeg forvente sådan en ekstern harddisk holder ? før jeg overfører det til en ny harddisk ?



Print side | Luk vindue