Print side | Luk vindue

Apple TV 4K - Går nogle gange i sort kortvarigt

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Smart TV
Forumbeskrivelse: Smart TV, Google TV, Apple TV, Microsoft TV og andre indholdstjenester til TV
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=158941
Udskrevet den: 27-April-2024 kl. 23:30


Emne: Apple TV 4K - Går nogle gange i sort kortvarigt
Skrevet af: MortenP
Emne: Apple TV 4K - Går nogle gange i sort kortvarigt
Skrevet den: 30-August-2019 kl. 09:58
Hej

Jeg har et Apple TV4K som kører ganske glimrende, og er nemt at bruge. Men jeg oplever i Netflix at når jeg f.eks. går ud af en serie og vil tilbage til hovedmenuen, så går skærmen i sort i 5-6 sekunder for så at vende tilbage igen. 

Jeg har et LG 65" LED TV, som understøtter 4K. og jeg har IKKE slået HDR til, da jeg synes menu osv. ser træls ud på apple tv'et, og i øvrigt ikke kan se den store forskel ellers :-). 

Kan det være den funktion hvor den selv skifter Hz?

Og er der en måde at undgå at den går i sort (men at den stadig har den automatiske funktion?)

På forhånd tak.



Svar:
Skrevet af: Axlon
Skrevet den: 30-August-2019 kl. 10:12
Jeps det er højt sandsynligt når dit TV skifter skærmfrekvens, og nej det kan du ikke gøre noget ved, andet end at slå den automatiske skærmfrekvens fra på ATV.

-------------
Mvh Jesper


Skrevet af: MortenP
Skrevet den: 30-August-2019 kl. 10:39
Ok. tak

Er der ulemper ved det?. Kan man med fordel sætte den på en fast skærmfrekvens? og i så fald, hvilken er optimal?



Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 30-August-2019 kl. 11:13
 Ingen af dem er optimal, da der bruges både 50 og 60 Hz, det bedste er at bruge Netflix og You Tube direkte på TV, i stedet for en extern enhed.

 HDR giver billedet giver billedet et extra pift. Der skiftes automatisk til HDR når det er via App på TVet.
Bruger altid kun TVet til Netflix og You Tube.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 30-August-2019 kl. 11:32
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:


 Ingen af dem er optimal, da der bruges både 50 og 60 Hz, det bedste er at bruge Netflix og You Tube direkte på TV, i stedet for en extern enhed..


Hvad er det dog for noget vrøvl. Du skal netop bruge en ekstern enhed for at få vist indhold i rette framerate.

Apple TV skal stå til automatisk skift af framerate for at undgå at 24p indhold konverteres til 50 eller 60Hz.

Standard frekvens kan med fordel sættes til 50Hz, hvis der benyttes danske apps som f.eks. DR og TV2, da de ikke automatisk kan skifte.


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 30-August-2019 kl. 11:33
Oprindeligt skrevet af MortenP MortenP skrev:

Ok. tak

Er der ulemper ved det?.


Ulempen ved at sætte den ved en fast frekvens er, at en del indhold så vil blive konverteret.

Netflix er primært 24p, og det bør du ikke sætte AppleTV til, da interfacet så bliver langsomt.


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 30-August-2019 kl. 11:39
 Jeg får det bedste resultat direkte på TVet, i sær hvad angår HDR, det ser bedre ud end via You See boksen, har også en Shield, men den kan ikke vise HDR.



-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: Deschain
Skrevet den: 30-August-2019 kl. 12:08
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:


 Ingen af dem er optimal, da der bruges både 50 og 60 Hz, det bedste er at bruge Netflix og You Tube direkte på TV, i stedet for en extern enhed..


Standard frekvens kan med fordel sættes til 50Hz, hvis der benyttes danske apps som f.eks. DR og TV2, da de ikke automatisk kan skifte.

Både DR TV og TV2 Play apps skifter automatisk nu på ATV.


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 30-August-2019 kl. 12:26
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:


 Jeg får det bedste resultat direkte på TVet, i sær hvad angår HDR, det ser bedre ud end via You See boksen, har også en Shield, men den kan ikke vise HDR.



Trådstarter har et AppleTV, der ingen problemer har med dette, så din erfaring med YouSee boks og Shield er så ikke til så meget hjælp,

Og så er Netflix låst til 60Hz i app'en på mange tv.


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 30-August-2019 kl. 12:27
Oprindeligt skrevet af Deschain Deschain skrev:

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:


 Ingen af dem er optimal, da der bruges både 50 og 60 Hz, det bedste er at bruge Netflix og You Tube direkte på TV, i stedet for en extern enhed..


Standard frekvens kan med fordel sættes til 50Hz, hvis der benyttes danske apps som f.eks. DR og TV2, da de ikke automatisk kan skifte.


Både DR TV og TV2 Play apps skifter automatisk nu på ATV.


OK. Har ikke selv prøvet, men en anden skrev for kort tid siden, at de stadigvæk ikke gjorde, og da MLB ikke selv kan skifte til 60Hz har det været lidt irriterende.

Så tak for info


Skrevet af: MortenP
Skrevet den: 30-August-2019 kl. 13:25
Tak. 

Jeg lever vist bare med at det lige blinker sort en periode :). 

Jeg synes AppleTV interfacet er LANGT bedre end mit LG's indbyggede. nemmere at navigere i, og så er den bare lynhurtig. 


Skrevet af: jake51
Skrevet den: 30-August-2019 kl. 15:50
Indstil Apple TV til 60 Hz, det virker fint med min LG OLED

-------------
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 30-August-2019 kl. 18:04
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Oprindeligt skrevet af Deschain Deschain skrev:

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:


 Ingen af dem er optimal, da der bruges både 50 og 60 Hz, det bedste er at bruge Netflix og You Tube direkte på TV, i stedet for en extern enhed..


Standard frekvens kan med fordel sættes til 50Hz, hvis der benyttes danske apps som f.eks. DR og TV2, da de ikke automatisk kan skifte.


Både DR TV og TV2 Play apps skifter automatisk nu på ATV.


OK. Har ikke selv prøvet, men en anden skrev for kort tid siden, at de stadigvæk ikke gjorde, og da MLB ikke selv kan skifte til 60Hz har det været lidt irriterende.

Så tak for info


Det er så kun live-kanalerne, der kan autoskifte, og på DR er det endda kun DR1.


Skrevet af: TBC1
Skrevet den: 30-August-2019 kl. 20:31
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:


 Ingen af dem er optimal, da der bruges både 50 og 60 Hz, det bedste er at bruge Netflix og You Tube direkte på TV, i stedet for en extern enhed..


Hvad er det dog for noget vrøvl. Du skal netop bruge en ekstern enhed for at få vist indhold i rette framerate.

Apple TV skal stå til automatisk skift af framerate for at undgå at 24p indhold konverteres til 50 eller 60Hz.

Standard frekvens kan med fordel sættes til 50Hz, hvis der benyttes danske apps som f.eks. DR og TV2, da de ikke automatisk kan skifte.

I har faktisk begge delvist ret, alt efter om man taler Netflix eller YouTube

Mht Netflix er det som Lundahl siger mht. match af framerate, mens radiomanden rammer YouTube bedst.

For til YouTube er er det faktisk en fordel at bruge TV'ets indbyggede app i stedet for ATV'et, da ATV'et sutter seriøst røv mht YouTube, både hvad angår opløsning (max 1080p) og framerate (låst - og særligt slemt hvis man har udgangspunkt i 50 Hz til Danske tjenester uden match funktion)

Så summa sumarrum:

Bedste Netflix: Brug ekstern ATV 4K med match content & framerate aktiveret - den funktion der gør ATV'et til den bedste streamingenhed på markedet til Netflix (og andre streaming-tjenester kombatible med match framerate funktionen)

Bedste YouTube: Brug TV'ets interne App og hold dig langt væk fra ATV mht YouTube. 

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Det er så kun live-kanalerne, der kan autoskifte, og på DR er det endda kun DR1.
Ok, det har jeg så til gode at opdage, men nu står ATV'et som udgangspunkt også i 50 Hz og jeg bruger DVB for bedre kvalitet hvis jeg endelig ser flow TV, så hvis det er til 50 Hz der skiftes ...og ikke 25 = ? ... så har jeg jo af gode grunde heller ikke haft mulighed for at opdage det.

I øvrigt kan det på nogle TV være en fordel at starte DRTV via HbbTV (den røde knap når kanalen er tunet) i stedet for at starte DRTV på de TV der også har app/HbbTV-genvej via smart-tv menuen, da flere enheder i den forbindelse forbliver i de 50 Hz TV'et er i når man har tunet DR DVB kanalen, frem for at skifte til smart-tv platformens 60 Hz før adgangen til DRTV

-------------
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K


Skrevet af: Rune Dalsgaard
Skrevet den: 10-Januar-2020 kl. 18:52
Mit Apple TV 4K skifter ikke selv til 50 Hz til DR TV, og 60 Hz til InFuse eller Netflix selvom det er slået til under indstillinger. Andre der oplever dette, og har en løsning? 60 Hz på DR TV kører ikke flydende. Kun på 50 Hz


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 10-Januar-2020 kl. 18:56
Oprindeligt skrevet af Rune Dalsgaard Rune Dalsgaard skrev:

Mit Apple TV 4K skifter ikke selv til 50 Hz til DR TV, og 60 Hz til InFuse eller Netflix selvom det er slået til under indstillinger. Andre der oplever dette, og har en løsning? 60 Hz på DR TV kører ikke flydende. Kun på 50 Hz
du skal sætte den til 50hz fast og så den skifter i Netflix osv


Skrevet af: Rune Dalsgaard
Skrevet den: 10-Januar-2020 kl. 19:06
men så hakker pauseskærmen :(


Skrevet af: Rune Dalsgaard
Skrevet den: 10-Januar-2020 kl. 19:07
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af Rune Dalsgaard Rune Dalsgaard skrev:

Mit Apple TV 4K skifter ikke selv til 50 Hz til DR TV, og 60 Hz til InFuse eller Netflix selvom det er slået til under indstillinger. Andre der oplever dette, og har en løsning? 60 Hz på DR TV kører ikke flydende. Kun på 50 Hz
du skal sætte den til 50hz fast og så den skifter i Netflix osv

Men så hakker pauseskærmen


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 10-Januar-2020 kl. 19:34
Oprindeligt skrevet af Rune Dalsgaard Rune Dalsgaard skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af Rune Dalsgaard Rune Dalsgaard skrev:

Mit Apple TV 4K skifter ikke selv til 50 Hz til DR TV, og 60 Hz til InFuse eller Netflix selvom det er slået til under indstillinger. Andre der oplever dette, og har en løsning? 60 Hz på DR TV kører ikke flydende. Kun på 50 Hz
du skal sætte den til 50hz fast og så den skifter i Netflix osv


Men så hakker pauseskærmen
ja du må overleve så længe det kun er dplay af danske tjenester der skifter frekvens


Skrevet af: Rune Dalsgaard
Skrevet den: 10-Januar-2020 kl. 19:39
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af Rune Dalsgaard Rune Dalsgaard skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af Rune Dalsgaard Rune Dalsgaard skrev:

Mit Apple TV 4K skifter ikke selv til 50 Hz til DR TV, og 60 Hz til InFuse eller Netflix selvom det er slået til under indstillinger. Andre der oplever dette, og har en løsning? 60 Hz på DR TV kører ikke flydende. Kun på 50 Hz
du skal sætte den til 50hz fast og så den skifter i Netflix osv


Men så hakker pauseskærmen
ja du må overleve så længe det kun er dplay af danske tjenester der skifter frekvens

Hvad mener du? Er det kun dPlay som automatisk kan skifte Hz?
Nu er jeg forvirret :)


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 10-Januar-2020 kl. 19:53
Oprindeligt skrevet af Rune Dalsgaard Rune Dalsgaard skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af Rune Dalsgaard Rune Dalsgaard skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af Rune Dalsgaard Rune Dalsgaard skrev:

Mit Apple TV 4K skifter ikke selv til 50 Hz til DR TV, og 60 Hz til InFuse eller Netflix selvom det er slået til under indstillinger. Andre der oplever dette, og har en løsning? 60 Hz på DR TV kører ikke flydende. Kun på 50 Hz
du skal sætte den til 50hz fast og så den skifter i Netflix osv


Men så hakker pauseskærmen
ja du må overleve så længe det kun er dplay af danske tjenester der skifter frekvens


Hvad mener du? Er det kun dPlay som automatisk kan skifte Hz?
Nu er jeg forvirret :)
ja af de danske tjenester. Dr, tv2 Viaplay og hbo Nordic gør ikke. Derfor sæt din ATV til 50hz og overlev den hakker lidt i pauseskærm


Skrevet af: Rune Dalsgaard
Skrevet den: 10-Januar-2020 kl. 19:55
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af Rune Dalsgaard Rune Dalsgaard skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af Rune Dalsgaard Rune Dalsgaard skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af Rune Dalsgaard Rune Dalsgaard skrev:

Mit Apple TV 4K skifter ikke selv til 50 Hz til DR TV, og 60 Hz til InFuse eller Netflix selvom det er slået til under indstillinger. Andre der oplever dette, og har en løsning? 60 Hz på DR TV kører ikke flydende. Kun på 50 Hz
du skal sætte den til 50hz fast og så den skifter i Netflix osv


Men så hakker pauseskærmen
ja du må overleve så længe det kun er dplay af danske tjenester der skifter frekvens


Hvad mener du? Er det kun dPlay som automatisk kan skifte Hz?
Nu er jeg forvirret :)
ja af de danske tjenester. Dr, tv2 Viaplay og hbo Nordic gør ikke. Derfor sæt din ATV til 50hz og overlev den hakker lidt i pauseskærm

Mange tak for hjælpen :)
Nu er jeg blevet klogere.
God weekend


Skrevet af: rune.alleslev
Skrevet den: 10-Januar-2020 kl. 20:41
Jeg har lidt det samme issue... og så dog ikke... 

Efter sidste opdatering af TVOS vil ATV helst ikke afspille film med DV. Jeg var inde og kigge i settings og kunne se at den var sat til standard settings (dvs den viser bare i HDR). Så jeg satte den til DV + match FR + match content. Når jeg så ser fx film i iTunes med DV så går skærmen i sort med jævne mellemrum. Det er så irriterende at jeg har slået det fra og nu har sat til "standard" HDR. Æv æv.

DV kører perfekt i Netflix TV app og der er ikke rørt ved kabler ifm opdateringen.

Jeg har LG OLEDC7 og tidligere havde jeg ikke det problem.


-------------
Rune Alleslev
LG OLED55C9V - Denon receiver + Heos - B&W højtalere - PS4 - ATV 4K


Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 10-Januar-2020 kl. 21:05
Oprindeligt skrevet af rune.alleslev rune.alleslev skrev:

Jeg har lidt det samme issue... og så dog ikke... 

Efter sidste opdatering af TVOS vil ATV helst ikke afspille film med DV. Jeg var inde og kigge i settings og kunne se at den var sat til standard settings (dvs den viser bare i HDR). Så jeg satte den til DV + match FR + match content. Når jeg så ser fx film i iTunes med DV så går skærmen i sort med jævne mellemrum. Det er så irriterende at jeg har slået det fra og nu har sat til "standard" HDR. Æv æv.

DV kører perfekt i Netflix TV app og der er ikke rørt ved kabler ifm opdateringen.

Jeg har LG OLEDC7 og tidligere havde jeg ikke det problem.

Du skal sætte ATV til 50 Hz SDR. Og match framerate og indhold. Så skifter den selv til DV eller HDR, når det er nødvendigt.




-------------
Venlig hilsen
KB


Skrevet af: Rune Dalsgaard
Skrevet den: 11-Januar-2020 kl. 12:35
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Oprindeligt skrevet af rune.alleslev rune.alleslev skrev:

Jeg har lidt det samme issue... og så dog ikke... 

Efter sidste opdatering af TVOS vil ATV helst ikke afspille film med DV. Jeg var inde og kigge i settings og kunne se at den var sat til standard settings (dvs den viser bare i HDR). Så jeg satte den til DV + match FR + match content. Når jeg så ser fx film i iTunes med DV så går skærmen i sort med jævne mellemrum. Det er så irriterende at jeg har slået det fra og nu har sat til "standard" HDR. Æv æv.

DV kører perfekt i Netflix TV app og der er ikke rørt ved kabler ifm opdateringen.

Jeg har LG OLEDC7 og tidligere havde jeg ikke det problem.

Du skal sætte ATV til 50 Hz SDR. Og match framerate og indhold. Så skifter den selv til DV eller HDR, når det er nødvendigt.



50 Hz SDR. Skifter den så også til HDR automatisk?


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 11-Januar-2020 kl. 12:53
Det skrev han jo lige, at den gør...


Skrevet af: Rune Dalsgaard
Skrevet den: 12-Januar-2020 kl. 14:55
Har I aktiveret HDMI UHD Color på Samsung TV på den HDMI port, som Apple TV er koblet på også?


Skrevet af: rune.alleslev
Skrevet den: 12-Januar-2020 kl. 17:54
Har som skrevet LG. 

Har prøvet de settings Brixen anbefalede og det hjalp desværre ikke. Må nok prøve et opkald til Apple support og se om de kan hjælpe...


-------------
Rune Alleslev
LG OLED55C9V - Denon receiver + Heos - B&W højtalere - PS4 - ATV 4K



Print side | Luk vindue