Købe Apple TV 4K nu eller vente
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Smart TV
Forumbeskrivelse: Smart TV, Google TV, Apple TV, Microsoft TV og andre indholdstjenester til TV
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=159173
Udskrevet den: 23-November-2024 kl. 17:18
Emne: Købe Apple TV 4K nu eller vente
Skrevet af: itjf
Emne: Købe Apple TV 4K nu eller vente
Skrevet den: 03-Oktober-2019 kl. 08:35
Hej, Jeg er i tvivl om jeg skal købe et "Apple TV 4K" nu eller vente på den næste model. Der er jo efterhånden gået to år siden "Apple TV 4K" kom på gaden. Jeg skal fortrinsvis bruge den til streaming fra danske udbydere. Spiller aldrig. Er der så meget nyt der kan komme i næste version, ud over en hurtigere processor?
|
Svar:
Skrevet af: Nagash
Skrevet den: 03-Oktober-2019 kl. 21:00
Jeg ville købe den nu. ATV er ikke en linje af produkter de opdaterer hele tiden. Der er ikke sket meget på markedet siden 4K udgaven kom. Ganske vist er der kommet HDMI 2.1 til siden, men der er reelt kun LG TV fra i år, der kan udnytte det, så tror næppe de udgiver noget før næste år en gang. 8K kommer ikke på tale. Apple er kendt for først at omfavne standarder, når de er modnet.
Jeg kunne dog med introduktionen af Apple Arcade, godt forestille mig, at de snart kommer med en 128GB udgave, da spilene alligevel fylder en del. Men udover den større plads, tror jeg ikke der kommer ændringer på den.
Var det nu et produkt til flere tusinde kroner, så ville jeg også vente til en udgave, der var lidt mere fremtidssikret (HDMI 2.1). Men med udsigterne til det kommer og hvor meget man reelt kan bruge det til på en streamingboks som denne, plus at prisen trods alt "kun" er omkring 1300kr, så ser jeg absolut ingen grund til at vente.
------------- https://forum.recordere.dk/topic161144_post1622452.html#1622452" rel="nofollow - Min bio
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=112448&title=nagash-stuebio-og-andet" rel="nofollow - Min GAMLE bio
|
Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 03-Oktober-2019 kl. 22:05
Når HDMI 2.1 kommer, kan så vente på HDMI 2.2 osv.
Køb nu.
|
Skrevet af: Rolf Lemmike
Skrevet den: 03-Oktober-2019 kl. 22:42
Brugt-priserne er rigtigt fornuftige, så du kan altid komme af med det igen til en fornuftig pris. Lige pt har ATV 4K alle de funktioner 99,9% af alle brugere har brug for, så der er ikke et nyt på trapperne, jeg tror der går 2-3 før der kommer et nyt.
|
Skrevet af: Potter
Skrevet den: 04-Oktober-2019 kl. 07:31
Rygterne går på at der kommer en ny Apple TV med A12 Processor? Men at der skulle være en ny på vej er jo fint nok hvis det da er rigtig, men hvad skulle formålet være?
Apple har måske en event i oktober hvor der b.la. forventes ny iPad Pro og en ny 16" Mac Book Pro.
------------- 4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
|
Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 04-Oktober-2019 kl. 08:06
Som Potter nævner, så går der jo rygter om endnu en Apple præsentation her i oktober. Jeg tror ikke, at det er helt udelukket, at der kommer en opgraderet Apple TV. Nogle af spillene i Arcade viser, at Apple TV 4K er lige en tand for underdimensioneret.
Der er flere lavthængende frugter. HDMI 2.1 med 4K120 og QMS. A12X eller A13X processor. AV1-dekodning og kraftigere dekodning generelt til bl.a. 4K HDR ved højere billedfrekvenser. Version med mere lagerplads til Arcade-spil, som del af en 'Apple TV Arcade'? Bundle med spil-controller.
------------- https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels
|
Skrevet af: -claus-
Skrevet den: 04-Oktober-2019 kl. 13:44
Er det meningen at spillene i Apple arcade skal installeres? Jeg tror mere at de bliver streamet.
------------- Stue: Lg C9, Argon Octave Soundbar, Dali Sub E12f Køkken: Audio pro Addon T20, Google Chrome Audio
|
Skrevet den: 04-Oktober-2019 kl. 14:20
Arcade er en download-tjeneste. Alle spillene skal downloades og installeres.
------------- https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels
|
Skrevet den: 04-Oktober-2019 kl. 15:12
-claus- skrev:
Er det meningen at spillene i Apple arcade skal installeres? Jeg tror mere at de bliver streamet. |
Nope, det er ikke en streamingtjeneste. Spillene skal hentes ned og trækkes af ATV selv. Derfor skal du heller ikke forvente store AAA titler i deres katalog. Det kan maskinen slet ikke trække :)
------------- https://forum.recordere.dk/topic161144_post1622452.html#1622452" rel="nofollow - Min bio
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=112448&title=nagash-stuebio-og-andet" rel="nofollow - Min GAMLE bio
|
Skrevet af: itjf
Skrevet den: 05-Oktober-2019 kl. 05:43
Mange tak for alle svarene! Jeg kan se at de nyheder der evt. måtte komme i næste generation, ikke rigtigt giver mig noget, så jeg køber en nu
|
Skrevet af: TBC1
Skrevet den: 05-Oktober-2019 kl. 12:35
itjf skrev:
Er der så meget nyt der kan komme i næste version, ud over en hurtigere processor?
|
Man kunne muligvis se frem til ting som 8K kompatibilitet, HDMI 2.1, med VRR output og hvem ved måske dermed en mere universal match framerate funktion i næste generation af streamingbokse generelt. Men ud over der ser jeg med dit beskrevne forbrug ikke nogen større grund til at vente, med mindre det skulle være fordi du på et HDMI 2.1 komaptibelt 4K TV vil have kortere tids screen-blanking i forbindelse med framerate skift på forskelligt indhold.
Man kan sikker også forvente AV1 understøttelse (Apple sammen med bla. Microsoft og Google gået med i AV1 alliancen) og dermed efter alt at dømme også understøttelse af VP9 (idét AV1 er en extention af VP9) ...Dermed kan man også regne med at den næste generation ATV endelig bliver en god afspiller til YouTube indhold, hvilket den aktuelt version bestemt ikke er grundet fraværet af VP9 understøttelse.
------------- PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019 Sovevær.:77" S92C,HTP-075,ATV4K
|
Skrevet den: 05-Oktober-2019 kl. 13:07
Det er jo svært at sige, hvad der er og ikke er i eventuel ny hardware. Indtil videre kan vi blot spekulere - også om der overhovedet kommer nyt i år.
Apple sænker dog ofte prisen på tidligere hardware, når nyt kommer, så det er jo muligt, at det kan spille ind ift. at købe Apple TV 4K nu fremfor om et par uger.
|
Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 05-Oktober-2019 kl. 13:18
lige nu er forskellen på apple tv 4 med og uden 4K 150,-
Og nu vi er ude i spekulationer. Handelskrigen mellem USA og Kina betyder måske prisstigninger.
Så jeg vil købe inde det evt stiger.
|
Skrevet den: 05-Oktober-2019 kl. 19:44
Mufti skrev:
lige nu er forskellen på apple tv 4 med og uden 4K 150,-
Og nu vi er ude i spekulationer. Handelskrigen mellem USA og Kina betyder måske prisstigninger.
Så jeg vil købe inde det evt stiger.
|
Ja, man skal i hvert fald på ingen måder gå efter 4 uden K. Det er godt nok formålsløst (:
|
Skrevet af: elendil
Skrevet den: 06-Oktober-2019 kl. 11:47
Har der været rygter ude om HDMI 2.1-understøttelse i et nyt Apple TV, eller er det rene gæt? Apple plejer ikke ligefrem at være first-movers, så et HDMI 2.1-ATV i oktober ville alligevel overraske mig.
|
Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 06-Oktober-2019 kl. 14:17
Tvivler på at der skulle komme hdmi2.1 support. Den eneste umiddelbare grund til at de skulle gøre det. ville være for at understøtte eARC. 8/10K vil der ikke blive understøttelse for i temmelig lang tid endnu. Det er ganske enkelt ikke muligt komprimere signalet godt nok til at kunne undgå at skulle bruge en gigantisk båndbredde på det, og AV1 er slet ikke klar til produktion endnu.
Der kan selvfølgelig være de ville smide en stærkere SoC i enheden. men arcade spillene er ret simple endnu, og det er reelt ikke power de mangler, men sikring af båndbredde for at kunne sikre en ordentlig oplevelse i spillene.
MEN alt kan jo ske - det er trods alt apple vi snakker om. Men mon ikke der kommer et lille event til slut oktober. Der mangler i høj grad at komme nye bærbare med opdateret indmad på markedet, og det ville passe fint med at Catalina blev globally available.
|
Skrevet den: 06-Oktober-2019 kl. 14:28
En afspiller har ikke noget at bruge eARC til. Det er kun et link mellem TV og receiver. Hvis du forbinder en afspiller direkte til TV'et, så får den jo allerede det fulde signal. Det er først i det øjeblik lyden skal videre fra TV til receiver, at eARC sætter i effekt.
|
Skrevet af: TBC1
Skrevet den: 06-Oktober-2019 kl. 23:48
claus_jac skrev:
Tvivler på at der skulle komme hdmi2.1 support. Den eneste umiddelbare grund til at de skulle gøre det. ville være for at understøtte eARC. 8/10K vil der ikke blive understøttelse for i temmelig lang tid endnu. Det er ganske enkelt ikke muligt komprimere signalet godt nok til at kunne undgå at skulle bruge en gigantisk båndbredde på det, og AV1 er slet ikke klar til produktion endnu.
Der kan selvfølgelig være de ville smide en stærkere SoC i enheden. men arcade spillene er ret simple endnu, og det er reelt ikke power de mangler, men sikring af båndbredde for at kunne sikre en ordentlig oplevelse i spillene. |
Omvendt kunne man med fuld ret mene at det ikke ville give nogen som helst fornuftig mening med en ny version uden HDMI 2.1, 8K og AV1 kompatibilitet - Så ville det jo retteligt snarere være at betragte som en slags revision end en egentlig ny model præsenterende nogen reel merværdi - Vi ville ikke have nogen som helst reel grund til at opgradere. Uden disse opgraderinger burde Apple reelt vente med at komme med en "ny" version, for hvor længe skulle vi så vente bagefter på næste version der reelt havde disse betydende opgraderinger?
AV1 SoC hardwaredekoder chips til set-top boxes er allerede blevet annoncerede i år, så det ville man godt kunne nå at få med i en ny version senere i år eller næste år - og der er vist ingen der ved om Apple selv har understøttelse i egne fremtidige chip-designs der kunne blive relevante i et kommende ATV, hvis de selv ønsker at integrere det direkte i eget chip-design.
8K er ikke den eneste grund til at opgradere til HDMI 2.1 - Der er bl.a. også VRR med langt hurtigere skift af refresh-rate uden den nuværende blanking af skærmen ved skift. Og 10-bit HDR kræver også 15,68 Gbit/s@60 Hz, så den nuværende ATV 4K er indrettet sådan at den slet ikke udsender RGB ved HDR (uanset framerate), men kun kompromitterende YUV subsampling, hvilket man da kan affinde sig med til video, mens det er og forbliver et kompromis til spil og menuer.
Arcade spillene skal jo trods alt også være i stand til at kunne afvikles på eksisterende tvOS enheder, og er som du siger netop ret simple. Så alene en stærkere SoC til Arcade ville være en ret fesen og fuldstændigt insufficient grund for 99% af brugermassen for at opgradere fra et ATV 4K, da den jo ikke er nogen regelret spillekonsol, men de simple spilmuligeder mere er at regne som en sekundær bonus funktion for dem der kan nøjes med at hygge sig med det niveau og i forvejen tilfældigvis allerede har et ATV stående.
Hvis man skal bruge boksen til et eksisterende HDMI 2.0 udrustet 4K HDR TV, så er der reelt ingen grund til at vente - ud over YouTube eller mere præcist AV1, som [fraset YouTube] primært bliver aktuel til 8K, da de fleste udbydere jo vil bevare HEVC kompatibilitet med nuværende streamingbokse og 4K TV
------------- PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019 Sovevær.:77" S92C,HTP-075,ATV4K
|
Skrevet den: 07-Oktober-2019 kl. 10:13
HDMI 2.1 er meget mere end 8K. HDMI 2.1 vil også kunne muliggøre 4K120 (4K ved 120 billeder per sekund) og som TBC nævner bl.a. VRR. HDMI 2.1's QMS vil eliminere de sorte blink, når skærmen skifter billedfrekvens (når man bruger Apples match-funktion til billedfrekvens). QMS kræver VRR.
Apples A-chips er fuldintegrerede chips, så de styrer jo meget mere end bare GPU-ydelsen. Heri ligger også videodekoder, som afgører, hvad der kan dekodes. F.eks. kan Apple TV 4K ikke afspille den kommende film Gemini Man i det originale format. Det kan UHD Blu-ray-afspillere i øvrigt heller ikke.
Man lancerer jo ikke en ny boks for at den skal være gældende kun lige nu og her til kunders eksisterende TV-skærme. Boksen forbliver jo på markedet i noget tid, så det er klart, at man tænker lidt fremad
AV1 er så småt i test hos store streamingtjenester, som står bag, og mange i branchen, som jeg har talt med, forventer at det så småt bliver aktuelt i forbrugerledet fra 2020 og 2021.
Flere Arcade-spil hoster allerede på nuværende SoC i Apple TV 4K. Der er spil bygget på bl.a. Unreal Engine og hvis spiløkosystemet i Apple TV skal nyde godt af, at f.eks. Nintendo Switch også kører på ARM-arkitektur, så skal chippen heri jo være mindst lige så kraftfuld.
|
|