Print side | Luk vindue

70 mm film i Imperial i København

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Film og udsendelser
Forumbeskrivelse: Film på Blu-ray, DVD samt tv-udsendelser mv.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=159204
Udskrevet den: 26-April-2024 kl. 09:41


Emne: 70 mm film i Imperial i København
Skrevet af: tennisbold
Emne: 70 mm film i Imperial i København
Skrevet den: 06-Oktober-2019 kl. 22:56
Hejsa

Jeg har været inde og se Joker (70 mm) i Imperial i København, og på trods af at jeg ikke nørder sindssygt meget med billedkvalitet osv., så blev jeg virkelig skuffet over billedkvaliteten - og til dels lydkvaliteten, men mere om det senere. Det var som om, at billedet hoppede eller rystede særligt i de lyse områder af lærredet. Jeg troede egentlig, at 70 mm skulle levere et rimeligt fint og normalt billede, men det var direkte generende at se på. Er der nogen af jer, det har oplevet det samme og måske har en forklaring på det? Jeg mindes ikke at have set andre film i 70 mm, så jeg har ikke noget at sammenligne med.

Og så var der lydkvaliteten. Den var ganske fin, bortset fra at alt tale/vokal gav et lille, kort og irriterende ekko i biografsalen. Først tænkte jeg, at det måske var fordi scenen foregik på et badeværelse eller noget med dårlig akustik, men ekkoet var det samme i en scene, der foregik i et lille forhørslokale. Igen, var det bare mig?



Svar:
Skrevet af: andmm
Skrevet den: 07-Oktober-2019 kl. 14:40
Jeg var også inde og se den i 70mm i Imperial, og var også skuffet (dog ikke over selve filmen). Billedet var ikke så skarpt, og det flimrede. Lige efter jeg betalte for billetterne fandt jeg ud af at filmen ikke er optaget på 70 mm kammeraer som Christoffer Nolan og Tarantino ynder at gøre, men derimod digital kamerare (Arri Alexa 65). Filmen er derefter remastered i 4K digitalt. Først derefter er den digitale film printet på en 70 MM rulle. Det giver absolut igen mening! Andet end marketing.

Der er desuden forskel på 70MM: Det mest imponerede er angiveligt 70MM 15 perforations optaget med IMAX kameraer hvor selve billedet er optaget vertikal på filmstriben så hvert billede fylder meget mere på filmstriben. Dog kan det slet ikke vises i danmark, men kun i visse IMAX biografer som går under det uofficielle navn real IMAX, hvorimod det vi har i Cinemaxx er LieMAX :).  

Arri Alexa 65, Hasselblad Prime DNA Lenses
https://www.imdb.com/title/tt7286456/technical?ref_=tt_dt_spec" rel="nofollow - https://www.imdb.com/title/tt7286456/technical?ref_=tt_dt_spec

https://www.reddit.com/r/movies/comments/d27cho/joker_in_70mm/" rel="nofollow - https://www.reddit.com/r/movies/comments/d27cho/joker_in_70mm/
https://www.slashfilm.com/qa-imax-theatre-real-imax-liemax/" rel="nofollow - https://www.slashfilm.com/qa-imax-theatre-real-imax-liemax/

Den bedste biograf i Kbh. er efter min mening Sal 1 i Fields med Laser Projektor


-------------
Elac 190 5.1 med 2030 Sub. Yamaha RX-V1073 Benq W1070. Panasonic 37PX70, PS3, Lg199h recorder.


Skrevet af: Potter
Skrevet den: 07-Oktober-2019 kl. 17:55
For mig lyder det som en direkte fejl i afviklingen af filmen i den pågældende biograf.

Kan bestemt ikke se at der noget galt i at skyde i 65mm "Alexa 65 opløsning 6560x3100" og så over på en transfer til 70mm celluloid. Filmen bliver ikke så poleret plastikagtig at se på og får noget naturlig film støj.

Men vi er ude i nogle meget personlige referencer når man sværger til at skyde direkte på 70mm celluloid, som f.eks. Nolan gør. Og det er bestemt heller ikke alle instruktør der for lov til gøre som Nolan.

Men hvad så med en film skudt med en iPhone 7 og gimbal etc. Sådan er filmen Unsane fra 2018 skudt.Clap


-------------
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |


Skrevet af: Nagash
Skrevet den: 07-Oktober-2019 kl. 21:36
Nu er 70mm aldrig bedre end den projektor de vises på og den opperatør der betjener den.

-------------
https://forum.recordere.dk/topic161144_post1622452.html#1622452" rel="nofollow - Min bio

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=112448&title=nagash-stuebio-og-andet" rel="nofollow - Min GAMLE bio


Skrevet af: andmm
Skrevet den: 08-Oktober-2019 kl. 10:34
Filmen er mastered i 4K, så celluloid printet vil kun være i 4K og ikke 6K. Derudover vil jeg tro at fordelen ved celluloid kun er tilstede når man skyder direkte derpå. Der går nok en del tabt i en digital til analog konvertering. Er dog ikke ekspert, så ved ikke hvordan Nolan osv redigere deres film osv. hvis den er optaget på celluloid.

-------------
Elac 190 5.1 med 2030 Sub. Yamaha RX-V1073 Benq W1070. Panasonic 37PX70, PS3, Lg199h recorder.


Skrevet af: TBC1
Skrevet den: 08-Oktober-2019 kl. 20:54
Oprindeligt skrevet af tennisbold tennisbold skrev:

Det var som om, at billedet hoppede eller rystede særligt i de lyse områder af lærredet. Jeg troede egentlig, at 70 mm skulle levere et rimeligt fint og normalt billede, men det var direkte generende at se på. Er der nogen af jer, det har oplevet det samme og måske har en forklaring på det? Jeg mindes ikke at have set andre film i 70 mm, så jeg har ikke noget at sammenligne med.
Vi har simpelthen bare vænnet os fra at analoge celloidfilms 24 fps "flimrer" (lige som hvis du i dag ser et gamelt CRT-tv vil du klart opleve at dets 50 Hz tydeligt flimrer) og tillige hopper, hvilket er kompenseret ud af de digitale udgaver vi i dag ellers kender fra biografen og via Blu-ray/streaming.

Jeg har set mange 70 mm film. De bedste af dem er fantastiske og ekstremt veldefinerede i en sådan grad at selv de bedste 4K biografprojektorer får mere end kam til deres hår - gamle film skudt på 70 mm og havende en god 70 mm fremvisningskopi har fantastisk detaljegrad, men de flimrer ved de 24 fps (hvilket vi er blevet vænnet fra med den digital fremvisning). De værste af 70 mm film-kopierne er omvendt støvede gamle 'gud ved hvilken generation' kopier af alt andet end den originale master og kan samlet set se ringere og næsten dårligere definerede ud end selv en film på en normal 1080p digital biografprojektor.

Oprindeligt skrevet af tennisbold tennisbold skrev:

Og så var der lydkvaliteten. Den var ganske fin, bortset fra at alt tale/vokal gav et lille, kort og irriterende ekko i biografsalen. Først tænkte jeg, at det måske var fordi scenen foregik på et badeværelse eller noget med dårlig akustik, men ekkoet var det samme i en scene, der foregik i et lille forhørslokale. Igen, var det bare mig?

Er det ikke bare akustikken i den store sal? - Jeg er ikke selv ligefrem imponeret over akustikken i hverken Imperial eller Cinemaxx's store sal 1 - så det er faktisk længe siden jeg har været der.

Oprindeligt skrevet af andmm andmm skrev:

Filmen er mastered i 4K, så celluloid printet vil kun være i 4K og ikke 6K. Derudover vil jeg tro at fordelen ved celluloid kun er tilstede når man skyder direkte derpå. Der går nok en del tabt i en digital til analog konvertering. Er dog ikke ekspert, så ved ikke hvordan Nolan osv redigere deres film osv. hvis den er optaget på celluloid.

Filmen er iflg. imdb skudt på 35 mm negativer og har et Digital intermediate i 4K - Det er imho at tage pis på folk at lade den slags få en 70 mm biografversion - Det optimale vil være en biograf med en digital kopi og en god 4K digital projektor! (F.eks. Fields sal 1 - hvor de har en Barco DP4K-60L projektor og jeg derfor nok nok selv ville vælge at se den, hvis jeg skulle i biografen og se den)...Det var den gang enkelte film rent faktisk var SKUDT på 70 mm film at det gav god mening med 70 mm fremvisning - Det her tilfælde er imho helt til grin og rent bondefangeri!


-------------
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K



Print side | Luk vindue