Print side | Luk vindue

Problemer med justering af parabol.

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Satellit TV
Forumbeskrivelse: Canal Digital, Viasat, Astra m.fl. (DVB-S)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=159516
Udskrevet den: 29-Marts-2024 kl. 16:08


Emne: Problemer med justering af parabol.
Skrevet af: Ronni.N
Emne: Problemer med justering af parabol.
Skrevet den: 19-November-2019 kl. 17:33
Godaften.

Har længe kunne nøjes med en enkelt LNB til Hotbird på 13 Øst, men nu er behovet ændret, og jeg har brug for Thor på 0.8W også, løsningen burde være simpel, jeg udskiftede min gamle 80cm skærm med en 110 cm triax med et multibracket beslag på til 4 LNB'er og her starter problemerne så.

Jeg kan godt justere Hotbird 13Ø ind på den ene LNB, og få et nogenlunde resultat, men kan ikke finde Thor på 0.8W, og kan simplethen ikke finde en løsning, det plejer ikke give mig så meget besvær at få justeret en parabol antenne ind.

Jeg mistænker mine problemer ligger i "Elevation" ikke er sat korrekt, men jeg kan simpelthen ikke aflæse den grad skala på den Triax, vedhæftet er et billede, hvis nogen kan kaste lys over hvordan den skal forståes.

https://postimg.cc/hfmxLbxv" rel="nofollow">

Med venlig hilsen
Ronni



Svar:
Skrevet af: Ronni.N
Skrevet den: 20-November-2019 kl. 18:06
Jeg har vist fundet ud af det, det tyder på LNB'erne sidder forkert, det lykkes mig ihvertfald at fange Hotbird på 13 Øst, og Astra 2E på 28.2 Øst. :)


Skrevet af: csell
Skrevet den: 20-November-2019 kl. 19:36
Hej.

Her er et link til en Triax Multi Block, jeg går ud fra at det er den du har, eller noget lignende.

https://www.triax.dk/media/com_redshopb/documents/originals/products/252301-252400/300725-en-manualspdf-300725-mu5-252313.pdf" rel="nofollow - https://www.triax.dk/media/com_redshopb/documents/originals/products/252301-252400/300725-en-manualspdf-300725-mu5-252313.pdf

På side 11 er der et skema, der viser målene for en 110cm  Triax Parabol. Hvis du ønsker at bruge 1W og 19,2Ø skal de nok begge sidde yderlig, lige som på skemaet. Det er ikke muligt at bruge 28,2Ø samtidigt med 1W.

I skemaet sidder alle 4 lnb'er næsten lige. De har en Y på 0. Alle de tre gange jeg har monteret en Triax multiblock, har jeg altid fået monteret den buede tvær stykke drejet helt op til den ene side og helt ned til den anden.

Håber denne information kan hjælpe dig.

Hilsen Carsten.

 


Skrevet af: Ronni.N
Skrevet den: 20-November-2019 kl. 20:23
Hej Carsten, og mange tak for svaret.

Det er netop en Triax Multi Block, det er dog lidt en anden type da den sidder på en ældre Triax TD110 med 2 arme.

Min fejl er at jeg har fået LNB'erne sat fra Højre til venstre, så startede med 19.2 Ø, 13 Øst, 5 Øst, og så 1 Vest, det er forkert, de skal sidde 1, 5 13 og 19. :)

Det er ikke så underligt det lykkes mig at ramme både 13 øst og 28.2 øst på den måde. :D

Jeg flytter rundt på hovederne i morgen, og gen justere parabolen, så må vi se om det ikke løser problemet. :)


Skrevet af: st1
Skrevet den: 21-November-2019 kl. 00:55
Oprindeligt skrevet af Ronni.N Ronni.N skrev:

Jeg flytter rundt på hovederne i morgen, og gen justere parabolen, så må vi se om det ikke løser problemet. :)

Når du monterer multi-LNB beslag, så vær opmærksom på at parabolen skal vippes/vinkles, så den følger satellit-bæltet.
Afhængig af hvilke positioner, du vil modtage, skal hele antennen vippes mod højre eller venstre set forfra ind mod skålen.
I det Danmark er 13E stort set syd, så hvis du tager den i midten (og det er lige i midten), så skal parabolen ikke vippes fra vandret.
Hvis du tager fx 28.2E i midten, så skal parabolen (og dermed multi-bracket) vippes mod højre, set frontalt.
Hvis du tager fx 1W i midter-positionen, så skal parabolen vippes svagt mod venstre.
Der bør være en skala på parabolen, der tillader dette.
(Det er der for eksempel på en WaveFrontier T90 multi-focus parabol.)
Hvis du er forkert indstillet, så vil modtagelsen blive dårligere, jo længere fra midten, du kommer.


Skrevet af: Ronni.N
Skrevet den: 21-November-2019 kl. 22:31
Mange tak for svaret, jeg fik flyttet lidt rundt på LNB'erne idag, og drejet skærmen, jeg mangler stadigt at søge efter 1 W, men jeg satser på det hele er som det skal være. :)

13 Øst LNB'en sidder som nummer 2 fra venstre hvis man kigger ind i selve skærmen, og 1W sidder som nummer 4 fra venstre, er ikke sikker på om der bliver brug for de sidste 2 beslag til 19.2 Øst og 5 Øst, det må tiden vise. :) 



Print side | Luk vindue