Print side | Luk vindue

Hvad er 4K?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: LED TV - LCD TV
Forumbeskrivelse: Forum for LED TV - LCD TV
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=159814
Udskrevet den: 28-April-2024 kl. 23:21


Emne: Hvad er 4K?
Skrevet af: Falcon
Emne: Hvad er 4K?
Skrevet den: 23-December-2019 kl. 21:58
Jeg kiggede på et "43" 4K LED TV", men når jeg så kigger under specifikationer står der
4K opskalering
Opløsning 2160p (4K/UHD)

Vil det sige at det faktisk ikke er et 4K TV, men den blot opskalerer til noget 4K lignende kvalitet?
Og hvordan sikrer man sig at et TV virkelig er et "rigtigt 4k tv?
og nu reklameres der også for 8K TV, er det så også noget opskalering eller hvad?
Er LED ved at være passe' og OLED det nye "IN"?

mvh Jørn Lundtoft



Svar:
Skrevet af: Rolf Lemmike
Skrevet den: 23-December-2019 kl. 22:08
Der er meninger for og imod. Jeg har nu et LG 4K tv. Og mit næste bliver helt sikkert OLED, sandsynligvis fra LG igen.
Hvis du skriver hvilket tv det drejer sig om, kan vi bedre vurdere. Umiddelbart tror jeg det betyder, at alt materiale det modtager, opskaleres til 4K, hvis det ikke er det i forvejen. 


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 23-December-2019 kl. 23:06

 
Oprindeligt skrevet af Rolf Lemmike Rolf Lemmike skrev:

 Umiddelbart tror jeg det betyder, at alt materiale det modtager, opskaleres til 4K, hvis det ikke er det i forvejen. 

 Det gør det med garanti, for det kan ikke andet, da det er umuligt for panelet at vise et input i en  mindre opløsning end det har.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: bubbleboy
Skrevet den: 23-December-2019 kl. 23:26
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Det gør det med garanti, for det kan ikke andet, da det er umuligt for panelet at vise et input i en  mindre opløsning end det har.


Det kunne blive vist som en lille plet på skærmen...


Skrevet af: Falcon
Skrevet den: 24-December-2019 kl. 00:09
Der er tale om et Panasonic TX43GX525E. Det skal bruges som ekstra skærm i mit kontor, og skal gerne sættes til min PC, så jeg kan køre programmer (Flysimulator) i 4K.
Hvad skal man kigge efter for at være sikker på det er 4K og ikke bare et der opskalerer?
Jeg er godt klar over til den pris får man måske ikke det bedste af det bedste, men som sagt skal det blot være som ekstra skærm,


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 24-December-2019 kl. 00:17
Alle 4k/uhd er 4k


Skrevet af: TBC1
Skrevet den: 24-December-2019 kl. 03:14
Oprindeligt skrevet af Falcon Falcon skrev:

Der er tale om et Panasonic TX43GX525E.

Som angives at have "3840 x 2160 Skærmopløsning" ...Altså har det et 4K panel og opskalerer lavere opløsning til panelets pixels. ...En noget overflødig og åbenbart for nogle bare forvirrende oplysning, det der med at det opskalerer, da lavere opløsninger jo ellers kun ville fylde fra 5-25% af skærmens areal - Og dét er der jo ingen der ligefrem går forventer når alt kommer til alt.

-------------
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K


Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 24-December-2019 kl. 06:17
Almindelig TV er som regel i HD. På en 4K skærm bliver det opskaleret fra HD til 4K. Ellers ville billedet kun fylde en 1/4 af skærmen.

Mange streaming tjenester har materiale i 4K. Her bliver materialet vist i original format.

Alt du ser på skærmen er 4K.

Du har bare ikke den store glæde af 4K når skærmen ikke er større end 43 tommer. Den synlige forskel mellem HD og 4K vil være minimal.


Skrevet af: Falcon
Skrevet den: 24-December-2019 kl. 11:59
Kan godt forestille mig at der ikke er den store forskel mellem HD og 4K på et 43" tv, men den skal som sagt bruges i mit kontor hvor afstand til skærm er ca 1m, så jeg synes ikke jeg kan bruge f.eks en 55" på den afstand. Ingen tvivl om at der skal en 55" eller større til i stuen, så den tid den glæde :-)
Er der andre skærme i samme str og prisklasse (ca 2500 - 3000) I vil anbefale i stedet for Panasonic'en?


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 24-December-2019 kl. 12:37
Oprindeligt skrevet af Falcon Falcon skrev:

Kan godt forestille mig at der ikke er den store forskel mellem HD og 4K på et 43" tv, men den skal som sagt bruges i mit kontor hvor afstand til skærm er ca 1m, så jeg synes ikke jeg kan bruge f.eks en 55" på den afstand. Ingen tvivl om at der skal en 55" eller større til i stuen, så den tid den glæde :-)
Er der andre skærme i samme str og prisklasse (ca 2500 - 3000) I vil anbefale i stedet for Panasonic'en?
55 kan du sagtens bruge vi sidder max 2 meter fra 65"


Skrevet af: Falcon
Skrevet den: 24-December-2019 kl. 13:10
Min bror har en 55" og jeg prøvede at sidde ca 1m fra den, netop for at se om det kan bruges, men jeg synes det er for tæt på. Jeg blev nødt til at dreje hovedet fra side til side for at se hele skærmen, så 43" synes som et bedre alternativ for mig.



Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 24-December-2019 kl. 13:20
4K på tv-skærme til hjemmet er faktisk slet ikke 4K; det er UHD, som ikke er samme opløsning som rigtig 4K, som man ser i biografen.


Skrevet af: TBC1
Skrevet den: 25-December-2019 kl. 05:01
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

4K på tv-skærme til hjemmet er faktisk slet ikke 4K; det er UHD, som ikke er samme opløsning som rigtig 4K, som man ser i biografen.


Ohh nice! Det er lang tid siden jeg har hørt en holde fast i teknikaliteterne. Tongue

Personligt kan jeg godt lide det når et begreb ikke udvandes og dermed mister evnen til mere præcist at specificere et givent forhold. Men i dag må man da godt nok sige at TV fabrikanter, tv-stationer og tech sites- og blogs bruger begreberne i flæng selv om begreberne ikke begge startede med at "definere" begge ting og vel strengt taget stadig ikke gør det. Jeg er også selv begyndt at svare efter det sprog folk taler ellers ender man ofte med ikke at blive forstået.

Men skarpe defintioner ER godt. Ellers ville det jo f.eks. ikke kunne give mening sige at min projektor har 4K paneler, men at jeg alligevel oftest kun bruger den til at se UHD. Og uden skarpe definitioner bevarede vil folk jo også danne sig vidt forskellige forestillinger hvis man fortæller dem at man spiller i 4K 

-------------
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K


Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 25-December-2019 kl. 06:07
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Almindelig TV er som regel i HD. På en 4K skærm bliver det opskaleret fra HD til 4K. Ellers ville billedet kun fylde en 1/4 af skærmen.

Mange streaming tjenester har materiale i 4K. Her bliver materialet vist i original format.

Alt du ser på skærmen er 4K.

Du har bare ikke den store glæde af 4K når skærmen ikke er større end 43 tommer. Den synlige forskel mellem HD og 4K vil være minimal.
Hvis fluen skal have et ordentligt julekn..., er det jo ikke meget der er optaget i ægte 4K, så påstanden om at alt ses i 4K, er vel en sandhed med modifikationer.
At et signal opskaleres fra en given opløsning, gør det jo ikke til et ægte 4K/UHD signal. Og der ses stor og tydelig forskel, på en opskalering kontra den ægte 4K optagelse.  
Og som nævnt i tidligere indlæg, findes der næsten ingen 4K tv paneler til privat brug, men begrebet er "misbrugt" af sælgere og producenter (og dog alligevel sandt, se længere nede).
Et konsumer tv er som hovedregel i UHD, med en opløsning svarende til 3840x2160, hvorimod den oprindelige 4K opløsning bruges til fremstilling af materiale til fremvisning i bl.a. biografer, og denne opløsning er 4096x2160.
Forvirringen omkring opløsning og hvordan benævnelsen skal bruges, starter vel med, at både 4K og UHD har 4x højere opløsning end tidligere "standard".
2K = 2048x1080 / 4K = 4096x2160 (DCI standard).
Full HD = 1920x1080 / UHD = 3840x2160 ("tv standard").
Og dermed fik fluen sit julekn...


-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 25-December-2019 kl. 08:37
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Almindelig TV er som regel i HD. På en 4K skærm bliver det opskaleret fra HD til 4K. Ellers ville billedet kun fylde en 1/4 af skærmen.

Mange streaming tjenester har materiale i 4K. Her bliver materialet vist i original format.

Alt du ser på skærmen er 4K.

Du har bare ikke den store glæde af 4K når skærmen ikke er større end 43 tommer. Den synlige forskel mellem HD og 4K vil være minimal.

Hvis fluen skal have et ordentligt julekn..., er det jo ikke meget der er optaget i ægte 4K, så påstanden om at alt ses i 4K, er vel en sandhed med modifikationer.
At et signal opskaleres fra en given opløsning, gør det jo ikke til et ægte 4K/UHD signal. Og der ses stor og tydelig forskel, på en opskalering kontra den ægte 4K optagelse.  
Og som nævnt i tidligere indlæg, findes der næsten ingen 4K tv paneler til privat brug, men begrebet er "misbrugt" af sælgere og producenter (og dog alligevel sandt, se længere nede).
Et konsumer tv er som hovedregel i UHD, med en opløsning svarende til 3840x2160, hvorimod den oprindelige 4K opløsning bruges til fremstilling af materiale til fremvisning i bl.a. biografer, og denne opløsning er 4096x2160.
Forvirringen omkring opløsning og hvordan benævnelsen skal bruges, starter vel med, at både 4K og UHD har 4x højere opløsning end tidligere "standard".
2K = 2048x1080 / 4K = 4096x2160 (DCI standard).
Full HD = 1920x1080 / UHD = 3840x2160 ("tv standard").
Og dermed fik fluen sit julekn...
fluen er voldtaget


Skrevet af: Potter
Skrevet den: 25-December-2019 kl. 09:39
Der er nu masser film der bliver skudt/optaget i 4K og endda endnu højre f.eks. 6 og 8K hvis vi da snakker om biograf film.

Problemet ligger i at når vi kommer til det digitale intermediate, så begynder begrænsningen som alt for tit kun kun er i 2K DCi og skaleres så efterfølgende til 4K. 

Problemet er ressourcer, VFX og CGI og specielt CGI i 4K DCI kræver ret voldsomme ressourcer. 

Det vil kræve noget af en render farm at lave f.eks. en animation film i ægte 4K DCI. 
Pixar's nye Toy Story 4 benytter en render farm på 55000 cpu core, og det tager måske op til 60-100 timer at lave bare et enkel billede, og dem er der er jo som sagt 24 af pr. sekundShocked

Og jo, den er så i ægte 4K.
 


-------------
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |


Skrevet af: Falcon
Skrevet den: 25-December-2019 kl. 19:48
Hold da op, et "simpelt" spørgsmål om hvad 4K er, viser sig ikke at være så simpelt endda, og nu kan jeg ikke følge med mere :-)
Og oven i det så har man (haft) Plasma TV, LED TV, OLED TV og så ser jeg lige et ny begreb, nemlig NanoCell TV? Hvad pokker er det og hvordan er det kvalitetsmæssigt i forhold til f.eks Led TV?


Skrevet af: TBC1
Skrevet den: 26-December-2019 kl. 08:28
Oprindeligt skrevet af Falcon Falcon skrev:

Hold da op, et "simpelt" spørgsmål om hvad 4K er, viser sig ikke at være så simpelt endda, og nu kan jeg ikke følge med mere :-)
Og oven i det så har man (haft) Plasma TV, LED TV, OLED TV og så ser jeg lige et ny begreb, nemlig NanoCell TV? Hvad pokker er det og hvordan er det kvalitetsmæssigt i forhold til f.eks Led TV?

LED TV, QLED og NanoCell er alle forskellige afarter af LCD-TV. LED er baggrundsbelysningen bag LCD panelet i dem alle. LED betegner blot at man i dag bruger LED lys som bagrundsbelysning i stedet for den gang man brugte kold katode Lysstofrør som baggrundsbelysning og mindre forvirrende kaldte det et LCD-TV efter selve panelet.

NanoCell er lige som QLED også et LCD-TV med LED bagrundsbelysning. NanoCell minder på mange måder meget om QLED idet NanoCells, lige som Quantom dots også er et lag, en slags ekstra filter ovenpå LCD panelet, beregnet på at forstærke lyset og lave renere farver end LCD-panelet kan uden dette lag. En af de ret grundlæggende og betydelige forskelle på QLED og NanoCell er at QLED er et VA-LCD panel og NanoCell er et IPS-LCD panel, så NanoCell f.eks. har en større betragtningsvinkel.




-------------
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K


Skrevet af: Falcon
Skrevet den: 26-December-2019 kl. 11:20
Vil NanoCell være at foretrække frem for de andre til:

TV/Streaming
Spil 
Photoshop?

Når jeg spørger om photoshop, altså redigering af billeder, så har jeg en IPS monitor til det, og har altid hørt at IPS er det bedste til fotos, så kan man sammenligne de to, altså et TV og en Monitor hvis de begge har IPS skærm?


Skrevet af: TBC1
Skrevet den: 26-December-2019 kl. 23:45
Enhver LCD-teknologi stinker imho når det gælder videoafspilning. Så personligt ville jeg vælge OLED til både TV, streaming og spil.

Til Photoshop kunne man sagtens forestille sig at NanoCell med sit IPS panel kunne blive førstevalget, dog nok mest af alt grundet burn-in scare på OLED fra statisk hvid skrift eller lign i Photoshop, samt fraværet af andre panelteknologier med høj kontrast på pixelniveau at gøre godt med.




-------------
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K


Skrevet af: Potter
Skrevet den: 27-December-2019 kl. 06:07
Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

Enhver LCD-teknologi stinker imho når det gælder videoafspilning.

Den holding har jeg også altid haft, indtil jeg fik hands on på Apple’s nye Pro Display, jeg har aldrig set en monitor der bare kommer i nærheden af hvad Apples nye Pro monitor kan præstere, period. 

Så 2 af dem, ja takSmile


-------------
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |


Skrevet af: Furry
Skrevet den: 27-December-2019 kl. 12:40
Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

<span style="color: rgb34, 34, 34; font-family: arial; font-size: 13px;">Enhver LCD-teknologi stinker imho når det gælder videoafspilning. Så p</span>ersonligt ville jeg vælge OLED til både TV, streaming og spil.

Til Photoshop kunne man sagtens forestille sig at NanoCell med sit IPS panel kunne blive førstevalget, dog nok mest af alt grundet burn-in scare på OLED fra statisk hvid skrift eller lign i Photoshop, samt fraværet af andre panelteknologier med høj kontrast på pixelniveau at gøre godt med.



Enhver LCD stinker kun for folk der har en nærmest religiøs glæde over OLED


-------------
Fra fulde børn skal man høre sandheden


Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 27-December-2019 kl. 12:43
UOTE=Furry] 
[/QUOTE]
Enhver LCD stinker kun for folk der har en nærmest religiøs glæde over OLED
[/QUOTE]
Ganske enkelt det sædvanlige vrøvl.


-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650


Skrevet af: Falcon
Skrevet den: 27-December-2019 kl. 13:05
" grundet burn-in scare"

Er det virkeligt et problem idag? Jeg troede det var noget der hørte til gammeldags CRT skærme. Har aldrig hørt om burn in skader på nogen form for fladskærme.


Skrevet af: dr_schlemer
Skrevet den: 27-December-2019 kl. 16:32
Oprindeligt skrevet af Falcon Falcon skrev:

" grundet burn-in scare"

Er det virkeligt et problem idag? Jeg troede det var noget der hørte til gammeldags CRT skærme. Har aldrig hørt om burn in skader på nogen form for fladskærme.
https://www.rtings.com/tv/learn/real-life-oled-burn-in-test" rel="nofollow - https://www.rtings.com/tv/learn/real-life-oled-burn-in-test


-------------
LG C7 65” OLED * NAD T577 * NAD C658 * NAD C298 * Sanyo Q60 plus pladespiller * Apple TV4K * Dali Rubicon 6 * QNAP TS431+


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 27-December-2019 kl. 17:10
Oprindeligt skrevet af dr_schlemer dr_schlemer skrev:

Oprindeligt skrevet af Falcon Falcon skrev:

"<span style=": rgb250, 250, 250;"> grundet burn-in scare"</span>
<span style=": rgb250, 250, 250;">
</span>
<span style=": rgb250, 250, 250;">Er det virkeligt et problem idag? Jeg troede det var noget der hørte til gammeldags CRT skærme. Har aldrig hørt om burn in skader på nogen form for fladskærme.</span>

https://www.rtings.com/tv/learn/real-life-oled-burn-in-test" rel="nofollow - https://www.rtings.com/tv/learn/real-life-oled-burn-in-test
men de tester jo også ud i de ekstreme forhold. Jeg er nu snart på vej ind i det 3. År med grundig oled(og panel fra 2017) ingen Burn-in endnu.


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 27-December-2019 kl. 17:17
Oprindeligt skrevet af Furry Furry skrev:

Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

<span style="color: rgb34, 34, 34; font-family: arial; font-size: 13px;">Enhver LCD-teknologi stinker imho når det gælder videoafspilning. Så p</span>ersonligt ville jeg vælge OLED til både TV, streaming og spil.

Til Photoshop kunne man sagtens forestille sig at NanoCell med sit IPS panel kunne blive førstevalget, dog nok mest af alt grundet burn-in scare på OLED fra statisk hvid skrift eller lign i Photoshop, samt fraværet af andre panelteknologier med høj kontrast på pixelniveau at gøre godt med.



Enhver LCD stinker kun for folk der har en nærmest religiøs glæde over OLED
Seriøst? Mon ikke det er her du hører hjemme LOL
https://www.visitlejre.dk/lejre/lejre/sagnlandet-lejre-gdk796675" rel="nofollow - https://www.visitlejre.dk/lejre/lejre/sagnlandet-lejre-gdk796675


Skrevet af: TBC1
Skrevet den: 27-December-2019 kl. 17:22
Oprindeligt skrevet af Falcon Falcon skrev:

" grundet burn-in scare"

Er det virkeligt et problem idag? Jeg troede det var noget der hørte til gammeldags CRT skærme. Har aldrig hørt om burn in skader på nogen form for fladskærme.

Personligt syntes jeg at frygten er ude af proportion, men den fylder åbenlyst en del hos mange kan man høre i forum og kommentarer - sikkert hjulpet godt på vej af kommercielle skrammekampagner beregnet på at sælge LCD skærme - Det var også derfor jeg kaldte det et scare og ikke et problem.

RTings test viser jo til fulde at det ikke er at regne som et egentligt problem under andet end ekstreme forhold. Gik vi måske rundt og var bange den gang vi alle havde CRT? Nej, vel?

Oprindeligt skrevet af Furry Furry skrev:


Enhver LCD stinker kun for folk der har en nærmest religiøs glæde over OLED 

Jeg er bedrøvende ligeglad med om det er OLED, QD-OLED, microLED eller hvad det end engang i fremtiden ellers kunne blive. Så længe panelet bare har stort farverum, god responstid og høj kontrast på pixel niveau, vil der være noget at glæde sig over - Og ja, jeg har altid syntes dynamisk kontrast funktion stinker - så længe der ikke er god kontrast nede på pixel-niveauet vil det altid være et kompromis jeg ikke selv er i stand til at tage.

-------------
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K


Skrevet af: Furry
Skrevet den: 28-December-2019 kl. 19:03
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

UOTE=Furry] 

Enhver LCD stinker kun for folk der har en nærmest religiøs glæde over OLED
[/QUOTE]
Ganske enkelt det sædvanlige vrøvl.

[/QUOTE]
Helt enig i at det er det sædvanlige vrøvl

-------------
Fra fulde børn skal man høre sandheden


Skrevet af: Furry
Skrevet den: 28-December-2019 kl. 19:04
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af Furry Furry skrev:

Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

<span style="color: rgb34, 34, 34; font-family: arial; font-size: 13px;">Enhver LCD-teknologi stinker imho når det gælder videoafspilning. Så p</span>ersonligt ville jeg vælge OLED til både TV, streaming og spil.

Til Photoshop kunne man sagtens forestille sig at NanoCell med sit IPS panel kunne blive førstevalget, dog nok mest af alt grundet burn-in scare på OLED fra statisk hvid skrift eller lign i Photoshop, samt fraværet af andre panelteknologier med høj kontrast på pixelniveau at gøre godt med.



Enhver LCD stinker kun for folk der har en nærmest religiøs glæde over OLED

Seriøst? Mon ikke det er her du hører hjemme LOL
https://www.visitlejre.dk/lejre/lejre/sagnlandet-lejre-gdk796675" rel="nofollow - https://www.visitlejre.dk/lejre/lejre/sagnlandet-lejre-gdk796675

Helt seriøst

-------------
Fra fulde børn skal man høre sandheden



Print side | Luk vindue