Print side | Luk vindue

Hjælp til valg af fladskærm

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: TV
Forumbeskrivelse: Fladskærme, billedrør og projections-tv
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=15992
Udskrevet den: 24-Februar-2025 kl. 13:08

Emne: Hjælp til valg af fladskærm
Skrevet af: Tommy M
Emne: Hjælp til valg af fladskærm
Skrevet den: 06-Oktober-2006 kl. 14:33
Hej

Jeg har længe kigget på et nyt TV og føler egentlig generelt jeg bliver mere og mere i tvivl om hvad jeg skal vælge så håber på lidt hjælp herinde fra.

Jeg har de sidste 2-3 måneder kigget og læst i dette forum for at finde ud af hvilken fladskærm jeg skulle vælge. Til en start var jeg helt overbevist om at det skulle være et samsung LE-40R72B - generelt pga. jeg synes samsungs design er fantastisk fedt. Efterfølgende blev jeg meget i tvivl pga. den store debat omkring LCD/Plasma og fordi jeg hørte meget kritik af samsungs LCD tv ikke leverer en tilfredsstillende billedkvalitet. Dette bekræftede jeg også selv ved et besøg i Expert. Jeg begyndte herefter at kigge efter plasma i stedet.

Dernæst var jeg total forelsket i et pioneer 427xd både pga. design, kanon billedkvalitet og hva man ellers kunne ønske sig - blot et minus for mit vedkommende, nemlig prisen. Jeg synes 20.000 kr. er lige i overkantet for en fladskærm. Hernæst har jeg haft lidt kig på et panasonic pv60e da jeg har hørt at disse TV er på lige fod mht. specifikationer. Men jeg har dog aldrig været helt vild med deres design.
Jeg fandt da også ud af at plasma er et dårligt valg hvis man ønsker at se TV i højlys dag. Generelt er der meget lyst i min lejlighed og dette medfører at jeg oplever rimelig meget genskin i venstre side af mit nuværende CRT, hvilket næsten er et dagligt irritationsmoment. Efter jeg fandt ud af dette kiggede jeg lidt på LCD tv igen men jeg har utrolig svært ved at vælge.

Jeg kan opstille følgende  krav til valg af tv:
Maximal pris ca. 15.000 kr.
Tilfredsstillende billedkvalitet.
Begrænset genskin.
Forholdsvis fremtidssikret.

LCD forslag er lige så velkomne som Plasma forslag.

Jeg skal på et senere tidspunkt også ud og investere i et surround anlæg og ønsker gerne tv og anlæg fra samme mærke, men ikke nødvendigvis. Jeg har indtil videre ikke kigget særlig meget men har lettere forelsket mig i pioneers anlæg rcs-404h, pga:
Reciever samt hdd-optager i én.
Sattelit-højtallere.
Ekstern modtager - Rigtig fedt!!
80 GB - Udemærket til mit forbrug.

Stort minus - ingen HDMI udgang!!

Jeg synes virkelig jeg har svært ved at træffe et valg af tv, håber på i kan hjælpe. Først og fremmest skal det være tv-forslag men også gerne anlæg.

På forhånd tak.

Mvh. Tommy

Svar:
Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 06-Oktober-2006 kl. 15:28
Er der slet intet du kan gøre for at mindske genskinsproblemerne? Alle LCD TV lider under 'LCD-problemer' i større eller mindre omfang, så det du ikke kunne lide ved R7'eren (som godt nok også er Samsungs 'billige' serie) vil du sandsynligvis kunne se mere eller mindre slemt på alle andre LCD TV.

Skrevet af: Lorentzen
Skrevet den: 06-Oktober-2006 kl. 17:17

Altså et LCD tv giver jo et rigtig flot billede hvis man ikke står 20 cm derfra. Du skal vel sidde lidt længere væk, skal du ikke? Hvis dine antenneforhold er bare nogenlunde i orden, så er LCD et glimrende valg. Især fordi det er godt selv når der er meget lyst udenfor

Mht kontrast, så pas ikke at lade dig narre - hvad fabrikkerne/producenterne oplyser, og hvad man rent faktisk får efter at have indstillet billedet som man synes er godt er to helt forskellige tal. Men du har vel læst Ottos tråd om dette emne?

Når dette er sagt, så gør det vel heller ikke meget hvis kontrasten ikke passer med de tal der er oplyst, hvis du har instillet dit TV med farve, kontrast, lysstyrke osv som du kan lide det (for så er billedet jo blevet godt efter dine standarder)

Plasma er sikkert et lige så godt valg som LCD er - det er nbare to helt forskellige slags TV åbenbart. Jeg valgte LCD fordi jeg havde hørt om Fastbrænding, hvilket jeg ikke ville udsættes for, derfor et LCD.

Men selvfølgelig vil jeg anbefale mit Samsung LE-32R71B - fordi billedet er super flot, længere end 20cm væk! Og så er det altså ikke løgn  mega flot billede

Skrevet den: 06-Oktober-2006 kl. 17:26

Jeg sidder ca. 3 m væk fra der hvor skærmen vil komme til at hænge på væggen.

Jeg er ikke glad for at skulle skifte gardinerne, for det er 4 store vinduespartier jeg skal købe nye gardiner til. Så dette vil jeg helst undgå.

Skrevet den: 06-Oktober-2006 kl. 18:24
Oprindeligt skrevet af Lorentzen Lorentzen skrev:

Altså et LCD tv giver jo et rigtig flot billede hvis man ikke står 20 cm derfra. Du skal vel sidde lidt længere væk, skal du ikke? Hvis dine antenneforhold er bare nogenlunde i orden, så er LCD et glimrende valg. Især fordi det er godt selv når der er meget lyst udenfor

Jeg skal ned til min kammerat i aften. Han har et LE32M61B og har lånt min Oppo 971 DVD-afspiller. Jeg tager ikke derned på grund af billedkvaliteten! Og ja, vi skal også sidde meget langt fra fjernsynet, men billedet er samlet set stadigvæk noget juks.

LCD TV bliver ikke bedre af at sidder langt fra skærmen. Man skulle gerne kunne sidde 2,5 meter fra de fleste TV uden at billedet skulle være grimt af den årsag.

Trådens starter er nok også uenig med dig i, at LCD TV (fra Samsung) er et glimrende valg, jævnfør hans kommentar om at han fik bekræftet sine bekymringer om at Samsungs LCD TV ikke er vanvittigt gode. Så hjælper det nok ikke, at begynde at anbefale ham et af Samsungs billige TV.

Skrevet af: Eivind
Skrevet den: 06-Oktober-2006 kl. 18:53

Oprindeligt skrevet af Tommy M Tommy M skrev:

Jeg kan opstille følgende  krav til valg af tv:
Maximal pris ca. 15.000 kr.
Tilfredsstillende billedkvalitet.
Begrænset genskin.
Forholdsvis fremtidssikret.

LCD forslag er lige så velkomne som Plasma forslag.

Mvh. Tommy

Købte selv Philips 32" 9731 (LCD - hvis nogen skulle være i tvivl) i det sidste fælleskøb og kan sagtens anbefale det. Rigtig god billedkvalitet hvis signalet er nogenlunde ordentligt - og genskin er ikke et problem med dette fjernsyn. Er nu kommet ned på kr. 15.000 i det nye fælleskøb (dog uden beslag).

Eivind

Skrevet af: nubus
Skrevet den: 06-Oktober-2006 kl. 18:56
Overvej LG 42PC1R og LG 42PC1RR. De har ikke frontglas, så der burde være lavere reflektioner.

Er der andre som kender til disse i forhold til Panasonics PV60 model?

Skrevet af: kirk13
Skrevet den: 06-Oktober-2006 kl. 18:58
kan kun anbefale panasonic 42pv60e, synes virkelig der er et flot billed derpå.

-------------
MVH J-Kirk
Panasonic TH 42VT20E,
Panasonic BDT-100
Onkyo 608
KEF 3005 SE

Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 06-Oktober-2006 kl. 19:22
Jeg kan anbefale JVC LT-37M60 (LCD) - supergodt fjernsyn med supergod billedkvalitet også fra analog antennesignal. Ret god lydkvalitet fra fjernsynet. Ingen genskins problemer - bare et gennemført lækkert og supergodt fjernsyn med et flot design!! Skarpe billeder, supergode farver - også i de sorte nuancer, ingen slør, komethale eller ghosting ved hurtige bevægelser, mange gode indgange, kortlæser...... 

-------------
Med de venligste hilsener

Thorvald.

Skrevet af: Lorentzen
Skrevet den: 06-Oktober-2006 kl. 21:31

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Trådens starter er nok også uenig med dig i, at LCD TV (fra Samsung) er et glimrende valg, jævnfør hans kommentar om at han fik bekræftet sine bekymringer om at Samsungs LCD TV ikke er vanvittigt gode. Så hjælper det nok ikke, at begynde at anbefale ham et af Samsungs billige TV.

Jeg tænkte bare at siden han havde set fjernsynet i en butik, så er det jo klart, at billedet ikke er godt, når de viser fjernsyn via antenneforhold der er delt mellem 20 andre tv. Derfor bør han se fjernsynet i aktion i sin egen stue med antennen kun sat til dette ene fjernsyn

Skrevet den: 07-Oktober-2006 kl. 00:07
Det lyder måske som en god teori, men i praksis holder det ikke. Det er ikke noget problem at sende et ordentligt signal rundt i en butik, så hvis trådens starter f.eks. har set på TV i Tape Connection, så er det altså ikke noget uheld, hvis kvaliteten på billedet ikke har været acceptabelt. Det er altså TV'et og ikke signalet den er gal med. Som du jo er et eksempel på finder nogle disse LCD-billeder acceptable, men hvis man først har set sig utilfreds med LCD TV's fejl, som ikke ligefrem er imaginære, så er det lidt svært at vende om igen...

Skrevet den: 07-Oktober-2006 kl. 00:32

LCD TV's fejl, som ikke ligefrem er imaginære

LCD tv i den gode ende er lige så gode som plasma fjernsyn og er ikke plaget af de LCD fejl som du tænker på.

-------------

Thorvald.

Skrevet den: 07-Oktober-2006 kl. 01:33
Det passer altså ikke. Nu må du snart holde, for det er nærmest som om at du render rundt og spreder løgne, fordi du er forgabt i dit JVC LCD TV. Du skal have lov til at være glad for dit TV, men det dur altså ikke når det resulterer i at du skriver ting her på forummet der simpelthen ikke passer.

Skrevet af: OleA
Skrevet den: 07-Oktober-2006 kl. 03:32
Har selv haft Sony V2000 siden det kom til DK og jeg synes det er et glimrende tv.
Godt billede, både analogt og (selvfølgelig) især via selector
Super lækker billedkvalitet via DVD (både RGB og HDMI)
Nem betjening
Flot design
Rimelig pris (ca 15k)

Jeg har siden jeg købte TV'et kigget på mange andre modeller (også de populære plasma'er), men er ikke på noget tidspunkt faldet bagover af benovelse. Jeg kan ikke se den store forskel som nogle kan.

Jeg har også en lys stue med en del sol om dagen og på det punkt har tv'et været klasser over mit (5 år) gamle crt.

Et tip vil jeg give dig: Stol på dine egne øjne og luk ørene når sælgeren i fona/elgiganten/merlin/hifiklubben/tapeconnection osv begynder på deres salgsgas.

-------------
Panasonic HZ1000 65", Panasonic DMR-UBC80, Sony HT-ST5000, Nvidia Shield.

Skrevet af: nubus
Skrevet den: 07-Oktober-2006 kl. 04:54
Oprindeligt skrevet af OleA OleA skrev:

Et tip vil jeg give dig: Stol på dine egne øjne og luk ørene når sælgeren i fona/elgiganten/merlin/hifiklubben/tapeconnection osv begynder på deres salgsgas.

Det er jo noget... Sælgere er ikke kun idioter man skal lukke af overfor. De arbejder med det til hverdag. En god sælger stiller de rigtige spørgsmål og kommer med flere anbefalinger. Jeg vil hævde at de findes. De kan være god sparring - ikke mindst hvis man har forberedt sig. Otto er en af dem, men jeg synes også vi her ser gode indlæg fra HFK og Panasonic sælgere.

Derimod er det ret klart at de fleste kunder intet aner og klarer den på fordomme. De forelsker sig i et mærke (Samsung), en opløsning (1080p) eller noget som passer vildt godt i deres venners stue - f.eks. en JVC der var hot i 2005 men er udgået fra producenten. Så står kunden der og lukker varm luft ud. Han ved intet og vil intet vil høre.

Største problem ved sælgerne er at de ikke har alle modeller. HiFi klubben er især handicappede af kun at sælge Denon og NAD. Mens Yamaha  i år har taget alle priser, så pusher HFK sølvvindere. TC har så åbenbart ikke LG, hvilket er lidt trist. Lader til at LG laver fornuftige plasmaer men uden TC's viden er det svært at sige.

"El-giganten" butikstypen burde have løst det, men de har så valgt ikke at gå i dybden med deres sortiment men i bredden. De har ikke 20 receivere - men 2 receivere, 2 æggekogere osv. Duh!

Hvilket gør at internet er den suverænt bedste måde at samle viden på. Man kan læse magasiner, gå i 2-3 butikker men det store overblik får man ved at forberede sig.

Skrevet den: 07-Oktober-2006 kl. 10:40
Tak for forslagene, men synes endnu ikke der er kommet nogle aktuelle forslag.

Der er efterhånden et par stykker som har nænvt fladskærme i størrelsen 32". For mit vedkommende er dette for småt. Hvis jeg skal have et nyt tv skal det mindst være  37" og helst 40" el. 42".

Kunne være rigtig lækkert hvis der kunne anbefales Plasma tv hvor genskin ikke er et problem.

Håber på flere forslag..

Mvh. Tommy

Skrevet den: 07-Oktober-2006 kl. 11:00
Genskin vil altid været et 'problem' på plasma TV. De har glasfront ligesom CRT TV, og det kan der ikke laves om på. Alternativet er LCD TV med væsentligt ringere billedkvalitet (IMHO).

Forslag: Panasonic TH42PV60. Ja, der vil være ligeså meget genskin som på dit CRT TV, men du får det bedste TV i prisklassen.

Skrevet den: 07-Oktober-2006 kl. 12:29

Oprindeligt skrevet af Tommy M Tommy M skrev:

Der er efterhånden et par stykker som har nænvt fladskærme i størrelsen 32". For mit vedkommende er dette for småt. Hvis jeg skal have et nyt tv skal det mindst være  37" og helst 40" el. 42".

Jeg har nævnt JVC LT-37M60 (37" LCD) og vil også nævne JVC LT-40S70 (40" LCD) - to virkelig supergode fjernsyn med en supergod billedkvalitet. Der kan sikkert også nævnes Sony modeller, men jeg ved ikke lige hvilke af dem, der er bedst at nævne. Mht. til plasma er det vist Panasonic's PV60 & PV600 der især er værd at nævne og de kan vist fås i både 37" og 42". Men hvis genskin er et problem vil de nævnte LCD fjernsyn være lige så gode som plasma.

Alternativet er LCD TV med væsentligt ringere billedkvalitet (IMHO)

Jeg er (som det nok anes  ) uenig i at billedkvaliteten på LCD tv er væsentligt ringere - mange fladskærmsfjernsyn er ringe uanset om det er plasma eller LCD, men der er også nogle, der er supergode - både i plasma og i LCD lejren - og man kan godt finde LCD fjernsyn der er lige så gode som plasma. En del af oplevelsen af billedkvalitet er bl.a. at man kan nyde sit tv-billede uden at generes af genskin uden "mørklægningsgardiner" - genskin giver en dårlig oplevelse. Men også når det kommer til selve billedet kan LCD være ligesågodt som plasma.

Men vi må nok være enige i at være uenige...

-------------

Thorvald.

Skrevet af: LGR01
Skrevet den: 07-Oktober-2006 kl. 12:40

Fik ikke noget svar i den andre tråden. Alle dem der skriver meget om plasma, kan nogen svare på om der kan vare problem at bruge HDMI til en plasma? Link til svenskt forum: http://www.dvdforum.nu/forum/index.asp?action=shth&thread=139758&forum=10#new -  www.dvdforum.nu/forum/index.asp?action=shth&thread =139758&forum=10#new

Leif

Skrevet af: hansie
Skrevet den: 07-Oktober-2006 kl. 12:47

hdmi til plasma er den bedste overførsel man kan bruge.

Men at bruge en dårlig afspiller med hdmi  kan ødelægge alle oplevelser

Hans

Skrevet af: LGR01
Skrevet den: 07-Oktober-2006 kl. 12:57

Sony DVP-NS76H/S er da ikke en dårlig DVD afspiller?

Leif

Skrevet den: 07-Oktober-2006 kl. 14:25
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

(...) og man kan godt finde LCD fjernsyn der er lige så gode som plasma.

Nej, det kan man altså ikke. Du kan sikkert finde LCD TV du er ligeså tilfreds med som plasma TV, men det er ikke det samme. Hvis dit mål er at komme så tæt som muligt på at få gengivet det korrekte billede, så er LCD faktuelt ikke ligeså godt som plasma.

Skrevet af: clausjen
Skrevet den: 10-Oktober-2006 kl. 08:51
At påstå at LG 42PC1R har færre refleksioner end andre skærme er nok desværre forkert. Skærmen har godt nok ikke frontglas, men noget andet materiale. Det burde give færre refleksioner, men jeg synes ikke det er tilfældet, og i forbrugerrådets nyeste test af plasmaskærme, så scorer LG 42PC1R da også dårligt på netop det område.

Skrevet af: Stampe
Skrevet den: 10-Oktober-2006 kl. 10:03

Nej, det kan man altså ikke. Du kan sikkert finde LCD TV du er ligeså tilfreds med som plasma TV, men det er ikke det samme. Hvis dit mål er at komme så tæt som muligt på at få gengivet det korrekte billede, så er LCD faktuelt ikke ligeså godt som plasma.

Dermed siger du at selv det absolut dårligste plasma er bedre end det bedste lcd - hvor seriøst synes du selv det udsagn er?

Skrevet af: lrev på jobbet
Skrevet den: 10-Oktober-2006 kl. 10:12

Jeg synes at det er meget seriøst.

Du læser al kritik af LCD,som en vis herre læser biblen!

Hvor "seriøst"synes du selv at dette udsagn er:"Dermed siger du at selv det absolut dårligste plasma er bedre end det bedste lcd....?

Du mener åbenbart at THORVALD mente at de aller bedste lcd er  bedre en de dårligste plasma?

Tror næppe at det var det han mente

Skrevet af: Bimsen
Skrevet den: 10-Oktober-2006 kl. 10:18
Oprindeligt skrevet af Stampe Stampe skrev:

Dermed siger du at selv det absolut dårligste plasma er bedre end det bedste lcd - hvor seriøst synes du selv det udsagn er?

Fuldstændig enig!

Skrevet den: 10-Oktober-2006 kl. 11:53

Nej, det er din fortolkning af hvad jeg skriver. Når jeg skrev som jeg gjorde i det indlæg du fortolker dårligt, indebærer det selvsagt at vi sammenligner et 'godt' LCD TV med et 'godt' plasma TV. Jeg gider bare ikke specificere sådan noget hver eneste gang jeg skriver et indlæg.

Skrevet af: Stampe
Skrevet den: 10-Oktober-2006 kl. 13:03
Oprindeligt skrevet af lrev på jobbet lrev på jobbet skrev:

Jeg synes at det er meget seriøst.

Du læser al kritik af LCD,som en vis herre læser biblen!

Hvor "seriøst"synes du selv at dette udsagn er:"Dermed siger du at selv det absolut dårligste plasma er bedre end det bedste lcd....?

Du mener åbenbart at THORVALD mente at de aller bedste lcd er  bedre en de dårligste plasma?

Tror næppe at det var det han mente

Nej - for Thorvald er - for det meste - så venlig KUN at udtale sig om de 2 JVC LCD modeller han har set. Og han nævner dem i stort set hvert indlæg. Så ingen kan være i tvivl om hvad Thorvald omtaler.

Derimod skriver andre bare "LCD" og "Plasma" og så er det åbenbart op til den enkelte selv at fortolke dette rigtigt - altså som indlægskriveren har tænkt det  (men ikke ulejliget sig med at skrive)

For en god ordens skyld: jeg har selv et plasma og kunne ikke drømme om at eje et LCD - for jeg har ikke råd til de dyre. Så nej - jeg kritiserer ikke kritikken af LCD. Jeg synes bare der er nogle der er _meget_ firkantede og alt for generaliserende. 

Skrevet den: 10-Oktober-2006 kl. 13:13

Jamen-plasma ER generelt bedre end LCD(til tv og dvd),men......ingen regel uden undtagelse

lrev

Skrevet den: 10-Oktober-2006 kl. 13:44

Oprindeligt skrevet af ChrisJJ ChrisJJ skrev:

Og så har i igen, igen gang i samme Plasma vs. LCD debat her....nu må I fan.... snat stoppe. Flot!

Nå...er du her også?

Du kan måske heller ikke "stoppe"?

Skrevet den: 10-Oktober-2006 kl. 13:50

Derimod skriver andre bare "LCD" og "Plasma" og så er det åbenbart op til den enkelte selv at fortolke dette rigtigt - altså som indlægskriveren har tænkt det  (men ikke ulejliget sig med at skrive)

Jeg synes dine små angreb på mine indlæg efterhånden er blevet pinlige. Du opfører dig som et lille barn.

I øvrigt var det tydeligt at forstå hvad jeg mente, hvis man gad læse sammenhængen og ikke blot prøve at dekonstruere det ene indlæg, fordi det nu engang passede bedst med den 'angribende' brugers intentioner om at få mine 'postulater' til at lyde åndssvage.

Skrevet den: 10-Oktober-2006 kl. 14:04

Kom dog på bordet med nogle saglige arugmenter som du mener gør at plasma bedere end LCD, men lad være med at nedgører LCD teknologien.

Jeg mener bestemt også at der er blevet sagligt argumenteret nok i flere tråde, men det er nemt at blive træt af gentagelser, især hvis det er i form af lange indlæg der tager hundrede år at skrive! Jeg gider ikke bruge adskillige timer hver dag, fordi der hele tiden er nogen som ikke gider lede lidt i ældre tråde. Det ér muligt at finde tonsvis af saglige argumenter her på forummet og ovre på Hifi4All.dk (selvom det bedste stadigvæk er, at gå ud i en ordentlig butik, som f.eks. Tape Connection, og kigge på begge teknologier, stillet op og indstillet ordentligt, lige ved siden af hinanden), og man behøver ikke kigge mange dage tilbage før der er læssevis af tråde med masser af interessante ting at læse.

Jeg skal nok blive ved med at kritisere LCD-teknologien så længe der er årsag til at kritisere den. Jeg kan virkelig ikke se, at jeg skulle holde op med at skrive noget der er sandt, bare fordi det åbenbart pisser på LCD-ejernes følelser.

Skrevet den: 10-Oktober-2006 kl. 14:26

Jeg mener bare ikke at debatten kommer til sin fulde ret når den lyn hurtigt drejes over i mudderkast.

Jeg starter ikke mudderkastningen. Den kommer først når 'LCD-fanatikerne' bliver trætte af at jeg og andre har anbefalet plasma og kritiseret LCD for meget, ligemeget hvor sagligt det har været gjort.

Skrevet den: 10-Oktober-2006 kl. 22:54

Spørg en protestant hvad de mener om er katolik, en politibetjent hvad de mener om en autonom....osv. Nogle ting er uforlignelige  

Dårligt eksempel - jeg er protestant (og troende) og gift med en katolik...

-------------

Thorvald.

Print side | Luk vindue