Print side | Luk vindue

Epson og 4K HDR

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Projektorer
Forumbeskrivelse: Projektor og lærred
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=160029
Udskrevet den: 27-April-2024 kl. 10:59


Emne: Epson og 4K HDR
Skrevet af: Lars N
Emne: Epson og 4K HDR
Skrevet den: 18-Januar-2020 kl. 16:38
Hej,

Tiden var kommet til ny projektor, og jeg købte den sprit nye Epson EH-TW7000, den kørte 4K HDR fra Apple TV helt fint, men jeg synes at sort niveauet var lidt dårligt, så den blev returneret igen. 

Jeg opgraderede til en Epson EH-TW7400 med fantastisk billede.. men.. Den kan ikke køre på 4K HDR skriver bare "No signal", den kan godt køre 4K SDR eller 1080P HDR. 
EH-TW7400 er lidt ældre end EH-TW7000, men der står alle steder at den er 4K og HDR kompatibel.

Er der nogen der ved noget om hvordan det her hænger sammen, eller om den projektor jeg har fået måske er defekt?

Har prøvet begge HDMI inputs, og andet HDMI kabel. 

Håber nogen kan hjælpe.

MVH
Lars



Svar:
Skrevet af: 007
Skrevet den: 20-Januar-2020 kl. 13:41
har en tw 9300 w der kører det fint med 4k og hdr
Har læst at mange har problemer hdmi kabler når de kommer over 10 m når det er 4k


Skrevet af: Lars N
Skrevet den: 20-Januar-2020 kl. 16:09
Oprindeligt skrevet af 007 007 skrev:

har en tw 9300 w der kører det fint med 4k og hdr
Har læst at mange har problemer hdmi kabler når de kommer over 10 m når det er 4k

Hej,

Mit HDMI kabel er 0.5 meter. Wink

Jeg har fundet ud af, at den godt kan køre 4K HDR 30hz, men ikke 50/60hz. Jeg bruger Apple TV 4K som kilde, og den siger i settings at det apparat jeg har tilsluttet ikke er kompatibelt med 50/60hz..

Hvad bruger du som kilde, og kan du ændre frekvens på kilden? Hvis ja, må du meget gerne prøve.. Smile

MVH
Lars


Skrevet af: 007
Skrevet den: 20-Januar-2020 kl. 17:35
bruger uhd bluray afspiller men prøvede lige youtube, der er det 60 Hz men ingen hdr det samme på xbox spil


Skrevet af: Lars N
Skrevet den: 21-Januar-2020 kl. 09:54
Oprindeligt skrevet af 007 007 skrev:

bruger uhd bluray afspiller men prøvede lige youtube, der er det 60 Hz men ingen hdr det samme på xbox spil

Har bestilt et nyt super HDMI 4K HDR kabel, for lige at afprøve om det kan være det..


Skrevet af: jespermart
Skrevet den: 21-Januar-2020 kl. 11:58
Oprindeligt skrevet af Lars N Lars N skrev:

Oprindeligt skrevet af 007 007 skrev:

bruger uhd bluray afspiller men prøvede lige youtube, der er det 60 Hz men ingen hdr det samme på xbox spil

Har bestilt et nyt super HDMI 4K HDR kabel, for lige at afprøve om det kan være det..

Det havde du nok ikke behøvet, for jeg tror ikke at kablet er problemet for dig, se vedhæftede billede
Din projektor er kun istand til at vise 10,2 Gbps hvilket betyder at du ikke kan se hdr ved 60Hz, den første projuektor du havde hjemme er nyere og opdateret til at kunne vise 18 Gbps hvilket betyder den kan vise hdr ved 60 hz



-------------
Jesper

Jvc N5B, Elite Screens 120" Cinegrey 5D, Marantz SR7013, Dynaudio Evoke10 og X28C i 5.1.4


Skrevet af: Lars N
Skrevet den: 21-Januar-2020 kl. 16:20
Oprindeligt skrevet af jespermart jespermart skrev:

Oprindeligt skrevet af Lars N Lars N skrev:

Oprindeligt skrevet af 007 007 skrev:

bruger uhd bluray afspiller men prøvede lige youtube, der er det 60 Hz men ingen hdr det samme på xbox spil

Har bestilt et nyt super HDMI 4K HDR kabel, for lige at afprøve om det kan være det..

Det havde du nok ikke behøvet, for jeg tror ikke at kablet er problemet for dig, se vedhæftedede.
Din projektor er kun istand til at vise 10,2 Gbps hvilket betyder at du ikke kan se hdr ved 60Hz, den første projuektor du havde hjemme er nyere og opdateret til at kunne vise 18 Gbps hvilket betyder den kan vise hdr ved 60 hz



Super info, tak for det! Hvor ser du hvad projektoren er i stand til omkring Gbps?


Skrevet af: jespermart
Skrevet den: 21-Januar-2020 kl. 17:33
det har været nævnt på bl.a. avsforum

The thing is that the 7400 will do HDR but not at 50 or 60Hz, since that takes it over the limit for that chip. Playing discs and streaming material from Netflix or Amazon will be fine in HDR - but only if the player or streamer can keep the material at 24Hz


-------------
Jesper

Jvc N5B, Elite Screens 120" Cinegrey 5D, Marantz SR7013, Dynaudio Evoke10 og X28C i 5.1.4


Skrevet af: Supergris
Skrevet den: 21-Januar-2020 kl. 23:12
Ja, det er helt korrekt, at 7400eren har begrænset båndbredde på HDMI-porten, så hvis du er gamer, og ønsker at spille i 4K med HDR i 60 Hz, så kan du ikke det, eller billedet vil mangle store dele i billedfladen, som jeg har set et eksempel på ved Sony VW260, som havde 13.5 Gbps modsat modellen der afløste den, Sony VW270, som har fuld båndbredde på 18 Gbps.

Hvordan kan du ellers beskrive billedet på din projektor, og var forskellen, udover sortniveauet, i forhold til TW7000 meget markant?

Epson TW9400 har fuld båndbredde og betydeligt bedre kontrast, men hvis du har hvide vægge og loft, vil den ikke rigtigt kunne udnytte det...


-------------
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.









Skrevet af: Lars N
Skrevet den: 22-Januar-2020 kl. 12:53
Oprindeligt skrevet af Supergris Supergris skrev:

Ja, det er helt korrekt, at 7400eren har begrænset båndbredde på HDMI-porten, så hvis du er gamer, og ønsker at spille i 4K med HDR i 60 Hz, så kan du ikke det, eller billedet vil mangle store dele i billedfladen, som jeg har set et eksempel på ved Sony VW260, som havde 13.5 Gbps modsat modellen der afløste den, Sony VW270, som har fuld båndbredde på 18 Gbps.

Hvordan kan du ellers beskrive billedet på din projektor, og var forskellen, udover sortniveauet, i forhold til TW7000 meget markant?

Epson TW9400 har fuld båndbredde og betydeligt bedre kontrast, men hvis du har hvide vægge og loft, vil den ikke rigtigt kunne udnytte det...

Hej,

TW7000 er en god allround projektor, men hvis man er bare lidt hjemmebio nørd, så synes jeg ikke den er helt god nok. Støjen er opgivet til 24dB i Eco, synes faktisk den godt kunne larme lidt. Billedet er generelt meget lyst, og man bliver blæst ud af rummet med den voldsomme lysmængde. Fokus var svær hvis ikke umulig at justere ordenligt, lens shift virker som noget skrammel. Bluetooth lyd output er voldsomt forsinket og kan slet ikke bruges, ingen justeringsmuligheder.

Da TW7400 kom på disken faldt det hele sådan bare ligesom på plads. Den er mere lækker på alle måder, ingen støj, billedet falder bare helt på plads, fokus og lens shift kan justeres meget lækkert via fjernbetjeningen. Kontrast og sort er bare en helt anden verden. 

Jeg vil ikke smide yderligere 10.000.- for at få 18Gbps i TW9400, så vil jeg hellere skifte til ny projektor igen når 8K og HLG bliver almindeligt..

MVH
Lars 


Skrevet af: stridsvognen
Skrevet den: 31-Januar-2020 kl. 17:40
Epson laver kun 1080P projektoere så det giver ikke særlig god mening at streame 4K HDR, 1080P 24-60fps vil være perfekt.



-------------
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300


Skrevet af: Lars N
Skrevet den: 03-Februar-2020 kl. 12:53
Oprindeligt skrevet af stridsvognen stridsvognen skrev:

Epson laver kun 1080P projektoere så det giver ikke særlig god mening at streame 4K HDR, 1080P 24-60fps vil være perfekt.


Det du mener er at Epson ikke laver projektorer med en native opløsning på 4K. De laver i stedet et billede som bliver pixelshiftet, og det betyder at der generes et 4K billede med et 1080 panel.

Snyd og svindel.. ja måske, men ikke desto mindre er de markant bedre end konkurrenterne i samme prisklasse.. 




Skrevet af: stridsvognen
Skrevet den: 03-Februar-2020 kl. 13:01
Oprindeligt skrevet af Lars N Lars N skrev:

Oprindeligt skrevet af stridsvognen stridsvognen skrev:

Epson laver kun 1080P projektoere så det giver ikke særlig god mening at streame 4K HDR, 1080P 24-60fps vil være perfekt.


Det du mener er at Epson ikke laver projektorer med en native opløsning på 4K. De laver i stedet et billede som bliver pixelshiftet, og det betyder at der generes et 4K billede med et 1080 panel.

Snyd og svindel.. ja måske, men ikke desto mindre er de markant bedre end konkurrenterne i samme prisklasse.. 



Epson e shift er en meget simpel/ gammeldags eshift metode som ikke rigtig tilføjer opløsning, men mere tjener til formål at skjule den extrem lave pixel fill fra LCD panelerne.
I samme prisklasse ligger 4K DLP projektoerne som har meget bedre eshift systemer og højere opløsning.
Så hvad epson kan er stortset kun at nedscalere 4K signaler så de kan vises på et 1080P panel, og så ryste det lidt.

Ret langt fra det JVC lavede på X serien, og en Epson TW 9400 har stadig laver pixel fill med eshift on end en gl JVC X3, som derudover også producere et betydeligt bedre billede så længe man holder sig til en lærreds størelse den kan lyse op.


-------------
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300


Skrevet af: Lars N
Skrevet den: 04-Februar-2020 kl. 12:40
Citér
I samme prisklasse ligger 4K DLP projektoerne som har meget bedre eshift systemer og højere opløsning.
Så hvad epson kan er stortset kun at nedscalere 4K signaler så de kan vises på et 1080P panel, og så ryste det lidt.

Så du vil f.eks hellere vælge en Optoma UHD51 mod Epson EH-TW7000? Eller hvordan skal dit indlæg forståes? Eller skal det forståes sådan at du vælger teknik og specifikationer frem for egenlig billede kvalitet?







Skrevet af: stridsvognen
Skrevet den: 04-Februar-2020 kl. 13:06
Oprindeligt skrevet af Lars N Lars N skrev:

Citér
I samme prisklasse ligger 4K DLP projektoerne som har meget bedre eshift systemer og højere opløsning.
Så hvad epson kan er stortset kun at nedscalere 4K signaler så de kan vises på et 1080P panel, og så ryste det lidt.

Så du vil f.eks hellere vælge en Optoma UHD51 mod Epson EH-TW7000? Eller hvordan skal dit indlæg forståes? Eller skal det forståes sådan at du vælger teknik og specifikationer frem for egenlig billede kvalitet?





Begge er discount projectore som ikke har nogle grundlæggende billedkvalitets egenskaber, så heller finde en brugtkvalitets projektor.
I enden er det en personlig afgørelse, og selvfølgelig kommer det an på hvad det skal bruges til, i mit tilfælde er projektoere kun til dedikerede hjemme bio rum uden lys eller reflektioner.
DLP har 2 generelle begrænsninger, kontrast og potentiel regnbuer, Epson har iøvrigt ikke meget bedre kontrast, samt LCD dertilhørende extrem lave pixel fill.
Vil helt sikkert heller finde en JVC X35 eller nyere, og en prof kalibrering.


-------------
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300


Skrevet af: Lars N
Skrevet den: 04-Februar-2020 kl. 14:24
Oprindeligt skrevet af stridsvognen stridsvognen skrev:

[QUOTE=Lars N]
Vil helt sikkert heller finde en JVC X35 eller nyere, og en prof kalibrering.

Hvad bruger du som kilde siden at du mener HDR kan undværes?




Skrevet af: JakobSkaarup
Skrevet den: 04-Februar-2020 kl. 14:36
HDR på projektor er stort set meningsløst


Skrevet af: Lars N
Skrevet den: 04-Februar-2020 kl. 14:51
Oprindeligt skrevet af JakobSkaarup JakobSkaarup skrev:

HDR på projektor er stort set meningsløst

Okay. Underligt at der hos mig er kæmpe forskel på HDR og SDR på en projektor.

Hvilke noget udstyr har du oplevet det på?






Skrevet af: stridsvognen
Skrevet den: 04-Februar-2020 kl. 15:12
HDR kan da helt sikkert undværes, der er stadig ikke nogle der kan definere en specifik tonemapping kurve til HDR, og HDR = High Dynamic Range, hvilket ikke hænger sammen med lav kontrast/ low dynamic range, forskellen mellem min og max lys.
Hvis du kigger på Projektoeres egenskaber kan en projektor som JVC N7 bruges som reference display til HD SDR D65 Rec 709.
Men som standarderne for HDR er er det ikke muligt at reproducere HDR, man kan manipulere og komprimere det på alle mulige og umulige måder, men det er generelt op til hver enkel producent at lave deres fortolkning af hvordan det gøres bedst.
Forbrugere er generelt uvidene og nemme at nare, så pang farver og ting der overexponeres, samt en pæn portion extra blå fænger nemt.

Lars måske du kan definere HDR og hvorfor du syntes det giver mening, og hvilken tonemapping kurve du bruger til hvilke HDR formater, og dine generelle kalibrerings betragtninger, hvilke lys og kontrast formåen har du i dit setup, og ikke mindst gamma?

Personligt har jeg selv haft or har følgende 4K HDR kompatibelt udstyr.

SONY VPL VW270ES
JVC X5900
JVC RS2000/ N7
LG OLED C7

OPPO 203
Panasonic UB900
Panasonic UB424
Xbox One X
Pioneer LX500
Apple TV 4 4K

Udstyr som jeg har leget med og været med til at kalibrere hos andre, som jeg ikke selv har ejet.

JVC NX9
Epson TW9400
HTPC MAD VR
Panasonic UB9000

Hvilket udstyr har du testet?


-------------
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300


Skrevet af: jake51
Skrevet den: 04-Februar-2020 kl. 15:38
4K HDR kan nu se ret godt ud hos mig (dog fake 4K)
JVC X5000 og Panasonic UB9000 med HDR Optimizer slået til
En generel observation, vil ikke ud i endeløse diskussioner

-------------
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson


Skrevet af: stridsvognen
Skrevet den: 04-Februar-2020 kl. 15:50
Oprindeligt skrevet af jake51 jake51 skrev:

4K HDR kan nu se ret godt ud hos mig (dog fake 4K)
JVC X5000 og Panasonic UB9000 med HDR Optimizer slået til
En generel observation, vil ikke ud i endeløse diskussioner

kan se ret godt ud, er jo en subjektiv mening, og ikke rigtig noget der definere en kvalitet.
Jeg gætter på det er tweaket på lutterkig, og derfor reflektere hvad du gerne vil se.

Generelt er en projektor ikke i stand til at vise HDR, markedsføring har promoveret det, og man har integreret egenskaben til ad modtage det, du kan fuldt ud ligesågodt tage en gl JVC X3 eller hvilkensomhelst anden gl projektor og generere det samme, det er kun et spørgsmål om hvor du manipulere dit kildemateriale.
Jeg kan sige min gl Electrohome Marquee 9500LC er en HDR projektor, den har ca 500000:1 on off kontrast uden gimick features.


-------------
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300


Skrevet af: Lars N
Skrevet den: 04-Februar-2020 kl. 15:52
Oprindeligt skrevet af stridsvognen stridsvognen skrev:


Lars måske du kan definere HDR og hvorfor du syntes det giver mening, og hvilken tonemapping kurve du bruger til hvilke HDR formater, og dine generelle kalibrerings betragtninger, hvilke lys og kontrast formåen har du i dit setup, og ikke mindst gamma?


Mit udstyr er Epson EH-TW7400 med Apple TV 4K. Netflix bruges som HDR kilde, da det er den eneste jeg kender til.

Har ingen forstand på hvad definitionen på HDR er, eller ikke er. Jeg kan bare konstatere en helt anden billede oplevelse når en film afspilles i HDR. 

Jeg har haft forskellige projektorer i løbet af de sidste 20 år, og min holdning til kalibrering er at det var noget man gjorde i gamle dage. I dag leverer de fleste projektorer et godt billede out of the box. Så derfor ejer jeg ingen kalibrerings udstyr, og kunne heller ikke drømme om at købe det.

Ifølge specs har jeg 2400 Lumens og Kontrast på 200.000:1. De 2400 lumens er lige på kanten af hvad jeg synes er nok, men da jeg kun har 110" er det fint.




Skrevet af: stridsvognen
Skrevet den: 04-Februar-2020 kl. 16:01
Oprindeligt skrevet af Lars N Lars N skrev:

Oprindeligt skrevet af stridsvognen stridsvognen skrev:


Lars måske du kan definere HDR og hvorfor du syntes det giver mening, og hvilken tonemapping kurve du bruger til hvilke HDR formater, og dine generelle kalibrerings betragtninger, hvilke lys og kontrast formåen har du i dit setup, og ikke mindst gamma?


Mit udstyr er Epson EH-TW7400 med Apple TV 4K. Netflix bruges som HDR kilde, da det er den eneste jeg kender til.

Har ingen forstand på hvad definitionen på HDR er, eller ikke er. Jeg kan bare konstatere en helt anden billede oplevelse når en film afspilles i HDR. 

Jeg har haft forskellige projektorer i løbet af de sidste 20 år, og min holdning til kalibrering er at det var noget man gjorde i gamle dage. I dag leverer de fleste projektorer et godt billede out of the box. Så derfor ejer jeg ingen kalibrerings udstyr, og kunne heller ikke drømme om at købe det.

Ifølge specs har jeg 2400 Lumens og Kontrast på 200.000:1. De 2400 lumens er lige på kanten af hvad jeg synes er nok, men da jeg kun har 110" er det fint.



Hvis du så havde målt og kalibreret ville du finde ud af at din kontrast er ca 2000:1 og måske 1800 lumen hvis du er heldig.

Og jo mere lys du putter på lærredt, jo mindre kontrast får du, hvilket totalt modsiger HDR.

Når det så er sagt så tænker jeg også en TW7000 er at foretrække i HDR mode da dens eneste egenskab er højt lysudbytte, så at bruge det til at maskere andre billed kvalitets parametre er helt sikkert et klogt og gennemtænkt valg.

Hvis du ser din TW7000 på samme lærred som en velkalibreret 3000kr 10 år gammel JVC X3, i et egnet rum, så er jeg ikke i tvivl om at du vil undre dig over hvordan du kunne leve med den Epson.


-------------
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300


Skrevet af: Lars N
Skrevet den: 04-Februar-2020 kl. 16:32
Oprindeligt skrevet af stridsvognen stridsvognen skrev:

[QUOTE=Lars N][QUOTE=stridsvognen]
Hvis du så havde målt og kalibreret ville du finde ud af at din kontrast er ca 2000:1 og måske 1800 lumen hvis du er heldig.

Og jo mere lys du putter på lærredt, jo mindre kontrast får du, hvilket totalt modsiger HDR.

Når det så er sagt så tænker jeg også en TW7000 er at foretrække i HDR mode da dens eneste egenskab er højt lysudbytte, så at bruge det til at maskere andre billed kvalitets parametre er helt sikkert et klogt og gennemtænkt valg.

Hvis du ser din TW7000 på samme lærred som en velkalibreret 3000kr 10 år gammel JVC X3, i et egnet rum, så er jeg ikke i tvivl om at du vil undre dig over hvordan du kunne leve med den Epson.

Ja, det er så bare lidt sjovt at den nye JVC NZ3 har 3.000 lumens og 18Gbps HDR.. LOL

Hvilke noget måle og kalibrerings udstyr kan du så anbefale jeg bør kigge efter?



Skrevet af: stridsvognen
Skrevet den: 04-Februar-2020 kl. 16:50
Oprindeligt skrevet af Lars N Lars N skrev:

Oprindeligt skrevet af stridsvognen stridsvognen skrev:

[QUOTE=Lars N][QUOTE=stridsvognen]
Hvis du så havde målt og kalibreret ville du finde ud af at din kontrast er ca 2000:1 og måske 1800 lumen hvis du er heldig.

Og jo mere lys du putter på lærredt, jo mindre kontrast får du, hvilket totalt modsiger HDR.

Når det så er sagt så tænker jeg også en TW7000 er at foretrække i HDR mode da dens eneste egenskab er højt lysudbytte, så at bruge det til at maskere andre billed kvalitets parametre er helt sikkert et klogt og gennemtænkt valg.

Hvis du ser din TW7000 på samme lærred som en velkalibreret 3000kr 10 år gammel JVC X3, i et egnet rum, så er jeg ikke i tvivl om at du vil undre dig over hvordan du kunne leve med den Epson.

Ja, det er så bare lidt sjovt at den nye JVC NZ3 har 3.000 lumens og 18Gbps HDR.. LOL

Hvilke noget måle og kalibrerings udstyr kan du så anbefale jeg bør kigge efter?


Det har alt idag, forbrugere tror ikke de kan leve uden, selvom de ikke ved hvad det består af.

Kan ikke anbefale udstyr, da udstyret ikke er den afgørende faktor, generelt tager det en del år at opbygge erfaring og forståelse for hvordan man opnår det bedste kompromis.
Det er ikke som at måle dæktryk og pejle motorolie på din bil, nogle forstår det aldrigt, og det er lidt svært at retfærdiggøre en pro kalibrering på udstyr i den prisklasse med det potentiale.

Uvidenhed er den største faktor i det her AV game, at skabe forventninger og troen hos forbrugerne på at nyt er bedre, og højere tal = bedre performance, det er så langt ude idag at producenterne ikke engang gider skrive forbehold med småt længere. Markedtingsafdelingen opfinder nogle tal, laver nogle kreative ilustrationer af div gimick, drysser det med et strejf af eksotiske materialer, som får forbrugeren til at slappe så meget af at han taber guldklumpen uden egentlig at fundere mere over hvad der skete, går hjem og poster det på facebook, så venner og familien kan se hvor cool han er med hans nye plastik legetøj. Og lever derefter lykkeligt uvidende om at han ikke fik 10% af hvad han købte på papiret.


-------------
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300


Skrevet af: JakobSkaarup
Skrevet den: 04-Februar-2020 kl. 16:56
Nu er der enormt stor forskel på opgivet og reel lumens, det skal man lige huske ;) 

Spøjs holdning du har til kalibrering, har du også udskiftet skiven bagved speedometeret i din bil. Så der står 200 km/t selvom du kører i en by hvor du reelt kører 50 km/t? Billedkvalitet er noget man kan måle sig frem til, og ikke noget man synes, på samme måde som hastighed også er baseret på fakta


Skrevet af: Lars N
Skrevet den: 04-Februar-2020 kl. 17:17
Citér
Kan ikke anbefale udstyr, da udstyret ikke er den afgørende faktor, generelt tager det en del år at opbygge erfaring og forståelse for hvordan man opnår det bedste kompromis.
Det er ikke som at måle dæktryk og pejle motorolie på din bil, nogle forstår det aldrigt, og det er lidt svært at retfærdiggøre en pro kalibrering på udstyr i den prisklasse med det potentiale.

Okay, så min Epson projektor til 15.000.- er ikke dyr og fin nok, så derfor forstår jeg det bare ikke.. Clap

Vi lukker den her. 




Skrevet af: stridsvognen
Skrevet den: 04-Februar-2020 kl. 18:18
Oprindeligt skrevet af Lars N Lars N skrev:

Citér
Kan ikke anbefale udstyr, da udstyret ikke er den afgørende faktor, generelt tager det en del år at opbygge erfaring og forståelse for hvordan man opnår det bedste kompromis.
Det er ikke som at måle dæktryk og pejle motorolie på din bil, nogle forstår det aldrigt, og det er lidt svært at retfærdiggøre en pro kalibrering på udstyr i den prisklasse med det potentiale.

Okay, så min Epson projektor til 15.000.- er ikke dyr og fin nok, så derfor forstår jeg det bare ikke.. Clap

Vi lukker den her. 



Det har ingenting at gøre med pris, du kan få en gratis projektor der er  25 år gammel der er betydelig bedre.

Det er ret ligegyldigt hvad andre syntes så længe du er glad for din projektor, problematikken var HDR, og på et forum må man forvente at skulle tilføje noget objektivt for at bidrage til debatten, da alle har forskellig smag og meninger er det lidt ligegyldigt at diskutere.

Vil sige din Epson er rigelig dyr, og sikkert også fin, og den KAN lave et billede, den kan langt fra reproducere eller opløse kildematerialet.

Problemet er nok at man skal tænke over hvad man egentlig ved noget om og så overveje om man kan argumentere for den holdning/ viden i en offentlig debat, og i hvilket omfang du er villig til at lære noget nyt og udforske det.



-------------
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300


Skrevet af: Lars N
Skrevet den: 04-Februar-2020 kl. 19:00
Citér

Det har ingenting at gøre med pris, du kan få en gratis projektor der er  25 år gammel der er betydelig bedre.


Fedt. Betaler gerne forsendelsen hvis du kan sende sådan en til mig.

Citér

Det er ret ligegyldigt hvad andre syntes så længe du er glad for din projektor, problematikken var HDR, og på et forum må man forvente at skulle tilføje noget objektivt for at bidrage til debatten, da alle har forskellig smag og meninger er det lidt ligegyldigt at diskutere.


Nej, jeg synes faktisk dine udtalelser er ret grove og du bidrager ikke med noget konstruktivt. Det er muligt at du ved en masse om det, men så må du lære at forklare dig i øjenhøjde med modtageren.

Citér
Vil sige din Epson er rigelig dyr, og sikkert også fin, og den KAN lave et billede, den kan langt fra reproducere eller opløse kildematerialet.

Hvilken sprit ny projektor på markedet mener du kan det?

Citér

Problemet er nok at man skal tænke over hvad man egentlig ved noget om og så overveje om man kan argumentere for den holdning/ viden i en offentlig debat, og i hvilket omfang du er villig til at lære noget nyt og udforske det.


Jeg venter stadig på at du kommer med noget konkret...

Hvilken sprit ny projektor skulle jeg i stedet have købt for de 15.000.- ?

Hvilke kalibrerings udstyr skal jeg kigge på, hvis det er noget jeg skal overveje?




Skrevet af: Lars N
Skrevet den: 04-Februar-2020 kl. 19:22
Oprindeligt skrevet af JakobSkaarup JakobSkaarup skrev:

Nu er der enormt stor forskel på opgivet og reel lumens, det skal man lige huske ;) 

Spøjs holdning du har til kalibrering, har du også udskiftet skiven bagved speedometeret i din bil. Så der står 200 km/t selvom du kører i en by hvor du reelt kører 50 km/t? Billedkvalitet er noget man kan måle sig frem til, og ikke noget man synes, på samme måde som hastighed også er baseret på fakta

Jeg forventer at speedometeret i min bil ligger indenfor spec ved køb, ligesom jeg forventer at projektoren gør det.. 
De fleste anmeldere er meget tilfredse med de forskellige projektorer i deres standard indstillinger, så tror ikke på der er meget at hente der.

Er det ikke lysstyrke og farver man måler i en kalibrering? Der er vel ingen måling af skarphed og fokus?




Skrevet af: JakobSkaarup
Skrevet den: 04-Februar-2020 kl. 19:44
jo det måler man blandt andet, og hvis du brugte lidt tid på at læse anmeldelser fra seriøse sites så ville du opleve at der kan være stor forskel på specielt standard indstillinger og så de indstillinger som er nødvendige for at nå så tæt på referencen som muligt med den givne projektor der anmeldes


Skrevet af: stridsvognen
Skrevet den: 04-Februar-2020 kl. 19:58
Oprindeligt skrevet af Lars N Lars N skrev:

Citér

Det har ingenting at gøre med pris, du kan få en gratis projektor der er  25 år gammel der er betydelig bedre.


Fedt. Betaler gerne forsendelsen hvis du kan sende sådan en til mig.

Citér

Det er ret ligegyldigt hvad andre syntes så længe du er glad for din projektor, problematikken var HDR, og på et forum må man forvente at skulle tilføje noget objektivt for at bidrage til debatten, da alle har forskellig smag og meninger er det lidt ligegyldigt at diskutere.


Nej, jeg synes faktisk dine udtalelser er ret grove og du bidrager ikke med noget konstruktivt. Det er muligt at du ved en masse om det, men så må du lære at forklare dig i øjenhøjde med modtageren.

Citér
Vil sige din Epson er rigelig dyr, og sikkert også fin, og den KAN lave et billede, den kan langt fra reproducere eller opløse kildematerialet.

Hvilken sprit ny projektor på markedet mener du kan det?

Citér

Problemet er nok at man skal tænke over hvad man egentlig ved noget om og så overveje om man kan argumentere for den holdning/ viden i en offentlig debat, og i hvilket omfang du er villig til at lære noget nyt og udforske det.


Jeg venter stadig på at du kommer med noget konkret...

Hvilken sprit ny projektor skulle jeg i stedet have købt for de 15.000.- ?

Hvilke kalibrerings udstyr skal jeg kigge på, hvis det er noget jeg skal overveje?



Der findes ikke nogen god projektor til 15000kr, og slet ikke noget der kommer i nærheden at kunne producere HDR. I den prisklasse er du nød til at kigge efter noget brugt hvis du skal have noget der nærmer sig reference kvalitet.

Du kan købe Calman, en Xrite i1 display pro, og en Jeti 1501, så er du godt igang, hvis du skal måle høj kontrast og gamma kurver ved meget lavt lys vil en Klein K10A eller lignende være et must.
Dertil skal du nok tilmelde dig et ISF eller THX kalibrerings kursus for begyndere hvis du gerne vil fremskynde lærings processen, og det er vigtigt at have en mentor eller sparings partner til tider.

Jeg har en Marquee stående i Indiana, vil tro den kan shippes for omkring 1000 US$ + moms og told, alternativt finder du selv noget tættere på som du kan hente, og forvent der går et par år eller 5 før du har nogenlunde styr på opstilling og kalibrering af sådan en bandit.

Debatten tager udgangspunkt i din opstart her i tråden.

Oprindeligt skrevet af JakobSkaarup JakobSkaarup skrev:

HDR på projektor er stort set meningsløst

Okay. Underligt at der hos mig er kæmpe forskel på HDR og SDR på en projektor.

Hvilke noget udstyr har du oplevet det på?

Oprindeligt skrevet af stridsvognen stridsvognen skrev:

Oprindeligt skrevet af Lars N Lars N skrev:

V
Vil helt sikkert heller finde en JVC X35 eller nyere, og en prof kalibrering.

Hvad bruger du som kilde siden at du mener HDR kan undværes?


Hvilket bragte emnet til hvilket udstyr du har oplevet det på, og hvordan du kalibrere dit setup til standarden.

Oprindeligt skrevet af stridsvognen stridsvognen skrev:


Lars måske du kan definere HDR og hvorfor du syntes det giver mening, og hvilken tonemapping kurve du bruger til hvilke HDR formater, og dine generelle kalibrerings betragtninger, hvilke lys og kontrast formåen har du i dit setup, og ikke mindst gamma?


Mit udstyr er Epson EH-TW7400 med Apple TV 4K. Netflix bruges som HDR kilde, da det er den eneste jeg kender til.

Har ingen forstand på hvad definitionen på HDR er, eller ikke er. Jeg kan bare konstatere en helt anden billede oplevelse når en film afspilles i HDR. 

Jeg har haft forskellige projektorer i løbet af de sidste 20 år, og min holdning til kalibrering er at det var noget man gjorde i gamle dage. I dag leverer de fleste projektorer et godt billede out of the box. Så derfor ejer jeg ingen kalibrerings udstyr, og kunne heller ikke drømme om at købe det.

Ifølge specs har jeg 2400 Lumens og Kontrast på 200.000:1. De 2400 lumens er lige på kanten af hvad jeg synes er nok, men da jeg kun har 110" er det fint.



Så har vi ligesom sat overlæggeren, en low contrast LCD projektor med et apple TV, og en mening om at kalibrering er noget fra gamle dage, og referere til fabriks specs på en projektor.

Som tidliger nævnt er uvidenhed den største synder her, hvilket lader producenterne sælge produkter med specifikationer der ikke har nogensomhelst relevans til praktisk anvendelse, og lader nogle folk tro de rent faktisk har noget der er 4K HDR.

Hvis vi så antager vi alle skal forholde os til din reference som værende den gældene reference, så er der ikke meget headroom til at diskutere.
Vi skal være enige om hvem der skal adaptere, skal vi diskutere HDR og projectore på dit level, og dermed glemme hvad vi har set ved og kan, eller skal du læse op på kalibrering, og ud og se nogle andre produkter, måske en ny JVC N7 og en UHD afspiller hvor du kan se fuld bitopløst kildemateriale, og sammenligne det med HD udgaven, kalibreret til standard ca 15fl D65 2.4 gamma Rec 709, med Delta E under 1, hvor du er istand til at se HD SDR som det er tiltænkt på en projektor med fornuftige egenskaber hele vejen rundt.

Jeg vil anbefale du bruger Zero Dark Thirty, og den sidste Harry Potter i HD SDR som nogle af referencerne.




-------------
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300


Skrevet af: Lars N
Skrevet den: 05-Februar-2020 kl. 10:55
Citér
Der findes ikke nogen god projektor til 15000kr, og slet ikke noget der kommer i nærheden at kunne producere HDR. I den prisklasse er du nød til at kigge efter noget brugt hvis du skal have noget der nærmer sig reference kvalitet.

Du kan købe Calman, en Xrite i1 display pro, og en Jeti 1501, så er du godt igang, hvis du skal måle høj kontrast og gamma kurver ved meget lavt lys vil en Klein K10A eller lignende være et must.
Dertil skal du nok tilmelde dig et ISF eller THX kalibrerings kursus for begyndere hvis du gerne vil fremskynde lærings processen, og det er vigtigt at have en mentor eller sparings partner til tider.

Jeg har en Marquee stående i Indiana, vil tro den kan shippes for omkring 1000 US$ + moms og told, alternativt finder du selv noget tættere på som du kan hente, og forvent der går et par år eller 5 før du har nogenlunde styr på opstilling og kalibrering af sådan en bandit.

Har skam set fine JVC og Sony projektorer i aktion, de larmer som en støvsuger, og de kan slet ikke måle sig med det billede en Epson EH-TW7400 kan lave, i forhold til hvad jeg ønsker i form af skarphed, lys og kontrast.

Du mener man skal købe kalibrerings udstyr der koster over 100.000.- for at man kan lave et acceptabelt billede... Ros for det konkrete svar ClapClapClap

Jeg må finde 200.000.- og få købt mig noget ordenligt udstyr og kalibrerings udstyr. Så HDR kan testes meget bedre... 


Skrevet af: jacobe
Skrevet den: 05-Februar-2020 kl. 13:32
Oprindeligt skrevet af Lars N Lars N skrev:

Oprindeligt skrevet af Stridsvognen Stridsvognen skrev:

Det er ret ligegyldigt hvad andre syntes så længe du er glad for din projektor, problematikken var HDR, og på et forum må man forvente at skulle tilføje noget objektivt for at bidrage til debatten, da alle har forskellig smag og meninger er det lidt ligegyldigt at diskutere.

Nej, jeg synes faktisk dine udtalelser er ret grove og du bidrager ikke med noget konstruktivt. Det er muligt at du ved en masse om det, men så må du lære at forklare dig i øjenhøjde med modtageren.

????!!! Det kan da umuligt være andres problem, at din viden om emnet tydeligvist er ret basal, eller at du ikke kan tåle at blive fortalt, at din elskede Epson nok ikke er så fantastisk, som du gerne vil gøre den til??! Du skal da bare være glad for, at der stadig findes en lille håndfuld medlemmer med en betydelig viden, som gider at dele ud af denne! Vi har desværre mistet en hel del af den slags mennesker i årenes løb, på grund af holdninger som dine, Lars, og det kan jeg sgu egentlig godt forstå.


-------------
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=143663&title=tin-smith-cinema" rel="nofollow - hjemmebiograf :)


Skrevet af: stridsvognen
Skrevet den: 05-Februar-2020 kl. 14:28
Oprindeligt skrevet af Lars N Lars N skrev:

Citér
Der findes ikke nogen god projektor til 15000kr, og slet ikke noget der kommer i nærheden at kunne producere HDR. I den prisklasse er du nød til at kigge efter noget brugt hvis du skal have noget der nærmer sig reference kvalitet.

Du kan købe Calman, en Xrite i1 display pro, og en Jeti 1501, så er du godt igang, hvis du skal måle høj kontrast og gamma kurver ved meget lavt lys vil en Klein K10A eller lignende være et must.
Dertil skal du nok tilmelde dig et ISF eller THX kalibrerings kursus for begyndere hvis du gerne vil fremskynde lærings processen, og det er vigtigt at have en mentor eller sparings partner til tider.

Jeg har en Marquee stående i Indiana, vil tro den kan shippes for omkring 1000 US$ + moms og told, alternativt finder du selv noget tættere på som du kan hente, og forvent der går et par år eller 5 før du har nogenlunde styr på opstilling og kalibrering af sådan en bandit.

Har skam set fine JVC og Sony projektorer i aktion, de larmer som en støvsuger, og de kan slet ikke måle sig med det billede en Epson EH-TW7400 kan lave, i forhold til hvad jeg ønsker i form af skarphed, lys og kontrast.

Du mener man skal købe kalibrerings udstyr der koster over 100.000.- for at man kan lave et acceptabelt billede... Ros for det konkrete svar ClapClapClap

Jeg må finde 200.000.- og få købt mig noget ordenligt udstyr og kalibrerings udstyr. Så HDR kan testes meget bedre... 
Lars jeg vil gerne tilbyde at kigge forbi, så vi kan mødes i øjenhøjde, evt medbringe en projektor og afspiller, så kan vi hygge os en aften med lidt A-B test, som vi kan dele med læserne her i tråden.
Jeg har kamera og måleudstyr så vi har mulighed for at lave noget objektiv dokumentation af hvordan det performer, og billeder der ilustrere forskellene.

Og syntes da det kunne være hyggelig om der var andre deltagere der også kunne være med.


-------------
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300


Skrevet af: Frank13
Skrevet den: 05-Februar-2020 kl. 16:43
@ stridsvognen....er der en form for tommelfingerregel for hvornår det ikke kan betale sig at få kalibreret sin projektor?

Frank




Skrevet af: Lars N
Skrevet den: 05-Februar-2020 kl. 16:45
Citér
????!!! Det kan da umuligt være andres problem, at din viden om emnet tydeligvist er ret basal, eller at du ikke kan tåle at blive fortalt, at din elskede Epson nok ikke er så fantastisk, som du gerne vil gøre den til??! Du skal da bare være glad for, at der stadig findes en lille håndfuld medlemmer med en betydelig viden, som gider at dele ud af denne! Vi har desværre mistet en hel del af den slags mennesker i årenes løb, på grund af holdninger som dine, Lars, og det kan jeg sgu egentlig godt forstå.

Jeg har lidt svært ved at forstå hvorfor mit udstyr skal sables ned, bare fordi jeg mener at kunne se forskel på HDR og SDR?
Hvis man har stor viden om tingene, så burde man da også være i stand til at forklare det på en ordenlig måde, uden sige jeg skal smide mit udstyr ud og bare købe noget der koster 10 gange så meget, det er da bestemt ikke tegn på stor viden at udtale sig sådan.
 




Skrevet af: stridsvognen
Skrevet den: 05-Februar-2020 kl. 17:02
Oprindeligt skrevet af Frank13 Frank13 skrev:

@ stridsvognen....er der en form for tommelfingerregel for hvornår det ikke kan betale sig at få kalibreret sin projektor?

Frank


Nej det er et helt personligt valg, man skal dog huske at en kalibrering på en projektor har en begrænset levetid, hvilket nok er derfor en del af os der leger meget med det har købt udstyr og forsøgt at lære at kalibrere.

JVC projektoere udvikler på et tidspunkt et gamma drop, hvilket kan kalibreres på plads, nogle SONY udvikler kontrast tab hvilket ikke kan bringes tilbage, og LCD paneler brænder ud med tid, hvilket der er headroom til at kalibrere i starten, derefter bliver farverne langsomt svagere og svagere.
Så umidelbart har JVC den mest stabile teknologi, den er ikke perfekt, men du kan altid rense og montere en ny pære i en gl JVC og kalibrere den så den ser ud som den dag den forlod fabrikken.

Så du skal overveje levetiden på din projektor, og om du er villig til at ofre de 2500kr eller mere det koster at kalibrere den.


-------------
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300


Skrevet af: stridsvognen
Skrevet den: 05-Februar-2020 kl. 17:13
Oprindeligt skrevet af Lars N Lars N skrev:

Citér
????!!! Det kan da umuligt være andres problem, at din viden om emnet tydeligvist er ret basal, eller at du ikke kan tåle at blive fortalt, at din elskede Epson nok ikke er så fantastisk, som du gerne vil gøre den til??! Du skal da bare være glad for, at der stadig findes en lille håndfuld medlemmer med en betydelig viden, som gider at dele ud af denne! Vi har desværre mistet en hel del af den slags mennesker i årenes løb, på grund af holdninger som dine, Lars, og det kan jeg sgu egentlig godt forstå.

Jeg har lidt svært ved at forstå hvorfor mit udstyr skal sables ned, bare fordi jeg mener at kunne se forskel på HDR og SDR?
Hvis man har stor viden om tingene, så burde man da også være i stand til at forklare det på en ordenlig måde, uden sige jeg skal smide mit udstyr ud og bare købe noget der koster 10 gange så meget, det er da bestemt ikke tegn på stor viden at udtale sig sådan.
 



Vi kan alle se forskel, spørgsmålet er om det er bedre. Og det må komme an på en test, hvor du er nød til at vurdere objektivt.
Måske du kan definere fordelen og ulemperne ved HDR i dit setup.

Ingen ønsker at sable dit udstyr, men er helt med på problematikken, da mange har følelser i klemme når det omhandler hardware de ejer. 
Jeg håber du kan forstå det ikke er personligt når vi diskutere div plastik dimsers tekniske egenskaber.

Hvis du køber en 5mm møtrik og sammenligner den med en 12mm møtrik, kan det ikke hjælpe du bliver fornærmet hvis nogen fortæller dig at en 12mm mørtik er både fysisk støre tungere og koster mere, det er ikke for at nedgøre din 5mm møtrik.


-------------
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300


Skrevet af: Frank13
Skrevet den: 05-Februar-2020 kl. 17:15
Oprindeligt skrevet af stridsvognen stridsvognen skrev:

Oprindeligt skrevet af Frank13 Frank13 skrev:

@ stridsvognen....er der en form for tommelfingerregel for hvornår det ikke kan betale sig at få kalibreret sin projektor?

Frank


Nej det er et helt personligt valg, man skal dog huske at en kalibrering på en projektor har en begrænset levetid, hvilket nok er derfor en del af os der leger meget med det har købt udstyr og forsøgt at lære at kalibrere.

JVC projektoere udvikler på et tidspunkt et gamma drop, hvilket kan kalibreres på plads, nogle SONY udvikler kontrast tab hvilket ikke kan bringes tilbage, og LCD paneler brænder ud med tid, hvilket der er headroom til at kalibrere i starten, derefter bliver farverne langsomt svagere og svagere.
Så umidelbart har JVC den mest stabile teknologi, den er ikke perfekt, men du kan altid rense og montere en ny pære i en gl JVC og kalibrere den så den ser ud som den dag den forlod fabrikken.

Så du skal overveje levetiden på din projektor, og om du er villig til at ofre de 2500kr eller mere det koster at kalibrere den.


Tak for svar 🙂

Frank


Skrevet af: Lars N
Skrevet den: 05-Februar-2020 kl. 17:17
Citér
Lars jeg vil gerne tilbyde at kigge forbi, så vi kan mødes i øjenhøjde, evt medbringe en projektor og afspiller, så kan vi hygge os en aften med lidt A-B test, som vi kan dele med læserne her i tråden.
Jeg har kamera og måleudstyr så vi har mulighed for at lave noget objektiv dokumentation af hvordan det performer, og billeder der ilustrere forskellene.

Og syntes da det kunne være hyggelig om der var andre deltagere der også kunne være med.

Jeg ved skam godt at din Highend JVC projektor er bedre end min mellem klasse Epson. Det kan man se i mange anmeldelser på youtube. Men pris, støj og performance i dagslys har bare også betydning for mig, og derfor har vi bare hver vores indgang til det.



Skrevet af: jacobe
Skrevet den: 05-Februar-2020 kl. 17:22
Oprindeligt skrevet af Lars N Lars N skrev:

Jeg ved skam godt at din Highend JVC projektor er bedre end min mellem klasse Epson ...

... men det som nok trigger ham er det faktum, at din Epson ikke rigtigt er mellemklasse ... Embarrassed Nok nærmere øvre budgetklasse når vi taler om filmprojektorer.

Mvh Jacob 
(som i øvrigt selv har overvejet både TW7000 og 7400/9400 som min næste PJ!)


-------------
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=143663&title=tin-smith-cinema" rel="nofollow - hjemmebiograf :)


Skrevet af: stridsvognen
Skrevet den: 05-Februar-2020 kl. 17:26
Oprindeligt skrevet af Lars N Lars N skrev:

Citér
Lars jeg vil gerne tilbyde at kigge forbi, så vi kan mødes i øjenhøjde, evt medbringe en projektor og afspiller, så kan vi hygge os en aften med lidt A-B test, som vi kan dele med læserne her i tråden.
Jeg har kamera og måleudstyr så vi har mulighed for at lave noget objektiv dokumentation af hvordan det performer, og billeder der ilustrere forskellene.

Og syntes da det kunne være hyggelig om der var andre deltagere der også kunne være med.

Jeg ved skam godt at din Highend JVC projektor er bedre end min mellem klasse Epson. Det kan man se i mange anmeldelser på youtube. Men pris, støj og performance i dagslys har bare også betydning for mig, og derfor har vi bare hver vores indgang til det.


Jeg havde nu tænkt mere på at sammenligne med en gl JVC X3 eller lignende som kan købes til 5000kr eller mindre, så kan vi måle støj og performance parametre.
Dagslys og lyse rum er så ikke i min tilgang til Projektoere, der et et TV helt klart at foretrække da billedkvalitet plumre drastisk så snart der bare er en smule lys og reflektioner til stede, og der har du helt ret i at der kun er en parameter og det er max lys, da kontrast farver knapt nok er tilstede i den type miljø.
Jeg gætter på du har mindre end 25:1 kontrast på lærredet under sådanne betingelser.


-------------
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300


Skrevet af: Lars N
Skrevet den: 05-Februar-2020 kl. 17:36
Oprindeligt skrevet af stridsvognen stridsvognen skrev:

Hvis du køber en 5mm møtrik og sammenligner den med en 12mm møtrik, kan det ikke hjælpe du bliver fornærmet hvis nogen fortæller dig at en 12mm mørtik er både fysisk støre tungere og koster mere, det er ikke for at nedgøre din 5mm møtrik.

Møtrikker findes i mange kvaliteter og materialer, og det er netop her det bliver nuanceret.. 12mm møtrikken lavet i plast er nok ikke altid bedre og stærkere end 5mm møtrikken i stål. Men hvis man kun har fokus på 12mm møtrikken, så opdager man måske slet ikke den stærkere 5mm version som også kunne bruges.


Skrevet af: stridsvognen
Skrevet den: 05-Februar-2020 kl. 17:43
Oprindeligt skrevet af Lars N Lars N skrev:

Oprindeligt skrevet af stridsvognen stridsvognen skrev:

Hvis du køber en 5mm møtrik og sammenligner den med en 12mm møtrik, kan det ikke hjælpe du bliver fornærmet hvis nogen fortæller dig at en 12mm mørtik er både fysisk støre tungere og koster mere, det er ikke for at nedgøre din 5mm møtrik.

Møtrikker findes i mange kvaliteter og materialer, og det er netop her det bliver nuanceret.. 12mm møtrikken lavet i plast er nok ikke altid bedre og stærkere end 5mm møtrikken i stål. Men hvis man kun har fokus på 12mm møtrikken, så opdager man måske slet ikke den stærkere 5mm version som også kunne bruges.

Og hvordan kæder vi det sammen med HDR vs SDR på projektoere, hvor du ser HDR med 25:1 kontrast og jeg ser SDR på en gl CRT projektor med 500000:1 kontrast, hvem har den bedste filmoplevelse, og lad os se Harry Potter.


-------------
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300


Skrevet af: jake51
Skrevet den: 05-Februar-2020 kl. 18:39
Lars N, tillykke med din Epson
Så kan man jo lukke tråden her

-------------
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson


Skrevet af: Lars N
Skrevet den: 06-Februar-2020 kl. 08:15
Oprindeligt skrevet af stridsvognen stridsvognen skrev:

Jeg havde nu tænkt mere på at sammenligne med en gl JVC X3 eller lignende som kan købes til 5000kr eller mindre, så kan vi måle støj og performance parametre.

Hvordan kan du sammenligne HDR og SDR på en projektor der ikke er HDR kompatibel?

Det kunne være rigtig fedt hvis du vil bruge 30 minutter på at se denne test igennem, den er meget informativ med seriøse målinger og viser JVC direkte mod Epson og Optoma.

https://www.youtube.com/watch?v=yUroCr7AtDo&t=250s" rel="nofollow - https://www.youtube.com/watch?v=yUroCr7AtDo&t=250s



Skrevet af: Lars N
Skrevet den: 06-Februar-2020 kl. 08:22
Oprindeligt skrevet af stridsvognen stridsvognen skrev:

Oprindeligt skrevet af Lars N Lars N skrev:

Oprindeligt skrevet af stridsvognen stridsvognen skrev:

Hvis du køber en 5mm møtrik og sammenligner den med en 12mm møtrik, kan det ikke hjælpe du bliver fornærmet hvis nogen fortæller dig at en 12mm mørtik er både fysisk støre tungere og koster mere, det er ikke for at nedgøre din 5mm møtrik.

Møtrikker findes i mange kvaliteter og materialer, og det er netop her det bliver nuanceret.. 12mm møtrikken lavet i plast er nok ikke altid bedre og stærkere end 5mm møtrikken i stål. Men hvis man kun har fokus på 12mm møtrikken, så opdager man måske slet ikke den stærkere 5mm version som også kunne bruges.

Og hvordan kæder vi det sammen med HDR vs SDR på projektoere, hvor du ser HDR med 25:1 kontrast og jeg ser SDR på en gl CRT projektor med 500000:1 kontrast, hvem har den bedste filmoplevelse, og lad os se Harry Potter.

Jeg siger bare at det dyreste er ikke altid det bedste. Min første projektor var en Infocus til 85.000.- Den blev skiftet til en Panasonic der kostede 15.000.- der var bedre på samtlige punkter.



Skrevet af: stridsvognen
Skrevet den: 06-Februar-2020 kl. 10:50
Oprindeligt skrevet af Lars N Lars N skrev:

Oprindeligt skrevet af stridsvognen stridsvognen skrev:

Jeg havde nu tænkt mere på at sammenligne med en gl JVC X3 eller lignende som kan købes til 5000kr eller mindre, så kan vi måle støj og performance parametre.

Hvordan kan du sammenligne HDR og SDR på en projektor der ikke er HDR kompatibel?

Det kunne være rigtig fedt hvis du vil bruge 30 minutter på at se denne test igennem, den er meget informativ med seriøse målinger og viser JVC direkte mod Epson og Optoma.

https://www.youtube.com/watch?v=yUroCr7AtDo&t=250s" rel="nofollow - https://www.youtube.com/watch?v=yUroCr7AtDo&t=250s


Den har jeg set, hvorfor er det du syntes det er en seriøs test med seriøse målnger?
Er det fordi det er en ældre fyr der snakker meget?
Forklar gerne hvordan du måler kontrast?

Ingen Projektor er HDR kompatibel, de er alle bare projektoere der kan lave et billede, nogle har mere avancerede/ kraftigere processore end andre, JVC X3 er i dette tilfælde i stand til at levere mindst 10 gange mere dynamik.

Men syntes du ikke vi skulle mødes og lege med det, så kan jeg ilustrere det for dig.


-------------
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300


Skrevet af: Lars N
Skrevet den: 06-Februar-2020 kl. 14:21
Oprindeligt skrevet af stridsvognen stridsvognen skrev:

Oprindeligt skrevet af Lars N Lars N skrev:

Oprindeligt skrevet af stridsvognen stridsvognen skrev:

Jeg havde nu tænkt mere på at sammenligne med en gl JVC X3 eller lignende som kan købes til 5000kr eller mindre, så kan vi måle støj og performance parametre.

Hvordan kan du sammenligne HDR og SDR på en projektor der ikke er HDR kompatibel?

Det kunne være rigtig fedt hvis du vil bruge 30 minutter på at se denne test igennem, den er meget informativ med seriøse målinger og viser JVC direkte mod Epson og Optoma.

https://www.youtube.com/watch?v=yUroCr7AtDo&t=250s" rel="nofollow - https://www.youtube.com/watch?v=yUroCr7AtDo&t=250s


Den har jeg set, hvorfor er det du syntes det er en seriøs test med seriøse målnger?
Er det fordi det er en ældre fyr der snakker meget?
Forklar gerne hvordan du måler kontrast?

Ingen Projektor er HDR kompatibel, de er alle bare projektoere der kan lave et billede, nogle har mere avancerede/ kraftigere processore end andre, JVC X3 er i dette tilfælde i stand til at levere mindst 10 gange mere dynamik.

Men syntes du ikke vi skulle mødes og lege med det, så kan jeg ilustrere det for dig.

"Ingen projektor er HDR kompatibel" ClapClapClapClapClap

Det må være den afsluttende kommentar for denne debat. Tak for snakken.



Skrevet af: JakobSkaarup
Skrevet den: 06-Februar-2020 kl. 15:26
ja det er svært at have en debat når den ene part intet sagligt bidrager med. 

@stridsvognen: jeg vil meget gerne deltage i en sådan aften


Skrevet af: stridsvognen
Skrevet den: 06-Februar-2020 kl. 17:48
Oprindeligt skrevet af Lars N Lars N skrev:

Oprindeligt skrevet af stridsvognen stridsvognen skrev:

Oprindeligt skrevet af Lars N Lars N skrev:

Oprindeligt skrevet af stridsvognen stridsvognen skrev:

Jeg havde nu tænkt mere på at sammenligne med en gl JVC X3 eller lignende som kan købes til 5000kr eller mindre, så kan vi måle støj og performance parametre.

Hvordan kan du sammenligne HDR og SDR på en projektor der ikke er HDR kompatibel?

Det kunne være rigtig fedt hvis du vil bruge 30 minutter på at se denne test igennem, den er meget informativ med seriøse målinger og viser JVC direkte mod Epson og Optoma.

https://www.youtube.com/watch?v=yUroCr7AtDo&t=250s" rel="nofollow - https://www.youtube.com/watch?v=yUroCr7AtDo&t=250s


Den har jeg set, hvorfor er det du syntes det er en seriøs test med seriøse målnger?
Er det fordi det er en ældre fyr der snakker meget?
Forklar gerne hvordan du måler kontrast?

Ingen Projektor er HDR kompatibel, de er alle bare projektoere der kan lave et billede, nogle har mere avancerede/ kraftigere processore end andre, JVC X3 er i dette tilfælde i stand til at levere mindst 10 gange mere dynamik.

Men syntes du ikke vi skulle mødes og lege med det, så kan jeg ilustrere det for dig.

"Ingen projektor er HDR kompatibel" ClapClapClapClapClap

Det må være den afsluttende kommentar for denne debat. Tak for snakken.


Ilm, du er altid velkommen til at inviter, skulle du få lyst til at ilustrere hvordan en HDR fungere på en entry level LCD projektor med 25:1 kontrast, jeg medbringer gerne demomatriale og måleudstyr.
Og giver naturligvis en flaske vin eller en kasse øl for ulejligheden. 


-------------
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300


Skrevet af: lahan
Skrevet den: 06-Februar-2020 kl. 18:20
Det lyder som om i har en del erfaring med projektorer selvom I ikke er helt enige.

Hvis man har 10k til en projektor ville det være hul i hovedet at købe sådan en her, fremfor en 10k epson ?
DKK 11,301.04  34% Off | Xiaomi Mijia 4K Laser Projector Home Cinema TV Projetor Short Focus 5000 Lumens Wifi Bluetooth 3D Proyector DPI Video Beamer
https://a.aliexpress.com/_saqLJV" rel="nofollow - https://a.aliexpress.com/_saqLJV

Det er umiddelbart placeringmulighederne der tiltaler mig ved denne projektor.
Desværre kan man jo ikke se den i brug nogle steder.


Skrevet af: stridsvognen
Skrevet den: 06-Februar-2020 kl. 20:52
Du bør tage ud og få en demo, du får ca hvad du betaler for, både DLP og Epson er lav kontrast projektoere.
Personligt vil jeg ikke kunne holde ud at se på noget af det, andre er vilde med det, så det er svært at anbefale noget da det er smag og behag.

Husk told og moms på produkter impoteret fra Kina og regn ud hvad det koster at sende den retur hvis du skal reklamere den.

Den har da Wifi og Bluetooth, så kan sikkert bruges til at streame musik hvis billedet er for ringe.


-------------
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300


Skrevet af: Lars N
Skrevet den: 07-Februar-2020 kl. 10:59
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Det lyder som om i har en del erfaring med projektorer selvom I ikke er helt enige.

Hvis man har 10k til en projektor ville det være hul i hovedet at købe sådan en her, fremfor en 10k epson ?
DKK 11,301.04  34% Off | Xiaomi Mijia 4K Laser Projector Home Cinema TV Projetor Short Focus 5000 Lumens Wifi Bluetooth 3D Proyector DPI Video Beamer
https://a.aliexpress.com/_saqLJV" rel="nofollow - https://a.aliexpress.com/_saqLJV

Det er umiddelbart placeringmulighederne der tiltaler mig ved denne projektor.
Desværre kan man jo ikke se den i brug nogle steder.

Jeg vil anbefale at handle i en dansk butik, så kan du købe to eller tre projektor hjem, og sende dem retur som du ikke vil beholde. Det er også en god ting at få garanti.

Jeg ville kigge på Optoma UHD51, Epson EH-TW7100 eller TW7400 hvis budget kan klare det. Optoma har måske en anelse bedre billede, men Epson har mere lys og mere fleksibel optik. Jeg fravalgte Optoma fordi den hos mig vil skulle hænge lige midt i stuen, hvor Epson kan stå ved bagvæggen.

Prøv eventuelt denne udregner inden køb, for at se hvordan de forskellige modeller passer i din stue:
https://www.projectorcentral.com/projection-calculator-pro.cfm" rel="nofollow - https://www.projectorcentral.com/projection-calculator-pro.cfm


Skrevet af: Bjur
Skrevet den: 07-Februar-2020 kl. 16:18
Jeg er på udkig efter en erstatning for min Epson TW3200. Skal hænge i min stue og på 120" GrandView Tab Tension lærred.
Hvilken kan i anbefale mellem UHD51, TW2700 eller TW7100?
TW7100 skulle have bedre kontrast end TW7000 også i virkeligheden.


Skrevet af: Lars N
Skrevet den: 08-Februar-2020 kl. 08:33
Oprindeligt skrevet af Bjur Bjur skrev:

Jeg er på udkig efter en erstatning for min Epson TW3200. Skal hænge i min stue og på 120" GrandView Tab Tension lærred.
Hvilken kan i anbefale mellem UHD51, TW2700 eller TW7100?
TW7100 skulle have bedre kontrast end TW7000 også i virkeligheden.

Hvis det ikke er et problem med placeringen "tæt" på billedet, og du ikke har alt for meget dagslys ville jeg gå med Optoma UHD51. TW7100 har rigtig glas optik, så det er den store forskel på den og så lillebror TW7000.




Skrevet af: Bjur
Skrevet den: 09-Februar-2020 kl. 07:52
Tak for svar. Jeg har nuværende ca. 4.5 meter til billedet og min projektor er loftshængt.


Skrevet af: stridsvognen
Skrevet den: 11-Februar-2020 kl. 11:55
Oprindeligt skrevet af Lars N Lars N skrev:

Oprindeligt skrevet af Bjur Bjur skrev:

Jeg er på udkig efter en erstatning for min Epson TW3200. Skal hænge i min stue og på 120" GrandView Tab Tension lærred.
Hvilken kan i anbefale mellem UHD51, TW2700 eller TW7100?
TW7100 skulle have bedre kontrast end TW7000 også i virkeligheden.

Hvis det ikke er et problem med placeringen "tæt" på billedet, og du ikke har alt for meget dagslys ville jeg gå med Optoma UHD51. TW7100 har rigtig glas optik, så det er den store forskel på den og så lillebror TW7000.



Er glas altid bedre end plast?


-------------
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300


Skrevet af: Supergris
Skrevet den: 11-Februar-2020 kl. 19:02
Hvis du googler plastik-linse, så kommer hende her frem:
https://www.google.com/search?q=plastik-linse&rlz=1C1GGRV_enDK751DK751&oq=plastik-linse&aqs=chrome..69i57&sourceid=chrome&ie=UTF-8" rel="nofollow - https://www.google.com/search?q=plastik-linse&rlz=1C1GGRV_enDK751DK751&oq=plastik-linse&aqs=chrome..69i57&sourceid=chrome&ie=UTF-8   :)


-------------
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.









Skrevet af: stridsvognen
Skrevet den: 11-Februar-2020 kl. 19:06
Oprindeligt skrevet af Supergris Supergris skrev:

Hvis du googler plastik-linse, så kommer hende her frem:
https://www.google.com/search?q=plastik-linse&rlz=1C1GGRV_enDK751DK751&oq=plastik-linse&aqs=chrome..69i57&sourceid=chrome&ie=UTF-8" rel="nofollow - https://www.google.com/search?q=plastik-linse&rlz=1C1GGRV_enDK751DK751&oq=plastik-linse&aqs=chrome..69i57&sourceid=chrome&ie=UTF-8   :)

Så forstår jeg hvorfor nogle vælger glas..LOL


-------------
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300


Skrevet af: danishHIFI
Skrevet den: 24-September-2021 kl. 21:11
Jeg har lige fået tilbudt en Epson tw7400 for små 10.000kr. Har nu en Epson tw6000 men kan ikke helt finde ud af hvor meget bedre billede jeg får for de 10.000kr. Tror i jeg får meget ud af at skifte ?


Skrevet af: stridsvognen
Skrevet den: 24-September-2021 kl. 21:44
Du kunne jo få en demo, tænker ikke rigtig det rykker noget, Epson holder sig generelt til de samme gamle panel designs, det er nok mere lidt HDMI standard og HDR hejs til forskel.

-------------
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300


Skrevet af: danishHIFI
Skrevet den: 24-September-2021 kl. 21:51
Oprindeligt skrevet af stridsvognen stridsvognen skrev:

Du kunne jo få en demo, tænker ikke rigtig det rykker noget, Epson holder sig generelt til de samme gamle panel designs, det er nok mere lidt HDMI standard og HDR hejs til forskel.
Den er i Tyskland så en demo bliver det nok ikke til. Er også bange for at det ikke ændre det store. Men kunne godt bruge en der var bedre til sort


Skrevet af: stridsvognen
Skrevet den: 24-September-2021 kl. 22:00
Oprindeligt skrevet af danishHIFI danishHIFI skrev:

Oprindeligt skrevet af stridsvognen stridsvognen skrev:

Du kunne jo få en demo, tænker ikke rigtig det rykker noget, Epson holder sig generelt til de samme gamle panel designs, det er nok mere lidt HDMI standard og HDR hejs til forskel.
Den er i Tyskland så en demo bliver det nok ikke til. Er også bange for at det ikke ændre det store. Men kunne godt bruge en der var bedre til sort

Så er det nok ikke Epson du skal kigge efter.


-------------
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300


Skrevet af: jake51
Skrevet den: 25-September-2021 kl. 11:13
Se efter en JVC på dba... hvis du har nerver til at købe brugt Wink

-------------
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson


Skrevet af: danishHIFI
Skrevet den: 25-September-2021 kl. 16:01
Jeg syntes bare jeg har set flere på YouTube hvor jvc er mod en epson 9400, og der er ikke den stor forskel 


Skrevet af: jake51
Skrevet den: 25-September-2021 kl. 18:54
Arh, det passer vist ikke
Søg på Epson 9400 vs JVC X5000 (eller tidligere model)


-------------
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson


Skrevet af: danishHIFI
Skrevet den: 25-September-2021 kl. 22:28
det var blandet andet denne jeg så  https://youtu.be/tlaw_bVahy8" rel="nofollow - https://youtu.be/tlaw_bVahy8


Skrevet af: jake51
Skrevet den: 26-September-2021 kl. 08:11
OK, den JVC er en DLP-projektor med begrænset kontrast
Du skal finde en i X-serien (X35, X5000 osv.)


-------------
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson


Skrevet af: danishHIFI
Skrevet den: 26-September-2021 kl. 11:52
Det er bare vild, for da x35 kom ud for ca 10 år siden kostede den det samme som nz3 koster nu. Vil det sige at JVC laver dårligere projector nu end de gjorde før i tiden?


Skrevet af: jake51
Skrevet den: 26-September-2021 kl. 16:30
Det er en helt anden teknologi
DLP vs D-ILA
X35 er D-ILA - rigtigt godt
NZ3 er DLP - knap så godt


-------------
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson


Skrevet af: stridsvognen
Skrevet den: 27-September-2021 kl. 00:16
Oprindeligt skrevet af danishHIFI danishHIFI skrev:

Jeg syntes bare jeg har set flere på YouTube hvor jvc er mod en epson 9400, og der er ikke den stor forskel 

Du kan finde lige det du vil på Youtube, og hvis ikke der så kan du google det

Ingen tvivl om jorden er flad, og den påstand er supportet online, så derfor kan det kun være rigtigt.

Kan man ikke se forskel på En Epson og en JVC skal man søge læge eller være glad for at man kan spare en masse penge.

Kan anbefale at se dem selv, og finde ud af om man er blandt dem der ikke kan se nogen betydelig forskel.


-------------
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300


Skrevet af: Bjur
Skrevet den: 27-September-2021 kl. 09:12
Jeg har en TW9400 og det kommer an på hvordan dit rum er. Hvis det er et dedikeret og fuldstændig mørklagt rum, er der noget at hente på JVC.
Jeg er super godt tilfreds med TW9400 og har den forbundet med en Vertex2 for at lave DV. Det er en lyskanon og i prisklassen får du ikke samme eller bedre performance som den. Har desværre ikke et dedikeret rum endnu, men den yder virkelig godt.


Skrevet af: bphhm
Skrevet den: 27-September-2021 kl. 11:02
Oprindeligt skrevet af Bjur Bjur skrev:

Jeg har en TW9400 og det kommer an på hvordan dit rum er. Hvis det er et dedikeret og fuldstændig mørklagt rum, er der noget at hente på JVC.
Jeg er super godt tilfreds med TW9400 og har den forbundet med en Vertex2 for at lave DV. Det er en lyskanon og i prisklassen får du ikke samme eller bedre performance som den. Har desværre ikke et dedikeret rum endnu, men den yder virkelig godt.

Det er bestemt en rigtig god projektor specielt til prisen og jeg må erkende jeg selv er noget i tvivl om man ikke skulle spare de godt 50.000 kr. og købe en TW-9400 istedet for en NZ7.

Hvordan oplever du sort niveau fra TW-9400 i dit ikke mørklagte rum?


Skrevet af: danishHIFI
Skrevet den: 27-September-2021 kl. 13:42
du skulle vel ikke ha set tw9400 mod en tw6000?


Skrevet af: jake51
Skrevet den: 27-September-2021 kl. 13:44
Der er en JVC X30 på dba til 7.000 (vistnok)


-------------
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson


Skrevet af: jake51
Skrevet den: 27-September-2021 kl. 15:29
Men hvis du ikke vil tage chancen med en gammel JVC ville jeg helt klart købe Epson TW9400

-------------
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson


Skrevet af: danishHIFI
Skrevet den: 27-September-2021 kl. 17:19
Jeg kan ikke få rummet 100% mørkt da det er et havehus, samt bruger jeg den også til bajer og fodbold, hvor det er fint man kan gå ind og ud.

Men mangler stadig at vide hvad jeg få extra fra min ew6000🤨😁


Skrevet af: stridsvognen
Skrevet den: 27-September-2021 kl. 20:38
på et 100" lærred vil en JVC X3 lave et betydeligt bedre billede end en Epson TW9400, men de gamle JVC kan ikke anbefales, generelt skal du kigge X500 og frem, og vurder lærreds størrelse op mod max lys på projektoeren.

En TW9400 koster ca 25000kr, har en kontrast omkring 4000:1 og en pixel fill på omkring 50%.

En gl JVC X3 har en kontrast omkring 20000:1 og en pixel fill omkring 90%

Kan du finde en JVC X5000/ X5500/ X5900 / X7000 / X7500/ X7900 til under 25000kr har du en betydelig bedre projektor, men nok ingen garenti. 
Du kan måske finde en NY X7900 til under 30000kr på Ebay.

Har du ikke styr på lyset i dit rum er kontrast lidt ligemeget, så jeg vil foreslå du ser en Epson TW9400 og en JVC og finder ud af hvad du syntes, kunne også være du skulle overveje en Benq eller Optoma DLP projektor som alternativ til Epson.




-------------
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300


Skrevet af: Bjur
Skrevet den: 28-September-2021 kl. 09:23
Du skal ikke købe en gammel JVC der er TW9400 ganske udmærket med sortniveau til din ikke 100% mørklagte stue og specielt når der skal bruges lys der er den virkelig god.
Har ikke set en TW6000. 


Skrevet af: hifibo
Skrevet den: 28-September-2021 kl. 10:09
Oprindeligt skrevet af stridsvognen stridsvognen skrev:

på et 100" lærred vil en JVC X3 lave et betydeligt bedre billede end en Epson TW9400, men de gamle JVC kan ikke anbefales,

Hvad er der med gamle JVC's ? (overvejer en)
Er de ustabile, noget man skal være opmærksom på eller noget tredie ?
Mvh Bo


Skrevet af: stridsvognen
Skrevet den: 28-September-2021 kl. 19:58
Oprindeligt skrevet af hifibo hifibo skrev:

Oprindeligt skrevet af stridsvognen stridsvognen skrev:

på et 100" lærred vil en JVC X3 lave et betydeligt bedre billede end en Epson TW9400, men de gamle JVC kan ikke anbefales,

Hvad er der med gamle JVC's ? (overvejer en)
Er de ustabile, noget man skal være opmærksom på eller noget tredie ?
Mvh Bo
X3 til X90 havde dårlige lamper og lampe køling, samt ofte dør ballasten.
Deres CMS og multipoint gamma kalibrering var også ret besværlige på X3-X7 og X9.

X500 og frem er mere stabile projektoere med længere lampe levetid. og de har betydeligt bedre processore og paneler.


-------------
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300


Skrevet af: hifibo
Skrevet den: 29-September-2021 kl. 09:29
OKI,
mange tak for svar, det er surt at ellers gode projektorer er et lotteri sats



Print side | Luk vindue