Print side | Luk vindue

Forslag til gode familiefilm

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Film og udsendelser
Forumbeskrivelse: Film på Blu-ray, DVD samt tv-udsendelser mv.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=160054
Udskrevet den: 11-Februar-2025 kl. 06:25

Emne: Forslag til gode familiefilm
Skrevet af: jacobe
Emne: Forslag til gode familiefilm
Skrevet den: 20-Januar-2020 kl. 21:31
Vores knægt fylder snart 11, og vi føler vi er kommet lidt ind i en form for "film-limbo", hvor enten han synes han er for gammel, eller vi synes han er for ung. Vi har allerede været igennem alle MCU-filmene og har faktisk fortrudt det lidt, for nu kan det næsten ikke blive for heftigt for ham, før han synes det er for kedeligt. 

Derfor kunne vi godt tænke os lidt tips til familiefilm, som passer til hans alder, men som ikke er alt for kedelige! Vi så fornylig Ready Player One, som han var helt vild med, desuden har vi set Jumanji-filmene (både den nye og gamle), E.T., nogle af de ældre 007-film og den slags. Hvilke andre film ville I se med jeres 11-årige?

Samtidigt kunne det da også være interessant med en lille diskussion om dagens aldersgrænser (eller retningslinier), og om folk følger dem.

(TILFØJELSE: det er nok værd at nævne, at han er svensk, så danske film er ikke så interessant)

-------------
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=143663&title=tin-smith-cinema" rel="nofollow - hjemmebiograf :)

Svar:
Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 20-Januar-2020 kl. 21:50
Jeg ved ikke med Harry Potter filmene, eller de er mest til piger, men de passer til alderen. 

Og så er der Ringenes Herre trilogien.

Begge serier forudsætter vel at knægten er til fantasy. Men de taler til fantasien.

Jurassic Park er også gode. 

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet af: Munch
Skrevet den: 20-Januar-2020 kl. 21:54
Er det for tidligt med Die Hard filmene? Og Leathel Weapon filmene? Det er god harmløs action med en fed humor.

Skrevet af: Ning
Skrevet den: 20-Januar-2020 kl. 22:02
Back to The future... Der er vist 3 i serien

-------------
Ning

Skrevet af: MaXer
Skrevet den: 20-Januar-2020 kl. 22:18
Lidt ældre sager jeg husker glædeligt tilbage på

Goonies
Indiana Jones
The Mask
Dumb & Dumber
Mere Jim Carrey fra 90'erne
Batman
Labyrinth
Legend

Er lige på vej i seng, men får da helt lyst til at checke samlingen.

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=41328" rel="nofollow - Bio á la MaX

Tæller nu film i K!

Skrevet af: Bravo
Skrevet den: 20-Januar-2020 kl. 22:25
måske de nye Batman

Personligt - mange af Pixar er faktisk rigtig gode... og tankevækkende 

Skrevet af: Potter
Skrevet den: 20-Januar-2020 kl. 22:32
Måske han lige skulle være 1-2 år ældre? Men film som The Breakfast Club - Ferris Bueller’s Day Off - Grease - The Karate Kid 1-4 - Weird Science -  Paper Towns - Bill and Ted - War  Games - Footlose - American Pie - The Goonies - Dead Poets Society - Pretty in Pink - Dirty Dancing - My Girl - Gremlins - Spy  Kids - Fame - Edward Scissorhands - Stand By Me - Back to The Future - Star Wars - Nærkontakt af 3 grad - Befri Willy - Home Alone osv.

Hvad med et par Danske som f.eks Zappa - Den kroniske Uskyld - Kundskabens Træ - Pelle Erobreren - Olsen Banden osv.

-------------
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin

Skrevet af: thomnico
Skrevet den: 20-Januar-2020 kl. 22:38
vi har set Harry potter serien med vores nevø som lige er fyldt 11. Han har også set de fleste Marvel film nu med sine forældre. Vi er lige startet op på starwars serien, hvilket han synes er meget fedt.

I min optik er de meget rene, selvfølgelig er der action og krig, men sproget er ikke grimt som i nogle film (ikke at det er ok, men på en knægt på 11 skal nok lære den slags sprog, så ingen grund til at fodre ham det fra film endnu :-) )

-------------
Projektor: Benq w1070+
Lærred: 100" Elite screen motoriseret ELECTRIC100H-A1080
Center: XTZ Spririt 6
Front: XTZ Spririt 6
Bag og side: XTZ Spirit 2
Sub: B&W AW610
Receiver: Marantz SR7008

Skrevet af: Gromit
Skrevet den: 20-Januar-2020 kl. 22:53
Alle de film, som jeg har været "statist" i: Tongue

Dødbringende Våben II & III
Die Hard II
+ en håndfuld danske Dogmefilm.

-------------
SONY AF8 65", SONY STR-DN1080, Panasonic DP-UB820, Monitor Audio Bronze 6 Theater Package

Skrevet af: Deschain
Skrevet den: 20-Januar-2020 kl. 22:58
Tør næsten ikke forslå det...., men Transformers filmene er 'good clean family entertainment' for den alder.
  • Narnia filmene.
  • Nat på museet filmene.
  • De nye Star Trek film.
  • Bridge to Terabithia.
  • Zathura: A Space Adventure.
  • Clash of the Titans.
  • Rejsen til jordens inde (den nye fra 2008).
  • Pirates of the Caribbian filmene.
  • National Treasure filmene.

Skrevet af: Flemming Larsen
Skrevet den: 21-Januar-2020 kl. 10:31
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Samtidigt kunne det da også være interessant med en lille diskussion om dagens aldersgrænser (eller retningslinier), og om folk følger dem.

Her i huset er vi aldrig gået op i aldersgrænser. I biografer hedder det, at du først må komme ind den dag, når du er fyldt det antal år, som er sat på filmen, men når børn er fyldt 7 år, så kan de komme ind til alle film, når de er sammen med en voksen.

-------------
Mvh
Flemming Larsen

Skrevet af: Packer
Skrevet den: 21-Januar-2020 kl. 17:48
Hej

Godt nok lidt gamle men gode historier. 

Tempelriddernes Skat 1,2 og 3. 

Jesper

Skrevet den: 21-Januar-2020 kl. 18:32
Orv, sikke mange fede forslag - tak!! Skal dog siges, at vi har set en hel del af dem allerede, såsom alle Harry Potter (fantastisk serie, som det også er muligt at "vokse" til), Star Wars, LOTR/Hobbit, Narnia, Jurassic Park, Back to the Future og Pirates-serien. Disse er efter vores mening ganske passende for alderen, selvom nogle af filmene kan have visse scener, som er lidt vel voldsomme. Og så har vi naturligvis set det meste fra Disney/Pixar/Dreamworks. Dem synes han så også begynder at blive lidt for "barnlige", hvorfor vi som nævnt er lidt i "film-limbo".

Jeg vil gerne diskutere følgende forslag videre, hvis I vil:

Batman - kommer an på hvilke film, synes vi. De gamle film (1989-1997) kunne vi godt overveje at se med ham, de er ikke så uhyggelige. Nolan-filmene synes vi derimod ikke er passende for en 11-årig!

Die Hard/Lethall Weapon ... det overrasker mig at se flere forslag på disse. Vi vil jo gerne helst vente lidt med film omhandlende terrorisme og den slags. Af samme årsag har vi heller ikke set de allernyeste 007-film, kun en håndfuld af de gamle, primært med Roger Moore, som vi betegner som action-komedier. Vil i den forbindelse også nævne Johnny English-serien, som vel bedre passer alderen? Eller endda Beverly Hills Cop-serien?

Olsen-Banden er naturligvis et glimrende forslag, men da han er svensk ville det i vores tilfælde blive den svense pendant "Jönsson-ligaen", og dem tror jeg han har set et par stykker af! Zappa osv - ikke interessant i vores situation pga. ovenstående, men generelt ville jeg ikke mene de passede aldersgruppen?

Her er en håndfuld film, som vi enten har overvejet, men er i tvivl om, eller som han selv har efterspurgt - ville I se dem med en 11-årig?? 

- Terminator-filmene (vi synes ikke han er gammel nok, men det gælder primært første film)
- DCEU-filmene (bortset fra Suicide Squad)
- Matrix-filmene
- Avatar (primært pga. scene med træet, som er meget voldsom og følesesladet)
- X-Men (her tænker vi på de tre første)
- Divergent/Hunger Games-serien (vi vil hellere at han læser bøgerne om nogle år!)
- Inception (vil han overhovedet fatte noget??)
- Fast & Furious-serien (jeg har kun set et par stykker, hvor voldelige er de?) 

-------------
Se vores hyggelige http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=143663&title=tin-smith-cinema" rel="nofollow - hjemmebiograf :)

Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 21-Januar-2020 kl. 18:48
Indiana Jones.
Expendables (nok mest far/søn falde-på-halen actionkomedie)

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk

Skrevet den: 21-Januar-2020 kl. 19:48
X-men synes jeg er gode til børn. I starten er det jo børn, der er hovedpersoner.

Crocodile Dundee måske. Hvis man forstår humoren. 

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 21-Januar-2020 kl. 21:08
Altså dødbringende våben og die hard så jeg før jeg var 11. Jeg så døden på louvre og IT før jeg var 10. Jeg mener der er masse hysteri omkring dette emne. Det er bedst at børnene selv siger fr og man så snakker om filmene i stedet, jeg prøver selv at opdrage min hustru med det. Men mine børn elsker det lidt mere spændende end bare alm. Familie film

Skrevet den: 21-Januar-2020 kl. 21:12
Nu nævner du selv den scene i avatar. Det tager han ikke skade af. tværtimod. Så lærer han at sex kan være smuk, og ikke kun hård.

Skrevet af: slumbert
Skrevet den: 21-Januar-2020 kl. 22:18
Skammerens datter 1 +2, selvom det nok mest er til piger. Måske er han lidt for gammel til dem

-------------
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Skrevet den: 22-Januar-2020 kl. 09:58
De fortabtes sjæles ø., The legent

Skrevet den: 22-Januar-2020 kl. 13:03
Sjovt du nævner terrorisme ifm Die Hard og Lethal Weapon. Da jeg så dem for mange mange år siden, tænkte jeg forbrydere. Men i nutidens kontekst kan jeg godt se sammenfaldet. Det er lidt synd, når man faktisk hygger sig med at se de film som er fyldt med humor, hvor man ikke er i tvivl om hvem der er bad guys.

Fast & Furious serien er drengerøvs komik og aldrig onskabsfuld. Så den må være velegnet.
Inception helt klart nej.
De andre har jeg ikke set.

Skrevet af: Brian E
Skrevet den: 22-Januar-2020 kl. 13:04
Vores var vilde med Percy Jackson-filmene i den alder. De er piger, men tror også de virker på en dreng.

Skrevet af: millemis
Skrevet den: 22-Januar-2020 kl. 14:16

Vores knægt fylder snart 11, og vi føler vi er kommet lidt ind i en form for "film-limbo", hvor enten han synes han er for gammel, eller vi synes han er for ung. Vi har allerede været igennem alle MCU-filmene og har faktisk fortrudt det lidt, for nu kan det næsten ikke blive for heftigt for ham, før han synes det er for kedeligt. 

Derfor kunne vi godt tænke os lidt tips til familiefilm, som passer til hans alder, men som ikke er alt for kedelige! Vi så fornylig Ready Player One, som han var helt vild med, desuden har vi set Jumanji-filmene (både den nye og gamle), E.T., nogle af de ældre 007-film og den slags. Hvilke andre film ville I se med jeres 11-årige?

(TILFØJELSE: det er nok værd at nævne, at han er svensk, så danske film er ikke så interessant)
Hvad med Young Indiana Jones-serien!
Hvis den ellers er til at få fat i?
Der er tre bokse (med 17 skiver ialt) i min DVD-udgave.
Masser af spænding, lærdom og stof til en god snak.

MM

Skrevet den: 22-Januar-2020 kl. 15:07
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Nu nævner du selv den scene i avatar. Det tager han ikke skade af. tværtimod. Så lærer han at sex kan være smuk, og ikke kun hård.

Jeg tror du tænker på en *ahem* anden træ-scene end jeg Embarrassed Sex og kærlighedsscener gider han slet ikke at se, han gemmer bare ansigtet med et *BWAADR* (som de fleste andre drenge i hans alder!)  

Den scene jeg tænker på er scenen, hvor (SPOILER ALERT! MAN VED JO ALDRIG! sjælenes træ bliver jævnet med jorden)

Den scene er temmelig ond og voldsom i sig selv, og efterlader sig et ligeledes ganske voldsomt følelsesmæssigt aftryk. Det tror jeg at visse selv ældre børn kan have svært at kapere*, og derfor har vi indtil nu været tilbageholdende. Det logiske ville være at vente, til de nye kommer og så se den med ham inden, men den næste sequel er stadig to år borte ...  

(* vi så Titanic med vores knægt sidste år, og han levede sig meget ind i filmen, især da skurken blev rigtig ond, og brød fuldstændig sammen i gråd da skibet sank, så vi måtte stoppe filmen).

-------------

Skrevet af: SosFarum
Skrevet den: 22-Januar-2020 kl. 16:02
Ternet Ninja og Terkel i Knibe

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=94576&title=sos-bio" rel="nofollow - Min bio
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=114874&title=forstrkere-med-home-theater-input" rel="nofollow - HT input

Skrevet af: fredvej
Skrevet den: 22-Januar-2020 kl. 21:36
Mel Brooks' film, fx Frankenstein junior, Blazing Saddles, Sherlock Holmes' smartere bror, Space Balls
film med Gene Wilder, fx Chicago-ekspressen, to tosser bag tremmer, kan du høre hvad jeg ser
Lasse Åbergs film med selskabsrejserne
Super Troopers
Bad Boys
Rush Hour
National Security, Nothing to Lose
The Brothers Grimsby
Goosebumps
Step Brothers
Get Smart
Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann + Hundraettåringen som smet från notan och försvann
og så er der selvfølgelig klassikerne Gøg og Gokke og Marx Brothers

Skrevet af: Steen6400
Skrevet den: 23-Januar-2020 kl. 15:15
Super 8, formoder den også modtages godt af børn, da hovedrollerne spilles af børn.

-------------
LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
ATV 4K, Nvidia Shield TV, Stofa, IPhone SE, Garmin Vivoactive 3 Music

Skrevet af: Nagash
Skrevet den: 23-Januar-2020 kl. 21:26
Oprindeligt skrevet af fredvej fredvej skrev:

Super Troopers

Mhh.. Full frontal nudity til 11-årige. Er du lidt pædo? LOL

-------------
https://forum.recordere.dk/topic161144_post1622452.html#1622452" rel="nofollow - Min bio

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=112448&title=nagash-stuebio-og-andet" rel="nofollow - Min GAMLE bio

Skrevet den: 23-Januar-2020 kl. 22:10

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Jeg tror du tænker på en *ahem* anden træ-scene end jeg Embarrassed Sex og kærlighedsscener gider han slet ikke at se, han gemmer bare ansigtet med et *BWAADR* (som de fleste andre drenge i hans alder!)  

Den scene jeg tænker på er scenen, hvor (SPOILER ALERT! MAN VED JO ALDRIG! <span style="font-size: x-small; line-height: 14px;">sjælenes træ bliver jævnet med jorden)</span>
<span style="line-height: 14px;">
</span>
Den scene er temmelig ond og voldsom i sig selv, og efterlader sig et ligeledes ganske voldsomt følelsesmæssigt aftryk. Det tror jeg at visse selv ældre børn kan have svært at kapere*, og derfor har vi indtil nu været tilbageholdende. Det logiske ville være at vente, til de nye kommer og så se den med ham inden, men den næste sequel er stadig to år borte ...  

(* vi så Titanic med vores knægt sidste år, og han levede sig meget ind i filmen, især da skurken blev rigtig ond, og brød fuldstændig sammen i gråd da skibet sank, så vi måtte stoppe filmen).
må den scene

Skrevet den: 23-Januar-2020 kl. 22:10
Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Super Troopers

HAHAHA, okay, lige dén var måske ikke så passende, men ellers var "fredvej's" andre forslag da gode!

Vi så i øvrigt "The Greatest Showman" her til aften, og kom i den forbindelse til at tænke på "A Knight's Tale" - begge er hermed foreslået Smile

-------------

Skrevet den: 24-Januar-2020 kl. 00:54
Så bestemt. Det var kun lige Super Troopers der ramte forbi målet :-)

-------------
https://forum.recordere.dk/topic161144_post1622452.html#1622452" rel="nofollow - Min bio

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=112448&title=nagash-stuebio-og-andet" rel="nofollow - Min GAMLE bio

Skrevet af: fredvej
Skrevet den: 24-Januar-2020 kl. 08:33

Super Troopers

Nå, er der nøgenscener i filmen, det kan jeg ikke huske, men der er da ingen sexscener.  Tager en 11-årige skade af at se nøgne mennesker ?  Pædo'er er vel mere til scener med nøgne børn ?  Ermm

Skrevet den: 24-Januar-2020 kl. 09:03

Super Troopers

Nå, er der nøgenscener i filmen, det kan jeg ikke huske, men der er da ingen sexscener.  Tager en 11-årige skade af at se nøgne mennesker ?  Pædo'er er vel mere til scener med nøgne børn ?  Ermm

Der er nu også sexscener. Ham med det krøllede hår dusker hende den kvindelige betjent fra den konkurrende politistationen i den campingvogn de havde beslaglagt. Og det er netop derfor de finder alt den hash :)
Tror ikke du husker den så godt Big smile
Men nej, børn tager selvfølgelig ingen skade af at se en tissemand eller et par bryster. Men forældre tager tit skade af, at deres børn ser det LOL

-------------

Skrevet den: 24-Januar-2020 kl. 12:53
Børn tager sikkert ikke som sådan "skade" af at se film, og der er efterhånden så meget vold i både film og spil, at man dårligt kan forskåne børn for det ... men hverken gyserfilm, krigsrealistiske film samt film med narkotiske stoffer eller nøgenhed er noget, som vort barn behøver lade sig underholde af endnu Smile

-------------

Skrevet den: 24-Januar-2020 kl. 13:02
Du kan vel bare gå efter den påtrykte alders rating.

Skrevet den: 24-Januar-2020 kl. 15:41

Børn tager sikkert ikke som sådan "skade" af at se film, og der er efterhånden så meget vold i både film og spil, at man dårligt kan forskåne børn for det ... men hverken gyserfilm, krigsrealistiske film samt film med narkotiske stoffer eller nøgenhed er noget, som vort barn behøver lade sig underholde af endnu Smile

For nogle børn er det næsten værre, hvis en dyreunge bliver væk fra sin mor Smile

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet den: 24-Januar-2020 kl. 15:45
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

For nogle børn er det næsten værre, hvis en dyreunge bliver væk fra sin mor Smile

Gælder sgu også for voksne! Smile

-------------

Skrevet af: SosFarum
Skrevet den: 24-Januar-2020 kl. 19:51
E.T. har ikke set om den er foreslået - det minder mig om da jeg var knægt

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=94576&title=sos-bio" rel="nofollow - Min bio
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=114874&title=forstrkere-med-home-theater-input" rel="nofollow - HT input

Skrevet den: 24-Januar-2020 kl. 22:17
Oprindeligt skrevet af SosFarum SosFarum skrev:

E.T. har ikke set om den er foreslået - det minder mig om da jeg var knægt

Den er nævnt i allerførste indlæg Thumbs Up

-------------

Skrevet af: JordanDK
Skrevet den: 25-Januar-2020 kl. 13:12
vores søn på 10 år, har set de fleste og hans yndlingsfilm er faktisk Deadpool filmene. 

Men nogle oversete rigtig gode familiefilm er Dolphins Tale 1 og 2

https://www.imdb.com/title/tt1564349/" rel="nofollow - https://www.imdb.com/title/tt1564349/

Tror han var 6 år første gang vi så Jurassic Park filmene og vi så dem så igen da den nye kom.

-------------
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub

Mess with the best, die like the rest.

Skrevet den: 25-Januar-2020 kl. 14:02
Oprindeligt skrevet af JordanDK JordanDK skrev:

vores søn på 10 år, har set de fleste og hans yndlingsfilm er faktisk Deadpool filmene. 

Men nogle oversete rigtig gode familiefilm er Dolphins Tale 1 og 2

https://www.imdb.com/title/tt1564349/" rel="nofollow - https://www.imdb.com/title/tt1564349/

Tror han var 6 år første gang vi så Jurassic Park filmene og vi så dem så igen da den nye kom.

Du synes altså, at Deadpool er helt okay at vise for en 10-årig, og havde ingen betænkeligheder ved at vise Jurassic Park for en 6-årig? Åvkæææj.

Derudover virker Dolphin's Tale som et glimrende forslag.

-------------

Skrevet af: Frank13
Skrevet den: 26-Januar-2020 kl. 15:51
En ting er sikkert, når min knægt bliver stor nok, så skal jeg se "The pink panther" filmene. Selvfølgelig kun dem med Peter sellers, sammen med sønnike   🙂

Frank

Skrevet af: JordanDK
Skrevet den: 28-Januar-2020 kl. 11:58
@jacobe

Ja det har jeg intet problem med, da Deadpool 2 kom i bio, var vi da også inde og se den sammen. Her i weekenden så vi 6 Underground, den synes han også var ret fed.

Det gælder alle vores 3 børn, han er 10, datter på 11 elsker gyserfilm, for ikke så længe siden hende og jeg sad og så Jigsaw fx. Den store datter på 14, er ikke så meget til actionfilm og slet ikke til gyserfilm, men mere til ungdomskomedier og romantiske film.

Jeg har på intet tidspunkt sagt der er noget forkert i at vente med at vise de mere voldelige og uhyggelige film til børn, da alle er forskellige og reagerer forskelligt. Hvis vi alle sidder og har en filmaften sammen, så bliver der jo også valgt noget som alle har lyst til at se.

For vi er helt enige om, at selvfølgelig skal man ikke have mararidt over det man ser, og bliver man rørt over en film som fx Titanic, som også rørte vores børn. Så snakker vi om det.

-------------
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub

Mess with the best, die like the rest.

Print side | Luk vindue