Print side | Luk vindue

Subwoofer til dynaudio xd 600

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Hi-Fi
Forumbeskrivelse: Hi-Fi stereo, grej og tilbehør
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=160083
Udskrevet den: 27-April-2024 kl. 10:00


Emne: Subwoofer til dynaudio xd 600
Skrevet af: Jens123
Emne: Subwoofer til dynaudio xd 600
Skrevet den: 25-Januar-2020 kl. 20:34
Hej

Har nogle af jer erfaring med en subwoofer til et sæt dynaudio xd 600?

 Jeg kan ikke læse mig til hvordan den skal tilsluttes, men går ud fra den skal i højttalerens digitale out. Jeg ved godt 2 subs er bedre en én, men da jeg har mine højttalere kablet, så har jeg kun én digital out tilbage.

Hvor god en subwoofer skal jeg have før det giver en god gevinst? Vil ofre max 10.000. Tager meget gerne imod inputs😊





Svar:
Skrevet af: FLarsen
Skrevet den: 26-Januar-2020 kl. 07:01
Velkommen til. Digital out må være med fast niveau, så du vil få lyd men subwooferen vil ikke følge med når du skruer op eller ned.
Hvad har du dem kablet til og er det eneste kilde som du bruger?


Skrevet af: Jens123
Skrevet den: 26-Januar-2020 kl. 08:40
Tak😊

Jeg har nu koblet dem trådløst op, da du har ret i det ikke vil fungere på den anden måde. Min Dynaudio Connect har en left og en right line in, så det må være via den indgang man kobler subwoofer på?


Skrevet af: FLarsen
Skrevet den: 26-Januar-2020 kl. 09:02
NEJ. Fortæl hvad du har af udstyr og til hvad udstyr du vil bruge subwooferen (altid eller til surround).

Du kan stille dem bagpå til free hvis du vil have mere bass.


Skrevet af: Jens123
Skrevet den: 26-Januar-2020 kl. 09:14
Jeg har sat dem til neutral, og der er rigtig god dyb bas i dem. Jeg har bare læst flere steder man vil få en stor gevinst ved at få en eller to subwoofere på sit anlæg.

Jeg bruger dem udelukkende til musik som jeg streamer via min aurelic aries mini.


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 26-Januar-2020 kl. 09:16
Oprindeligt skrevet af Jens123 Jens123 skrev:

Jeg har nu koblet dem trådløst op, da du har ret i det ikke vil fungere på den anden måde. Min Dynaudio Connect har en left og en right line in, så det må være via den indgang man kobler subwoofer på?

Line in, er en indgang, det vil sige at signalet kommer IND i boksen der. 
Er der Line out på din kommen subwoofer, så den kan sende signalet videre til connect boksen?


Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Jens123
Skrevet den: 26-Januar-2020 kl. 09:47
Har luret på en svs 2000 pro som har Line out. Vil selvfølgelig gerne have en dynaudio sub 6 som har forudbestemt program til xd 600, men 20.000 er for meget.

Jeg er ikke så teknisk, men hvordan får subben signal når man kører line in på connect boksen, og videre til subbens line out? Burde det ikke være omvendt?


Skrevet af: FLarsen
Skrevet den: 26-Januar-2020 kl. 09:55
Oprindeligt skrevet af Jens123 Jens123 skrev:

Jeg har sat dem til neutral, og der er rigtig god dyb bas i dem. Jeg har bare læst flere steder man vil få en stor gevinst ved at få en eller to subwoofere på sit anlæg.
 
Det gælder så ikke (i samme grad) med XD 600 som har indbygget DSP. Som du selv skriver så er der god og dyb bas i dem. Det du har læst er i almindelighed og gælder slet ikke i samme grad for aktive højtaler som for gammeldags passive højtaler

Oprindeligt skrevet af Jens123 Jens123 skrev:

Jeg bruger dem udelukkende til musik som jeg streamer via min aurelic aries mini.
Hvis du kørte analogt (skruer du op og ned på kilden) så kunne du. Sub skulle så have samme analoge signal


Generelt
   Vil du bruge fjernbetjeningen til DX til at skrue op og ned med så skal du regulere på subwooferen samtidigt med (det vil du så ikke)

   Hvis det signal du bruger er digitalt så skal der en DAC imellem (jeg har ikke set en sub med digitalt ind). Igen hvor skruer du op og ned.

   Som KlausDM skriver så kommer der signal ud af en udgang som skal forbindes til en indgang.

HVIS du en dag vil til at køre surround så er sagen en anden. Her vil du så kunne læse at man helt sikkert skal have en sub, men det er ikke nødvendigvis rigtigt med de højtalere. Her vil du så bruge en surround forstærker som sender frontsignalet analogt direkte til XD (ikke til boksen) og sub signalet til en sub, samt trækker de andre højtaler. 




Skrevet af: FLarsen
Skrevet den: 26-Januar-2020 kl. 09:59
Oprindeligt skrevet af Jens123 Jens123 skrev:

Vil selvfølgelig gerne have en dynaudio sub 6 som har forudbestemt program til xd 600, men 20.000 er for meget.
Hvor har du læst det?

Kan ikke lige se det her?  http://www.dynaudio.com/home-audio/sub/sub-6" rel="nofollow - http://www.dynaudio.com/home-audio/sub/sub-6



Skrevet af: FLarsen
Skrevet den: 26-Januar-2020 kl. 10:03
Oprindeligt skrevet af Jens123 Jens123 skrev:

Jeg er ikke så teknisk, men hvordan får subben signal når man kører line in på connect boksen, og videre til subbens line out? Burde det ikke være omvendt?
Mulighed 1: Line out fra kilde til line in på sub. Derefter fra line out fra sub til line in på connect på boks.
Mulighed 2: Line out fra kilde deles i 2 med en (eller 2) y splitter. Et signal til sub og et signal til connect.



Skrevet af: Jens123
Skrevet den: 26-Januar-2020 kl. 10:10
Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Jens123 Jens123 skrev:

Vil selvfølgelig gerne have en dynaudio sub 6 som har forudbestemt program til xd 600, men 20.000 er for meget.
Hvor har du læst det?

Kan ikke lige se det her?  http://www.dynaudio.com/home-audio/sub/sub-6" rel="nofollow - http://www.dynaudio.com/home-audio/sub/sub-6

Under show full description. Derfor det undrer mig hvis det skal være så kompliceret og koble en subwoofer på nu dynaudio selv siger man kan.

And its presets are designed to work with these speakers…

• Confidence C1
• Confidence C2
• Confidence C4

• Confidence 20
• Confidence 30
• Confidence 50
• Confidence 60

• Contour S 1.4 LE
• Contour S 3.4 LE
• Contour 20
• Contour 30
• Contour 60

• Evidence Temptation
• Evidence Platinum
• Evidence Master

• Evoke 10
• Evoke 20
• Evoke 30
• Evoke 50

• Special Twenty-Five
• Special Forty

• Focus 20 XD
• Focus 30 XD
• Focus 60 XD



Skrevet af: FLarsen
Skrevet den: 26-Januar-2020 kl. 10:24
Oprindeligt skrevet af Jens123 Jens123 skrev:

Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Jens123 Jens123 skrev:

Vil selvfølgelig gerne have en dynaudio sub 6 som har forudbestemt program til xd 600, men 20.000 er for meget.
Hvor har du læst det?

Kan ikke lige se det her?  http://www.dynaudio.com/home-audio/sub/sub-6" rel="nofollow - http://www.dynaudio.com/home-audio/sub/sub-6

Under show full description. Derfor det undrer mig hvis det skal være så kompliceret og koble en subwoofer på nu dynaudio selv siger man kan.

And its presets are designed to work with these speakers…

• Confidence C1
• Confidence C2
• Confidence C4

• Confidence 20
• Confidence 30
• Confidence 50
• Confidence 60

• Contour S 1.4 LE
• Contour S 3.4 LE
• Contour 20
• Contour 30
• Contour 60

• Evidence Temptation
• Evidence Platinum
• Evidence Master

• Evoke 10
• Evoke 20
• Evoke 30
• Evoke 50

• Special Twenty-Five
• Special Forty

• Focus 20 XD
• Focus 30 XD
• Focus 60 XD

Kan ikke se nogen XD 600 på den liste


Skrevet af: FLarsen
Skrevet den: 26-Januar-2020 kl. 10:27
Oprindeligt skrevet af Jens123 Jens123 skrev:

Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Jens123 Jens123 skrev:

Vil selvfølgelig gerne have en dynaudio sub 6 som har forudbestemt program til xd 600, men 20.000 er for meget.
Hvor har du læst det?

Kan ikke lige se det her?  http://www.dynaudio.com/home-audio/sub/sub-6" rel="nofollow - http://www.dynaudio.com/home-audio/sub/sub-6

 Derfor det undrer mig hvis det skal være så kompliceret og koble en subwoofer på
Det er fordi at en sub normalt forbindes EFTER volume reguleringen og på dine XD 600 er den i en lukket kasse.


Skrevet af: Jens123
Skrevet den: 26-Januar-2020 kl. 10:46
Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Jens123 Jens123 skrev:

Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Jens123 Jens123 skrev:

Vil selvfølgelig gerne have en dynaudio sub 6 som har forudbestemt program til xd 600, men 20.000 er for meget.
Hvor har du læst det?

Kan ikke lige se det her?  http://www.dynaudio.com/home-audio/sub/sub-6" rel="nofollow - http://www.dynaudio.com/home-audio/sub/sub-6

Under show full description. Derfor det undrer mig hvis det skal være så kompliceret og koble en subwoofer på nu dynaudio selv siger man kan.

And its presets are designed to work with these speakers…

• Confidence C1
• Confidence C2
• Confidence C4

• Confidence 20
• Confidence 30
• Confidence 50
• Confidence 60

• Contour S 1.4 LE
• Contour S 3.4 LE
• Contour 20
• Contour 30
• Contour 60

• Evidence Temptation
• Evidence Platinum
• Evidence Master

• Evoke 10
• Evoke 20
• Evoke 30
• Evoke 50

• Special Twenty-Five
• Special Forty

• Focus 20 XD
• Focus 30 XD
• Focus 60 XD

Kan ikke se nogen XD 600 på den liste
Mine er opdateret med firmware så de tilsvarer et sæt xd60 på en prik. Men glemmer det bare hvis det er så omsonst😉


Skrevet af: FLarsen
Skrevet den: 26-Januar-2020 kl. 12:38
Oprindeligt skrevet af Jens123 Jens123 skrev:

Men glemmer det bare hvis det er så omsonst😉
Du har læst dig til at de fleste har et behov, det er heldigvis ikke det samme som at du har et behov.

Vil du gerne bruge flere penge på god lyd kunne det næste meget sandsynligt være dit lytterum som skal have en tur.

MVH
og god lyd Wink


Skrevet af: FLarsen
Skrevet den: 26-Januar-2020 kl. 12:41
Oprindeligt skrevet af Jens123 Jens123 skrev:

Mine er opdateret med firmware så de tilsvarer et sæt xd60 på en prik. 

Du kunne spørge din forhandler om Dynaudio har lavet en løsning (det er et lukket system så der er ikke andre som kan), men nyd musik og ikke teknik.


Skrevet af: jonas47
Skrevet den: 26-Januar-2020 kl. 17:30
Jeg vil foreslå Arendal subwoofer, gerne i 1723 serien. Jeg har selv deres SUB 1, og er ovenud tilfreds! Den spiller langt over sit prisskilt. Den koster 900-950 euro, afhængig af finish. Jeg tror andre subwoofer i 10.000 kr. klassen har svært ved at gøre det bedreSmile


Skrevet af: cnn3
Skrevet den: 26-Januar-2020 kl. 18:58
hvis du sender trådløst fra en Connect, skal du have en Link koblet på, og så skal Link'en  kables til subwooferen

-------------
mvh Christian


Skrevet af: Jens123
Skrevet den: 26-Januar-2020 kl. 19:38
Oprindeligt skrevet af cnn3 cnn3 skrev:

hvis du sender trådløst fra en Connect, skal du have en Link koblet på, og så skal Link'en  kables til subwooferen
Ahh, det havde jeg ikke luretBig smile Ved du/nogen så hvordan man kobler linken til en subwoofer? Line out left and right?

Tak for den gode hjælp til jer alle👍


Skrevet af: cnn3
Skrevet den: 26-Januar-2020 kl. 20:36
jeg har ikke selv en Link, men jo det må det være

-------------
mvh Christian


Skrevet af: Jens123
Skrevet den: 26-Januar-2020 kl. 20:50
i princippet kan jeg vel ‘næsten’ få en trådløs sub, da linken vel kan være nogle meter væk fra connecten, og placeres op og ned af subben😊


Skrevet af: Flippo
Skrevet den: 26-Januar-2020 kl. 21:13
Dem som kører med XD600 med sub, og som skriver om "en stor gevinst" ved at gøre det, kan vel fortælle, hvordan de har gjort?

Desuden, jeg tror at det er noget forkvaklet vrøvl, når nogen påstår at de får en masse ud af en sub. Vi taler om en højttaler, som i forvejen spiller 18hz - 24khz, indenfor +/- 3 db.


Skrevet af: FLarsen
Skrevet den: 26-Januar-2020 kl. 21:49
Oprindeligt skrevet af Jens123 Jens123 skrev:

Oprindeligt skrevet af cnn3 cnn3 skrev:

hvis du sender trådløst fra en Connect, skal du have en Link koblet på, og så skal Link'en  kables til subwooferen
Ahh, det havde jeg ikke luretBig smile Ved du/nogen så hvordan man kobler linken til en subwoofer? Line out left and right?

Tak for den gode hjælp til jer alle👍


Det kendte jeg så ikke. Men den har både left og right ud, om du bruger en eller dem begge betyder ikke noget. De helt lave frekvenser er i begge kanaler. Men køb et kabel som er beregnet til subwoofer.



Skrevet af: FLarsen
Skrevet den: 26-Januar-2020 kl. 21:49
Oprindeligt skrevet af Jens123 Jens123 skrev:

i princippet kan jeg vel ‘næsten’ få en trådløs sub, da linken vel kan være nogle meter væk fra connecten, og placeres op og ned af subben😊
Ja. 


Skrevet af: Jens123
Skrevet den: 26-Januar-2020 kl. 22:40
Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Dem som kører med XD600 med sin, og som skriver om "en stor gevinst" ved det, kan vel fortælle, hvordan de har gjort?

Desuden, jeg tror at det er noget forkvaklet vrøvl, når noget påstår at de får en masse ud af en sub. Vi taler om .en højttaler, som i forvejen spiller 18hz - 24khz, indenfor +/- 3 db.
Jeg skriver sit anlæg og ikke specielt på et sæt 600xd.

Men nej, jeg ved ikke hvor stor (eller om nogen) gevinsten vil være at koble sub på, men vil gerne prøve.


Skrevet af: Jens123
Skrevet den: 26-Januar-2020 kl. 22:41
Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Jens123 Jens123 skrev:

Oprindeligt skrevet af cnn3 cnn3 skrev:

hvis du sender trådløst fra en Connect, skal du have en Link koblet på, og så skal Link'en  kables til subwooferen
Ahh, det havde jeg ikke luretBig smile Ved du/nogen så hvordan man kobler linken til en subwoofer? Line out left and right?

Tak for den gode hjælp til jer alle👍


Det kendte jeg så ikke. Men den har både left og right ud, om du bruger en eller dem begge betyder ikke noget. De helt lave frekvenser er i begge kanaler. Men køb et kabel som er beregnet til subwoofer.

Mange tak for hjælpen👍


Skrevet af: Flippo
Skrevet den: 26-Januar-2020 kl. 23:15
Oprindeligt skrevet af Jens123 Jens123 skrev:

Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Dem som kører med XD600 med sin, og som skriver om "en stor gevinst" ved det, kan vel fortælle, hvordan de har gjort?

Desuden, jeg tror at det er noget forkvaklet vrøvl, når noget påstår at de får en masse ud af en sub. Vi taler om .en højttaler, som i forvejen spiller 18hz - 24khz, indenfor +/- 3 db.
Jeg skriver sit anlæg og ikke specielt på et sæt 600xd.

Men nej, jeg ved ikke hvor stor (eller om nogen) gevinsten vil være at koble sub på, men vil gerne prøve.

Mit gæt vil være, at du vil få en overdreven basgengivelse ud af det, og den vil være upræcis og buldrende.
Og det giver ingen mening, at sætte et budgetloft på 10k, med et sæt højttalere til 70k+.

Hvor stort er lytterummet i detdet h taget?


Skrevet af: qimichael
Skrevet den: 27-Januar-2020 kl. 00:03
Du kan bruge preset til 60 xd, 60xd er bare en software opdatering af 600xd.
Jeg  har selv  60 xd og  jeg  har bas  nok, men rummet størrelse, indretning har sikkert stor indflydelse på lyden/bassen. Kan du ikke finde en  brugt sub6  på hifishark ?  Jeg fandt denne her
http://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=168516681" rel="nofollow - http://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=168516681 . den er blot en sejltur vækSmile
God fornøjelse med projektet!


-------------
mvh Michael


Skrevet af: Jens123
Skrevet den: 27-Januar-2020 kl. 12:14
Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Oprindeligt skrevet af Jens123 Jens123 skrev:

Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Dem som kører med XD600 med sin, og som skriver om "en stor gevinst" ved det, kan vel fortælle, hvordan de har gjort?

Desuden, jeg tror at det er noget forkvaklet vrøvl, når noget påstår at de får en masse ud af en sub. Vi taler om .en højttaler, som i forvejen spiller 18hz - 24khz, indenfor +/- 3 db.
Jeg skriver sit anlæg og ikke specielt på et sæt 600xd.

Men nej, jeg ved ikke hvor stor (eller om nogen) gevinsten vil være at koble sub på, men vil gerne prøve.

Mit gæt vil være, at du vil få en overdreven basgengivelse ud af det, og den vil være upræcis og buldrende.
Og det giver ingen mening, at sætte et budgetloft på 10k, med et sæt højttalere til 70k+.

Hvor stort er lytterummet i detdet h taget?
Ca. 30-35 kvadratmeter.

Jeg er enig, og er nået frem til det skal være en dynaudio sub 6 med deres program til et sæt xd60 . Så ved jeg sammenspillet mellem sub og højttalere vil være indstillet rigtigt, og kvaliteten af subben er god.


Skrevet af: Jens123
Skrevet den: 27-Januar-2020 kl. 12:25
Oprindeligt skrevet af qimichael qimichael skrev:

Du kan bruge preset til 60 xd, 60xd er bare en software opdatering af 600xd.
Jeg  har selv  60 xd og  jeg  har bas  nok, men rummet størrelse, indretning har sikkert stor indflydelse på lyden/bassen. Kan du ikke finde en  brugt sub6  på hifishark ?  Jeg fandt denne her
http://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=168516681" rel="nofollow - http://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=168516681 . den er blot en sejltur vækSmile
God fornøjelse med projektet!
Jeg er super glade for mine højttalere og de leverer kanon bas, men er bare lidt nysgerrig på hvad en god sub kan gøre😁

Det link du gav fik mig til at tænke om en Dynaudio pro 18s præcist svarer til deres sub 6? Specs er totalt ens😱

Det eneste der så mangler i pro 18s er de forudindstillede programmer. Måske man kan få det af dynaudio, men kan ikke se hvorfor de skulle ville det nu de har en sub 6 til formålet.


Skrevet af: Flippo
Skrevet den: 27-Januar-2020 kl. 12:29
Med den højttaler, mener jeg stadig at det er et hovedløst spild af penge, at sætte en sub på. De fleste sub'er vil ikke engang kunne levere det dybbas, som Dynaudio'erne selv kan.


Skrevet af: Snippermanden
Skrevet den: 27-Januar-2020 kl. 13:07
Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Med den højttaler, mener jeg stadig at det er et hovedløst spild af penge, at sætte en sub på. De fleste sub'er vil ikke engang kunne levere det dybbas, som Dynaudio'erne selv kan.

Tak for det! Jeg var lige ved at spørge om Jens brugte sine fine højttalere til at spille KB-hallen op, siden han ville ødelægge dem med en billig sub.


-------------
Parasound Halo A2 + C2
M&K Surround
Monitor Audio FB212
BenQ W10000
Sony PS3


Skrevet af: FNørd
Skrevet den: 27-Januar-2020 kl. 16:22
Hej Jens123 mf

Det må da være et spørgsmål lige til Otto Jørgensens højreben!

Mvh FNørd


Skrevet af: Jens123
Skrevet den: 27-Januar-2020 kl. 18:32
Oprindeligt skrevet af FNørd FNørd skrev:

Hej Jens123 mf

Det må da være et spørgsmål lige til Otto Jørgensens højreben!

Mvh FNørd
Hvor er han😁


Skrevet af: Jens123
Skrevet den: 27-Januar-2020 kl. 18:34
Oprindeligt skrevet af Snippermanden Snippermanden skrev:

Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Med den højttaler, mener jeg stadig at det er et hovedløst spild af penge, at sætte en sub på. De fleste sub'er vil ikke engang kunne levere det dybbas, som Dynaudio'erne selv kan.

Tak for det! Jeg var lige ved at spørge om Jens brugte sine fine højttalere til at spille KB-hallen op, siden han ville ødelægge dem med en billig sub.
Jeg aner ikke om det er pengene værd, og derfor jeg spurgte herinde. Det undrer mig bare Dynaudio har lavet en sub med et program specifikt til et sæt 60XD hvis ikke der skulle være nogen gevinst ved det.

Og 20.000 for en sub er vel ikke ligefrem billigt...


Skrevet af: Jens123
Skrevet den: 27-Januar-2020 kl. 20:55
Dynaudio der svarer en YouTube bruger:

the 18S only holds presets for the PRO speakers, while the Sub 6 only holds presets for our Home speakers. Unfortunately, you cannot load home presets to a 18S or vice versa


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 27-Januar-2020 kl. 22:17
Selvfølgelig vil de have gavn af subwoofer. Der er noget flippo fuldstændigt har misforstået. God bas handler ikke kun om hvor dybt de kan spille i Hz, og når du tvinger et par mikroskopiske 7" basser ned i 18 Hz er det ikke uden ulemper. Det er jo også lavet sådan af de ruller bassen mere og mere af progressivt jo højere der skrues op. 
Men når det er sagt, så bliver det sjældent godt med én sub, og ordentligt integration af 2 subs kræver dsp og måleudstyr. Så ja jeg vil egentlig også fraråde dig sub, medmindre du køber 2, og gider og sætte dig ind i tingene.


Skrevet af: FNørd
Skrevet den: 28-Januar-2020 kl. 05:57
Hej

Kan ikke finde ham her længere.

Men han arbejder hos DynAudio - bare se på hjemmesiden.

Han ved hvad han taler om.

Mvh FNørd


Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 28-Januar-2020 kl. 10:16
Oprindeligt skrevet af FNørd FNørd skrev:

Hej

Kan ikke finde ham her længere.

Men han arbejder hos DynAudio - bare se på hjemmesiden.

Han ved hvad han taler om.

Mvh FNørd

Her har I Otto Wink

https://www.dynaudio.com/dynaudio-academy/2016/march/ask-the-expert-with-otto-joergensen" rel="nofollow - https://www.dynaudio.com/dynaudio-academy/2016/march/ask-the-expert-with-otto-joergensen




-------------
Venlig hilsen
KB


Skrevet af: Snippermanden
Skrevet den: 29-Januar-2020 kl. 17:22
Jeg tror ikke at det er filippo, der har misforstået noget her. De to 7" svarer vel næsten til en 10" og med 300W samlet effekt så kan de nu nok godt flytte lidt luft. Og det er lidt akademisk om hvor meget luft de kan flytte ved 18hz da der ikke foregår ret meget under 25Hz.

-------------
Parasound Halo A2 + C2
M&K Surround
Monitor Audio FB212
BenQ W10000
Sony PS3


Skrevet af: Flippo
Skrevet den: 29-Januar-2020 kl. 19:19
Oprindeligt skrevet af Snippermanden Snippermanden skrev:

Jeg tror ikke at det er filippo, der har misforstået noget her. De to 7" svarer vel næsten til en 10" og med 300W samlet effekt så kan de nu nok godt flytte lidt luft. Og det er lidt akademisk om hvor meget luft de kan flytte ved 18hz da der ikke foregår ret meget under 25Hz.

Og ved musik sker det yderst sjældent noget under 30 Hz.
Men jeg kan fornemme, at for Thomas er der kun én ting som gælder - egen overbevisning, og det kan der ikke Rikkes ved. Der ikke andet at gøre, end at lade de indspark fare ...


Skrevet af: Jens123
Skrevet den: 30-Januar-2020 kl. 11:45
Nu har jeg skrevet og spurgt dynaudio om deres sub 6 og 18S er identiske, og om jeg overhovedet har brug for sub til mine højttalereTongue


Skrevet af: slumbert
Skrevet den: 31-Januar-2020 kl. 13:51
Jeg har selv store gulvht med 2 x 8 i hver HT. Desværre passive, selvom XD60(0) er drømmen. Det lyder hos mig meget bedre uden Sub når jeg spiller musik. Specielt når jeg ikke lige er i den helt korrekt lytteposition, så her hos mig er subben blevet smidt på porten. Jeg savner den lidt til film, men bor i lejlighed, så det er også rart med flinke naboer.

Med mindre Dynaudio selv byder ind med en skræddersyet løsning, så tror jeg ikke du vil opleve en forbedring. Helt sikkert ikke med en sub


-------------
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål



Skrevet af: Jens123
Skrevet den: 31-Januar-2020 kl. 21:23
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Jeg har selv store gulvht med 2 x 8 i hver HT. Desværre passive, selvom XD60(0) er drømmen. Det lyder hos mig meget bedre uden Sub når jeg spiller musik. Specielt når jeg ikke lige er i den helt korrekt lytteposition, så her hos mig er subben blevet smidt på porten. Jeg savner den lidt til film, men bor i lejlighed, så det er også rart med flinke naboer.

Med mindre Dynaudio selv byder ind med en skræddersyet løsning, så tror jeg ikke du vil opleve en forbedring. Helt sikkert ikke med en sub
Også derfor jeg er kommet frem til det skal være en sub 6 fra dynaudio hvis det skal være noget, men afventer svar fra dem😊



Skrevet af: Flippo
Skrevet den: 31-Januar-2020 kl. 21:32
Spar pengene, og brug en brøkdel af dem på akustik forbedringer i stuen i stedet. Giver LANGT mere.


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 31-Januar-2020 kl. 22:31
Oprindeligt skrevet af Snippermanden Snippermanden skrev:

Jeg tror ikke at det er filippo, der har misforstået noget her. De to 7" svarer vel næsten til en 10" og med 300W samlet effekt så kan de nu nok godt flytte lidt luft. Og det er lidt akademisk om hvor meget luft de kan flytte ved 18hz da der ikke foregår ret meget under 25Hz.

Areal der svarer til en 10" og 300W er jo heller ikke alverden.
Jeg har hørt dem et par gange i Aarhus, og de gør det fint i forhold til størrelsen, men når der spilles højt er det meget tydeligt for mig de kommer til kort, i forhold til mit eget system. Og det er i høj grad pga det manglende membran areal. Ja jeg kan godt lide og spille højt, og mærke musikken. Mine er også aktiv delte, men med 4x10" basser + 2 x 12" subs, og samlet effekt RMS 4 ohm 1500w hvoraf jeg dog formentlig kun bruger en brøkdel. 
Var det mine ville jeg give dem et par subs, og sørge for og få dem aflastet med et XO så det ikke spiller samme Hertz som subs. Det er en af faldgruberne når folk tilføjer subs. Lader man fortsat HT spille full range bliver det noget blæver/bulder.
 En anden fordel med subs er man kan placere dem i rummet hvor de leverer den bedste bas. Tit og ofte i hjørner, hvor det er dumt og placere højttalerne pga uønskede refleksioner i mellemtone/diskant.


Skrevet af: Jens123
Skrevet den: 01-Februar-2020 kl. 09:19
Nu har de jo også en samlet effekt på 1200 watt, så det er da meget pænt. 

Jeg har haft den passive udgave (fokus 340) med en musical fidelity m6 500i med 2x500 watt i 8 ohm. Jeg havde den passive og aktive udgave stående samtidig, og mine xd 600 tævede den passive udgave. De kunne spille højere, dybere og diskanten var klasser bedre. 

Men du har ret i de har en begrænsning når man spiller rigtig højt, så også derfor jeg spurgte til subwoofer. Men skal jeg kunne hive de dybeste hz ud af højttalerne, så skal jeg vel have en sub der har highpass filter?


Skrevet af: FLarsen
Skrevet den: 01-Februar-2020 kl. 09:37
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Var det mine ville jeg give dem et par subs, og sørge for og få dem aflastet med et XO så det ikke spiller samme Hertz som subs. Det er en af faldgruberne når folk tilføjer subs. Lader man fortsat HT spille full range bliver det noget blæver/bulder.

Vi venter vi så på om Dynaudio har lavet en indbygget løsning. Hvis ikke de har kan du så henvise til en passende digital løsning?


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 01-Februar-2020 kl. 10:21
Oprindeligt skrevet af Jens123 Jens123 skrev:

Nu har de jo også en samlet effekt på 1200 watt, så det er da meget pænt. 

Jeg har haft den passive udgave (fokus 340) med en musical fidelity m6 500i med 2x500 watt i 8 ohm. Jeg havde den passive og aktive udgave stående samtidig, og mine xd 600 tævede den passive udgave. De kunne spille højere, dybere og diskanten var klasser bedre. 

Men du har ret i de har en begrænsning når man spiller rigtig højt, så også derfor jeg spurgte til subwoofer. Men skal jeg kunne hive de dybeste hz ud af højttalerne, så skal jeg vel have en sub der har highpass filter?

Ja altså nu talte jeg ikke watter'ne med til diskant og mellemtone, i så tilfælde ender jeg på 2300W totalt. 
Men ja 1200w er rigeligt fint til en aktiv HT som xd60, som du selv har erfaret sparker den jo røv i forhold til den passive udgave med tab i passiv delefilter.

Mht integration af sub i dit system, ville den ultimative lækre løsning være en Minidsp SHD. Så har du streamer, forforstærker, delefilter til sub, samt markedets bedste rumkorrektion i én boks....savle savleWink
Den er ikke gratis men holy moly en lækker løsning hvis du spørger migSmile
https://www.minidsp.com/products/streaming-hd-series/shd" rel="nofollow - https://www.minidsp.com/products/streaming-hd-series/shd


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 01-Februar-2020 kl. 11:06
Med mindre nogen har fået øje på noget andet, kan jeg slet ikke se nogen oplagt måde at tilslutte en sub til et connet/xd600 system.

Hvordan gør man det ??!!


Skrevet af: Jens123
Skrevet den: 01-Februar-2020 kl. 12:08
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Med mindre nogen har fået øje på noget andet, kan jeg slet ikke se nogen oplagt måde at tilslutte en sub til et connet/xd600 system.

Hvordan gør man det ??!!
Via en Dynaudio link


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 01-Februar-2020 kl. 12:15
Oprindeligt skrevet af Jens123 Jens123 skrev:

Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Med mindre nogen har fået øje på noget andet, kan jeg slet ikke se nogen oplagt måde at tilslutte en sub til et connet/xd600 system.

Hvordan gør man det ??!!
Via en Dynaudio link

OK

Det vil virke, MEN på den måde bliver dine xd600 ikke rullet af i bunden så det er en lidt halvbagt løsning.


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 01-Februar-2020 kl. 12:33
Enig, ikke særlig færdigbagt løsning.
Dynaudio subs kan også lave crossoveret, men de er bare alt for klejn, og alt for dyre til man ved sine fulde fem kan overveje køb af disse.

Løsningen må være en Minidsp. Behøver ikke være den dyre model jeg linkede til, kunne også snildt være en lille 2x4 HD.
https://bekent.dk/minidsp-2-x-4-hd.html" rel="nofollow - https://bekent.dk/minidsp-2-x-4-hd.html

Det var jo også Otto der startede salget af Minidsp hos tapeconnection i sin tid. Han kunne se fidusen.


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 01-Februar-2020 kl. 13:02
Kan ikke rigtig se det for mig. Jeg går ud fra at man skal bruge dynaudio connect under alle omstændigheder for at kunne skrue op og ned med fjernbetjeningen. Hvor vil du så indsætte minidsp?


Skrevet af: Flippo
Skrevet den: 01-Februar-2020 kl. 13:37
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Oprindeligt skrevet af Jens123 Jens123 skrev:

Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Med mindre nogen har fået øje på noget andet, kan jeg slet ikke se nogen oplagt måde at tilslutte en sub til et connet/xd600 system.

Hvordan gør man det ??!!
Via en Dynaudio link

OK

Det vil virke, MEN på den måde bliver dine xd600 ikke rullet af i bunden så det er en lidt halvbagt løsning.

Med mindre Dynaudio har været intelligente nok til, at der netop med en "systemløsning", som der jo er tale om, da XD60 kan vælges i Subwoofer'en, ja så sker der automatisk en afrulning, via software'n. Det kunne jeg godt forestille mig, eftersom Dynaudio i forvejen har stor erfaring med DSP.


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 01-Februar-2020 kl. 13:43
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Kan ikke rigtig se det for mig. Jeg går ud fra at man skal bruge dynaudio connect under alle omstændigheder for at kunne skrue op og ned med fjernbetjeningen. Hvor vil du så indsætte minidsp?

Man kan slå dem over i "external mode", styre volumen på Minidsp. Og så kaste connect i havnen, tænker jeg.


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 01-Februar-2020 kl. 13:46
Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Oprindeligt skrevet af Jens123 Jens123 skrev:

Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Med mindre nogen har fået øje på noget andet, kan jeg slet ikke se nogen oplagt måde at tilslutte en sub til et connet/xd600 system.

Hvordan gør man det ??!!
Via en Dynaudio link

OK

Det vil virke, MEN på den måde bliver dine xd600 ikke rullet af i bunden så det er en lidt halvbagt løsning.

Med mindre Dynaudio har været intelligente nok til, at der netop med en "systemløsning", som der jo er tale om, da XD60 kan vælges i Subwoofer'en, ja så sker der automatisk en afrulning, via software'n. Det kunne jeg godt forestille mig, eftersom Dynaudio i forvejen har stor erfaring med DSP.

System løsningen hedder at købe en Dynaudio sub med indbygget highpass. Men de er bare meget uinteressante pga den høje pris og den lille størrelse og dermed ydelse.


Skrevet af: Flippo
Skrevet den: 01-Februar-2020 kl. 13:52
Nej. Mit gæt vil være, at den hér nævnte sub, er sat op - sammen med XD60 - til at foretage de frekvensmæssige delinger der skal til, for at det fungerer. Ellers giver det ikke nogen mening, at Dynaudio angiver, at der er "indstillinger" til de og de modeller.


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 01-Februar-2020 kl. 13:57
Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Oprindeligt skrevet af Jens123 Jens123 skrev:

Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Med mindre nogen har fået øje på noget andet, kan jeg slet ikke se nogen oplagt måde at tilslutte en sub til et connet/xd600 system.

Hvordan gør man det ??!!
Via en Dynaudio link

OK

Det vil virke, MEN på den måde bliver dine xd600 ikke rullet af i bunden så det er en lidt halvbagt løsning.

Med mindre Dynaudio har været intelligente nok til, at der netop med en "systemløsning", som der jo er tale om, da XD60 kan vælges i Subwoofer'en, ja så sker der automatisk en afrulning, via software'n. Det kunne jeg godt forestille mig, eftersom Dynaudio i forvejen har stor erfaring med DSP.

Igen kan jeg ikke få øje på hvordan det skal virke. Så skal signalet jo igennem en Dynaudio sub FØR det bliver sendt over til xd600, men hvordan virker volumenkontrollen så, - den sidder i connectboksen, som sidder EFTER subben.

Den sub der blev linket til før ligner en studie sub. Der løber signalet sådan her, hvis man bruger sub:

line out > volumenkontrol > sub > højttaler.


Skrevet af: Flippo
Skrevet den: 01-Februar-2020 kl. 14:01
F.eks. ved at connectboksen "fortæller" højttalerne, at nu er der en sub på også, så der skal afrulles i softwaren i højttaleren.


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 01-Februar-2020 kl. 14:07
Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

F.eks. ved at connectboksen "fortæller" højttalerne, at nu er der en sub på også, så der skal afrulles i softwaren i højttaleren.

Ja, man kan jo forestille sig alt muligt, meeeen der er ingen grund til at tro at det ER sådan med mindre det står i manualen, eller et andet officielt sted.


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 01-Februar-2020 kl. 15:39
Hvorfor ikke tage en Minidsp jeg linkede til? Super simpelt. Et kabel fra DSP til hver HT, og et kabel fra DSP til sub. 
Hvorfor besværlig gøre det med alt mulig link/connect/Dynaudio sub crap?

Må indrømme jeg havde glemt alt om den tidligere Dynaudio "studie"
 letfjers (21kg)sub. 2x9" enheder, 500W og til 15000,-...Brugt!LOL

Hvorfor så ikke bare tage en splinterny til 12000,-Confused

41kg, 2x14" enheder, 1000W
https://arendalsound.eu/1723-thx-series/1723-subwoofer-2/" rel="nofollow - https://arendalsound.eu/1723-thx-series/1723-subwoofer-2/




Skrevet af: Flippo
Skrevet den: 01-Februar-2020 kl. 16:14
Hvordan det foregår at integrere Sub-6 med et sæt Dynaudio'er, beskrives fint i vejledningen til SUB'en.

F.eks.:

"Two-way to three-way 
The Sub 6 integrates so well into existing Dynaudio setups because our engineers decided to go over and above the call of duty to assess the acoustic characteristics of each of our popular high-end hi-fi speakers – and then create a custom performance map for each one. This information is built into the Sub 6 so, using its display and menu system, users can choose the specific model of selected Dynaudio speakers they have in their setup. The Sub 6’s roll-off will then be matched perfectly between the two, turning a two-way system into a three-way one."


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 01-Februar-2020 kl. 17:11
Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Hvordan det foregår at integrere Sub-6 med et sæt Dynaudio'er, beskrives fint i vejledningen til SUB'en.

F.eks.:

"Two-way to three-way 
The Sub 6 integrates so well into existing Dynaudio setups because our engineers decided to go over and above the call of duty to assess the acoustic characteristics of each of our popular high-end hi-fi speakers – and then create a custom performance map for each one. This information is built into the Sub 6 so, using its display and menu system, users can choose the specific model of selected Dynaudio speakers they have in their setup. The Sub 6’s roll-off will then be matched perfectly between the two, turning a two-way system into a three-way one."

Javel, men den løsning kræver et volumenkontrolleret linjesignal, f.eks. fra en forforstærker, og ingen connect box. Kig lige på billederne.


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 01-Februar-2020 kl. 17:13

https://www.dynaudio.com/home-audio/sub/sub-6/support/manual/en/installation" rel="nofollow - https://www.dynaudio.com/home-audio/sub/sub-6/support/manual/en/installation





Skrevet af: Flippo
Skrevet den: 01-Februar-2020 kl. 17:34
Det billederne viser, er når SUB'en benyttes sammen med andet grej.


Skrevet af: Jens123
Skrevet den: 01-Februar-2020 kl. 17:36
Synes godt nok det bliver mere og mere avanceret😱😱 

Jeg håber snarest at få svar fra Dynaudio, men vi er vel enige om at via en dynaudio link kan man koble link på?

Hvis nu man købte sådan en minidsp, vil den så fungerer spm forforstærker?


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 01-Februar-2020 kl. 17:51
Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Det billederne viser, er når SUB'en benyttes sammen med andet grej.

Så find lige den passagen i manualen der viser hvordan integration med dynaudio højttalere er anderledes end det ovenfor viste. Jeg kan ikke finde det og kan heller ikke forestille mig at den er der. Du citerer reklamesmøren, ikke manualen.


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 01-Februar-2020 kl. 17:56
Oprindeligt skrevet af Jens123 Jens123 skrev:

Synes godt nok det bliver mere og mere avanceret😱😱 

Jeg håber snarest at få svar fra Dynaudio, men vi er vel enige om at via en dynaudio link kan man koble link på?

Hvis nu man købte sådan en minidsp, vil den så fungerer spm forforstærker?

Af hvad jeg kan se kan du koble en hvilkensomhelst sub på via et link, men der er intet der tyder på at connect + link + sub byder på noget som helst reel integration mellem xd600 og en sub, uanset om du vælger en dynaudio sub eller noget andet.

Hvis du vil have noget der minder om integration mellem en Sub 6 og dine xd600 så skal det sættes op som vist på billederne ovenfor. Man kan så spørge sig selv om man har noget ud af at tilslutte så lille en sub.


Skrevet af: Flippo
Skrevet den: 01-Februar-2020 kl. 18:40
Uanset, så tilpasses den til ens hovedhøjttalere - via valget af dem i SUB'en. Ligeledes sker der en delvis tilpasning til rummet, via angivelse af afstand.
Skæringsfrekvens, fase m.v., er så korrekt, i forhold til f.eks. XD60.


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 01-Februar-2020 kl. 19:05
Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Uanset, så tilpasses den til ens hovedhøjttalere - via valget af dem i SUB'en. Ligeledes sker der en delvis tilpasning til rummet, via angivelse af afstand.
Skæringsfrekvens, fase m.v., er så korrekt, i forhold til f.eks. XD60.

Noget enhver kan gøre selv ved og se lidt YouTube, og købe en Umik-1 og Minidsp. At købe så lille en sub til så høj en pris,. henvender sig kun til folk der ikke gider og makke i det, og som er overbeviste om når der står Dynaudio på front og prisen er høj, ja så er det den bedste løsning.


Skrevet af: Jens123
Skrevet den: 01-Februar-2020 kl. 19:11
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Uanset, så tilpasses den til ens hovedhøjttalere - via valget af dem i SUB'en. Ligeledes sker der en delvis tilpasning til rummet, via angivelse af afstand.
Skæringsfrekvens, fase m.v., er så korrekt, i forhold til f.eks. XD60.

Noget enhver kan gøre selv ved og se lidt YouTube, og købe en Umik-1 og Minidsp. At købe så lille en sub til så høj en pris,. henvender sig kun til folk der ikke gider og makke i det, og som er overbeviste om når der står Dynaudio på front og prisen er høj, ja så er det den bedste løsning.
Hvad jeg kan læse mig til, så skulle den være heftig i forhold til dens størrelse. Og ja, Dynaudio er en af verdens bedste højttalerproducenter, så den sub 6 har første prioritet.

Den fra Arendal ser også fin ud, men er jo kæmpe stor, og kan ikke så nemt sendes retur hvis det skille være.



Skrevet af: FLarsen
Skrevet den: 01-Februar-2020 kl. 21:58
Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Uanset, så tilpasses den til ens hovedhøjttalere - via valget af dem i SUB'en. Ligeledes sker der en delvis tilpasning til rummet, via angivelse af afstand.
Skæringsfrekvens, fase m.v., er så korrekt, i forhold til f.eks. XD60.
Men så mangler vi at hovedhøjtalerne tilpasser sig at der er sub på. Der mangler det at de laveste frekvenser kun går til sub og ikke til xd 600.


Skrevet af: Jens123
Skrevet den: 01-Februar-2020 kl. 22:02
Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Uanset, så tilpasses den til ens hovedhøjttalere - via valget af dem i SUB'en. Ligeledes sker der en delvis tilpasning til rummet, via angivelse af afstand.
Skæringsfrekvens, fase m.v., er så korrekt, i forhold til f.eks. XD60.
Men så mangler vi at hovedhøjtalerne tilpasser sig at der er sub på. Der mangler det at de laveste frekvenser kun går til sub og ikke til xd 600.
Lige præcis, men undrer mig deres billigere sub 3 har highpass filter, men ikke deres sub 6. Eller jeg kan i hvert fald ikke læse mig til sub 6 også har et.


Skrevet af: FLarsen
Skrevet den: 01-Februar-2020 kl. 22:16
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Hvorfor ikke tage en Minidsp jeg linkede til? Super simpelt. Et kabel fra DSP til hver HT, og et kabel fra DSP til sub. 
Hvorfor besværlig gøre det med alt mulig link/connect/Dynaudio sub crap
Når nu at minidsp har niveau regulering så er det en brugbar løsning. Jeg vil dog ikke bryde mig om at komme et så billigt DAC produkt foran et sæt xd 600. Desværre kan den minidsp ikke sende digitalt til xd 600 og analogt til sub (som næppe har digital ind).




Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 02-Februar-2020 kl. 07:17
Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Hvorfor ikke tage en Minidsp jeg linkede til? Super simpelt. Et kabel fra DSP til hver HT, og et kabel fra DSP til sub. 
Hvorfor besværlig gøre det med alt mulig link/connect/Dynaudio sub crap
Når nu at minidsp har niveau regulering så er det en brugbar løsning. Jeg vil dog ikke bryde mig om at komme et så billigt DAC produkt foran et sæt xd 600. Desværre kan den minidsp ikke sende digitalt til xd 600 og analogt til sub (som næppe har digital ind).

Man kan lade den komme an på en prøve, eller tage en af de større modeller. SHD serien henvender sig til high-end folket efter hvad jeg kan bedømme. 
Har selv en gammel 10x10 til 3 vejs deling + subs. Den gør det meget godt.
I tapeconnection siger de også de har solgt flere af dem i forbindelse med anlæg i den dyre ende, til rumkorrektion osv.


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 02-Februar-2020 kl. 07:40
Oprindeligt skrevet af Jens123 Jens123 skrev:

Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Uanset, så tilpasses den til ens hovedhøjttalere - via valget af dem i SUB'en. Ligeledes sker der en delvis tilpasning til rummet, via angivelse af afstand.
Skæringsfrekvens, fase m.v., er så korrekt, i forhold til f.eks. XD60.
Men så mangler vi at hovedhøjtalerne tilpasser sig at der er sub på. Der mangler det at de laveste frekvenser kun går til sub og ikke til xd 600.
Lige præcis, men undrer mig deres billigere sub 3 har highpass filter, men ikke deres sub 6. Eller jeg kan i hvert fald ikke læse mig til sub 6 også har et.

Det ER et high pass filter der sidder i sub 6. Det er derfor signalet skal igennem subben, for at det virker efter hensigten. Det er sikkert en udmærket løsning hvis man kan undvære connect boksen og kan finde en anden måde at regulere volumen. Forskellen er at filteret tilpasses til den højttaler du vælger (xd600), mens sub 3 har et generisk filter som man selv skal indstille.


Skrevet af: FLarsen
Skrevet den: 02-Februar-2020 kl. 08:47
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Hvorfor ikke tage en Minidsp jeg linkede til? Super simpelt. Et kabel fra DSP til hver HT, og et kabel fra DSP til sub. 
Hvorfor besværlig gøre det med alt mulig link/connect/Dynaudio sub crap
Når nu at minidsp har niveau regulering så er det en brugbar løsning. Jeg vil dog ikke bryde mig om at komme et så billigt DAC produkt foran et sæt xd 600. Desværre kan den minidsp ikke sende digitalt til xd 600 og analogt til sub (som næppe har digital ind).

Man kan lade den komme an på en prøve, eller tage en af de større modeller. SHD serien henvender sig til high-end folket efter hvad jeg kan bedømme. 
Har selv en gammel 10x10 til 3 vejs deling + subs. Den gør det meget godt.
I tapeconnection siger de også de har solgt flere af dem i forbindelse med anlæg i den dyre ende, til rumkorrektion osv.
Hvor mange niveau trin har den hvis man vil køre 16 bit CD kvalitet?


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 02-Februar-2020 kl. 09:00
Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Hvorfor ikke tage en Minidsp jeg linkede til? Super simpelt. Et kabel fra DSP til hver HT, og et kabel fra DSP til sub. 
Hvorfor besværlig gøre det med alt mulig link/connect/Dynaudio sub crap
Når nu at minidsp har niveau regulering så er det en brugbar løsning. Jeg vil dog ikke bryde mig om at komme et så billigt DAC produkt foran et sæt xd 600. Desværre kan den minidsp ikke sende digitalt til xd 600 og analogt til sub (som næppe har digital ind).

Man kan lade den komme an på en prøve, eller tage en af de større modeller. SHD serien henvender sig til high-end folket efter hvad jeg kan bedømme. 
Har selv en gammel 10x10 til 3 vejs deling + subs. Den gør det meget godt.
I tapeconnection siger de også de har solgt flere af dem i forbindelse med anlæg i den dyre ende, til rumkorrektion osv.
Hvor mange niveau trin har den hvis man vil køre 16 bit CD kvalitet?

Der må jeg være et svar skyldigSmile
Men det kan man formentlig læse sig til på deres hjemmeside.


Skrevet af: Flippo
Skrevet den: 02-Februar-2020 kl. 09:09
Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Uanset, så tilpasses den til ens hovedhøjttalere - via valget af dem i SUB'en. Ligeledes sker der en delvis tilpasning til rummet, via angivelse af afstand.
Skæringsfrekvens, fase m.v., er så korrekt, i forhold til f.eks. XD60.
Men så mangler vi at hovedhøjtalerne tilpasser sig at der er sub på. Der mangler det at de laveste frekvenser kun går til sub og ikke til xd 600.

Øh nej. Hvorfor skal hovedhøjttalerne rulle af? Det er kun noget man gør på "ukendte" højttallere, hvor afrulningen ellers er ukendt. Men her kendes hovedhøjttalernes afrulning, og derfor tilpasse filteret i SUB'en, ved at vælge, hvilke hovedhøjttalere der er tilsluttet.
Men igen, effekten af en sub vil være minimal, eftersom XD60 går ned til 18 Hz (+/-3db).
Og fordi der praktisk talt ingen musikindspilninger er, som går så langt ned.


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 02-Februar-2020 kl. 09:56
Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Uanset, så tilpasses den til ens hovedhøjttalere - via valget af dem i SUB'en. Ligeledes sker der en delvis tilpasning til rummet, via angivelse af afstand.
Skæringsfrekvens, fase m.v., er så korrekt, i forhold til f.eks. XD60.
Men så mangler vi at hovedhøjtalerne tilpasser sig at der er sub på. Der mangler det at de laveste frekvenser kun går til sub og ikke til xd 600.

Øh nej. Hvorfor skal hovedhøjttalerne rulle af? Det er kun noget man gør på "ukendte" højttallere, hvor afrulningen ellers er ukendt. Men her kendes hovedhøjttalernes afrulning, og derfor tilpasse filteret i SUB'en, ved at vælge, hvilke hovedhøjttalere der er tilsluttet.
Men igen, effekten af en sub vil være minimal, eftersom XD60 går ned til 18 Hz (+/-3db).
Og fordi der praktisk talt ingen musikindspilninger er, som går så langt ned.

"Hovedhøjttalerne" har ikke samme faseforløb som subben. Hvis de spiller samme Hz får du store dips/fase annullering. Derfor blev bass management opfundet i sin tid. Troede egentlig også jeg havde sandsynliggjort for dig hvorfor enhver HT har gavn af korrekt integreret subs.


Skrevet af: Flippo
Skrevet den: 02-Februar-2020 kl. 10:08
Der er netop derfor man angiver, hvilke hovedhøjttalere man har, så der tages højde for de ting, i SUB'en.


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 02-Februar-2020 kl. 10:24
Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Der er netop derfor man angiver, hvilke hovedhøjttalere man har, så der tages højde for de ting, i SUB'en.

Normaltvis så blander jeg mig ikke i debatter hvor jeg ikke ved ret meget om emnet.

Du kan ikke "tage højde" for de ting. Det ville kræve at alle mennesker havde ens lytterum og at de placerede deres højttalere nøjagtig ens i disse rum. Derudover så er der lige det lille problem at, fasekorrektion (FIR) i bas området uundgåeligt introducerer et betydeligt delay i filteret, og dermed gør systemet ubrugeligt sammen med tv/billede. Ikke engang Dynaudio har opfundet den magiske løsning på disse ting.


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 02-Februar-2020 kl. 10:32
Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Hvorfor ikke tage en Minidsp jeg linkede til? Super simpelt. Et kabel fra DSP til hver HT, og et kabel fra DSP til sub. 
Hvorfor besværlig gøre det med alt mulig link/connect/Dynaudio sub crap
Når nu at minidsp har niveau regulering så er det en brugbar løsning. Jeg vil dog ikke bryde mig om at komme et så billigt DAC produkt foran et sæt xd 600. Desværre kan den minidsp ikke sende digitalt til xd 600 og analogt til sub (som næppe har digital ind).

Man kan lade den komme an på en prøve, eller tage en af de større modeller. SHD serien henvender sig til high-end folket efter hvad jeg kan bedømme. 
Har selv en gammel 10x10 til 3 vejs deling + subs. Den gør det meget godt.
I tapeconnection siger de også de har solgt flere af dem i forbindelse med anlæg i den dyre ende, til rumkorrektion osv.
Hvor mange niveau trin har den hvis man vil køre 16 bit CD kvalitet?

Dét er der skrevet stolpe op og ned om allerede, så der kan du bare bruge google. Det korte af det lange er at 16 bit er i underkanten til en digital volumenkontrol. Kan dog ikke forestille mig at minidsp kører 16 bit (gider ikke kigge efter).


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 02-Februar-2020 kl. 10:56
Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Desværre kan den minidsp ikke sende digitalt til xd 600 og analogt til sub (som næppe har digital ind).

Hvordan ved vi egentlig den ikke kan det? Hvis jeg kigger på routing table i min 10x10 kan jeg ikke umiddelbart se noget i vejen for og åbne analoge og digitale udgange simultan.


Skrevet af: Jens123
Skrevet den: 02-Februar-2020 kl. 16:17
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Oprindeligt skrevet af Jens123 Jens123 skrev:

Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Uanset, så tilpasses den til ens hovedhøjttalere - via valget af dem i SUB'en. Ligeledes sker der en delvis tilpasning til rummet, via angivelse af afstand.
Skæringsfrekvens, fase m.v., er så korrekt, i forhold til f.eks. XD60.
Men så mangler vi at hovedhøjtalerne tilpasser sig at der er sub på. Der mangler det at de laveste frekvenser kun går til sub og ikke til xd 600.
Lige præcis, men undrer mig deres billigere sub 3 har highpass filter, men ikke deres sub 6. Eller jeg kan i hvert fald ikke læse mig til sub 6 også har et.

Det ER et high pass filter der sidder i sub 6. Det er derfor signalet skal igennem subben, for at det virker efter hensigten. Det er sikkert en udmærket løsning hvis man kan undvære connect boksen og kan finde en anden måde at regulere volumen. Forskellen er at filteret tilpasses til den højttaler du vælger (xd600), mens sub 3 har et generisk filter som man selv skal indstille.
Så hvis jeg vil have en sub 6 og bruge dens indbyggede High pass filter, så virker det ikke hvis jeg køber en Dynaudio link, og kobler den på denne? Jeg skal have en forforstærker på højttalerne som er koblet på subben for at det virker? Ja sry hvis jeg roder rundt i det.

Men ellers troede jeg de fleste foretrak (til stereo) og køre deres højttalere fullrange, da sammenspillet mellem sub og højttaler ville være bedre.

Jeg kan se der en der har en sub 3 til salg med link til, og så kunne jeg købe en ekstra sub 3. Der vil jeg jo få high pass filter som jeg må kunne indstille selvom om de kører over link. Men sub 3 virker dog lidt klejn i det.


Skrevet af: Flippo
Skrevet den: 02-Februar-2020 kl. 16:50
Fullrange? Dine højttalere kører allerede fullrange, og det vil ALTID være en (næsten umulig) kunst, at få en højttaler og en sub til at spille ordentligt sammen.

SUB 3? Nu siger jeg det igen, igen, igen - du har en højttaler som kan spille ned til 18 Hz, det er et fuldstændig dødfødt projekt, du har gang i.


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 02-Februar-2020 kl. 17:37
Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Fullrange? Dine højttalere kører allerede fullrange, og det vil ALTID være en (næsten umulig) kunst, at få en højttaler og en sub til at spille ordentligt sammen.

SUB 3? Nu siger jeg det igen, igen, igen - du har en højttaler som kan spille ned til 18 Hz, det er et fuldstændig dødfødt projekt, du har gang i.

Syntes det er vildt du stadig ikke har forstået fordelene ved mere membran areal. Du kan bygge subs til nogle få tusinde kroner, der levere bedre bas end xd600, og kan levere det ved langt højere lydtryk uden kompression, og uden små 7" enheder der står og blafrer som Dannebrog og kompromitterer øvre bas & nedre mellemtone.


Skrevet af: Flippo
Skrevet den: 02-Februar-2020 kl. 18:42
Du kan snakke, til der er to torsdage i en uge - jeg har stadig en anden holdning til OP's problemstilling, som er det vi taler om. Derudover er det alt andet lige mange gange sværere, at skulle integrere en sub med en højttaler, end en færdigudviklet højttaler, hvor der allerede ér taget højde for skæringsfrekvenser, fase o.s.v.


Skrevet af: Jens123
Skrevet den: 02-Februar-2020 kl. 19:04
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Fullrange? Dine højttalere kører allerede fullrange, og det vil ALTID være en (næsten umulig) kunst, at få en højttaler og en sub til at spille ordentligt sammen.

SUB 3? Nu siger jeg det igen, igen, igen - du har en højttaler som kan spille ned til 18 Hz, det er et fuldstændig dødfødt projekt, du har gang i.

Syntes det er vildt du stadig ikke har forstået fordelene ved mere membran areal. Du kan bygge subs til nogle få tusinde kroner, der levere bedre bas end xd600, og kan levere det ved langt højere lydtryk uden kompression, og uden små 7" enheder der står og blafrer som Dannebrog og kompromitterer øvre bas & nedre mellemtone.
Det ville jeg også mene, men er blevet totalt forvirret af denne tråd😱

Jo tak, jeg ved nu godt mine højttalere kører fullrange. 

Jeg afventer svar fra Dynaudio, og så må jeg tage den derfra.


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 02-Februar-2020 kl. 20:37
Oprindeligt skrevet af Jens123 Jens123 skrev:

Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Oprindeligt skrevet af Jens123 Jens123 skrev:

Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Uanset, så tilpasses den til ens hovedhøjttalere - via valget af dem i SUB'en. Ligeledes sker der en delvis tilpasning til rummet, via angivelse af afstand.
Skæringsfrekvens, fase m.v., er så korrekt, i forhold til f.eks. XD60.
Men så mangler vi at hovedhøjtalerne tilpasser sig at der er sub på. Der mangler det at de laveste frekvenser kun går til sub og ikke til xd 600.
Lige præcis, men undrer mig deres billigere sub 3 har highpass filter, men ikke deres sub 6. Eller jeg kan i hvert fald ikke læse mig til sub 6 også har et.

Det ER et high pass filter der sidder i sub 6. Det er derfor signalet skal igennem subben, for at det virker efter hensigten. Det er sikkert en udmærket løsning hvis man kan undvære connect boksen og kan finde en anden måde at regulere volumen. Forskellen er at filteret tilpasses til den højttaler du vælger (xd600), mens sub 3 har et generisk filter som man selv skal indstille.
Så hvis jeg vil have en sub 6 og bruge dens indbyggede High pass filter, så virker det ikke hvis jeg køber en Dynaudio link, og kobler den på denne? Jeg skal have en forforstærker på højttalerne som er koblet på subben for at det virker? Ja sry hvis jeg roder rundt i det.

Men ellers troede jeg de fleste foretrak (til stereo) og køre deres højttalere fullrange, da sammenspillet mellem sub og højttaler ville være bedre.

Jeg kan se der en der har en sub 3 til salg med link til, og så kunne jeg købe en ekstra sub 3. Der vil jeg jo få high pass filter som jeg må kunne indstille selvom om de kører over link. Men sub 3 virker dog lidt klejn i det.

Af hvad jeg kan se, skal det sætte op som vist i manualen til Sub 6 hvis du vil have glæde af det indbyggede filter i sub 6. Så kan du ikke bruge hverken connect eller link.


Skrevet af: Jens123
Skrevet den: 03-Februar-2020 kl. 11:07
 The Sub 6 incorporates low pass filter presets for a range of Dynaudio speaker models.

If your Sub 6 is to be used in a system with one of the Dynaudio models listed, select it to automatically configure the Sub 6 low pass filter appropriately.

If your Dynaudio speaker model is not listed among the Sub 6 presets, or if your Sub 6 is to be used with speakers from an alternative manufacturer, select a low pass filter frequency closest to the speaker’s specified -6 dB low frequency cut-off.


Skuffende der ikke er Highpass filter i sub 6, så synes lidt ideen af sub 6 går af, til en pris på 20.000.


Hvad har i andre af erfaringer med at lade højttalerne spille fullrange med en sub, kontra sub med highpass filter (eller andet) der kan tage over for højttalerne i bassen? 



Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 03-Februar-2020 kl. 14:05
Oprindeligt skrevet af Jens123 Jens123 skrev:

 

Hvad har i andre af erfaringer med at lade højttalerne spille fullrange med en sub, kontra sub med highpass filter (eller andet) der kan tage over for højttalerne i bassen? 


Erfaringen/fakta er man ofte vil få en frekvens gang som ligner et bjerglandskab. Det i kombination med du kun får én sub gør,  du vil opleve den som en træls buldre kasse, som du ikke kan tilpasse i niveau.


Skrevet af: Jens123
Skrevet den: 03-Februar-2020 kl. 14:18
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Oprindeligt skrevet af Jens123 Jens123 skrev:

 

Hvad har i andre af erfaringer med at lade højttalerne spille fullrange med en sub, kontra sub med highpass filter (eller andet) der kan tage over for højttalerne i bassen? 


Erfaringen/fakta er man ofte vil få en frekvens gang som ligner et bjerglandskab. Det i kombination med du kun får én sub gør,  du vil opleve den som en træls buldre kasse, som du ikke kan tilpasse i niveau.

Okay, jeg må virkelig i tænkeboks. Jeg har fået svar fra Dynaudio:

Med en subwoofer har du lidt mere fri indstillingsmuligheder og placeringsmuligheder, som måske er det rette for dig. Særligt, hvis du ønsker lidt mere bas end en neutral gengivelse giver. Og med Sub 6/18S kan du gå ind og indstille på frekvensniveau, som må siges at være at foretrække, fremfor et generelt hæv i hele basområdet.

Sub 6/18S er identiske bortset fra presets og finish.

Når 6/18S tilsluttes vil jeg anbefale at køre signalet analog til højttalerne via subwooferen.


Skrevet af: Jens123
Skrevet den: 03-Februar-2020 kl. 14:30
Men hvordan får subben signal hvis jeg kører analog in fra mine højttalere og ind i subbens in? Eller misforstår jeg noget? 


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 03-Februar-2020 kl. 17:13
Kig nu på tegningen som jeg postede tidligere.

Signalvejen er:

Forforstærker > Subwoofer > XD600.

Som sagt flere gange skal signalet IGENNEM subben.


PS en 18S koster 10500,- hos Thomann. Det er tæt på 1/2 pris af Tapeconnection


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 03-Februar-2020 kl. 17:18
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

PS en 18S koster 10500,- hos Thomann. Det er tæt på 1/2 pris af Tapeconnection

Haha, genialt! Dælme seriøs avanceThumbs Up
Men de ved det..bare der står Dynaudio og prisen er høj nok så står kunderne i køLOL


Skrevet af: Jens123
Skrevet den: 03-Februar-2020 kl. 18:02
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Kig nu på tegningen som jeg postede tidligere.

Signalvejen er:

Forforstærker > Subwoofer > XD600.

Som sagt flere gange skal signalet IGENNEM subben.


PS en 18S koster 10500,- hos Thomann. Det er tæt på 1/2 pris af Tapeconnection
Tak, men det gider jeg ikke investere i også😱

Så det godt, og for 10.000 kan jeg godt undvære frontstof og pianolak.



Print side | Luk vindue