Print side | Luk vindue

Ubiquiti - Hvad skal man købe

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Netværk
Forumbeskrivelse: Netværk i hjemmet og på farten
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=160246
Udskrevet den: 28-April-2024 kl. 00:02


Emne: Ubiquiti - Hvad skal man købe
Skrevet af: lahan
Emne: Ubiquiti - Hvad skal man købe
Skrevet den: 15-Februar-2020 kl. 17:37
Har længe overvejet at hoppe på et  Ubiquito netværk, men hvad skal man købe hvis man ønsker dette:

Bryggers:
                 WAN - VLAN 101 imod Hiper. Ønsker ikke at benytte den medfølgende router
                 LAN - Mindst 8 stk
                 Wifi 2,4 og 5 GHZ

Værelse 1:
                  Kablet til Bryggers
                  LAN - Mindst 2 stk
                   Wifi 2,4 og 5 GHZ

Værelse 2:
                  Kablet til Bryggers
                  LAN - Mindst 2 stk
                  Wifi 2,4 og 5 GHZ





Svar:
Skrevet af: ZkiiFreak
Skrevet den: 16-Februar-2020 kl. 08:12
Hejsa

Det lader til, at en løsning som nedenstående er det rigtige:
  1. En USG 3P til bryggerset som router
  2. En 16 port switch med 150w PoE ved siden af
  3. Et Nano HD access point til bryggerset
  4. 2x In Wall HD til værelserne
  5. En Cloud Key til at køre controller på (du behøver ikke Plus-modellen, da du ikke skal køre videoovervågning)
På denne måde får du alt dét, du ønsker dig. In Walls har både 2,4 og 5Ghz wifi plus 4 port switch i - strøm kommer over PoE.


Skrevet af: DanishBacon
Skrevet den: 16-Februar-2020 kl. 13:59
Jeg har selv satset på 3x AP AC lite frem for in wall HD. Det virker også fremragende. Jeg fandt dem billigt på dba.dk. Derudover har jeg sparet en cloud key ved at hoste controlleren i skyen. Det giver lidt færre muligheder for statistik etc, men er til gengæld gratis. Jeg bruger hostifi.net. 

-------------
LG OLED C8 65” | Marantz SR7010 | XTZ 99.36 | Nvidia Shield TV | Squeezebox


Skrevet af: ZkiiFreak
Skrevet den: 16-Februar-2020 kl. 14:09
Oprindeligt skrevet af DanishBacon DanishBacon skrev:

Jeg har selv satset på 3x AP AC lite frem for in wall HD. Det virker også fremragende. Jeg fandt dem billigt på dba.dk. Derudover har jeg sparet en cloud key ved at hoste controlleren i skyen. Det giver lidt færre muligheder for statistik etc, men er til gengæld gratis. Jeg bruger hostifi.net. 
Den med controller i skyen er fed. Har dog ikke nogen erfaring på området. 
Dog er AP AC lite ikke smart i værelserne, da han har behov for min 2 LAN stik. Og med IW-HD og NanoHD får man også Wave2, så man er lidt fremtidssikret Wink Plus, at IW-HD ser superfede ud direkte bygget på væggen Big smile


Skrevet af: ZkiiFreak
Skrevet den: 16-Februar-2020 kl. 14:38
Nå ja, glemte at nævnte, at IW HD giver 4 LAN stik Wink


Skrevet af: lahan
Skrevet den: 16-Februar-2020 kl. 14:46
Takker for input, nu er der noget at kigge konkret på.


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 16-Februar-2020 kl. 21:50
Oprindeligt skrevet af ZkiiFreak ZkiiFreak skrev:

Hejsa


  1. 2x In Wall HD til værelserne
På denne måde får du alt dét, du ønsker dig. In Walls har både 2,4 og 5Ghz wifi plus 4 port switch i - strøm kommer over PoE.

Når man anbefaler In-Wall, så bør man måske lige nævne, at der kan være visse udfordringer med at montere dem. De er reelt bygget til... in-wall, og det er IKKE i en Fuga dåse, men derimod i en EU dåse.



-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: lahan
Skrevet den: 17-Februar-2020 kl. 12:37
jeg kan se at switchen er pæn dyr, er der nogen grund til at vælge denne fremfor en alm dum switch ?

Jeg har ikke behov for PoE, ligesom in Wall heller ikke er nødvendigt. In Wall er selvfølgeligt pænt, men APerne kommer alligevel til at stå skjult.

Wifi6, er det understøttet eller kommer det først senere ?


Skrevet af: Stone
Skrevet den: 17-Februar-2020 kl. 13:24
Jeg har købt en Ubiquiti Dream Machine, 3 AP Pro og 3 stk. 8-port switche - den ene med POE.
Det fungerer virkeligt godt og dækker hele huset, både kablet og trådløst.
Især Dream machine er jeg glad for, med indbygget AP, Switch og Controller/Cloud Key.





Skrevet af: lahan
Skrevet den: 17-Februar-2020 kl. 13:31
Oprindeligt skrevet af Stone Stone skrev:

Jeg har købt en Ubiquiti Dream Machine, 3 AP Pro og 3 stk. 8-port switche - den ene med POE.
Det fungerer virkeligt godt og dækker hele huset, både kablet og trådløst.
Især Dream machine er jeg glad for, med indbygget AP, Switch og Controller/Cloud Key.



er dine ap’er kablet ?


Skrevet af: Beerlover
Skrevet den: 17-Februar-2020 kl. 13:39
Selv om du spørger til Ubiquiti så prøv at tjekke Grandstream ud. Overvejede selv Ubiquiti men valgte Grandstream pga. gode specs og fordi cloud key ikke er nødvendig. Har på intet tidspunkt det sidste år været nødt til at genstarte eller lign. Super dækning overalt i huset.  http://www.grandstream.com/products/networking-solutions/wifi-access-points/product/gwn7630" rel="nofollow - http://www.grandstream.com/products/networking-solutions/wifi-access-points/product/gwn7630  eller  http://www.grandstream.com/products/networking-solutions/wifi-access-points/product/gwn7610" rel="nofollow - http://www.grandstream.com/products/networking-solutions/wifi-access-points/product/gwn7610



Skrevet af: Stone
Skrevet den: 17-Februar-2020 kl. 13:42
Ja - de er kablet og får strøm via den ene Switch (POE)


Skrevet af: lahan
Skrevet den: 17-Februar-2020 kl. 15:01
Oprindeligt skrevet af Stone Stone skrev:

Ja - de er kablet og får strøm via den ene Switch (POE)
kan de køres uden PoE ?
Den UDM ser spændene ud.


Skrevet af: kirkholt
Skrevet den: 17-Februar-2020 kl. 15:18
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

jeg kan se at switchen er pæn dyr, er der nogen grund til at vælge denne fremfor en alm dum switch ?

Jeg har ikke behov for PoE, ligesom in Wall heller ikke er nødvendigt. In Wall er selvfølgeligt pænt, men APerne kommer alligevel til at stå skjult.

Wifi6, er det understøttet eller kommer det først senere ?

Hvis du ikke vil have In-wall, skal du have en switch og et AP, for at får LAN på værelserne.

In-Wall strømfødes via POE.

Cloud key er kun nødvendigt hvis du vil logge trafik 24/7 eller have mulighed for remote adninistration.
Unifi-controlleren kan installeres på en alm. pc/Mac


Skrevet af: Blank
Skrevet den: 17-Februar-2020 kl. 23:20
Du kan evt. sparer lidt penge på at droppe controlleren,
den er kun nødvendig under opsætning, og hvis du vil have captive portal til gæste netværk (Hvilken få private bruger)

Du kan installere unifi controlleren på din PC eller hvis du har en raspberry pi liggende.


-------------
BaaaaaH


Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 18-Februar-2020 kl. 00:47
Det må være nogle meget store huse i har jer Shocked

Jeg kører Ubiquiti på arbejdet med et AP pr. ca. 300-500 kvm og der er lidt vægge imellem.
De sidder tættere, hvor der er flere arbejdspladser, da vi ikke ønsker mere en 20-25 personer pr. AP.

Hjemme kører jeg et enkelt ASUS RT-AC68U til 143 kvm vinkel parcelhus.

Jeg vil mene at det er overkill med mere end 2 accesspunkter pr. hus, de fleste vil kunne klare sig med et enkelt strategisk placeret AP.




-------------
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.


Skrevet af: ZkiiFreak
Skrevet den: 18-Februar-2020 kl. 06:24
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Det må være nogle meget store huse i har jer Shocked

Jeg kører Ubiquiti på arbejdet med et AP pr. ca. 300-500 kvm og der er lidt vægge imellem.
De sidder tættere, hvor der er flere arbejdspladser, da vi ikke ønsker mere en 20-25 personer pr. AP.

Hjemme kører jeg et enkelt ASUS RT-AC68U til 143 kvm vinkel parcelhus.

Jeg vil mene at det er overkill med mere end 2 accesspunkter pr. hus, de fleste vil kunne klare sig med et enkelt strategisk placeret AP.
Så må der være fuld skrald på sendestyrken på de AP'er, hvis de skal række så langt Smile
Nogen foretrækker at skrue sendestyrken ned og så have flere - horisontal mod vertikal skalering. Eller også, som jeg, har vi nybyggede huse i to etager = over 0,5m beton imellem etagerne. Dér slipper ikke engang det bedste udstyr hæderligt (læs: brugbart) igennem. 😜


Skrevet af: lahan
Skrevet den: 18-Februar-2020 kl. 07:08
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Det må være nogle meget store huse i har jer Shocked

Jeg kører Ubiquiti på arbejdet med et AP pr. ca. 300-500 kvm og der er lidt vægge imellem.
De sidder tættere, hvor der er flere arbejdspladser, da vi ikke ønsker mere en 20-25 personer pr. AP.

Hjemme kører jeg et enkelt ASUS RT-AC68U til 143 kvm vinkel parcelhus.

Jeg vil mene at det er overkill med mere end 2 accesspunkter pr. hus, de fleste vil kunne klare sig med et enkelt strategisk placeret AP.


Jeg kan ikke nøjes med et enkelt, da jeg ofte mistede signalet. Med et hus i 2 etager og 2 badeværelser der fuldstændigt dræber signalet.
Benytter 2 stk Asus i dag, som giver fuld dækning i huset.
Målte med en speedtest på en iPhone, resultatet lå et enkelt sted nede på 380Mpbs. De flere steder lå den mellem 600 Mbps til 740Mpbs.



Skrevet af: ildocteur
Skrevet den: 18-Februar-2020 kl. 07:10


Hvis du ikke har mega travlt ville jeg hold vejret og vente på Dream Machine Pro kommer til landet.  Den ser ud til at komme til at koste omkring 3800 og indeholder vel næsten (på når AP) det samme som de bokse du har kigget på.  Og glem ikke 10G Wan porten når Hiper engang kommer dertil.

Update:  Ser ud til at der ikke er PoE i DMP switchen, sikke noget møj, men Jeg vil alligevel til en hver tid vælge den over USG3 Pro.  USG serien er helt sikkert på vej ud og de har allievel aldrig haft Umph nok til det vil gerne ville (IDS/IPS) med særlig høje båndbredder.


Skrevet af: Schjelde
Skrevet den: 18-Februar-2020 kl. 07:26
kører med 2 ap ac pro og 3 ap ac lite samt en usg, controller og switch fra dem til 147 m2 et plans villa. Ville ikke gå ned i antal. Det kører bare perfekt til dagligt. 

-------------
Sony AF8 65
Onkyo 676
HDFury Vertex 2
ATV4K
B&O A9
Sonos rundt i huset


Skrevet af: ZkiiFreak
Skrevet den: 18-Februar-2020 kl. 07:38
Oprindeligt skrevet af ildocteur ildocteur skrev:



Hvis du ikke har mega travlt ville jeg hold vejret og vente på Dream Machine Pro kommer til landet.  Den ser ud til at komme til at koste omkring 3800 og indeholder vel næsten (på når AP) det samme som de bokse du har kigget på.  Og glem ikke 10G Wan porten når Hiper engang kommer dertil.

Update:  Ser ud til at der ikke er PoE i DMP switchen, sikke noget møj, men Jeg vil alligevel til en hver tid vælge den over USG3 Pro.  USG serien er helt sikkert på vej ud og de har allievel aldrig haft Umph nok til det vil gerne ville (IDS/IPS) med særlig høje båndbredder.
Enig. Dog med det aber dabei, at du også betaler for Protect-funktionaliteten, og det er har OP ikke behov for. 
Og ja, USG3 er noget skrammel ifht IDS/IPS, men man kan klare sig helt fint uden! Du skal bare sørge for, at din firewall ikke er hullet som en si. 
Men jeg er personligt gået i tænkeboks ifht UDM Pro! Det er et sweeeeeet stykke hardware! Men det lader til bå UBNT's forum, at de mangler stadig at kurere nogle børnesygdomme... Så vent et par måneder endnu Wink (medmindre, du er vild med at være PrøveKnud) 


Skrevet af: lahan
Skrevet den: 18-Februar-2020 kl. 08:20
Oprindeligt skrevet af ZkiiFreak ZkiiFreak skrev:

Oprindeligt skrevet af ildocteur ildocteur skrev:



Hvis du ikke har mega travlt ville jeg hold vejret og vente på Dream Machine Pro kommer til landet.  Den ser ud til at komme til at koste omkring 3800 og indeholder vel næsten (på når AP) det samme som de bokse du har kigget på.  Og glem ikke 10G Wan porten når Hiper engang kommer dertil.

Update:  Ser ud til at der ikke er PoE i DMP switchen, sikke noget møj, men Jeg vil alligevel til en hver tid vælge den over USG3 Pro.  USG serien er helt sikkert på vej ud og de har allievel aldrig haft Umph nok til det vil gerne ville (IDS/IPS) med særlig høje båndbredder.
Enig. Dog med det aber dabei, at du også betaler for Protect-funktionaliteten, og det er har OP ikke behov for. 
Og ja, USG3 er noget skrammel ifht IDS/IPS, men man kan klare sig helt fint uden! Du skal bare sørge for, at din firewall ikke er hullet som en si. 
Men jeg er personligt gået i tænkeboks ifht UDM Pro! Det er et sweeeeeet stykke hardware! Men det lader til bå UBNT's forum, at de mangler stadig at kurere nogle børnesygdomme... Så vent et par måneder endnu Wink (medmindre, du er vild med at være PrøveKnud) 
Jeg tror jeg ser tiden an og venter på en UDM2. Jeg kan se på deres hjemmeside at de første produkter med wifi6 er på vej. Så en næste UDM version med wifi6, er nok det jeg vil vente på.



Skrevet af: Stone
Skrevet den: 18-Februar-2020 kl. 10:50
Måske du lige skulle kigge spec. igennem. UDM performer i mine øjne helt fantastisk, hvis det bare er til hjemmebrug. Det gælder både som AP og Firewall / Gateway.
https://dl.ubnt.com/ds/udm_ds" rel="nofollow - https://dl.ubnt.com/ds/udm_ds


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 18-Februar-2020 kl. 11:13
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Oprindeligt skrevet af Stone Stone skrev:

Ja - de er kablet og får strøm via den ene Switch (POE)
kan de køres uden PoE ?

Er der nogen bestemt grund til, at du vil forsøge undgå PoE? 
PoE er efter min mening, det eneste rigtige. Og jeg ville generelt ønske, at alt kørte en eller anden form for PoE (eller bare strøm/data via eet kabel).
 
PoE virker måske umiddelbart dyrt. Men forslaget om Unifi´s 16 port 150Watt PoE til at drive 4 APére, det er også langt langt overkill. Til gengæld giver det mening, hvis man er interesseret i at udnytte Unifi´s system, eller man skal bruge PoE til andet. 

Med Unifi behøver man ikke nødvendigvis bruges deres hunde-dyre PoE switches. Mindre kan sagtens gøre det, fx TP-Link eller Linksys har 16 port switch med 8 stk PoE+ porte til under tusinde kroner.  Jeg mener den jeg har stående kan trække op til 105Watt. Det er kun hvis man vil have alt samlet under samme Unifi´s økosystem, og derfra drage fordel af det, at man skal bruge deres Switches.

Jeg har også Unifi Switches, (min Linksys/TP-Link er en sekundær jeg bruger til noget test setup) og jeg er kæmpe fortaler for hele deres måde at bygge det op på, samt administrationen. Men hvis man ikke har behov for det, så er det decideret tåbligt at vælge Unifi løsning (udover deres APére, som er i en kategori for sig selv).

Hvis det ikke var fordi de fandens Unifi In-Wall APére kun passer i EU dåser og skal kables bagfra, så ville den konfiguration som du fik først være det absolut ideelle opsæt, jeg ville gå efter.
Jeg har i stedet valgt at opsætte 3 APére (2 x Lite og 1 x Pro) fordelt i huset (296m2 i et plan). Og så har jeg trukket kabler fra min "main" 24 port Unifi switch til værelserne, som afsluttes i små 5-port switches (ikke Unifi). Ikke den ideelle løsning, når man gerne ville have alt var Unifi. Men som sagt så kan jeg ikke få de der In-Wall APére opsat på en ordentlig måde. Og derfor måtte der et kompromis til. 
Ved siden af min 24 port "main" Unifi Switch har jeg en 8 port PoE Unifi Switch, som driver APérne og min Cloud Key. Planen er at den skal udvides med IP kameraer. Jeg kan ikke nøjes med en 24 port PoE switch, der har jeg for mange enheder/ender tilsluttet. 48 port er total overkill (og koster i øvrig en krig i indkøb og strømforbrug). Så jeg ender nok med at smide min test switch med PoE op til IP kameraerne. 

Men kort sagt - Er man ikke interesseret i at udnytte Unifi´s system, så behøver man ikke at bruge deres switches. Men det bør ikke resultere i, at man så også forsøger undgå PoE. 


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Rasmusdc
Skrevet den: 18-Februar-2020 kl. 11:40
skal jo være opmærksom på at Unifi måske ikke er helt med på noden når det kommer til WIFI 6, de har en løsning, men det er stadig ungt, og wifi 6 er noget at kigge efter..

personligt har jeg.

Fiber ind 1/1gbit, det bliver routed af en Edgerouter ER-4 (Den er super kraftig, ville gerne have haft deres security gateway for at få selve interfacet med, men ER-4 kan bare mere)

derefter har jeg et lille rack, hvor alle mine cat6A kabler kommer ind. i en almindelig 48 ports patch panel, for at holde det lidt kønt.

har så en 

UNIFI XG16 16 ports 10gbit med 4 porte som er cobber baseret
UNIFI 16 port 150 WATT POE switch

de 2 switche er sat sammen med bundled 2x1gbit DAC kabler, så der er 2gbit link mellem disse switches.

10gbit kører mellem alle faste pc´ere i huset, og 10gbit switch kører DAC kabel mellem ER-4 og den.

af wifiudstyr

Unifi HD-NANO i stueplan, som er til high density, bruger nok ikke det den kan, da jeg kører omkring 30 wifi klienter på pga. hus automatition, og den kan klare MEGET mere, men den har et lille footprint

den er Meshet med

InWALL- AC på kontor, for lige at få lidt bedre wifi derop, Inwall har også 2 1gbit porte hvor den laver passthrough POE på den ene.

og udenfor har jeg en AC-MESH antenne.

Alt unifi udstyr på nær XG16, og 150watt poe switch kører på POE strøm, både ER-4, HD-NANO, INWALL og AC-MESH.

så det er mit setup, og jeg er yderst tilfreds.

Unifi udstyr er ikke det bedste til handover imellem Mesh netværk, det skal man være klar over.

og har måtte lege lidt med konfiguratoren omkring kanaler, og 20-40-80 mhz bånd for at få det til at spille på alle mine devices, ikke alt er tilfreds.

den eksterne MESH antenne, er egentligt for at have godt styr på min Landroid da vi har en stor grund, og for at vores Ring kamera netværk bare funker... og det klarer den billige antenne fantastisk..

men igen måtte kæmpe for rent faktisk at få Unifi til at smide de klienter over på det stærkeste netværk, den holdte lidt fast i at f.eks. mine kameraer skulle kører på min køkken hotspot, selvom signal kvaliteten var ENORMT meget bedre på Mesh.

den skifter tit kun hvis det går helt galt med signalet. 

ER-4 kræver lidt tilvænning da den ikke rigtigt har et bruger interface, men med lidt guidance af Google, og lidt arbejde i CLI interfacet, så har jeg fået sat en rigtig god hardware VPN op på den, og den har ALDRIG problemer ligegyldigt hvad jeg kaster efter den af trafik.

det er faktisk en af de største problemer jeg har haft, routere der crasher under load, eller f.eks. min AC68 som ikke kunne trække 1/1 gbit med Merlin firmwares, siden meget blev lavet software og ikke hardware, som det gjorde med ASUS stock firmwares, og så går det galt. 

også derfor ER-4 for consumer udgaven..

ER-4 kan klare 3.4milllioner PPS hvor f.eks. USG´en kan klare 1 million, så den kan klare x3 i pakker. selve CPU´en er også 4 kernet 1GHZ bare til routing hvor USG´en er 2 kernet 500mhz 

routing er faktisk noget af det jeg har kæmpet mest med siden jeg er gået til high performance internet.


-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=73079&PID=735791&title=work-in-progress-hjemmebio#735791 - Min Hjemmebio


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 18-Februar-2020 kl. 11:58
Oprindeligt skrevet af Rasmusdc Rasmusdc skrev:

InWALL- AC på kontor, for lige at få lidt bedre wifi derop, Inwall har også 2 1gbit porte hvor den laver passthrough POE på den ene.


Hvordan er den in-wall monteret?

Oprindeligt skrevet af Rasmusdc Rasmusdc skrev:

f.eks. mine kameraer skulle kører på min køkken hotspot, selvom signal kvaliteten var ENORMT meget bedre på Mesh.


Jeg synes principielt ikke kameraer høre til på et WiFi net. Det er alt for ustabilt, og ellers kræver det en voldsom optimering (og viden) omkring WiFi. Hvor det er meget nemmere, at bare smide et kabel og bruge PoE kameraer op. 



-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 18-Februar-2020 kl. 12:25
Oprindeligt skrevet af Schjelde Schjelde skrev:

kører med 2 ap ac pro og 3 ap ac lite samt en usg, controller og switch fra dem til 147 m2 et plans villa. Ville ikke gå ned i antal. Det kører bare perfekt til dagligt. 
Det ville også køre perfekt med de 2 ac pro - resten er spild.


-------------
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.


Skrevet af: Rasmusdc
Skrevet den: 18-Februar-2020 kl. 12:37
klart det er lettere med POE, men jeg har en stor grund, og det er bare ikke en option, derudover så fungere det upåklageligt, har ingen connection issues haft i det 1 år jeg har haft systemet.

så jeg behøver ikke tænke på kabel træk i huset. 

med hensyn til inwall, så er det ekstremt let at installere, især hvis man har gipsvægge som vi har

du laver et hul til kabel føring og som selve monteringspladen går ind i, og så trækker du et kabel med stik på og så kan man bare skrue det sammen..

det sjove er brugen af en rj45 connector, troede man skulle tråde det som f.eks. et væg stik, men nej.

https://www.youtube.com/watch?v=pdwXMCAz7zY" rel="nofollow - https://www.youtube.com/watch?v=pdwXMCAz7zY

jeg må også indrømme jeg er gået væk fra LK´s CAT6 stik i væggen da de har svært ved at klippe igennem isoleringen på de kabeltyper jeg køber.

og gået til et stik som reelt monteres som mit patch panel, med et punch tool.. det fungere HVER gang. og ved 10gbit så er montagen vigtig


-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=73079&PID=735791&title=work-in-progress-hjemmebio#735791 - Min Hjemmebio


Skrevet af: Rasmusdc
Skrevet den: 18-Februar-2020 kl. 12:41
advarsel vær lige opmærksom på kabler når du trækker POE, normalt er det kun CAT5 man skal holde sig fra, men jeg har oplevet flere CAT6 kabler fra kina (De billige ruller) hvor man bruger alumium til lederne, det er et kæmpe problem, da det reelt ikke kan tåle at du smider for meget strøm over det, og det derfor kan smelte.

Du skal have kobber kabler når du kører POE.

så hvis det er AL-CU eller rent Alu.. så hold jer væk. 

https://elektronik-lavpris.dk/p109929/w93884-cat-6netvaerkskabel-rulle-med-100-meter-u-utp-stranded/" rel="nofollow - https://elektronik-lavpris.dk/p109929/w93884-cat-6netvaerkskabel-rulle-med-100-meter-u-utp-stranded/

det her f.eks. burde ikke kaldes CAT6... da det er copper clad alu.. det er bare ikke godt nok til POE.


-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=73079&PID=735791&title=work-in-progress-hjemmebio#735791 - Min Hjemmebio


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 18-Februar-2020 kl. 12:47
Oprindeligt skrevet af Rasmusdc Rasmusdc skrev:

med hensyn til inwall, så er det ekstremt let at installere, især hvis man har gipsvægge som vi har

du laver et hul til kabel føring og som selve monteringspladen går ind i, og så trækker du et kabel med stik på og så kan man bare skrue det sammen..


Har desværre ikke gipsvægge, men gasbeton. Derfor problemet. Alternativet er et underlag, men det er sgu ikke lige sådan at støve op. Og selv dem der findes er korte (i dybden) at monteringen af kablet bagfra er et problem. 

Oprindeligt skrevet af Rasmusdc Rasmusdc skrev:

og gået til et stik som reelt monteres som mit patch panel, med et punch tool.. det fungere HVER gang. og ved 10gbit så er montagen vigtig

Er dit patchpanel med LSA klemmer?


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: lahan
Skrevet den: 18-Februar-2020 kl. 12:58
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Oprindeligt skrevet af Stone Stone skrev:

Ja - de er kablet og får strøm via den ene Switch (POE)
kan de køres uden PoE ?

Er der nogen bestemt grund til, at du vil forsøge undgå PoE? 
PoE er efter min mening, det eneste rigtige. Og jeg ville generelt ønske, at alt kørte en eller anden form for PoE (eller bare strøm/data via eet kabel).
 
min grund til at undgå PoE er nok uvidenhed. Jeg har allerede trukket kabler, så hvis de kan genbruges så kan jeg bruge PoE. Synes bare en 16 port switch var ret dyr når man kun skal bruge 3 PoE porte.

Et in-Wall behøver man ikke montere på en væg ?

Mht til kamera, er helt sikker på at man får den mest stabile løsning med kabel, men har brug for andre features så kommer til at køre trådløs.




Skrevet af: Rasmusdc
Skrevet den: 18-Februar-2020 kl. 13:17
du kan jo nøjes med en 8 ports bare for at få power på nogle dele..

men først skal du sikre dig at dine væg kabler lever op til UL standarden og er ren kobber for ellers vil du få problemer, men det er ikke kun med strøm, med det samme du begynder at arbejde med et alu kabel, så får du kerner der går i stykker..

elasticitets modulet i aluminium er bare ikke som i kobber.

Well mit patch panel er med 

LSA kompatible klemmer tror jeg de kalder dem .. CAT6A patch panel. 

det er bare sådan nogle klemmer hvor man "slår" kablet i med et punch tool, så afisolere den selv.. det fungere rigtigt godt.

så laver jeg cable relief med en strips, så jeg ikke har træk på de enkelte ledere... 


-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=73079&PID=735791&title=work-in-progress-hjemmebio#735791 - Min Hjemmebio


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 18-Februar-2020 kl. 13:42
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

min grund til at undgå PoE er nok uvidenhed. Jeg har allerede trukket kabler, så hvis de kan genbruges så kan jeg bruge PoE. Synes bare en 16 port switch var ret dyr når man kun skal bruge 3 PoE porte.


Enig - En dyr Unifi Poe switch for a trække 2-4 Unifi APére, det er helt gakket. 

Den "test" switch jeg bruger er denne Linksys. Den er POE+ 80watt, og kan snildt trække APérne. 
https://www.proshop.dk/Switch/Linksys-LGS116P/2428646" rel="nofollow - https://www.proshop.dk/Switch/Linksys-LGS116P/2428646

EDIT:
Findes også i mindre og billigere, og stadigvæk nok til APérne:
https://www.proshop.dk/Switch/Linksys-LGS108P/2428735" rel="nofollow - https://www.proshop.dk/Switch/Linksys-LGS108P/2428735


Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Et in-Wall behøver man ikke montere på en væg ?


Jo det er meningen med den. Og det er en fantastisk genial løsning Unifi har lavet, til fx børneværelser og/eller i/omkring stuealteret. Hvis det altså ikke lige var fordi, at det ikke passer skide godt med de dåser vi bruger i DK (LK´s Fuga dåser). 
Alternativet er som der næves, at montere den på en Gips væg med den tilhørende bagplade, fordi det bare kræver et hul i væggen på størrelse med den indvendige del af In-Wall. Der er en Youtube film der viser det, (som vistnok er den der er linket til i tidligere indlæg. Jeg så den ikke, da jeg ikke gar Gips vægge Smile).  



-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Rasmusdc
Skrevet den: 18-Februar-2020 kl. 13:48
In Wall´en er som sagt anonym, men må også indrømme at NANO´en også er dejlig lille, og har configget mine standard regler til alt UNIFI udstyr kører uden lys tændt, så med det samme den adopter settings fra min netværk, så er den bare en hvid cirkel..

jeg kan godt godt lide at In-Wall også giver 2 net stik så den agere "lille" switch, godt til f.eks. konsoller og TV, TV især kan drille lidt med dårlig wifi, især hvis man vil plex kører 4K

bruger også POE´en i min Inwall, til at drive en raspberry PI4 med POE hat, som driver en 3d printer. 

jeg har ikke fortrudt at jeg har POE på mit netværk, også når vennerne kommer forbi, så bare lige kan tage min 8 ports, smække til et net, så er der 8 indgange med strøm på og det kører bare...

men ja det er en luksus. 

POE kan dog godt blive "luuun" den siger dog ikke noget, XG16 er dog 7volts modded




-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=73079&PID=735791&title=work-in-progress-hjemmebio#735791 - Min Hjemmebio


Skrevet af: Stone
Skrevet den: 18-Februar-2020 kl. 13:59
Jeg har holdt mig til Unifi på alle netværksenheder. Det er måske lidt dyrere, men til gengæld skal jeg kun logge ind i én controller, for at kunne administrarer alle enheder. Jeg kan se alle mine klienter og hvilken port i switch eller hvilket AP den er tilsluttet.
Jeg kan lave flere net til forskellige enheder, som nemt kan puttes på separate porte eller SSIDér.
Jeg er MEGET begejstret for konceptet :-)

100/100Mbit fiber
Dream Machine
3 x 8 port Unifi Switch - heraf 1 med POE
2 x AC-PRO AP


Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 18-Februar-2020 kl. 16:34
Der følger jo også poe strømforsyninger med til accesspunkterne, så man kan jo vælge at køre med en alm. switch hvis man kun har enkelte poe enheder.

-------------
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.


Skrevet af: lahan
Skrevet den: 18-Februar-2020 kl. 18:01
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Der følger jo også poe strømforsyninger med til accesspunkterne, så man kan jo vælge at køre med en alm. switch hvis man kun har enkelte poe enheder.

Interessant, med ekstra PoE adaptor.
Hvordan kan man checke sine kabler. Jeg har dem allerede indbygget i væggen/huset.


Skrevet af: hunt
Skrevet den: 18-Februar-2020 kl. 18:22
Oprindeligt skrevet af DanishBacon DanishBacon skrev:

Jeg har selv satset på 3x AP AC lite frem for in wall HD. Det virker også fremragende. Jeg fandt dem billigt på dba.dk. Derudover har jeg sparet en cloud key ved at hoste controlleren i skyen. Det giver lidt færre muligheder for statistik etc, men er til gengæld gratis. Jeg bruger hostifi.net. 

Kan du lede mig på vejen at hostifi's gratis service? Jeg kan simpelthen ikke finde den...

Mvh Peter


Skrevet af: lahan
Skrevet den: 18-Februar-2020 kl. 19:40
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Jeg synes principielt ikke kameraer høre til på et WiFi net. Det er alt for ustabilt, og ellers kræver det en voldsom optimering (og viden) omkring WiFi. Hvor det er meget nemmere, at bare smide et kabel og bruge PoE kameraer op. 


Har du nogen erfaring med at gøre dem HomeKit kompatible via en homebridge ?

Eller integration til andre smarthome systemer ?


Skrevet af: DanishBacon
Skrevet den: 19-Februar-2020 kl. 07:10
Oprindeligt skrevet af hunt hunt skrev:

Oprindeligt skrevet af DanishBacon DanishBacon skrev:

Jeg har selv satset på 3x AP AC lite frem for in wall HD. Det virker også fremragende. Jeg fandt dem billigt på dba.dk. Derudover har jeg sparet en cloud key ved at hoste controlleren i skyen. Det giver lidt færre muligheder for statistik etc, men er til gengæld gratis. Jeg bruger hostifi.net. 

Kan du lede mig på vejen at hostifi's gratis service? Jeg kan simpelthen ikke finde den...

Mvh Peter

Jeg oprettede mig hos dem sidste år. Der kunne man bare vælge “free” som abonnementsløsning. Jeg kan se, at de efterfølgende har lukket for nye brugere Unhappy
https://m.facebook.com/hostifinet/posts/881862175531668" rel="nofollow - https://m.facebook.com/hostifinet/posts/881862175531668  (scroll ned gennem kommentarerne)


-------------
LG OLED C8 65” | Marantz SR7010 | XTZ 99.36 | Nvidia Shield TV | Squeezebox


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 19-Februar-2020 kl. 10:55
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Jeg synes principielt ikke kameraer høre til på et WiFi net. Det er alt for ustabilt, og ellers kræver det en voldsom optimering (og viden) omkring WiFi. Hvor det er meget nemmere, at bare smide et kabel og bruge PoE kameraer op. 


Har du nogen erfaring med at gøre dem HomeKit kompatible via en homebridge ?

Eller integration til andre smarthome systemer ?

Jeg har Apple produkter, men jeg bruger dem ikke rigtig til noget, homekit osv.. Så med det må jeg være dig svar skyldig. 

Pt bruger jeg et Reolink RCL 410 IP kamera i forbindelse med OpenHAB2 smarthome system. Det fungere nogenlunde. At det kun er nogenlunde skyldes som sådan ikke openHAB2, men derimod en kombination af kamera og mine ønsker som ikke helt spænder overens. 
Min plan er/var at få opsat IP kameraer udendørs, og kunne fremkalde billede på chromecast/Google Nest Hub, når jeg beder om det, og/eller via bestemte scenarier/bevægelse sensorer. Men fordi Google Assistant (Hub) er lidt vanskelig at have med at gøre, så fungere det kun nogenlunde. Fx har jeg ca. 5 sekunders forsinkelse fra live feed og til det lander på skærmen. Det er virkelig meget, hvis man fx skal bruge det til overvågning af indgang/dørklokke. (Det nytter ikke noget, at det man ser på skærmen er noget der skete for 5 sekunder siden, hvis det skal være live overvågning). Jeg kan acceptere max. 2 sekunder, men formatet som Nest Hub skal bruge gør, at man skal omkode/remuxe RTSP feedet fra kameraet og sende det i HLS stream. Det tager bare for lang tid fordi HLS formatet er noget bras til sådan et formål. Rygterne siger det skulle være nemmere med et kamera der sender MJPEG format. Det kan mit Reolink ikke. At skulle bruge FFMPEG til at først lave RTSP streamingen om til MJEPG for dernæst at lave det om til HLS, det er næppe løsningen.

Så funktionelt virker det - Bare ikke optimalt nok til mit behov, endnu.

Jeg er på udkig efter et andet IP kamera, der dels er 100% ONVIF kompatible/certificeret, (Det er Reolink ikke), og kan køre MJPEG, (gerne i flere samtidig streams, mindst to), har indbygget motion-detector, (der virker, og gerne flere), og gerne med ansigts/nummerplade. Og så skal de ikke koste en krig LOL
Dahua er nok det nærmest man kommer. Der er desværre bare en milliard forskellige modeller. Nogle er ren fusk/kopier, andre er originale. Alene for det mærke er det en ren jungle at finde rundt i. 

Nå, det blev en lidt længere smøre.. håber du trods alt kunne bruge det til noget.



-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: quarkir
Skrevet den: 19-Februar-2020 kl. 11:21
Oprindeligt skrevet af ildocteur ildocteur skrev:



Hvis du ikke har mega travlt ville jeg hold vejret og vente på Dream Machine Pro kommer til landet.  Den ser ud til at komme til at koste omkring 3800 og indeholder vel næsten (på når AP) det samme som de bokse du har kigget på.  Og glem ikke 10G Wan porten når Hiper engang kommer dertil.
Hvorfor vente på Hiper, når Gigabit.dk kan levere 5000/5000 på fiber i dag ? Tongue

-------------
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 19-Februar-2020 kl. 12:44
Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:

Hvorfor vente på Hiper, når Gigabit.dk kan levere 5000/5000 på fiber i dag ? Tongue


5Gbit er vist nærmest bare et tal end det er et reelt behov for en privat husstand, uanset pris.
Derudover kan de ikke levere alle steder. Jeg skrev min adresse ind, og fik tilbud på forbindelse via telefonkabel, 32Mbit Confused 

-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: quarkir
Skrevet den: 19-Februar-2020 kl. 13:40
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:

Hvorfor vente på Hiper, når Gigabit.dk kan levere 5000/5000 på fiber i dag ? Tongue


5Gbit er vist nærmest bare et tal end det er et reelt behov for en privat husstand, uanset pris.
Måske, det er bare ikke det, det handler om.
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Derudover kan de ikke levere alle steder. Jeg skrev min adresse ind, og fik tilbud på forbindelse via telefonkabel, 32Mbit Confused 
Korrekt, ligesom hos Hiper, kræver det fiber (som også skal være tilgængeligt for Gigabit) og højere hastighed end 1000/1000, kræver at man har fiber direkte hos Gigabit.

Mine muligheder:


Big smile


-------------
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 20-Februar-2020 kl. 23:32
Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:

Hvorfor vente på Hiper, når Gigabit.dk kan levere 5000/5000 på fiber i dag ? Tongue


5Gbit er vist nærmest bare et tal end det er et reelt behov for en privat husstand, uanset pris.
Måske, det er bare ikke det, det handler om.


Hvad handler det så om?

Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:

Korrekt, ligesom hos Hiper, kræver det fiber (som også skal være tilgængeligt for Gigabit) og højere hastighed end 1000/1000, kræver at man har fiber direkte hos Gigabit.

Jeg har fiber hos Fibia (Waoo). Ikke at jeg er specielt stolt af det med deres priser.


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: quarkir
Skrevet den: 21-Februar-2020 kl. 08:31
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:

Hvorfor vente på Hiper, når Gigabit.dk kan levere 5000/5000 på fiber i dag ? Tongue

5Gbit er vist nærmest bare et tal end det er et reelt behov for en privat husstand, uanset pris.
Måske, det er bare ikke det, det handler om.

Hvad handler det så om?
At det er muligt, for dem der ønsker at betale for det.
Det er faktisk en 10GBit forbindelse man får, men da der ikke findes nogen brugbare målemetoder (i stil med speedtest.net) for den hastighed, kalder de den 5000/5000.
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:


Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:

Korrekt, ligesom hos Hiper, kræver det fiber (som også skal være tilgængeligt for Gigabit) og højere hastighed end 1000/1000, kræver at man har fiber direkte hos Gigabit.

Jeg har fiber hos Fibia (Waoo). Ikke at jeg er specielt stolt af det med deres priser.
Ja, mange steder er man desværre begrænset af hvad der ligger i jorden eller i nærheden, uden de store valgmuligheder.

-------------
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams


Skrevet af: zulfo
Skrevet den: 22-Februar-2020 kl. 12:34
Citér
Hvad handler det så om?


At Lahan skal have lidt hjælp/råd til Unifi udstyr - så hvorfor begynder I at diskutere hastigheder og priser på forbindelser?! Smile


-------------
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414


Skrevet af: lahan
Skrevet den: 28-August-2020 kl. 12:29
hvis man er ved at bygge nyt hus og i den forbindelse får trukket kabel til samtlige rum.

Er det så en N-SW Switch man monterer i hvert rum ?
Jeg tænker den giver 4 porte ud samt er ok billig.

I et enkelt eller to rum kan man så vælge en model med wifi indbygget.


Skrevet af: Kasperp
Skrevet den: 28-August-2020 kl. 14:46
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

hvis man er ved at bygge nyt hus og i den forbindelse får trukket kabel til samtlige rum.

Er det så en N-SW Switch man monterer i hvert rum ?
Jeg tænker den giver 4 porte ud samt er ok billig.

I et enkelt eller to rum kan man så vælge en model med wifi indbygget.
Hvis man bygger nyt hus får man kabler ud til enkelte eller dobeelt PDS stik i væggen, og placere en større switch et centralt sted. Formentlig samme sted som internetudbyderens udstyr placeres.


Skrevet af: lahan
Skrevet den: 28-August-2020 kl. 14:50
Oprindeligt skrevet af Kasperp Kasperp skrev:

Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

hvis man er ved at bygge nyt hus og i den forbindelse får trukket kabel til samtlige rum.

Er det så en N-SW Switch man monterer i hvert rum ?
Jeg tænker den giver 4 porte ud samt er ok billig.

I et enkelt eller to rum kan man så vælge en model med wifi indbygget.
Hvis man bygger nyt hus får man kabler ud til enkelte eller dobeelt PDS stik i væggen, og placere en større switch et centralt sted. Formentlig samme sted som internetudbyderens udstyr placeres.
ja der skal være en central Switch, men tænkte det ville være fint at sætte N-SW i hvert værelse.


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 28-August-2020 kl. 15:12
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

hvis man er ved at bygge nyt hus og i den forbindelse får trukket kabel til samtlige rum.

Er det så en N-SW Switch man monterer i hvert rum ?
Jeg tænker den giver 4 porte ud samt er ok billig.

I et enkelt eller to rum kan man så vælge en model med wifi indbygget.

Deres Mini flex er nu heller ikke et dårligt bud. Den ville jeg nok vælge, og så føde den med PoE fra en Unifi PoE switch.

Alternativ kunne være deres In-Wall.


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: lahan
Skrevet den: 28-August-2020 kl. 15:17
det er også en in Wall jeg havde i tankerne
https://comtek.dk/produkt/ubiquiti-nanoswitch-n-sw-poe/?gclid=Cj0KCQjw1qL6BRCmARIsADV9Jtb4R-6CnU2GqImrqRfbWj0IAEdm9Wljd5xuiUgMKW4lATl_4n2ZJ9saAjw1EALw_wcB" rel="nofollow - https://comtek.dk/produkt/ubiquiti-nanoswitch-n-sw-poe/?gclid=Cj0KCQjw1qL6BRCmARIsADV9Jtb4R-6CnU2GqImrqRfbWj0IAEdm9Wljd5xuiUgMKW4lATl_4n2ZJ9saAjw1EALw_wcB


Skrevet af: nitrotg
Skrevet den: 29-August-2020 kl. 10:05
Jeg har lige skiftet hele netværket ud derhjemme med en Dream Machine Pro, 8 Port POE Switch 150W samt Wall HD AP og det spiller altså bare.. Især deres Wall HD AP er jeg imponeret over hvor godt signal den levere. Derudover bruger jeg den indbygge POE switch til at fodre mit ene Unifi Flex 3g kamera i stuen. På den både sparede jeg at trække et kabel :) 


Skrevet af: Torben Rasmussen
Skrevet den: 31-August-2020 kl. 14:36
Kan du strømføde en Wall Nano N-SW fra en af deres PoE-switches og så sætte et AP på ude ved Nano'en, dvs. bare loope strømmen igennem? Eller skal den have ekstra strøm fra en separat PoE-injector?

Kan deres In-Wall HD sættes udenpå væggen, hvis man nu allerede har trukket kabler ud til et PDS-stik? Eneste demo af noget sådant jeg kan finde er noget hjemmestrikket gøgl:
https://konkludenz.de/en/ubiquiti-unifi-in-wall-wall-mount/" rel="nofollow - https://konkludenz.de/en/ubiquiti-unifi-in-wall-wall-mount/
Det virker lidt dumt både at købe en Wall Nano switch og så købe et AP ved siden af, når nu deres In-Wall HD har både switch og AP i ét - men bare ikke lige er gearet til at sidde PÅ væggen.

-------------
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 01-September-2020 kl. 11:04
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

det er også en in Wall jeg havde i tankerne
https://comtek.dk/produkt/ubiquiti-nanoswitch-n-sw-poe/?gclid=Cj0KCQjw1qL6BRCmARIsADV9Jtb4R-6CnU2GqImrqRfbWj0IAEdm9Wljd5xuiUgMKW4lATl_4n2ZJ9saAjw1EALw_wcB" rel="nofollow - https://comtek.dk/produkt/ubiquiti-nanoswitch-n-sw-poe/?gclid=Cj0KCQjw1qL6BRCmARIsADV9Jtb4R-6CnU2GqImrqRfbWj0IAEdm9Wljd5xuiUgMKW4lATl_4n2ZJ9saAjw1EALw_wcB

Nanon Switch er ikke en In-wall Wink

Dette er en In-Wall:
https://inwall.ui.com/" rel="nofollow - https://inwall.ui.com/

Og her er deres flex-mini:
https://store.ui.com/collections/unifi-network-routing-switching/products/usw-flex-mini" rel="nofollow - https://store.ui.com/collections/unifi-network-routing-switching/products/usw-flex-mini

Største problem med Flex-mini er, at den ikke kan væg monteres uden 3.part beslag. Men der er lige kommet nye som kan, som jeg selvfølgelig ikke lige kan finde link på..





-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Torben Rasmussen
Skrevet den: 03-September-2020 kl. 11:39
Tænker du på den store 16-port?
https://store.ui.com/collections/unifi-network-routing-switching/products/usw-lite-16-poe" rel="nofollow - https://store.ui.com/collections/unifi-network-routing-switching/products/usw-lite-16-poe

Edit: Jeg er i øvrigt helt vild med UI's eget forslag til hvordan Flex Mini skal placeres... Det er bare en super flot løsning


-------------
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet


Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 03-September-2020 kl. 14:34
Oprindeligt skrevet af Torben Rasmussen Torben Rasmussen skrev:

Tænker du på den store 16-port?
https://store.ui.com/collections/unifi-network-routing-switching/products/usw-lite-16-poe" rel="nofollow - https://store.ui.com/collections/unifi-network-routing-switching/products/usw-lite-16-poe

Edit: Jeg er i øvrigt helt vild med UI's eget forslag til hvordan Flex Mini skal placeres... Det er bare en super flot løsning
Jeg synes tværtimod det er meget upraktisk - eneste sted som efter min mening kunne være mere upraktisk er mellem brugeren og tastatur/mus.
Sådan noget bør placeres under bordet eller på den bagerste kant. Ikke på den forreste bordkant hvor man skal sidde og arbejde. Thumbs Down


-------------
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.


Skrevet af: Torben Rasmussen
Skrevet den: 05-Oktober-2020 kl. 20:28
Håbede du fangede ironien i mit indlæg. Det er tæt på den grimmeste løsning jeg nogensinde har set.

-------------
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 07-Oktober-2020 kl. 14:11
Oprindeligt skrevet af Torben Rasmussen Torben Rasmussen skrev:

Tænker du på den store 16-port?
https://store.ui.com/collections/unifi-network-routing-switching/products/usw-lite-16-poe" rel="nofollow - https://store.ui.com/collections/unifi-network-routing-switching/products/usw-lite-16-poe  


Ja. Det samme skulle være kommet til mini flex. 

Oprindeligt skrevet af Torben Rasmussen Torben Rasmussen skrev:


Edit: Jeg er i øvrigt helt vild med UI's eget forslag til hvordan Flex Mini skal placeres... Det er bare en super flot løsning


Hvis man har lettere kuk i kysen, så ja, så er det en super flot løsning LOL



-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: lahan
Skrevet den: 30-November-2020 kl. 15:28

Hej


Hvis jeg ønsker et setup hvor jeg har et AP på hver etage i mit hus, vil dette setup så gå. Jeg har også brug for nogle faste porte på hver etage. Switch har jeg valgt med 4 PoE, da jeg ikke har brug for PoE alle steder. Er det helt skævt dette setup ?


Et stk USG Security Gateway.


https://www.proshop.dk/Netvaerksudstyr-Forlaenger-til-traadloes/Ubiquiti-UniFi-USG-Security-Gateway/2458147" rel="nofollow - https://www.proshop.dk/Netvaerksudstyr-Forlaenger-til-traadloes/Ubiquiti-UniFi-USG-Security-Gateway/2458147


2 stk Ubiquity Switch 8 (60W)

https://www.proshop.dk/Switch/Ubiquiti-UniFi-Switch-8-60W/2573047" rel="nofollow - https://www.proshop.dk/Switch/Ubiquiti-UniFi-Switch-8-60W/2573047


1 Stk Cloud key https://www.proshop.dk/Netvaerksudstyr-Forlaenger-til-traadloes/Ubiquiti-UniFi-Cloud-Key-Gen2/2692584" rel="nofollow - https://www.proshop.dk/Netvaerksudstyr-Forlaenger-til-traadloes/Ubiquiti-UniFi-Cloud-Key-Gen2/2692584


2 stk AP UniFi 6 Lite


Internet Hiper -> USG -> Switch  -> Switch   -> AP UniFi 6 Lite -> Div wifi udstyr

                                       -> iMAC

                                 -> AP UniFi 6 Lite -> Div wifi udstyr

                            -> NAS


Hvor skal cloud key forbindes ?



Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 30-November-2020 kl. 17:11
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Hvor skal cloud key forbindes ?



Til en PoE port i den første eller anden switch, afhængigt af, hvor den bedst kan finde plads.

Mit netværk ser således ud:

YouSee fiberrouter ->  USG -> 8port60W switch nummer 1.

Switch 1 har så forbindelse til:
Switch 2 (i garagen)
Accesspoint i huset (PoE)
CloudKey (PoE)
NAS
PC (Min)
PiRadio
Z21 (modeltog)

Accesspoint i hus har forbindelse til telefoner/tablets/AppleTV/div computere/Surroundforstærker


Switch 2 har forbindelse til:
Accespoint i garagen (PoE)
2 x kamera (PoE)

Accespoint i garage har forbinbindelse til garageradio (pi-baseret) og hvad der ellers kommer forbi af telefoner og tablets der skifter fra hus-wifi.


Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: lahan
Skrevet den: 30-November-2020 kl. 18:30
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Hvor skal cloud key forbindes ?



Til en PoE port i den første eller anden switch, afhængigt af, hvor den bedst kan finde plads.

Mit netværk ser således ud:

YouSee fiberrouter ->  USG -> 8port60W switch nummer 1.

Switch 1 har så forbindelse til:
Switch 2 (i garagen)
Accesspoint i huset (PoE)
CloudKey (PoE)
NAS
PC (Min)
PiRadio
Z21 (modeltog)

Accesspoint i hus har forbindelse til telefoner/tablets/AppleTV/div computere/Surroundforstærker


Switch 2 har forbindelse til:
Accespoint i garagen (PoE)
2 x kamera (PoE)

Accespoint i garage har forbinbindelse til garageradio (pi-baseret) og hvad der ellers kommer forbi af telefoner og tablets der skifter fra hus-wifi.


Klaus
virker som samme setup jeg havde tænkt på. 
Er din fiberrouter i bridge mode ? Hvorfor fjerner du den ikke ?


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 30-November-2020 kl. 22:40
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

virker som samme setup jeg havde tænkt på.

Ja, tæt på

Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Er din fiberrouter i bridge mode ? Hvorfor fjerner du den ikke ?


Fiberrouteren er i normal mode, med wifi slået fra.
Det giver dobbelt NAT og et millisekund eller to ekstra i ping.

Grunden til at jeg ikke fjerner den, eller sætter den i bridge mode er at hvis der sker noget, så er supporten meget sværere at "danse" med.

At der er to routere gør ikke mig noget.....


Klaus




-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: jblaabjerg
Skrevet den: 30-November-2020 kl. 23:00
Alt efter hvor dine dimser skal befinde sig fysisk kunne du overveje en UDM. Den kan erstatte din USG, Cloud Key og op til et AP og en switch. 
Hvis ikke du kan bruge den løsning kan du stadig spare lidt ved at køre din controller på noget andet jern end en cloud key. Har du virkelig brug for den?
Jeg har et AP lite til at dække 160m2 i stueetagen og 80m2 kælder uden problemer, så måske et AP eller UDM er nok for dig også. Du kan jo starte med det. 
Jeg havde også først købt samme switch, som du planlægger, men endte med at returnere den og købe et par stykker at deres nye små til 20$. Hvis de købes enkeltvis følger der USB-C Power med. Jeg gav dig lidt håndøre for et par POE injektors hvor det passede. 

Anyway min pointe er at jeg tror du er ved at bruge noget mere end du måske har brug for. 


Skrevet af: lahan
Skrevet den: 30-November-2020 kl. 23:07
jeg har kigget på UDM, men den kører kun wifi5. Så derfor er den udelukket medmindre den kommer i en ny version.

Jeg får brug for 10-12 porte, fordelt på 2 etager.  Jeg har behov for ap på begge etager, hvilke jeg har i dag. Der er et par centrale badeværelser som dræber alt wifi.
Hvad er det for en til 20USD du anbefaler.
Jeg har +40 stykker wifi devices på mit netværk i dag.

Hvad kan man køre cloud key på ?
Er cloud key kun til konfiguration af systemet ?
Går ud fra at cloud key er management systemet til configuration.


Skrevet af: jblaabjerg
Skrevet den: 30-November-2020 kl. 23:33
ja jeg kender godt lysten til at ville have det nyeste. Jeg skifter sikkert også mit AP til et Wifi 6 selv om jeg sket ikke har brug for det. Sikkert lige som du heller ikke har brug for det...:)
Jeg købte også en UDM Pro da jeg ellers ikke kunne udnytte min 1gbps fiber, som jeg heller ikke har brug for...:)

Jeg kuskede forkert det var 23€.  https://eu.store.ui.com/collections/unifi-network-routing-switching/products/usw-flex-mini" rel="nofollow - https://eu.store.ui.com/collections/unifi-network-routing-switching/products/usw-flex-mini  De er geniale. Kan drives af POE hvilket jeg bruger et enkelt sted. Jeg købte tre, men vær opmærksom på at 3 pakken ikke har PSU med og koster det samme. 

Jeg har nok ca samme setup som dig og kunne fint dække hele huset med et AP selv bag to badeværelser, eller armeret beton i kælderen. Jeg trækker dog kun ca 40mbit visse steder, men skal aldrig bruge mere over wifi. Nas og PC er på kabel og her er det Hiber der er flaskehals. 

Vær opmærksom på at din USG ikke kan køre 100% gigabit og hvis du begynder på pakkeinspektion så er det nok nærmere 100mbit. 

Du kan køre din controller på næsten alt. Jeg syntes det er meget at giver 1300 for at have den always om hvis ikke du har brug for det. Hvis du har en nas kan den jo også være tændt 24/7 her ellers bare på en PC. 


Skrevet af: lahan
Skrevet den: 30-November-2020 kl. 23:58
jeg har allerede et wifi 6 setup men ville gerne over på ubi.
Jeg kan se de nye ap kommer med wifi6 til en ganske ok pris.

Jeg har en synology, kan jeg køre cloud key fra den ?
Skal den køre 24/7 ?

Et ap vil ikke dække huset/ udenfor huset.

De der små flex kunne godt være interessante, evt bag ved tv så man kan køre både tv og atv på den tråede forbindelse.


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 01-December-2020 kl. 00:24
Vi havde en del problemer med ATV og surroundforstærker, indtil vi fik unifi.

Nu kører begge dele trådløst og har absolut ingen problemer længere.


Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: jblaabjerg
Skrevet den: 01-December-2020 kl. 00:54
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Jeg har en synology, kan jeg køre cloud key fra den ?
Skal den køre 24/7 ?

Et ap vil ikke dække huset/ udenfor huset.
Ja hvad Google ikke kan finde. Kan vist både køre i Docker og som app.  https://forum.recordere.dk/ubiquiti-unifi-controller-p-synology-nas_topic155387.html" rel="nofollow - https://forum.recordere.dk/ubiquiti-unifi-controller-p-synology-nas_topic155387.html
Jeg tror den skal køre for at kunne logge, men det kan den vel bare gøre på din nas hvis du har brug for det. 

Jeg troede jeg skulle have mindst 2xAP og en in-wall, men prøvede bare med en AP og det når ned bagerst i haven og det er ikke engang en LR model. 

Hvor hurtig er din Hiber forbindelse? For en USG giver hurtigt op


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 01-December-2020 kl. 05:59
Min USG trækker uden problemer den 300/300 jeg har, men bruger heller ingen pakke inspektion, eller lignede.


Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: lahan
Skrevet den: 01-December-2020 kl. 07:14
hiper er 1000mbit.
Ja tænker også at droppe in Wall i første omgang. 2 AP’er burde være nok.


Skrevet af: jblaabjerg
Skrevet den: 01-December-2020 kl. 07:35
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

hiper er 1000mbit.
Ja tænker også at droppe in Wall i første omgang. 2 AP’er burde være nok.
Du kan se hastighed på side 4 her:
https://dl.ubnt.com/ds/udm-pro" rel="nofollow - https://dl.ubnt.com/ds/udm-pro
USG holder ikke til meget hvis du slår IPS eller VPN til. 


Skrevet af: lahan
Skrevet den: 01-December-2020 kl. 12:42
Nå fik installeret controller pakken på min Synology. Den kan så ikke starte servicen, og selvfølgeligt ingen fejlmeddelse.

Så må i gang med docker versionen.


Skrevet af: guldhammer
Skrevet den: 01-December-2020 kl. 13:06
Der må gerne grines men hvad pokker er det der Ubiquiti Unifi Cloud Key for noget?? EmbarrassedSmile

-------------
//Guldhammer


Skrevet af: jblaabjerg
Skrevet den: 01-December-2020 kl. 13:23
Oprindeligt skrevet af guldhammer guldhammer skrev:

Der må gerne grines men hvad pokker er det der Ubiquiti Unifi Cloud Key for noget?? EmbarrassedSmile
 
Cloud key er hardware der kan køre unifi controller. Controlleren er software der skal bruges for at sætte unifi produkter op. De enkelte dimser har ikke deres egen gui til config. 
Den software kan køre på alt muligt og jeg mener derfor det er fjollet at giver 1300kr for en dims til det. 


Skrevet af: Tektronix
Skrevet den: 01-December-2020 kl. 13:29
Udover at du slipper for at have en server el. lign. til at stå og køre den SW hvis du ønsker at overvåge dit netværk. Er rigtig glad for at det er en integreret del i min UDM.


Skrevet af: lahan
Skrevet den: 01-December-2020 kl. 13:54
Oprindeligt skrevet af Tektronix Tektronix skrev:

Udover at du slipper for at have en server el. lign. til at stå og køre den SW hvis du ønsker at overvåge dit netværk. Er rigtig glad for at det er en integreret del i min UDM.
Jeg har allerede en NAS som kører homebridge, så tænker den også kan køre denne cloud key


Skrevet af: Christoffer
Skrevet den: 02-December-2020 kl. 19:14
jeg kørte på et tidspunkt mit tv på det trådede netværk, men mange tv har åbenbart kun 100/100 netkort. Man kan simpelthen mærke at det er hurtigere via wifi end kabel. ATV er dog via kabel. 
Jeg har købt en unifi switch, og har også unifi kamera og cloudkey gen 2 plus. Fungerer vældigt fint.



Print side | Luk vindue