Print side | Luk vindue

Er det sikkert at arbejde fra en ekstern SSD?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: PC hardware & software
Forumbeskrivelse: Hardware & software, men ikke HTPC
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=160273
Udskrevet den: 25-April-2024 kl. 17:48


Emne: Er det sikkert at arbejde fra en ekstern SSD?
Skrevet af: SEOMaster
Emne: Er det sikkert at arbejde fra en ekstern SSD?
Skrevet den: 20-Februar-2020 kl. 10:36
Hej

Jeg er ved at finde ud af om 512GB intern SSD er nok i den nye bærbare computer. Der skal "bare" installeres programmer som Adobe Lightroom, Photoshop, Premiere Pro, DaVinci 16 og Final Cut Pro.

Jeg har så tænkt at kunne arbejde med billeder og video fra en god ekstern SSD, og med god så mener jeg en Samsung T5 fx. Men hvor sikkert og godt er det? Jeg ved at der sikkert findes endnu bedre eksterne SSD, men en T5 er lige det budgettet kan trække nu. Skal jeg højere op i pris, så kan jeg lige så godt gå efter en bærbar med 1TB intern SSD, men så ryger lidt af fleksibiliteten også.

Kan man godt arbejde i de programmer jeg nævnte fra en ekstern SSD? Der vil ikke være nogle lagspikes osv. pga. det, når den skal hente billeder og video fra den eksterne SSD?



Svar:
Skrevet af: lahan
Skrevet den: 20-Februar-2020 kl. 11:12
den er jo ikke speciel hurtig.

Hvad med en ssd nmve i et lille kabinet ?
Burde være næsten samme pris, samt noget hurtigere.

TB3 / USB 4.0 ville dog være bedre, men også dyrere.
Kommer også an på hvad de laptop har af porte.


Skrevet af: SEOMaster
Skrevet den: 20-Februar-2020 kl. 11:58
Ok jeg troede ellers at Samsung T5 var noget af det bedste. Alle "what's in my tech bag" videoer på YouTube har sådan en Samsung T5.

Jeg kigger primært på en MacBook Pro lige nu, og kan ikke finde ud af, om jeg vil give den ekstra pris for 512GB mere, hvis man kan finde en god løsning på ekstern?


Skrevet af: lahan
Skrevet den: 20-Februar-2020 kl. 12:47
Oprindeligt skrevet af SEOMaster SEOMaster skrev:

Ok jeg troede ellers at Samsung T5 var noget af det bedste. Alle "what's in my tech bag" videoer på YouTube har sådan en Samsung T5.

Jeg kigger primært på en MacBook Pro lige nu, og kan ikke finde ud af, om jeg vil give den ekstra pris for 512GB mere, hvis man kan finde en god løsning på ekstern?
en t5 giver vist 540Mbps.
Hvis du køber et tb3 enclosure (1000kr) og en nvme disk, så får du nok en hastighed på 2000+


Skrevet af: SEOMaster
Skrevet den: 20-Februar-2020 kl. 13:13
Ja, jeg tænker det gerne må være en TB3 NVMe stick enclosure. Kender du nogle af dem der kan købes i DK?

https://www.computersalg.dk/i/5729710/startech-com-m-2-nvme-ssd-enclosure?utm_source=PriceRunner&utm_medium=PriceRunnerLINK&utm_campaign=PriceRunner" rel="nofollow - Er det her OK?


Skrevet af: lahan
Skrevet den: 20-Februar-2020 kl. 13:32
det er vist ikke rigtigt tb3, bemærk den understøtter kun 10Gbps


Skrevet af: SEOMaster
Skrevet den: 20-Februar-2020 kl. 13:35
Ja ok.

Så findes de nok ikke lige sådan at få fat i?


Skrevet af: SEOMaster
Skrevet den: 20-Februar-2020 kl. 13:37
Jeg synes at rigtig mange kun skriver om, at der kun findes 10 Gbps enclosures.


Skrevet af: lahan
Skrevet den: 20-Februar-2020 kl. 13:43
prøv denne på Amazon.com
Fledging Shell thunderbolt ssd enclosure

Jeg kender den ikke, men de skriver 2700MBps


Skrevet af: SEOMaster
Skrevet den: 20-Februar-2020 kl. 13:51
Nu er det nok mig der er torsdagstræt, men er 10gbps ikke hurtigere end 2700mbps?


Skrevet af: SEOMaster
Skrevet den: 20-Februar-2020 kl. 14:01
Ahhh

Det er kun 10 Gbps = altså 10 gigabits. Og det er vel kun ca. 1250 megabytes?

Men hvis der stod GBps, så var det Gigabytes og så ville det have været hurtigt.


Skrevet af: lahan
Skrevet den: 20-Februar-2020 kl. 14:09
det er selvfølgeligt 2700 MBps, altså ca 3 gange hurtigere end de 10Gbps


Skrevet af: SEOMaster
Skrevet den: 20-Februar-2020 kl. 14:11
Ja det er jeg med på, men jeg troede der stod 10 GBps (gigabytes) men det er jo Gigabits, så det er klart at 2700 MBps er hurtigere :)
Tak.



Skrevet af: Potter
Skrevet den: 20-Februar-2020 kl. 14:25
Samsung T5 er sådan set fint nok "+/- 500MB/S" til 4K UHD redigering i FCPX eller Davinci etc. har en til flere af dem. Men hvis det er tungere opgaver herunder flere tracks 10bit og højre opløsning så er det Samsung X5 eller lign.

Samsung har også en T7 ca. 900MB/s den første udgave er med finger touch "sikkerhed" i Q2 skulle den komme uden touch funktionenSmile

Bemærk: at Samsung X5 m.fl. er kun Thunderbolt 3 kompatibel dvs. hvis du skal bruge disken på en maskine kun med USB-C som benytter "samme stik" så er det no go.Thumbs Down

Skal det være en hurtig Thunderbolt 3 SSD som også er bagud kompatible til f.eks. USB-C, så er det f.eks. en Lacie rugged SSD Pro "sort" ca. samme speed som X5'eren.


-------------
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |


Skrevet af: Potter
Skrevet den: 20-Februar-2020 kl. 14:39
Bemærk:
Ved benyttelse af Thunderbolt 3 og hvis den fulde hastighed skal benyttes på 40 Gbps. med kabel længder på over 2m skal kablerne være aktive.

Med et passiv kabel på/ op til et par meter hedder det maks. 20Gbps.


-------------
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |


Skrevet af: Potter
Skrevet den: 20-Februar-2020 kl. 14:52
Skal du have fat i et nvme m.2 SSD thunderbolt 3 kabinet, så er det f.eks.fra orico

Bemærk: M-Key

http://www.orico.cc/us/product/detail/6859/APM2T3-G40-GY.html" rel="nofollow - http://www.orico.cc/us/product/detail/6859/APM2T3-G40-GY.html
http://www.orico.cc/us/product/detail/6861/SCM2T3-G40-GY.html#link1" rel="nofollow - http://www.orico.cc/us/product/detail/6861/SCM2T3-G40-GY.html#link1


-------------
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |


Skrevet af: SEOMaster
Skrevet den: 20-Februar-2020 kl. 17:26
Hej Potter

Ja så blev forvirringen da total!! men tusind tak for dit svar.

Men jeg skal lige høre. Sådan en Samsung X5 ekstern harddisk. Virker den ikke med USB-C adapter i et alm. USB-port i en computer? Eller vil den kun virke i en Thunderbolt 3 port?? Så går lidt det sjove jo af det. Skulle jo gerne være sådan, at det var fleksibelt og jeg kunne skifte mellem min computer og de Windows maskiner på arbejdet.

Kan man ikke købe en Samsung der virker til både USB-C / Thunderbolt 3 og til alm. USB?


Skrevet af: 0leDK
Skrevet den: 20-Februar-2020 kl. 18:08
når jeg er på ferie bruger jeg en gammel Samsung evo 500gb ssd disk i et billig (40kr) USB 3.0 kabinet. Det fungere fint også med redigering af 4K video. Så den t5 tror jeg er rigtig fin.


Skrevet af: Potter
Skrevet den: 20-Februar-2020 kl. 18:42
Oprindeligt skrevet af SEOMaster SEOMaster skrev:

Hej Potter

Ja så blev forvirringen da total!! men tusind tak for dit svar.

Men jeg skal lige høre. Sådan en Samsung X5 ekstern harddisk. Virker den ikke med USB-C adapter i et alm. USB-port i en computer? Eller vil den kun virke i en Thunderbolt 3 port?? Så går lidt det sjove jo af det. Skulle jo gerne være sådan, at det var fleksibelt og jeg kunne skifte mellem min computer og de Windows maskiner på arbejdet.

Kan man ikke købe en Samsung der virker til både USB-C / Thunderbolt 3 og til alm. USB?
Samsung X5 er kun kompatible med en Thunderbolt 3 port, ikke USB-C eller lavereUnhappy hvilket kan give nogle udfordringer hvis den skal benyttes i mellem flere maskiner som ikke har Thunderbolt 3 port. 
Så det er en no Go....

Jeg har både T5 og X5’ere men er Typisk kun på Mac, men det hænder at jeg en sjælden gang, at jeg skal editere på noget ældre hardware uden Thunderbolt 3 portEmbarrassed
Lacie Rugged SSD PRO er bagud kompatible til USB-C. Og er super hurtig som X5.




-------------
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |


Skrevet af: lahan
Skrevet den: 20-Februar-2020 kl. 19:39
Oprindeligt skrevet af 0leDK 0leDK skrev:

når jeg er på ferie bruger jeg en gammel Samsung evo 500gb ssd disk i et billig (40kr) USB 3.0 kabinet. Det fungere fint også med redigering af 4K video. Så den t5 tror jeg er rigtig fin.
helt enig, måske er T5 fin til OP forbrug.
Jeg benytter selv en Lacie Rugged med TB, hvor jeg har opgraderet disken til en SSD. Det kører fint, den har ca samme hastighed som T5.


Skrevet af: SEOMaster
Skrevet den: 20-Februar-2020 kl. 22:16
0le: det er også en fin ide. Jeg ved bare ikke om det er mig (det er det sikkert nok) men jeg tør bare ikke rigtig at anvende den løsning længere, efter jeg fik brændt en SSD af i sådan et kabinet. Men er klar over at alle diske jo kan stå af. Dog lyder det fint med hastigheden er god nok til 4K. Mon også det er nok til H.265?

Potter: Ja jeg har desværre nogle gange behov for at tage den eksterne SSD fra min MacBook Pro til en Windows PC der kun har USB-A 3.1 så kan forstå, at den X5 ikke vil gå. Desværre.

Men når du skriver at en Lacie Rugged SSD PRO er bagudkompatibel fra Thunderbolt 3 til USB-C så hjælper det mig nok ikke så meget, når jeg stadig har brug for at sætte den i en alm. USB-port? Eller?

Men omkring 3.000 kr. for en ekstern disk, det kan sgu også mærkes.

Hvad med den orange Lacie Rugged? Den overfører med 950 MB/s og den er også USB 3.0 kompatibel og det er vel den alm. USB-port?


Skrevet af: elendil
Skrevet den: 20-Februar-2020 kl. 22:44
Giver det ikke mening for dig at købe to diske, en arbejdsdisk og en usb-stick-disk, hvis det er det du skal bruge den til på Windows? Jeg tænker at når du har løst de fysiske problemer med een disk, kan du fortsætte med filsystemer osv. APFS er ikke understøttet på Windows, AFAIK, og NTFS er "experimental" på MacOS, hverken Windows eller MacOS kan lidt ext. Og FAT er lort.

Jeg har ikke forstand på hvilken SSD du skal købe, men personligt ville jeg aldrig betale (Apple-skat) for 1 TB intern SSD. Hav MacOS på den interne, og din data på noget eksternt.

Og køb en stor, billig roterende disk til TimeMachine.


Skrevet af: SEOMaster
Skrevet den: 21-Februar-2020 kl. 00:30
Oprindeligt skrevet af elendil elendil skrev:

Giver det ikke mening for dig at købe to diske, en arbejdsdisk og en usb-stick-disk, hvis det er det du skal bruge den til på Windows? Jeg tænker at når du har løst de fysiske problemer med een disk, kan du fortsætte med filsystemer osv. APFS er ikke understøttet på Windows, AFAIK, og NTFS er "experimental" på MacOS, hverken Windows eller MacOS kan lidt ext. Og FAT er lort.

Jeg har ikke forstand på hvilken SSD du skal købe, men personligt ville jeg aldrig betale (Apple-skat) for 1 TB intern SSD. Hav MacOS på den interne, og din data på noget eksternt.

Og køb en stor, billig roterende disk til TimeMachine.

Jo det kan du have helt ret i, og det kom jeg også i tanke om. Jeg er heller ikke fan af at give Apple-skat på 1800 kr. for 500GB mere så derfor jeg leder efter en ekstern. Det bliver nok en T5 eller X5 for de penge jeg “sparer” ved ikke at opgradere intern til 1TB. Så har jeg 500gb intern og 500gb ekstern. Den eksterne er som sagt til at arbejde i Lightroom, PS og FCPX og DaVinci fra primært. Og så en 128GB USB STICK til arbejdet. 

Slut :)


Skrevet af: 0leDK
Skrevet den: 21-Februar-2020 kl. 11:39
Jeg mente ikke du skal bruge et billig kabinet som mig, bare at min erfaring med SSD og USB3.0 og hastighed er rigtig gode. h265 tror jeg ikke er noget problem da det jo fylder mindre en h264 men bare mere processor krævende. Bruger selv h.265 med GoPro 4k60.


Skrevet af: 0leDK
Skrevet den: 21-Februar-2020 kl. 11:40
ps jeg ville bare prøve at købe en t5 i Elgiganten, hvis du er tilfreds behold den ellers bare levere den tilbage.


Skrevet af: Kallespears
Skrevet den: 21-Februar-2020 kl. 19:01
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

den er jo ikke speciel hurtig.

Hvad med en ssd nmve i et lille kabinet ?
Burde være næsten samme pris, samt noget hurtigere.

TB3 / USB 4.0 ville dog være bedre, men også dyrere.
Kommer også an på hvad de laptop har af porte.

USB4 alligevel. Ked af at sige det men det findes ikke på nogen PC endnu, der kommer måske PC her i 2020 med det interface. 

Til OP hvis du overvejer TB3, skal du huske din PC, skal have TB3 port. Jeg har selv købt en Samsung X5 til min Mac. men den virker ikke på USB-C porte.

Jeg har ligeledes en T5, der er rigtig hurtig, dog ikke sammenlignet med X5. men den er lille og kompakt. De enclosure, der findes laves til NVMe, er faktisk ret klodsede.

Jeg ville gå efter en T5

Her er en lille fin test af T5

https://www.techradar.com/reviews/samsung-portable-ssd-t5" rel="nofollow - https://www.techradar.com/reviews/samsung-portable-ssd-t5


Skrevet af: torbenan
Skrevet den: 21-Februar-2020 kl. 23:57
Din oprindelige  bekymring gik på sikkerhed. Kig på den teknologi der hedder bitlocker to go, som kan krypteree disken. Kræver at der er en TPM  chip i pc, men det har de fleste vist


Skrevet af: Eeyore
Skrevet den: 22-Februar-2020 kl. 07:27
Det virker også uden TPM chip, der skal bare laves en rettelse i group policy. Hvis du vælger at bruge bitlocker som sikkerhed så husk at det skal være software kryptering og ikke SSD'ens hardware. Der er fundet sårbarheder ved benyttelse af harddiskenes hardware til krypteringen. Hvis Windows 10 er opdateret burde den vælge software som default, men kontroller det alligevel for en sikkerheds skyld.


Skrevet af: 0leDK
Skrevet den: 22-Februar-2020 kl. 09:51
synes ikke jeg fangede noget med sikkerhed så som kryptering. Bare hastighed. Men ja bitlocker Togo kræver ikke tpm. Bare højre klik på USB enheden i denne computer og vælg krypter og en kode



Print side | Luk vindue