Print side | Luk vindue

Ridsede cd'er

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Recordere, afspillere og foto
Forumnavn: Medier
Forumbeskrivelse: Blu-ray, DVD og memory kort, erfaringer og anbefalinger
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=160304
Udskrevet den: 28-April-2024 kl. 13:27


Emne: Ridsede cd'er
Skrevet af: Dalaho
Emne: Ridsede cd'er
Skrevet den: 25-Februar-2020 kl. 14:18
Der var engang en tjeneste/udbyder, som man kunne sende ridsede cd'er til, og så fik man dem nøjsomt slebne tilbage, så ridserne var mere eller mindre væk (og derved kunne læses igen). CD markedet er selvfølgeligt mere eller mindre dødt og nævnte udbyder er vist også væk. 

Findes der andre metoder og/eller udbydere?

Har lige solgt en halv sjælden cd, og da jeg rippede den på min computer inden afsendelse, kom der en større rids i (fordi skuffen har holdt den lidt skævt tror jeg). Den spiller stadig fint, men alligevel.



Svar:
Skrevet af: Flippo
Skrevet den: 25-Februar-2020 kl. 16:41
Jeg har en batteridrevet maskine, som automatisk kan polere CD'erne.


Skrevet af: Dalaho
Skrevet den: 25-Februar-2020 kl. 17:17
Ok. Hvordan ser cd'en ud bagefter og hvad er succesraten efter din erfaring?


Skrevet af: Supergris
Skrevet den: 25-Februar-2020 kl. 18:27
Prøv at søge på "CD polere"; der kommer bl.a. dette op:

https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1019377" rel="nofollow - https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1019377

Jeg har i sin tid brugt tandpasta, hvor det virkede fint...


-------------
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.









Skrevet af: Flippo
Skrevet den: 25-Februar-2020 kl. 18:50
Oprindeligt skrevet af Dalaho Dalaho skrev:

Ok. Hvordan ser cd'en ud bagefter og hvad er succesraten efter din erfaring?

Den ser fin ud bagefter. Der er flere slags "pasta" med, alt efter, hvor grov ridsen er.
Jeg bruger ikke min længere, så du kan evt. købe sættet, til en billig penge. 😊


Skrevet af: JHS
Skrevet den: 25-Februar-2020 kl. 20:08
Og jeg betaler naturligvis gerne portoen  - når du er færdig med den. Wink




-------------
MVH JS


Skrevet af: Dalaho
Skrevet den: 25-Februar-2020 kl. 20:23
Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Oprindeligt skrevet af Dalaho Dalaho skrev:

Ok. Hvordan ser cd'en ud bagefter og hvad er succesraten efter din erfaring?

Den ser fin ud bagefter. Der er flere slags "pasta" med, alt efter, hvor grov ridsen er.
Jeg bruger ikke min længere, så du kan evt. købe sættet, til en billig penge. 😊

Kan du evt linke til en produktbeskrivelse eller noget? Eller smid et par billeder til gislao@gmail.com


Skrevet af: jacobe
Skrevet den: 25-Februar-2020 kl. 22:44
Seriøst - stjæl din kones/kærestes 4 x neglefil (sådan en med fire forskellige "grovheder"), og start evt. med tandpasta og en microfiberklud.

-------------
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=143663&title=tin-smith-cinema" rel="nofollow - hjemmebiograf :)


Skrevet af: thxtex
Skrevet den: 26-Februar-2020 kl. 16:33
Sådan en rids ville jeg holde fingre fra. Hvis den spiller fint, så lad den være. En enkelt fed rids gør ikke så meget. De gange hvor man skal polere CD’en er når der er en ‘skrab’ altså et bredere stykke hvor overfladen ikke længere er blank og aflæseren dermed har problemer.
Der er større chance for du får lavet en masse små ridser + at den første stadig vil kunne ses.


Skrevet af: JordanDK
Skrevet den: 27-Februar-2020 kl. 09:13
nu ved jeg ikke hvor du er fra, men ellers ved jeg at Læsehesten Randers, stadig polerer skiver og har en maskine til det.

Evt. prøv at give dem et kald.


-------------
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub

Mess with the best, die like the rest.


Skrevet af: Uffe W
Skrevet den: 27-Februar-2020 kl. 09:44
Jeg bruger Brasso (polermiddel til kobber) + en gammel t-shirt. Min erfaring siger at tandpasta indeholder for grov et slibemiddel. Held og lykke Smile


Skrevet af: Dalaho
Skrevet den: 27-Februar-2020 kl. 12:52
Tak for tips


Skrevet af: Dalaho
Skrevet den: 28-Februar-2020 kl. 20:48
Oprindeligt skrevet af thxtex thxtex skrev:

Sådan en rids ville jeg holde fingre fra. Hvis den spiller fint, så lad den være. En enkelt fed rids gør ikke så meget. De gange hvor man skal polere CD’en er når der er en ‘skrab’ altså et bredere stykke hvor overfladen ikke længere er blank og aflæseren dermed har problemer.
Der er større chance for du får lavet en masse små ridser + at den første stadig vil kunne ses.

Det er netop sådan et 'skrab' der er kommet. 


Skrevet af: Bconrad
Skrevet den: 29-Februar-2020 kl. 09:27
Mit bibliotek har en maskine til at rense cd'er med. Jeg ville da lige stikke forbi biblioteket og spørge dem. De har da om nogen erfaring med problematikken når man ser hvordan deres materialet bliver behandlet. Det kan jo være at du må prøve at rense et par af deres cd'er, så kan du jo vurdere om det er den vej du vil gå 



Print side | Luk vindue