Print side | Luk vindue

Manuelt eller automatgear?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Brugergrupper
Forumnavn: Bruger til bruger
Forumbeskrivelse: Emner der ikke passer ind i de øvrige fora
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=160396
Udskrevet den: 28-April-2024 kl. 12:28


Emne: Manuelt eller automatgear?
Skrevet af: fltk
Emne: Manuelt eller automatgear?
Skrevet den: 11-Marts-2020 kl. 12:26
Ved selvfølgelig godt, at dette ikke er et bilforum, men håber alligevel at nogle kan komme med lidt input.
Jeg er blevet lidt lun på en Skoda Octavia, men er i tvivl om jeg skal vælge  modellen med automatgear (DSG) eller manuelt gear, så jeg hører gerne fra folk der har en Skoda/VW/Seat eller Audi med deres erfaringer omkring DSG gear.

Flemming


-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100



Svar:
Skrevet af: Lennon
Skrevet den: 11-Marts-2020 kl. 12:40
Jamen, som udgangspunkt afgjort automatgear. Alt tyder på,at automatgear drypper ned i billigere biler, og måske bliver et must ved gensalg. Og den daglige komfort er indiskutabel (!) Prisen ved anskaffelse - rep - og forsikring er selvfølgelig en faktor, du skal regne lidt på . . Står selv i samme dilemma ved event køb af VW T-Roc . . . 

-------------
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm


Skrevet af: quarkir
Skrevet den: 11-Marts-2020 kl. 12:40
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Ved selvfølgelig godt, at dette ikke er et bilforum, men håber alligevel at nogle kan komme med lidt input.
Jeg er blevet lidt lun på en Skoda Octavia, men er i tvivl om jeg skal vælge  modellen med automatgear (DSG) eller manuelt gear, så jeg hører gerne fra folk der har en Skoda/VW/Seat eller Audi med deres erfaringer omkring DSG gear.

Flemming
Har en 1 år gammel Skoda Octavia med DSG og går aldrig tilbage til manuelt igen !! Tongue
Det er ganske simpelt bare rart - kan ikke se hvorfor jeg skal rode med en pind hele tiden, når automatikken kan klare det og gør det bedre...




-------------
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams


Skrevet af: filmfreak
Skrevet den: 11-Marts-2020 kl. 12:48
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Ved selvfølgelig godt, at dette ikke er et bilforum, men håber alligevel at nogle kan komme med lidt input.
Jeg er blevet lidt lun på en Skoda Octavia, men er i tvivl om jeg skal vælge  modellen med automatgear (DSG) eller manuelt gear, så jeg hører gerne fra folk der har en Skoda/VW/Seat eller Audi med deres erfaringer omkring DSG gear.

Flemming



Jeg synes du skulle kigge her:

http://www.vagcars.dk" rel="nofollow - http://www.vagcars.dk


Skrevet af: PerW
Skrevet den: 11-Marts-2020 kl. 13:29
Jeg har selv en Octavia med DSG og går aldrig tilbage til manuel gear.

Især Adaptiv fartpilot sammen med DSG er genialt. Kører du i kø på motorvejen skal du bare være opmærksom og styrer: Bilen sætter selv farten op/ned/bremser efter trafikken. Det er kun når du holder helt stille at du skal træde på bremsen. Det er kun fordi Octavia ikke har elektrisk håndbremse.




Skrevet af: kim.t
Skrevet den: 11-Marts-2020 kl. 13:36
Elektrisk - uden gear.  Så ser du dig ikke tilbage ;-)

-------------


Skrevet af: PerW
Skrevet den: 11-Marts-2020 kl. 13:50
Oprindeligt skrevet af kim.t kim.t skrev:

Elektrisk - uden gear.  Så ser du dig ikke tilbage ;-)

Ikke når man kører med campingvogn og gerne tager til syditalien/Albanien eller lign.

Så er de der ikke endnu. Men de er for dyrer og kører for kort på en opladning


Skrevet af: MulleB
Skrevet den: 11-Marts-2020 kl. 14:32
Har fået BMW firmabil med automatgear, og det er bare fantastisk med automatgear.
Vi kigger på bil til konen, og den skal også være med automatgear.

Vi har også kigget på Skoda/WV, men med alle de problemer der har været og er med deres DGS gear, så vil jeg kræve 7'års 100% garanti på gearkasse/kobling, ellers bliver det et andet bilmærke vi køber.


Skrevet af: Wish
Skrevet den: 11-Marts-2020 kl. 14:39
Enig, elektrisk er klart overlegent på mange punkter.

Flere kan nu fås med træk og har gode rækkevidder.

Jeg kørte til Nord-Norge i vinters, 2000km hver vej og det var super.

Fandt ud af at det var rigtig rart at få nogle "indbyggede" pauser så man lige kunne komme ud og få strukket benene og fundet en kop kaffe.
9 ud af 10 gange ventede bilen på os, ikke omvendt.

Jeg har selv kørt en Skoda Octavia i en lille uges tid, som lånebil mens jeg fik ordnet en skramme.
Den var med automatgear og var bestemt en fin bil, men man kan stadig fornemme overgangene mellem gearene og den virker ikke specielt kæk.

Hvis du allerhelst vil have en Skoda Octavia så skal du for alt i verden ikke prøvekøre en Tesla.

Min bil er en Tesla Model 3 Long Range og jeg vil ikke bytte med nogen, går aldrig tilbage til fossilt brændstof.


Skrevet af: quarkir
Skrevet den: 11-Marts-2020 kl. 14:40
Oprindeligt skrevet af MulleB MulleB skrev:

Har fået BMW firmabil med automatgear, og det er bare fantastisk med automatgear.
Vi kigger på bil til konen, og den skal også være med automatgear.

Vi har også kigget på Skoda/WV, men med alle de problemer der har været og er med deres DGS gear, så vil jeg kræve 7'års 100% garanti på gearkasse/kobling, ellers bliver det et andet bilmærke vi køber.
Vær opmærksom på at de laver flere forskellige DSG gearkasser og at det "kun" er DQ200 modellen der har været bøvl med.
Samtidig er der jo masser af biler, som ikke oplever problemer...

Som en anden skrev, tag et kig på http://vagcars.dk" rel="nofollow - http://vagcars.dk



-------------
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams


Skrevet af: quarkir
Skrevet den: 11-Marts-2020 kl. 14:49
Oprindeligt skrevet af Wish Wish skrev:

Jeg har selv kørt en Skoda Octavia i en lille uges tid, som lånebil mens jeg fik ordnet en skramme.
Den var med automatgear og var bestemt en fin bil, men man kan stadig fornemme overgangene mellem gearene og den virker ikke specielt kæk.
Du er med på at den findes med 5-6 forskellige motorer?
Jeg synes den skifter meget gnidningsløst, selv om det selvfølgelig ikke kan sammenlignes med en elbil.
Oprindeligt skrevet af Wish Wish skrev:

Hvis du allerhelst vil have en Skoda Octavia så skal du for alt i verden ikke prøvekøre en Tesla.
Måske en lidt skæv sammenligning, den billigste Tesla 3 koster mere end alle Octavia modeller, bortset fra den dyreste sportsmodel.
Oprindeligt skrevet af Wish Wish skrev:

Min bil er en Tesla Model 3 Long Range og jeg vil ikke bytte med nogen, går aldrig tilbage til fossilt brændstof.
Tillykke, men det er ikke en mulighed for alle.
For mit vedkommende falder den på, at den højst må trække 910kg.


-------------
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams


Skrevet af: fltk
Skrevet den: 11-Marts-2020 kl. 15:10
Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:

Oprindeligt skrevet af Wish Wish skrev:

Jeg har selv kørt en Skoda Octavia i en lille uges tid, som lånebil mens jeg fik ordnet en skramme.
Den var med automatgear og var bestemt en fin bil, men man kan stadig fornemme overgangene mellem gearene og den virker ikke specielt kæk.
Du er med på at den findes med 5-6 forskellige motorer?
Jeg synes den skifter meget gnidningsløst, selv om det selvfølgelig ikke kan sammenlignes med en elbil.


Den jeg har kig på er den med 1,5 TSI motor.

Flemming



-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: quarkir
Skrevet den: 11-Marts-2020 kl. 15:22
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:

Oprindeligt skrevet af Wish Wish skrev:

Jeg har selv kørt en Skoda Octavia i en lille uges tid, som lånebil mens jeg fik ordnet en skramme.
Den var med automatgear og var bestemt en fin bil, men man kan stadig fornemme overgangene mellem gearene og den virker ikke specielt kæk.
Du er med på at den findes med 5-6 forskellige motorer?
Jeg synes den skifter meget gnidningsløst, selv om det selvfølgelig ikke kan sammenlignes med en elbil.


Den jeg har kig på er den med 1,5 TSI motor.

Flemming

Det er sådan en jeg har :)

-------------
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams


Skrevet af: Wish
Skrevet den: 11-Marts-2020 kl. 15:35
Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:

Oprindeligt skrevet af Wish Wish skrev:

Jeg har selv kørt en Skoda Octavia i en lille uges tid, som lånebil mens jeg fik ordnet en skramme.
Den var med automatgear og var bestemt en fin bil, men man kan stadig fornemme overgangene mellem gearene og den virker ikke specielt kæk.
Du er med på at den findes med 5-6 forskellige motorer?
Jeg synes den skifter meget gnidningsløst, selv om det selvfølgelig ikke kan sammenlignes med en elbil.
Oprindeligt skrevet af Wish Wish skrev:

Hvis du allerhelst vil have en Skoda Octavia så skal du for alt i verden ikke prøvekøre en Tesla.
Måske en lidt skæv sammenligning, den billigste Tesla 3 koster mere end alle Octavia modeller, bortset fra den dyreste sportsmodel.
Oprindeligt skrevet af Wish Wish skrev:

Min bil er en Tesla Model 3 Long Range og jeg vil ikke bytte med nogen, går aldrig tilbage til fossilt brændstof.
Tillykke, men det er ikke en mulighed for alle.
For mit vedkommende falder den på, at den højst må trække 910kg.


Det er rigtigt, jeg kan ikke huske hvilken størrelses motor den havde, men de ligger så vidt jeg kan se allesammen omkring 150 HK.

DSG automatgear er meget lækrere end manuelt, men i forhold til el føles det gammeldags.

Rigtigt nok, den er dyrere end en Skoda Octavia, jeg ville også bare sige at man ikke helt kan afvise elbiler.

Model X og den kommende Model Y kan trække en campingvogn.



Skrevet af: JesperRou
Skrevet den: 11-Marts-2020 kl. 15:40
Jeg er lige skiftet fra en ældre Peugeot 607, med 2.7L motor, til en VW 1.4 med automatgear.
Bortset fra følelsen af direktørvogn i Peugeot'en, så er jeg helt solgt på teknikken og køreglæden i min nye "traktor".
Automatgear og adaptiv fartpilot er lidt af en vinder kombination, specielt på motorvejen. Jeg føler mig meget mere afslappet og kører mindre aggressivt. Faktisk har jeg nu stor fornøjelse af, aldrig at køre over 110.

Nåh ja, så er det også ultra fedt at køre ca. 20km/L istedet for 11km/L :)




Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 11-Marts-2020 kl. 15:56
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Den jeg har kig på er den med 1,5 TSI motor.


Så er det den "problemfyldte" DQ200 gearkasse.

I efteråret 2006 fik jeg firmabil, VW Touran 2,0 TDI / 140 HK med 6 trins DSG.
Den havde jeg i næsten 5 år og knapt 200.000 km, uden at der var problemer med gearkassen.
Herefter skiftede jeg til en Ford S-max med 163 HK og sekstrins DSG (ikke VW DSG, men tilsvarende), som for knapt et halvt år siden (og over 300.000 km uden problemer med gearkasse), blev skiftet ude med 140 HK Touran (også på "traktorbenzin") med syvtrins DSG. Sidstnævnte har nu gået knapt 20.000 km uden problemer med gearkasse.

I 2009 skiftede jeg privatbilen til en spritny Golf med 1,4/160HK med turbo og kompressor og 7 trins DSG (DQ200).
Efter en tur i en noget dyb vandpyt stod gearkassen af og måtte skiftes. Da det var indenfor de to års reklamationsret, blev den skiftet på garanti. De gjorde koblingspladerne også 1,5 år senere, hvorefter der kom ny firmware i gearkassen, så den skiftede lidt hårdere men til gengæld arbejdede i yderligere 6 år uden et eneste problem.
Sidste år blev det så til en ny (brugt) Golf med 1,5 evoII motor med 140 HK og den berygtede DQ200, syvtrins DSG. Her et år efter har der ikke været noget med den.

Manuelt gear - nej, den vej går jeg ikke igen....

Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: TL
Skrevet den: 11-Marts-2020 kl. 16:13
Liver er for kort til manuelt gear. Desværre er der blevet færre at vælge mellem med konventionelt automatgear. Løsningen bliver for mit vedkommende en elbil.

TL


Skrevet af: quarkir
Skrevet den: 11-Marts-2020 kl. 16:30
Oprindeligt skrevet af Wish Wish skrev:

Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:

Oprindeligt skrevet af Wish Wish skrev:

Jeg har selv kørt en Skoda Octavia i en lille uges tid, som lånebil mens jeg fik ordnet en skramme.
Den var med automatgear og var bestemt en fin bil, men man kan stadig fornemme overgangene mellem gearene og den virker ikke specielt kæk.
Du er med på at den findes med 5-6 forskellige motorer?
Jeg synes den skifter meget gnidningsløst, selv om det selvfølgelig ikke kan sammenlignes med en elbil.
Oprindeligt skrevet af Wish Wish skrev:

Hvis du allerhelst vil have en Skoda Octavia så skal du for alt i verden ikke prøvekøre en Tesla.
Måske en lidt skæv sammenligning, den billigste Tesla 3 koster mere end alle Octavia modeller, bortset fra den dyreste sportsmodel.
Oprindeligt skrevet af Wish Wish skrev:

Min bil er en Tesla Model 3 Long Range og jeg vil ikke bytte med nogen, går aldrig tilbage til fossilt brændstof.
Tillykke, men det er ikke en mulighed for alle.
For mit vedkommende falder den på, at den højst må trække 910kg.


Det er rigtigt, jeg kan ikke huske hvilken størrelses motor den havde, men de ligger så vidt jeg kan se allesammen omkring 150 HK.

DSG automatgear er meget lækrere end manuelt, men i forhold til el føles det gammeldags.

Rigtigt nok, den er dyrere end en Skoda Octavia, jeg ville også bare sige at man ikke helt kan afvise elbiler.

Model X og den kommende Model Y kan trække en campingvogn.

Mit bud er en 110 HK model, men fred være med det :)

Mens jeg er helt enig i, at el er fantastisk, har det også begrænsninger. Så det er, som altid, op til den enkelte at vurdere ønsker/behov osv.

Model X og Y... HOST !!!
Model X starter på den starter på 850K, jeg ved ikke hvad man forventer model Y ender på.

Og 200km mellem hver opladning kræver lidt ekstra planlægning af ferieturen (men er absolut muligt) -  https://www.altomcamping.dk/Kabe-test-med-Tesla-som-det-trakkende-koretoj.html" rel="nofollow - https://www.altomcamping.dk/Kabe-test-med-Tesla-som-det-trakkende-koretoj.html



-------------
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams


Skrevet af: quarkir
Skrevet den: 11-Marts-2020 kl. 16:31
Oprindeligt skrevet af TL TL skrev:

Liver er for kort til manuelt gear. Desværre er der blevet færre at vælge mellem med konventionelt automatgear. Løsningen bliver for mit vedkommende en elbil.

TL
Er lidt nysgerrig - hvorfor vil du hellere have et konventionelt automatgear, frem for et med dobbeltkobling?

-------------
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 11-Marts-2020 kl. 17:17
Oprindeligt skrevet af TL TL skrev:

Desværre er der blevet færre at vælge mellem med konventionelt automatgear. Løsningen bliver for mit vedkommende en elbil.


Der er eller flere producenter der skifter til "plørehjulsgearkasse". Ford har så vidt jeg husker ikke DSG længere, Mercedes og BMW har kun "plørehjul".


Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 11-Marts-2020 kl. 17:23
har haft 2009 civic ishift og nu en 2017 civic med cvt - kommer aldrig nogensinde til at købe en bil med manuelt gear mere. Som en sagde - livet er for kort til manuelt gear. Automatgear sammen med adaptiv fartpilot er ganske enkelt fremragende.


Skrevet af: quarkir
Skrevet den: 11-Marts-2020 kl. 17:27
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af TL TL skrev:

Desværre er der blevet færre at vælge mellem med konventionelt automatgear. Løsningen bliver for mit vedkommende en elbil.


Der er eller flere producenter der skifter til "plørehjulsgearkasse". Ford har så vidt jeg husker ikke DSG længere, Mercedes og BMW har kun "plørehjul".


Klaus
Du er nok nødt til at forklare hvad det er du kalder "plørehjul".

-------------
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams


Skrevet af: Hounddog
Skrevet den: 11-Marts-2020 kl. 17:53
Automatgear til hver en tid, dog turde jeg ikke købe det hos VAG, 
da jeg ikke synes man høre meget pænt om DSG kasserne, 
men ovenstående beskrivelse som undtagelsen, der bek....-


Skrevet af: dieseldk
Skrevet den: 11-Marts-2020 kl. 18:11
DSG + ACC er en vinder. 



Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 11-Marts-2020 kl. 18:20
Når elbiler med ét gear bliver mere udbredt vil det virker oldnordisk med multitrin gear, specielt manuelt med kobling og gearstang. Velkommen til 1963 .. :-)


Skrevet af: KevinL
Skrevet den: 11-Marts-2020 kl. 19:33
Jeg sidder selv og kigger lidt på ny bil, og med mine søge kriterier så dukker biler fra VAG gruppen op hele tiden men eftersom jeg kender en mekanikker på et VW værksted der på det kraftigste advarer mig imod en bil fra VAG, og en ven der mistede hans DSG gear i hans nyere brugte Golf (lige over 2 år gammel, og efter en KAMP fik han det skiftet på kulance), så går jeg i en stor bue udenom. Jeg tør simpelthen ikke, og slet ikke med deres kun 2 år's garanti.


Skrevet af: Sylvest
Skrevet den: 11-Marts-2020 kl. 19:58
Jeg købte en ny Passat 1.8 med DSG i maj sidste år og det eneste jeg fortryder er at jeg ikke købte den noget før. Jeg kører igennem Kbh centrum hver dag og er SÅ glad for automatgear

-------------
.


Skrevet af: KevinL
Skrevet den: 11-Marts-2020 kl. 20:24
Erfaringer fra en VW ejer, han kan selvfølgelig være uheldig, men læs tråden :)
Jeg håber at du bliver glad for dit valg, uanset hvilken bil du vælger :) 

https://www.hardwareonline.dk/traad.aspx?fid=23&tid=965697" rel="nofollow - https://www.hardwareonline.dk/traad.aspx?fid=23&tid=965697

"#39 prøv en CVT kasse i en større motoriseret bil, og se det som en pendler, cruise mæssigt er der INGEN problemer med en CVT kasse, stabilitets mæssigt er den km bedre end en DSG, og når du har en større volumen motor, så har de ikke de samme "astmastiske" problemer som du har med en 1.4liters med en CVT, JA det er ikke den mest sportslige gearkasse, men til hverdags kørsel og nu du har 3 børn, så er det vel det bilen er til, så er det en fantastisk fin gearkasse. #40 Jeg har 2 VW´er, men dette er også issues taget for en del kollegaer der også har Passat. jeg har en 2017 1.4l 150hk DSG Passat Variant som jeg har haft fra ny og en 2019 Polo GTI også fra ny, GTI´en er med manualt gear, for skal aldrig røre en DSG kasse.. generelt så er passaten et knirkende monster, min 4 år gamle KIA ceed som vi havde haft fra ny som konen kørte i før Polo´en havde ingen støj, passaten rasler, hjælper heller ikke når man har en Dynaudio option, kan næsten ikke spille musik selv med alt bass slået fra uden den rasler fra døre. (det er altså fra ny af) DSG kobling havde "mikroslip" hvilket er normalt for deres DSG7 trins, der er nok 600 siders tråde med det på DK forum for VAG. min slap 700rpm de første 30-40 minutter af en køretur (elsker VW´s svar, du kan bare sætte den i manual, så skifte aggressivt gear de første 10 minutter, så bliver gearkassen hurtigere varm), selv ved ligeudkørsel uden gearskifte, fra NY fik ny kobling ved 27000km (så lang tid tog det før vi fik den sag ordnet) den skifter MARKANT hårdere, og er slet ikke behagelig men har ikke mikroslip på samme måde, dog i fugtigt vejr så fedt den stadig bilen har været utæt.. Polo´en der larmer hele lofts beklædning når motor kommer over 2000rpm, det var en fejl i ALLE GTI´er fordi de ikke lige var klar på resonans fra udstødning men de har efter forsøg ikke løst det. Jeg har fugt i forlygterne, og VW´s flabede svar er bare en SMS med deres standard, hvor lygten de første 30 minutter må være HELT fyldt med dug og det er stadig "INDEN FOR TOLERANCER" det er de dyre FULL LED lygter. har en død pixel streg i Discover pro systemet, det er heldigvis det nye glass system, (på passaten) så opløsningen er så stor at det kan skjules lidt... men det er heller ikke noget de rigtigt vil lave noget ved. det er den eneste bil, den passat, h vor jeg er endt med den indstilling, NÅH i det mindste kører den, istedet for at få løst problemerne, Gearkassen er dog langt den værste (koblingen) generelt med kørsel. jeg har haft utallige andre problemer... Polo GTI´en skulle vi aldrig have købt, men konen er så forelsket i VW brandet, heldigvis er Passaten på vej ud, og jeg skal have fundet noget andet, lige nu sejler jeg mellem en V60, 508 225GT eller en 330i m-sport.. eneste andet tidspunkt jeg har oplevet så mange problemer var på min Altea FR som jeg havde fra ny den der 170hk TDI, hvor de byttede en helt ny bil efter en måned pga. fejl, og jeg havde for 80.000kr´s garanti rep i de 1 1/2 år jeg havde bilen (nummer 2) men det var OK, fordi Seat var væsentligt mere imødekommende end VW, VW bruger rigtigt lang tid på at gemme sig, og langtrække garanti sager. men de fejl der var på Altean, var normale VAG fejl. med hensyn til DSG gearkassen, så har 10 kollegaer jeg kender den Passat 7 trins DSG 1.4 på jobbet, ALLE har mikroslip og koblings problemer, og hver gang jeg er på værksted, så er der altid 1 der står og snakker ved disken om at få skiftet en kobling."


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 11-Marts-2020 kl. 20:34
Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:

Du er nok nødt til at forklare hvad det er du kalder "plørehjul".

Gammeldags automatgearkasser der har momentomformer ved hjælp af skovlhjul sætter olie i bevægelse. Deraf “plørehjul”.

Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 11-Marts-2020 kl. 20:37
Oprindeligt skrevet af KevinL KevinL skrev:

Jeg sidder selv og kigger lidt på ny bil, og med mine søge kriterier så dukker biler fra VAG gruppen op hele tiden men eftersom jeg kender en mekanikker på et VW værksted der på det kraftigste advarer mig imod en bil fra VAG, og en ven der mistede hans DSG gear i hans nyere brugte Golf (lige over 2 år gammel, og efter en KAMP fik han det skiftet på kulance), så går jeg i en stor bue udenom. Jeg tør simpelthen ikke, og slet ikke med deres kun 2 år's garanti.

2 år.
Jeg har 4 på min, det koster sølle 5000 kroner ekstra, hvis man bestiller det når bilen er ny.

Ikke mange ved det og ikke mage forhandlere reklamerer med det.


Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Agent Orange
Skrevet den: 11-Marts-2020 kl. 20:47
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af TL TL skrev:

Desværre er der blevet færre at vælge mellem med konventionelt automatgear. Løsningen bliver for mit vedkommende en elbil.


Der er eller flere producenter der skifter til "plørehjulsgearkasse". Ford har så vidt jeg husker ikke DSG længere, Mercedes og BMW har kun "plørehjul".


Klaus


Ikke helt korrekt. De mindre Mercedes modeller, A og B klasse, kører med DCT gearkasse - biler med tværstillet motor. Enkelte BMW modeller kører, så vidt jeg husker, også med DCT gearkasse - f.eks 2 serie.


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 11-Marts-2020 kl. 21:17
Oprindeligt skrevet af Agent Orange Agent Orange skrev:

Ikke helt korrekt. De mindre Mercedes modeller, A og B klasse, kører med DCT gearkasse - biler med tværstillet motor. Enkelte BMW modeller kører, så vidt jeg husker, også med DCT gearkasse - f.eks 2 serie.


Tak for opdateringen af min viden :-)

Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: st1
Skrevet den: 11-Marts-2020 kl. 22:43
Havde Peugeot 307 SW m. 4-trins "tiptronic" automatgear fra 2003-2006 (ja, "selvantænderen").
Skod-gear. Hik-og-hop. Motor på papiret 136HK - fandt aldrig ud af hvor det øverste 36 havde gamt sig...
(Men driv-systemet fejlede dog næsten aldrig.)
Aldrig mere Franske biler.

Derefter fabriks-ny Passat 2.0 TDi Estate DSG (6-trin diesel) 2006-2009. Åbenbaring. Aldrig mere manuelt gear...
Ingen gear-problemer, alt spillede.
(Højre-styret engelsk model, aaaalt for dyr at indregistrere i DK!)

Derefter endnu en fabriks-ny Passat 2.0 TDi Variant DSG (6-trin diesel, venstre-styret) 2009-2017.
Fortsat performance - alt spillede, ingen problemer med gear.
Meget komfortabel, og eminent "traktor".

Nu en Ford S-Max 2.0 diesel m. PowerShift (~DSG).
Ikke helt så raffineret som DSG, men MILEVIDT bedre end manuelt.
Alt spiller, selv efter 3 år (bil er 6 år gammel!).

Nyligt tilkommen SEAT Arona 1.0 benziner med 7-trins DSG.
Ganske underholdende i "sport-mode".
Ingen probs so far.

Lærdom:

1) Negative historier til trods: Aldrig mere manuelt gear. "Double-clutch rules."
2) DSG (VAG) føles en kenne mere tunet en powershift (Ford).
3) Men Powershift er godt nok - meget bedre end "single-clutch" automat-gear.
4) El - super, men f*ck hvor har staten fjernet incitamentet for at blive mere miljørigtig. Tilbage er image-dyrkelsen "se, jeg tager hensyn til miljøet, selvom det koster mig kassen. (Nåh ja, og så kan jeg accelerere meget hurtigere end alle andre.)"




Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 11-Marts-2020 kl. 22:58
Lidt at tænke over:

Majoriteten af biler med dobbeltkoblings-gearkasser kommer ud fra min overbevisning fra VAG (VW. Audi, Seat og Skoda). Derfor vil der også være overvægt af historier om VAG biler med problemer.


Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: power
Skrevet den: 12-Marts-2020 kl. 05:36
ikke for noget.  Men det var biler fra 2007-2012. Der havde problemer.  
At blive ved med at skrive det bavl. Er helt hen i hampen. 
Og nu er det jo sådan at VW køber automatgear kasse.  Af selv samme firma. Som BMW. 
Nemlig ZF. Så er VW 's dårlige ja så er BMW nok også 😝


-------------
Jbl Array Cinema


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 12-Marts-2020 kl. 06:09
Ud fra min hukommelse, var DQ250 (den første VW DSG med oliebaseret koblinger og som kan holde til 350Nm) udviklet af BorgWarner og bygget af VW selv.

DQ200 med tørpladekoblinger er udviklet af LuK

BMW bruger så vidt jeg ved dobbeltkoblingsgearkasser fra Getrag, med koblingspakke fra BorgWarner.

Porsche bruger ZF gearkasser.


Klaus



-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: PerW
Skrevet den: 12-Marts-2020 kl. 09:33
Oprindeligt skrevet af KevinL KevinL skrev:

slet ikke med deres kun 2 år's garanti.

Det kostede mig 7000 og så har jeg 5 års eller op til 150.000 km garenti på min Skoda. (Selvom jeg købte en nyere brugt).


Skrevet af: Insaniac
Skrevet den: 12-Marts-2020 kl. 09:39
Helt klart automatgear. Ville aldrig gå tilbage igen til manuelt. 
Har en Skoda Octavia fra 2014 med DSG og det spiller bare 100%. Nu har jeg lige købt en Volvo XC60 Inscription med automatgear. Selvom kabinen og selve bilen er mere lækker, så synes jeg at min Skoda kører ligeså godt. 


Skrevet af: renep
Skrevet den: 12-Marts-2020 kl. 09:57
Helt sikkert automatgear.

Har haft Passat 200+ hk med DSG6, ingen probl., BMW 120D 205 hk, 8g automat, ingen probl., Skoda 2016 Superb 1.4 150 hk med DSG7 - fedtede en smule i gearet, så det er ikke kun til 2012 der er probl., 2019 Polo 95 hk DSG7, ingen problemer.
Min helt personlige mening er at 150hk måske er i overkanten til DSG7, men det kan være rettet siden 2016, ved ikke om DSG7 er opdateret ifm 1.5/150hk motoren.
Venter på en ID3, så må vi se hvornår de - endelig - dukker op.


Skrevet af: 0leDK
Skrevet den: 12-Marts-2020 kl. 10:46
Hej,

Jeg havde en af de første typer dsg7 i min golf vi. Problemet for mig var ikke at den ikke holdt, hak mellem gear osv. Men den service, eller mangel på samme fra VW. Jeg var ved flere VW forhandler både i DK og en i tyskland og de gjorde bare som om de ikke kendte til problemerne, som man på det tidspunkt kunne læse om i næsten alle medier. 

Og det som skulle laves var mega dyrt uden hjælp fra VW. Men næste bil blev godnok en VW igen bare uden DSG, men håber da de har løst problemerne, har hørt det skulle være fint efter 2015 udgaverne.   


Skrevet af: NFB1
Skrevet den: 12-Marts-2020 kl. 22:07
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Ud fra min hukommelse, var DQ250 (den første VW DSG med oliebaseret koblinger og som kan holde til 350Nm) udviklet af BorgWarner og bygget af VW selv.

DQ200 med tørpladekoblinger er udviklet af LuK

BMW bruger så vidt jeg ved dobbeltkoblingsgearkasser fra Getrag, med koblingspakke fra BorgWarner.

Porsche bruger ZF gearkasser.


Klaus


BMW benytter sig også af ZF gearkasser, der sidder f.eks. en ZF8 trins i min G20'er (BMW 330i fra 2019)


Skrevet af: kenneth85
Skrevet den: 13-Marts-2020 kl. 07:12
Jeg købte i december en Passat fra 2016 med Adaptiv fartpilot og DSG. Den er fantastisk at køre i. 

Det er min første bil med automat gear.
Og min næste skal også have det. Eller køre på EL.

Kevins kritik af VW ville jeg ikke ligge så meget i. Der er sure kunder ved alle mærker. Og selvfølgelig oplever en mekaniker hos VW flest fejl ved VW.


-------------
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.


Skrevet af: noerden
Skrevet den: 13-Marts-2020 kl. 07:45
Jeg har en Mondeo fra 2011 140hk, diesel og powershift.
Den kører super. Det er bare fedt at køre med.
Hvis ikke den næste bil bliver elbil, så bliver det en Mondeo igen med automatgear - og med de nye drejeknap gearvælgere.
Som værkstedsbil prøvede jeg en Mazda med automatgear, nødbremse og adaptiv fartpilot. Det var bare fedt at køre med i myldretiden, hvor den selv bremsede, skiftede gear, holdt afstand og accelerede igen - en nydelelse i tæt myldretid.


Skrevet af: MikeW
Skrevet den: 13-Marts-2020 kl. 11:34
Det er helt klar et temperamentsspørgsmål, Jeg har haft stort set alle VW's manuelle gearkasser, og de er super gode, hurtige og holdbare (selv ved ekstra 50% moment). Jeg har i dag en Golf Clubsport ved DSG6, der også en een af de mere holdbare (erfaringen med disse er efterhånden mange år, og DQ250'eren kan holde, selv op over 500 nm)
Men overvejer den næste bliver elektrisk, formentlig en Tesla.



Skrevet af: Lennon
Skrevet den: 13-Marts-2020 kl. 12:33
Oprindeligt skrevet af MikeW MikeW skrev:

Det er helt klar et temperamentsspørgsmål, Jeg har haft stort set alle VW's manuelle gearkasser, og de er super gode, hurtige og holdbare (selv ved ekstra 50% moment). Jeg har i dag en Golf Clubsport ved DSG6, der også en een af de mere holdbare (erfaringen med disse er efterhånden mange år, og DQ250'eren kan holde, selv op over 500 nm)
Men overvejer den næste bliver elektrisk, formentlig en Tesla.

Har du nogen holdning til aut gear, som sidder i VW T-Roc ? Overvejer den, men aner intet om diverse aut gear . . .


-------------
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 13-Marts-2020 kl. 14:29
Hvilken DSG kasse der er brugt, afhænger af motoren.

Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 13-Marts-2020 kl. 14:33
Oprindeligt skrevet af noerden noerden skrev:

Jeg har en Mondeo fra 2011 140hk, diesel og powershift.
Den kører super. Det er bare fedt at køre med.
Hvis ikke den næste bil bliver elbil, så bliver det en Mondeo igen med automatgear

Hmmmmm, den gamle PowerShift var DSG, min kollegas nyereST Line Mondeo har fået “gammeldags automatgear”, den driller helt vildt og kan finde på at skifte meget hårdt. Værkstedet bruger nogle timer på den bil.......


Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: noerden
Skrevet den: 13-Marts-2020 kl. 14:47
Oprindeligt skrevet af KlausDM<div><br></div><div>Hmmmmm, den gamle PowerShift var DSG, min kollegas nyereST Line Mondeo har fået “gammeldags automatgear”, den driller helt vildt og kan finde på at skifte meget hårdt. Værkstedet bruger nogle timer på den bil.......</div><div><br></div><div><br></div><div>Klaus</div><div>[/QUOTE KlausDM

Hmmmmm, den gamle PowerShift var DSG, min kollegas nyereST Line Mondeo har fået “gammeldags automatgear”, den driller helt vildt og kan finde på at skifte meget hårdt. Værkstedet bruger nogle timer på den bil.......


Klaus
[/QUOTE skrev:



Så er det ikke powershift han har. Er det en hybrid han har, de skulle have gammeldags cvt gearskift.


Så er det ikke powershift han har. Er det en hybrid han har, de skulle have gammeldags cvt gearskift.


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 13-Marts-2020 kl. 16:48
Oprindeligt skrevet af noerden noerden skrev:

Så er det ikke powershift han har. Er det en hybrid han har, de skulle have gammeldags cvt gearskift.


Aner ikke, hvad Ford kalder gearkassen, men ved hvad min kolega kalder den (lort).
Nej det er ikke en hybrid og nej det er slet ikke CVT... :-)

Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: quarkir
Skrevet den: 13-Marts-2020 kl. 17:08
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af noerden noerden skrev:

Så er det ikke powershift han har. Er det en hybrid han har, de skulle have gammeldags cvt gearskift.


Aner ikke, hvad Ford kalder gearkassen, men ved hvad min kolega kalder den (lort).
Nej det er ikke en hybrid og nej det er slet ikke CVT... :-)

Klaus
Det er en 8-trins dobbeltkoblingsgearkasse (PowerShift/DSG - kært barn har mange navne).

-------------
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 13-Marts-2020 kl. 17:20
OK, så det er stadig dobbeltkobling.
Den har nu ellers altid skiftet som en "plørehjul", min S-max skiftede meget bedre.

Klaus (som en gang i mellem savner sin gamle Golf med turbo/kompressor)


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: fltk
Skrevet den: 13-Marts-2020 kl. 18:02
Prøvede i dag Octaviaen med automatgear og må tilstå, at det kan jeg godt blive forfalden til.Smile
 
Flemming


-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: PerW
Skrevet den: 13-Marts-2020 kl. 19:42
jeg har Octavia 2.0 tdi med dsg. Det er så med dq250 der ligger i og jeg synes at skiftet er meget blødt og meget jævn.

Dem der nok har oplevet problemer er især de smp motorer med dq200 gearkasse.


Skrevet af: cnn3
Skrevet den: 13-Marts-2020 kl. 20:46
Da konen skulle have ny bil  valgte vi automatgear og Full led forlygter som ekstra. Hver gang jeg kører i den, synes jeg det er en fornøjelse. Om det kan give problemer ved jeg ikke, men hvis konstruktionen er fra 2012, kunne man jo forestille sig at den var blevet forbedret i 2020. Det er forresten
Seat Arona 1,0 115hk med DSG-7. Det er en DQ 200 som Klaus DM omtaler. Altså en VW konstruktion. 


-------------
mvh Christian


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 13-Marts-2020 kl. 21:23
Mit bud er at 1 liter motoren med sine 200Nm ikke er så hård ved koblingerne som min 1,5 med 250Nm.

Jeg havde på et tidspunkt en 1,9TDI med 105 HK, den ahvde så stort moment at når kan i 5. gear kørte lige omkring 70 og gav gas (specielt, hvis det gik lidt opad) så kunne den slippe i koblingen (ruske). Motoren gav flere Nm en koblingen kunne klare.....og det var en kendt "feature".


Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 14-Marts-2020 kl. 12:33
Er der kommet nogle biler med automatgear hvor man kan klampe speederen i bund og køre i begrænseren, evt med røg ud af de bagerste hjulkasser(antispin slået fra), UDEN at gearkassen begynder og skifte op?
Dem jeg har prøvet tidligere ved forhandlere havde godt nok mulighed for "manuel skift", men ovenstående trick kunne de ikke klare uden og geare op. Og så bliver det jo et nogoCry


Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 14-Marts-2020 kl. 15:15
ikke umiddelbart - min civic  (det er så godt nok med cvt) når at skifte selvom jeg holder den helt i bund (1,5l benzin motor) - jeg skal dog erkende jeg ikke har prøvet at gøre det når den ikke er i øko mode. kunne måske godt forestille mig den kunne komme i det røde uden øko. (så skal der bare ikke være så langt til nærmeste tankstation hvis jeg prøver. for når foden er tung, får jeg også love at betale i kolde danske fætre. :-)


Skrevet af: Potter
Skrevet den: 14-Marts-2020 kl. 15:49
I en kone bil, MB SLK 172 AMG sætter du bare pinden i D og vælger M, og holder pedalen i bund og den bliver ved med at blive i gearet indtil du skifter med dine shift padels. Den lægger iøvrigt nogle fine lakridser.Big smile

-------------
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |


Skrevet af: Notfast
Skrevet den: 14-Marts-2020 kl. 15:58
Oprindeligt skrevet af st1 st1 skrev:

Havde Peugeot 307 SW m. 4-trins "tiptronic" automatgear fra 2003-2006 (ja, "selvantænderen").
Skod-gear. Hik-og-hop. Motor på papiret 136HK - fandt aldrig ud af hvor det øverste 36 havde gamt sig...
(Men driv-systemet fejlede dog næsten aldrig.)
Aldrig mere Franske biler.


Hvor er det underligt at skære alle franske biler over en kam. 
Renault har ingenting med PSA koncernen og deres problemer at gøre. 

Du mener sikkert : Aldrig mere biler fra PSA. 


-------------
.....


Skrevet af: Notfast
Skrevet den: 14-Marts-2020 kl. 16:01
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Er der kommet nogle biler med automatgear hvor man kan klampe speederen i bund og køre i begrænseren, evt med røg ud af de bagerste hjulkasser(antispin slået fra), UDEN at gearkassen begynder og skifte op?
Dem jeg har prøvet tidligere ved forhandlere havde godt nok mulighed for "manuel skift", men ovenstående trick kunne de ikke klare uden og geare op. Og så bliver det jo et nogoCry

Min tidligere Renault Grand Scenic 3 kunne fint køre i begrænseren uden at skifte op, når pinden var sat i manuel, så skiftede den ikke selv. 


-------------
.....


Skrevet af: st1
Skrevet den: 15-Marts-2020 kl. 00:15
Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

Oprindeligt skrevet af st1 st1 skrev:

Havde Peugeot 307 SW m. 4-trins "tiptronic" automatgear fra 2003-2006 (ja, "selvantænderen").
Skod-gear. Hik-og-hop. Motor på papiret 136HK - fandt aldrig ud af hvor det øverste 36 havde gamt sig...
(Men driv-systemet fejlede dog næsten aldrig.)
Aldrig mere Franske biler.


Hvor er det underligt at skære alle franske biler over en kam. 
Renault har ingenting med PSA koncernen og deres problemer at gøre. 

Du mener sikkert : Aldrig mere biler fra PSA. 

Nej, det er også rigtigt at man ikke retmæssigt kan generalisere ud fra et enkelt bilmærke.
Glemte nemlig nedenstående bil:

Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

Min tidligere Renault Grand Scenic 3 kunne fint køre i begrænseren uden at skifte op, når pinden var sat i manuel, så skiftede den ikke selv. 

Familien også havde en Renault Grand Scenic I automatic (4-speed ikke-DSG) købt ny i 2006.
Efter 7 år og ca. 85.000 pensionist-km udviklede gear-kassen en kedelig opførsel, hvor gear-skifte under belastning (moderat acceleration, motor-brems, kørsel op-ad-lidt-større-bakke osv.) fejlede, og gearet hoppede til et nød-gear (direct drive).
Det lød som regel ganske voldsomt (mekanisk klonk!), men bilen kunne stop-start cykles, så kunne man køre videre igen.

Den oprindelige forhandler Bilia ville slet ikke tage bilen ind til reparation. De sagde det lå uden for deres ekspertise.
En anden autoriseret renault-forhandler gav tilbud på at skifte motor+gearkasse, da gearkassen var en integreret del af motoren.
Tilbuddet lå dengang med start-pris på 35.000, plus dertil-kommende pris på time-løn + olier osv.
Og så var det endda til en *brugt* motor+gearkasse fra en hugger, som kunne have gået væsentligt *mere* end hvad vores bil havde gået.

Fandt et ekspert-firma på gearkasser, som fiksede problemet (to ny solenoider) til omkring 7500.
Herefter kørte bilen fint i 30.000 km og 5 år mere (tjoh - den stod nu mest parkeret i en carport), hvorefter præcis den samme opførsel indfandt sig igen.
Fik et lignende overslag fra andet automatgear-værksted på samme udbedring (solenoider), men solgte til sidst bilen med kendt skavank for en meget lav pris.

En ting er selve holdbarheden. Men meget værre er den totalt manglende know-how hos autoriseret sælger og autoværksteder: Enten vil de slet ikke lave det (mangel på ekspertise), eller massive priser for at skifte hele motor/kasse-kompleks fra brugt til brugt. Confused

...

Jeg skriver ikke at franske biler generelt er noget hø.
Jeg skal bare ikke have flere af dem (især ikke med automatgear).



Skrevet af: Snippermanden
Skrevet den: 15-Marts-2020 kl. 09:44
Det er også dumt at have fordomme mod gearkasser. Jeg har ingen fordomme mod gearkasser. Bare de kommer fra ZF og har 8 trin Geek

-------------
Parasound Halo A2 + C2
M&K Surround
Monitor Audio FB212
BenQ W10000
Sony PS3


Skrevet af: larsvj
Skrevet den: 15-Marts-2020 kl. 19:44
Har en Skoda SuperB 1.8, 179 HK, 250 NM (Begrænset fra 340 gr. DSG7 / DQ200)
Har bl. a. været Spanien tur/retur med 1600 kg Campingvogn - kørte fremragende.

Siden 50.000 km har den lidt af slip ved gearskifte. . . . .Dead

Her ved 70.000 ca. er der lagt TVS software i Bilen - en verden til forskel, før skiftede den op i 7. gear ved bykørsel, det rumlede & knurrede i karossen, lød virkelig som sejtræk. Wink
(Intet slip efter ca. 4.000 km)

Med TVS software kører den nu i 5. ved 55 +/- km, i 6. ved 65 +/- % først ved 73 +/- skiftes til 7. gear - klar forbedring, specielt med CV på krogen. . . og så er 1. gear også kommet i brug. Thumbs Up
(Km angivelser er speedometer visning - ikke den reelle hastighed) 

Kombinationen af Automatgear og Adaptiv fartpilot er dybt vanedannende Big smile



-------------
* Sony KDL-46WE5W * OPPO BDP-83SE * YouSee Boxe * Yamaha RX-A1010 *
* Center: D A T HjemmeFusk * Front: Beolab 3 * Bag: JBL One *


Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 15-Marts-2020 kl. 21:12
jup. automatgear med adaptiv fartpilot burde faktisk kunne forhindre en pæn sjat ulykker på motorvejene. Det burde være obligatorisk på E45 rundt om århus.


Skrevet af: larsvj
Skrevet den: 20-Marts-2020 kl. 19:21
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

jup. automatgear med adaptiv fartpilot burde faktisk kunne forhindre en pæn sjat ulykker på motorvejene. Det burde være obligatorisk på E45 rundt om århus.
Det virker bare - selv i Kraftig regn - A F snuppede 2 hårde opbremsninger på en kort tur Kbh~Helsingør, jeg behøvede intet at gøre. . . Nogle gange er den lige restriktiv nok - men hellere lidt ned-bremsning i utide end buler i fronten. . . Wink


-------------
* Sony KDL-46WE5W * OPPO BDP-83SE * YouSee Boxe * Yamaha RX-A1010 *
* Center: D A T HjemmeFusk * Front: Beolab 3 * Bag: JBL One *



Print side | Luk vindue